hengstengedrag corrigeren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Re: hengstengedrag corrigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 13:17

karoliena schreef:
katiavl: Voordelen voor mij zijn gewoon simpelweg eht karakter, ze werken zo mega fijn dat als ze werden afgekeurd ik ze nog hengst zou laten alleen dan mogen ze dus niet dekken.

En dat character raken ze kwijt als ze geruind zijn? Hmmm, blijkbaar wordt er bij het castreren toch meer weggehaald dan alleen die ballen.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 13:25

Natuurlijk raken ze dat karakter niet volledig kwijt.

Leg eht nog een keer uit.

Waarom zou je in een gezond dier gaan snijden wat risico's net zich meebrengt.

ALS: Je het dier een paardwaardig bestaan kan geven, met genoeg buiten sociaal contact met soortgenoten er mee om kan gaan en het karakter van het dier prettig.

Dan is het toch belachelijk om te gaan snijden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 13:27

Als ik mijn da hoorde, die voor vroeg castreren is, zijn de ongelukken die er gebeuren, hoger in aantal dan de complicaties bij castratie.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 13:30

Je hoeft niet perse te snijden. Chemisch castreren kan ook...(kost een paar centen en de injectie werkt een half jaar)

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 13:34

Ja maar waarom zou ik er dan zoveel geld aan uit geven als het totaal onnodig is.

Ik ben het met jullie eens dat niet zomaar iedereen een hengst moet houden maar als je dat dier een goed leven kan geven en ze hebben een makkelijk karakter Wat zijn dan nog de voordelen van casteratie, die zijn er niet in mijn ogen dan niet
Laatst bijgewerkt door LADPR op 14-12-06 13:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 13:36

Dat jij jonge ruitertjes op wedstrijd kun sturen Lachen
Lijkt me in jou positie een voordeel Lachen

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 13:38

Dat zou inderdaad het enigste voordeel zijn. Dat weegt voor mij niet zwaar genoeg om een goedgekeurde hengst te gaan castereren, alleen om wedstrijden te kunnen rijden

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 13:39

karoliena schreef:
Ja maar waarom zou ik er dan zoveel geld aan uit geven als het totaal onnodig is.

Ik ben het met jullie eens dat niet zomaar iedereen een hengst moet houden maar als je dat dier een goed leven kan geven en ze hebben een makkelijk karakter Wat zijn dan nog de voordelen van casteratie, die zijn er niet in mijn ogen dan

idd en voor mij komt daar nog bij dat de hengst die ik heb niet even vlug vlug onder het mes zou gaan (al heb ik zometeen geen keuze meer daar in )
en al waren zijn ballen ingedaalt was het een dekhengst en was ie dat nog niet was hij nog niet ge castereerd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 13:40

Maar jij bent ook een van de weinige met een goedgekeurde hengst schat ik zo Lachen

Maar hoe denk jij erover als het zomaar een leuk hengste je was?
En je kon er dan, of een ander makkelijk mee op concours, zonder verplichten punten?

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 13:42

Geen idee. Die jongste gaat bij twee stamboeken naar de hengstenkeuring en bij eht ene stamboek hebben ze speciale wedstrijden dus daar kan hij dan wel aan meedoen en verder heb ik genoeg lol met de keuringen, lange teugelen en de rest en vooral de lol van de kleine meiden die zo veel plezier met rijden hebben, af en toe kriebelt het wel om wedstrijden te gaan doen maar als ik dan weer lekker aan de gang ben met ze dan heb ik lol genoeg Knipoog

Over dat als hij niet was goedgekeurd geen idee eigenlijk wat ik dan zou doen, in principe kunnen ze bij het stamboek meedoen dus ik weet het niet, denk niet dat ik dat nu kan beslissen nu zegt mn gevoel dat ik dan nog niet zou castereren maar misschien zou ik er in dat geval wel heel anders over denken

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 13:48

runningkawa schreef:
Maar hoe denk jij erover als het zomaar een leuk hengste je was?
En je kon er dan, of een ander makkelijk mee op concours, zonder verplichten punten?

ik vind niet dat je zomaar op concours mag ik vind dat je daat een toelating voor moet hebben
begrijp mij niet verkeerd, ik ben van mening als ze niet ge castereerd hoeven worden waarom dan alsnog ???

niet iedereen is (kundig) genoeg om met een hengst om te gaan neem bv (zoals in het vorige topic) het penny meisje met haar zwarte onhandelbare volbloed, daar zeg ik nee tegen
maar iemand die ervaring heeft en zijn dieren in gareel kan houden waarom niet ???

maar nogmaals daar ging het topic niet over (ik trap er zelf ook steeds in)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 13:50

Maar die regels van een hengst starten zijn nu eenmaal zoals ze nu zijn. Lachen
Vandaar ook mijn vraag op die manier.
Met een ruin ben je van het hele gedoe van regels af.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 13:54

dus iedereen moet in jou ogen een hengst ruinen om mee te kunnen doen met wedstrijden.

daar pas ik voor er is genoeg lol te beleven zonder wedstrijden

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 13:56

En dat is jou keuze.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 13:58

Dat schrijf ik toch niet?!

Karoliena heeft het zelf over wedstrijden

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 13:59

Ik vind het zelf geen probleem de regels van wedstrijden. Al ken ik meer dan genoeg z ruiters die echt geen hengst aan zouden kunnen op wedstrijd!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 14:00

Dat ben ik helemaal met je eens Ja
Ik ben zelf Z, maar zal me er ook niet snel aan wagen Lachen
Vind ik me niet ruiter genoeg voor.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 14:04

Terwijl ik L1 ben en het zo zou doen, grappig he. Die winstpunten zeggen dus eigenlijk vrij weinig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 14:08

Ik heb wel een paar hengsten gereden, waar ik het wel mee zou doen.
Maar ken er ook teveel die op 3 benen in de stal staan te brullen bij elke merrie die voorbij komt.

Heb ook te vaak (bijna) ongelukken gezien op concours dat ik er daardoor wat voorzichtiger over denk.

Nu rijd ik voornamelijk hoger in het bloed staande paarden.
Je zit idd wat minder hengsten gedrag bij haflingers, tinkers enz.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 14:12

idd caira
alleen ben ik geen l1
zelfs nooit een oficiële wedstrijd gereden (wel veel onderling ed)

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 14:12

Ik vind dat sowieso altijd wedstrijd niveau te ver meegenomen word in een beoordeling. Ik vind trainingsniveau meer zeggen als wedstrijd niveua, puur omdat er ook zat ruiters zijn die op een leuk niveau rijden maar nooit naar wedstrijden gaan. Plus dat er een hoop mensen zijn met kant en klare paarden en dan bijvoorbeeld M rijden maar een jong paard neit mee overweg kunnen.

Ja een hoog in het bloed staande hengst zal denk ik wat eerder problemen geven al moet ik zeggen dat ik mn stages veel met hengsten gewerkt heb en toen kreeg ik mn eigen frummel en ik had nog nooit zo'n hengst meegemaakt zo veel feller als dat ik al op stages gewend was, na een flinke opvoeding is het de braafheid zelve nog braver dan menigeen waarmee ik gewerkt heb

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 14:15

En dat is ook een van de grote punten Kawa, rommulus en ik denken vanuit ons eigen ras waar het veel gebruikelijker is om een paard hengst te laten. Ik heb meer vrienden die een hengst hebben dan die een ruin hebben bij wijze van spreken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 14:17

Als zo'n heer van 800 kg van 175 groot overeind staat is hij erg hoog moet ik je zeggen Tong uitsteken

Ik heb geen idee wat jullie ras is Lachen
Alleen van Karoliena weet ik dat toevallig.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 14:19

Ja ik weet het vooral met Krack C hengsten veel drama gehad op stages maar dat waren ook vaak de hengsten die zo net uit de opfok kwamen en verder nog geen opvoeding gehad hadden, en ja dan kan ik me inderdaad voorstellen dat je zou zeggen mes erin, wat een prut zakken kunnen dat zijn zeg.

Moet zeggen dat zelfs zo'n kleintje al imponerend is hoor op zn achterbenen die gaan vaak vol omhoog en zijn dan groter dan ik met mn 175 cm. Maar ben inderdaad ook wel een paar keer de lucht ingetild door een 'groot' paard en dat is inderdaad geen pretje

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 14:21

Nou en dat soort paarden zag ik op handelstallen dus regelmatig.
Allemaal kwpn-ers gefokt voor de spring of dressuur sport

En dat zijn ook de paarden die ik op wedstrijd zie.