Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
merrieveulen schreef:grondwerken, en actief longeren helpt ook nog weleens. als hij gecastreerd is zal het bijten wel iets minder worden, aangezien er dan geen endorfine meer vrijkomt als hij zijn tanden ergens in zet (endorfine zorgt voor een fijn gevoel)

ponyzotje schreef:ben het verder met je post eens hoor, wou even verduidelijking vragen voor dit stukje. Waarom komt er na castratie geen endorfine meer vrij?
Merrieveulen, hoe denk jij eigenlijk zelf, precies, hoe ik in de nabije toekomst met hem moet omgaan? Moet ik hem afleiden, negeren, ... ik wil gerust met hem grondwerken (net zoals met de pony die naar me steigert), maar in concreto wat zal dat voor hem inhouden?
Negeren heb ik trouwens ook al geprobeerd maar dat kan hem echt geen moer schelen. Dan knabbelt hij toch gewoon fijn verder op zijn touw of de staldeur

Santjeshesan schreef:het is soms net of hij helemaal niet geaaid wil worden en daarom maar zo doet zo doetie ook als hij geborsteld wordt

). Het leek me fijn, maar ik vind vooral over targetten als begin. Hoe maak je je paard duidelijk, vanaf het begin, dat jij 'leidt'? Soms wil hij ergens niet in (bv in de wasbox, omdat ik hem daar wekenlang elke dag moest wassen wat hij absoluut niet apprecieert). Ik krijg hem wel binnen, maar met veel moeite (steeds omtrekken tot hij meekomt, hij weet maar al te goed dat het moet). Ik merk ook dat hij bv helemaal geen schrik heeft van de wasbox. De oortjes staan altijd gewoon of naar voor. Water vindt hij op zich niet eng. Volgens mij gewoon het feit dat IK wil dat hij daarin gaat en dat IK hem overal ga wassen... Dat kan hij niet hebben. Hoe werk je daarmee vanaf het begin? Ik las over targetten, heel mooi allemaal, maar...
,ik heb er lang over nagedacht en ook inge teblick erbij betrokken met wat je vertelde. Zou het helpen als ik hem zoveel mogelijk uitdaagde en bezighield? Dus vele spelletjes aanleren? Maar toen dacht ik aan targetten. Hij zal altijd naar mijn hand komen en ik kan hem belonen, maar de tiende seconde erna hapt hij. Wat dan? Straffen? Want in die tiende seconde heb ik misschien wel geclickert, maar heeft hij zijn beloning of whatever nog niet... en ondertussen heeft hij gebeten?
). 
Targetten klopt idd wat jij zegt, ik ga er niet mee beginnen. Voetjes geven doet die bijter wél heel goed. Eigenlijk vind ik hem vrij braaf. Met zijn 206 kg kan hij me meer kwaad doen.

marleen_usar schreef:Mijn paard beet met opstappen, bleek dat hij last van zijn buik had.
) 
merrieveulen schreef:de Friendly game is gebaseerd op uitbouwend vertrouwen. het doel is je paard overal te kunnen aanraken in het volste vertrouwen, waarbij het paard dit ook prettig vindt. mijn merrie en ruin vinden alles heerlijk, van jongs af aan al. met mijn veulen kostte het wat meer moeite, hij was nog wat angstig. ik ben gewoon in de wei gaan zitten, en hem overal aanraken. ook voetjes optillen terwijl hij liep te grazen, en dergelijke dingen.
ik kan mijn paarden nu overal vol vertrouwen aanraken, en hoef daarin niet bang te zijn voor een trap of knauw.
Hoe "speel" jij de friendly-game?

Narya schreef:merrieveulen schreef:de Friendly game is gebaseerd op uitbouwend vertrouwen. het doel is je paard overal te kunnen aanraken in het volste vertrouwen, waarbij het paard dit ook prettig vindt. mijn merrie en ruin vinden alles heerlijk, van jongs af aan al. met mijn veulen kostte het wat meer moeite, hij was nog wat angstig. ik ben gewoon in de wei gaan zitten, en hem overal aanraken. ook voetjes optillen terwijl hij liep te grazen, en dergelijke dingen.
ik kan mijn paarden nu overal vol vertrouwen aanraken, en hoef daarin niet bang te zijn voor een trap of knauw.
Dat vind ik opzich iets heel moois, maar nu ben ik wel benieuwd hoe je zoiets doetHoe "speel" jij de friendly-game?

Dat lijkt me wel leuk, al is dat natuurlijk iets dat moet groeien en dat niet bij de eerste keer lukt

Narya schreef:Dat klinkt wel ontzettend lief, dat je paardje er zelfs bij gaat liggen enzoDat lijkt me wel leuk, al is dat natuurlijk iets dat moet groeien en dat niet bij de eerste keer lukt

Bella88 schreef:Mijn paard bijt nogal graag, hij heeft eens een jongen gebeten die langs liep met een paard. Lord vloog op hem af en beet hem keihard in zn rug, ik hing er nog achteraan (had zn halster beet)maar mij trok hij gewoon makkelijk mee.
Die arme jongen moest toen naar het ziekenhuis, het was te ravelig om te hechten maar het moest eigenlijk wel, scheen een goeie wond te zijn. (heb het niet gezien)
Maar had hem wel goed op zn flikker gegeven ... niet dat hij daarvan onder de indruk was want bijten doet hij af en toe nog steeds... mij gelukkig nog niet

merrieveulen schreef:
Ik denk alleen dat wij daartoe nog een lange weg te gaan hebben, aangezien het paard meteen opstaat zodra er een mens te dicht in de buurt komt. Mja, die heeft dan ook niet zulke goede ervaringen met mensen als de jouwe