tikken geven:s :s

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DeadxStar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 10:47

Daar heb ik het niet over..
Maar bijvoorbeeld een boomstam in het park, die er altijd ligt, op dezelfde plaats.
Hij doet het niet altijd, want hij gaat er normaal zo langs, niets aan de hand. Maar ik merk het al in de bak, dan is hij die dag gewoon aan het klieren, en buiten dus ook.

mylittlejoy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 11:19

lois_fjordje schreef:
dat is spelen. Maar als een paard doet 'alsof' hij bang is is hij ook bang. Daar liegen ze niet over

Dus volgens jou kan een paard wel pijn faken, maar niet angst? Voor iemand die claimt haar paard zo goed te kunnen begrijpen, ontgaat je dan toch een hoop.

Ik kan bij mijn paard duidelijk verschil zien/voelen tussen angst en doen alsof. Net zoals ik een duidelijk verschil kan voelen tussen niet door willen lopen en niet door kunnen lopen.

En leg mij dan eens uit, waarom schrikken de paarden 99% van de tijd tijdens het werk, en niet tijdens het in- of uitstappen aan de lange teugel? Ik bedoel, een paard is een vluchtdier, dus als hij iets werkelijk eng vindt, wil hij weg, wel of niet aan het werk. Maar vaak is het gewoon zoeken naar dingen om "eng" te vinden, om maar onder het werk uit te komen.

shadowflower

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 11:24

idd .... dat bedoel ik .. mijn paard gaat maar al te graag in een snelle galop van de ene naar de andere kant van de bak omdat hij dan zo *bang* is ... terwijl het dus gewoon aanstellerij is .. in de zomer ging hij er altijd netjes langs heen .

odetteke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 11:49

Ik vindt het zieliger om de intelligentie van je paard of pony te onderschatten, dan ze af en toe een tik te geven *

Kwanyin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 15:54

lois_fjordje schreef:
dan is hij ook bang :S een paard liegt niet

Mijn oudste was vroeger angsthaas eerste klas.
We hebben achter de A een bosje liggen en een veldje, en vroeger was het àlle keren dat ik reed problemen daar. Iedere keer als ze erlangs kwam, oren naar voren, hoofd omhoog, een zenuwblik, en het kleinste blaadje moest ritselen om haar een bocht van hondertachtig graden en een sprint te zien maken.
Ik kon kalmeren en proberen wat ik wilde. Iedere keer weer het eerste kwartier dat ik erop zat was ik opnieuw bezig met haar erlangs te proberen krijgen, bij het minste geluidje ging mevrouw er vandoor.

Toen moest ik haar van mijn instructrice eens aanpakken. En dat heb ik gedaan. Ik heb haar iedere keer als ze weer op het punt stond om weg te lopen een tik met de zweep gegeven. Geen harde hoor, dit was een tik vanuit de pols die normaal zo zacht is dat als ze goed bij de les is, ze er nauwelijks op reageert. Maar omdat ze zo ver met haar gedachten verzonken was, sprong ze omhoog en deed ze net alsof dat simpel tikje een oplawaai van jewelste was geweest.
Daarnaast ook nog wat moeilijker oefeningen als schouderbinnenwaarts of travers in die hoek, zodat ze wat meer moest nadenken. Na twee rondjes keek mevrouw al niet meer.

Ik heb het enkele lessen nog moeten herhalen, en vanaf toen was de grote angst plots over. Terwijl ze vroeger op alle blaadjes wegsprong, mag er nu een boom langsvallen en ze reageert nauwelijks.

Net als toen ik bij mijn instructrice zelf kwam rijden. Die had in de hoek een witte tuinstoel. De eerste keer dat ik kwam, niet er langs. Kon je sussen of negeren en doen wat je wilde, die witte stoel was vréselijk eng. Een keertje een beetje strenger aangepakt, en plots was er niets meer aan die stoel .

sandra1986

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 16:12

ieder paard is anders, je kuht ze niet op 1 lijn beoordelen. paarden zijn niet dom en weten best wel hoe ze een mens te slim af zijn. het gebeurd vaker dan je denkt. door het tikje kun je ook ijn zijn ogen gezegd hebben loop door is niet eng. als mijn paard iets eng vind krijg ik haar daar probleemloos met mijn stem daar langs. maar nogmaals alle paarden zijn anders!!

Sily

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 21:06

lois_fjordje schreef:
dat is spelen. Maar als een paard doet 'alsof' hij bang is is hij ook bang. Daar liegen ze niet over

Kom op he, dit is even goed faken als faken dat ze bang zijn.
Alleen bij een paard is het niet liegen, het is gewoon een handigheidje die ze doorhebben om onder het werk vandaan te komen of even gek te doen op een malle dag.

Het is niet voor niets dat mijn paard met mij gewoon door de hoek loopt en bij een vriendin "bang" weg rent van de hoek.
Op het moment dat ik er dan weerop ga is het enge in de hoek weer weg, je kan mij niet wijsmaken dat die hoek dan eng ruikt die 5 minuten dat zij erop zit en dat het daarna vervliegt, en het komt ook niet uit haar want het is gewoon niet te voorspellen en heeft geen vaste plaats.

Paarden zijn een stuk slimmer dan gedacht wordt en ze denken dan niet na over liegen etc.en bedenken geen plannetjes vooraf maar als ze eenmaal iets doorhebben zullen ze dat ook zeker gebruiken.

odetteke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 08:14

precies, het bekende aanstelleritusvirus, bijna alle paarden zijn ermee besmet.

Eefske

Re: tikken geven:s :s

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 08:20

Ik denk dat ik hier heel makkelijk over kan zijn. Paardje lief, ik lief. Paardje niet lief, ik ook niet lief.

aartlover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-06 12:49

@ sily: Een paard kan dan wel ffe doen omdat hij weet dat hij het dan niet hoeft maar daar hebben ze dan ook een reden voor.

Nienke86

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 12:52

anneliesdj schreef:
Precies, toen ik 5 jaar geleden de engelse volbloed merrie op stal kreeg dacht ze ook dat ze alles kon maken. Ze kon niet normaal vast staan, ging altijd hangen, als ze de trailer op moest ging ze er braaf in om vervolgens weer keihard achteruit te stormen op het moment dat je de stang erachter wilt doen. Voetjes geven deed ze niet normaal, die kwamen in je gezicht terecht, en als je vast blijft houden ging ze vreselijk tekeer, en zo kan ik nog wel even door gaan. Ik heb het eerst met geduld en lieve woordjes geprobeerd maar toen ik voor de zoveelste keer maar net aan een ernstig ongeluk was ontsnapt(door haar schuld) was ik het echt spuugzat, heb de dressuurzweep gepakt en ze heeft een paar flinke striemen over haar kont gehad. Het heeft 2 weken geduurd en toen gedroeg ze zich keurig, steeds als ze zich misdroeg heb ik de zweep erbij gepakt en ze heeft hem genoeg gevoeld, ze heeft ervan gemerkt dat zij niet kan doen wat ze wil en op die manier mij in gevaar kan brengen.
Daarna heb ik in haar bijzijn al ruim 4,5 jaar geen zweep meer in mijn handen gehad en ze gedraagd zich nog steeds keurig, reageert op de kleinste dingen, zij weet precies wat ze aan mij heeft en ik weet precies wat ik aan haar heb.

En zeg nu niet dat ik mijn paarden mishandel want dat slaat nergens op, ik hou er ook niet van om ze te slaan maar soms is het nodig en ik laat het niet zo ver komen dat ik moet kiezen tussen mijn eigen veiligheid en de zweep. En neem maar van mij aan dat ik destijds vaak genoeg in de rats heb gezeten, ze was soms echt gevaarlijk.

Heb ik niks meer aan toe te voegen

odetteke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 12:59

@lois_fjordje: ja en die reden is geen zin, lui, andere ruiter uitproberen etc.

lois_fjordje schreef:
Maar als een paard doet 'alsof' hij bang is is hij ook bang. Daar liegen ze niet over

Ik ben blij dat je je mening zo snel herzien hebt en aangeeft dat paarden toch kunnen doen alsof ze bang zijn.

aartlover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-06 13:00

geen zin ja! en een paard hoeft niet alles te doen wat de ruiter WIL een paard moet het ook leuk vinden.

odetteke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 13:16

Een ruiter hoeft ook niet alles te doen/ goed te vinden wat het paard wil.........

Kwanyin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 13:18

Een paard moet wel alles doen wat de ruiter wil. Dat heet gehoorzaamheid. En een paard moet zijn ruiter als de onbetwistbare leider zien, en een leider wordt ten alle tijden gehoorzaamd zonder tegenspraak. Als je je paard alles toelaat te weigeren wat het niet wilt doen, omdat het gewoon geen zin heeft, ben je helemaal niet die sterke leidersfiguur. Dan is het eerder het paard die beslist wat het gaat doen.
Je kan wel heel veel aanpassen zodat je samen dingen doet die het paard ook leuk vind, maar er zullen altijd dingen zijn die het paard minder leuk vinden en die toch moeten gebeuren. Doorlopen bij 'schrikhoeken' is een van die dingen.

aartlover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-06 13:29

als je weet dat je paard geen zin heeft in springen moet je niet gaan springen. het moet voor jullie allebei leuk blijven

Kwanyin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 13:33

Nee ergens is het niet goed om een paard dat een hekel aan springen heeft uit te brengen als springpaard.
Maar als je ergens in een bosje bent, en je moet over een berkenstam springen, dan moet je paard maar even op zijn tanden bijten als jij er voor een keertje overwilt. Je kan altijd rekening houden met dingen die je paard minder graag doet, maar als het moet gebeuren dat moet het eenmaal. Mijn paard heeft ook een hekel aan manen trekken. Maar ik trek ze evengoed elke zomer, als haar dat nu aanstaat of niet .

aartlover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-06 13:35

je kan ook knippen. Ik weet ik manier hoe dat kan.. dat het er niet zo recht uitziet

Kwanyin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 13:41

Nee laat maar, dat ene kwartiertje op een heel jaar dat ze iets moet doen waar ze tegenop ziet moet ze maar tegenkunnen, ik sta ook niet altijd te springen om de stallen zuiver te maken en ik moet het toch elke dag .

aartlover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-06 13:43

paarden zijn geen mensen. En jij hebt er voor gekozen een paard te nemen en dus hoort dat erbij. Een paard heeft dit niet gekozen

marlin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 13:50

heey... ben nieuw hier.. maar laat ik meteen maar even zeggen wat ik er van vind.,, ik vind dat als je paard echt niet wil luisteren dat je dat best wel es een tik mag geven hoor.. maar natuurlijk alleen als het nodig is!

odetteke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 14:00

Ja, als je het zo zegt mag je je paard ook nieteens inenten, want daar heeft hij ook niet zelf voor gekozen en dat doet ook pijn. En een paard dat het niet leuk vindt om naar de hoefsmid te gaan, achja, die moet je ook maar gewoon niet bekappen.

_Jennifer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 15:39

Oke, nog een keer.

Men heeft een kudde
Men heeft een leidende merrie
en een hengst om de kudde te bewaken en bij elkaar te houden.

Een merrie of ruin uit de kudde loopt naar de merrie toe en vraagt: "Hoi merrie, zou ik nu eventjes de kudde mogen leiden?"
merrie: "nee lieve ruin (of ja), dat mag niet (wel eventjes) hoor"

Denk maar niet dat het er zo aantoe gaat ..
Als die merrie of ruin ook maar enig dominant gedrag tegenover die merrie vertoont krijgt ie gewoon een flinke knal .. en reken maar dat 2 paardenhoeven of een rijtje paardentanden veel harder aankomt dan welke voet van een mens dan ook

En ooit wel eens gehoord van 2 vechtende hengsten? gaat er echt niet zo aan toe:
"hoi hengst, mag ik jou kudde overnemen!"
"nee meneer, ik hou mijn kudde zelf"
"o, jammer, oke! dan zoek ik een ander"
echt niet, daar gaat het zo:
"mag ik je kudde overnemen"
"alleen als je mij kan verslaan"
En dat zijn meestal geen stoeipartijtjes , soms hebben zulke gevechten (zware)verwondingen als gevolg, indien deze verwondingen té zwaar zijn kan dat zelfs leiden tot dood. (nee, heb geen kudde geobserveerd, maar een boek gelezen van iemand die dat wel heeft gedaan )

Natuurlijk moeten mensen iets voorzichtiger zijn, wij zijn in de ogen van een paard immers een roofdier, het is zowiezo al bijzonder knap dat wij het vertrouwen (redelijk) hebben kunnen krijgen van het paard

En paarden zijn misschien eerlijk, maar nemen je in de maling. Om te bekijken wat jouw grenzen zijn, laat je jouw grenzen niet duidelijk zien. Kan het paardje (soms ongemerkt) de leider worden. En sommige paarden maken hier (ernstig) misbruik van (niet allemaal .. lieve verzorgpony van mijn zusje doet niets, vind het allemaal best en loopt rustig achter je aan, doet echt geen moeite om de leider over je te zijn) en is een corrigerende tik of stemverheffing duidelijk dat hij dat niet mag, dat dát jou grenzen zijn en dat hij daar op geen enkele manier overheen mag.

Het is natuurlijk niet nodig om bij elk akkefietje een paard in elkaar te meppen (bij wijze van spreken) En misschien is het redelijk slim om ook te kunnen bedenken dat het niet altijd de fout van het paard is. Als ik bezig ben met Chesney, wordt Garfield jaloers, terwijl hij genoeg aandacht krijgt. Soms gaat hij dan trekken aan mijn jas en een keer heeft hij mijn pink gepakt .. Krijgt hij een tik. Is hij een minutje braaf krijgt hij een knuffel Hij was het dus al redelijk snel afgeleerd!

Kwanyin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 16:45

Als ik een paard met pijn in zijn been dwing om te lopen, is dat niet eerlijk. Dan heeft het paard niet gekozen om pijn te hebben en een eigenaar die zich er niets van aantrekt.

Als ik een paard die een ongeluk met een trailer heeft gehad dwing om in een keer op een trailer te stappen, ben ik ook niet eerlijk bezig. Het paard heeft een goede reden om bang te zijn en dan is het mijn taak om daar rekening mee te houden.

Maar als ik de manen van mijn paard trek ben ik niet aan mishandeling bezig. Als ik vraag om door een hoek te rijden waar ze schrikt, bezorg ik haar geen psychische trauma's. Ik ben gewoon bezig met leider te zijn. Ik beslis wat we doen, punt. Het zou een mooie boel worden mocht mijn paard vanaf morgen alles beslissen en alleen maar doen wat ze graag wilden.

Wil je even omgaan met je kont zodat ik langskan? "nee"
Wil je je voet even geven? "nee"
Wil je galoperen? "nee nu niet, geen zin."
Wil je langs daar langs gaan zonder je aan te stellen? "nee sorry."

Als je zo bezig bent, is je paard gewoon de baas. Hij beslist wat je gaat doen, en dat is alleen alles wat hij het liefste doet. Maar zo draait de wereld niet. Als jouw moeder vraagt om te tafel te dekken, dan doe je dat ook, ookal doe je het misschien niet graag. Waarom? Omdat zij de baas is, en zij bepaalt wat jij doet. En jij hebt er niet voor gekozen haar dochter te zijn.
Als ik later met de auto rij, mag ik niet harder dan 120. Waarom? Omdat de regering de baas is, en de regering beslist. Ik heb er ook niet voor gekozen hier te leven.
En als ik tegen mijn paard zeg, doe dat, dan doet ze dat. Waarom? Omdat ik de baas is, en niet zij.

Ik hou grotendeels wel rekening met mijn paarden. Als er eentje niet graag springt dan wordt er maar uiterst zelden mee gesprongen. Als er eentje niet graag over zijn hoofd geborsteld wordt, dan ga ik haar niet elke dag opnieuw met die borstel pesten. Maar als ik toch wil doen dan doe ik dat gewoon, buiten dat ze het misschien iets minder graag heeft doe ik haar er absoluut geen kwaad mee .

aartlover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-06 16:57

een ruin daagt de merrie dan uit.