Dat is in theorie heel mooi en dat werkt ook máár dan moet je wel eerst op het punt komen dat ze geen potentieel gevaarlijk gedrag meer vertonen. Schoppen naar mensen of bijten/aanvallen is gevaarlijk gedrag en dat negeren is geen optie, corrigeren met de stem ook niet altijd en in zo'n gevallen grijp ik dan inderdaad naar schoppen of een correctie met de zweep. Dit is gedrag dat ze veelal vertonen als ze "net" aangekomen zijn dus de eerste tijd heb ik standaard een zweep bij de hand. Bij de ene om hem te leren dat die niet eng is (de vos moest bv leren dat zweep niet altijd pijn betekent) bij de andere om hem in het slechtste geval van me af te slaan. Onmacht? Wellicht wel, ze hebben dan ook een klein voordeel kwa kracht en gewicht t.o.v mijn 45kg. Eentje die dusdanig ver**** is dat ie aanvalt moet, afhankelijk van hoe snel ie leert, inderdaad minstens een keer incasseren. Als we het er over eens zijn dat we geen mensen aanvallen, bijten of schoppen, dan kunnen we verder met bovenstaande taktiek.

Of dat dier zo gemaakt is of zo geboren is, maakt me dan eigenlijk erg weinig uit. Mij gaat het erom dat we samen verder moeten en dat ik dat graag overleef.
Over niet zo geboren worden; ik heb hier eentje staan die, als ze niet opgevoed zou zijn zoals ik nu gedaan heb (ja, die heeft ook al eens een fikse tik gehad), nu al levensgevaarlijk zou zijn, ook zonder nare ervaringen.