Paard schoppen als straf?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Re: Paard schoppen als straf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 12:00

Ik ga op een heel positieve manier met mijn paarden om, ongevaarlijk ongewenst gedrag wordt gecorrigeerd met de stem of gewoon genegeerd (hangt een beetje af van het gedrag en de situate.) positief gedrag wordt beloont. Ze mogen de fout in gaan, ik doe mijn best om het gedrag dat ik wens te zien simpelweg "aangenamer" te maken dan hetgeen ik niet wil zien waardoor paardlief zelf de keuze maakt om gedrag te vertonen dat ik liever zie.
Dat is in theorie heel mooi en dat werkt ook máár dan moet je wel eerst op het punt komen dat ze geen potentieel gevaarlijk gedrag meer vertonen. Schoppen naar mensen of bijten/aanvallen is gevaarlijk gedrag en dat negeren is geen optie, corrigeren met de stem ook niet altijd en in zo'n gevallen grijp ik dan inderdaad naar schoppen of een correctie met de zweep. Dit is gedrag dat ze veelal vertonen als ze "net" aangekomen zijn dus de eerste tijd heb ik standaard een zweep bij de hand. Bij de ene om hem te leren dat die niet eng is (de vos moest bv leren dat zweep niet altijd pijn betekent) bij de andere om hem in het slechtste geval van me af te slaan. Onmacht? Wellicht wel, ze hebben dan ook een klein voordeel kwa kracht en gewicht t.o.v mijn 45kg. Eentje die dusdanig ver**** is dat ie aanvalt moet, afhankelijk van hoe snel ie leert, inderdaad minstens een keer incasseren. Als we het er over eens zijn dat we geen mensen aanvallen, bijten of schoppen, dan kunnen we verder met bovenstaande taktiek. :)
Of dat dier zo gemaakt is of zo geboren is, maakt me dan eigenlijk erg weinig uit. Mij gaat het erom dat we samen verder moeten en dat ik dat graag overleef.

Over niet zo geboren worden; ik heb hier eentje staan die, als ze niet opgevoed zou zijn zoals ik nu gedaan heb (ja, die heeft ook al eens een fikse tik gehad), nu al levensgevaarlijk zou zijn, ook zonder nare ervaringen. :) Ding is anderhalf (twee in april)

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 12:59

Ik ga in principe ook positief met mijn paarden om. Ik hanteer de regel `ik doe jou geen pijn en jij doet mij geen pijn`. Rijden met zweep doe ik trouwens niet, omdat ik bang ben dat ik ze dan in de mond trek als ik een keer een tikje moet geven, en ik ben dan ook vaak net iets te laat om de link te kunnen leggen. Ik rij daarom met sporen. Ik vind dat vriendelijker.

En eigenlijk is de omgang met paarden veel meer corrigeren en belonen en komt straffen er nagenoeg niet bij kijken. Dat doe je in het begin als een paard echt lelijk doet, maar daarna niet meer.

Maar ik denk wel dat er paarden zijn die slecht geboren worden. Net als mensen. Want je kunt tenslotte ook geboren worden met een fysieke handicap, dus waarom geen geestelijke?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 13:11

Ik denk dat veel paarden niet zozeer gehandicapt zijn maar extreem dominant geboren worden en dat men ze dat toelaat omdat ze zo schattig zijn als veulen en dan worden ze ineens jaarlingen en dan valt dat lelijk tegen als ze zo dominant zijn. :)

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 14:24

Ayasha schreef:
Ik denk dat veel paarden niet zozeer gehandicapt zijn maar extreem dominant geboren worden en dat men ze dat toelaat omdat ze zo schattig zijn als veulen en dan worden ze ineens jaarlingen en dan valt dat lelijk tegen als ze zo dominant zijn. :)

Dat denk ik ook, en in onze ogen zijn ze dan onhandelbaar (of 'slecht', zoals Desiree zegt). Ik denk trouwens dat dit helaas niet altijd te corrigeren is. Daarom is het ook zo belangrijk dat je weet hoe ze als veulen zijn, want deze paarden vertonen hun dominante gedrag vaak vanaf de eerste dag..

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 14:33

Klopt, zoals onze "terror" zoals we haar semi-liefkozend noemen. :) Die was dominant zodra ze er in geslaagd was overeind te komen en nog voor ze de eerste keer de tepel gevonden had. :+ Toen sloeg ze al naar haar moeder (herhaaldelijk)

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 18:34

De merrie waar ik het over had, was als veulen al zo toen ze nog bij de moeder was. Ze kwam bij mij als jaarling, samen met een andere jaarling en ik moest haar opfokken en nog van alles leren. Dat hoef optillen heb ik al snel gestaakt. Omdat het te gevaarlijk werd, en omdat mijn rug ook een en al onwil is. Alleen maar het bukken om de hoef vast te pakken lukt nog wel, maar het overeind komen daarna....

Maar toen ze bij me op stal kwam, kon ze helemaal niets en je kon haar niet benaderen. Ze wilde ook niet op stal staan want ze gooide haar voorbenen over de stalwand die 2,20m hoog is. Het is een paard dat bepaalde dingen niet accepteert en dan wordt het `de dood of de gladiolen`. Op zo´n moment geeft ze ook niets meer om zichzelf.

Uiteindelijk leerde ze vast te staan, en geborsteld te worden. In het begin moest ik heel erg oppassen met haar want ze wilde niet door mij aangeraakt worden. Het einde van het verhaal was dat ze geregeld bij me kwam voor een praatje, en dat ze graag geborsteld werd. Daarna werd ze verkocht.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 18:36

Ik vrees eerlijk gezegd dat Rêve hier ook zo eentje geworden zou zijn als die niet van zodra ze kon staan gewend was gemaakt aan dergelijke dingen. :) Die gebruikt haar achterbenen nog steeds veel meer dan me aan staat (als veulen heeft zij eigenlijk helemaal niet te schoppen naar de oudere paarden) maar ze heeft wel door dat ze niet mag mikken naar mensen en dat ze sowieso moet uitkijken zodra er mensen met haar bezig zijn. En nee, dat is niet altijd op een even zachtaardige manier uit gelegd... Maar ik zou graag haar 3e levensjaar nog mee maken. :) Dan maar soms even iets minder lief. De laatste tijd heb ik met een "EH!" en een vingertje genoeg dus ergens zal ik wel wat goed en op de juiste moment gedaan hebben veronderstel ik. Ze is voor de duvel niet bang overigens en dat hielp ook niet altijd mee.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 18:37

die jaarlingen die ik kreeg, waren beide van dezelfde fokker, samen opgegroeid, en ze kenden en wisten niets. Maar die ene jaarling was veel zachter en daar kon je meer mee. Die andere was gewoon dominanter en pikte dingen gewoon niet. En intelligent was ze ook!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 18:44

Jep hier ook, die kleine is ontzettend slim. Ze weet ook precies bij wie ze wat kan. :) Ik weet eigenlijk niet goed of veulens op de weide gooien en ze "niet meer bekijken tot ze drie zijn" wel de beste methode is. Jij kon er niks aan doen, begrijp me niet verkeerd, maar uiteindelijk krijg jij 2 jaarlinge in handen die niks kennen waarvan eentje wellicht makkelijker geweest was als je die al vroeger had kunnen laten weten hoe het zat. Die kleine groeit op in een gemengde kudde (eentje van 3,5, eentje van 11 en eentje van 21 staan er bij en die 3.5 jarige speelt nog graag dus da's haar speelmaatje. De 21jarige doet trouwens ook nog graag mee. :') ) en dat doet haar duidelijk goed. Ze kan spelen maar ze wordt ook op tijd en stond gecorrigeerd. :) En ik ben dagelijks een paar minuten met haar bezig.

Ik heb toen zij afgespeend was een 3 jarige hengst op gevangen waar vanalles mee gebeurt was (inmiddels is ie ruin trouwens) en die liet zich in zijn hengstenkuren zelfs beter corrigeren dan die jaarling. := Hij is ook veel zachter van karakter dan die merrie. :)
Ze is overigens heel lief, echt, úren kan ze knuffelen en tutten maar als ze iets niet wilde.... := Ze heeft soms beetje aparte ideeën ook. :') Paniek kent ze overigens niet. Desalniettemin houd ik mijn hart vast voor als ik die straks moet inrijden. _O- Die ruin ging gelijk niks maar of dat met Terror ook zo gaat gaan.. :') Hoewel ze me kan verbazen want ze vindt op zich dingen doen met mij heel leuk (voetjes geven, borstelen, mee lopen vindt ze allemaal leuk) dus misschien is ze wel braver dan ik haar in schat. Ze heeft heel graag de aandacht dus dat kan in mijn voordeel werken.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 18:49

Het was gewoon niet goed dat er nooit iets mee gedaan was. Daar was iedereen het over eens. De fokker kon er alleen niet op aangesproken worden, want die was overleden. Dat was ook de reden dat ze bij mij kwamen. Mijn eigen veulens kunnen vast staan en geborsteld worden. Ik kan aan hun beentjes komen. Hoef optillen heb ik niet geoefend. Deed ik vroeger wel maar toen was mijn rug nog goed.
Mijn veulens zijn net zo verschillend als die jaarlingen die ik toen kreeg. Een heel zacht en lief, en de ander een fel ding die niets van mij moest weten. Op een dag zei ik `en nu niet zeiken` en pakte haar halster en zette haar vast aan een touw en begon haar te borstelen. Eigenlijk vond ze dat fijn maar dat wilde ze niet toegeven. Dat hield ze 2 dagen vol, de derde dag was ze om.
En sindsdien komt zij ook voortaan bij me voor een praatje.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 18:51

_O- Dat is nu eigenlijk net zo mooi aan die dieren. :) Elk dier is zó uniek... :) Ze hebben allen hun eigen karaktertje en ja, imo ook hun eigen mening over dingen. :) En de ene heeft wat meer overtuigingskracht nodig dan de andere. :)
Fijn dat ze bij iemand als jou terecht gekomen is Desiree. :) bij een ander had ze wellicht haar 3e levensjaar niet gehaald met zo'n temperamentje.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 18:59

Ayasha schreef:
_O- Dat is nu eigenlijk net zo mooi aan die dieren. :) Elk dier is zó uniek... :) Ze hebben allen hun eigen karaktertje en ja, imo ook hun eigen mening over dingen. :) En de ene heeft wat meer overtuigingskracht nodig dan de andere. :)
Fijn dat ze bij iemand als jou terecht gekomen is Desiree. :) bij een ander had ze wellicht haar 3e levensjaar niet gehaald met zo'n temperamentje.

Denk ik wel. Want dit is een heel talentvol paard met snelle reflexen en krachtige beweging. Eigenlijk springen gefokt maar vanwege die gangen zou ze als dressuurpaard ook heel interessant zijn. En ze is een rechtstreekse telg van Contender.

Maar intussen is er iets heel ergs gebeurd. Een driekwart jaar staat ze nu bij de nieuwe eigenaar en die heeft er veel tijd in gestoken. Ze is al ruim een 6 maanden onder het zadel maar nu blijkt ze maanblindheid te hebben. |(
Het oog zal er uit moeten en ze zal als springpaard niet meer interessant zijn. Als er geen fokker voor haar gevonden wordt, die bereid is om die 2500 aan onkosten operatie te betalen, dan is het einde verhaal. Ik zit daar best wel mee.
Als ik geld en ruimte had.....

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 22:03

2500 euro voor het verwijderen van een oog?

dat vind ik wel extreem duur voor de relatief eenvoudige ingreep? Nu weet ik niet wat de kosten zijn voor de basis van een operatie van een paard hoor.. dus het kan best een normale prijs zijn.. maar het klinkt mij toch behoorlijk hoog in de oren.

De prijs voor het paard zelf daalt enorm in de wetenschap dat er nog aan 'verspijkerd' moet worden.

Dus als het echt zo'n goed paard is uit een goede lijn, met interessante papieren. dan daalt de prijs al bijna met hetzelfde bedrag als de onkosten.. immers voor de sport is ze niet meer interessant + ze heeft zich niet kunnen bewijzen in de sport.. Als ze echter wel goede papieren heeft om te fokken en het dus wat duurdere veulens zijn dan doorsnee, dan verdient zich dat makkelijk terug..

maar dan moet het wel een goed paard zijn..

Er zijn immers genoeg sportpaarden die vroegtijdig uitgerangeerd raken waar onkosten of zelfs grote onkosten aanzitten.. ligt er helemaal aan, wat het 'talent' voor de fok is.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 18:41

Met dit oog is ze ondanks alles niets meer waard dan de slachtprijs. Want niemand wil iets betalen voor een paard met één oog. En dat is het probleem. Die operatie is duurder dan het paard zelf en daarom is de kans groot dat ze naar de slacht gaat.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 18:43

Aan de andere kant, m'n nichtje heeft een paard met 1 oog en die doet er gewoon sgw mee. Uiteraard niet op hoog niveau maar dat ligt er eerder aan dat het een tinker is :P

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 18:46

Desiree schreef:
Met dit oog is ze ondanks alles niets meer waard dan de slachtprijs. Want niemand wil iets betalen voor een paard met één oog. En dat is het probleem. Die operatie is duurder dan het paard zelf en daarom is de kans groot dat ze naar de slacht gaat.

maar dan is ze dus sowieso al niet interessant voor de fok?
immers het maakt voor fok niet uit of een paard een niet erfelijke blindheid heeft,
of een ongeluk heeft gehad in de sport?

als het paard in kwestie een serieus goede fokmerrie is, dan betaalt men ervoor, immers je hebt de merrie dan voor de veulens, niet om de merrie zelf?

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 19:04

elenaMM77 schreef:
maar dan is ze dus sowieso al niet interessant voor de fok?
immers het maakt voor fok niet uit of een paard een niet erfelijke blindheid heeft,
of een ongeluk heeft gehad in de sport?

als het paard in kwestie een serieus goede fokmerrie is, dan betaalt men ervoor, immers je hebt de merrie dan voor de veulens, niet om de merrie zelf?

Waarom is een talentvolle merrie van Contender niet interessant voor de fok? ze heeft geweldige sport eigenschappen. De blindheid is niet erfelijk maar een paard met dit gebrek wil niemand. De operatieprijs is nu eenmaal hoger dan de waarde van het paard.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 20:28

omdat bij de fok het om de waarde van de veulens gaat.
dat een merrie geblesseerd is, doet niets af aan het vermogen om een veulen op de wereld te zetten en op te voeden. afhankelijk van wat de potenties van de veulens zijn, is het het wel degelijk waard om een fokmerrie te opereren.

als jij zegt dat het paard niets meer waard is dan de slachtprijs, dan zijn haar toekomstige veulens dus niet waardevol genoeg.. anders is de merrie wel degelijk waardevol..

de waarde van een fokmerrie ligt niet alleen aan haar eigen lijf en leden immers.

we gaan nu erg off topic..
maar ik verbaasde mij er gewoon over dat als het zo'n goede merrie is, dus waardevolle veulens op de wereld kan zetten, blijkbaar een merrie niet meer waard zou zijn dan de slachtprijs, puur omdat je wat moet investeren..

je geeft zelf aan dat de veulens dus wel interessant zouden zijn, wat de waarde van de merrie dus al ver boven de slachtprijs zet, ongeacht haar huidige gezondheid.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 11:52

elenaMM77 schreef:
omdat bij de fok het om de waarde van de veulens gaat.
dat een merrie geblesseerd is, doet niets af aan het vermogen om een veulen op de wereld te zetten en op te voeden. afhankelijk van wat de potenties van de veulens zijn, is het het wel degelijk waard om een fokmerrie te opereren.

als jij zegt dat het paard niets meer waard is dan de slachtprijs, dan zijn haar toekomstige veulens dus niet waardevol genoeg.. anders is de merrie wel degelijk waardevol..

de waarde van een fokmerrie ligt niet alleen aan haar eigen lijf en leden immers.

we gaan nu erg off topic..
maar ik verbaasde mij er gewoon over dat als het zo'n goede merrie is, dus waardevolle veulens op de wereld kan zetten, blijkbaar een merrie niet meer waard zou zijn dan de slachtprijs, puur omdat je wat moet investeren..

je geeft zelf aan dat de veulens dus wel interessant zouden zijn, wat de waarde van de merrie dus al ver boven de slachtprijs zet, ongeacht haar huidige gezondheid.

20 jaar geleden was het zo zoals jij het nu stelt. Maar nu niet meer.
Paarden zijn niks meer waard. Ze leveren nauwelijks nog iets op. Alleen maar als er al heel veel tijd en geld in gestoken is en ze lopen al een op een bepaald niveau. Alleen dan.
Ondanks dat er dekgeld in gestoken is, opfokgeld, etc. Maar als jij een fokker weet die wil betalen voor een merrie waar alleen mee gefokt kan worden en tot een beperkt niveau wedstrijd gereden kan worden, geef hem een tip van deze merrie. Want ik wil niet dat ze naar de slacht gaat.

Silver_oud

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 17:42

Het ligt aan het moment. Nou, eigenlijk, niet... Ik ga een paard toch niet schoppen!? Ja, het klopt dat pony/paarden elkaar ook schoppen, DUS!? Als een pony een keer niet laat merken dat hij pijn heeft, hoef je niet te denken, dan doe ik het lekker ook? Belachelijk dit! Wat ik dan doe als mijn pony niet luisterd? Nou, eerst zeg ik boos tegen hem dat het niet mag. Meestal stopt hij dan. Omdat ik hem wel goed opgevoed heb. Ik zeg niet dat mensen die schoppen hun pony slecht opvoeden, maar... Je snapt me. Als hij dan niet luisterd, zeg ik het nog wat strenger, en geef ik hem een duwtje met mn hand. Dan nog niet? Gebeurd zelden, maar oke. Dan geef ik hem weleens een duw. Geen keiharde schop! Als je een pony schopt, moet je dat lekkrr zelf weten. Maar denk wel beter na. Please.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 17:44

Wat zeg je dan wel Hannah Horse? :) Want ik snap het niet.

saddledancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 08:26

@hannah-horse dus volgende keer dat ik met een hengstje van 3 in mijn handen sta die begint te steigeren in een smal gangpaadje omdat hij liever naar de merries besluit te willen dan naar zijn eigen stal moet ik hem maar boos vertellen dat ik dat liever niet heb, in plaats van hem een schop verkopen en hem als de wiedeweerga weer op 4 poten zien te krijgen?
Bedankt voor de tip :') :j

Musiess

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 08:52

Hier ook hoor, dat is een regel voor elk dier van elke leeftijd.

Bij ongehoorzaam (drammen ect) waarschuw /corrigeer ik je eens
Ga je over mn grens krijg je toch een klap voor je flkkr.

Bij gevaarlijk gedrag (slaan, door je heen lopen, steigeren, dreigen ect)
Krijg je zonder pardon een schop onder je dikke buik. (Niet buiten sporig) maar dit gesrag tollereer ik niet.

Als ze eenmaal door hebben waar die grens is heb je dr geen kind meer aan.

Maar doen ze dingen goed. Luisgeren ze netjes. Behandel ik je met alle respect en mag je best eens een keer ergens buurten als je maar binnen mijn grens blijft.

saddledancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 10:27

Musiess:
Fijne instelling :) en zo gaat het hier inderdaad ook. Heeft als resultaat dat ik met alles aan een los touwtje kab rondlopen, en ze keurig een eind achter me blijven (tuurlijk schrikt er welleens een maar daar is dan dus ook ruimte voor omdat ze minstens een meter achter me lopen vaak nog meer) en doen wij hier dingen met die beestjes die andere mensen echt niet eens aan zouden durven denken.

En er mag hier ook best 'gespeeld' worden, pak de waterslang, flink hard naar de stal wandelen, beetje hupsen en draaien op de wasplaats, dikke neus in mijn haar als ik sta te kletsen, gekriebel op mijn rug als ik met een deken aan t prutsen ben, allemaal leuk. Zolang het veilig blijft mag er heel veel.

Er word hier vaak gelachen als ik boos word op een paard, want ik straf het af en schijn dan nogal vaak te melden 'dat doe je maar lekker in je eigen tijd!' Tsja, tis wel zo, kloten mag best, maar niet als ik er tussen sta :')

Musiess

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 10:32

Ja dat roep ik ook altijd :)

Ik kon mn paarden zelfs los in t gangpad laten zonder dat ze aan de wandel gingen. Als ik op het laatst toch iets vergeten was. Mijn cap bijv.

Je mag alles maar zolang ik of andere en geen last van hebben dus : voeten aan de vloer , kaken op elkaar en niet weglopen of duwen. :)