loutjuh schreef:als ik een veulen zou gaan fokken zou ik hem zowiezo tot zijn 3,5 met rust laten. Aan de hand oefenen (zoals het meelopen etc. en het laten wennen aan alles) kan wel maar voor de rest niks. Zowiezo vind ik dat een paard eerst op moet groeien in een goede kudde (dat is in mijn ogen een opfok) Ik zou pas beginnen met zadelmak maken (en er zowiezo voor de eerste keer op zitten) als een paard boven de 3,5 tot 4 is. 3 jaar is een algemene leeftijd maar er zijn ook paarden die pas veel later rijp zijn. Je moet niet alleen naar de leeftijd kijken maar vooral naar het paard zelf.
Ik zou altijd het zekere voor het onzekere nemen. Liever min. een jaar wachten dan straks rugklachten (of iets dergelijks) hebben.
Ik zou het zowiezo laten doen met proffesionele hulp (ik wil er wel nauw bij betrokken zijn) en ik vind het niet verantwoord om een onervaren iemand op een onbeleerd paard te laten zitten, en ook niet om zo vroeg al te beginnen.
Idd.. armani gaat ook lekker de kudde in en tegen de tijd dat hij 3 word haal ik hem eruit om hem verder op te voeden aan de hand...
Als hij blijft tenminste.
Hetgeen wat hij nu leert is aan de hand meelopen etc, gewoon de basis, zodat hij dat wel kan als hij uit de kudde komt..