Pijn, angst en geweld, voorkeur?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Cer

Re: Pijn, angst en geweld, voorkeur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 09:32

Nee, je snapt het niet. Ik definieer het tikje niet, maar ik vraag of dat te definieren valt... that's all. En hoe je dat dan dus moet definieren... Of het meetbaar is, zodat het voor iedereen hetzelfde is.

Dat is namelijk een lastig vraagstuk, waar meerdere mensen echt een oplossing voor zoeken. Dus vandaar dat ik het hier ook in de groep gooi. Nooit gedacht dat mensen daar zo sikkeneurig van konden worden, maar het geeft wel het probleem weer Ja

Volgens mij heeft de TS ook nog niet een echte definitie voor wat er bedoelt wordt. Maar dat kan ik niet bepalen. Dan moet ie zelf nog even terugkomen.

Een tik is niet veel mis mee. Mits ie op het juiste moment gegeven wordt (is dat meetbaar of te definieren? Zie het voorbeeld van de hond) en in de juiste mate (is dat meetbaar of te definieren?).

Of is dat voor ieder vrij om te bepalen? Dan zit je dus weer bij het eerste probleem (waar ik niet over mag praten) dat dat voor ieder verschillend is...

Hopelijk wordt het een beetje duidelijker?

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 09:37

Cer, duidelijk, ik denk dat de meesten (ik in ieder geval wel) jou verkeerd begrepen, mijn excuses. Ik denk wel dat dit een andere discussie is die misschien beter in een nieuw topic gevoerd kan worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 09:39

Ik snap je wel
Maar ik denk dat als we het hier over een tik hebben, dat je ook maar moet geloven dat het een tik is, anders komen we geen steek verder.
Dat er mensen bestaan die iets een tik noemen, maar daarbij aanhalen of ze tegen een boksbal slaan, kunnen we hier niet veranderen, maar dat maakt de discussie te moeilijk. Omdat er geen beeld is.

En of je ziet of je tik terecht is.
Ja dat denk ik wel, tuurlijk de mensen die aanhalen als een boksbal, zullen dat ook nooit leren zien, maar is dat de doorsnee paardenmens?

Als jij je paard een tik verkoopt.
Ziet dat er gewenst resultaat komt, je verder geen maatregelen meer hoeft te doen.
Ziet dat je paard er niet angstig van word, maar reageert van, oke, ik wist het wel, doe het niet meer, maar kon het toch ff proberen Haha!

Dan is denk ik je tik niet uit onmacht en ook zeer goed begrepen.

Kom je vervolgens dit gedrag elke keer tegen, moet je elke keer tikken.
Of zie je dat je paard er angstig van word, dan doe je zeker iets heel erg verkeerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 09:39

Wat is wel en niet een terechte corrigerende tik? Iedereen beleeft dit weer anders. Wat voor de één terecht is, is voor de ander misplaatst.
In de relatie met je paard kun je gedurende de jaren iedere corrigerende tik terecht vinden. En telkens die corrigerende tik geven wanneer je dat nodig vindt.
Wat je ook kunt doen, is je na iedere 'corrigerende tik' afvragen: was die tik wel nodig?, heb ik iets over het hoofd gezien?, heb ik eerdere signalen gemist of genegeerd?, wat was ik zelf aan het doen?, hoe was mijn lichaamstaal (houding, spanning, focus, gedachten, plaatje e.d.)?, wat was de reden van het gedrag c.q. de reactie van mijn paard?, wat speelt er bij mijn paard? wat speelt er bij mezelf?
Wanneer je deze bewustwording op gang brengt, zul je zien dat veel 'corrigerende' tikken een gemiste kans zijn.

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 09:41

Cer schreef:
Wat een slim paard heb jij [***] Ja

Ja, en ondanks dat hij af en toe een tik krijgt vindt hij het rijden nogsteeds hardstikke leuk! Als hij het hoofdstel ziet doet hij zijn hoofd al naar beneden (anders kan ik er echt niet bij!) en doet uit zichzelf het bit in zijn mond. Een slim paard dat echt bang is dat ik hem pijn ga doen zou er alles aan doen om onder het werk uit te komen.

Ik ga trouwens met RK mee qua hardheid van slaan, als je zelf au zou roepen in het nog ok, springen de tranen in je ogen, dan sla je te hard Haha!

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 09:47

JoviBan schreef:
Wat is wel en niet een terechte corrigerende tik? Iedereen beleeft dit weer anders. Wat voor de één terecht is, is voor de ander misplaatst.
In de relatie met je paard kun je gedurende de jaren iedere corrigerende tik terecht vinden. En telkens die corrigerende tik geven wanneer je dat nodig vindt.
Wat je ook kunt doen, is je na iedere 'corrigerende tik' afvragen: was die tik wel nodig?, heb ik iets over het hoofd gezien?, heb ik eerdere signalen gemist of genegeerd?, wat was ik zelf aan het doen?, hoe was mijn lichaamstaal (houding, spanning, focus, gedachten, plaatje e.d.)?, wat was de reden van het gedrag c.q. de reactie van mijn paard?, wat speelt er bij mijn paard? wat speelt er bij mezelf?
Wanneer je deze bewustwording op gang brengt, zul je zien dat veel 'corrigerende' tikken een gemiste kans zijn.

Ik denk dat dit voor een hoop mensen toch wel lastig is?
Het nadeel van mensen (en nu praat ik weer even in zn algemeenheid) is dat ze over het algemeen toch wel vinden dat ze gelijk hebben.

Overigens komen er nog meer dingen bij kijken denk ik... maar dan wordt het verhaal echt te lang. Bijv. bij struikelen.. Er zijn mensen die dan zeggen "HEE, let es op *tik*". Maar waar komt het door? En zo heb je legio dingen...
Als het paard vervolgens niet meer struikeld, had je dan gelijk, of loopt het paard over zn top?

Omdat je zo moeilijk wat aan ze kan vragen, blijft het altijd giswerk, denk ik. Of ben ik gewoon een twijfelkont en zijn de meeste mensen altijd overtuigd dat ze het juiste doen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 09:50

Bij mij krijgen ze geen tik als ze stuikelen.
Ik kan wel eens zeggen, hey pas op waar je je voeten zet.
Meestal is dit met een buitenrit en mijn paard aan een lange teugel ook om zich heen aan het kijken is.

In de bak ligt het er gewoon aan dat ik hem niet actief rij.
En hij daardoor op de voorhand dondert.

Hij kan wel een tik krijgen als ik been geef en hij daar niet op reageert (ervan uit gaande dat ikd at paard met een zweep rij Lachen )

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 09:52

Dus eigenlijk is de samenvatting dat een tik op het juiste moment, juist gedoseerd, acceptabel is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 09:53

Ja, ik vind van wel.

Komt dat tig keer in een uur voor, ben je imo wel iets verkeerds aan het doen Lachen

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 09:53

Ik geef ook weleens een tikje voor een hindernis, anders probeert hij soms over een hindernis van 60 centimeter nog heen te draven Haha!

Edit: ik denk dat TS het met deze samenvatting niet eens is, (en enkele anderen in dit topic) er zaten mensen tussen die echt vinden dat je nooit een tik mag geven.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 09:58

Nou, dat denk ik niet. Want het gaat in de openingspost over pijnprikkels, hengstenkettingen en een klap enzo..

Maar ja, daar ga je weer. Wanneer is iets een tik en wanneer een klap. Ik vind het lastig te benoemen.

Ook in de discussie met iemand waarvan ik vind dat ze te hard zijn (waar ik het eerder over had). Want die zeggen dat ze niks verkeerds doen. Maar als ik nu kan aantonen dat het te hard is (hoe?) of op het verkeerde moment (hoe?) dan sta ik sterker in zo'n discussie...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 10:01

Ik denk dat ook een tik een pijn prikkel is.
Alleen geen grote pijn prikkel.
Denk dat daar het verschil zit.

Zoals ik eerder aangaf, een tik die als je het jezelf zou geven, je wel au zou zeggen. Maar waar je een sec later al niets meer van voelt.
dat is bij mij dus een tik.
Een waarschuwing van pas op, dit dult ik niet.

Een hengsten ketting is imo het zelfde.
Ga je daar aan lopen rukken, nope niet goed.
Het paard straft zichzelf wel met dat ding.
Als hij trekt, zal hij dat niet fijn vinden. trekt hij niet is die pijn prikkel weg.
Paarden zijn slim en weten snel hoe het dus wel prettig is en doen dat dan ook.
Wij hoeven niet veel meer te doen dan dat dinge gewoon vasthouden Lachen

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 10:04

Haha! mijn vriend zegt veel eerder 'auw' dan ik... Tong uitsteken Zou betekenen dat je mij harder mag slaan.. ben ik het toch niet helemaal mee eens Cool

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 10:07

Ja, om nu te gaan berekenen met hoeveel km per uur ik die zweep laat neerkomen gaat me ook weer wat ver Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 10:10

Ik denk wel dat het idd het bij het ene paard eerder indruk maakt als bij de ander.

kawa maar als voorbeeld, die hoef ik niet te rijden met een zweep.
Als jong paard was hij er zelf bang van.
Als ik met zweep reed, zonder te tikken, ging hij al helemaal in de stress (en ik heb hem zelf zadelmak gemaakt, dus weet dat hij nooit wat van mee heeft gemaakt)
Als een ander zijn paard tikte, werd die van mij bang.
Als op concours mensen hun zweep niet bij kunnen houden, maar zo'n 3 meter uisteken en die reden dan met het puntje tegen Kawa aan, was ik weer ff zoet hem ontspannen te krijgen.

En dat is denk ik ook de kunst, ook op de grond.
Zie wat voor paard je tegenover je hebt.
Is het angst waar hij iets uit doet, of is het kijken waar de grenzen zitten.
Een angstig paard tik je niet, heeft alleen maar averechts effect.
Eentje die grenzen opzoekt en na een stem correctie doorgaat, kan best een tik krijgen, word hij niet zielig van.
Beloon uiteraard ook daarna bij gewenst gedrag.

En nog belangrijker, blijf niet kortaf en boos en star in je houding.
Dat snapt een paard niet.

MaraYvette

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 10:15

met rk eens dat je per paard moet kijken wat kan en niet omdat t anders averechts kan werken....

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 12:33

runningkawa schreef:

ik denk dat m in dit stukje ook regelmatig het probleem zit bij mensen... elkaar niet begrijpen, een mens dat boos is om iets wat al lang gebeurd is, begrijpt een paard niet.

verder ben ik het eens met jouw verhaal Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 12:33

Maar ik tik wel, dat mocht toch niet?

Tong uitsteken Haha!

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 12:34

runningkawa schreef:
Maar ik tik wel, dat mocht toch niet?

Tong uitsteken Haha!

Hamer Haha!

_Jessica

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 12:35

ga met mijn paard wandelen dan snap je waarom ik een hengstenketting gebruik...

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 15:35

Eeej, Odetteke was eerder nog niet groen.. toch? Tong uitsteken

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 15:36

Cer schreef:
Eeej, Odetteke was eerder nog niet groen.. toch? Tong uitsteken

inderdaad Haha! valt me nu ook op

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 18:59

Hoen hard een tik is per paard en per persoon verschillend idd. Ik denk dat als je je paard dagelijks met een tik met corrigeren er toch wat schort aan je opvoeding.
En je weet idd nooit zeker als iemand wat zegt dat dat zo is.
Mijn paard is netjes opgevoed (al zeg ik het zelf) is heel prettig in de omgang. Toch probeert hij wel eens dingen waarvan hij weet dat ik dat niet wil hebben. Dat corrigeer ik met mijn stem. Als hij doodleuk doorgaat (wat 9 van de 10 niet het geval is) dan kan hij een tik verwachten ja. Dan trekt hij ook zo'n hoofd van: ''jaaaaaaaaaa, ik weet het wel, ik kan het toch weer even proberen'' Dan komt even het boefje weer boven. Heel leuk en lachwekkend, maar bij mij geld de regel. Nu nee is nooit nee. Dus ook als we 2 maand verder zijn is het nee.
Verder rijdt ik ook zonder zweep. Ik pak hem er wel eens bij, maar is eigenlijk nooit nodig en dan leg ik hem maar snel weer weg. Alleen maar onhandig zo'n ding in mijn handen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 20:26

runningkawa schreef:
Ik denk wel dat het idd het bij het ene paard eerder indruk maakt als bij de ander.

kawa maar als voorbeeld, die hoef ik niet te rijden met een zweep.
Als jong paard was hij er zelf bang van.
Als ik met zweep reed, zonder te tikken, ging hij al helemaal in de stress (en ik heb hem zelf zadelmak gemaakt, dus weet dat hij nooit wat van mee heeft gemaakt)
Als een ander zijn paard tikte, werd die van mij bang.
Als op concours mensen hun zweep niet bij kunnen houden, maar zo'n 3 meter uisteken en die reden dan met het puntje tegen Kawa aan, was ik weer ff zoet hem ontspannen te krijgen.

En dat is denk ik ook de kunst, ook op de grond.
Zie wat voor paard je tegenover je hebt.
Is het angst waar hij iets uit doet, of is het kijken waar de grenzen zitten.
Een angstig paard tik je niet, heeft alleen maar averechts effect.
Eentje die grenzen opzoekt en na een stem correctie doorgaat, kan best een tik krijgen, word hij niet zielig van.

Hier ben ik het helemaal mee eens...

hns

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-06 21:27

Citaat:
Je paard staat sinds kort in een nieuwe groep op het land. Je kent de andere paarden dus niet echt.
Je gaat hem halen, want je hebt les.
Je ben ergens midden in het land en op dat moment komt er 1 aangestormt.
Oren helemaal plat in de nek, je ziet zijn tanden.
Je maakt je groot en zegt al op ferme toon, nee, pas op!
Maar hij mindert niet eens een beetje vaart of ziet ook geen enige twijfel.

Ooh das een leuke.
Ik zal hem proberen weg te jagen en als dat niet lukt tja of het is omdraaien en dreigen anders RENNEN!!!
Want ik ben me zeker als jij als mens met een halstertouw zo dicht in de buurt bent met zo een paard om een tik uit te kunnen delen dan durf ik op een miljoen te wedden dat de mens diegene is die in de problemen zit en niet het paard.
Gelukkig dat ik nog nooit in zo een situatie ben gekomen want er moet wel een erg goeie reden zijn dat een paard zo reageert.
Anders heb je het met een gestoord paard te maken.