Je Paard Schoppen!???

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

_Charlotte_

Re: Je Paard Schoppen!???

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 15:54

Squit schreef:
_Charlotte_ schreef:
ik vind niet dat je een dier een schop moet verkopen Verdrietig
je kunt het toch wel anders oplossend an eens chop????? Verward
ik hoef maar een schreeuw te gefen of onze paarden weten het al !!

hoe zou jij het trouwens vinden als ik je een schop tegen je ribben geef Verward

ja hoe zou jij het vinden als je paard je een trap geeft die je niet verwacht, en je houd er een gebroken been aan over???
als jij je paard alleen met je stem op dr donder kan geven dan is dat heel mooi..
maar er zijn ook mensen die heel eigewijs zijn en mensen die heel zacht zijn..
en dat is een paard ook..
er zijn paarden die met: HEY NIET DOEN gewoon doorgaan..
maar er zijn er ook die gelijk in elkaar duiken van schrik.

dus het is per paard verschillend..
als het niet nodig is hoeft het ook niet maar als je een paard heb die het wel nodig heeft dan kan het niet anders....

um.. wij hebben 9 paarden! allemaal een ander karakter , maar echt een stemverhoging is al genoeg! je paard schopt je toch niet zomaar Verward dan is er wel ff iets anders aan de hand hoor! als je paard jou schopt dan zou ik ietsz eggen van foei ofzo, maar niet schopen want dan breek je een stukje van je relatie Knipoog

maar ik denk dat als je goed voor je paard bent hij ook goed voor jou is!
ik wil niet zegen dat jullie niet goed zijn voor je paard hoor Tong uitsteken maar een paard zou je niet zomaar schoppen!!

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 15:58

Ik schop niet als het nodig is, nee, als het nodig is dan TRAP ik zelfs eronder! Beter 1x goed getimed goed hard trappen dan 10x zonder effect. En zo is het met alle straf geven. Ik doe dit wel alleen in hoogst uitzonderlijke situaties zoals bijten en trappen.

Een paard trapt idd met een reden: jou te domineren! Dat moet je never en nooit niet pikken!!
En dat ligt echt niet altijd aan jezelf. Sommige paarden zijn gewoon verrekte dominant en zullen het met regelmaat blijven proberen om je de baas te worden!!

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 16:00

Dan kan je idd een mep terug verkopen, maar ga dan ook doelgericht grondwerk en dergelijke doen, as hij zo dominant is. Dan trappen ze ook een stuk minder.

_Charlotte_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 16:03

louanagirl schreef:
merrieveulen schreef:
juist. ik werk ook dmv vragen en belonen, niet dmv straffen. mijn merrie heeft nog nooit een tik gehad (is nu 3,5), en mijn veulen heb ik een keer geknepen (bij wijze van bijten), verder niet. met mijn ruin ging het anders maar dat was mijn schuld want ik kon hem zelf niet opvoeden toendertijd.

mijn veulen beet soms, om te vragen of ik aan hem wou zitten. als hij beet negeerde ik het, de aaiende hand ging dan weg, en ik draaide me om. nu heb ik hem geleerd dit te vragen door naar me toe te komen en schouder of hals aan te bieden als hij geaaid wil worden. en daar ga ik dan wel op in. van mijn merrie heeft hij ook nog geleerd om een been uit te steken als hij aandacht wil, Flicka heeft zichzelf dat geleerd en hij neemt haar goede manieren (gelukkig) over. straffen hoef ik eigenlijk nooit. goed gedrag belonen, en slecht gedrag negeren (OK een gerichte trap negeer ik ook niet) werkt het beste.

mensen die snel slaan, schreeuwen of schoppen hebben last van miscommunicatie met hun dier. een gebrek aan inzicht, een vorm van uiting van onzekerheid of angst, of angst om de controle te verliezen als ze hun dier niet snel en stevig tot de orde roepen. dergelijke personen zijn imo gebaat bij een goede cursus parelli oid.

Hier ben ik het echt niet mee eens!
Als ik dat zou doen bij mijn paard (ik heb het zeker
wel geprobeert) dan gaat hij door en denkt dat het
mag. En hij weet nu: Als hij mij bijt/schopt dan heeft
hij een probleem. Vroeger beet hij, nu niet meer!
Ik denk dat hij het anders nooit had afgeleerd.
Ik had toen ook de hoefsmid gevraagd wat hij doen zal:
"Niet pikken! Hij trappen? kan hij het ook teryg verwachten."
Zo denk ik er dus ook over.

ik ben het met de bovenste eens Knipoog

de onderste : dan heb jij het niet goed gedaan! je moet hem dan ook negeren bij wat hij fout doet en belonnen met wat hij goed doet!

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 16:05

Hoezo heeft zij dat fout gedaan? Het probleem is toch verholpen?

sammie_44

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 16:05

Een mep op het hoofd is veel en veel slechter dan even een trap tegen de kont of onder de buik aan. Je krijgt echt een kopschuw paard wanneer je als 'mepplek' het hoofd gebruikt.. Paarden slaan elkaar ook niet naar het hoofd, maar vaak tegen de hals, buik of kont. Hoofd is gewoon te gevoelig.
Ik geef mijn paard zelf een tik tegen de hals, of een kneep in de hals. Reageert ie goed op. Verder gebruik ik altijd mijn stem, 'geweld' gebruik ik verder zelden, je krijgt zo een 'dood' paard wanneer je alles oplost dmv slaan/schoppen.

_Charlotte_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 16:18

ik vind ook niet dat je een paard moet slaan om zn hoofd Boos! nee een stemverheving moet toch wel goed genoeg zijn Verward

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 16:20

Tiessie schreef:
Een paard trapt idd met een reden: jou te domineren! Dat moet je never en nooit niet pikken!!
En dat ligt echt niet altijd aan jezelf. Sommige paarden zijn gewoon verrekte dominant en zullen het met regelmaat blijven proberen om je de baas te worden!!

Hier ben ik het niet mee eens; echt niet alle paarden zitten er alleen maar op te wachten om jou te kunnen trappen om zo de dominante rol over te nemen. Het is al genoemd, maar angst is toch ook vaak een reden? En als je dan hard straft, heb je alleen maar een paard dat nog banger is, niet handig dus.

Pannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 16:25

Mijn paard krijgt toch ook wel eens een trap. Heeft héél soms van die tijden dat ze gewoon niet stil kan staan..dr eigen staat aan te stellen en zenuwachtig aan het doen ben. Naar een paar keer waarschuwen en een corrigerende tik krijgt ze 1 trap..daarna is het metéén over en weet ze weer precies waar dr plek is tegenover mij. anders gaat het van kwaad tot erger.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 16:31

Tiessie schreef:

Een paard trapt echt niet altijd om te domineren.
Helaas zie ik ook veel mensen paarden trappen om de kleinste redenen. En dan heb ik het niet over de veiligheid van zo'n persoon, maar omdat een paard in hun ogen een stap 'verkeerd' zet, e.d. Tja.... Niet mijn manier dus. Mijn jonge ruin heb ik nog nooit hoeven trappen, hij bijt en trapt ook niet, is gewoon goed opgevoed op een hele positieve manier. Wij gaan zo niet met elkaar om en het is ook nergens voor nodig.

Ik vind de vergelijking met hoe het er in de kudde aan toegaat ook niet ok. Paarden tegen paarden zijn in mijn ogen altijd gelijkwaardiger dan mensen tegen paarden.

Het is wat anders als paarden echt uit gemeenheid trappen of bijten, maar vergeet dan niet dat het meestal de mens is, die het paard zo gemaakt heeft.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 16:34

Ook een goed opgevoed paard kan wel eens een kl*te humeur hebben hoor Knipoog

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 16:40

Welshcobfan schreef:

Mijn paard heeft nooit een kl*tehumeur, hoor. Echt niet. Hij is een heel vrolijk paardje. En daarbij vind ik dat een paard ook best zijn mindere dagen mag hebben. Bij mijn eigen paard merk ik dat eigenlijk niet in zijn stemming, die is altijd even gezellig. Haha!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 16:43

Mijn pony is goed opgevoed, maar heeft soms echt zijn dag niet. Als hij me op zo'n slechte dag denkt te bijten, bijt/knijp ik heus wel terug. Als hij geen zin heeft om te werken, kan hij een schop onder zijn kont verwachten (niet letterlijk Knipoog ).

Cerize

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 16:47

Ik vind dat er veel te veel mensen zijn die hun paard om niets schoppen. Staat niet stil met borstelen of opzadelen, loopt te trekken aan het touw enz enz. Het slaat in mijn ogen nergens op om een paard dan een schop te verkopen. Je moet dan eerst bij jezelf te raden gaan waarom het paard dat doet en vooral de fout bij jezelf zoeken. Ik heb een paard die een tijdje eenzaam was geweest toen ik hem ging rijden. Dwz wel goed verzorgt maar weinig aandacht gehad. Hij was echt heel druk met poetsten (ADHD!!!) en hij probeerde je te bijten. Ik heb hem daarom niet gestraft, laat staan geschopt, omdat ik begreep waar het vandaan kwam. Veel beloont met lekkers en met mijn stem als hij eens een tijdje rustig stond. Maar 1 keer heb ik hem wel een rotschop verkocht, toen hij met het optillen van de hoef wel gericht probeerde te slaan. Hij heeft het daarna nooit meer gedaan. Lang verhaal, maar wat ik bedoel te zeggen is dat je eerst moet nadenken wat er aan de hand is voordat je een schop verkoopt. en het ook niet steeds moet doen. een paard sluit zich er op een gegeven moment toch voor af en het heeft helemaal geen zin meer, je paard ziet je echt niet meer als leider na 100 keer geschopt te zijn.

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 16:48

Welshcobfan schreef:

Mag hij? Het is toch niet eerlijk om hem te straffen omdat hij toevallig met zijn verkeerde been uit de stal is gestapt? Zou wat moois zijn als we dat bij mensen deden...Dan zou er heel wat op los gemept worden denk ik Knipoog .

Avanti_haf

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 16:50

ik ben 1 keer geschopt door zo'n rotknol bij ons op stal... nou mooi dat ie nou een keer een rotschop terug kreeg onder zijn buik...

Grietzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 16:52

MysticTinker schreef:
Als mijn paard op mijn voet staat dan krijgt hij wel een schop. Hij weet dat dondersgoed, en kan dat ook zeker voelen als hij erop staat. Een merrie zal bv nooit uit lompigheid op het veulen gaan staan, dus waarom wel op je voet?
Hij heeft dat wel eens geprobeerd onder het poetsen, vond hij niet zo leuk dat ik aan zn manen zat te trekken, zo heel voorzichtig op mn voet gaan staan, ik had niks in de gaten, en toen ineens zn volle gewicht erop Verdrietig Auw! Flinke trap gegeven..
En sindsdien, als hij per ongeluk tegen mijn voet aan stapt dan zet hij snel een pasje opzij Haha!

Niet helemaal mee eens. Merrie die ik laatste 2 jaar verzorgd hebt was dus wél zo lomp om op d'r veulen te gaan staan. Dus zeg nooit nooit!
Laatst bijgewerkt door Grietzz op 08-03-07 16:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 16:53

Die van mij bijt niet, heeft 'ie nog nooit gedaan. En hij is net 3 jaar, dus rijden doen we ook nog niet. Ik merk wel dat 'ie met zijn training (grondwerk) wel eens wat mindere dagen heeft, maar als we aan het oefenen zijn, moet 'ie gewoon doen wat ik wil. Daar hoef ik hem echt niet voor te schoppen of slaan, ik krijg mijn zin ook wel op een andere vriendelijkere en duidelijke manier. En als we er dan weer goed inkomen, pakt 'ie het prima op.

Ik zie ook veel mensen vaak schoppen (en dan heb ik het niet over 'gevaarlijke' paarden) en zij denken dan dat hun paard ze als leider ziet. Ik bouw liever een band op met een paard gebaseerd op wederzijds vertrouwen en wederzijds respect. En dat bouw je niet op door te schoppen in mijn ogen. Brrrrrrrrr, moet er niet aan denken om mijn eigen paard en de paarden die ik regelmatig verzorg te gaan schoppen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 16:54

VeerenAshley schreef:
Welshcobfan schreef:

Mag hij? Het is toch niet eerlijk om hem te straffen omdat hij toevallig met zijn verkeerde been uit de stal is gestapt? Zou wat moois zijn als we dat bij mensen deden...Dan zou er heel wat op los gemept worden denk ik Knipoog .

Ja hij mag ook een slechte dag hebben, maar dat is geen vrijbrief om dan naar mij te bijten of te schoppen op het moment dat ik iets van hem verwacht Clown

Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 16:56

Van mij krijgt ie zeker een schop als ie het heel bont heeft gemaakt. En dat wil dus zeggen dat ie een gevaar voor mij wordt door naar me uit te halen of iets dergelijks. Dan krijgt ie zeker wel een gerichte schop! En daarna is het ook gelijk klaar, hij weet dondersgoed dat ie dan heel erg fout zit... Maar hij krijgt zeker niet om het minste of geringste een schop, ik probeer eerst te corrigeren met stem, evt. een ruk aan het halstertouw, dan weet ie ook al heel goed dat ie fout zit maar werkt dat niet...

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 16:57

Ik kan wel namens iedereen hier spreken dat wij niet zomaar een paard een schop geven. De keren dat het is voorgekomen kunnen de meesten nog op 1 hand tellen. Dat was dan ook de straf die ze op dat moment ook echt hadden verdiend mét het gewenste effect: een braaf paard, die het niet meer in zijn hoofd haalt om naar het baasje te trappen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 17:02

Welshcobfan, daar ga ik ook vanuit, hoor, maar ik spreek en zie dagelijks mensen die ook beweren dat ze zo goed voor hun paard zijn, terwijl ik zelf meemaak hoe ruw ze die paarden behandelen. Ze zijn zich blijkbaar niet bewust van hun ruwe gedrag. En dat vind ik heel erg.

Een paard spiegelt zich aan degene met wie hij is. Als je de lichaamstaal van een paard kent, kun je al een hoop voorkomen.

Sentido

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 17:03

ik denk dat het heel erg afhangt van welk paard en natuurlijk de manier waarop deze iets fout doet
mijn eigen paard is zo eigenwijs en dominant als een ik weet niet wat, we hebben er jaren aan besteed en nu weet ze bij het eerste boze toontje dat ze iets fout doet en houd ze op maar vroeger heeft ze echt wel eens een schop gehad. ik denk dan even vanuit het natuurlijke kudde gebeuren.. de leider pikt het ook niet van de andere paarden als deze gericht slaan (even als voorbeeld) en aangezien ik de leider ben. nou werkt de leider in een kudde vanuit natuurlijk overwicht.. maar dat overwicht moet je wel krijgen en als je dan dus met een behoorlijk dominant paardje te maken hebt die zelf in de weide de leider is zal dat soms via de harde weg gaan

nou vind ik zelf schoppen erg worden als het dus niet hoeft, als een paard iets fout doet eerst stem, daarna een prikje/knijpje in de zij en als het dan nog niet over is dan krijgen ze van mij wel een schop/tik.

paarden zijn niet mensen die hun ruzies met praten op (kunnen) lossen maar gebruiken hierbij hun natuurlijke overwicht en als daar een schop bij hoort tsjah, en aangezien de paarden niet zich als mensen voor kunnen doen moet wij ons maar als paard voor doen niet?

Askim

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 17:35

_Charlotte_ schreef:
patjelisa schreef:
Ik heb mij paarden nog nooit een schop hoeven te geven maar ik heb wel zoiets als een paard mij zou schoppen zou ik terug schoppen zou een paard bijten dan moet je terug bijten.
Ik denk het beste is om ook als een paard terug te reageren.

Edit: maar ik zou mij paard nooit schoppen als die bijv. een keer vervelend is met rijden of zo (want dat praat ik niet goed)

ja en als hij jou bijt ofzo doet hij dat ook wel met een reden Knipoog

ben ik het niet helemaal maar eens!
Ik heb zelf een keer gehad dat ik bij een paard ging kijken die we zouden kopen en ik wil het paard aaien en bijt me in mij vinger de littekens staan nog op mijn vinger Knipoog
Je moet het anders zeggen een paard kan bijten omdat het paard een slechte ervaring heeft met mensen maar dat hoeft niet de eigenaar te zijn Knipoog

Rozanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 17:37

Ik vindt schoppen ook echt te ver gaan hoor..