Bestaat er een soort aankoop tips voor dummies ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Bestaat er een soort aankoop tips voor dummies ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 15:15

Aannames en suggesties, voortkomend uit jaloezie, daar draait het om helaas.

Het had weinig gescheeld of ik had laatst zelf een strafblad, omdat ik mijn paard een (welverdiende!!!) tik gaf en hij binnenkort, nu vier jaar oud, wedstrijden gaat lopen. Een en ander werd ook verkondigd door een stel van die bakrandruiters.
En hoezo een paard NIET als speeltje??? Het is toch een soort speeltje, omdat paardrijden een hobby is en het paard bedoeld is voor vrijetijdsbesteding... en daar is niks mis mee!!!!

Zo en nu ga ik mijn eigen speeltje treiteren...

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 15:16

jaloezie of logisch nadenken? Knipoog

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 15:20

suleilitha schreef:
Aannames en suggesties, voortkomend uit jaloezie, daar draait het om helaas.

Het had weinig gescheeld of ik had laatst zelf een strafblad, omdat ik mijn paard een (welverdiende!!!) tik gaf en hij binnenkort, nu vier jaar oud, wedstrijden gaat lopen. Een en ander werd ook verkondigd door een stel van die bakrandruiters.
En hoezo een paard NIET als speeltje??? Het is toch een soort speeltje, omdat paardrijden een hobby is en het paard bedoeld is voor vrijetijdsbesteding... en daar is niks mis mee!!!!

Zo en nu ga ik mijn eigen speeltje treiteren...

Kijk daar is het nieuwe projectje van de PennyPatrouille al Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 15:23

Idd.
Ik zal het eens overleggen Vork

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 15:26

Yamcha schreef:
Idd.
Ik zal het eens overleggen Vork

Neem de hooivork mee! Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 15:29

Zeker, zeker Duivel

Ik ga bezig (neemt hooivork mee Vork )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 15:30

imaudy schreef:
Kijk daar is het nieuwe projectje van de PennyPatrouille al Haha!

Tja het is en blijft een speeltje. Ik hoef mijn brood er niet mee te verdienen...
Speeltje staat overigens minimaal 5 uren per dag buiten, heeft een box van vier x vier meter en nog wat gezelschap van medespeeltjes.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 17-04-08 12:32, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Quote gerepareerd / juiste naam gezet.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 15:32

suleilitha schreef:
Gezien de ervaring die veel van de miepjes in dit topic hebben, zeg ik daar volmondig ja op. Dertien en veertienjarigen die zelf geen geld hebben bijvoorbeeld, en dus geen paard kunnen kopen maar klakkeloos mensen veroordelen die zich dat toevallig wel kunnen permitteren, já!!!

Bloos! teneerste ben ik niet echt 14 hoor
Ten tweede als je een baan heb, wil dat niet zeggen dat je automatisch een paard kunt onderhouden.
ten derde ik heb wel ervaring aangezien ik 22 jaar rij en daarvan 15 jaar een eigen paard heb...je kunt daar uit afleiden dat ik dan nog paar jaar paardjes verzorgd heb.

Ik veroordeel hem niet om het finaciele plaatje maar aan gebrek aan kennis en zijn vreselijk arrogante houding tov manege en leasepaarden.

Ik heb mijn pony ook eerst 5.5 jaar geleasd voordat ik hem kocht en ik had gewoon les en ging gewoon op wedstrijd.

Bovendien heb je nu goede FNRS manege's die wedstrijden organiseren op elke niveau dus vaak heeft een manege iid paar goede leerpaarden.
Tja Petertje zou daar niet gelijk op mogen hij moet eerst fatsoenlijk leren lichtrijden en doorzitten en als ik naar zijn HAW foto's ga kijken nou dan moet ik eerlijk zeggen dat ik niet vind dat ie talent heeft hoor cinnepin (zoals jij wel zegt)

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 15:39

tita schreef:
suleilitha schreef:
Gezien de ervaring die veel van de miepjes in dit topic hebben, zeg ik daar volmondig ja op. Dertien en veertienjarigen die zelf geen geld hebben bijvoorbeeld, en dus geen paard kunnen kopen maar klakkeloos mensen veroordelen die zich dat toevallig wel kunnen permitteren, já!!!

Bloos! teneerste ben ik niet echt 14 hoor
Ten tweede als je een baan heb, wil dat niet zeggen dat je automatisch een paard kunt onderhouden.
ten derde ik heb wel ervaring aangezien ik 22 jaar rij en daarvan 15 jaar een eigen paard heb...je kunt daar uit afleiden dat ik dan nog paar jaar paardjes verzorgd heb.

Ik veroordeel hem niet om het finaciele plaatje maar aan gebrek aan kennis en zijn vreselijk arrogante houding tov manege en leasepaarden.

Ik heb mijn pony ook eerst 5.5 jaar geleasd voordat ik hem kocht en ik had gewoon les en ging gewoon op wedstrijd.

Bovendien heb je nu goede FNRS manege's die wedstrijden organiseren op elke niveau dus vaak heeft een manege iid paar goede leerpaarden.
Tja Petertje zou daar niet gelijk op mogen hij moet eerst fatsoenlijk leren lichtrijden en doorzitten en als ik naar zijn HAW foto's ga kijken nou dan moet ik eerlijk zeggen dat ik niet vind dat ie talent heeft hoor cinnepin (zoals jij wel zegt)

Hier in de buurt zit een fnrs manege met 4-sterren en daar rijden kinderen van 8 jaar gewoon op paarden van 1.70 m. Hoe braaf het paard ook is dat is toch geen verhouding??

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 15:42

Die 4 sterren heeft ie niet voor niks..je krijgt ze geen kado

En je opmerking over die kinderen slaat nergens op.
Het gaat mij om het feit dat erineens alleen maar afgestompte knollen zijn en dat je niks kunt leren op een manege.

De beginselen kun je heel goed leren...

Ik hoop wel dat iedereen het met me eens is, dat het veel verstandiger zou zijn dat Petertje eerst een verzorgpwoonie gaat zoeken om te kijken of ie het wel langer volhoudt dan aantal maanden.

Paarden fulltime werk en sociaal leven vind ik persoonlijk een hele moeilijke combinatie en ik heb er regelmatig ff problemen mee..

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 15:54

tita schreef:

Het gaat mij om het feit dat erineens alleen maar afgestompte knollen zijn en dat je niks kunt leren op een manege.

Ik hoop wel dat iedereen het met me eens is, dat het veel verstandiger zou zijn dat Petertje eerst een verzorgpwoonie gaat zoeken om te kijken of ie het wel langer volhoudt dan aantal maanden.

Paarden fulltime werk en sociaal leven vind ik persoonlijk een hele moeilijke combinatie en ik heb er regelmatig ff problemen mee..

Peter oefent op het fjordje van Cinnepin en Cinnepin is er zelfs steeds bij. Dat is nog beter dan een verzorgpony toch? Ik snap echt je probleem niet.
En die 4 sterren...tja ze hebben mooie wc's Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 16:29

imaudy schreef:
tita schreef:

Peter oefent op het fjordje van Gast9373 en Gast9373 is er zelfs steeds bij. Dat is nog beter dan een verzorgpony toch? Ik snap echt je probleem niet.
En die 4 sterren...tja ze hebben mooie wc's Clown

haha jaa sterren vanwege de wc's hahahah omg

en idd hij oefent op mijn fjord als ik erbij ben was daar nou mis aan? En de eerste keren dat hij op zijn toekomstige paardje stapt benk er echt wel bij hoor tot ik heme varen genoeg vind dat ie het rijden zonder mij kan doen ( en dat loopt er vast wel iemand anders op stal om een oogje in t zijl te houden )

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 17:18

Beste Peter,

Heb je topic doorgelezen en ook 1 keer serieus gereageert, niet om je de les te lezen maar je te helpen.

Niet iedereen deelt jou mening en opvattingen dat moge duidelijk zijn nav de diverse reacties, maar houd er rekining mee dat je toekomstige pony of paard ook wel eens dingen zal doen die jou niet zinnen of waar jij het als ruiter niet mee eens bent.
Ik kan alleen maar hopen dat je dan anders reageert op deze pony dan dat je je nu hier laat zien in dit topic.
Een brave lieve werkwillige pony heeft ook wel eens zn dag niet of trekt liever zn eigen plan, vooral een haflinger of fjord, want ondanks dat ze heel veelzijdig en lief kunnen zijn, zijn ze vaak ook eigenwijs, daar moet je wel mee om kunnen gaan.
Van zo'n pony kun je een heleboel leren, maar dan moet je wel je fouten erkennen en open staan voor adviezen anders wordt het echt niks.

Misschien is het verstandiger om eerst een tijd bij Cinnepin te blijven rijden en op die manier wat meer vertrouwd te raken met paarden, ook al zou zij niet degene zijn waar ik iets van zou willen leren (sorry cinnepin) is het wel een mogelijkheid om er gebruik van te maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 17:23

cissie schreef:
Beste Peter,

Heb je topic doorgelezen en ook 1 keer serieus gereageert, niet om je de les te lezen maar je te helpen.

Niet iedereen deelt jou mening en opvattingen dat moge duidelijk zijn nav de diverse reacties, maar houd er rekining mee dat je toekomstige pony of paard ook wel eens dingen zal doen die jou niet zinnen of waar jij het als ruiter niet mee eens bent.
Ik kan alleen maar hopen dat je dan anders reageert op deze pony dan dat je je nu hier laat zien in dit topic.
Een brave lieve werkwillige pony heeft ook wel eens zn dag niet of trekt liever zn eigen plan, vooral een haflinger of fjord, want ondanks dat ze heel veelzijdig en lief kunnen zijn, zijn ze vaak ook eigenwijs, daar moet je wel mee om kunnen gaan.
Van zo'n pony kun je een heleboel leren, maar dan moet je wel je fouten erkennen en open staan voor adviezen anders wordt het echt niks.

Misschien is het verstandiger om eerst een tijd bij Gast9373 te blijven rijden en op die manier wat meer vertrouwd te raken met paarden, ook al zou zij niet degene zijn waar ik iets van zou willen leren (sorry Gast9373) is het wel een mogelijkheid om er gebruik van te maken.

Leuk dat je zoiets egt terwijl je me 1 keer in t bos bent tegen gekomen Knipoog
Je kent me niet eens Knipoog
Maarja mensen blijven vooroordelen hebben, weet met wie je omgaat dusja Knipoog

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 17:25

Cinnepin schreef:
en wie zegt dat t paard als speeltje word gebruikt? Ik ben wel eimand die vind dat een paard met RESPECT behandelt moet worden hoor. Kijk in mijn profiel, ziet het eruit alsof mijnpaard iets te kort komt? Nee he?
Nou dat gaat met die van peter ook zeker niet gebeuren! Waarom wordt dat toch niet geloofd? Jullie doen alsof jullie Peter al jaaren kennen en hij zo'n slecht mens is dat ie niet voor dieren kan zorgen!

hoe dan ook, zal peter de eigenaar worden...
Jij kunt 'm helpen!
Als peter dat ineens niet wil of jij krijgt ergens last van, heeft het paard van peter een groot probleem.

Waarom is het zo moeilijk voor peter om eerst meer ervaring op te doen, voor hij een paard koopt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 17:26

het paard is er toch ook nog niet???ik snap echt niet waar je je druk om maakt hoor, hij wilde gewoonw at advies van mensen VOOR hij het paard ging kopen, en t paard is er nog niet, Knipoog dus hijs er al mee bezig om ervaring op te doen, om mijn pony te rijden en te poetsen en te doen

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 17:57

Sjesus mensen... LAAT hem nou toch doen wat hij wil. Het lijkt me niet het type waar het paard wat tekort komt. Wat maakt het uit of iemand goed kan rijden, veel ervaring heeft of weet ik het wat. Het gaat erom dat het beestje gewoon liefdevol wordt verzorgd. Hij doet iig zn best om alles te weten te komen van paarden.
Toen ik een pony kreeg kon ik ook zo goed als niks. Ja, een paar lessen op de manege gehad. Nou en, de pony kwam echt niks te kort hoor. Als er iets was vroeg ik gewoon aan iemand om me te helpen, en als hij iets had belde ik gewoon de dierenarts. Zó krijg je juist ervaring. Je kunt toch geen ervaring krijgen door niet te oefenen Verward

Peter, om antwoord op je vraag te geven:
- Als je een paard gaat kopen, zou ik iig iemand meenemen die er verstand van heeft. Zoals iemand al zei ben je op dit moment de droom van iedere paardenverkoper
- Laat hem keuren door de dierenarts
- Ga het paard zelf poetsen, mee wandelen, uitproberen
- koop alleen een paard als je er een goed gevoel bij hebt
- zeg tegen de verkopers dat je een beginner bent, zij weten of hun paard geschikt is voor beginners

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 18:07

Cinnepin schreef:
het paard is er toch ook nog niet???ik snap echt niet waar je je druk om maakt hoor, hij wilde gewoonw at advies van mensen VOOR hij het paard ging kopen, en t paard is er nog niet, Knipoog dus hijs er al mee bezig om ervaring op te doen, om mijn pony te rijden en te poetsen en te doen

hmm, wanneer moet dat paard gaan komen dan?
Dat geeft igg hoop Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 18:23

superwoman schreef:
Anoniem schreef:

hmm, wanneer moet dat paard gaan komen dan?
Dat geeft igg hoop Ja

zowiezo pas als ie verhuisd is! En hij heeft nog geen ander huis, dus zeker niet deze week, eerst alle andere zaken regelen zodat als hij daar mee klar is hij de tijd in zijn paardje kan steken!

marijke1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 18:52

Peter,

paarden zijn goed voor jou, want je geeft duidelijk aan in dit topic dat je nog heel wat vaardigheden te leren hebt en daarmee bedoel ik ook persoonlijke eigenschappen: geduld leren hebben, leren volhouden, zwijgen, dankbaar zijn, rust uitstralen, je verantwoordelijk leren gedragen, vergevingsgezind zijn, geen woede tonen, altijd blijven lachen,...

Ik ben er van overtuigd dat paarden je nog heel wat levenslessen zullen leren en uiteindelijk wordt je er dan toch een 'rijker' man van... en dat is het mooiste wat paarden ons kunnen geven!

Ik zou je wel aanraden om als eerste paard een paard te kopen dat gewoon is van met beginners om te gaan... Want, soms kom je een paard tegen dat te koop staat en dat bijvoorbeeld zijn hele leven van één ervaren persoon is geweest... (of enkele ervaren personen) en zo een paard is altijd SUPER braaf bij het testen, zelfs al ga je hem meerdere keren testen... MAAR een paard voelt snel (na een maand of zo) of JIJ ervaren bent en of je zijn 'leider' kan zijn. Dan kunnen ze met je voeten beginnen spelen, hun gat naar je draaien, dreigen om je te bijten of weglopen als ze geen zin hebben om met jou om te gaan,... Zo een paard voelt zich ongelukkig met jou als onervaren paardenman...
Daarom raad ik aan om een paard te kopen dat heel veel ervaring heeft met beginners en dit ook allemaal toe laat! Dan is het veilig voor jou en ga je er heel veel van leren!
Pluis dus zeker de voorgeschiedenis van het paard uit... "meegedaan aan manègelessen en ponykampen" is een voordeel (tenzij ze hem verkopen omdat hij stout was in de lessen, dan niet hé!).
Of als hij lessen met gehandicapten heeft meegedaan, ... of als je hem gaat testen en er lopen kleine kinderen alleen mee rond, dat is ook al een goed teken... observeer dat allemaal goed en ga méér dan één paard bekijken...

Blijf advies vragen... en wees dankbaar... (ook al staat het advies je op het eerste zicht niet aan, mensen menen het goed voor jou en hier op bokt ja, vooral voor het paard, dat is logisch!)

Ik zou je ook aanraden om wat cursussen te volgen (of desnoods als toeschouwer, daar leer je ook veel van) over het gedrag van paarden en over leiderschap en respect... (ik weet niet of je Parelli kent, maar dat vind ik heel goed en duidelijk voor mensen die nog niet zoveel van paarden kennen, ook voor de gevorderden hoor, maar toch, het is heel duidelijk en leerrijk!)

Veel succes nog met je zoektocht!

(Een fjord is een goede keuze... - ben er zelf gek van! Knipoog )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 19:37

Nou Marijke1234, je doet nu voorkomen of die Peter een therapiepaard nodig hebt hahaha!!! (verder zeg je overigens nog wel een aantal dingen die wel aan de orde zijn, hoor Knipoog

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 20:56

Cinnepin schreef:
Leuk dat je zoiets egt terwijl je me 1 keer in t bos bent tegen gekomen Knipoog
Je kent me niet eens Knipoog
Maarja mensen blijven vooroordelen hebben, weet met wie je omgaat dusja Knipoog

Eigenlijk ga ik af op de reacties die je op bokt geeft, ik ken je niet IRL en daar kan ik ook niet op af gaan en zal ik ook niet doen, want dat is niet eerlijk.
Als er iemand geen vooroordelen heeft, ben ik dat wel Knipoog , je reacties in dit topic zijn mijn inziens 'not fair' en niet in het voordeel van een toekomstige pony, vandaar mijn reactie.
Dat je iemand wilt helpen is daarintegen vast vriendelijk en behulpzaam bedoeld, maar houd in je adviezen altijd het welzijn van een pony voorop.
Ik ken de TS niet en jou net zo min, ik lees daarintegen wel heel veel op bokt en zo ook jullie reacties in dit topic, die mij voor een deel tegen de borst stuiten en dat is een kwestie van een andere mening hebben, maar ook de manier waarop gereageerd wordt is niet altijd even netjes en met respect, best jammer en mijn inziens onnodig.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 17-04-08 12:34, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Quote gerepareerd / juiste naam gezet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 21:15

bokt is internet, geen real life, uit mijn reacties kan jij dus echt niet opmaken hoe ik echt ben!

RoosvanBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 21:31

*slik*

Op 1 april heb je voor het eerst op een paard gezeten (!). Je hebt al een fjord op het oog, die je graag wilt kopen, net als een zadel en stalling. Je vindt het zelf een beetje ondoordacht, maar je denkt dat dit helemaal jouw ding gaat worden. Je krijgt begeleiding van degene die daar het paard longeert en het paard wat daar dus met zijn hoofd loopt te gooien wordt jouw leerpaard.

[ITP] Dagje wezen rijden op Bonito

Hmz...Tsja...Ben héél jaloers ja.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 22:02

Roosje1987 schreef:
*slik*

Op 1 april heb je voor het eerst op een paard gezeten (!). Je hebt al een fjord op het oog, die je graag wilt kopen, net als een zadel en stalling. Je vindt het zelf een beetje ondoordacht, maar je denkt dat dit helemaal jouw ding gaat worden. Je krijgt begeleiding van degene die daar het paard longeert en het paard wat daar dus met zijn hoofd loopt te gooien wordt jouw leerpaard.

[ITP] Dagje wezen rijden op Bonito

Hmz...Tsja...Ben héél jaloers ja.

het enige wat ik om jouw reactie doe is lachen Knipoog. Elk paard schud wel eens met de hoofd hoor! sjoge jonge!