wie heeft een hengst?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

arno8

Re: wie heeft een hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 14:33

Cassidy schreef:
En ik vind het onzin om een landhengst hengst te laten, alleen maar omdat hij op het land kan Haha!

Wat een toon weer in je posts hier... kun je ze ook onderbouwen?

mienetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 14:33

Ik heb ook een hengst.. Hij staat elke dag buiten, naast zijn maatje waar hij ook naast staat op stal.. Even voor hem, waar hij net niet aan kan ruiken op stal, staat een merrie.. We maken zo nu en dan mee dat er een merrie uitbreekt, en dus naast mijn hengst staat.. Geen problemen.. Hij blijft achter dat ene touwtje staan.. Hij is erg lief.. Ook op wedstrijden, hij is natuurlijk wel wat drukker dan mijn pony, maar echt gemeen zal hij niet doen.. Vorige week had ik zelfs nog dat ik de baan in moest, en een meisje voor mij (ik geloof met een merrie) eruit zou, maar net voor mij stil ging staan... En daar zat ik op een hengst, die achter een merrie stond, letterlijk met zijn neus tegen de bips van dat andere paard.. Gelukkig bleef hij braaf om hem heen staan kijken!!
Ik zou er nu ook niet aan moeten denken hem te laten castreren, ik ben bang dat hij dan erg lui gaat worden, en hij geeft tot zo ver geen problemen!!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 14:35

Hengsten zijn vaak luier dan ruinen...Haha!

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 14:37

gelukkig hebben die van mij dan peper in hun kont, hihi

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 14:40

arno8 schreef:
Cassidy schreef:
En ik vind het onzin om een landhengst hengst te laten, alleen maar omdat hij op het land kan Haha!

Wat een toon weer in je posts hier... kun je ze ook onderbouwen?

Wordt toch een herhaling van wat eerder in menig topic over hengsten is gezegd. Hengst alleen maar hengst laten als hij het waard is om vader te worden, als hij dekken mag en het knappe veulens kan geven die toekomst hebben en waar je niet op voorhand kunt voorspellen dat er geen koper komt en ze uiteindelijk toch bij de slager belanden. In ieder ander scenario, gewoon ruinen. Niet beginnen van: hij is zo makkelijk te hanteren, ik vind hem mooier zo, het is natuurlijk, ze hebben meer uitstraling, of een evenueel veulen houdt ik zelf.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 14:41

karoliena schreef:
gelukkig hebben die van mij dan peper in hun kont, hihi

Tja, als je daar al blij mee bent...je zult niet weten hoe ze als ruin zouden zijn...misschien wel voor jou niet te hanteren? Haha!

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 14:41

Ik heb 3 ruinen gehad die ale drie om verschillende redenen en leeftijden zijn gekastreerd, 2 ervan hebben we als hengst gekocht. Mijn wedstrijdpony was gekastreerd op 8 jarige leeftijd. Hij kon niet meer bevruchten maar dekken deed hij toch echt nog wel. Elke wei klom hij uit om maar op zoek te gaan naar merries. Ook wedstrijden waren soms geen pretje als hij het in zijn hoofd kreeg.

Sylvester hebben we met 6 maanden laten kastreren omdat er geen land meer mee te bezeilen vie, alles bespringen wat ie maar kon pakken, ruin, merrie, mens, strobalen maakte hem echt niets uit. Mijn merrie heeft hem heel wat klappen gegeven maar helpen deed het niet. Dierenarts was ook verbaasd dat we dat al wilden omdat er zonder andere paarden in de buurt geen probleem was, tot ze hem wilden verdoven en ze met zijn 4en op een pony van 1,40 hebben gehangen en snapten waarom.

Connor is gekastreerd met 3,5. Als hengst hadden we geen problemen met hem, tot een hengstige merrie steeds naar zijn wei uitbrak. De ruinen/hengsten stonden aan de ene kant van de boerderij de merries aan de andere kant. Maar ondanks dat. Daarna is Connor blijven uitbreken uit zijn stal niet uit de wei gek genoeg om naar de stal van de merries te gaan. Omdat we gingen verhuizen en we niet ene plek konden vinden waar hij als hengst kon staan met weidegang hebben we hem gekastreerd. We hadden gaarg met hem gaan dekken ,maar in dit geval jammer dan. Nu staat hij lekekr in een groep in de wei. Anders had hij alleen binnen gestaan of alleen in een mini paddock.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 14:44

Cassidy: Jij zegt net dat hengsten vaak lui zijn nou die van mij zijn dus prettig voorwaarts dat heb ik liever dan luie donders. Maar goed ik ga echt niet meer op jou reageren want jij scheert alles en iedereen over een kam zonder te willen luisteren wat andere zeggen en reacties lees je zoals je zelf wilt en verdraaid steeds de boel.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 14:52

Mijn hengst is wel een luie donder. En niet een beetje ook, altijd al geweest, ook met rijden.

Mijn hengst is nog hengst omdat hij goedgekeurd is (2x NL kampioen en 3x 1e premie, super ster en definitief goedgekeurd) en nu, op 10 jarige leeftijd, gewoon super mak is. Hij staat lekker bij de merries (die al drachtig zijn, soms van hem, soms ook van een andere hengst) op het land en loopt kinderlesjes tussen de merries.

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 14:55

hengsten zijn niet lui, je moet ze alleen even wakkermaken als je gaat rijden (zo'n halfuurtje goed doorrijden )

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 15:01

Wij laten de hengsten hengst voor de sport en niet voor de fokkerij. Ook mijn ervaring is dat een 3-jarige nog een watje is, als ze een jaar of 5 a 6 zijn is het wel anders. Maar als je ze vanaf het begin goed opvoedt is het geen probleem. Onze hengsten komen als ze ouder zijn of alleen in de wei, of met een ruin of een drachtige merrie. Ligt maar net aan de omstandigheden. De hengsten zijn allemaal sociale beesten die genoeg contact hebben met soortgenoten.

mienetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 15:59

tessyke schreef:
hengsten zijn niet lui, je moet ze alleen even wakkermaken als je gaat rijden (zo'n halfuurtje goed doorrijden )

En dit is niet alleen bij hengsten zo Knipoog

Die van mij is lekker voorwaarts, niet te voorwaarts, en absoluut niet lui.. Hij wil altijd goed voor me werken!! Haha!

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 16:00

ik reageerde gewoon op de zin "hengsten zijn lui"
als er nu had gestaan "paarden zijn lui" dan had ik het in het algemeen gezegt Haha!

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 16:15

@ karoliena en caira; ik geloof dat jullie vragen aan mij al beantwoord zijn Knipoog

De mogelijkheden om hengsten fatsoenlijk te kunnen stallen is gewoon zo beperkt hier. Denk aan manege's, pensionstallen die geen hengste accepteren, slecht omheinde weilanden en ga zo maar door.

Over de eigenaren (eigenaartjes) niet te spreken.

Maar dat betekent natuurlijk niet dat ik heel erg tegen het houden van hengsten ben, maar het is gewoon dat zo veel mensen met zo weinig kennis van paarden en dan vooral hengsten zo'n dier aanschaffen omdat het zo cool en zo mooi is. Ze blijven altijd een speciale behandeling nodig hebben, niet alleen op stal, maar ook qua aandacht, opvoeding en met het rijden.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 16:19

Ja inderdaad, en dat ben ik ook volledig met je eens Knipoog

dieselmilan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 16:33

ik heb ook een hengstje en begint nu lekker te etteren ...Tong uitsteken

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 19:02

ben het helemaal met Patsur eens Lachen

Arno8, een paard gaat net zoals kinderen fases door in het opgroeien...... als peuter (zeg 3) heb je bijvoorbeeld de neeeeeuuuyyyy Fase, maar omdat ze dan nog zo jong zijn en zo weinig "ervaring" hebben met mensen kan je dat nog makkelijk de kop indrukken..... zo rond de leeftijd van 6 gaan ze "puberen" maar hebben ze ondertussen veel meer ervaring met mensen EN zijn ze vaak in een lichamelijk veel betere conditie EN vaak al goed gespierd....... wat het oplossen van problemen wel iets lastiger maakt (niet onoverkomelijk, maar vergt een andere aanpak dan die peuter die NEEEEIIIUU zegt)

Dat hengsten luier zijn, ben ik het ook wel mee eens........ snel afgeleid, en vaak moet je er veel meer aan werken Lachen natuurlijk zijn er ook niet luie hengsten, net zoals er niet brave ruinen zijn Lachen ect, ect.....

en dan over stalhengsten........ tja geen problemen mee.

Als ze uit de opfok komen zijn ze 3 a 3,5 en rustig......... als ze 5 zijn en ze staan op stal zijn ze ook nog rustig Lachen

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 21:14

waarom zou je een paard trouwens hengst laten voor de sport?
je ziet het veel in de topsport,maar zou wel willen weten waarom.
oke misschien omdat een succesvol sportpaard ook gewild is als dekhengst dan,maar verder?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 21:38

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 00:18

Snoevie schreef:
waarom zou je een paard trouwens hengst laten voor de sport?
je ziet het veel in de topsport,maar zou wel willen weten waarom.
oke misschien omdat een succesvol sportpaard ook gewild is als dekhengst dan,maar verder?

Veel hengsten in de topsport worden inderdaad ook gebruikt voor de fokkerij. Een hengst kan lastig zijn, maar als je er eentje hebt met de juiste mentaliteit vechten ze meer voor je dan een ruin.
Wij laten ze hengst onder andere door de uitstraling. Ik rijd aangespannen met hackney's, het is een momentopname en er wordt vergeleken, een mooie hengst geeft een mooier beeld en kan je toch plaatsjes schelen. Echter, als de hormonen ze te veel worden gaan direct de ballen er af, geen flauwekul. Haha! Hengsten die bij iedere merrie (of zelfs ruin) beginnen te gillen en op 5 benen gaan staan hebben wij niet nodig.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 00:41

Neonlight schreef:
Hengsten die bij iedere merrie (of zelfs ruin) beginnen te gillen en op 5 benen gaan staan hebben wij niet nodig.

Altijd handig om wat meer balans te vinden in het lopen Clown

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 10:51

Nee daar heb je niks aan dei schreeuwerds maar denk dat je met opvoeding dat al een heel stuk minder krijgt.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 11:00

Een echte schreeuwert is moeilijk aan te pakken. Of had je ook met zweepjes of sloten koud water tegen die penis willen beginnen?

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 11:03

Begin je weer.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 11:16

inderdaad, zelfs mijn ruin wil weleens brullen. een echte schreeuwer wil ik hem niet noemen, maar zolang ik geen last heb van dergelijk gedrag, er geen druk op het touw komt, en hij dus alleen kijkt en brult, is er niks aan de hand, dat mag gewoon. een paard is nou eenmaal geen robot zonder gevoel. mijn hengstje pak ik er hier niet bij als voorbeeld, want die is nog te jong om echt als hengst te kunnen zien. geen hengstenstreken of gierende hormonen bij hem...
echter, de buurman heeft er wel twee, hackneys, en die verzorgde ik al toen ik 8 jaar was. altijd onder begeleiding, maar deze paardjes zijn wel netjes opgevoed, en ondanks dat eentje bijna altijd op vijf benen loopt en een echte schreeuwert is (als hij aan het mennen is en ik kom langs met mijn ruin moet dat ook altijd even...), is hij prima te hanteren, wij mochten hem vasthouden als hij naar de wei ging, etc. dan was hij superdruk, maar wist ook dat hij afstand moest houden, en niet aan het touw trekken.
deze hengsten zijn geen dekhengst, lopen wel in de sport maar puur als hobby. ik zie geen reden om deze beestjes te castreren. ze zijn druk, maar niet gefrurstreerd, en prima te hanteren. merries zien ze natuurlijk wel, maar het is niet lastig oid.