Zadelmak maken.. Welke leeftijd?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 13:18

loutjuh schreef:
als ik een veulen zou gaan fokken zou ik hem zowiezo tot zijn 3,5 met rust laten. Aan de hand oefenen (zoals het meelopen etc. en het laten wennen aan alles) kan wel maar voor de rest niks. Zowiezo vind ik dat een paard eerst op moet groeien in een goede kudde (dat is in mijn ogen een opfok) Ik zou pas beginnen met zadelmak maken (en er zowiezo voor de eerste keer op zitten) als een paard boven de 3,5 tot 4 is. 3 jaar is een algemene leeftijd maar er zijn ook paarden die pas veel later rijp zijn. Je moet niet alleen naar de leeftijd kijken maar vooral naar het paard zelf.

Ik zou altijd het zekere voor het onzekere nemen. Liever min. een jaar wachten dan straks rugklachten (of iets dergelijks) hebben.

Ik zou het zowiezo laten doen met proffesionele hulp (ik wil er wel nauw bij betrokken zijn) en ik vind het niet verantwoord om een onervaren iemand op een onbeleerd paard te laten zitten, en ook niet om zo vroeg al te beginnen.

Idd.. armani gaat ook lekker de kudde in en tegen de tijd dat hij 3 word haal ik hem eruit om hem verder op te voeden aan de hand...
Als hij blijft tenminste.
Hetgeen wat hij nu leert is aan de hand meelopen etc, gewoon de basis, zodat hij dat wel kan als hij uit de kudde komt..

loutjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 15:08

Jammer, dat ik in mijn bed lachte slapen en zoveel moest bijlezen en niet even mee kon discuseren.

Weetje wat het grappige is aaan de hele discussie. Dat de mening waarom wachten prima onerbouwd is en ook tig van redenen zijn WAAROM NIET dus waarom wachten tot boven de 3.5 a 4 jaar.

De mening van de tegen partij is daarin tegen nog geen 1 keer ondebrouwd of een goed argument gehoord en lopen zich alleen maar te verdedigen. Of je krijgt antwoorden als: mee eens, amen etc (voegt niks toe...dus laat dat gewoon als je geen onderbouwde mening hebt zeg dan gewoon niks)

@ cinnepin: wat jij zegt over het gewicht (ik weet dat het niet helemaal aansluit bij het topic) maar als jij lang genoeg wacht (lees tot het paard een stuk sterker is in zijn lichaam DUS met ong. 4 jaar) dan kan er beter iemand van 80 opzitten dan een meisje van 50 dat lopen te bonken of zelf haar evenwicht niet eens kan houden!....

@ freggel: precies het beoordelen van een paard aan de buitenkant hoeft niks te zeggen over de rijpheid aan de binnenkant. Een paard kan van bouw al heel volwassen uitzien en rijp zijn, maar de botten van binnen kunnen nog erg week zijn, en dit voel je niet en zie je niet, je kan het alleen maar voor zijn door er niet te vroeg mee beginnen.

En wat betreft er een paar keer opzitten. Waarom zou je dat in hemelsnaam doen… je kan nog je leven lang op je paard zitten waarom perse nu? En zelfs voor een fotootje, ook dit wordt snel al een paar keer meer . Het probleem is denk ik ook dat ruiters zich zelf een mening aan praten en hier op een begeven moment in gaan geloven zonder dat het überhaupt te onderbouwen is en er dus een logische reden voor is waarom je het doet..

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 15:11

loutjuh schreef:
Jammer, dat ik in mijn bed lachte slapen en zoveel moest bijlezen en niet even mee kon discuseren.

Weetje wat het grappige is aaan de hele discussie. Dat de mening waarom wachten prima onerbouwd is en ook tig van redenen zijn WAAROM NIET dus waarom wachten tot boven de 3.5 a 4 jaar.

De mening van de tegen partij is daarin tegen nog geen 1 keer ondebrouwd of een goed argument gehoord en lopen zich alleen maar te verdedigen. Of je krijgt antwoorden als: mee eens, amen etc (voegt niks toe...dus laat dat gewoon als je geen onderbouwde mening hebt zeg dan gewoon niks)

@ cinnepin: wat jij zegt over het gewicht (ik weet dat het niet helemaal aansluit bij het topic) maar als jij lang genoeg wacht (lees tot het paard een stuk sterker is in zijn lichaam DUS met ong. 4 jaar) dan kan er beter iemand van 80 opzitten dan een meisje van 50 dat lopen te bonken of zelf haar evenwicht niet eens kan houden!....

@ freggel: precies het beoordelen van een paard aan de buitenkant hoeft niks te zeggen over de rijpheid aan de binnenkant. Een paard kan van bouw al heel volwassen uitzien en rijp zijn, maar de botten van binnen kunnen nog erg week zijn, en dit voel je niet en zie je niet, je kan het alleen maar voor zijn door er niet te vroeg mee beginnen.

En wat betreft er een paar keer opzitten. Waarom zou je dat in hemelsnaam doen… je kan nog je leven lang op je paard zitten waarom perse nu? En zelfs voor een fotootje, ook dit wordt snel al een paar keer meer . Het probleem is denk ik ook dat ruiters zich zelf een mening aan praten en hier op een begeven moment in gaan geloven zonder dat het überhaupt te onderbouwen is en er dus een logische reden voor is waarom je het doet..

Mag ik even zeggen : AMEN!

loutjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 15:13

@ freggel> ook longeren daar zou ik inderdaad niet te vroeg mee beginnen, Een simpele volte draaien voor een paard is veel moeilijker dan merendeels denkt. Ik werk daarom ook liever met een paard dat verder los loopt en zijn eigen weg kan bepalen (freestyle) of aan de lange lijnen. Laat staan er met zadel en al op zitten voor zijn 3 aan de longeer lijn.... nee dan moet je denk ik even helemaal terug naar de basis (VAN JEZELF)... Ik begrijp dan niet hoe een paard zijn evevwicht moet kunnen bewaren op een volte (wat hij al moeilijk vind zonder iemand) en nu nog met zadel en iemand er op....dat moet toch ontzettend belasten zijn

(maar goed...ook dit is weer een andere discussie, maar het blijft erop neer komen dat 3.5 a 4 jaar een mooie leeftijd is om te beginnen met zadelmak maken)

loutjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 15:14

@ sab: ik dacht dat we dit niet meer zouden doen

MISTRAL94

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 23:56

Dit is een flinke discussie geworden zeg!

loutjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 00:00

haha, nogal. Toch vind ik het onderwerp zeker waard om over te discuseren, het zet mensen toch vaak aan het denken over hoe en wat.

MISTRAL94

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 00:04

Ik vind het zeker ook niet verkeerd! Iedereen heeft een andere kijk op bepaalde dingen, wel vind ik dat je elkaar in hun waarde moet laten ook al ben je het niet overal mee eens, toch?

loutjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 00:09

dat vind ik ook, maar als je je mond open trekt moet je het ook kunnen onderbouwen. Het doel van een discussie is toch om elkaar het licht te laten zien, en hier leer je van.

Zera

Re: Zadelmak maken.. Welke leeftijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 00:26

Nou mijn paardje is op dit moment 2 jaar en 2 maanden en ik heb haar al een aantal keer aan de longe gehad.. heb er nog niet opgezeten ofzo.. Ik heb het er ook met me rij instructeur over gehad, en die zei als ik niet teveel van haar vroeg dat het dan makkelijk zou kunnen doen.. Daarmee bedoelt hij gewoon wat stappen en wat draven met iemand die haar vast houdt.. Ik heb het ook pas 2 keer gedaan, om haar niet teveel te belasten.. Heb het er ook met me rij instructeur over gehad wanneer ik haar het beste kon inrijden, en hij zei tegen me dat 2,5/3 jaar normaal was, en hij rade mij aan om daar tussen in te beginnen.. Omdat ze al zoo groot was en al goed gebouwd.. Ze ziet eruit alsof ze een paard van 4/5 jaar is..

Maarja iedereen heeft er weer een andere kijk op, de een die begint er gewoon eerder mee dan de andere.. Maar ik heb het er gewoon met een aantal mensen over gehad, ook mensen die paarden zadelmak maken en etc etc en die vertelde me allemaal hetzelfde..

Freggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 00:37

Zera heb je het hele topic al gelezen .

Ik vind het in ieder geval veel te vroeg. Ze kan er wel uitzien als 4/5 aan de buitenkant, maar aan de binnenkant en in 't koppie is ze dat nog niet. Dus waarom niet nog wat langer wachten.

Ik ken ook genoeg "ervaren" mensen, wat niet wil zeggen dat ik het altijd met ze eens ben. Iets wat als normaal wordt gezien hoeft niet altijd het juiste te zijn.

Ik zou zeggen verdiep je eens in de materie, in dit geval de anatomie van een paard, specifiek de groei.

Zera

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 00:51

Ja ik heb het hele topic gelezen, ik zeg toch ook iedereen denkt er anders over..
Omdat ze op dit moment geen bijna niet meer te hanteren is, ze luisterd op dit moment voor geen meter..
Ze is op dit moment gewoon ontzettend aan het puberen..
Ik ga ook niet op haar zitten of wat dan ook, ik wacht ook nog een tijd voordat ik erop ga zitten..
En ik doe bij het longeren niks inspannends het is hooguit 10 min meer niet.. Ik wil haar ook niet teveel gaan belasten of wat dan ook..
Maar zoals ik al zei iedereen denkt er anders over, en ieder paard is anders..
Maarja iedereen heeft een eigen mening over hoe ze een paard doen inrijden en wanneer

Freggel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 07:55

Zera schreef:
Omdat ze op dit moment geen bijna niet meer te hanteren is, ze luisterd op dit moment voor geen meter..
Ik ga ook niet op haar zitten of wat dan ook, ik wacht ook nog een tijd voordat ik erop ga zitten..
En ik doe bij het longeren niks inspannends het is hooguit 10 min meer niet.. Ik wil haar ook niet teveel gaan belasten of wat dan ook..

Natuurlijk denkt iedereen er anders over, maar imo is longeren voor zo'n jong dier is inspannend en belastend voor de gewrichten. En ze is net 2 jaar.
Als je al persé wat op deze manier met haar wil doen, dan kun je nog beter de hele bak gebruiken maar liever nog even wachten.

Maar omdat ze nu niet luistert omdat ze pubert is een kwestie van opvoeding en niet een reden om een paard maar aan het werk te zetten.

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 08:01

Een 2 jarige die niet meer te hanteren is moet niet aan het werk, die moet het land op met veel andere paarden

fransje23

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 08:50

Zera schreef:

Dat lijkt mij toch een duidelijk signaal dat je paard er geestelijk nog helemaal niet klaar voor is.
Lichamelijk trouwens ook niet (zoek even in dit topic naar het plaatje met die groeischijven).
Ik zou zeggen gooi je paard lekker in de wei en heb geduld.

Zera

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 08:55

Ik doe haar longeren in de wei met 2 longereer touwen aan elkaar vast dat ze alle ruimte heeft, maar ik ga hier verder niet op in.. Ik heb mijn mening geven klaar.. Daarvoor is een forum.. Ik bepaal ze wanneer en wat ik met haar ga doen..

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 08:59

Maar Zera.. ik zie wel dat je je mening gegeven hebt, maar onderbouw deze dan eens. Wat is het juiste argument voor jou geweest om te zeggen.. dat je haar zo nu en dan al longeerd? En dat je er al een aantal keren op hebt gezeten...

Natuurlijk is het jouw paard, maar je moet dit niet als een persoonlijke aanval zien.
Alle mensen op dit forum hebben het beste met de paarden voor (op een aantal na dan) en daarom bestaat dit forum ook. Zodat mensen met paarden met elkaar van gedachte kunnen wisselen.
Het is niet zo dat er alleen maar Lariekoek in gezegd wordt of dat ze het slechte met jouw paard voor hebben. Juist niet.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 09:09

ook mijn instructrizse zegt dat ik er al mee bezig kan zijn hoor zolang ik het niet te lang te veel en te vaak doe kan het geen kwaad
dit zei mijn vorige instructrise trouwens ook

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 09:15

Cindy: Onder welk argument kon jij al mee bezig zijn dan volgens jouw instructrise?

Raiza

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 09:22

Wizzard is in maart 3 geworden en hij is nu 1,5 week onder het zadel.
Eind van de week komt hij naar huis en dan mag hij lekker de zomer terug de wei op. Eind van de zomer wil ik er dan rustig mee gaan beginnen zodat we volgend jaar april met wedstrijden kunnen beginnen.
Wizzard wordt professioneel ingereden door een jongen die er steeds 3-4 heeft staan waar hij op dat moment mee bezig is naast zijn eigen wedstrijdpaarden. Zelf durf ik het niet, en ik betaal liever iets meer en dat het dan goed gebeurd dan een onervaren iemand erop zetten die er een misschien (onbewust) een hoop aan verprutst.

bokjebok

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 09:52

@ Raiza

precies dat ga ik ook doen want met mijn geluk gebeurd er iets dat dat paard meteen een trauma heeft haha ik laat als ik besluit om die jaarling te nemen ook iemand dr inrijden die dit dagelijks doet liever wat betalen dat het goed gebeurd dan dat je het zelf verneukt! natuurlijk zijn er ook mensen die je betaald en het verneuke maja ik kijk eerst bij andere paarden voor ik me eigen erheen breng

Zera

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 11:10

@[***]

Als je goed had gelezen heb ik nog niet op haar gezeten en dat ben ik de eerste tijd ook niet van plan..
Maar als je ookal eerder had gekeken, ik doe het alleen maar omdat ze niet te hanteren is, ze is ontzettend aan het puberen..
Ik doe ook niks inspannends of wat dan ook op dat moment, heb 2 longeer touwen die ik aan elkaar vast maak en ik doe het met een halster..
En ik voel me niet persoonlijk aangevallen helemaal niet, maar ik krijg er gewoon meteen commentaar op en alles..
Ik hoef me hier ook niet te gaan verantwoorden ofzo, maar ik heb gewoon mijn mening opgeschreven wanneer ik haar het liefste wil gaan inrijden en wat ik op dit moment aan het doen ben..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 11:42

Zera schreef:
Ik heb het er ook met me rij instructeur over gehad, en die zei als ik niet teveel van haar vroeg dat het dan makkelijk zou kunnen doen.. Daarmee bedoelt hij gewoon wat stappen en wat draven met iemand die haar vast houdt.. Ik heb het ook pas 2 keer gedaan, om haar niet teveel te belasten..

Hieruit maakte ik op dat je er al opgezeten had

Zera schreef:
En ik voel me niet persoonlijk aangevallen helemaal niet, maar ik krijg er gewoon meteen commentaar op en alles..
Ik hoef me hier ook niet te gaan verantwoorden ofzo, maar ik heb gewoon mijn mening opgeschreven wanneer ik haar het liefste wil gaan inrijden en wat ik op dit moment aan het doen ben..

Dus je bent haar op zit moment aan het inrijden.
Je hoeft je ook niet verantwoorden, maar je geeft je mening zonder deze (in mijn ogen) goed te kunnen onderbouwen. Dan is een goedde discussie al gauw niet mogelijk. Wordt het eerder een wellus nietus spelletje..

Zera

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 11:46

Neej ik heb haar pas 2 keer gelongeerd..
Ik ben haar op dit moment helemaal niet aan het inrijden, ik wil in september/oktober eens langzaam gaan beginnen.. Op dit moment niet.. Ik heb dan het winterseizoen ertussen zitten en dan doe je automatisch toch niet veel..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 13:50

Raiza schreef:
Wizzard is in maart 3 geworden en hij is nu 1,5 week onder het zadel.
Eind van de week komt hij naar huis en dan mag hij lekker de zomer terug de wei op. Eind van de zomer wil ik er dan rustig mee gaan beginnen zodat we volgend jaar april met wedstrijden kunnen beginnen.
Wizzard wordt professioneel ingereden door een jongen die er steeds 3-4 heeft staan waar hij op dat moment mee bezig is naast zijn eigen wedstrijdpaarden. Zelf durf ik het niet, en ik betaal liever iets meer en dat het dan goed gebeurd dan een onervaren iemand erop zetten die er een misschien (onbewust) een hoop aan verprutst.

goed bezig