Paard schoppen als straf?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 22:05

Het is niet dat ze dan gevaarlijk gedrag vertoont, juist omdat ze weet dat ik dat niet accepteer. Ze mag gerust wat tegengas geven in de zin van wat onrust maar meer dan dat niet.
Ze tolereert dat ik het doe en dat is wat ik bedoelde met ik kan oefenen wat ik wil met lekkers. Ze weet heel goed het verschil.

xniieeenke

Re: Paard schoppen als straf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 22:07

Ik zelf vind dat je moet kijken of je paard pijn heeft, zo nee ja dan kan het, wel op de goede plek.
Niet op gevoelige plekken.

Honden krijgen ook best 'ns een duw met de voet (tussen duw en schop in) als die raar doen, en in de kudde gebeurt dat ook met paarden.

Xjewillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 16:00

over het algemeen vind ik het not done, maar in sommige
situaties kan het niet anders; een 2 jarige trekpaard hengst
die over me heen probeert te denderen moet ik wel goed
duidelijk maken dat het niet kan of wanneer ze echt bijten of
trappen.

Maar ik zal nooit tegen de benen trappen of richting het hoofd
slaan, als ik het doe is het tegen de buik of kont

pipplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 18:28

ik vind schoppen niet normaal als je dat doet als straf, natuurlijk kan je een keer echt goed kwaad zijn en wil je het echt goed duidelijk maken maar ik vind dat meer de kant van mishandelen op gaan.

pipplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 18:57

ik vind schoppen niet normaal als je dat doet als straf, natuurlijk kan je een keer echt goed kwaad zijn en wil je het echt goed duidelijk maken maar ik vind dat meer de kant van mishandelen op gaan.

pipplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 18:58

Sorry, zie net dat mijn bericht er nogmaals op staat maar weet niet hoe ik hem kan verwijderen..

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 07:51

Pipplover...als je kwaad bent heb je geen goede reden om te schoppen,dat is nu net wat iedereen hier al zo vaak heeft neergezet.Schoppen als je kwaad bent of gefrustreerd is nooit of te nimmer een goede reden.Op zo'n moment loop je weg en ga je wat anders doen,anders gaat het niet om straffen maar om mishandelen.

Om een bericht te verwijderen moet je even op "wijzig"klikken.Krijg je een scherm waarbij je je bericht kunt aanpassen.Als je dan helemaal bovenin het hokje aanvinkt,en op versturen drukt,kun je je bericht verwijderen.Alleen dan nog even op "ok"klikken ;)

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 08:02

Als je kijkt naar de natuur van paarden dan is schoppen iets wat met regelmaat voorkomt..Echter alleen als daar al zeker 3 waarschuwingen aan vooraf gaan..Het gaat in fases bij paarden en een trap van een paard naar een soortgenoot toe komt nooit zomaar uit de " lucht" vallen..Een paard zal schoppen als er echt geen andere mogelijkheid meer is..Ik denk dat je je dit goed moet bedenken voordat je een schop uitdeelt..

Janiek_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 10:17

Ik zou hem na laten kijken bij de dierenarts. Grote kans dat hij pijn heeft. Er bestaan ook 'paardenfluisteraars' dat kan ook vaak helpen

Eikenbos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 10:18

biscaya schreef:
Als je kijkt naar de natuur van paarden dan is schoppen iets wat met regelmaat voorkomt..Echter alleen als daar al zeker 3 waarschuwingen aan vooraf gaan..Het gaat in fases bij paarden en een trap van een paard naar een soortgenoot toe komt nooit zomaar uit de " lucht" vallen..Een paard zal schoppen als er echt geen andere mogelijkheid meer is..Ik denk dat je je dit goed moet bedenken voordat je een schop uitdeelt..

Dat is zeker niet altijd waar. Ik zie hier regelmatig hoe ontzettend smerig sommige paarden naar elkaar slaan. Zonder enige waarschuwing vol in de aanval. Niet speels, maar met volle kracht en goed gemikt. Daar gaat geen waarschuwing aan vooraf.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 11:33

biscaya schreef:

Zou je dat hier ook eens kunnen komen uitleggen want hier staan er drie die dat lesje 'paardentaal volgens mensen' gemist hebben.

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 13:20

Hier ook 1... Zeer dominante merrie. Als er een paard gaat liggen jaagt ze ze recht en ze kan vanuit het niets de ene moment aan het kroelen zijn en er dan een mot op geven. En Zahire slaagt altijd hard en raak...

Als zij iets doet dat mijn veiligheid in het gedrang zet (bijten, slaan, ...) dan krijgt ze meteen een goeie mep. Moet ze niet doen. Gelukkig doet ze dat nooit, dus veel meppen moeten er niet worden uitgedeeld. Maximum een keertje per jaar.
This nogal een clown, ze doet ook wel vaak dingen waarin ik mij groen en geel erger maar daar straf ik haar niet voor. Dat is gewoon Zahire.

Ananiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 17:55

Het verschilt denk ik ook per situatie, maar schoppen lijkt me geen goed middel om je paar snel vooruit te laten gaan, zelf zou ik eerder een klein tikje met de zweep geven, al weet ik er niet veel van af lijkt dat me duidelijker en minder pijnlijk voor een paard dan steeds trappen in zijn buik, maar dit is natuurlijk mijn mening.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 19:08

"steeds trappen in zijn buik". Jeetje maak er anders je eigen verhaal van.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 19:14

pipplover schreef:

juist niet als je 'goed kwaad bent'..

ik denk dat niemand hier van de 'pro schoppers' ooit een paard uit boosheid zal schoppen.
Ik denk zelfs dat velen een paard helemaal niet 'straffen' zoals jij het noemt..

corrigeren en opvoeden ja.. straffen is volkomen nutteloos in mijn ogen, tenzij er een hoge mate van cognitief vermogen aanwezig is waardoor 'straffen' in verband kan worden gebracht met een vergrijp waardoor er geleerd kan worden. Iemand die een paard denkt te kunnen straffen is gewoon dom bezig in mijn ogen. Ohhh, hij heeft zijn deken gemold.. ik laat z'n deken zien en geef m alsnog een klap voor wat hij deed.. dat is straffen.. iets dat een paard totaal niet kan volgen.

Ananiem schreef:
Het verschilt denk ik ook per situatie, maar schoppen lijkt me geen goed middel om je paar snel vooruit te laten gaan, zelf zou ik eerder een klein tikje met de zweep geven, al weet ik er niet veel van af lijkt dat me duidelijker en minder pijnlijk voor een paard dan steeds trappen in zijn buik, maar dit is natuurlijk mijn mening.

ik denk dat je in ieder geval de titel en de openingspost even moet lezen..
dit gaat niet over rijden en een paard rond schoppen in de ring ;)

Ananiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 21:43

:o oepss sorry iedereen! Ik had het niet helemaal goed gelezen en zat met een ander topic in mijn hoofd... Misschien toch een lesje begrijpend lezen nodig... :(

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 21:45

:') Vandaag draaide m'n veulen z'n kont naar met toe, toen heb ik d'r voor d'r kont geschopt

Malyma

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 23:16

Bowen schreef:
Waratje schreef:
Hij is gevaarlijk (voor de meeste mensen) omdat hij wel vrij gemakkelijk in de aanval gaat en dan ook heel snel is.

Dat vind ik eigenlijk wel meevallen. Hij vertoond grote stress en wil echt weg, de bedreiging blijft maar komen en dan pas klapt hij er even op. En echt alleen maar om die ruimte te creeeren die hij zo hard nodig heeft. De schade blijft dan ook beperkt tot die hap op het hoofd.

Paard heeft nog net geen neonverlichting op zijn hoofd die verteld dat hij dit echt niet meer trekt zo en niet anders meer kan. Daar wordt gewoon niet op gereageerd.

Heb net pas het filmpje gezien en vond voor de aanval (wat geen aanval maar juist verdediging was in mijn ogen) dat het zo lang duurde. Heb ze meegemaakt die al vele malen eerder van zich af hadden gemept.

Dacht dat ik met dit filmpje te zien zou krijgen hoe een paardenman dit "geschifte" paard goed zou benaderen, maar toen dit dier meteen aan een touw werd gehouden zonder enige voorbereiding vond ik het al gekker worden en verbaasde me er enorm over dat dit zgn gevaarlijke paard nog zo lang waarschuwingen bleef geven.
Laatst bijgewerkt door Malyma op 01-01-16 23:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 23:19

Francieen schreef:
:') Vandaag draaide m'n veulen z'n kont naar met toe, toen heb ik d'r voor d'r kont geschopt

Waarom niet haar achterhand omzetten Door draaiende beweging te maken met touw ter hoogte van de flank? Dit zodat ze jou weer moet facen . .

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 23:22

Eikenbos schreef:
biscaya schreef:

Dat is zeker niet altijd waar. Ik zie hier regelmatig hoe ontzettend smerig sommige paarden naar elkaar slaan. Zonder enige waarschuwing vol in de aanval. Niet speels, maar met volle kracht en goed gemikt. Daar gaat geen waarschuwing aan vooraf.

Een paard zal nooit zonder waarschuwing zomaar schoppen..Misschien dat jij de soms bijna onzichtbare signalen gemist hebt of niet kan zien..Maar een paard handelt vanuit zn natuur..En daarin komt niet voor om zomaar pats boem uit te halen..

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 23:26

biscaya schreef:
Francieen schreef:

Waarom niet haar achterhand omzetten Door draaiende beweging te maken met touw ter hoogte van de flank? Dit zodat ze jou weer moet facen . .

Het was buiten, ze draaide d'r billen naar me toe omdat ze jeuk had. Toen gaf ik een zacht schopje haha. Wad dus meer een grapje van joh niet doen.

its_daantjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 23:35

paard moet niet over me heen lopen, dan drijg ik een keer door wat te roepen (op een toon waarban ze dondersgoed doorhebben dat het mis is) of drijg ik door te doen alsof ze een klap krijgen. echt slaan of schoppen doe ik niet aan. als mn paard mij bijt krikgt hij ook een mep op zn neus. niet hard, miet dat het pijn doet, maar wel netjes als waarschuwing. gebeurt overigens niet vaak want paardlief is goed opgevoed haha

Malyma

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 23:43

Francieen schreef:

Haha dat dacht ik al; dit zet je er alleen maar neer om de boel een beetje "op te stoken"

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 00:04

:') oOpzich, we spelen elke dag in de wei, dan rent ze keihard achter me aan en dan soms heeft ze jeuk en gebeurd dat

lindamusters

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 00:20

Mijn vorige paard viel de DA een keer aan, arme man stond klem en toen heb ik inderdaad een schop gegeven, niet hard maar gewoon om te laten weten dat het niet mag. Beestje stond daarna elke keer als de DA kwam hartstikke netjes stil. Was de eerste en laatste keer dat ik het heb moeten doen eigenlijk, normaal als er iets is krijgen ze gewoon een por met elleboog of borstel, als ze niet naar mijn stemverheffing luisteren.