De hoefsmid verkoopt je paard een klap, zeg je er wat van?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

lesilla

Re: De hoefsmid verkoopt je paard een klap, zeg je er wat va

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 22:49

RobvdPK schreef:
Tachtig procent van de paarden/pony's die bij particulieren staan, zijn slecht opgevoed. Dat klinkt niet erg vriendelijk, maar het is wel reëel. Zo'n smid moet dan in een half uur oplossen, wat de eigenaar een half of heel paardenleven heeft laten verkeerd groeien. Dat lukt natuurlijk niet, en dan vallen er klappen. Jammer, maar je kunt het de smid maar moeilijk kwalijk nemen. In België (en ik veronderstel Nederland) gaan trouwens meer paarden om zeep omdat ze teveel knuffels, dan omdat ze teveel klappen krijgen.

Rob

helemaal mee eens

Kartouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 23:30

Als de smidt komt ben ik er zelf bij en houd hem zelf vast, mocht hij beginnen te klieren dan los ik dat zelf op.
Als wie dan ook mijn paard een klap of trap verkoopt dan krijgen ze met mij te doen.
straffen kan ik zelf .
Nu staat mijn paard zowat te slapen als hij beslagen wordt dus de smidt hoeft hem niks te doen.Plus dat ik een heel rustige smidt heb die het heel rustig doet met de paarden.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 23:31

mijn paard is vrij eenkennig. hij houdt niet van vreemde mannen. hoe dit gekomen is weet ik ook niet. vooral de eerste keer was hij bang voor de smid. door hem te slaan zou dat alleen maar verergeren. maar die smid was heel rustig dus het ging wel redelijk. na een paar klopjes en klamerende woorden kon hij mijn paard gewoon bekappen. tegenwoordig doe ik het zelf, en dat gaat gelukkig nog beter.

PERENBOOMPIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 00:09

Kartouche schreef:
Als de smidt komt ben ik er zelf bij en houd hem zelf vast, mocht hij beginnen te klieren dan los ik dat zelf op.
Als wie dan ook mijn paard een klap of trap verkoopt dan krijgen ze met mij te doen.
straffen kan ik zelf .
Nu staat mijn paard zowat te slapen als hij beslagen wordt dus de smidt hoeft hem niks te doen.Plus dat ik een heel rustige smidt heb die het heel rustig doet met de paarden.

helemaal mee eens.

PERENBOOMPIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 00:12

RobvdPK schreef:
Tachtig procent van de paarden/pony's die bij particulieren staan, zijn slecht opgevoed. Dat klinkt niet erg vriendelijk, maar het is wel reëel. Zo'n smid moet dan in een half uur oplossen, wat de eigenaar een half of heel paardenleven heeft laten verkeerd groeien. Dat lukt natuurlijk niet, en dan vallen er klappen. Jammer, maar je kunt het de smid maar moeilijk kwalijk nemen. In België (en ik veronderstel Nederland) gaan trouwens meer paarden om zeep omdat ze teveel knuffels, dan omdat ze teveel klappen krijgen.

Rob

onzinnige taal

Whiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 00:14

Nou, ik vind eigenlijk dat ze het niet kunnen doen. Maar mijn paard is echt een draak maar de hoefsmid die ik nu heb is behoorlijk geduldig met haar. Maar 1 keer was ze (en ik zeg het zelf) echt stront vervelend. en gaf hij haar op haar sodemieter.. niet echt slaan ofzo.. Vervolgens roept hij haar weer bij zich.. en ze komt naar hem toe.. en geeft hij haar nog een keer op haar donder. Toen heb ik wel gezegd... wat jij doet dat klopt niet. Nu komt ze naar je toe.. en dan straf je haar. Verder is het nooit voorgekomen. Ik ben er ook zelf bij.. want mijn paard is zeer eenkennig en is niet echt handelbaar voor anderen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 09:33

Onzinnige taal?
Zinnige taal Ja

Zoals ik, maar ook andere die op handelstallen hebben gereden ook al aanhalen.
De paarden waar je het meeste gedoe mee hebt zijn de verwende paarden.
En van zichzelf worden ze niet verwend ,dat doet het baasje.
En dat zijn er veel...heel veel
En sommige zijn zo in en in verwend, dat ze al met 2 hoefjes in het slachthuis staan, met het stickertje onhandelbaar.

En dat is diep en diep triest
De paarden zijn de dupe, de baasjes kopen weer een nieuwe, want het lag niet aan hen, maar ze hebben telkens de pech te vallen op onhandelbare paarden Ja Lips are sealed

En ik denk dat een smid, die dagelijks, jaar in jaar uit met allerhande paarden in contact komt, heeeeel erg goed kan oordelen hoe het zit procent gewijs.
En zulk oordeel moet je niet zomaar naast je neergooien, want dat betekend dat je de kop in het zand steekt voor de werkelijkheid.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 09:41

Mijn pony krijgt wel eens een tikje, ja. Geen probleem, zolang het geen slaan wordt.

Hij moet maar gewoon stil staan. Nu heb ik er heel hard op geoefend toen ik hem net had en nu kan die zelfs bij de smid helemaal los staan.

Maar hij staat altijd tussen 2 touwen Knipoog En de hoefsmid vindt hem 1 van de makkelijkste pony's Knipoog

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 09:42

Ik heb het een keer gehad dat mijn ponie een spartel maakte omdat ze schrok van een kat die voorbij kwam. Geeft de smid haar zonder reden een trap in haar buik.

Dat was dus voor mij meteen einde smid. Kan ook op een normalere manier gedaan worden. En als er gestraft wordt doe ik het en niet een vreemde.
Laatst bijgewerkt door karuna op 14-11-06 09:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 09:44

Een smid die een klap uitdeelt als ze dat verdiend hebben? OK dan! Graag zelfs Haha!

Voorbeeldje: Ik heb een 4-jarige die vreselijk lief is, de hoefsmid vertelt elke keer hoe makkelijk en braaf ze wel niet is. Maar toen ze pas een wond aan 'r been had gehad, sloeg ze mooi wel toen hij dat been op wilde tillen. Gelukkig kreeg ze gelijk een klap terug!
Dat heeft ze gewoon niet te doen, als hij dat tolereert is hij ten eerste levensgevaarlijk voor zichzelf bezig. En daarnaast heb ik dan de volgende dag hetzelfde probleem.

Denk niet dat iemand daar beter van wordt!

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 09:46

Als mijn paard loopt te klieren heb ik graag dat hij hem een schop verkoopt. Hij heeft er 10 jaar geleden 1 gehad en die is ie nog steeds niet vergeten. Zo af en toe een schop krijg je brave paarden van. Clown

NoaC

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 09:47

Ik zou het ook niet accepteren. Kon bij mij meteen vertrekken.

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 09:48

Anne_GTI schreef:
Als mijn paard loopt te klieren heb ik graag dat hij hem een schop verkoopt. Hij heeft er 10 jaar geleden 1 gehad en die is ie nog steeds niet vergeten. Zo af en toe een schop krijg je brave paarden van. Clown

Precies Haha!

helemaal mee eens. Als ze echt vervelend zijn mogen ze best een schop hebben hoor. krijgen ze helemaal niks van.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 09:49

Need kon ook altijd lekker klooien. M'n nieuwe smid heeft m 1x een skup gegeven, en sindsdien is t een engeltje Haha!
Dus ja, als het terrecht is!! mag de smid m'n paard best aanpakken.

nadina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 09:52

hns schreef:
runningkawa schreef:
Ook als het paard de smid trapt?

Ja, simpele oplossing is negeren voor een moment en dan verder gaan.
Gelukkig denkt mijn NB´er net zo en is deze methode ook erg succesvol.
Het verlangt natuurlijk wel wat geduld en tijd en als je met paarden werkt zijn er altijd bepaalde risico´s aan verbonden.
Maar slaan staat bij ons gelukkig niet in het woordenboek Lachen

In het wild geven paarden anders ook een flinke hengst terug als er geslagen wordt! Zelfs als er gedreigd wordt kan een paard dat lager in rang staat al een flinke pets verwachten. Voor mij geen pardon, als mijn paard mij dreigt te slaan (en dan heb ik het niet over een vliegje verjagen!) dan kan hij van mij een trap onder zijn hol krijgen. Maar dat is mijn mening en mijn 'opvoedingsstrategie'. Als mijn paard mij bijt, krijgt hij een corrigerende tik, en dan heb ik het niet over een tikje.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 09:57

Vind t idd wel grappig om te lezen dat mensen die hun paarden zo natuurlijk mogelijk willen houden tegen slan zijn. Wilde paarden meppen nl ook! En dat gaat wat harder als de klomp van de smid Nagelbijten / Gniffelen

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 09:58

runningkawa schreef:
Maar hij hoeft ook geen slachtoffer te worden van iemand anders zijn niet niet opgevoede en verwende knol Lachen

Er word dan gezegd, als hij een keer slaat kan hij vertrekken..ik denk dat die keuze wel wederzijds is.
Denk je dat de hoefsmid graag het ziekenhuis in getrapt word?

Die gat wel naar een eigenaar die zijn paarden wel wat fatsoen bijbrengt. En die vinden het ook niet erg als een paard een keer op zijn mieter krijgt bij echt vervelend gedrag. Lachen

Ik ben het helemaal met je eens. (ook met Nadina btw)
Natuurlijk is het niet de bedoeling dat een smid zijn irritaties op je paard afreageerd maar ik wil niet dat mijn paard de smid alle hoeken laat zien.
1 van onze 3-jarige sloeg gericht (met het achterbeen) naar de smid op het moment dat deze het voorbeen vast had.
Dan gaat de smid er even onderweg en dan wordt er corrigerend opgetreden.
Ja, ze krijgt dan goed op haar fl*kker en nee, dat is niet zielig.

De andere 3-jarige was heel erg wantrouwend (aard van het beestje) dus daar is hij de 1e keer heel relaxd mee bezig gegaan. Geen geschreeuw maar concequent doorgepakt. Je kon zien dat alle spanning van haar af gleed toen ze door had dat de smid niets kwaads in het zin had.

Ik hou er niet van om altijd maar te slaan maar je moet er wel voor waken dat je paard een verwend ding wordt. Die de baas is en waar geen land mee te bezeilen is.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 10:50

Daar ben ik t mee eens Ibalia. Mijn smid probeert ook op zo'n relaxed mogelijke manier te werken. Maar soms hebben ze gewoon ff een correctie nodig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 12:09

Ondanks dat de smid van mij best eens uit mag vallen als ze aan het klieren zijn.
Hou ik er niet van als een smid dat doet als het duidelijk angst of onbegrip is.

Maar dat doet de smid die ik heb, en ook die ik heb gehad niet.
De smid is denk ik vaak kundiger als het baasje wat erbij staat, die niet in wil zien dat haar lievelingtje wel eens een kleirkop is Haha!

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 12:17

runningkawa schreef:
De smid is denk ik vaak kundiger als het baasje wat erbij staat, die niet in wil zien dat haar lievelingtje wel eens een klierkop is Haha!

Ja pas als de smid jou een klap geeft in plaats van je paard weet je zeker dat je een ander moet zoeken Haha!

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 12:20

Haha!

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 12:24

Haha!
Ik ken smeden die best graag af en toe een klant een klap willen verkopen.

Verder denk ik dat als je er zelf voor zorgt dat je paard goed opgevoed is je ook niet in de situatie komt de dat smid een klap wil uitdelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 12:27

Idd Katja

Moet de smid dat wel, kun je beter eens gaan kijken waarom dat is.

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 12:31

odetteke schreef:
runningkawa schreef:
De smid is denk ik vaak kundiger als het baasje wat erbij staat, die niet in wil zien dat haar lievelingtje wel eens een klierkop is Haha!

Ja pas als de smid jou een klap geeft in plaats van je paard weet je zeker dat je een ander moet zoeken Haha!

OK dan!

Cassia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 12:42

Onze paarden zijn over het algemeen braaf bij de smid maar als ze toch staan te klieren enzo, roept hij er 'ns tegen en geeft hij ze soms een tik op de neus (niet hard) en dan zijn ze braaf Lachen .

Zoals zovelen al hebben gezegd : als het nodig is dan mag het van mij zolang het maar niet te hard is Lachen .

En met gefrustreerde hoefsmeden Ik ken er eentje en die heeft ooit een shet doodgeklopt Bloos! :
Pony was koppig en was an het bijten en stampen, hoefsmid wordt het beu en slaat met z'n hamer op de nek van het dier ....

Dat vind ik dan te ver gaan ...... (best he Knipoog )