Wie ook meegemaakt: paard op hol geslagen met jou erop

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

poes

Re: Wie ook meegemaakt: paard op hol geslagen met jou erop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 13:29

Ik ken trouwens ruiters die het wel beter te paard weten op te lossen dan ernaast, en die ook het vertrouwen weten te behouden: das ook prima. Zolang je idd maar met een positief gevoel verder kunt Ja

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 16:23

Ik hoor ook -vrij vaak zelfs- mensen zeggen dat ze er liever op zitten als er iets mis gaat dan ernaast staan.

Dan denk ik Nors opkijken

Als je een beetje grondwerk met je paardje hebt gedaan/doet, dan moet je toch goed met een stuiterend paard kunnen omgaan als die naast je staat niet?

En dan nog, het klinkt misschien vrij cru, maar als het écht mis gaat heb ik liever dat paardje zonder mij een ongeluk krijgt dan mét mij. En dan gaan we er wel even vanuit dat het zo misgaat dat ik er als ruiter ook echt niets meer aan te veranderen heb.

Kortom: ik sta er liever naast als ze iets eng vindt.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 16:26

Ik sta er ook liever naast. Maar ik ken ook echt ruiters die het veel beter oplossen als ze blijven zitten.

Ashley250

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 16:30

Het is altijd eng als je paard op de vlucht staat, al sta je erop of loop je ernaast.
Ik heb één keer gehad dat mijn paard schrok toen we buiten aan het rijden waren. Gelukkig was het op een groot terrein waar hij uiteindelijk niet vanaf kon komen en we waren dicht bij de stal. Maar het was éen van de eerste keren dat ik alleen met mijn paard buiten reed en ik schrok ook toen mijn paard er opeens vandoor ging.
Mijn eerste en eigenlijk ook enige reactie was: blijven zitten. Ik was totaal niet van plan om eraf te gaan vallen en ik hoopte gewoon dat mijn paard het niet te bont maakte.
Gelukkig viel dat ook allemaal mee. Na een flink galopje ging hij al rustiger en kon ik hem snel terugzetten naar de stap. Daarna heb ik rustig doorgestapt zodat we allebei een beetje tot rust konden komen.
Het was even flink schrikken. Je gaat inderdaad in zo'n situatie snel nadenken wat er eigenlijk wel niet allemaal kan gebeuren met paardrijden. Maar als je zo gaat nadenken, kom je er snel achter dat alles wat je doet mis kan gaan Knipoog

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 21:18

opala schreef:
Maar misschien ook wel Clown

Die kans is véél kleiner omdat ik op de grond meer met m'n paard kan dan wanneer ik erop zit.
Als ik met op de grond sta kan 'k haar aan het werk zetten waardoor haar gedachten verschuiven van het enge naar het werken. Ze zal dus niet zo vlug haar instinct gebruiken en gaan rennen. Nuja in het geval van die hond weet 'k niet of dat gelukt zou zijn. Waarschijnlijk had ze dan rond mij zitten draaien maar dan had 'k tenminste het uiteinde van het touw om haar achterhand bij me weg te houden en haar hoofd naar mij toe te vragen waardoor ze er gewoon niet vandoor KAN gaan. Want immers een paard dat naar je toe staat kan niet van je weglopen... Dan zou ze haar hele lichaam andersom moeten hebben buigen zodat ze met haar schouder mij eerder weg duwde dan naar mij gericht te zijn.

Nuja ik heb er véél uit geleerd... Ik stap nu bij het minste af en sindsdien hebben we zulke dingen ook niet meer meegemaakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 11:55

Ik was in 2006 in Tsjechië een buitenrit aan het maken. We waren rustig in galop, niks aan de hand. De leidster reed voorop, en ik + nog 2 anderen erachter. Plotseling versnelt mijn paard en sjeest langs die leidster. In eerste instantie schrok ik me dood en deed helemaal niks, was helemaal verstijfd. Ik keek naar beneden en zag de grond onder me voorbij razen. Ik ben nog nooit zo hard gegaan. Ik had echt de gedachte: Als ik nu val ben ik dood... Echt dood eng. Het veld waarover ik aan het racen was, strekte zich nog minstens een paar kilometer uit. Dat paard kon nog wel even doorgaan dacht ik. Die leidster probeerde tevergeefs naast me te komen rennen, maar ze kon hem niet bijhouden. Ik keek achterom naar haar, en het was zo raar, ik zei het voor ik het wist: Help me, please! Maar ze kon natuurlijk niet zo veel doen. En toen opeens voelde ik een soort kracht ofzo, van binnen uit komen, en het was een soort overlevingsinstinct denk ik, maar ik trok echt met alles wat ik had aan die teugels. En toen, langzaam maar zeker, ging ie langzamer, en uiteindelijk stond ie stil. Ik zat er echt op van... WOW... ik shakede helemaal, en toen moest ik huilen... Bloos

Heb bij de volgende buitenrit maar even gevraagd of ik op een ander paard mocht... Haha!

mariz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 10:47

wow heftige verhalen lees ik zeg..

heb het zelf ook al een aantal keer mee gemaakt.

vroeger op de pony op de paralelweg was met een vriendin aan het rijden en we galopeerde het laatste stukje terug (hoe stom kan je zijn) en tja toen gingen we harder en harder en nog harder..
de boerderij lag dus aan de paralelweg en we gingen met zo'n vaart dat ik dacht dit gaat dus absoluut niet goed, het had geregent en de pony was van het gras al op het asfalt overgegaan, op het moment dat we de ingang van de boerderij voorbij kwamen gestormt draaide hij er opeens in, en toen gingen we dus mega hard onderuit.. daar lagen we
mijn knie kapotgeschaaft, (zit nog steeds een litteken) en de handen, pony had niets echt niets, daar was ik op dat moment nog het kwaadst over Clown Bloos

en ja verders nog wel een paar keer meegemaakt met diverse paarden, ook in de bak. van de a naar de c en dan hopen dat paardlief dezelfde richting opgaat als jij Tong uitsteken

bonita_00

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 12:27

Inderdaad heftige verhalen...

Ik heb het een keer gehad met een pony van iemand anders. Hij ging op een (verhard) fietspad, naast een drukke weg op de kletter. Ik gilde om hulp (was ong 10 jaar) en was heel bang dat hij de weg op zou gaan. Gelukkig ging hij een zandpad in en daar stopte hij. Ik ben nooit meer op die pony op buitenrit geweest en ben het ook niet van plan.

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 14:39

Ik vraag me altijd af wat nu echt een op hol geslagen paard is.

Is dat A. Een paard die er galoperend vandoor gaat maar je blijft er nog wel opzitten

Is dat B. Een paard die niet kan galoperen, maar wel vol wegdraaft maar je blijft er nog wel opzitten

Is dat C. Een paard die weg galopeerd/of draaft en je valt er af en meneer staat stil.

Is dat D. Een paard die er vandoor gaat, jij ligt er af en je paard is niet meer terug te vinden?

Ik heb B. al een aantal keren meegemaakt. De ene noemt het geluk, de andere goed gevoel van evenwicht Tong uitsteken

Hoe dan ook, geen pretje!

savasan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 16:32

ik moest een keer op een pony, waarmee ik niet over weg kon, en we reden in de grote bak (we hadden toen grote en kleine bak in de manege, die pony was bang voor de grote bak¬¬) gaat ie er in volle galop vandoor, ik had echt 5 rondjes gemaakt voordat ik hem weer in de hand had Tong uitsteken maar ik bleef wel zitten ^^ ik val er meestal af als een pony opeens stilstaat:D

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 10:14

poes schreef:
Miss_Malfoy schreef:
(Weet niet of je nog steeds op die schop die ik gaf doelt, maar het was IN een gevaarlijke situatie.)

Paard stond al stil en jij stond er al naast, het was dus echt wel erNA Knipoog Voor het paard dan toch... Verdiep je eens in hoe een zoogdier leert en welke mechanismen daarbij aan het werk gaan, dan kun je veel efficiënter trainen Ja

Dat heb je dan verkeerd gelezen, ik zat er nog op, het beest wou niet voor of achteruit, hij moest gewoon van die weg af, het was hartstikke gevaarlijk daar.

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 10:21

Het was mijn paard zijn grote hobby vroeger er vandoor crossen..

heb het trouwens ook een keer gehad toen ik naar een paard ging kijken om te kopen.. gelukkig was dit op een fietspad.. maar ik zag de verkeerslichten naderen van een provinciale 80 weg.. Ik heb toen in een keer de teugels om getrokken waar het diertje gelukkig op reageerde..

Mijn pony heb ik overgens ook altijd op een klein voltentje getrokken.. als je in zijn mond bleef trekken ging hij alleen maar harder.. Je zit verzwaren hielp niet...

De merrie die ik nu heb.. heeft het niet echt inzich.. ze is alleen heel erg kudde gericht.. dus ik ben een keer alleen langs de weggegaan met mijn merrie.. ( sta op een boeren landweg) Op het einde van het landweggetje kwam ik een vrouw tegen met een paraplu wat mijn dame erg eng vond.. de vrouw trok zich er weinig van aan ondanks dat het niet regende.. Mijn merrie raakte in paniek draaide zich op en racede naar huis.. Ik had hier niet veel zin in en heb op een breed stuk van de weg mijn paard omgegooid op een volte.. gelukkig reageerde ze hier goed op en had ik haar tot stilstand.. Ik heb mijn merrie omgedraaid en op een afstand laten kijken naar het enge object.. Ik kreeg haar niet meer verder voorwaarts.. dus ben ik rustig naar huis gestapt.. de dagen er na ben ik met haar gaan oefenen om niet meer bang te zin voor paraplu's gelukkig vind ze het nu niet meer eng..

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 10:33

Zoezi schreef:

Is dat A. Een paard die er galoperend vandoor gaat maar je blijft er nog wel opzitten

Is dat B. Een paard die niet kan galoperen, maar wel vol wegdraaft maar je blijft er nog wel opzitten

Is dat C. Een paard die weg galopeerd/of draaft en je valt er af en meneer staat stil.

Is dat D. Een paard die er vandoor gaat, jij ligt er af en je paard is niet meer terug te vinden?

Ik heb B. al een aantal keren meegemaakt. De ene noemt het geluk, de andere goed gevoel van evenwicht Tong uitsteken

Dat is geen van allen eigenlijk....
Een paard dat echt op hol slaat is een paard in paniek, zit 'stuck' in zijn vluchtreactie (en niet in draf of een handgalopje, maar een rengalop of de uiterste snelheid die het paard paard op dat moment op die plek kan maken).... en hulpen hebben weinig tot geen vat meer op het paard. Een erg extreme situatie.... vele situaties die ik hier heb gelezen zijn wel beangstigend, maar illustreren geen op 'hol geslagen' paard. Een aantal mensen hebben dat meegemaakt, en het beangstigende moment waarop je voelt dat je 'nul komma nul' controle kunt uitoefenen is doodeng!

12sterre34

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 19:07

Ik zelf nog nooit gelukkig! Maar wel twee verhalen meegemaakt van dichtbij. Mijn verzorgpaard was hoogzwanger en een andere, tijdelijke, verzorgster zou wel een rustig ondje gaan stappen buiten. Maar er waren jagers in het veld en die hadden niet geschoten, dat deden ze pas toen ze vlakbij haar waren Clown . Het paard schrikt zich dus helemaal kapot en vliegt ervandoor in galop. Zij krijgt haar met geen mogelijkheid rustig en dus vliegen ze over de paadjes. Dan komt een iets scherpe bocht en glijd het paard met ruiter vol onderuit. Gelukkig had ze een telefoon en kon de eigenaresse meteen komen. Gelukkig heeft het paard geen miskraam gekregen want ze was al erg ver.

Een andere: de eigenaresse was uitrijden met een aantal anderen. Ze gaan in een rustig galopje en opeens wordt 1 paard wel erg heet en vliegt ervandoor. Twee anderen zijn ook niet meer te houden en dus vliegen ze er met z'n 3en vandoor. De rest krijgt hun paarden wel terug in stap. Twee van de 3 krijgt hun paard na een tijdje ook terug alleen het allereerste paard dat ervandoor ging is niet te stoppen. Verderop was een drukke rijksweg. Dit paard was ook (toevallig) drachtig. De ruiter dacht: het is ik of het veulen. Ze heeft voor zichzelf gekozen door als een gek aan de slof te geen trekken aan een kant. Ze trok zo hard dat ze het paard vol omtrok maar ze gingen wel onderuit. De slof was finaal overgetrokken maar ze stonden wel stil, alleen heeft het veulen het niet overleefd...

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 21:07

Ninx schreef:
Zoezi schreef:

Dat is geen van allen eigenlijk....
Een paard dat echt op hol slaat is een paard in paniek, zit 'stuck' in zijn vluchtreactie (en niet in draf of een handgalopje, maar een rengalop of de uiterste snelheid die het paard paard op dat moment op die plek kan maken).... en hulpen hebben weinig tot geen vat meer op het paard. Een erg extreme situatie.... vele situaties die ik hier heb gelezen zijn wel beangstigend, maar illustreren geen op 'hol geslagen' paard. Een aantal mensen hebben dat meegemaakt, en het beangstigende moment waarop je voelt dat je 'nul komma nul' controle kunt uitoefenen is doodeng!

Gelukkig Bloos
Maar aan de andere kant, het kan dus nog erger Boos!

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 13:24

yeps een paard dat in de paniek modus zit is echt eng!!! Wil het nooit meer meemaken!

Maron

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 17:38

heb een trekpaard en heb het gelukkig met haar zelden meegemaakt, als ze toch gaat is het voor een paar honderd meter en dan staat ze stil en kijkt ze eens achterom van goh wat was het eigenlijk,..... Clown zal ook wel koudbloed eigen zijn denk ik Bloos

Oonax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 17:49

Ooit eens gehad dat een hele rammelende vrachtwagen heel dicht naast mij kwam rijden, bijna tegen mijn been. Mevrouw stond al wat frisser en schiet in galop natuurlijk. Maar goed, ik had zelf schrik van die vrachtwagen, dus het was normaal dat ze zo reageerde. Ben rustig blijven zitten en ervoor gezorgd dat ze mooi rechtuit bleef gaan. Die vrachtwagen was er een in twee delen en reed vrij traag, duurde (in mijn hoofd toch) superlang voor die voorbij was dus die reed nog naast mij. Rechts was er een smal voetpad met onmiddellijk huizen dus ik kon geen kant uit. Net voor de scherpe bocht naar huis heb ik haar rustig gekregen. Anders waren we zeker onderuit gevlogen.

Er schoot van alles door mijn hoofd en het zweet brak me uit maar ik ben blijven zitten zoals ik zat en heel rustig beginnen praten uit reflex.

Danaaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 01:48

Ja herkenbaar verhaal!,
ik ben ook zovaak met m'n paard aan de kletter geraakt dat ik de tel kwijt ben.
meestal zoek ik een mogelijkheid om m'n paard in een circel te laten rijden, en dan steeds kleiner om zo de snelheid af te bouwen.

een andere truc (heeft erg goed gewerkt), is het paard gewoon laten rennen, op een gegeven moment word het moe en wil het gaan draven, maar dat laat jij niet toe, je spoort hem aan in galop te blijven totdat jij zegt dat hij mag gaan draven, zodat jij uiteindelijk het 'laatste woord' hebt . m'n pony is na 2 keer deze truc gebruikt te hebben gestopt met haar uitspattingen.

veel succes!

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 02:19

Op de stal waar ik heb leren rijden, meerdere malen meegemaakt (wie gaat er dan ook op nieuwjaarsdag in de middag buitenrijden, of op oudejaarsavond een nachtrit...). Daar hebben ze me geleerd dat als je de ruimte hebt vrije teugel geven en laten gaan, in verlichte zit en zorgen dat je hoe dan ook blijft zitten. Na een paar minuten gewoon gaan zitten en de teugels weer aannemen en 90% kans dat je paard weer normaal reageert en blij is met de steun. Als je die ruimte niet hebt met alle geweld nodig op een volte zien te krijgen. Al grijp je het bit zelf vast en desnoods je sporen maar in de buik zetten. Eenmaal op de volte deze steeds verkleinen, dan heb je de controle ook weer terug. De ervaring leert me dat het werkt, al heb ik een voorkeur voor de eerste optie. Maar dat heb je niet voor het uitkiezen. Als je langs een weg rijdt, verlichte zit aannemen, teugels losjes in een hand en met je andere hand het verkeer waarschuwen en zodra er ruimte is terug naar een van de eerdere opties. Grijp voor de zekerheid wel de manen of als je dat gebruikt, de martingaal vast met die ene hand. En blijven praten! Je stem maakt vaak al rustiger, zeker als de eerste paniek voorbij is en die duurt nooit lang.

Als je paard druk of drammerig is buiten, laat dan een paar passen wijken, net zolang tot hij weer rustig en hanteerbaar is. Dat kost moeite voor hem dus kan je de aandacht terugvragen en afleiden van het enge object.

Nooit doen: Gillen, klemmen, aan beide teugels trekken en alles waarvan het paard het idee kan krijgen dat jij ook bang bent. En belonen zodra je het paard weer onder controle hebt. Heb op die manier nog nooit ongelukken gehad en niemand van die stal, zowel paarden als ruiters niet.

Je kan het trouwens tot op bepaalde hoogte oefenen in de bak. Leg iets neer waarvoor je paard gegarandeerd bang is (een stuk wapperend plastic of zo) en de kans heel groot is dat hij er vandoor gaat. Zo zorg je dat je zelf niet in paniek raakt mocht het je overkomen. Ik doe het nu ook nog wel eens, om mijn reactiesnelheid op pijl te houden en de angst bij mijn paard te verminderen. Dan laat ik iemand met een plastic zak wapperen (bij voorkeur eentje die veel ritselt) en dat soort dingen. Nooit doen als je alleen bent!!!

biesbas

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 18:39

Silence schreef:
Heb het zelf gelukkig nooit meegemaakt dus kan er niet over meepraten. Schrikken zal ik zeker wel.
Waar ik in dit topic wel verschrikkelijk van schrok is de reactie naar het paard toe van barvrouwke.

Citaat:
Daar ben ik eraf gesprongen en heb hem toch een rotschop verkocht

Citaat:
En na nog 3 schoppen opgestapt

Dat vind ik dus gewoon verschrikkelijk om te lezen.
Logisch dat je paard er de tweede keer weer vandoor ging.
Als jij hand in hand met iemand loopt en jij wilt persé ergens anders heen en deze persoon wil dat niet en geeft jou een rotschop, dan loop je toch ook niet zomaar zonder pardon netjes en rustig hand in hand verder.
Ik schrik gewoon van reacties als deze, dat mensen zo op hun paard kunnen reageren.
Natuurlijk mag je hem op zijn plaats zetten, hij moet weten dat ie fout zat, maar in mijn ogen doe je dat nooit, maar dan ook nooit met schoppen.

bedoelde je met schoppen echt schoppen of gewoon een harde tik met de zweep?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 18:46

Ik ben bang dat ze echt schoppen bedoeld Boos!

Martine123

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 18:49

is mij al een aantal keer gebeurt! ik heb 'm altijd we lweer op tijd kunen pakken dus er is nooit iets ergs gebeurt, maar een van mijn andere verzorgpaarden die is voortaan eigenlijk daardoor te gevaarlijk om op te rijden.... helaas Boos!

Angelaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 18:55

Probeer gewoon te ''onstpannen'' of hem de bosjes in te sturen of te draaien met zijn hoofd naar je been, als hij in een bocht zit kan hij niet goed doorgaloperen Knipoog One-rein stop noemen ze dat wel is (alleen is dat dan als je het aanhebt geleerd)

verder heb ik zo'n vandoorgaan actie nog niet echt mee gemaakt wat ik nog herrineren kan Knipoog

Ilzjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 23:48

Ik heb dit met mijn vorige paard een keer gehad. Weliswaar in de bak, maar ze was echt niet meer te houden. Reageerde nergens meer op. Na een kwartier op een kleine volte stopte ze met rennen, iedereen had z'n hart vastgehouden en ik kwam er lachend af. Daarna heb ik het nog twee keer meegemaakt met haar (waarbij ik er ook ernstig hard ben afgekletterd Clown ) en daarna eigenlijk nooit meer, met geen enkel paard. *Klopt even af*