Vraag over gedrag van paarden met 2 kruinen op het hoofd

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Belker

Re: Vraag over gedrag van paarden met 2 kruinen op het hoofd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 20:58

absoluut. De boer zegt ook altijd, ik weet gelijk wanneer hij volop in training staat en wanneer niet. Als het neit zo is, zoekt hij zijn eigen afleiding. Haha!

gelukkig vind hij wedstrijden tot nu toe erg leuk. Hij vind dressuur zo wie zo erg leuk, het bos in biedt hem te weinig afleiding.

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 21:21

shan schreef:
Ik val ook even binnen: Een veulen met een lage langwerpige kruin, (hopenlijk goed genoeg te zien)

Afbeelding

Haar moeder heeft 2 kruinen tegen elkaar aan tussen de ogen. Haha!
Maar is een zeer vriendelijk en verstandig paard. Wel gevoelig en soms met een bepaalde gebruiksaanwijzing, maar dat vind ik persoonlijk juist prettig.

hoihoi, het ziet er naar uit dat het gewoon om 1 kruin (stipje) onder de ogen gaat..
mijn eigen fjord heeft ook zo'n kruin Afbeelding
zoals je ziet op de foto lijkt hij ook naar boven toe langwerpig te worden maar wanneer je de kruin echt uitborsteld/goed legt dan zie je dat het 1 stipje is..
dat grijze stipje is de kruin, bij een echte lange verticale kruin krijg je ipv die grijze stip, een grijs langwerpig streepje

meer dan 80% van de paarden met een kruin onder de ogen (want dat heeft ze wel) zijn buiten gewoon vindingrijk en intelligent, ze vermaken zich graag en kunnen daarmee heel wat problemen opleveren (veel shet hebben bv dit kenmerk en lijken uit alle weides te kunnen komen, kranen open draaien, stalsluitingen open maken, zelfs daarna bij andere stallen etc..)
zijn zeer interessante persoonlijkheden om mee om te gaan Ja

Sniesjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 21:21

@SuperRoos: Eigenlijk komt alleen zijn onderste kruin duidelijk naar voor. Hij is heel goed met mensen, als de mens hem niet op zoekt doet hij dat wel. Mijn vader fietst er altijd mee en gaat met hem op strand lopen en ze gaan met z'n 2tjes zwemmen... Vaak komen er dan heel veel mensen om hem heen staan om hem te aaien. Soms heb je ook wel eens een dag dat de mensen alleen staat de kijken van "Ow wat een leuk zicht", maar dat accepeerd onze meneer niet! Dan gaat hij zelf naar de mensen toen om een aai te krijgen...
Hij is wel een beetje schrikkerig, niet van papiertjes maar eerder van een container ofzo die er nooit stond. Hij is eigenlijk nooit in paniek dat ik 'm dan niet op z'n donder kan geven.
Verder met rijden is hij heel meedenken, wat vaak erg lastig is Clown . Hij doet alles braaf, maar op zijn manier dan zegmaar. Ook als je 1x over de AC-lijn rijdt en je gaat bijv. wijken, dan doet hij dat de 2e x uit zich zelf al, terwijl ik dat dan helemaal niet wil. Ook probeert hij nog elke x te stoppen tussen de X en G als ik mijn proef binnen kom. Hoelang moet dat nou al niet meer... Tong uitsteken
We kunnen er iig alles mee, hij is super veelzijdig... en echt ook betrouwbaar... Zoals mijn pa vaak zegt "je zou er onder kunnen slapen!".

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 21:23

leuk zeg, hele kleine invloed omdat het 2 kruintjes zijn lijkt het en verder dus echt de langere kruin die de hoofdrol speelt, hij klinkt als een bijzonder paard in ieder geval

leuk dat ik via dit topic allemaal info opdoe over speciale kruinencombinaties Lachen

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 21:31

Hier een iets duidelijkere foto, superroos.
(ik bedoelde trouwens niet dat het veulen 2 kruinen heeft hoor, maar haar moeder)

Afbeelding

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 21:34

wow, idd foto's met kruinen vertekenen vaak maar op de bovenstaande foto 'zit ie goed' Lachen haha
nu zie je wel duidelijk die scheiding (ik had begrepen dat de mams 2 kruintjes had ja)

nouja, mooie lange verticale kruin dus..
gaat ook om een vriendelijk dier dat graag met mensen omgaat, als het ooit onvriendelijk gedrag zou gaan vertonen kan je er vanuit gaan dat ze pijn heeft (of in een geval van dat je dr niet van veulen af aan zou hebben, dat ze mishandeld is..)

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 21:35

Leuk om te horen, bedankt!
Ze is ondeugend maar wel een vreselijke knuffelkont. Haha!

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 21:37

Wat kan je tot zover zeggen over die 3 kruinen van mijn merrie SuperRoos? Ik zal morgen nog ff een paar duidelijke foto's maken. Wat wil je er precies op hebben waardoor je het het duidelijkst ziet? Misschien nog tips ofzo want dan ga ik er even mee aan de gang voor je Knipoog

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 21:38

shan, prachtig expressief paardje vanaf beide foto's, lekker stimuleren nu dan heb je er later alleen maar profijt van..

ik kom in de analyses helaas nog te vaak paarden tegen die te weinig gestimuleerd en gemotiveerd zijn om te ontwikkelen...

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 21:40

dresslover, is moeilijk wat over te zeggen nu, een paard met 3 kruinen is vaak wat gecompliceerd maar niet onvoorspelbaar...
bij jouw paard liggen ze alleen niet aangesloten en dat ben ik nog nooit tegen gekomen, ook in het boek staat dit voorbeeld niet..
als je wil mag je een ingezoomde foto maken van de kruinen, 1 recht van de voorkant van haar hele hoofd, en 1 recht van de zijkant van haar hoofd...
dan kijk ik wat ik denk hoe ze is en wat de invloed van de 3 kruinen is en dan wil ik het natuurlijk heel graag van jou horen..
omdat dit voor mij zo zeldzaam is kan ik hier veel van leren..

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 21:40

SuperRoos schreef:
shan, prachtig expressief paardje vanaf beide foto's, lekker stimuleren nu dan heb je er later alleen maar profijt van..

ik kom in de analyses helaas nog te vaak paarden tegen die te weinig gestimuleerd en gemotiveerd zijn om te ontwikkelen...

Bedankt voor het compliment. Bloos
We zullen ons best doen! Haha!

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 21:45

SuperRoos schreef:
dresslover, is moeilijk wat over te zeggen nu, een paard met 3 kruinen is vaak wat gecompliceerd maar niet onvoorspelbaar...
bij jouw paard liggen ze alleen niet aangesloten en dat ben ik nog nooit tegen gekomen, ook in het boek staat dit voorbeeld niet..
als je wil mag je een ingezoomde foto maken van de kruinen, 1 recht van de voorkant van haar hele hoofd, en 1 recht van de zijkant van haar hoofd...
dan kijk ik wat ik denk hoe ze is en wat de invloed van de 3 kruinen is en dan wil ik het natuurlijk heel graag van jou horen..
omdat dit voor mij zo zeldzaam is kan ik hier veel van leren..

Isgoed doe ik! Hartstikke leuk dit, vind dit dus ook onwijs interessant en hoop echt dat jij hier ook iets aan hebt Ja Ik ga er morgen mee aan de slag, ga een paar foto's schieten en hopen dat ze stil wil staan. Denk dat het verstandig is om nog niet teveel over haar te vertellen om jouw niet te beinvloeden of wel? Zeker omdat je het voorbeeld nog niet tegen bent gekomen, of wil je wel graag al wat over haar weten?

ik wil je hier graag mee helpen want het is voor mij net zo interessant is als voor jouw Ja

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 21:47

leuk dat je het ook interessant vind, vertel nog maar niks..
ik weet zelf dat ik me nergens meer door laat beinvloeden maar sommige mensen maken er nog steeds een hobby van om te doen alsof alles wat ik doe doorgestoken kaart is Knipoog
ik zou hele profielen van tevoren lezen en daarop mijn analyses maken Ja
(die tijd zou ik liever in mn eigen paarden steken dan hahaha)

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 21:50

Ja inderdaad, nou dat geloof ik dus ook niet. punt 1 je hebt wel wat beters te doen, en punt 2 waarom zou zoiets niet waar zijn, zo zweverig is het nou ook weer niet Clown

Je hoeft in ieder geval niet bang te zijn dat ik denk dat dit doorgestoken kaart is, dáár geloof ik dan weer niet in Tong uitsteken

Goh, dat mijn merrie zo zeldzaam is joh! hihi *trots! *

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 21:56

SuperRoos schreef:

Tot 2 dagen geleden dus. Knipoog

Dresslover, heb je de foto's van de 3 kruinen van mijn merrie gezien? Ongeveer 2 pagina's terug.

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 21:59

JoviBan schreef:
SuperRoos schreef:

Tot 2 dagen geleden dus. Knipoog

Dresslover, heb je de foto's van de 3 kruinen van mijn merrie gezien? Ongeveer 2 pagina's terug.

jouw paard is weer anders, echt 2 kruinen recht naast elkaar en dan een verdwaald kruintje helemaal naar boven..

paard van dresslover heeft echt 3 kruinen dicht bij elkaar, maar niet aan elkaar...

beiden hele interessante gevallen Ja

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 22:06

Ik ga jouw foto even opzoeken joviban!

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 22:08

Die twee naast elkaar lijken wel op die twee bij verola,die twee zitten ook zo kort bij elkaar, maar die andere zit er een stukje onder, niet veel, maar hij is niet zo aangesloten als die andere 2.

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 22:10

Hé wat leuk om al die verhalen en uitleg zo bijelkaar te lezen Cool

Zag t ineens staan bij actieve onderwerpen en dacht ff lezen Haha!

Sayla is ook een 2 kruinenpaardje en SR heeft haar al eens geanalyseerd en O wat klopt(e) dat goed *LOL* en ze kende ons toen nog helemaal niet Knipoog (snapte toen ook meteen mijn paard nog beter Ja)

Ze is een gevoelig paardje en idd straffen hoef/ moet je haar zeker niet... Ze reageerde eerst ook heftig op andere paarden/ ruiters die bv nogal gestresst waren Ja Ondertussen is haar reactie wel een stuk minder geworden, maar voel het nog steeds wel aan haar als een ander paard bv nogal spanningen heeft of zo Ja Ach gut en ze reageert verder ook op best wel op stemmingen van mensen Knipoog

We hebben elkaar ook ff moeten aftasten/ leren kennen --> ze is nogal snel onder de indruk en kon nogal "raar"/ overdreven reageren soms Ja Maar als je haar dus voldoende vertrouwen kunt geven, merk je er dus uiteindelijk bijna niks meer van! Dit heb ik dus wel echt bij haar extra geleerd *LOL*
Dacht 1st dat het wel meeviel met dat snel onder de indruk zijn/ vertrouwen nodig hebben enzo en dat ze dus e.e.a. nog gewoon moest leren, maar toen er een keer -toen ik dacht ze is nu echt wel súper bomproof geworden enzo- iemand anders opstapte met dus weinig (zelf)vertrouwen toen schoot Say meteen weer weg/ in de stress enzo Ach gut --> toen viel het me dus pas echt goed op dat ze dat vertrouwen dus écht nodig heeft om een relaxed, leuk, fijn paardje te zijn Knipoog Dromen

Eenkennig is ze ook best wel, maar dat had geloof ik met haar ogen (amandelvormig) te maken Ja

Ben nog steeds ontzettend gelukkig met mijn (2 kruinen) meid Lovers

Doei!
Afbeelding

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 22:24

he grid, leuk verhaal heb je getypt Ja
idd het eenkennige kwam bij say ook bij haar ogen vandaan
leuk wat je schrijft over mijn analyse ook Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 22:33

DresslOver schreef:
Die twee naast elkaar lijken wel op die twee bij verola,die twee zitten ook zo kort bij elkaar, maar die andere zit er een stukje onder, niet veel, maar hij is niet zo aangesloten als die andere 2.

Ben erg benieuwd! Haha!

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 22:34

ik ook ik ook ik oooook! Hyper!

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 22:34

SR jij kan het juist super goed uitleggen/ vertellen Ja

Zag trouwens ook al erg leuke paarden voorbij komen Dromen

SuperRoos