Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Malyma schreef:Oh haha, mijn reactie staat er onduidelijk, ik kreeg het niet anders voor elkaar omdat het een quote in een quote (ofzoiets) was.
Maar ik bedoelde dat als we een trap, klap oid geven, dat paard dan wel kan voelen dat wij eigenlijk lichamelijk veel zwakker zijn.
Ayasha schreef:Waratje schreef:Wat ik zeg, 1x op de voet van de baas gaan staan kan, de tweede keer is de fout van de baas, want je bent dan gewaarschuwd. Bij de eerste keer zorg je dat je voldoende indruk maakt op je paard dat dit ontoelaatbaar gedrag is en daarna smoor je dat slag ideeen in de kiem zodra je ziet dat er een idee opkomt in het koppie. Daarnaast geef je ook duidelijk aan welk gedrag WEL gewenst is en beloon je dat ook, waar het zinvol is.
Bij mij mag er ook veel, inclusief pootjes optrekken en (beperkt) draaien, maar altijd met respect voor waar ik sta.
Elena, ik bedoel vooraf corrigeren om situaties te voorkomen. Ik ben een groot fan van voorkomen van risico-situaties
Niks er van, hij heeft niet op mijn voeten te gaan staan, ook niet één keer. Hij moet uit zijn doppen kijken. Niet ik. Pootje optrekken en draaien krijgen ze hier ook een brul voor, doe je naar je vriendjes zoveel je wil maar ik ben in de eerste plaats je baasje.
biscaya schreef:Ayasha schreef:Niks er van, hij heeft niet op mijn voeten te gaan staan, ook niet één keer. Hij moet uit zijn doppen kijken. Niet ik. Pootje optrekken en draaien krijgen ze hier ook een brul voor, doe je naar je vriendjes zoveel je wil maar ik ben in de eerste plaats je baasje.
@ayasha:
Pfff het klinkt alsof je wel heel weinig vergevingsgezind naar je paarden toe bent..Het komt allemaal wel heel hard over..
Eikenbos schreef:
Eikenbos schreef:
elenaMM77 schreef:Eikenbos schreef:
`
volgens Julie had de man alleen zijn stem moeten verheffen..
want jezelf verdedigen tegen zo'n aanval als je nog de kans krijgt mag niet?
ik wil Julie's input hier wel eens weten..
wat had deze man moeten doen na 2.30 toen het paard letterlijk voor de kill op hem afvloog?
even voor de duidelijkheid voor de mensen die gaan zeggen:
"ja, maar hij schopt m mooi niet".
Dit ging te snel om te reageren.. en toen hij eindelijk op kon staan en weer wat behoorlijks kon zeggen, was het te laat voor lik op stuk.. Dus ook voor alle 'schoppers' hier, die zouden nu niets meer doen.. het kwaad is al geschied, er was te weinig tijd om jezelf te verweren hiertegen.. Maar foei stout paard had hier nooit geholpen, alleen fysiek ingrijpen als je nog de kans hebt.
Bowen schreef:elenaMM77 schreef:`
volgens Julie had de man alleen zijn stem moeten verheffen..
want jezelf verdedigen tegen zo'n aanval als je nog de kans krijgt mag niet?
ik wil Julie's input hier wel eens weten..
wat had deze man moeten doen na 2.30 toen het paard letterlijk voor de kill op hem afvloog?
even voor de duidelijkheid voor de mensen die gaan zeggen:
"ja, maar hij schopt m mooi niet".
Dit ging te snel om te reageren.. en toen hij eindelijk op kon staan en weer wat behoorlijks kon zeggen, was het te laat voor lik op stuk.. Dus ook voor alle 'schoppers' hier, die zouden nu niets meer doen.. het kwaad is al geschied, er was te weinig tijd om jezelf te verweren hiertegen.. Maar foei stout paard had hier nooit geholpen, alleen fysiek ingrijpen als je nog de kans hebt.
Misschien was dit wel helemaal niet gebeurd als hij niet was begonnen met even lekker van leer trekken om daarna zonder enige tact met die deken te gaan klooien. Hij zet gewoon die hengst in een positie waarbij die hengst moet reageren, weglopen werkt namelijk niet, de "bedreiging" (zo ziet dat paard dat deken gedoe) blijft maar komen.
Hij gaat dingen met een paard doen terwijl hij nog geen greintje relatie en respect heeft. Dan ook nog eens dingen waarvoor vertrouwen nodig is, in ieder geval een basis en dat op een manier die het dier geen ruimte geeft om er echt wat mee te kunnen.