Paard op hoofd slaan? belachelijk of 'normaal'

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ponyzotje

Re: Paard op hoofd slaan? belachelijk of 'normaal'

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 17:27

Zweepslagen die er een week later nog staan lijken me niet echt bevorderlijk. Ik begrijp je manier van denken en heb ook al eens een hengst zo aangepakt, met negeren (weliswaar een ponyhengst, heb weinig ervaring met grote hengsten). Dat kan werken.
Maar op het moment dat hij echt gevaarlijk wordt, je echt aanvalt, en je zal raken, dan moet je iets anders doen, dan kan je niet meer negeren.

Als het is om aandacht te trekken werkt negeren. Als het is om je dood te slaan doorgaans niet Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 17:31

Maar hoeveel mensen kunnen nu echt GOED straffen en op een GOEDE manier? Net zo weinig als dat er mensen zijn die met slof kunnen rijden.....

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 17:35

Daarom hebben de mensen in dit topic veel 'klanten' en hebben ze zoveel succes.
En ook daarom hebben ze veel mensen die hun paard naar daar brengen! Slechts weinigen kunnen goed straffen en velen doen het verkeerd.

Maar juist straffen is wel veel beter dan niet straffen in zo'n gevallen als beschreven (lees: waar nodig Knipoog ).

Over de slof kan je echt een mening hebben, je kan het oplossen met en zonder, en je kan het fout gebruiken.
Maar straffen moet altijd. Zo leren mensen, zo leren dieren:

positieve straf: fout wordt gevolgd door iets leuks dat uitblijft (zoals jij zegt: negeren)
negatieve straf: fout wordt gevolgd door iets negatiefs, wanneer negeren niet sterk genoeg is (bij een aanval bvb)(lees: een corrigerende mep)

maar ook, en even belangrijk, beloning, vooral positieve beloning (goed = beloning) en minder negatieve beloning (goed = uitblijven van straf); daar ben ik een beetje op tegen.

Ik hou meer van de actie, een paard meteen duidelijk maken waar het op staat. De ervaring met een hoop onopgevoede paarden leerde me dat veel paarden zich TOTAAL niets aantrekken van waar jij staat en of jij het nu negeert dat ze over je heen lopen of niet. Dan moet je ze echt op hun plaats zetten. Als je ze negeert lopen ze je plat... Lachen

Maar dat is natuurlijk echt volledig per paard afhankelijk, zoals je zelf aangaf deed die van jou het om aandacht te krijgen en dan werkt negeren Ja

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 17:38

Maar als ze braaf naast je lopen, zeg jij dan niet braaf of goedzo met, als het mogelijk is een aai?
Ik denk dat het dan wel weer hetzelfde is als kinderen, op het moment dat negatief gedrag omgaat in positief gedrag (niet mee willen lopen in wel mee willen lopen bijv) je best even mag belonen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 17:44

Ik ben er eigenlijk van overtuigd, dat een vervelend paard altijd negatieve aandacht, daar een reden voor heeft. Een paard word gemaakt door de mens, die staat niet op op een dag en denkt, vandaag ga ik eens even lekker zieken!

Net als een paard dat onhandelbaar is onder het zadel (en dit wil ik pas sinds een paar maanden aannemen) ergens pijn moet hebben.

Ja, ik vind belonen ZEER belangrijk trouwens. Straffen als hij stout is, oke, maar daar moet zeker belonen voor tegenover staan.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 17:45

Ik had altijd veel medelijden met de paarden die ik soms binnenkreeg....... en dat alleen maar omdat hun ook niet beter wisten omdat de eigenaar nooit duidelijk heeft gemaakt hoe de vork in de steel zat.

Zo een paard heeft het de eerste twee dagen erg, erg moeilijk... maar doorgaans valt het kwartje erg snel bij zulke dieren en heb je ze binnen een paar dagen weer op de rails....... en dan komt het moeilijkste, de eigenaar beleren!! Want het paard weet het allemaal wel hoor, die maakt slechts gebruik van de mogelijkheden die het heeft..... paard hoef je niks te leren, die moet je slechts dingen duidelijk maken..... het is de mens die moet leren.

Ik heb altijd heel veel medelijden met paarden die 16 keer in een uur een tikkie krijgen, om maar niet van de huid volschelden gesproken te hebben om vervolgens die platpoten gewoon weer keihard op de voet van het baasje te planten......

Ik ben liever een keer goed duidelijk!

Kan me dus helemaal in Pensionnetje en Detour vinden.

Eerlijk is braaf, als ik op het moment supreme toevallig een bezem in mijn handen heb, tja..... dan komt ie even hard aan. Als ik eerst die bezem weg moet zetten ben ik altijd te laat.

Ik moet ook zeggen dat ik instinctief reageer en op een of andere wijze altijd aan het paard gerelateerd.

Ik heb bijvoorbeeld een paar jaar terug een gruwelijk sensibele merrie in de leer gehad, als ik mijn stem al een octaaf liet dalen.... dan stond ze al helemaal op scherp..... maar die ene keer dat ze een skup onder haar kont kreeg (ze was het gefrut zat voor de keuring) accepteerde ze dat, en was er geen vuiltje aan de lucht.

tis maar net hoe, wat, waarom en vooral wanneer..

Steef

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 17:49

Dinlle en Robin krijgen soms wel een klap(je , niet hard gewoon met je hand klein tikje op ze neus) als ze beten, nu doen ze het niet meer,,

Julia_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 17:55

@ KiWiKo : Ik ben het helemaal met jou eens Ja

cindii_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 17:58

ik vind het achterlijk. Vaak is een grote mond al meer dan genoeg. Een paard kan zich totaal niet verdedigen als je hem op zn hoofd slaat en daarnaast doet het ook nog eens vreselijk pijn. Ik zou het zelf nooit doen en ben ook in staat , als ik het iemand zie doen, diegene ook zelf ff een knal met een zweep op zn hoofd te verkopen..

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 18:00

als je mijn paard een grote mond geeft, krijg je hem keihard terug Lachen

En dan staat hij zich helemaal gek te lachen Lachen En dan zie je hem denken ....... heppie weer zo een grappige tuinkabouter Lachen

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 18:15

cindii_90 schreef:
Een paard kan zich totaal niet verdedigen als je hem op zn hoofd slaat

Bwoah... Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 19:03

KiWiKo schreef:

En dan staat hij zich helemaal gek te lachen Lachen En dan zie je hem denken ....... heppie weer zo een grappige tuinkabouter Lachen

Omdat jij hem hebt geleerd dat alleen fysiek geweld blijkbaar luisteren is.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 19:12

ShannaY schreef:
KiWiKo schreef:

Omdat jij hem hebt geleerd dat alleen fysiek geweld blijkbaar luisteren is.
'

jij denkt dat deze onder de indruk is VVVan een foei....... stout paard Lachen

Afbeelding

Ik ken dit paard nu 3 jaar, hij is twee jaar van mij.......... geloof me Lachen een foei veegt hij zijn reet mee af Lachen Lachen

maar ik hoef hem gelukkig maar heel, heel weinig te corrigeren.... vooral omdat ik het in een keer goed doe Lachen

*edit* een enohoorme blooper even gecorrigeerd Lachen

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 19:17

Als ik foei zou zeggen staan ze met de benen gekruist in een hoekje
van de stal mij uit te lachen..
Zou ik supergrote tena's moeten kopen..

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 20:32

ponyzotje schreef:
ShannaY schreef:
Dan snapt hij toch iets niet. Ik dacht dat jullie zeiden dat 1 keer een goede klap genoeg was?

Ooit gehoord van hypothetisch?
Zij bedoelt hier gewoon de consequentie: als het nodig is moet het. Desnoods een paar keer. Want als een hengst bij iemand vandaan komt, zal die persoon ook waarschijnlijk al een beste tik hebben uitgedeeld. Maar misschien nooit op het juiste moment of met de juiste intensiteit.
En dan kan hij het bij de volgende eigenaar misschien inderdaad meerdere keren proberen. Het doel is dat hij eruit leert.

En dat hij je niet doodtrapt. Ik vraag me af hoe jij een aanvallende hengst afweert?

Ik denk dat ze het niet wil snappen, shetjes, manegepaarden, fokmerries, topsportpaarden allemaal hetzelfde verhaal. Ik heb al eerder gezegd, ik ben zo zacht en vriendelijk als het kan en zo hard als het moet. En sommige paarden proberen als het linksom een klap voor de kop oplevert het een keer rechtsom en dan moeten ze net zo goed die klap nog een keer krijgen. Sommige paarden zijn gewoon zo volhardend in niet gewenst gedrag dat je er even een paar keer aan moet corrigeren voor dat de boodschap echt is doorgedrongen wat de spelregels zijn.

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 21:13

daniella, prachtig verwoord. Zo denk ik er precies eender over. Niet ieder paard is ook zomaar onder de indruk van een tik op de schouder.

Waventy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 21:29

1: Ik sla nooit een paard op zijn hoofd mits;

deze mij bijt. Dan haal ik flink uit naar zijn neus. Noem mij maar slecht.. In de natuur bijten andere paarden harder in zijn neus, dan mijn hand aan voelt.

En ik Wavy eens met mijn hand tussen de oren geslagen. Hij bleef etteren, stijgeren en staken. De reden.. Gewoon een puber. Na 30 minuten kopstopen van hem mogen ontvangen was ik het zat.
Ik zeg niet dat het helpt, en ben er geen voorstander van, maar dit vond ik op dat moment de beste oplossing. Heeft na die tik zijn voorbenen netjes op de grond gehouden. En hij is niet kopschuw.

Ook ik kreeg vroeger een corrigerende tik, ben ik daar banger voor geworden? Nee, zolang hje deze maar goed uitvoerd en er geen gewoonte van maakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 21:59

KiWiKo schreef:

Oh leuk, gaan we foto's plaatsen om te laten zien of hij wel echt "wild" is.

Nou, dan heb ik er ook nog wel 1tje
Afbeelding

Als ik niet consequent genoeg geweest zou zijn zonder slaan (want dan kan volgens sommige hier niet als een paard je zo aanvalt), is het toch raar dat ditzelfde dier nu als een mak lammetje naast me staat!

Er leiden meer wegen naar Rome............

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 22:09

ik ken gevallen van mensen die een paard op het hoofd sloegen en dat het paard een oogblessure op liep...ook lekker
ik ben niet tegen een corrigerende tik,maar dan op zijn kont ofzo..gelukkig hoef ik mijn paarden nooit te slaan,ik kan zelfs met een grote longeerzweep in zijn oren pielen,vind hij allemaal best,dus nooit onterrecht straffen,dan worden ze bang voor de zweep.
Je kunt zo testen of een paard vaak tenonrechte gestraft word en ook nog helemaal niet begrijpt waarom het gestraft word,leg de zweep maar eens op hun hoofd,dan zie je het snel genoeg...

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 22:59

ShannaY schreef:
KiWiKo schreef:

Afbeelding

Als ik niet consequent genoeg geweest zou zijn zonder slaan (want dan kan volgens sommige hier niet als een paard je zo aanvalt), is het toch raar dat ditzelfde dier nu als een mak lammetje naast me staat!

Het spijt me echt heel erg maar deze foto zegt mij niets. Ik zie een paard dat met zijn voorbenen uithaalt, maar niet gericht op de mens. Dit kan van alles betekenen. Het kan spelen zijn, uitdagen etc..

Ik hoop daadwerkelijk dat je tijdig opzij springt bij een hengst, blind van zijn hormonen, die wel gericht en uit argressiviteit naar je uithaalt. Ga dan in vredesnaam niet de "lieve redder in nood " spelen want de kans is groot dat je het niet kunt na vertellen.

Ik kan je foto's laten zien van mijn oude hengst waarvan iedereen denkt: amai levens gevaarlijk! Stijgerend 5 cm voor mijn neus, met de oren plat in zijn nek. Maar ik weet dat ie niets zal doen en ik hem slechts wijzend met één vinger naar het eind van de bak kan loodsen zonder van mijn plaats te komen. Ofschoon het er woest uitziet is hij schaapmak.

Maar ik heb er ook een die er schaapmak uitziet maar bij slechts een fractie van zwakte van zijn begeleider zijn kans schoon zal zien zijn dominatie op te eisen. En dat gaat bliksem snel en knoerhard. Je weet niet eens wat je is overkomen en het enige dat je zeker weet is dat je ziekenhuis muren om je heen hebt. Bij deze hengst werkt slechts een ijzeren regime met ja, soms harde hand, voet, bezem of om het eender wat. Terwijl de andere hengst met: foei zoete poes eerbiedig zijn onderdanige positie aanneemt. Beide hengsten dekken, zijn bij mij geboren en opgevoed en zijn zijn nota bene volle broers.

Zoveel kan de ene hengst van de andere verschillen. Wees ALTIJD op je hoede, houd je scherp op ze gefocussed en laat ze niet afglijden in hun hormoon dwang. Ook niet al lijken ze nog zo schattig.

Een hengst die op scherp staat is een wandelende tijdbom!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 02:44

ShannaY schreef:
KiWiKo schreef:

Afbeelding

Dit is niet aanvallen Lachen Lachen dit is pruttelen Lachen Lachen

niks gericht richting jou Lachen

Daarnaast is mijn peerd niet gevaarlijk, zelfs superlief te noemen.. goed ietwat lomp hier en daar, maar heel zoet Lachen

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 08:20

Pruttelen?? Duivel Zo iets als een dieseltje dat opwarmt ofzo?
Hahahaha, hij is leuk en moet ik onthouden.

Maar goed een reactie waarom het over hengsten gaat:

Er worden zoveel opties en wijsheden geopperd dat het me zinvol leek toch sommige duidelijk te maken dat een klap soms wel degelijk noodzaak kan zijn. Gelukkig is dit bij het gros van de paarden niet nodig. Natuurlijk sta ook ik er niet op te wachten paarden fysiek te moeten straffen, maar soms kun je gewoon niet zonder. Zeker niet bij hengsten omdat zij redeneren: Moge de sterkste winnen!

Maar ook ruinen en merries kunnen dominant gedrag vertonen als je dan maar met "foei zoete poes" bezig blijft onstaat er veel ellende. Je verliest steeds vaker de controle en het paard zal steeds vaker zelf initiatief gaan nemen. Tot op een punt dat het paard als lastig of soms zelfs gevaarlijk te boek staat. Het paard wordt verkocht krijgt de jaren daarop volgend nog 10 verschillende eigenaren en het wordt van kwaad tot erger. Uiteindelijk belandt zo'n dier bij de slager. Dit verdient het paard niet want het had geen karakter fout, maar foute eigenaren!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 08:30

Ik heb die foto niet neergezet om te laten zien hoe "wild" hij is, want dat is hij niet.... maar op deze foto komt zijn karakter heel duidelijk naar voren Lachen hij is "de grote meneer Toronto" en dat laat hij graag aan iedereen en alles zien. En soms, heel soms draaft hij wat door in zijn stoerigheid, en dan moet hij weer even met 4 voetjes op de vloer zegmaar Lachen

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 08:31

Ach, het blijft een vent hè Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 09:19

Niet aanvallen? Ik kan met zekerheid, mijn hand in het vuur steken dat hij dat wel doet, maar goed, iemand stond (want dit doet hij niet meer) niet elke dag met een camera in zijn of haar hand om te wachten tot hij het juiste moment kan vastleggen.

Als een paard met zijn oren strak naar achteren staat, kaarsrecht omhoog gaat, en naar jou gaat staan maaien, is het niet agressief bedoeld?!

Dan snap ik de hele discussie eerlijk gezegd niet zo. Want er werd hier gesproken over gevaarlijke paarden. Paarden die zo spelen, vind ik gevaarlijk.

Maar goed, ik zeg niet dat ik tegen een corrigerende tik ben, maar een tik op het hoofd op een zweepslag op een paard zijn hoofd zal je mij nooit zien doen.

Maar dan ben ik weer te doeterig. So be it, ik weet hoe mijn paard was, en hoe hij nu is, dan heb ik het toch goed klaar gespeeld.