wat doe je als je paard je bijt?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lianne1

Re: wat doe je als je paard je bijt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 13:40

Dat heb ik bij mijn ruin ook al gedaan en hij doet het nu al minder, als ik bijv. bij hem kom kijken en hij wil happen terwijl ik hem aai dan geef ik hem een waarschuwing die het dan nog dan ga ik weer weg.
Bij mij doet die het af en toe en bij mijn vriend ook, maar bij mijn vader die hem naar binnen en buiten doet, doet hij het erger. Die is hem niet echt de baas denk ik.

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 13:54

merrieveulen schreef:
grondwerken, en actief longeren helpt ook nog weleens. als hij gecastreerd is zal het bijten wel iets minder worden, aangezien er dan geen endorfine meer vrijkomt als hij zijn tanden ergens in zet (endorfine zorgt voor een fijn gevoel)

ben het verder met je post eens hoor, wou even verduidelijking vragen voor dit stukje. Waarom komt er na castratie geen endorfine meer vrij?

Merrieveulen, hoe denk jij eigenlijk zelf, precies, hoe ik in de nabije toekomst met hem moet omgaan? Moet ik hem afleiden, negeren, ... ik wil gerust met hem grondwerken (net zoals met de pony die naar me steigert), maar in concreto wat zal dat voor hem inhouden?

Negeren heb ik trouwens ook al geprobeerd maar dat kan hem echt geen moer schelen. Dan knabbelt hij toch gewoon fijn verder op zijn touw of de staldeur Haha!

Santjeshesan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 14:22

het is soms net of hij helemaal niet geaaid wil worden en daarom maar zo doet zo doetie ook als hij geborsteld wordt

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 22:14

ponyzotje schreef:
ben het verder met je post eens hoor, wou even verduidelijking vragen voor dit stukje. Waarom komt er na castratie geen endorfine meer vrij?

Merrieveulen, hoe denk jij eigenlijk zelf, precies, hoe ik in de nabije toekomst met hem moet omgaan? Moet ik hem afleiden, negeren, ... ik wil gerust met hem grondwerken (net zoals met de pony die naar me steigert), maar in concreto wat zal dat voor hem inhouden?

Negeren heb ik trouwens ook al geprobeerd maar dat kan hem echt geen moer schelen. Dan knabbelt hij toch gewoon fijn verder op zijn touw of de staldeur Haha!

endorfine is een hormoon (mannelijk), dat 'normaal' gesproken vrijkomt bij de dekking. de hengst bijt zich vast met de tanden (niet alle hengsten overigens, wel veel) in de schoft of manenkam van de merrie. dit geeft hem tijdens de dekking ook een goed gevoel.
als een paard eenmaal weet dat hij door zijn tanden in jou te zetten dit gevoel kan creëren, zal hij met liefde zijn tanden stevig in je vel zetten, zonder daarbij te beseffen dat hij je pijn doet. hij doet het dan niet om jou te grijpen ofzo.
het is en blijft echter wél respectloos, aangezien het geen dekking betreft. op het moment dat jij weigert je te laten bijten, heb je kans dat je paard (mits die jou niet voor de volle 100% als leider accepteert) 'kwaad wordt'. hij wil zijn drug, en jij ontneemt hem die.
aangezien jij dan de lagere in rang bent, zal hij gewoon doorgaan. immers, HIJ is jouw meerdere en bepaalt dus wat je doet.

goed en gericht grondwerken (wat feitelijk echt niet zo moeilijk is als het lijkt) zal jou in die leiderspositie stellen. een leiderspositie is af te dwingen, bijvoorbeeld door geweld, schoppen slaan, vastbinden... gewoon het paard breken tot die zich overgeeft. zo werd het vroeger gedaan, en helaas gebeurt het nog steeds.

met grondwerk bereik je wél die leiderspositie, maar niet door dwang, wel door overtuiging. jij gaat met je handelingen en lichaamstaal, en contact met je paard, duidelijk maken dat je eerlijk, sterk, dapper en betrouwbaar bent, en dat je paard gerust de rol van leider aan jou kan overlaten. voor een paard is een leidersrol altijd een stressfactor, zeker bij hengsten. met het leiderschap komt de plicht om de kudde te beschermen, met alle risico's van dien. dat verklaart ook het agressieve gedrag van menig paard.
maar goed, in feite neem je dus met beleid en overtuiging de leidersrol op zo'n manier over, dat je paard hem met vertrouwen afstaat. het paard zal dan op jou vertrouwen, waardoor jij hem beter kunt sturen, en hem dus ook meer en meer kunt vertrouwen.

ikzelf heb met mijn veulen wat moeite gehad toen hij kwam, hij was gewoon ontzettend angstig. op een keer werd hij door mijn ruin (die een contactstoornis heeft door alleen opgroeien, en een dominantieprobleem door fouten in de opvoeding) opgejaagd, hij was in blinde paniek. ik was erbij, en ben tussen mijn veulen en mijn ruin gaan staan. mijn veulen is aan mijn andere kant gaan staan, bescherming zoekend. vóór die tijd was er wel steeds langzaam verbetering, mijn veulen ging wel vooruit, maar vanaf dat moment heeft hij me echt zijn vertrouwen gegeven. immers, mijn ruin is de opperleider van onze paarden, maar mijn veulen heeft die dag gezien dat ik hem aankan, en dus mijn veulen voor 'het grote gevaar' kan beschermen. hij zal dat nooit meer vergeten.

bij mijn ruin heb ik echt actief moeten grondwerken op een bepaald punt. toen ik met hem begon wist ik niets van jonge hengsten opvoeden, en hij werd levensgevaarlijk. ik heb hem nooit hoeven breken (ik ben ook van mening dat dat nooit nodig is), maar ik heb strenger moeten zijn dan bij het gemiddelde paard. hij respecteert me nu, en ik respecteer hem op een passende manier. we kunnen lezen en schrijven met elkaar, en hij heeft een mooie eigen kudde om te beschermen en de leider over te zijn.
maar goed, voor je zover bent als mijn ruin op een bepaald punt was (letterlijk levensgevaarlijk, niemand kon in de wei komen), moet er heel wat gebeuren. ik was toen 13, en had geen hulp in wat voor vorm dan ook.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 22:15

Santjeshesan schreef:
het is soms net of hij helemaal niet geaaid wil worden en daarom maar zo doet zo doetie ook als hij geborsteld wordt

heb je al eens Ttouch geprobeerd, en zit de friendly game er goed in? dat is straks namelijk je basis voor alles. ik vind persoonlijk de friendly game heel belangrijk.

Santjeshesan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 22:57

sorry ben eigenlijk maar een leek met dit soort dingen de shet staat hier alleen in de wei de eigenaresse komt wel elke dag maar ik wil zelf heel graag heel veel dingen van paarden leren/weten dus als iemand me uit wil leggen wat die 2 termen betekenen?

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 23:17

Ttouch houdt simpel gezegd in (tenminste het deel dat je zelf kunt doen) 'het opzoeken van fijne plekjes en daar extra aandacht aan geven'. mijn merrie kan echt genieten als ik zo hard mogelijk over haar borst ros met mijn vingers, mijn veulen vindt het lekker als ik met zijn manenkam friemel, en Faram kan genieten van een massage van hals en billen.

de Friendly game is gebaseerd op uitbouwend vertrouwen. het doel is je paard overal te kunnen aanraken in het volste vertrouwen, waarbij het paard dit ook prettig vindt. mijn merrie en ruin vinden alles heerlijk, van jongs af aan al. met mijn veulen kostte het wat meer moeite, hij was nog wat angstig. ik ben gewoon in de wei gaan zitten, en hem overal aanraken. ook voetjes optillen terwijl hij liep te grazen, en dergelijke dingen.
ik kan mijn paarden nu overal vol vertrouwen aanraken, en hoef daarin niet bang te zijn voor een trap of knauw.

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 09:20

merrieveulen, bedankt voor je uitleg! ik ben inge teblick even gaan opzoeken (was dat nu hier dat je haar aanraadde of in 'Je paard schoppen??!!', ik weet het niet meer Haha! ). Het leek me fijn, maar ik vind vooral over targetten als begin. Hoe maak je je paard duidelijk, vanaf het begin, dat jij 'leidt'? Soms wil hij ergens niet in (bv in de wasbox, omdat ik hem daar wekenlang elke dag moest wassen wat hij absoluut niet apprecieert). Ik krijg hem wel binnen, maar met veel moeite (steeds omtrekken tot hij meekomt, hij weet maar al te goed dat het moet). Ik merk ook dat hij bv helemaal geen schrik heeft van de wasbox. De oortjes staan altijd gewoon of naar voor. Water vindt hij op zich niet eng. Volgens mij gewoon het feit dat IK wil dat hij daarin gaat en dat IK hem overal ga wassen... Dat kan hij niet hebben. Hoe werk je daarmee vanaf het begin? Ik las over targetten, heel mooi allemaal, maar...
Ik lees nergens iets over straf. Nochtans lijkt het me, dat wanneer hij (bv in het beginstadium) naar me steigert of gericht slaat, ik IETS moet doen... wat dan? Ik moet hem toch ook duidelijk maken dat dat echt niet kan? (dit gaat over het hengstje die naar me steigert)

Wat de bijter betreft, en de endorfine Knipoog ,ik heb er lang over nagedacht en ook inge teblick erbij betrokken met wat je vertelde. Zou het helpen als ik hem zoveel mogelijk uitdaagde en bezighield? Dus vele spelletjes aanleren? Maar toen dacht ik aan targetten. Hij zal altijd naar mijn hand komen en ik kan hem belonen, maar de tiende seconde erna hapt hij. Wat dan? Straffen? Want in die tiende seconde heb ik misschien wel geclickert, maar heeft hij zijn beloning of whatever nog niet... en ondertussen heeft hij gebeten?
Het klinkt wel allemaal 'voorbarig', maar dit is volgens mij de meest probabele fout die we kunnen tegenkomen.... en ik wil het echt goed doen nu, zodat ze niet aan me twijfelen Lachen

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 10:00

Nog even een anekdote. Sinds die steigerpony mij heeft gebeten, heeft hij het ook al bij zijn vriendjes geprobeerd. Ervoor ook volop, maar met weinig resultaat. Tegenwoordig richt hij zich echt op de lippen en mond van de andere hengstjes. Met als gevolg dat er 2 moesten gehecht worden (op 1 dag!). Bij de een lag zijn hele neusvleugel open (was echt 'in twee' opengebeten), bij de ander een stuk onderlip. Ongelooflijk hoe die pony's zich gedragen tgov mekaar. Ik heb er dus ook al een beet van gehad en dat scheelde niet veel of het zag er ook zo uit (niet van de bijter trouwens, die raakt me nooit Haha! ).
Ik vrees dat als ze zo doorgaan, ze niet meer kunnen blijven. Is er íets dat ik kan doen om ze rustiger te krijgen? (ik vrees ervoor)

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 10:16

en de etterbak van dat groepje is een hengstje toch? in dat geval kan het zijn dat ze vechten om het leiderschap, elkaar kapotbijten doen ze niet uit speelsheid namelijk, ze weten waar de grens ligt. een kaal plekje op het lichaam, OK, maar ovengescheurde neusvleugeld duidt toch op echte agressie.

over het straffen, hij mag alleen naar de target toe als jij dat wilt, en dus niet zomaar op je hand afduiken. speel ook de friendly game, en besteeds extra aandacht aan neus en lippen.
zowiezo altijd ervoor zorgen dat je hem voor bent, als je aan ziet komen dat hij gaat happen, geef hem dan een waarschuwing door een voetbeweging te maken (schuifelend stampen) in zijn richting. hij weet wat dat betekent.

ik zou in eerste instantie nog even wachten met targetten, want happerige paarden kunnen daar nog weleens misbruik van maken, zeker als ze ook wat agressie hebben. begin met leuke en eenvoudige oefeningen aan een leidlijn. pas als jouw leiderschap meer geaccepteerd is kan je verder met voetjes geven etc. besteed zoveel mogelijk tijd aan de friendly game, die is de basis voor alles.

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 10:19

Ik zelf heb altijd met opzadelen dat mijn paard probeert te happen enz.
Wat ik altijd doe is gewoon 1e keer waarschuwing dus even me vinger omhoog en der streng aan kijken.
Doet ze het nog 1 keer dan krijgt ze van mij een tik op haar borst.
Doet ze het weer, dan pak ik der neus en knijp hem een paar seconde dicht.
K ben er niet bang voor, maar mijn vriendinnen zijn al een aantal keer gebeten.

Gelukkig blijft het bij mij meestal alleen bij een waarschuwing en hoef ik verder niks meer te doen!

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 10:23

dankjewel merrieveulen. Ik doe de friendly game met die bijter, geen idee of hij het leuk vindt, het ene moment staat hij te doezelen het andere hapt hij lustig in zijn touw, zonder dat ik van plekje verander Haha! Targetten klopt idd wat jij zegt, ik ga er niet mee beginnen. Voetjes geven doet die bijter wél heel goed. Eigenlijk vind ik hem vrij braaf. Met zijn 206 kg kan hij me meer kwaad doen.

Diegene die steigert, in me heeft gebeten en ook die anderen bijt, is van een heel ander kaliber. (ik weet het, het is ingewikkeld, de bijter bijt nooit raak...) Hij gooit zijn volle gewicht wél in de strijd. Ze vechten inderdaad om het leiderschap, maar ze staan al járen samen... Het valt me wel op dat het vooral gebeurt wanneer er een hengst terugkomt van sperma-afname. Ze ruiken wrs ook wel aan mekaar dat die ene net is gaan dekken... Nochtans 'masturberen' ze gewoon bij elkaar en daar hebben ze van elkaar geen probleem mee. 't Zal wel de merrie zijn die ze ruiken.
Het is wel een van de eerste keren dat ze elkaar zo toetakelen. Daarom ook voel ik de noodzaak om BOVEN die pony te staan. Ik vermoed dat hij, nu hij terug het leiderschap over mij heeft genomen, dat ook meer toont bij de andere hengstjes, kan dat?

Niet alleen de etterbak is een hengstje trouwens, ze zijn het allemaal.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 10:40

OK ja dat is dan duidelijk. in de natuur leven hengsten van die leeftijd niet samen als er sprake is van een merriekudde. bachelorgroepjes in de natuur (hengsten zonder eigen kudde) dekken niet. dat kan de spanningen tussen de paarden weleens veroorzaken.

@ me_yentl, heb je al eens naar de rug van je paard en het zadel laten kijken? paarden die happen met zadelen hebben meestal problemen met opzadelen vanwege pijn. te strakke singel, pijnlijk zadel, zere rug.... allemaal veel voorkomende oorzaken.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 10:42

Mijn paard beet met opstappen, bleek dat hij last van zijn buik had.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 10:44

marleen_usar schreef:
Mijn paard beet met opstappen, bleek dat hij last van zijn buik had.

precies, en daarom moet je ook verder kijken dan je neus lang is. hoeveel mensen worden er wel niet gelijk kwaad, geven het beest een opdonder en luisteren ZAL hij. terwijl het paard dus door de pijn heen wordt gereden. ik heb er in mijn omgeving meerdere meegemaakt, echt walgelijk.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 10:52

Warina zal nooit bijten, zelfs met aansingelen e.d. vertrouw ik haar blindelings... daarom zal ik haar nooit meteen straffen als ze bijt, er zal dan een goede reden voor zijn.
Eerst alles uitsluiten en als blijkt dat ze zonder legitime reden bijt, straf ik het de volgende keer af met een schreeuw of een tikje.
(schreeuw is denk ik al genoeg Clown )

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 12:27

merrieveulen schreef:
de Friendly game is gebaseerd op uitbouwend vertrouwen. het doel is je paard overal te kunnen aanraken in het volste vertrouwen, waarbij het paard dit ook prettig vindt. mijn merrie en ruin vinden alles heerlijk, van jongs af aan al. met mijn veulen kostte het wat meer moeite, hij was nog wat angstig. ik ben gewoon in de wei gaan zitten, en hem overal aanraken. ook voetjes optillen terwijl hij liep te grazen, en dergelijke dingen.
ik kan mijn paarden nu overal vol vertrouwen aanraken, en hoef daarin niet bang te zijn voor een trap of knauw.

Dat vind ik opzich iets heel moois, maar nu ben ik wel benieuwd hoe je zoiets doet Knipoog Hoe "speel" jij de friendly-game? Haha!

Mulano

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 18:39

Als Nainan aandacht wil, dan bijt hij ook wel eens speels, in m'n vest, of in m'n hand. Meestal 'hap' ik dan gewoon terug, door middel van te knijpen in z'n neus. (Niet hard, gewoon zachtjes). Doen paarden onderling ook.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 22:30

Narya schreef:
merrieveulen schreef:

Dat vind ik opzich iets heel moois, maar nu ben ik wel benieuwd hoe je zoiets doet Knipoog Hoe "speel" jij de friendly-game? Haha!

ik neem een rustige, feitelijk onderdanige houding aan (let op, betekent niet dat ik ook onderdanig ben!!), hou mijn hoofd laag, en beweeg rustig. ik praat ook veel tegen ze, je ziet de oortjes dan draaien, alsof ze willen luisteren, heerlijk rustgevend.
feitelijk is elke vriendelijke aanraking friendly game, maar als ik echt gericht ga gamen begin ik meestal bij het hoofd/ neus (niet altijd, het moet geen gewoonte worden). ik zeg even gedag, en laat het paardenhoofdje zakken (paardjes gaan dan dikwijls een dutje doen). hoe lager het hoofd, hoe meer ontspanning in het paard (graashouding), hoe meer genieten.
van daaruit ga ik het hele lichaam af, en besteed extra aandacht aan de fijne plekjes. benen en hoefjes neem ik altijd mee, als ze echt een dutje doen til ik de voetjes meestal niet op.
bij de kleintjes ga ik er soms bij zitten, bij de grotere kan ik er dan niet meer bij dus blijf ik staan. vervolgens ga je gewoon het hele lijf af, rustig masseren en aaien met langzame bewegingen. je paard geeft zelf wel aan welke plekjes hij fijn vindt.
mijn kleinste gaat er dikwijls languit bij liggen, als een hondje met uitgestrekte beentjes. één keer ging ze zelfs dromen! was echt gaaf.

meestal doen ze alleen een dutje als het heet weer is, of erg zonnig. als ze niet gaan dutten, maar meer mee gamen, geven ze aan waar je moet krabbelen en aanraken. mijn merrie draait haar kontje er goed voor, en vooral haar hals en borst. mijn veulen wil vooral zijn hals en schouders, terwijl mijn ruin neus en hoofd/ hals het fijnste vindt.

als jij en je paard deze 'oefening' eenmaal kennen, zal je ten eerste zijn lichamelijke signalen (lichaamstaal) beter leren kennen, en hem beter kunnen 'lezen'. op een gegeven moment zal een paard waarmee je contact goed is, er ook om vragen. mijn twee kleintjes vragen erom door hun schouder toe te keren, en door hun voorbeentjes naar mij uit te steken. daarmee vragen ze om friendly gamen. zelf doen ze het ook terug. mijn merrie is heel voorzichtig, en aait met haar bovenlip, woelt met haar lip door mijn haar etc. mijn veulen moet nog een beetje leren voorzichtig zijn, als ik een fijn plekje behandel wil hij dat vaak voor mij terugdoen doorop z'n paards te krabbelen, met zijn tanden dus. niet erg fijn, maar oh zo goed bedoeld. ik straf dat niet af, ik stop met gamen als hij zijn tanden gebruikt. hij stopt dan, waarop ik verder ga. zo heeft hij al aardig goed geleerd dat tandengebruik geen game oplevert, en lipgebruik wel.

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 19:21

Dat klinkt wel ontzettend lief, dat je paardje er zelfs bij gaat liggen enzo Lachen Dat lijkt me wel leuk, al is dat natuurlijk iets dat moet groeien en dat niet bij de eerste keer lukt Knipoog

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 22:32

Narya schreef:
Dat klinkt wel ontzettend lief, dat je paardje er zelfs bij gaat liggen enzo Lachen Dat lijkt me wel leuk, al is dat natuurlijk iets dat moet groeien en dat niet bij de eerste keer lukt Knipoog

nee zeker niet. als ze dutten, kan ik er bij allemaal wel bij gaan zitten, maar Flicka is de enige die er echt voor gaat liggen. maar zij is (mag ik wel zeggen, niet arro bedoeld) een wonderlijk geval. ziek geweest, kon onmogelijk in de ponykudde helaas, en is in haar eerste maanden met haar moeder min of meer buiten de kudde gestoten (beiden ziek en zwak), en bij mij had ze echt alleen mij en mijn zusje. haar vertrouwen in mensen is dus direct 100% bevestigd, zonder daar iets voor te doen.
daarom heb ik ook de voorkeur gegeven aan Flicka om mijn veulen Snatje op te voeden, ze kan extreem goed met mensen, en minstens even uitstekend met paarden. ze weet haar plek, in de groep een mooie middenmoter, maar wel brutaal genoeg om haar deel (ook tegenover grote haflingers en KWPN ers) op te eisen.

hier voor de leuk (beetje offtopic wel) een plaatje van wat je met puur vertrouwen kunt bereiken. een foto van Flicka met Max, die ze toen net een dag kende.

Afbeelding

overigens heeft Flicka nog nooit één klap gehad oid, ze kent haar plaats, is bijdehand en arrogant, maar goudeerlijk. natuurlijk heeft ook zij haar pubermomenten (gehad), maar een tik oid is nooit nodig geweest. en daar kunnen we trots op zijn denk ik.

Bella88

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 06:44

Mijn paard bijt nogal graag, hij heeft eens een jongen gebeten die langs liep met een paard. Lord vloog op hem af en beet hem keihard in zn rug, ik hing er nog achteraan (had zn halster beet)maar mij trok hij gewoon makkelijk mee.
Die arme jongen moest toen naar het ziekenhuis, het was te ravelig om te hechten maar het moest eigenlijk wel, scheen een goeie wond te zijn. (heb het niet gezien)
Maar had hem wel goed op zn flikker gegeven ... niet dat hij daarvan onder de indruk was want bijten doet hij af en toe nog steeds... mij gelukkig nog niet Bloos

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 18:01

Bella88 schreef:
Mijn paard bijt nogal graag, hij heeft eens een jongen gebeten die langs liep met een paard. Lord vloog op hem af en beet hem keihard in zn rug, ik hing er nog achteraan (had zn halster beet)maar mij trok hij gewoon makkelijk mee.
Die arme jongen moest toen naar het ziekenhuis, het was te ravelig om te hechten maar het moest eigenlijk wel, scheen een goeie wond te zijn. (heb het niet gezien)
Maar had hem wel goed op zn flikker gegeven ... niet dat hij daarvan onder de indruk was want bijten doet hij af en toe nog steeds... mij gelukkig nog niet Bloos

klinkt eerder als een dominantieprobleem dat je paard bepaalde mensen aanvalt. en je afstraffing moet altijd in de goede dosering zijn, anders kan je 'm net zo goed niet geven. dat je paard nog steeds af en toe bijt zegt genoeg. ik zou de verhouding eens rechtzetten, dan ben je er zo vanaf.

CharrL

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 18:04

Slaan en Bijten, dan krijgt hij een flinke tip! maar bij op de tenen staan, das meestal niet express, en als hij bijt omdat hij bang is denk ik wel dat je duidelijk kan zien, ik zal kwaad zijn, maar hem dan niet slagen.

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 18:07

merrieveulen schreef:
Afbeelding

Wat een ontzettend lieve foto Haha! Ik denk alleen dat wij daartoe nog een lange weg te gaan hebben, aangezien het paard meteen opstaat zodra er een mens te dicht in de buurt komt. Mja, die heeft dan ook niet zulke goede ervaringen met mensen als de jouwe Knipoog