Luchtzuiger: luchtzuigband is mishandeling?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jodie

Re: Luchtzuiger: luchtzuigband is mishandeling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 23:11

Yamcha schreef:
jodie schreef:
Jeetje mina, wat hewbben mensen toch een tunnel visie hierzo Boos! Frusty ik heb zelf de ervaring mee gemaakt(al eerder gepost)
Deze pony gaat het heel goed af met zijn band. Sommige van jullie moeten toch is even nadenken voordat ze wat posten, het is een forum om wat te vragen of wat te bespreken.

Niet om totaal afgezeken te worden, en om door bepaalde van jullie te horen dat je paard zwaarmishandeld Boos!
Iedereen doet wat goed is voor zijn paard. Als dat een zuigband weer omdoen is omdat je paard 2 keer gaskoliek heeft gekregen en daardoor ook nog is een peesblessuren heeft. Moet je toch bij jezelf de vraag neerleggen. Band of geen band? Tuurlijk een band als hij daardoor geen koliek meer krijgt.!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Voor de zoveelste keer: een paard krijgt geen koliek van luchtzuigen.

Een paard kan WEL koliek krijgen van teveel brok en te weinig ruwvoer. Een paard kan ook koliek krijgen van pure stress.
Een paard kan ook gaan luchtzuigen door stress.
Zet paard lekker buiten, geef hem fijn veel ruwvoer, en zet hem samen met andere paarden, en je kans op luchtzuigen is echt veel kleiner...

Je moet geen symptomen bestrijden... en op dat punt ga ik ook helemaal met Arabesk mee.

hoe verklaar je dan als het paard zijn zuigband af heeft in 2 dagen tijd 2x gaskoliek heeft ,en als hij de band nu in stal om heeft niet?????

En het paard staat op een kwart biks per dag en de rest hooi hij staat gemiddeld 7 per dag buiten met 2 andere vriendjes..... Het allemaal heel makkelijk ok te zeggen dat zo'n band slecht en mensen vertellen wat ze allemaal verkeerd doen. Maar als alles al geprobeerd is!. (lees me eerder post mr terug)

jodie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 23:13

Arabesk schreef:
Ik neem aan dat jouw paardje 24/7 op de wei staat met soortgenootjes en het hele etmaal door beschikking heeft over ruwvoer? Boxrust bij een peesblessure is eigenlijk al achterhaald en er zijn steeds meer mensen die het advies boxrust bij peesblessures in de wind slaan [BEH] Boxrust? Bewegen? wat vindt jij?

Als ik jou opsluit in een isoleercel omdat je een zere knie hebt en je begint te schreeuwen doe ik je gewoon een band om je mond en een prop erin, anders heb ik zo'n last van jouw geschreeuw en je kon er weleens keelontsteking van krijgen en dát wil ik niet, tenslotte heb ik het beste met jou en je gezondheid voor. Koe

Hier nog een uiterst informatief topic [OPG] stalondeugden vs. stereotype gedrag

Hij heeft door die koliek een peesblessuuren omdat hij zijn band niet omhad! :S:S:S

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 23:23

Laatst bijgewerkt door xcomplientx op 02-01-08 23:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 23:45

jodie schreef:
Arabesk schreef:
Ik neem aan dat jouw paardje 24/7 op de wei staat met soortgenootjes en het hele etmaal door beschikking heeft over ruwvoer? Boxrust bij een peesblessure is eigenlijk al achterhaald en er zijn steeds meer mensen die het advies boxrust bij peesblessures in de wind slaan [BEH] Boxrust? Bewegen? wat vindt jij?

Als ik jou opsluit in een isoleercel omdat je een zere knie hebt en je begint te schreeuwen doe ik je gewoon een band om je mond en een prop erin, anders heb ik zo'n last van jouw geschreeuw en je kon er weleens keelontsteking van krijgen en dát wil ik niet, tenslotte heb ik het beste met jou en je gezondheid voor. Koe

Hier nog een uiterst informatief topic [OPG] stalondeugden vs. stereotype gedrag

Hij heeft door die koliek een peesblessuuren omdat hij zijn band niet omhad! :S:S:S

WHAHAHAHAHA Haha! Haha! Haha!
Jij hebt heus humor!!!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 00:38

verklaring: zie mijn post op de vorige bladzijde. Met band eet en slikt het paard moeilijker. En dan doe je de band af.. gaan ze schrokken... anders eten tijdelijk.. Dus band afdoen heel langzaam.. koliek komt dus eerder van het band af doen en het direct andere eetpatroon.

Als ik jou jaren laat eten met een band om je keel en die dan in enen afgaat.. ga je ook echt wel anders eten. Krijg je ook buikpijn Ja

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 00:40

Idd! Daar heb je een heel goed punt! Dat heb ik ook gemerkt ook grazen ze anders met en zonder band. Hoe krijgt een paard een peesblessure door koliek? Door keihard tegen de schutten aan te slaan van pijn?

jodie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 00:57

[/quote]

Hij heeft door die koliek een peesblessuuren omdat hij zijn band niet omhad! :S:S:S[/quote]
WHAHAHAHAHA Haha! Haha! Haha!
Jij hebt heus humor!!![/quote]

Het zal jouw paard maar zijn dan vind je het ineens niet zo grappig meer. Hij kreeg die koliek omdat hij als een idioot ging lopen luchtzuigen. en wat doet een paard me koliek die gaan rollen, tegen zijn stal schot aan.
Najah ik kan het wel blijven zeggen maar open minded HO maar..

Beauty0102

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 01:05

Er zit iets in vind ik, maar als het niet anders kan moet zo'n ding gewoon om!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 01:08

Maar je zou ook eens kunnen proberen dat ding steeds iets langer per dag af te doen. En tijdens het eten dus eerst even om te houden.

Want nogmaals: er is geen onderscheid tussen luchtzuigers en niet luchtzuigers in de mate waarin ze gaskoliek krijgen. De lucht haalt de maag niet. De darmen maken zelf heel veel meer gas aan en er zijn ongelofelijk veel luchtzuigers zonder band die geen koliek krijgen of hebben gehad.

Onderzoek uit Utrecht toont aan dat iets van 80% van de koliekoperaties wormen als boosdoener uit de bus kwamen. Vooral de ingekapselde kleine strongyliden Ja

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 16:06

Dat zeg ik toch niet, Bij dat paardje wel wat bij ons op stal staat die heeft geen koliek meer En sinds vorig jaar hoeft hij ook geen band meer soms wel maar tot nu toe gaat het goed nu ze zijn box hebben verbouwd., maar ik weet ook niet of het voor ieder paard geld, of het een fabeltje is of niet daar zijn nog steeds niet alle DA over uit. (luchtzuigers krijgen niet vaker koliek dan niet-luchtzuigers) Dit heb ik ook niet gezegd en dat weet ik zelf ook wel. Bij ons staat een paardje elke winter als ze naar binnen gaat moet ze wennen aan het voer want anders krijgt ze ook koliek, zij heeft ook al bij verschillende DA geweest, en het is ook geen luchtzuiger, dus bij deze. Knipoog

quote="Alicia2u"]
Kingsley2 schreef:
We willen allemaal het beste voor ons paardje, en z'n band voorkomt koliek! maar of het altijd koliek voorkomt dat weet ik niet. Pling

Nogamaals: luchtzuigers krijgen niet vaker koliek dan niet-luchtzuigers. Dat is een fabeltje! Gaskoliek wordt ook niet veroorzaakt door luchtzuigen. Dus zo'n band om ter voorkoming van koliek is gewoon onzin.[/quote]

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 16:10

Hoi

bij dat paard bij ons op stal die altijd een band om had nu bijna nooit meer, maar toen werd de band altijd afgehaald voor het eten en na het eten weer om gedaan, zodat hij gewoon kon eten. En dat is altijd goed gegaan. Pling

Anya schreef:
Ik kan me overigens wél voorstellen dat als je een luchtzuiger de band afdoet.. er opeens wel koliek ontstaan.. niet omdat ze van luchtzuigen koliek krijgen, maar omdat ze opeens makkelijk kunnen eten. En dus schrokken. En het voedsel anders naar binnen komt.

Stel je voor je moet jaren en jaren eten met een strakke riem om je keel (als mens dus). En dan mag die riem eindelijk af. Ik weet zeker dat je dan anders eet.. sneller, grotere stukken doorslikt, anders kauwt.. En dan krijg je ook wel kramp in het begin.. Totdat je eetpatroon stabiliseert.

zou ervoor pleiten om de band met beleid en langzaam af te doen. Want echt waar.. ze krijgen géén koliek van luchtzuigen. De darmen maken zelf vele malen meer gas aan dan een paard bij elkaar kan luchtzuigen en de lucht haal bewezen de maag niet. Er is ook geen significant verschil in aantallen luchtzuigers met gaskoliek en aantallen niet luchtzuigers met gaskoliek.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 17:56

hoe recent is dat onderzoek trouwens? Aangezien er verzekeringen zijn die koliek uitsluiten bij luchtzuigers (de vergoeding dus)

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 18:27

Onderzoek is al een jaartje of 3 oud. Ik heb mijn verzekering al eens gebeld hoe dat zat.. Kreeg na weken een telefoontje terug dat ze ervan wisten, en een da geconsulteerd hadden die het bevestigden, maar dat de voorwaarden zo bleven omdat de andere maatschappijen het ook zo deden. Verzekeraars zijn niet wat je noemt voor de muziek uitlopend. En zolang niemand of te weinig mensen klagen....

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 18:55

Je kan natuurlijk een luchtzuigband omdoen, maar als lucht zuigen niet slecht is waarom zou je het dan doen. Je zou beter het probleem op zicht proberen aanpakken. Je kan proberen het paard bezig te houden.
Een andere omgeving zoeken, ander eten. Je kan het zo gek niet bedenken. Een luchzuigband is niet altijd de oplossing.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 21:52

pol013 schreef:
en dan in deze situatie?

Je krijgt een jong paard dat luchtzuigt. Je vermoed dat het gekomen is door verkeerd stalmanagement (leuk woord in deze context).
Je biedt het paard nu een houderij die wel aansluit bij zijn behoefte en doet hem voor een x aantal weken/ maanden die band om is de hoop om het gedragspartoon te doorbreken.....
(denkt aan "die stoppen met roken" reclame op de tv, met die receptoren)

Ik heb geen idee of het zou kunnen lukken.

Dit zou voor mij wel de enige situatie zijn waarin ik het nut inzie van de band.

De situatie niet veranderen en wel die band omdoen is dom gedrag.

Dit is dus precies wat ik bedoel!

FlamingStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 22:15

Hoi

Ik heb net een nieuw paard. Hij is nu 3 en is een paar maandjes geleden van de wei gehaald om klaar te maken voor de keuring. Na de keuring heb ik hem gekocht en hem weer rust gegeven. Hij komt normaal iedere dag een aantal uren buiten. De laatste twee weken met het vriesweer is hij natuurlijk door de harde grond wat minder buiten geweest. Nu hebben we twee dagen geleden voor het eerst gemerkt dat hij het luchtzuigen ontdekt heeft. Waarschijnlijk door verveling.

Nu hebben we besloten om dan toch maar terug met hem te beginnen in combinatie met zoveel mogelijk de wei op. Hij lijkt echt bezigheidstherapie nodig te hebben... Zou een band in deze situatie niet nuttig kunnen zijn om het in deze beginfase te doorbreken? Natuurlijk in combinatie met hem zo veel mogelijk en afwisselende bezigheden te geven

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 22:20

Ik vind dus van wel, in deze situatie! In combinatie met zo veel mogelijk afleiding (naar buiten, hooi, speeltjes, beweging, etc).

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 22:27

Nee!
Doe een maagonderzoek.. geef in overleg met de da maagzuurremmers, doe de hoeveelheid brok drastisch naar beneden. Ga eerst hooi voeren, dan pas brok.. Het is geen verveling, je hebt niks aan speeltjes. Wel aan volledige weidegang en een wei waar niks te zuigen valt... stroomdraad voor de paaltjejs spannen bijvoorbeeld.

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 22:47

Ik ben het eens met Anya, met zo'n band los je echt niks op.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 23:02

Dit paard is drie.. dat is de typische leeftijd dat ze gaan zuigen.. Worden binnengehaald.. eten niet meer stukje bij beetje.. er gaat meer brok in... En nog wat stress van het volwassen paard worden, inrijden e.d. Voila een maagprobleem.

FlamingStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 23:17

Het rare is dat hij het dan nu pas doet na een paar maanden... terwijl er juist qua werk niets met hem gedaan word. Aan inrijden zijn we nog niet begonnen.

Hij moet binnekort ook gecastreerd worden en daarna waarschijnlijk de wolfstandjes nog dus wil hem ook niet overladen met bezoeken van de DA. Maar ik heb gelezen dat je zowiezo maagcompositum kan geven? Of is een DA absoluut een must? Het is niet dat ik er geen wil laten komen... wil hem alleen geen DAtrauma aandoen Knipoog.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 23:22

Nee het is geen absolute must.. Pronutrin is m.i. beter (en duurder) dan maagcompositum. Je kunt ook je DA bellen en het uitleggen.. vragen of hij i.i.g. een week maagzuurremmers kan geven en dan over op pronutrin.

Stal kun je voeren in een emmer op de grond en de zelfdrinker eraf halen.. Dat helpt ook vaak. Of apart eten geven, buiten een stal waar luchtzuigen even niet kan. Luchtzuigen is echt voedselgerelateerd.

FlamingStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 23:25

Ga de DA morgen toch maar even voor de zekerheid bellen dan dat ik zeker het juiste geef. Alvast bedankt!

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 23:34

Succes!

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-08 11:04

Ik heb antwoord van mijn docent:
je moet in de reader kijken van gedrag en welzijn naar de engelse artikelen daar zijn een 5 tal artikelen over stereotypisch gedrag en de literatuur lijsten dit zijn onderzoeken waar de schrijvers informatie uit gehaald hebben, je moet gaan spitten, daar heb ik momenteel geen tijd voor maar het antwoord is zeker te vinden. Dit zijn wetenschappelijke artikelen die door andere wetenschappers goed zijn bevonden. Het gaat ook over grote getallen, uitzonderingen bij individuen zijn er altijd.Daar moet je rekening mee houden.Ze hebben vastgesteld met röntgen foto's dat met of zonder band er niet meer lucht in de maag of darmen zitten.Wat ze ook gevonden hebben is dat de snelheid van door het darmstelsel heen gaan van voer vertraagd wordt. Kans op koliek vergroten of verkleinen is een vage term en zegt mij niet zo veel.Succes er mee!

Dus, ik ga even spitten in mijn reader. Lachen