Dilemma: Wel of geen halster om in de weide?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Eva___

Re: Dilemma: Wel of geen halster om in de weide?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 11:54

Verward

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 11:55

wennen aan t halster?? zeg je??

Eva___

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 11:59

ze is nog redelijk jong en ze durft te ontsnappen Bloos ... ik vind het zo gewoon beter. ze moet het misschien in het weekend 4 uurtjes per dag dragen ! daar is er toch niet mis mee ? ze moet het niet heel de dag dragen. Als je terug leest zijn er mensen waarvan hun paard altijd met een halster rondloopt! dus ik denk niet dat fleur moet klagen Knipoog !

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 12:01

haha, nee ik snapte ff je zinnetje niet dat ie moest wennen, but i get it now Knipoog

Eva___

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 12:07

ahh... sorry
*blond* Tong uitsteken

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 16:48

fleurkelover schreef:
ze is nog redelijk jong en ze durft te ontsnappen Bloos ... ik vind het zo gewoon beter. ze moet het misschien in het weekend 4 uurtjes per dag dragen ! daar is er toch niet mis mee ? ze moet het niet heel de dag dragen. Als je terug leest zijn er mensen waarvan hun paard altijd met een halster rondloopt! dus ik denk niet dat fleur moet klagen Knipoog !

een paard went niet aan een halster door het te dragen, maar door het regelmatig om en af te doen. daar zit het probleem, niet in het aanhebben van het halster zelf. om is om. tenzij het halster pijnlijk knelt oid.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 19:23

merrieveulen schreef:
fleurkelover schreef:

een paard went niet aan een halster door het te dragen, maar door het regelmatig om en af te doen. daar zit het probleem, niet in het aanhebben van het halster zelf. om is om. tenzij het halster pijnlijk knelt oid.

Idd, mijn tweejarige heeft geen halster om op de wei, nooit gehad ook. Hij had zelfs nog nooit een halster gezien toen ik 'm ging ophalen anderhalf jaar geleden. Door iedere keer als ik er was hem het halster om te doen is hij er nu aan gewend en hij vindt het hardstikke leuk want het betekend dat we weer gaan wandelen, dat vindt hij erg leuk.

Mijn paard heeft ook geen deken op (maar 1 paard uit de kudde van 30 heeft er een op), niet in de wei en niet op stal, hij redt het prima met zijn eigen vacht. Het is ook nog eens een buitenpaard, dwz dat hij alleen maar de stal in gaat om even languit te slapen, de rest van de tijd, weer of geen weer staat hij buiten. En dat voor een kwpn-er.

Eva___

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 19:31

ze moet juist in het weekend (2 dagen), ongeveer 4 uurtjes haar halster moet dragen! Dat is 8 uur per week ! Daar is toch niets mis mee? Er zijn zelfs paarden die hun halsters dag en nacht aanhebben,dus ik denk niet dat fleur moet klagen !

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 21:23

Maar dat helpt helemaal niet voor de gewenning, het is net het omdoen en afhalen dat ze eng vinden.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 21:53

fleurkelover schreef:
ze moet juist in het weekend (2 dagen), ongeveer 4 uurtjes haar halster moet dragen! Dat is 8 uur per week ! Daar is toch niets mis mee? Er zijn zelfs paarden die hun halsters dag en nacht aanhebben,dus ik denk niet dat fleur moet klagen !

niemand zegt dat een paar uur een halster omlaten slecht voor het paard is. het helpt echter alleen niet voor de gewenning eraan.

Rozanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-07 07:37

Nee dat is waar..

Eva___

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 18:31

fleur vind niets eng aan haar halster ! het is één met een onderlegging dus hij zit gemakkelijk Knipoog .

cruesli

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 18:36

Mijn twenter heeft nooit zijn halster om in de wei.
Als ik hem uit de wei ga halen, komt hij meteen naar me toe lopen en kan dan zo het halster om doen.
Maar in de wei? nee vind ik toch te gevaarlijk..

Eva___

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 18:39

als het overdag is en je bent altijd bij je paard/pony, vind ik er niets gevaarlijk aan ! (persoonlijk Knipoog )

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 22:43

hmmm ik ben er dagelijks een aantal uren, maar ik ben ook weleens binnen, om water te halen of hooi. in die drie minuten kan een paard zich al ophangen, dus zeg nooit nooit. ik zou niet van halsters in de wei, als je je paard moet vangen is er meestal iets aan de hand (hoeft niet aan jou te liggen, kan ook uit het verleden van het dier komen), en daar moet dan aan gewerkt worden imo.
Snatje is mijn derde veulen, en de enige die met mensen écht in contact is gekomen (veulenkeuring) voor ik hem kreeg, én de enige die zich in het begin niet liet pakken. toen hij net kwam heeft hij een half uurtje het halster aangehad, omdat hij zijn weidemaatje moest leren kennen, en we wilden in kunnen grijpen als het misging. daarna is hij de wei opgegaan zonder halster, en ja, het duurde in het begin langer om hem te krijgen, maar dat is er toch helemaal uitgegaan. hij is al bij je voor je met twee voeten in de wei staat meestal.

ik blijf het gevaarlijk vinden, een nek breken kost een fractie van een seconde. soms kan je nog iets uitrichten als het paard zich dreigt op te hangen, maar áls het gebeurt, ben je toch al snel te laat. ik laat het halster nooit om, ook niet voor een paar minuten. het kost vijf seconden om het aan en af te doen, dus dat is de moeite niet imo.

sjouks

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 20:12

ik doe altijd het halster af, behalve als er straks weer onwijs veel vliegen zijn, krijgen ze zo'n vliegenetje voor de ogen te hangen, dus dan moet het halster weer om in de wei,

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 20:42

je kan ook iets kopen waar je geen halster bij nodig hebt, bv van harry`s horse, kosten rond de 6-

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 22:28

wij gebruiken een masker, dit scheurt zo stuk en anders schiet het klitteband wel los. bovendien sluit het mooi aan (elastiek), dus ze blijven er lang niet zo snel mee vastzitten.

Rozanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-07 06:15

Zon vliegenmasker?

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 09:51

ja, een dunne met een zacht (fleeceachtig) randje met elastiek. ik doe het klitteband zo, dat het makkelijk losgaat. (klitteband een beetje slap maken door haren enzo erin te laten zitten, dat het nog wel kleeft maar ook zo los is)
gelukkig hebben we hier nu nog geen beesten en hoeven ze het nog niet op... vorig jaar had ik geen keuze, Faram had twee ontstoken ogen (zie ook profiel), en dat ging maar niet over. pas met het masker én een oogzalfje kwam er verbetering in. helaas.

hubba

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 14:53

gewoon omlaten. op de pensionstal waar ik sta staan de paarden overdag altijd buiten en in de zomer ook s nachts. Er ligt wel eens een halster in de wei maar er is nog nooit eentje blijven haken ofzo geloof ik. Als je hem niet te strak doet dan vliegt hij denk ik wel af ofzo wanneer ze blijven haken.

LiannetJj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 14:57

Ik doe er geen om, ik ben bang dat ze blijven hangen.

MineBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 16:11

Mijn haflinger heeft altijd een halster om.

Ik vind het zelf ook niks maar hij is zo ontezettend ondeugend dat hij zich echt niet laat vangen en hij doet net of hij bang is van het halster en rent dan kijhard weg.

En met halster is er geen probleem. ( meestal dan Tong uitsteken )

Yunomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 16:14

x
Laatst bijgewerkt door Yunomi op 09-02-22 20:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 16:17

hubba schreef:
gewoon omlaten. op de pensionstal waar ik sta staan de paarden overdag altijd buiten en in de zomer ook s nachts. Er ligt wel eens een halster in de wei maar er is nog nooit eentje blijven haken ofzo geloof ik. Als je hem niet te strak doet dan vliegt hij denk ik wel af ofzo wanneer ze blijven haken.

dacht ik ook, niet dus, als paard op bijna onmogelijke manier vast komt te zitten, aan voorwerp of met hoef(ijzer) is vaak einde oefening