Paard schoppen als straf?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 19:12

nanoukkie schreef:
oke dan is het maar niet beter, maar mijn huidje is ook gevoelig en als een paard zijn tanden daarin zet kan die ook een pets verwachten.

Dat is toch precies hetzelfde als een schop verkopen? Als het paard mij schopt/plet/weet ik veel wat, dan kan ie een schop verwachten.

Wat t filmpje betreft, doodzonde van t paard. Is een heel mooi dier, maar ik snap de aanpak niet goed.
Daarbij zie ik vooral een gefrustreerd paard dat op gegeven moment de laatste druppel gehad heeft en dus ontploft :=

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 19:14

Eikenbos schreef:
Bowen schreef:

Misschien was dit wel helemaal niet gebeurd als hij niet was begonnen met even lekker van leer trekken om daarna zonder enige tact met die deken te gaan klooien. Hij zet gewoon die hengst in een positie waarbij die hengst moet reageren, weglopen werkt namelijk niet, de "bedreiging" (zo ziet dat paard dat deken gedoe) blijft maar komen.
Hij gaat dingen met een paard doen terwijl hij nog geen greintje relatie en respect heeft. Dan ook nog eens dingen waarvoor vertrouwen nodig is, in ieder geval een basis en dat op een manier die het dier geen ruimte geeft om er echt wat mee te kunnen.

Voor volledige informatie over deze hengst even de documentaire Buck kijken...

Ik hoef niet zozeer meer info, dat kleurt alleen maar op een menselijke manier.
Ik kijk naar wat ik zie in dat filmpje en ik zie een man die zonder enig ritme of gevoel voor maar een deken naar dat paard toe flapt en het dier de vluchtmogelijkheid ontneemt waardoor de fight mogelijkheid overblijft. Er is geen opbouw, geen ruimte om de eigen "dapperheid" te vinden, er is geen uitweg, geen antwoord voor dat paard op dat moment.
Het gemiddelde paard had zich misschien wel over gegeven van ellende (vlucht in jezelf!), maar dat geld niet voor ieder paard, in deze zit wel de "fight" optie en die krijgt hij dan ook.

In het begin van het filmpje zie je de trainer de hengst ook corrigeren door wel te tikken (niet dat ik dat afkeur, hij slaat er niet op los en de hengst is niet aardig), blijkbaar werkte de pak hem maar eens stevig aan aanpak dus ook niet.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 19:15

pinto_1 schreef:
Triest, dat filmpje.
Ik zie een man die hele tegenstrijdige signalen afgeeft. In eerste instantie achteruit stapt (meerdere keren) en dan vervolgens de strijd aan gaat. Als ik zijn lichaamstaal lees is hij zelf bang, maar probeert dat te verbergen door stoere praat. En als ik dat al zie, ziet zo'n paard dat natuurlijk veel duidelijker.

Dit ja, en maar blijven komen met die deken, wat gewoon als een aanval voelt voor dat paard. Dat paard ziet het gewoon als een mens die hem probeert aan te vallen(wat aan probeert te doen) en die hij kan hebben, wat dan ook klopt.
Er is niet eens een fractie begrip bij het paard van wat het mens van hem wil.

Ayasha
Blogger

Re: Paard schoppen als straf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 19:24

Bowen; maar dat mini-tikje onderbreekt de aanval ook vrijwel meteen. Hoe geschift is dit paard dan werkelijk?

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 19:44

Ayasha schreef:
Bowen; maar dat mini-tikje onderbreekt de aanval ook vrijwel meteen. Hoe geschift is dit paard dan werkelijk?

Ik denk eerlijk gezegd dat dit paard veel minder geschift is dan we denken.. De man in t filmpje lijkt me wat geschift! Krijg toch echt een soort van sympathie voor dat paard..Geen eerlijke kans zo! Mag hopen dat dit paard toch zeker nog een eerlijke kans heeft gekregen..

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 20:13

Dat bedoel ik biscaya, volgens mij is dit helemaal geen geschift paard. Een echte rotzak stop je niet met zo'n onnozel tikje.

En dan gaat ie m opsluiten en beetje lopen 'pesten' (beest snapt er niks van nl.) ja gek he dat ie dan knapt... Maar niet heus. Eerder verrassend dat het zo lang duurt.

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 02:03

Wat ik hier nog een beetje mis is dat als je een schop geeft,of welke straf dan ook,je wel gewoon moet doorgaan met waar je mee bezig was,want ander heeft het weinig effect,,,voorbeeldje ,,,,,,je hebt een paard met een grondige hekel aan de ontwormingsspuit,,,,,bij het toedienen probeert het van alles om er onder uit te komen,en in uiterste wanhoop probeert ze je met haar voorbenen weg te slaan.....deze krijgt van mij natuurlijk een rotschop,maar vervolgens gaat gelijk de spuit er in......stel dat je helemaal geschrokken besluit om (voorstelbaar) de pasta dan maar door de musli te roere,dan had het hele gebeuren gen enkele zin,en heeft het paard alsnog gewonnen.....ergo is dus wel....zorg altijd dat je als winnaar uit de strijd komt!

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 03:32

Ayasha schreef:
Dat bedoel ik biscaya, volgens mij is dit helemaal geen geschift paard. Een echte rotzak stop je niet met zo'n onnozel tikje.

En dan gaat ie m opsluiten en beetje lopen 'pesten' (beest snapt er niks van nl.) ja gek he dat ie dan knapt... Maar niet heus. Eerder verrassend dat het zo lang duurt.

Inderdaad, wat een prutser, die vent op dat filmpje... Er klopt helemaal niks van,
niks" dangerous stallion"!!! Stupid asshole... {:)-:(

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 07:28

maar wie weet hoe het is afgelopen met deze hengst?

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 08:08

biscaya schreef:
maar wie weet hoe het is afgelopen met deze hengst?

Als de eigenaresse heeft gedaan wat ze in het filmpje heeft gezegd dan was het einde verhaal voor de hengst.

@ Papagroom...ik ga altijd gewoon door waar ik mee bezig was...het is actie-reactie en daarna weer buissiness as usual.Verder geen emotie bij...moet ook niet.Hetis immers klaar,paard snapt dat hij niet meer moet doen.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 09:56

Pocca_Locca schreef:
Inderdaad, wat een prutser, die vent op dat filmpje... Er klopt helemaal niks van,
niks" dangerous stallion"!!! Stupid asshole... {:)-:(

Die hengst is echt wel een gevaarlijk paard geworden, hoor. Dat de getoonde aanpak niet heel slim was is ook duidelijk, maar dat maakt het paard niet minder gevaarlijk.

Papagroom, uiteraard ga je na een correctie gewoon door met waar je mee bezig was. (en mijn oude dame krijgt de wormenspuit gewoon in een sandwich, veel te veel stress voor ons beiden om het normaal te doen, geen stress als dubbele boterham :P )

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 12:44

Ayasha schreef:

Inderdaad, dat ook nog eens. Die paar tikjes zou een paard die iemand echt perse wil raken zo doorheen lopen.
Dit paard kan blijkbaar nog nadenken over wat hij doet en wat hij beter niet kan doen.

Zie ook in dat deken stuk geen geschift paard, maar een paard dat eerst kiest voor vluchten en als dat niet gaat pas een uitval doet. En dan ook alleen een uitval, hij had hem op dat moment dood kunnen maken als hij dat wilde.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 12:47

Hij breekt inderdaad zelf zijn aanval af zodra zijn "bedreiger" neer gaat. Dat is geen vals paard, dat is een paard dat instinctief reageert.

Waratje; waarom is dit paard gevaarlijk?
Paard toont in het begin zelfs tekenen van overgave na de correctie.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 25-12-15 12:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 12:48

papagroom schreef:
Wat ik hier nog een beetje mis is dat als je een schop geeft,of welke straf dan ook,je wel gewoon moet doorgaan met waar je mee bezig was,want ander heeft het weinig effect,,,voorbeeldje ,,,,,,je hebt een paard met een grondige hekel aan de ontwormingsspuit,,,,,bij het toedienen probeert het van alles om er onder uit te komen,en in uiterste wanhoop probeert ze je met haar voorbenen weg te slaan.....deze krijgt van mij natuurlijk een rotschop,maar vervolgens gaat gelijk de spuit er in......stel dat je helemaal geschrokken besluit om (voorstelbaar) de pasta dan maar door de musli te roere,dan had het hele gebeuren gen enkele zin,en heeft het paard alsnog gewonnen.....ergo is dus wel....zorg altijd dat je als winnaar uit de strijd komt!

Als mijn paard raar doet om de wormenspuit dan gaan we een stapje terug ipv met een hoop gedoe het er toch in proberen te mikken.
Dan gaan we eerst weer wat werken aan de wormenspuit mag bij je hoofd komen, hou je hoofd eens netjes laag, als het echt lastig gaat oefenen we eerst eens met bv wat appelmoes in een spuit.

Waarom zou je hierover een gevecht met je paard aangaan die je moet winnen? Waarom het zo ver laten komen dat je paard zulk gedrag moet vertonen, je het geen andere mogelijkheid meer geeft?
Ik zou het niet als verlies zien om dan een andere strategie te kiezen, als dat spul er echt in moet op dat moment gaat het door de musli en ga ik in de aankomende dagen hard bezig met acceptatie van dat soort zaken.
Dan heb ik namelijk al wat steken laten vallen, heb ik niet goed voorbereid en dat is mijn fout, niet die van het paard.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 12:50

Hij is gevaarlijk (voor de meeste mensen) omdat hij wel vrij gemakkelijk in de aanval gaat en dan ook heel snel is.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 12:52

Zo snel is ie niet, hij geeft al even tekenen. Als ie dan eenmaal overgaat tot aanval dan is elk paard snel. Ik heb een merrie gehad die veel minder hints gaf voor ze in de aanval ging. Die was niet gevaarlijk, die had gewoon niet geleerd hoe anders te reageren.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 12:57

Waratje schreef:
Hij is gevaarlijk (voor de meeste mensen) omdat hij wel vrij gemakkelijk in de aanval gaat en dan ook heel snel is.

Dat vind ik eigenlijk wel meevallen. Hij vertoond grote stress en wil echt weg, de bedreiging blijft maar komen en dan pas klapt hij er even op. En echt alleen maar om die ruimte te creeeren die hij zo hard nodig heeft. De schade blijft dan ook beperkt tot die hap op het hoofd.

Paard heeft nog net geen neonverlichting op zijn hoofd die verteld dat hij dit echt niet meer trekt zo en niet anders meer kan. Daar wordt gewoon niet op gereageerd.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 12:59

Ik begrijp ook niet waarom je een paard dat zoveel angst vertoont zo gaat benaderen. Zelfs het braafste paard is dan in staat om tot de aanval over te gaan.

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 14:09

Bowen schreef:
papagroom schreef:

Als mijn paard raar doet om de wormenspuit dan gaan we een stapje terug ipv met een hoop gedoe het er toch in proberen te mikken.
Dan gaan we eerst weer wat werken aan de wormenspuit mag bij je hoofd komen, hou je hoofd eens netjes laag, als het echt lastig gaat oefenen we eerst eens met bv wat appelmoes in een spuit.

Waarom zou je hierover een gevecht met je paard aangaan die je moet winnen? Waarom het zo ver laten komen dat je paard zulk gedrag moet vertonen, je het geen andere mogelijkheid meer geeft?
Ik zou het niet als verlies zien om dan een andere strategie te kiezen, als dat spul er echt in moet op dat moment gaat het door de musli en ga ik in de aankomende dagen hard bezig met acceptatie van dat soort zaken.
Dan heb ik namelijk al wat steken laten vallen, heb ik niet goed voorbereid en dat is mijn fout, niet die van het paard.

Ik weet niet hoe jouw paard is, maar die van mij kan ik mee oefenen met spuiten met appelmoes tot ik een ons weeg, zodra er wormenkuur inzit heeft ze dit toch echt perfect door. Zodra ze die smaak ruikt, de pasta in haar mond proeft weet ze genoeg om weer hetzelfde te reageren als ze altijd doet.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 14:11

Die van mij ruiken het zelfs al en ik ben thans behoorlijk snel, maak de spuit klaar, pak 'm bij z'n halster en nog voor ie goed en wel door heeft wat gebeurt heeft ie 'm al binnen. Beetje grof maar voor één van de vier de enige manier :')

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 14:18

Zo gaat het hier ook. Pakken, vasthouden en spuiten. 1 sec twijfel en het lukt niet meer.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 15:08

Ayasha schreef:
Ik begrijp ook niet waarom je een paard dat zoveel angst vertoont zo gaat benaderen. Zelfs het braafste paard is dan in staat om tot de aanval over te gaan.

100% mee eens!!! Als je een geschifte trainer treft als paard is een geschifte reactie niet heel gek!

Zou heel jammer zijn als dit paard geen 2e kans heeft gehad..Waarschijnlijk wel een hele kluif aan om dit paard weer enigszins op de rit te krijgen..

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 16:24

nuscaniels schreef:
Bowen schreef:

Ik weet niet hoe jouw paard is, maar die van mij kan ik mee oefenen met spuiten met appelmoes tot ik een ons weeg, zodra er wormenkuur inzit heeft ze dit toch echt perfect door. Zodra ze die smaak ruikt, de pasta in haar mond proeft weet ze genoeg om weer hetzelfde te reageren als ze altijd doet.

Als dat zo zou zijn zou ik het lekker door de musli doen, of een broodje wormpasta geven. Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan?
Verder zou ik wel oefenen met aan en in die mond zitten en spuiten met appelmoes e.d. zodat als de nood aan de man is het zo min mogelijk gedoe geeft. Dan appelmoes, appelmoes, medicijn, appelmoes. Voor appelmoes kan je natuurlijk ook wat anders invullen, het gaat om lekker.

Maar eigenlijk ben ik er nog geen 1 tegen gekomen die met een gedegen oefening (en dus niet alleen even op dat moment dat het nare ook moet) daar echt grote problemen mee bleef houden. Als in bijten/schoppen of anders door het lint gaan.
Wel dat ze het nooit fijn gaan vinden, maar dat ze het wel tolereren. Paar stapjes naar achter doen, hoofd niet helemaal netjes stil houden, ik kan er allemaal mee leven. Ik hobbel wel mee. Maar geen gedoe verder, dat wordt dan eerst opgelost. Dan is het geen wormenkuur meer geven, maar het lesonderwerp van vandaag. Of zelfs langer als dat zou moeten.

Ze mogen van mij dus best zeggen, gatver, moet dat echt? Maar ik wil wel kunnen zeggen, ja, sorry, moet echt, zal het snel doen en dan gaan we wat leuks doen (lees eten).

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 16:59

Ik heb er ook wel een op stal gehad die niet zo blij was met ontwormen. Daar kon ik prima bij in de buurt komen, tot hij de spuit zag, toen was hij levensgevaarlijk. Ik ben niet zo snel bang maar ben wel over de boxwand geklommen want hij deed echt z'n best om mij hardhandig de box uit te werken. Een schop of iets anders kreeg ik nieteens de kans voor.

De oplossing bleek echter simpel, hem als eerst doen en met z'n hoofd tegen de tralies van de box vast zetten (begon ik niet bij hem kreeg ik al geen halster om).

Zonder geweld dus toch die spuit er in, en ik hoefde niet te vluchten voor m'n leven :P

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 20:36

Ik heb pillen...gaat lik appelstroop overheen...bodem wordt uit emmer gelikt :o
Vind pillen eenvoudiger omdat ik uit een buisje 2 behandelingen haal (800kg) en met pasta houd ik altijd over :P