Paard schoppen als straf?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Malyma

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 23:49

Oh haha, mijn reactie staat er onduidelijk, ik kreeg het niet anders voor elkaar omdat het een quote in een quote (ofzoiets) was.

Maar ik bedoelde dat als we een trap, klap oid geven, dat paard dan wel kan voelen dat wij eigenlijk lichamelijk veel zwakker zijn.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 23:52

Het gaat niet om kracht, maar om indruk maken. En dat is dus een kwestie van timing.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 00:04

Waratje schreef:
Het gaat niet om kracht, maar om indruk maken. En dat is dus een kwestie van timing.

Dit dus _/-\o_

saddledancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 06:52

Dragan2008 schreef:
Waratje schreef:

Dit dus _/-\o_

Jup, dit :j

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 07:44

Malyma schreef:
Oh haha, mijn reactie staat er onduidelijk, ik kreeg het niet anders voor elkaar omdat het een quote in een quote (ofzoiets) was.

Maar ik bedoelde dat als we een trap, klap oid geven, dat paard dan wel kan voelen dat wij eigenlijk lichamelijk veel zwakker zijn.

Het gaat er niet om wie de grootste en sterkste is maar wie de grootste bek heeft :o . (wat Waratje ook al zegt)

Mooi voorbeeld is de mini-shet van de buren,die is alle grote paarden de baas en reken maar dat dat madammetje alles laat wapperen wat ze heeft.Die doet niet moeilijk over het laten zien van de onderkant van haar hoefjes O:)

Malyma

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 13:32

Ja, nou dat bedoel ik dus! :)

Hier ook zo'n mini die de veel grotere en sterkere paarden alle kanten op dirigeert (je lacht je suf als je het ziet :j) maar die doet dat wel door overtuiging, niet 1 hap of trap van haar is ooit aangekomen op het lijf van die groten. En nu hoeft ze er maar voor te gaan staan en ze maken al dat ze weg komen.
Laatst bijgewerkt door Malyma op 20-12-15 13:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 13:37

Nou bij deze wel hoor,zelfs de DA aan te pas moeten komen...ze staan inmiddels ook appart.

Malyma

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 13:47

Tinky12 schreef:
Nou bij deze wel hoor,zelfs de DA aan te pas moeten komen...ze staan inmiddels ook appart.

Dat is jammer. Wat is er gebeurd?

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 14:08

Ayasha schreef:
Waratje schreef:
Wat ik zeg, 1x op de voet van de baas gaan staan kan, de tweede keer is de fout van de baas, want je bent dan gewaarschuwd. Bij de eerste keer zorg je dat je voldoende indruk maakt op je paard dat dit ontoelaatbaar gedrag is en daarna smoor je dat slag ideeen in de kiem zodra je ziet dat er een idee opkomt in het koppie. Daarnaast geef je ook duidelijk aan welk gedrag WEL gewenst is en beloon je dat ook, waar het zinvol is.
Bij mij mag er ook veel, inclusief pootjes optrekken en (beperkt) draaien, maar altijd met respect voor waar ik sta.
Elena, ik bedoel vooraf corrigeren om situaties te voorkomen. Ik ben een groot fan van voorkomen van risico-situaties ;)

Niks er van, hij heeft niet op mijn voeten te gaan staan, ook niet één keer. Hij moet uit zijn doppen kijken. Niet ik. Pootje optrekken en draaien krijgen ze hier ook een brul voor, doe je naar je vriendjes zoveel je wil maar ik ben in de eerste plaats je baasje.

@ayasha:

Pfff het klinkt alsof je wel heel weinig vergevingsgezind naar je paarden toe bent..Het komt allemaal wel heel hard over..

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 16:50

Malyma schreef:
Tinky12 schreef:

Dat is jammer. Wat is er gebeurd?

Kreeg er een een klap van zo'n klein voetje tegen het gezicht,daar mocht de DA voor komen om de boel te hechten :+

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 19:09

biscaya schreef:
Ayasha schreef:
Niks er van, hij heeft niet op mijn voeten te gaan staan, ook niet één keer. Hij moet uit zijn doppen kijken. Niet ik. Pootje optrekken en draaien krijgen ze hier ook een brul voor, doe je naar je vriendjes zoveel je wil maar ik ben in de eerste plaats je baasje.

@ayasha:

Pfff het klinkt alsof je wel heel weinig vergevingsgezind naar je paarden toe bent..Het komt allemaal wel heel hard over..

Ik dacht dat ze het achterbeen bedoelde. Lees al mijn berichten.
Achterbeen op heffen, bijten of dreigen ben ik idd niet vergevingsgezind mee, mag niet, doen we niet, klaar. Doen ze op weide zoveel ze willen maar niet als ik er loop. Hier zal ook gene ene, zelfs niet in paniek, mij of een ander mens om ver lopen. Nouja, misschien de jaarling die een beetje aan het puberen is maar de rest hoef ik maar te wijzen. :)
Ik heb niet het type paarden dat je braaf aait. Ik ben voor de paarden die ik heb (gehad) vrijwel altijd hun laatste kans geweest. Die staan voor ze bij mij komen met twee benen bij de slacht zegmaar. Vrijwel altijd omwille van gedragsproblemen. Je mag er van vinden wat je wil maar het feit is wel dat ze niet alleen tot nog toe allemaal weer fijne, betrouwbare paarden geworden zijn, maar dat ze ook nog eens 200% vertrouwen in me hebben. Ze staan allemaal los als ik met ze bezig ben, lekker relaxed op rust. Allemaal paarden waarvan de eigenaar dus zei dat ik dat met deze nooooooit zou klaar krijgen want hij is toch iets heel anders dan Pietje en suske en die andere die je al gehad hebt, maar tot op heden heb ik met nog geen enkele problemen blijven houden. Angsthazen en neuroten worden ontspannen rustige paarden, agressieve rotzakken worden lieve knuffelaars die alles doen.. En ondanks mijn jonge leeftijd heb ik al meer paarden in handen gehad dan de gemiddelde bokker denk ik. Niet allemaal in eigendom overigens. Sommige koop ik over als de eigenaar geen geduld wil opbrengen óf worden gewoon gegeven. :) Sterke nog, de grootste rotzak die er tussen zat staat nu met succes bij een vrij onervaren ruiter die gigantisch veel plezier met haar heeft en veel van haar leert. Dat bleek wel ook deels genetisch te zijn maar daar kom ik nu pas achter want het veulen waarover ik het hierboven heb is van haar. En die vertoont nu al gelijkaardig gedrag. Maar ben er van overtuigd dat dat wel goed komt. Kan nu tijdig en correct ingrijpen en ze is slim zat. Dus ergens zal ik wel wat goed doen.

Julie1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 15:06

Nee het paard verstaat misschien niet wat je bedoeld dus schoppen is not done !! :-)
Het kan ook anders aangepakt worden bv; je stem verheffen
:-) groetjes

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 15:12

En wat als een paard daar compleet maling aan heeft, of dan juist je platdrukt in een hoek?

blijf je dan je stemverheffen tot er een ambulance je schor en wel afsleept richting het ziekenhuis?

stem verheffen, lichaamstaal zijn allemaal dingen die je in eerste instantie doet Julie..
we hebben het hier met name over de momenten waarop dat genegeerd komt of zeer gevaarlijk gedrag out of the blue optreed.

geloof dat de OP was:

pony 1 beet pony 2 waarop pony 2 zonder pardon achteruit kickte op een volle poetsplaats..

jij wilt dus je stem verheffen in de hoop dat beiden zich de volgende keer zullen gedragen?
of
zet je ze dusdanig op hun plek dat ze het gewoon niet nogmaals in hun hoofd halen om zo'n geintje te flikken tussen de mensen?

en wat als er dan de volgende keer een kind vol op het hoofd wordt geraakt (want dit betrof een situatie tussen de kinderen).. Hoe lang blijf je 'foei stoute pony' zeggen?

Eikenbos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 21:07

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 21:24

Eikenbos schreef:
Need I say more...?
https://www.youtube.com/watch?v=zmU47vPGmdY

Opvoeding is alles

`
volgens Julie had de man alleen zijn stem moeten verheffen..
want jezelf verdedigen tegen zo'n aanval als je nog de kans krijgt mag niet?

ik wil Julie's input hier wel eens weten..
wat had deze man moeten doen na 2.30 toen het paard letterlijk voor de kill op hem afvloog?

even voor de duidelijkheid voor de mensen die gaan zeggen:
"ja, maar hij schopt m mooi niet".

Dit ging te snel om te reageren.. en toen hij eindelijk op kon staan en weer wat behoorlijks kon zeggen, was het te laat voor lik op stuk.. Dus ook voor alle 'schoppers' hier, die zouden nu niets meer doen.. het kwaad is al geschied, er was te weinig tijd om jezelf te verweren hiertegen.. Maar foei stout paard had hier nooit geholpen, alleen fysiek ingrijpen als je nog de kans hebt.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 08:28

Eikenbos schreef:
Need I say more...?

Opvoeding is alles

Wat ik echt helemaal niet bevat is dat de man die het paard begeleid het paard eerst niet op de volte stuurt! Ongelooflijk! De man blijft zo dichtbij het paard! Het paard is toch wel heel duidelijk zullen we maar zeggen.. Ik had toch eerst op tekenen van overgave gewacht alvorens dit paard ook maar een mielimeter te benaderen!
Het voorbeeld van dat sommige paarden niet eens te schoppen zijn en dat je zelf toch handiger moet zijn. Helaas komt er niet uit dit filmpje waarom dit paard zo is geworden zal vast niet zo geboren zijn.. Eigenlijk dus heel sneu..0,0 vertrouwen in de mensheid. Rotfilmpje.. Als blijkt dat dit paard een eerlijke kans heeft gehad in zijn opgroeiperiode dan zou ik toch denken aan de " kronkel " in de kop er rest dan niets anders dan Arie de Knaller..
Het lijkt erop dat de eigenaresse wat hoofdstukken heeft overgeslagen nu ik net t filmpje nog een keer beluister.. Deze mevrouw moet zeker geen hengsten willen hebben! Ik zeg t zo vaak tegen klanten koop een paard wat bij je past en leer in de godsnaam de paarden taal!! Dit lijkt me wel een heel extreem geval hoor!! Mag hopen dat de meeste bokkers niet met dit soort bokken te maken hebben..opvoeden is de taak vd eigenaar als je daar niet tegen opgewassen bent en niet bereid bent om te leren zoek dan aub een andere hobby! Benieuwd hoe t is afgelopen met dit paard!!

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 08:41

Dit paard is dus een mooi voorbeeld van totaal verknoeid,niet opgevoed.

Wat de handler hier precies doet begrijp ik ook niet helemaal,paard geeft bergen signalen af en heeft geleerd dat "fight"voor hem altijd positief heeft gewerkt.(wat ik uit het filmpje begrijp)
Dit was dus einde training en einde verhaal voor het paard als ze door heeft gezet wat ze in het filmpje zei.

Triest einde van een prachtig paard wat waardeloze eigenaren heeft gehad,je begint niet met opvoeden als je met een pikhaak de stal inmoet.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 10:59

Dat is een heel extreem geval en persoonlijk denk ik niet dat dit de goede aanpak was. Maar ja, cowboys......
Zo ver als het met deze hengst is gekomen, vrees ik dat hij niet meer veilig is bij mensen. Zonde van zo'n paard.

nanoukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 11:02

ik heb mijn paard nog nooit moeten schoppen in anderhalf jaar.
Wel stem zo nu en dan verheffen en mits ze echt iets uithaalt een pets op haar neus !

saddledancer

Re: Paard schoppen als straf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 11:09

Ja want een pets op de neus is veeeeel dierviendelijker dan een schop :') de neus is supergevoelig :') (niet dat ik nooit een pets uitdeel, ook op de neus als ik erbij kan, maar ge niet doen alsof dat beter is)

nanoukkie

Re: Paard schoppen als straf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 11:14

oke dan is het maar niet beter, maar mijn huidje is ook gevoelig en als een paard zijn tanden daarin zet kan die ook een pets verwachten.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 11:47

elenaMM77 schreef:
Eikenbos schreef:
Need I say more...?

Opvoeding is alles

`

wat had deze man moeten doen na 2.30 toen het paard letterlijk voor de kill op hem afvloog?

Dit ging te snel om te reageren.. en toen hij eindelijk op kon staan en weer wat behoorlijks kon zeggen, was het te laat voor lik op stuk.. Dus ook voor alle 'schoppers' hier, die zouden nu niets meer doen.. het kwaad is al geschied, er was te weinig tijd om jezelf te verweren hiertegen.. Maar foei stout paard had hier nooit geholpen, alleen fysiek ingrijpen als je nog de kans hebt.

Misschien was dit wel helemaal niet gebeurd als hij niet was begonnen met even lekker van leer trekken om daarna zonder enige tact met die deken te gaan klooien. Hij zet gewoon die hengst in een positie waarbij die hengst moet reageren, weglopen werkt namelijk niet, de "bedreiging" (zo ziet dat paard dat deken gedoe) blijft maar komen.
Hij gaat dingen met een paard doen terwijl hij nog geen greintje relatie en respect heeft. Dan ook nog eens dingen waarvoor vertrouwen nodig is, in ieder geval een basis en dat op een manier die het dier geen ruimte geeft om er echt wat mee te kunnen.

Eikenbos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 12:59

Bowen schreef:
elenaMM77 schreef:
`

Misschien was dit wel helemaal niet gebeurd als hij niet was begonnen met even lekker van leer trekken om daarna zonder enige tact met die deken te gaan klooien. Hij zet gewoon die hengst in een positie waarbij die hengst moet reageren, weglopen werkt namelijk niet, de "bedreiging" (zo ziet dat paard dat deken gedoe) blijft maar komen.
Hij gaat dingen met een paard doen terwijl hij nog geen greintje relatie en respect heeft. Dan ook nog eens dingen waarvoor vertrouwen nodig is, in ieder geval een basis en dat op een manier die het dier geen ruimte geeft om er echt wat mee te kunnen.

Voor volledige informatie over deze hengst even de documentaire Buck kijken...

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 13:14

Triest, dat filmpje.
Ik zie een man die hele tegenstrijdige signalen afgeeft. In eerste instantie achteruit stapt (meerdere keren) en dan vervolgens de strijd aan gaat. Als ik zijn lichaamstaal lees is hij zelf bang, maar probeert dat te verbergen door stoere praat. En als ik dat al zie, ziet zo'n paard dat natuurlijk veel duidelijker.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 18:51

Eikenbos schreef:
Need I say more...?

Opvoeding is alles

Om heel eerlijk te zijn ken ik zelfs veel gewoon prima functionerende paarden die hier op gereageerd zouden hebben. Wat voor flauwekul moet dit nu weer voorstellen? Ding kan niet wegrennen, voelt zich bedreigd, flight is uitgesloten tja dan blijft er nog maar eentje over he.