paarden worden steeds lastiger?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

KiWiKo

Re: paarden worden steeds lastiger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 21:45

Die mensen moeten het hebben van de koel gefokte nederladse paarden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 21:46

Ja ben ik met je eens, Kiwiko en die vinden ze dan weer niet mooi genoeg..... zucht....

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 21:46

Dit is gebasseerd op 35 jaar paarden trainen van renbaan totaan circus oefeningen.
Honderdduizendkeer te horen krijgen dat kán met mijn paard NOOIT. En telkens weer het tegendeel kunnen bewijzen. Je bent je eigen beperking als je denkt het kan niet, dan zal het nooit lukken.
Paarden zijn fantastische dieren, die mits eerlijk behandeld letterlijk bereid zijn voor je door het vuur je gaan. Mensen zijn doof en blind voor de mogelijkheden van hun paard. De mens creert het probleem omdat zij zelf angst en frustraties hebben. Een paard volgt, ook een volbloed of een lastpak van een hengst. Maar dan moeten ze wel vertrouwen hebben in hun "meester".

De enige beperking die er is, is de fysieke. Ieder paard kan men leren door een vuurhoepel te gaan, zonder stress zonder dwang. Ieder paard kan men leren liggen, zitten etc etc.... Een paar rondjes met een beginner op je rug hobbelen is daarbij kinderspel.....

Ik weet het, ik ben eigenwijs...stront eigenwijs!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 21:47

KiWiKo schreef:

Maar dus niet het KWPN als dat steeds meer volbloed gaat voeren, of begrijp ik dat verkeerd?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 21:48

het huidige KWPN paard is inderdaad niet geschikt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 21:54

Klopt. Ik denk dat een paard wat meer Gelders of Gronings gefokt is vaak veel geschikter is.
Friezen laat ik maar even buiten beschouwing in het verhaal "koele Nederlands gefokte paarden". Al hoe Nederlands ze ook zijn.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 21:54

KiWiKo schreef:

Wattan? Een koudbloed? Clown

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 22:40

KiWiKo schreef:
Afbeelding
dit was mijn 6 jarige Neostan x Ferro........... het paard waar een GP ruiter niet meer op wilde, het paard waar ik ook echt minder leuke klappers op heb gemaakt...........

en hetzelfde paard wilde niet lopen met mijn puppie op zijn rug..............

waar moet je de vraag zoeken dan????

want het paard is heel veel meer dan eerlijk

oh heerlijk Haha!
wat herken ik dit.
met mijn eerste eigenste pony sprong ik,geen makkelijke pony hoor want als die het tussen de oren kreeg gallopeerde je zelfs achteruit! Clown
mijn springinstructeur zou wel even laten zien hoe het moest [niet dus Knipoog ] en kwam met zijn houding zelfs de hindernis niet over.
de dochter van mijn toenmalige stalhouder was toen 4 en hobbelde zo op haar weg ROFL

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 00:00

Ik ben ook zo'n hobbelaar die geen beginner meer is (heb al 11 lessen gehad Haha! ) maar ook zeker geen ervaren ruiter. Alleen zo'n koel gefokt nederlands paard, daar kan ik helemaal niks mee. Op de één of andere manier botst dat met mijn eigen karakter.
Op dit moment rij ik een anda, d'r zit geen greintje kwaad in, maar een ontzettende neuroot (niveau schrikt van z'n eigen schaduw) En daar is de klick wel mee.

En dat is het hele punt, je moet een paard zoeken dat bij je past. Ik heb tot voor kort altijd volgehouden dat als er ooit een eigen paard komt, dat het een hele koele groninger moest worden. Maar zo langzamerhand begin ik er in de praktijk achter te komen dat ik met die neuroten veel beter uit de voeten kan.

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 00:28

Karl66 schreef:
Ik ben ook zo'n hobbelaar die geen beginner meer is (heb al 11 lessen gehad Haha! ) maar ook zeker geen ervaren ruiter. Alleen zo'n koel gefokt nederlands paard, daar kan ik helemaal niks mee. Op de één of andere manier botst dat met mijn eigen karakter.

Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 00:43

Tja Karl je praat dan wel over een neurootje die in de manege werkt, en die zijn toch een stuk meer gewend dan de neurootjes die Bokkers her en der thuis huisgevest hebben Haha!
Het is natuurlijk nog altijd een waarheid als een koei Haha! dat een minder koel paard best goed samengaat met iemand die zelf koel in de kop is.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 06:51

Het is dan ook geen manegepaard Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 07:08

Ik ga niet met jullie mee
Ik heb paarden gereden die gewoon zó enorm gevoelig waren op het been en hand...daar kun je gewoon geen beginner op zetten, ook niet iemand die er niets van vraagt.
Klapperen met het been is gewoon reden om in paniek te raken.

CindyUniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 07:19

ik heb eigenlijk alleen de beginnerspost gelezen van dit topic, maar denk niet dat het alleen aan de karakters van de paarden ligt....

bij de mensen zie je het namelijk ook... de jongeren worden ook steeds erger....

ik denk dat een groot gedeelte van het probleem bij de opvoeders ligt... daar gaan er al heel wat de mist in...
vervolgens rijden er teveel ruiters met alleen maar het ideale plaatje voor hun neus en moeten dat kostte wat het kost bereiken dus dan maar met sporen, zweep, hulpteugels, handen vast zetten etc.
ik vind het niet gek dat paarden daar uiteindelijk ook 'onhandelbaar' van worden....

'goh waarom loopt mijn paard voor me weg als ik m uit de wei wil halen????'
'waarom bijt hij als ik aansingel?'
'waarom bokt hij op been of bij de galop?'

ik denk dat er teveel mensen zouden schrikken als ze eens een keer een fysio hun paard na laten kijken.....
ik heb het zelf mee gemaakt, maar dan met mijn fjordje dus deze werd niet onhandelbaar, maar pikte alles van mij....... ik heb de fysio er 3 keer bij gehad en ben op een andere manier gaan rijden en ik zie me toch een verschil bij mijn beestje!!!!!!!

maaaar ik heb haar wel van veulen af aan gehad en ben liever te streng en concequent dan te lief en ze luistert wel super.... ook heb ik nog een jaar een rijpaard gehad die niks kende toen ik haar kocht en die was ook compleet veranderd toen ik haar na een jaar weer verkocht....
dus ik denk ook dat er teveel 'lieve/inconcequente' mensen een paard kopen wat dit wél nodig heeft.......

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 07:42

Je mag wel een keer op mijn schimpie rijden Karl.
Eerst eens zien of je er wel op komt. Tong uitsteken

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 07:59

runningkawa schreef:
Ik heb paarden gereden die gewoon zó enorm gevoelig waren op het been en hand...daar kun je gewoon geen beginner op zetten, ook niet iemand die er niets van vraagt.

yups,helemaal mee eens!

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 08:46

runningkawa schreef:

Dito! Maar ik vind niet dat dit met de fok te maken heeft of met moeilijke karakters....Ik red me er toch ook mee? Het ligt aan de kwaliteit van de ruiter/amazone..!
Laatst bijgewerkt door Adil op 07-07-08 09:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 09:04

Zeker ligt het daar aan Ja
En die typjes liepen er vroegah ook gewoon bij Lachen

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 09:21

Laatst bijgewerkt door Adil op 07-07-08 09:36, in het totaal 1 keer bewerkt

fleurbartels

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 09:22

oh wouw... even snel alles doorgelezen..
zag iets over volbloeden en niet veranderd.. een volbloed is een heel oud ras toch? die al jaren voor het zelfde doeleinde wordt gebruikt. geloof dus graag dat er dan weinig veranderd is.
maar de fjorden, friesen, haffies in de omgeving veranderen toch wel erg.

verder zag ik iets over getrut met paarden.. daar ben ik het ook helemaal mee eens. wordt daar zooooooo moe van. dat gemuts met peeskappen op en oei oei oei als er iets gebeurd..

even in haken op het ouderwetse bloed. ik heb zelf 2 totaal verschillende paarden. een gelderse merrie en een criollo x volbloed. Dat laatst paard is een stuk dapperder dan de eerste. voor een buitenritje zet ik iemand liever op hem dan op mijn gelderse merrie. zij springt vaak met 4 benen in de lucht 2 meter op zij wanneer ze iets ziet. ze is absoluut 100% lief, erg werkwillig, super mensvriendelijk en doet dat niet expres. dus tja.. ras zegt niet alles denk ik.

RoyalMemory

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 09:27

Fides schreef:
Paarden worden niet steeds lastiger, maar mensen doen steeds moeilijker.

Ja

Vroeger was men gewoon consequent, een paard is een paard. Een paard wil gewoon duidelijkheid en voorspelbaarheid. Al dat geneuzel daar snappen ze niks van, aaien kriebelt.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 11:16

ja, en laten ze dat kriebelen en snuffelen nou ook met elkaar doen om elkaar een plezier te doen en een band op te bouwen...

Niets mis met knuffelen en kriebelen, als je maar wel duidelijke grenzen hebt naar je paard wat wel en niet geaccepteerd wordt in gedrag.

Veel ponyrassen worden veredeld. Kan me dus voorstellen dat die meer temperament krijgen. Meer voorwaarts, feller, actief protest etc.
Het warmbloedpaard wordt ook doorgefokt op prestatie. Minder op een stabiel karakter, want die stabiele karakters die nergens warm of koud van worden, zijn moeilijk "heet" te maken, en "heet" is wat men tegenwoordig in de dressuurbaan wil zien. Paarden die eruit zien alsof ze elk moment kunnen ontploffen, enorm veel uitstraling en beweging hebben, maar dan wel onder controle van de ruiter...

Zulke paarden probeert men nu te fokken. en de "goede" paarden zijn, zolang ze niet te heet gemaakt worden en goed gereden en getraind en gehouden, verder in de omgang en de training ook braaf te rijden. Maar gaat er iets mis in dat traject, dan worden het hittepetitten of stresskippen (paarden Tong uitsteken)
Dit zijn volgens mij de paarden waar goede trainers, ruiters en stallen veel eer aan kunnen behalen bij het corrigeren...

De "verkeerde" paarden, die als lastig of moeilijk worden gezien, zijn ook voor de goede ruiters en onder de juiste omstandigheden moeilijk te rijden en/of moeilijk in de omgang.
En dan laat ik lichamelijke problemen die lastig gedrag veroorzaken even buiten beschouwing.

Het zou mooi zijn als ze Mooie, elegante dressuurpaarden met veel beweging zouden kunnen fokken, die echter wel koelbloedig zijn en makkelijk in de omgang en het rijden.
Er zijn veel mensen die wel een fijn, soepel, los, actief en goed bewegend paard onder hun kont willen hebben, maar niet zitten te wachten op het rillerige en overgevoelige als een Jazz, of op super snel beledigde paarden die je terug gaan pakken op iets.

Ik rijd graag gevoelige paarden (niet overgevoelig). Vind het helemaal niet erg als ze een keertje schrikken, maar moet me wel veilig en vertrouwd voelen op dat paard. Mijn merrie is ook behoorlijk gevoelig, schrikt soms van haar eigen schaduw, zakt op buitenrit soms, al trillend, bijna door haar eigen benen als ze iets eng vind en er langs loopt, maar zal niet zomaar bokken of steigeren of slaan (slaan doet ze overigens in de wei wel naar andere paarden, daar is ze erg dominant en soms krengerig) Ook niet als ik eens iets verkeerd doe. Als ik haar maar niet onterecht ga straffen en haar hardhandig of ruw ga behandelen. Dan wordt ze bang en nerveus en kan ik er niets meer mee. Rust en geduld is dan erg belangrijk. Als je zulke dingen niet aanvoelt of gewoon negeert en je zin doordramt (desnoods kwaadschiks als het paard niet "meewerkt"), dan kan ik me voorstellen dat een in potentie fijn paard een erg "lastig" paard wordt.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 11:55

Aan de ene kant worden de paarden imo steeds hittepetittiger en overschatten de potentiele kopers zichzelf vaak.

Fokkers willen allemaal een topper fokken, de veulens zijn dat vaak niet en komen dan bij de 'gewone' basisruiter terecht, die er met een beetje geluk wel mee om kan gaan. Met een beetje pech tref je een basisruiter die er niet mee om kan gaan.

Ik denk dat veel mensen elkaar ook gek maken, alles moet beter en meer dan een ander heeft. Je wil tenslotte niet uitgelachen worden om je paard (type hobbelknol) ondanks dat je er zelf wel veel schik mee hebt. Zie dat veel gebeuren op stallen met vooral wannabe Anky's, waar men vindt dat iedereen prestatiegericht zou moeten zijn. Gelukkig zijn er ook nog stallen waar mensen elkaar in hun waarde laten ongeacht de tak van sport of soort paard.

En huisvesting en voeding speelt natuurlijk ook een grote rol, ook mijn paard was een heethoofd geworden door verkeerde stalling en teveel krachtvoer. Hij is nu weer mijn brave sulletje waar ik alles mee kan, door veel weidegang en beperkt krachtvoer.

Aan de andere kant, hoeveel kinderen zijn er nog die een brave pony hebben waar ze leuk mee kunnen spelen? Ook de kinderen moeten al presteren met een toppony onder hun kont, spelenderwijs leren zit er niet meer in.

Er zitten dus zoals altijd meer kanten aan een verhaal, als alles klopt heb je een leuk paard waar je fijn mee om kunt gaan, klopt er iets niet dan wordt een paard al snel versleten voor rotkknol..

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 12:15

Niets aan toe te voegen Joyce B.

Er moet een "klik" zijn tussen ruiter en paard. Soms kan een betrekkelijke beginner meer met een heethoofd dan een vergevorderde, omdat er een "klik" is en paard en mens elkaar aanvoelen. Net zoals soms een beginner oorlog aan het voeren is met het braafste paard van stal. Vaak genoeg gezien. En niet alleen maar met manegepaarden, maar ook met sportgefokte, particuliere heethoofd-paarden.

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 13:27

Hoi, ik heb de beginpagina gelezen en de laatste 3!

Heb hiervoor zelf een Jazz gehad. Ok, het heeft even geduurd voordat ik de gebruiksaanwijzing had gevonden (en dat lag aan mij) maar toen ik die had gevonden? Superpaard! Ik dacht, hij deed OK dan! , het dorp in, alleen de bossen in? no problem.
Persoonlijk vind ik de Coole Gelder van mijn vriend "lastiger" terwijl dat toch echt een bomproof paard is! Terwijl mijn vriend er niet aan moet denken om op mijn Coole Spanjaard te rijden met zijn karakter!

Kijk, het is niet moeilijk om een paard over de wap te rijden; het is de juist de kunst om er iets uit te kunnen rijden!
Alleen alles moet snel en men "voelt" niet meer ... een paard moet zijn als een fiets, jij wilt iets en hij moet het doen maar hoe??? daar hebben de meeste geen kaas van gegeten en dat is jammer.
En ik denk dat dat tegenwoordig niet aan de paarden ligt maar aan de ruiters.
Er wordt niet voor niets gezegd in de niet paarden kringen: iedereen kan toch paardrijden, daar wordt je toch niet moe van???