Mijn jaarling blijft niet stilstaan tijdens het poesten

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

sherif

Re: Mijn jaarling blijft niet stilstaan tijdens het poesten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 16:47

marleen_usar schreef:
Een paard kan niet praten net zoals een heel klein kind,en de vergelijking is al gemaakt.Je kan niet teveel vragen van een jong paard, doe je dat toch neem dan een ouder paard.Laat een veulen lekker veulen zijn laat hem of haar lekker genieten.

hier draait dit topic niet om Clown Risje probeer je eigen conclusie te trekken en pik alleen datgeen eruit waar jij wat aan hebt! Knipoog

amberS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 17:49

nah een veulen is altijd wel een veulen en kan veulen zijn of tie nou in een wei staat met andere paarden dat heet "opfok" of gewoon ergends anders, met andere paarden.. hij zal het verschil niet merken hoor, hij weet niet anders! en hij leerd nog vanalles waar die heel zijn leven mee te maken krijg, er word toch zoiezo niet op gereden tot zijn 3e a 4e, dus hij zal het nog niet zwaar hebben ofzo... en je heb een super band.

Risje80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-06 18:00

Dat doe ik ook Sherif. De discussie gaat inmiddels helemaal ergens anders over, dat vind ik jammer. Gelukkig zaten er in het begin goede tips voor me bij.
Ik heb NIET gevraagt of ik mijn jaarling in de opfok moet doen of dat ik hem iedere dag moet gaan borstelen. Dus die discussie gaat nergens over!!
Maar ja, zoals ik al eerder gemeld had, door grondoeveningen staat mijn paardje netjes stil.
Jammer dat deze topic geheel de andere kant uit loopt.

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 09:42

marleen_usar schreef:
Een paard kan niet praten net zoals een heel klein kind,en de vergelijking is al gemaakt.Je kan niet teveel vragen van een jong paard, doe je dat toch neem dan een ouder paard.Laat een veulen lekker veulen zijn laat hem of haar lekker genieten.

Of laat iedereen gewoon doen hoe zij of hij dat wilt....

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 09:44

runningkawa schreef:
Waarom is het bij een jaarling halen en bij een 3 jarige rukken?

Het woord rukken werd bij de jaarling ook gebruikt. Dus ja dan passen we onze taal maar aan Knipoog

Het is bij allebei de partijen niet gemakkelijk maar ik begrijp niet waarom het bij de driejarige wel goed is en bij een jaarling niet.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 09:53

Omdat een 3 jarige zich veel langer bij de les kan houden

Voor een jaarling is 5 min opletten en zich daarbij gedragen echt al heel veel gevraagt Ja

Je merkt duidelijk dat als ze ouder worden dit vanzelf beterder gaat. Ja

Vraag een kind van 3 eens 5 min stil te zitten, dat gaat, met moeite
Of mee te lopen en daarbij op te letten, dus niet gaan spelen ondertussen

Maar een kind van 6 kan dat in groep 3 zit kan dat al weer veel beter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 10:57

Maar dit beter gaan, gaat al na een paar maanden. die van mij is nog wel kijkerig, maar wat wil je, ze staat net op een nieuwe stal. Maar ze plet mij niet, ze gaat nog netjes om als ik dat vraag. Kortom, ze wijkt voor druk. Nu wordt ze vaker door vreemden uit het land gehaald om bv. naar de hoefsmid of DA te gaan. Mijn paard is erg eenkennig, en ze krijgen haar erg moeilijk te pakken. Het lukt wel uiteindelijk, maar ook dit is een goede oefening voor haar. Ze leerd zo dat vreemden ook ok zijn. Ik heb een erg goede band met mijn paardje, en dat wil ik graag zo houden. Misschien een tip voor TS. Ik heb mijn paard leren wijken voor druk. gewoon als je haar poetst een paar keer omzetten, en dat kan je ook heel goed aan de hand oefenen. Als je met haar naar de wei loopt, of als ze in de wei loopt. Bij ij heeft het een paar weekjes geduurd, maar geloof me, zodra ik 'om' zeg, of mijn hand maar voelt gaat ze netjes aan de kant.

justahorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 11:05

Het paard gerust stellen en erg consequint zijn tegen ze.

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 13:04

runningkawa schreef:
Omdat een 3 jarige zich veel langer bij de les kan houden

Voor een jaarling is 5 min opletten en zich daarbij gedragen echt al heel veel gevraagt Ja

Je merkt duidelijk dat als ze ouder worden dit vanzelf beterder gaat. Ja

Vraag een kind van 3 eens 5 min stil te zitten, dat gaat, met moeite
Of mee te lopen en daarbij op te letten, dus niet gaan spelen ondertussen

Maar een kind van 6 kan dat in groep 3 zit kan dat al weer veel beter.

Mijn jaarling gaat braaf met mij mee naar buiten. Natuurlijk kijkt hij om zich heen en natuurlijk schrikt hij wel eens. Maar dat doet onze 10 jarige new forest pony ook nog.

En hoe vroeger verkeersmak hoe beter ik het vind. Ik denk dat je een jaarling ook gewoon de basis bij moet brengen voordat hij wel over je heen gaat lopen. En bij mijn basis horen de staandaard dingen zoals voetjes geven, halstertje om, gepoetst worden en de weg uit gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 13:06

Dan heb je mazzel
Voor hetzelfde geld hangt hij in je nek omdat hij er geen zak aan vind en het te lang duurt allemaal.

Ja een jaarling hoort basis te kennen
halster aan uit, voetjes geven en overal aangeraakt worden.
Thats it.

En dat hoogstens 10 min in de week.
De rest hoort hij lekker paard te zijn bij zijn vriendjes...

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 13:17

Ik ben met hem wezen zwemmen in het natuurgebied in de buurt, vond hij geweldig! En daar zijn we zeker twee uur geweest, natuurlijk waren zijn maatjes ook mee.

Voor de rest staan hij lekker op het land met nog drie anders hengsten van 1, 2 en 4 jaar oud. Ik ben er zelf iedere avond om te kijken en te controleren. Maar de eerste die mij ziet aankomen is die van mij hoor! Dan staat hij mij bij het hek al op te wachten. Heerlijk vindt hij die aandacht.

En de rest van de basis kent hij inderdaad al.

Hij is de gehele dag lekker paard met zijn vriendjes en poets hem nu denk ik 3 keer in de week. (behalve als het regent, dan helemaal niet) En af en toe gaan we wandelen of iets anders doen.

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 13:23

leuk

ArGieVai

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 13:24

hee, ik heb ook een jaarling (17 maanden) en ik heb hem gewoon lekker met soortgenootjes op het land en ik ga denk 1 keer in de week heen lekker eventjes door het land lopen, borsteltje erover, maar ik zet hem nog niet vast.. gewoon zelf vasthouden, voetjes geeft hij nog niet super maarja hij is 1 hoor Lachen

gewoon lekker laten groeien, je kunt niet verwachten dat een jaarling doodstil blijft staan Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 13:26

hoe doe jij dat dan bij de hoefsmid en dergelijke?

ArGieVai

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 13:27

hoefsmid komt, anita (daar staat hij bij) houd hem vast, en z'n hoeven worden gewoon bekapt en hij blijft netjes staan Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 13:30

Idd, op die manier Lachen
Daar hoeft je paard niets anders te kunnen als voetjes geven.

Er word veel te veel getuttelt met dat jonge spul.
Ja, dat gaat soms goed, maar veel en veel vaker fout.
Maar dat wil men maar niet geloven...

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 13:35

Ik denk zelf dat ik heel goed weet waar ik mee bezig ben. Ik ben geen tuttel maar vindt dat afwisseling voor zo'n dier ook heel erg goed is.

En spelen met zijn maatjes kan hij de hele dag.

Je laat een baby toch ook niet de eerste drie jaar alleen maar in huis omdat er buiten ongelukken kunnen gebeuren?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 13:36

ze zegt net dat hij voetjes nog niet super geeft.

In jou ogen hoort een paard altijd op het land te staan met zijn soortgenootjes, het is niet zo dat dat een algemene regel is voor het houden van jonge paarden.
Ik heb dan blijkbaar een superbrave pony. En ja ze heeft plezier erin. Anders kwam ze niet iedere dag samen met haar vriendinnetjes hinninkend op me af gerend zodra ze mijn auto ziet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 13:37

De hele dag spelen is genoeg afwisseling

Wat is dat voor een raar vergelijk?
Ik doe dat niet om ongelukken te voorkomen, maar omdat het puur onnodig is en de meeste paarden er niet beter van worden.

Mijn jonge paard komt ook op me af gehinnikt
en dan geef ik een aai en ben weer weg Haha!
Dat kan ook

Tuttelen doe k wel met mijn 14 jarige.

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 13:37

Anzjuhlaa schreef:
ze zegt net dat hij voetjes nog niet super geeft.

In jou ogen hoort een paard altijd op het land te staan met zijn soortgenootjes, het is niet zo dat dat een algemene regel is voor het houden van jonge paarden.
Ik heb dan blijkbaar een superbrave pony. En ja ze heeft plezier erin. Anders kwam ze niet iedere dag samen met haar vriendinnetjes hinninkend op me af gerend zodra ze mijn auto ziet.

Mee eens! Die van mij ook!

sherif

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 13:38

runningkawa schreef:
Idd, op die manier Lachen
Daar hoeft je paard niets anders te kunnen als voetjes geven.

Er word veel te veel getuttelt met dat jonge spul.
Ja, dat gaat soms goed, maar veel en veel vaker fout.
Maar dat wil men maar niet geloven...

je bent er vergeten bij te vermelden dat dit vaak verkeerd gaat wanneer dit gebeurt door mensen die onwetend EN onervaren zijn! Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 13:40

voor jou is het niet nodig, maar ik heb maar 1 paard en dat is mijn jaarling. Paarden zijn mijn hobby, en het klinkt heel egoistisch maar als ik zin heb om haar te poetsen of weet ik veel wat, dan ga ik dat ook doen.

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 13:40

runningkawa schreef:
De hele dag spelen is genoeg afwisseling

Wat is dat voor een raar vergelijk?
Ik doe dat niet om ongelukken te voorkomen, maar omdat het puur onnodig is en de meeste paarden er niet beter van worden.

Mijn jonge paard komt ook op me af gehinnikt
en dan geef ik een aai en ben weer weg Haha!
Dat kan ook

Tuttelen doe k wel met mijn 14 jarige.

Waarom zou mijn paard er niet beter van worden? Kun je mij dat eens proberen uit te leggen?

Ik heb verschillende paarden ingereden waarvan sommige die rechtstreeks uit het land kwamen en niet eens wisten wat wij waren. Maar ook een aantal die al veel in handen waren geweest die een stuk koeler waren (ok en een beetje dwarser)

Maar ik persoonlijk zie er geen kwaad in om redelijk vaak met het dier bezig te zijn. En natturlijk moet hij met soortgenootjes kunnen spelen. Maar dat doet hij nu toch ook?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 13:43

Anzjuhlaa schreef:
voor jou is het niet nodig, maar ik heb maar 1 paard en dat is mijn jaarling. Paarden zijn mijn hobby, en het klinkt heel egoistisch maar als ik zin heb om haar te poetsen of weet ik veel wat, dan ga ik dat ook doen.

Dan ha je een 6 jarige moeten kopen

Vraag maar eens aan handelsstallen welke paarden ze doorgaans het lieste hebben...
Dan krijg je idem antwoord wat ik hier schrijf
En wat meerdere hier schrijven die op handelstallen hebben gereden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 13:46

Sietske kan 23.5 uur per dag met haar vriendjes spelen. Nu moeten onze toekomstige sportpaarden op trainingsstallen allemaal zo natuurlijk mogelijk worden gehouden, met vriendjes spelen enz enz. Zodra ze 3 jaar zijn en ingereden worden, halen we ze uit het land wordt er een zadel opgegooid, en gaan we rijden. Deze paarden staat met dekens op op stal, zelfs in de zomer, ze worden betuttelt tot en met. Zodat ze oh maar geen blessure oplopen. Want dan kan de ruiter het wedstrijd zeizoen wel vergeten. Wat is nou krom?

@runningkawa: ik heb zelf altijd op handelsstallen gereden, ik ben een tijdje professioneel met de paardensport bezig geweest. Ik heb mijn diploma's en alles. Nu heb ik de keuze gemaakt om dit paard te kopen, daar een band mee op te bouwen en te kijken hoe ver ik met haar kom. ik heb bewust voor een jaarling gekozen omdat ik toen ik haar kocht nog niet helemaal genezen was van een blessure. En daardoor niet kon rijden.