Hoefsmit trapt paard, zeg je er wat van?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

merrietje

Re: Hoefsmit trapt paard, zeg je er wat van?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 19:46

die hoefsmid kreeg van mij een trap terug op deezelfde plek (of iets lager Tong uitsteken )

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 19:48

haha, gewaagd Haha! Haha!

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 19:59

Urielle schreef:
Soet schreef:
Blijkbaar heb jij dit niet gedaan, als hoefsmid ging ik persoonlijk gevraagd hebben dat jij hier op zou letten en zou ingrijpen.

Daar ligt de fout van jou hoefsmid. Als jij niet ingrijpt moet hij het wel doen; maar naar mijn mening moet hij gevraagd hebben als jij dit wou doen.

Ik ben heel erg streng voor mijn paard, ik kan die los laten staan in de gang als ik iets wil gaan pakken want hij weet verrekt goed dat er naar mij geluisterd wordt.

Maar corrigeren bij de smid doe ik niet wanneer die man hem vast heeft.
a) De smid voelt het veel eerder aankomen want die voelt het, ik zie het alleen
b) Die man heeft wel dat been vast. Dat paard kan niet springen als hij net een nagel inklopt. Daarnaast, als mijn paard voor de smid onverwacht springt, krijgt die ineens een gigantische snok aan zijn rug.

Daarom MOET de hoefsmid een paard corrigeren en niet degene die hem vastheeft!

Je hebt helemaal gelijk hoor. Ik zou m'n paard ook echt geen klap geven als de hoefsmid bezig is. Maar gelijk even zeggen; Zeg eens als ze dit nog eens doet, want dan.. zodat hij/zij het gelijk ook weet.

De kunst is goede afspraken maken! Hoefsmidden weten vaak niet als ze nu wel mogen of niet. Gelijk even waarschuwen dat het paard onrustig/bang, of aan het rotzooien is. Als ik merk dat mijn paard in dat laatste geval is zeg ik er gelijk al bij, dat als het te gevaarlijk, erg word hij mag ingrijpen!

Jammer genoeg vergeten veel mensen dit, en vergeten ook erg veel mensen dat de hoefsmid in een gevaarlijke positie staat

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 21:22

darkadia schreef:
Ik vind dat niet kunnen, natuurlijk mag je wel even laten weten dat hij vervelend is. Maar op een andere manier, door je stem te verheffen bijv. Clown

Mijn paard bijv. was dat stadium al LANG voorbij Clown

Flabbergast

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 21:22

loyce_ schreef:
echt niet!!!!!!!!!!!!
je schopt toch geen paard!!(of dier)
en al helemaal niet als hoefsmid
die hoort dan rustig te praten!!
ik zou een andere gaan zoeken als ik jou was!!!

Ja, als jij een paard wil dat je uitlacht zou ik er vooral rustig tegen gaan praten, ik denk dat mijn paard nog net niet over de grond gaat rollen van het lachen.. Koe '

En paarden in de wei verkopen mekaar ook een harde mep als ze elkaar irriteren, dat is niets vergeleken bij ons schopje Clown

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 21:24

Zo die heeft lef..!!
Wat een knuppel....dat is geen echte hoefsmid.

AndalusierX

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 21:26

Héé,,
Ik vind het echt niet normaal wat die hoefsmid heeft gedaan. Boos!
ten eerste : Het is zijn paard geen eens.
ten tweede : Je gaat toch niet zomaar een paard schoppen !!

ik zou echt tegen die hoefsmid hebben gezegt : WAT DOE JIJ NOU

Maarja,, opzoek naar een andere hoefsmid,, zouk zegge
××

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 21:26

Oh als mijn paard het verdiend mag hij haar best aanpakken, mits het gegrond is. Mijn paard gaat na een tijdje ontzettend hangen en het is al zo'n groot en zwaar paard (Een Fries) dus mag hij haar best een klap verkopen. Als je het been vasthebt en je duwt tegen haar aan, dan duwt ze net zolang weer terug. Maar als het echt niet gegrond is, dan wordt de hoefsmid er zeker op aangesproken en hoeft hij niet te rekenen dat hij hier ooit nog eens op het erf hoeft te komen!

EsSther

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 21:31

ik heb liever dat mijn paard een trap krijgt, dan dat hij mijn smid het licht uit de ogen slaat!

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 22:17

Pistasche schreef:
Zo die heeft lef..!!
Wat een knuppel....dat is geen echte hoefsmid.

Omdat hij het paard een oplawaai verkoopt verstaat hij z'n vak opeens niet? Afbeelding
Vreemde beredenering Haha!

roylinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 23:27

ehe ik had het echt nooit gepikt.
Als hij nou een corectie geeft, als het geheel terecht is oke, maar schoppen vind ik meteen wel een ander verhaal.
Zeker als het je eigen paard niet is.

ik had dat wel even tegen mijn hoefsmid gezecht dat ik daar niet van gedient ben Lachen

wiifke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 15:41

antjendjo schreef:
ohh dan had ik da wijf ens ff gezecht waar het op sloeg pakte ik een leren springzweep en begon zelf ook een slekker te dreigen, alleen dreigen niet slaan want dan kan ze je aanklagen

Kan je toch vind ik zelf niet echt maken, we waren net een paar dagen daar op stal met hem.. en sjah.. ze is toch ook wel aardig wat jaartjes ouder + ze werkt daar ook nog en als we daar weggeschopt werden hadden we helemaal geen stal meer voor hem wat we konden betalen enzo Verdrietig

loyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 16:44

XchantjuhX schreef:
Rustig te praten? En dan gaan ze zeker naar je luisteren?

Ligt volgens mij aan de situatie... als het paard echt vervelend is en de situatie gevaarlijk wordt mag mijn paard best een schup onder d'r kont krijgen Haha!
Wanneer het paard enkel bang is... en dus niet staat je klieren, verwacht ik dat mijn hoefsmid dat ziet en er anders op in gaat dan een schop Knipoog

zo hoort het wel hoor!!
ja oke je mag best iets hadder doen
maar goed meningen verschillen Knipoog Haha!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 16:54

ik ken heel veel hoefsmeden, en ik heb echt misschien in al die jaren maar een of twee keer meegemaakt dat een smid onredelijk een paard sloeg....

en ik heb zelfs meegemaakt dat een smid (toevallig een gekke plek rakende) een paard KO sloeg (met een klap )..... en geloof me dat peerd had het meer dan verdiend........ ok dat ko gaan was wat rot, maar ik greep al naar de schep....... en dan moet een dier echt ver gaan.

Smeden slaan over het algemeen niet onterecht. Denk erom de smid zijn lichaam doet het werk he, en het is lichamelijk erg zwaar werk. Als de smid niet kan werken omdat jouw paard zijn rug naar de klote geholpen heeft, of omdat jouw paard zijn bovenbeen bijvoorbeeld door midden slaat, dan heeft jouw smid de komende weken geen inkomen ........ en dat is niet gaaf.

Kan je zeggen... kan je je toch voor verzekeren....... tuurlijk kan je je ervoor verzekeren kost slechts zo rond de 400 per maand, en dat geld moet wel doorberekend worden in jouw bekappen/beslaan.

meeste smeden zijn paardenmensen in hart en nieren, de mensen die lopen te huilenbalken zijn over het algemeen mensen met paarden

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 17:03

ligt aan de situatie: mijn paard slaat niet, en staat meestal netjes stil. als m'n smid 'm dan een schop zou verkopen, krijgt ie er eerst een terug van me, kan ie vervolgens z'n spullen pakken en hoeft ie niet meer terug te komen.
maar als het paard nu heel vervelend doet, of zelfs gevaarlijk, en daarin al gecorrigeerd is (verbaal, of anders) en niet reageert. en het is de veiligheid van de smid tegen dat paard, tsja...
maar dan nog: in de buik schoppen (hard) vind ik wel laag. Boos!

Alive

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 22:07

Toen ik voor het eerst dit topic las was het bij mij nog nooit gebeurt, en ja hor vandaag komt de hoefsmid. eerst staat ze heel braaf maar dan gaat mevrouw zich aan lopen stellen. En na een paar waarschuwingen van de smid, krijgt ze ook heel terecht een schop. Toch wel een man met overwicht want daarna was ze zo mak als een lammetje. Bloos Stem verheffen werkt ook niet en ik vind dat ze zich moet gedragen, dat werk is al zwaar genoeg voor de man zonder dat er een paard boven zijn rug staat te dansen. Maar als het paard niet iets heel ergs doet vind ik dat de smid niet zomaar een trap mag geven. Ligt aan de situatie Knipoog

Maysie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 23:50

loyce_ schreef:
echt niet!!!!!!!!!!!!
je schopt toch geen paard!!(of dier)
en al helemaal niet als hoefsmid
die hoort dan rustig te praten!!
ik zou een andere gaan zoeken als ik jou was!!!

Dit vind ik (naar mijn mening, he) dus niet kloppen. Als een paard schopt kan die een schop terug verwachten. Als een paard het ene paard schopt dan gaat die andere ook niet rustig er bij staan nee die geeft een trap terug en die komen toch echt 10x zo hard aan. Schoppen en bijten mag gewoon niet getolereerd worden (vind ik ) want als dat niet gecorrigeerd wordt het alleen maar erger en dan wordt het gevaarlijk. En alleen je stem verheffen helpt misschien 1x maar een paard weet echt wel wat die kan flikken of niet hoor. Het moet zo veilig mogelijk voor het paard en ruiter/ hoefsmid/ dierenarts of wie er ook bij staat zijn. Zo is het uiteindelijk voor beide het beste ( vind ik ). En ik heb het vaak genoeg zien gebeuren dat het steeds erger werd tot gevaarlijk en probeer ze dan maar te corrigeren. Daarom vind ik dat het meteen afgestraft moet worden.

roest

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 23:59

Als mijn hoefsmid een paard schopt, (en mijn GOD wat is die man geduldig) dan is het goed terecht. Ik vind het leven van die hoefsmid net even iets belangrijker als van dat paard dat een schop krijgt. (die ze elkaar in het weiland ook wel eens uitdelen).
Het hangt maar net van de situatie af, maar ik heb nog nooit een (gediplomeerd) hoefsmid meegemaakt die dat 'zomaar' doet.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 02:48

Je komt er zo wel achter wie de pennymeisjes zijn...

Pasoagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 12:59

als je het er niet mee eens bent, zou ik het later met de hoefsmit bespreken (niet tijdens het bekappen). ik vind dat een hoefsmit zelf moet weten hoe die met een paard omgaat, en zelf moet kunnen inschatten wat nodig is op dat moment... als je het niet met hem/haar eens bent en je komt er samen niet uit, dan zou ik een ander zoeken die het wel op de manier doet die jij prettig vind...

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 16:24

KiWiKo schreef:
Kan je zeggen... kan je je toch voor verzekeren....... tuurlijk kan je je ervoor verzekeren kost slechts zo rond de 400 per maand, en dat geld moet wel doorberekend worden in jouw bekappen/beslaan.

meeste smeden zijn paardenmensen in hart en nieren, de mensen die lopen te huilenbalken zijn over het algemeen mensen met paarden

Amen.

Ik heb dat gevoel (helaas) nog niet zo en sta vaak nog te klooien (en laat me uit elkaar trekken zodat ik de dag daarna mega stijf ben) omdat dat ik gewoon te lief ben. Maar het is wel zeker dat de gene die er onder staat het veel eerder door heeft dan iemand die staat te kijken.
Dat de gene die een paard vast houd een klap geeft vind ik niet zo fijn. Vaak springt een paard dan toch op zij of verschiet iig even en dan krijgt je hele lichaam toch een flinke opdonder.

Soraya92

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 23:38

xKatleentjex schreef:
Hangt er maar vanaf hoe verdient het is.
Mijn vorige hoefsmid gaf mijn vorig paard flinke trappen en vijlslagen omdat ze in paniek was en nog nooit ijzers had gehad. Paard wist gewoon niet wat haar overkwam en was altijd helemaal over de rooie. Die hoeft ook nooit meer te komen.

Maar mijn huidige hoefsmid heeft datzelfde paard ook een keer een enorme rotslag met een vijl verkocht, en het was niet meer dan terrecht. Moet haar achterbeen maar niet naar hem achteruitslaan. Paardje schrok zich even te pletter en besloot toen maar de rest van de behandeling heel braaf te blijven staan Haha! .

Wanneer het geoorloofd is hangt gewoon volledig van de situatie af. Een bang paard die een tussen het bekappen door eens een pasje links of rechts zet een rotschop verkopen is wat teveel van het goede. Maar als je als smid een onopgevoede knol hebt die het gewoon uit arrogantie vertikt stil te staan, mag die serieus op zijn donder krijgen. Een smid moet zijn werk ook goed kunnen doen, en als hij de hele tijd achter het paard moet blijven aangaan gaat dat niet zo goed Haha! .

je neemt me de woorden in de mond Lachen

Maysie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 00:50

anneliesdj schreef:
Je komt er zo wel achter wie de pennymeisjes zijn...

Heb je wel wat gelijk in ja

Liz_dilana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 02:15

bij mij op het werk werden de veulens laatst bekapt. Omdat het nog maar de tweede keer was, waren ze dus onrustig.
de hoefsmit begon ze te slaan met zijn vijl en 1 veulen sloeg hij zovaak dat zijn neus heel erg begon te bloeden.
ik keek echt een andere kant op, want hier kon ik niet tegen. de baas stond er bij en keek ernaar.

OT. ik vind het niet normaal dat de hoefsmit paarden slaat of schopt. En als ik er iets over te zeggen had, had ik er echt ook wat van gezegt.

Maysie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 02:27

En wat zou je doen als een paard jou trapt?