Paard schoppen als straf?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 09:32

Als dat halstertouw al in gebruik is aan dat paard (of aan een ander) dan is het niet meer beschikbaar voor een tets. Als ik aan het poetsen ben, heb ik geen touw in mijn hand, ik denk de meesten niet. Dus dan moet je wat als er op zo'n moment zwaar onveilig gedrag wordt vertoond. Dan geef je een schop (of een elleboog, kan soms ook), omdat je gewoon direct moet corrigeren.

palousa_boy

Re: Paard schoppen als straf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 09:51

Een touw zit toch maar aan 1 kant vast? Dan is hier de andere kant gewoon beschikbaar voor een tikje hoor. Bij veel situaties heb je het paard juist vast als de correctie nodig is.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 10:14

Een gewoon halstertouw is wat kort om dubbelfunctie te hebben, ik heb het namelijk bij voorkeur in een boogje hangen. Met m'n jonge merrie ben ik ook heel snel overgegaan op een 3 meter touw, dan is het andere eind inderdaad wel goed bruikbaar, zowel voor kleine als grotere correcties en zowel naar haar als naar een ander.
Met het halstertouw van m'n oude dame ben ik kansloos, dan heb ik misschien net 20 cm uiteinde en daar raak je hoogstens haar mee en dat is nou net nooit nodig <3

saddledancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 11:34

Ik heb ook lange touwen, en als het enigzins kan deel ik ook liever daar een tik mee uit dan dat ik schop. Niemand hier vind het denk ik leuk om tot een schop over te gaan, maar soms is het nou eenmaal zo, t paard kan meer hebben dan ik.

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 11:53

Waratje schreef:
Twee keer is niet "vaak", maar wel 1x teveel. Paard kreeg de kans om het een tweede keer te doen, dus baas heeft niet opgelet.....

Klopt, maar hoe wil jij zien dat een paard op je voet gaat staan,

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 11:57

ik ben blij met mijn DA en Hoefsmid die gelukkig ook geen geetter nemen, wel rekening houdend met het dier zelf..

voor de antischoppers:

paard 1, kan slecht stilstaan bij DA en Hoefsmid, altijd wat draaierig, altijd wat onrustig.
paard 2, keurig gedragend (mijne :D), doet zelfs zijn mond open voor het bijwerken van zijn tanden zonder dat er wat voor nodig is.. tilt zijn hoef uit zichzelf op en zet m op de pin voor de hoefsmid.. je hoeft er niet eens om te vragen..

wie denk je dat er laats een flinke por van de hoefsmid te pakken had? Juist, de mijne.. en ik ben super blij dat de hoefsmid duidelijk is en corrigeert, en ook daarbij de kennis over het specifieke paard meeneemt..

wat was het geval?

Het regende wat, het waaide wat en mijn paard was het laatst aan de buurt.. zijn maatje was al terug naar de wei.. terwijl hij op drie poten stond, schraapt hij nog doodleuk met het been dat wel op de grond stond en probeerde het been dat gedaan werd in te trekken, met een geïrriteerde zwaai van de staart in de richting van de hoefsmid.

het andere paard was ook onrustig geweest, maar bleef beleefd en deed wat er verwacht werd binnen zijn kunnen..

Die van mij trok een dikke neus, en terwijl hij keurig kan staan voor een hoefsmid, had hij compleet maling aan de man die dag.. Mijn paard is tevens het type: geef m 1 vinger en hij neemt de volgende keer je hele hand zonder te vragen.

zolang je consequent en duidelijk bent, hoef je bijna nooit in te grijpen bij hem.. maar moet je ingrijpen, doe het dan ook duidelijk en vroeg, of je verkloot hem tot en met..

zijn geintjes zijn vooral bij weer dat hij minder vind op de poetsplaats.. En meelopen met iemand met wie hij dat een tijdje niet heeft hoeven doen.

zoete broodjes bakken vind hij prachtig hoor.. hij kan je dan stilletjes negeren en compleet dat doen waar hij zin in heeft.. drie weken later heb je dan een paard wat met zijn hoofd in de lucht staat en dwars door je heen kijkt, waarbij je je afvraagt waar dit gedrag nu weer vandaan komt.. Quess what.. dat is er dan ingeslopen, omdat je niet duidelijk genoeg bent geweest wanneer hij dat nodig had..

Je hoeft geen honkbalknuppels of stalen neuzen te hebben bij hem.. je hoeft m niet beurs te meppen of overmatig geweld aan te doen.. Maar gewoon consequent, waarschuwing, gevolgd door een fysieke correctie als dat nodig is.. In zijn geval, komt het bijna nooit tot een fysieke correctie, maar ik schuw zeer zeker niet om hem daarin te bedienen..

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 12:01

Francieen schreef:
Waratje schreef:
Twee keer is niet "vaak", maar wel 1x teveel. Paard kreeg de kans om het een tweede keer te doen, dus baas heeft niet opgelet.....

jij moet ogen in je achterhoofd hebben en een complete circusact om je paard heen uitvoeren, terwijl je m zoete broodjes in groentesoep gedrenkt op een zilveren bordje aanbied om te zorgen dat hij niet de kans krijgt om op je tenen te gaan staan denk ik :')

sorry, die van mij krijgt direct een pets (en een goede), plus ik tetter keihard: BEN JE NU HELEMAAL BESODEMIETERD! Zelfs als hij het per ongeluk doen.. Hij moet opletten wat ik doe als ik met hem bezig ben.. niet andersom, anders is hij de leider van de situatie.

die van mij is 1x op mijn tenen gaan staan.. Terwijl hij niet het toonbeeld van geduld is tijdens het poetsen (draaien wiebelen en het begin zelfs rillen en golven van spieren), hij weet precies waar zijn voeten staan en waar de mijne zijn. En als hij dat niet weet, dan staat ie maar stil. Hij mag best veel, inclusief wat draaien en doen, maar dan moet hij wel in de gaten hebben en houden wat ik doe en waar ik ben.

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 12:36

Precies. Vorige is een nieuw paard gekomen, en dat vond mijn pony maar al te interessant. Dus ik nam hem mee aan de hand, en begon ie (terwijl ik even stilstond) om me heen te drentelen om maar naar dat paard te kijken. (die in de wei stond lager gelegen, dus hij hoorde hem wel maar zag nog niks). Ineens draait ie zo om, dat ie mij bijna omver zou lopen: een duidelijke :" pas op he!" met begeleidende por was genoeg om hem weer op zijn plaats te zetten: ik stond waar ik stond, en ga echt niet aan de kant voor hem. Daarna zag je mooi weer het verschil: hij hield heel goed rekening met waar ik was, maar verrekte bijna zijn nek om dat paard te zoeken.

Toen ik klaar was met waar ik mee bezig was en weer verder kon gaan, was alle aandacht weer bij mij. Uiteraard was en trap oid hier niet aan de orde, helemaal niet nodig in deze situatie. Toch heeft mijn pony (in de 5 jaar dat ik hem ken) laatst een keer een trap van me gehad:

Hij was altijd erg gevoelig, nog steeds wel, maar niet op het angstige meer af. Zo was het zo extreem, dat ie (dus 5 jaar geleden) in de box de kont naar toe draaide: dit was echt wantrouwen, geen gemeenigheid oid.
Nu gaat het zo goed met hem, hij wordt zo dapper, we rijden zelfs alleen buiten. Maar hij wordt ook steeds dapperder in omgang. Of brutaler.. Een halster oid is dus geen enkel probleem meer. Maar laatst stond ie in de stal, hooi te eten, en ik wou hem zijn graasmasker voor doen zodat ie de wei weer op kon. Hij draait zich dus van me af.. Hij kreeg toen een kleine waarschuwing, want dit was dus echt een duidelijke: "hier heb ik geen zin in". Ik loop weer richting zijn hoofd, en hij draait zich ineens weer zo om, dat ie mij bijna omver duwde met zijn kont: daar ging ie dus echt te ver, en als reactie gaf ik hem dus een schop tegen zijn kont, en riep: "ben jij nu helemaal!" Toen pas werd duidelijk dat ik het meende, en bleef ie stokstijf stilstaan. Kon gewoon weer probleemloos het masker voordoen, en ook geen problemen meer gehad hiermee. (Sterker nog, tegenwoordig komt ie in de wei naar me toe lopen, ipv dat ik hem moet ophalen)

Tja, het was echt mijn eerste reactie, en had ook nooit gedacht dat ik dit zou doen. maar achteraf was het dus wel de meest logische reactie, en vooral de duidelijkste..

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 12:39

Biscaya quote een zin van mij waar een verhaal aan vooraf ging.
Zo klopt er niet veel van. :)

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 13:04

Francieen schreef:
Waratje schreef:

Door je ogen EN je verstand te gebruiken. Paard weet dondersgoed waar zijn/haar voeten uithangen en ook waar die van jou uithangen. Dus leer de signalen te zien en wees het paard voor.

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 13:09

[/quote]
Klopt, maar hoe wil jij zien dat een paard op je voet gaat staan,[/quote]

jij moet ogen in je achterhoofd hebben en een complete circusact om je paard heen uitvoeren, terwijl je m zoete broodjes in groentesoep gedrenkt op een zilveren bordje aanbied om te zorgen dat hij niet de kans krijgt om op je tenen te gaan staan denk ik :')

sorry, die van mij krijgt direct een pets (en een goede), plus ik tetter keihard: BEN JE NU HELEMAAL BESODEMIETERD! Zelfs als hij het per ongeluk doen.. Hij moet opletten wat ik doe als ik met hem bezig ben.. niet andersom, anders is hij de leider van de situatie.

die van mij is 1x op mijn tenen gaan staan.. Terwijl hij niet het toonbeeld van geduld is tijdens het poetsen (draaien wiebelen en het begin zelfs rillen en golven van spieren), hij weet precies waar zijn voeten staan en waar de mijne zijn. En als hij dat niet weet, dan staat ie maar stil. Hij mag best veel, inclusief wat draaien en doen, maar dan moet hij wel in de gaten hebben en houden wat ik doe en waar ik ben.[/quote]
Hahaha

Ik ben het hier helemaal mee eens, dit is wat im bedoel @waratje

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 13:19

Waratje schreef:
Door je ogen EN je verstand te gebruiken. Paard weet dondersgoed waar zijn/haar voeten uithangen en ook waar die van jou uithangen. Dus leer de signalen te zien en wees het paard voor.

maar dan ga jij dus om het paard heenbewegen, dus jij danst letterlijk naar zijn pijpen, omdat hij zin heeft om zijn hoeven neer te planten waar hij op dat moment zin in heeft?
dat is toch de omgedraaide wereld. Of mag hij ook bepalen waar jullie heen lopen en op welk tempo als je hem in de wei wilt zetten?

Of bedoelde je, vooraf corrigeren, dmv stem en/of por zodat het niet zover komt?

baas zou in principe niet op hoeven letten, als een paard op je let en gewoon het niet in zijn hoofd haalt om zijn hoeven daar neer te planten waar jouw kostbare voeten staan toch?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 13:21

Wat ik zeg, 1x op de voet van de baas gaan staan kan, de tweede keer is de fout van de baas, want je bent dan gewaarschuwd. Bij de eerste keer zorg je dat je voldoende indruk maakt op je paard dat dit ontoelaatbaar gedrag is en daarna smoor je dat slag ideeen in de kiem zodra je ziet dat er een idee opkomt in het koppie. Daarnaast geef je ook duidelijk aan welk gedrag WEL gewenst is en beloon je dat ook, waar het zinvol is.
Bij mij mag er ook veel, inclusief pootjes optrekken en (beperkt) draaien, maar altijd met respect voor waar ik sta.
Elena, ik bedoel vooraf corrigeren om situaties te voorkomen. Ik ben een groot fan van voorkomen van risico-situaties ;)

jwl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 14:26

Als je een paard hebt waar dat bij werkt prima. Heb je die niet dan houd het helaas op bij de zoete broodjes.
Ik heb er een die menig kind het leven zuur maakt en die ook niet geschikt is om met fluwelen handschoenen aan te pakken.
Dus hij krijgt vaak een brul of een por. Dat is niet omdat hij niet weet hoe het hoort maar puur omdat het een wolf in schaaps kleren is

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 15:08

Waratje schreef:
Wat ik zeg, 1x op de voet van de baas gaan staan kan, de tweede keer is de fout van de baas, want je bent dan gewaarschuwd. Bij de eerste keer zorg je dat je voldoende indruk maakt op je paard dat dit ontoelaatbaar gedrag is en daarna smoor je dat slag ideeen in de kiem zodra je ziet dat er een idee opkomt in het koppie. Daarnaast geef je ook duidelijk aan welk gedrag WEL gewenst is en beloon je dat ook, waar het zinvol is.
Bij mij mag er ook veel, inclusief pootjes optrekken en (beperkt) draaien, maar altijd met respect voor waar ik sta.
Elena, ik bedoel vooraf corrigeren om situaties te voorkomen. Ik ben een groot fan van voorkomen van risico-situaties ;)

Niks er van, hij heeft niet op mijn voeten te gaan staan, ook niet één keer. Hij moet uit zijn doppen kijken. Niet ik. Pootje optrekken en draaien krijgen ze hier ook een brul voor, doe je naar je vriendjes zoveel je wil maar ik ben in de eerste plaats je baasje.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 15:27

:D
Ben het wel met je eens, hoor, zelfs die ene keer is teveel, maar geef een ander ook de ruimte om een foutje te maken :P
Pootje optrekken is een spanningsdingetje van mijn jonge merrie, ze trekt dan een voorbeen op. Achterbeen optrekken (dreigen) wordt overigens absoluut niet getolereerd, daar hebben we in het begin even een heel duidelijke aanwijzing over gegeven (met met voet, ja) en daar is ze heel zoet mee gestopt.

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 17:08

Pocca_Locca schreef:
YoutuberPMP schreef:
Ook komt daar nog bij dat als dit zou werken een politiepaard ook geen zin zou hebben.

Je denkt toch niet dat een politiepaard onder de indruk is van een schop van een relschopper. Deze paarden hebben geleerd om hiervoor niet bang te zijn. Als je een gewoon paard regelmatig schopt zal deze dezelfde houding aannemen en echt niet naar je gaan luisteren.
Het heeft alles met hiërarchie te maken en schoppen zal je echt geen hogere status geven bij een paard.

juist!!! :)* dat is even een behoorlijk briljante quote!
my god, dit lijkt mij wel het allerbeste laatste woord.
_/-\o_

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 18:51

Ah ik dacht achterbeen. Voorbeen wil ik ook nog wel eens door de vingers zien als ze niet echt gaan schrapen.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 19:08

Schrapen doet ze niet, ze trekt gewoon haar voorbeen op en staat dan op drie benen. Als dat voor haar een uitlaatklep is voor wat spanning, vind ik het wel te doen. Het is wel een beetje een aparte....

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 19:19

Dat zou me ook niet kunnen boeien. Het veulen (enfin, anderhalf jaar) doet dat ook. :) Zolang ze niet kapt doet ze maar op. :')

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 21:26

Denk dat het een eindeloze discussie blijft.
Schop ik mijn paard? Nee, natuurlijk niet, ik probeer alles zo (paard)vriendelijk mogelijk op te lossen.
Dendert hij met volle vaart over mee heen? Krijgt hij zo nodig een rotschop om hem buiten mijn grenzen te houden. Wil niet zeggen dat ik hem bij elke gelegenheid schop, maar als het nodig is, is mijn veiligheid belangrijker.
Mijn jonge paard heeft het in zijn bol gehad om mij bij het poetsen onverwacht te bijten, tja, dat levert toch echt een snelle mep op. Heeft ie daardoor ook weer afgeleerd.
Dus het is echt niet zo dat een schop/klap een gebruikelijke correctie is, maar in bepaalde omstandigheden wel even noodzakelijk.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 22:11

Francieen schreef:
Malyma schreef:
@Bowen, dat vind ik goed verwoord en, helemaal mee eens.

@Francieen, van hard opvoeden "krijg je de fijnste paarden"? Klinkt nogal tegenstrijdig

Waarom? Als je van jongs af aan doordrukt wat je niet wilt hebben, doen ze dit vaker niet meer. Dus moet ke streng zijn.

Gaat alleen niet op voor paarden die ter correctie op een stal komen... daar is het al mis gegaan in se opvoeding. En ja, die heropvoeding moet idd wel eens hard zijn. Zolang het maar terecht is.

Mijn paard had een tijdje terug dusdanige interesse voor zijn omgeving, dat hij volle bak op mijn tenen ging staan. Ja, dan geef ik hem een flinke elleboog in zn zij. Zachtzinnig, nee. Maar reken maar dat ie daarna wel oplette waar ie zn hoeven plaatste.

En dan is dit nog gewoon een paard dat niet oplette. Denk dat de echte 'probleempaarden' een stuk heftigere dingen kunnen hebben

Malyma

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 22:27

Mijn paard had een tijdje terug dusdanige interesse voor zijn omgeving, dat hij volle bak op mijn tenen ging staan. Ja, dan geef ik hem een flinke elleboog in zn zij. Zachtzinnig, nee. Maar reken maar dat ie daarna wel oplette waar ie zn hoeven plaatste.

En dan is dit nog gewoon een paard dat niet oplette. Denk dat de echte 'probleempaarden' een stuk heftigere dingen kunnen hebben[/quote]

Dat weet ik wel zeker. En met zo'n por (die je nodig had om het van je tenen af te krijgen, dus niet verkeerd opvatten)en geldt ook voor trappen, klappen en slaan, voelt hij meteen hoe zwak je lichamelijk bent tov hemzelf. Is niet handig voor als het erop aan zou komen.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 22:57

In welk opzicht zou het er echt op aan moeten komen dan? Doordat ik af en toe wat harder optreed, leer ik het paard dat bepaald gedrag niet mag. Hij leert zo dat bepaald gedrag een bepaalde reactie opleverd. En hij merkt dus ook, dat als hij bvb wel oplet waar hij zijn voeten neer zet, er niks aan de hand is.

Mijn eerste pony heeft het, als hengst zijnde, eens in zn hoofd gehaald om mij aan te vliegen toen ik met voer de box in kwam. Heb m een schop verkocht en hierna bleef hij keurig op afstand tot het voer daadwerkelijk in de voerbak zat.

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 23:15

Gaat alleen niet op voor paarden die ter correctie op een stal komen... daar is het al mis gegaan in se opvoeding. En ja, die heropvoeding moet idd wel eens hard zijn. Zolang het maar terecht is.

En dan is dit nog gewoon een paard dat niet oplette. Denk dat de echte 'probleempaarden' een stuk heftigere dingen kunnen hebben[/quote]
How bedoel je dit? Volgens mij bedoelen we hetzelfde nml, als ze ter correctie komen is het natuurlijk een ander verhaal.