wat vinden jullie van het echt slaan van een paard!

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Re: wat vinden jullie van het echt slaan van een paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 10:33

mieky18 schreef:
soms zie je wel eens mensen die met
sporen rijden en er dan vervolgens ook nog weer een zweep bij hebben... Boos!

Ik rij ook met sporen en soms daar ook nog de zweep bij....Haha!

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 10:33

Ik ook, oef nu mishandel ik mijn paard..... Haha!

saffire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-06 10:38

sjonge dat zegt ze toch niet!!
je hebt ook mensen die ze verkeert gebruiken, dan ist wel gemeen
maar ik zeg niet dat jullie dat doen hoor Knipoog

x__beauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 10:56

"Hee ik Sla me paard bijne nooit behalve als ze gewoon echt het loopt te verknallen dan kan ze van mij wel een mep verwachten , maar me dan ook niet waar hoe of hoe hard ze moet het gewoon leren , en ik denk als je gewoon 1 x flink een mep geeft en ze is het afgeleerd , dan 20 x kleine tikjes en ze blijft het doen ! Knipoog maarjaa,, ik sla alleen als het nogdig is !! en beloon haar als ze het goed doet ! Knipoog

xx Femkee

x__beauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 10:58

Sorry, ik vind het eigenlijk helemaal niet zielig om met sporen EN zweep te rijden , ik doe het ook en me pony heeft er helemaal Geen last van hoor, anders laat ze dat wel merken

xxx Femke

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 12:01

KiWiKo schreef:
Dat bedoel ik Cassidy Haha! Haha! als je de hele tijd aan het praten bent, hoe moet een paard dan weten wanneer er een commando volgt........ en als het kwartje niet gelijk valt dan krijgt het dier op zijn sodemieter Haha! terwijl de mens in dat geval niet duidelijk is geweest.

zo krijg je dus "beschadigde" paarden

ik bedoel niet hele banketstaaf verhalen, eerst voordat ik het land instap (stond dus nog voor de draad, niet in het land) toen viel het nog mee, ze stond gewoon boos voor de draad, ik probeer het eerst zo op te lossen, maar als ik al in het land sta, en ze begint weer, en dan echt heel gemeen, met maaiende voorhoeven tegenover me staat, dan krijgt ze wel een mep ja, maar als het niet nodig is niet, meestal lukt het bij haar om met rustig te praten voordat je het land inloopt. besluit ze daarna de confrontaie wel met mij aan te gaan, dan krijgt ze een tik.. het is bij mij ook gekomen, nadat ik met haar gevallen ben tijdens het springen, zij is vroeger mishandeld als ze niet goed sprong, ik denk dus dat ze een trauma oid heeft, vandaar probeer ik haar eerst gerust te stellen, maar als dat niet helpt moet ik wel ingrijpen, anders wordt het voor mij te gevaarlijk

ik rij trouwens meestalook met sporen en zweep, omdat ik merk dat ze veel beter reageerd, ik niet alleen ook de instructrise ziet verbetering, omdat ze anders niet goed genoeg op mn been reageerd Knipoog

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 12:07

Het feit alleen al dat ze boos kijkt zou ik niet accepteren. Ken je de gradaties niet bij paarden? Stap 1 is dreigen, en als de tegenstander daar niet naar behoren op reageert, volgt de aanval.
Ik zou om te beginnen voorkomen dat ze al gaat dreigen. Dit bereik je het beste door grondwerk met haar te gaan doen. Zo kun je op een geleidelijke manier de verhoudingen recht zetten en respect van je paard krijgen, ongeacht het verleden van het paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 12:12

ja opzich heb je gelijk, maar ik probeer te verkomen dat ze gaat aanvallen, en met praten lukt dit wel, als ze begint te dreigen, stem verheffen, stopt ze weer rustig en vrolijk praten, meestal werkt dit wel, en laat ze me met rust, doet ze dat niet, is dat haar keus, en krijgt ze een tik.. grondwerk, wil ik wel met haar doen, maar los in het land lukt dit niet, ik ga even in het topic kijken wat je hier eerder hebt gepost Lachen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 12:13

Niet voorkomen dat ze gaan aanvallen, de confrontatie zoeken op een moment dat het jouw uitkomt, verhoudingen rechtzetten op momenten die jouw het beste passen, en niet wanneer je paard dat beslist (dus als je het land op gaat).
Paard apart nemen is daarbij wel een vereiste.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 12:24

ik ga liever de confrontatie aan als ik al in het land sta, (ze staat nu alleen, ivm met veulen dat er net een paar dagen bij weg is) anders moet ik nog onder de draad door, en dan kan ze dus makkelijker aanvallen, als ik laag bij de grond ben (bukken)
in het land loop ik ook wel naar haar toe als ik ga rijden oid, en als ze dan aanvalt, stemverhef + zweep omhoog, als ze een ''goede'' bui heeft, heeft ze zoiets van oeps, laat maar, en dan doet ze normaal, bij een slechte bui, probeert ze het nog een paar keer, en bij afstand gaat ze heel erg tekeer, ik blijf dan gewoon staan, en ze krijgt een tik, ik ga nooit het land uit voordat ik heb gedaan wat ik doen moest, ze wint dus nooit

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 12:46

amosjuh schreef:
dus jij zegt, een mishandeld paardje wat te bang is voor je , ga jij gwoon een tik geven, nou sorry hoor maar dat vind ik niet normaal

Het ligt eraan. Mss heb je al in mijn profiel gekeken maar mijn vz-hengst is in zijn eerste levensjaar al mishandelt geweest. Hij heeft hier zeker wat psychische littekens aan overgehouden en hij heeft zo zijn goede en slechte dagen. Hij is kopschuw geweest en als je je stem verheft raakt hij ook lichtlijk in paniek. Maar hij is en blijft een hengst met hengstenkuren. Vooral toen hij na een jaar begon te puberen. In het begin dat hij met zijn tanden begon te verkennen wilde ik hem ook niet slaan omdat hij mishandelt was maar op een gegeven moment had hij mij goed te pakken en ik had er een blauwe plek aan over gehouden. Ik had van iemand geleerd om hem te blocken met je elleboog, zodat het paard niet bij je kan komen. Maar zie maar eens een Ardenner tegen te houden met een enkele elleboog. Toen bedacht ik pas hoe dom ik bezig was, omdat hij vroeger mishandelt was laat ik mij nu door hem in feite mishandelen. En dat terwijl ik het allerbeste met hem voor heb! En ik zoveel met hem heb meegemaakt en het vertrouwen in de mensen weer terug heb gegeven. Toen heb ik hem gewoon echt een klap, nog niet eens zo hard tegen zijn borst gegeven. Meneer was hier best van geschrokken want ik had hem nog nooit geslagen maar hij heeft hierna nooit meer zijn tanden in mij durven zetten. Hij was na die klap/harde tik zijn vertrouwen in mij absoluut niet kwijt, hij bleef gewoon zoals gewoonlijk achter mij aan lopen en wilde dolgraag vriendjes zijn met mij ondanks zijn heftige verleden. Dat had ik veel eerder moeten doen! Nu hoef ik alleen maar nee te zeggen en hij draait zijn hoofd al weg, daar beloon ik hem dan uitbundig voor. Want hij leeft voor beloningen en aaitjes.

Natuurlijk zal niet ieder mishandelt paard zo reageren als Jack deed. De ene raakt wel meteen alle vertrouwen in je kwijt als je nog geen goede band met hem hebt gekregen. Ik heb gewoon geluk dat Jack mij als leider ziet en dat ik hem op dat moment dus even op zijn plaats moest terugzetten als leider zijnde.

Ohja, BTW, deze zeurkous is tevreden zolang je maar bij je standpunt blijft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 14:19

Nooit.
Althans, ik heb ook nog nooit een hap/trap of een poging tot van der gehad. Krijg ik die wel zal ik er toe geneigd zijn zelf een tik terug te geven, ook al slaat het nergens op.
Ander fout gedrag negeer ik altijd.

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 14:29

Ik vind het pas zielig als je het paard niet een flinke pets geeft wanneer hij het nodig heeft. Het komt zijn karakter niet ten goede en vergroot dus alleen maar de kans dat hij op transport naar Italie eindigt.

Duncan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 14:48

onnodig en wreed omdat ik vind dat je het recht niet hebt om een paard te slaan en dat ook nooit nodig is.

het is wel nodig om je paard monddood te maken

Cassidy

!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 14:51

Miirthe schreef:
Nooit.
Althans, ik heb ook nog nooit een hap/trap of een poging tot van der gehad. Krijg ik die wel zal ik er toe geneigd zijn zelf een tik terug te geven, ook al slaat het nergens op.
Ander fout gedrag negeer ik altijd.

Altijd en nooit zijn twee woorden waarbij je moet altijd moet onthouden dat je ze nooit gebruikt. Haha!
Overigens is het negeren van ongewenst gedrag ook geen garantie dat ze het daarna nooit meer doen...het zijn en blijven paarden en geen kinderen.

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 14:52

Citaat:
onnodig en wreed omdat ik vind dat je het recht niet hebt om een paard te slaan en dat ook nooit nodig is

Nee, en hij heeft het recht niet om op mijn tenen te gaan staan en er niet gelijk vanaf te gaan. Negeren gaat dan ook zo moeilijk Knipoog

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 14:55

Als een paard op je tenen kan gaan staan, staat hij te dicht bij je...al eens van je persoonlijke hoolahoop gehoord? Als je paard daar buiten blijft, is het voor hem erg moeilijk om je te raken met trappen, en om wel of niet met opzet op je tenen te gaan staan.

Duncan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 14:56

odetteke schreef:
Citaat:
onnodig en wreed omdat ik vind dat je het recht niet hebt om een paard te slaan en dat ook nooit nodig is

Nee, en hij heeft het recht niet om op mijn tenen te gaan staan en er niet gelijk vanaf te gaan. Negeren gaat dan ook zo moeilijk Knipoog

Dat recht heeft hij idd niet, maar hij komt niet recht uit de lucht vallen, jij hebt signalen gemist want hij is al te dichtbij en het is aan jou om jezelf te trainen en hem dan voor te zijn. Achteraf slaan is misschien wel effectief, maar in mijn ogen niet eerlijk, je kan het voorkomen als je met al je aandacht bij je paard bent.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 15:13

Ook niet helemaal waar...je moet weten hoe je moet en kunt reageren als je paard je persoonlijke ruimte in dreigt te komen...en daar kan alle aandacht die je op het paard richt nog net niet voldoende voor zijn....

knakky

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 15:56

ja met sporen is zowiezo niet lekker voor je paard, maar als het niet werkt bij een paard, moet er wel een zweepie bij:( maarja een paard moet het ook zelf kunnen weten:) ik zal 1 keer met sporen rijden, en dan zonder zweep kijken ofie dan wel luistert -xxx- Cool

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 16:01

Sporen zijn voor de verfijning van de hulpen, niet om het paard voorwaarts te krijgen....

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 16:07

Citaat:
Sporen zijn voor de verfijning van de hulpen, niet om het paard voorwaarts te krijgen....

En waar heb je dat opgevangen?
Ben wel benieuwd na de werkelijke uitvindingen en bedoeling van sporen nadat iedereen zegt ´sporen zijn er om de hulpen te verfijnen´
Ik geloof er geen snars van...
Heb je wat literatuurtips?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 16:13

friesjeessss schreef:
ik ga liever de confrontatie aan als ik al in het land sta, (ze staat nu alleen, ivm met veulen dat er net een paar dagen bij weg is) anders moet ik nog onder de draad door, en dan kan ze dus makkelijker aanvallen, als ik laag bij de grond ben (bukken)
in het land loop ik ook wel naar haar toe als ik ga rijden oid, en als ze dan aanvalt, stemverhef + zweep omhoog, als ze een ''goede'' bui heeft, heeft ze zoiets van oeps, laat maar, en dan doet ze normaal, bij een slechte bui, probeert ze het nog een paar keer, en bij afstand gaat ze heel erg tekeer, ik blijf dan gewoon staan, en ze krijgt een tik, ik ga nooit het land uit voordat ik heb gedaan wat ik doen moest, ze wint dus nooit

Imo doe je het zo met dit paard met deze omschrijving goed Haha!

mememe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 16:23

ik ben het eigenlijk weleens met odette.
veel mensen geven een tik als hun paard het niet goed doet.oké dan is het terecht,maar mensen die hun paard gewoon een tik geven omdat ze denken dat hij het niet goed doet.en dus het paard de schuld krijgt van iets wat hij niet heeft gedaan,dat vind ik ronduit flauw.en het ligt dus ook vaak aan de ruiter zelf.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 16:30

Is niet eens ronduit flauw, maar is gewoonweg gemeen! Hoe kan je nou van een paard verwachten dat het dier je snapt als je zelf mixed messages stuurt.