Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
lois_fjordje schreef:dat is spelen. Maar als een paard doet 'alsof' hij bang is is hij ook bang. Daar liegen ze niet over
* lois_fjordje schreef:dan is hij ook bang :S een paard liegt niet
. lois_fjordje schreef:dat is spelen. Maar als een paard doet 'alsof' hij bang is is hij ook bang. Daar liegen ze niet over
anneliesdj schreef:Precies, toen ik 5 jaar geleden de engelse volbloed merrie op stal kreeg dacht ze ook dat ze alles kon maken. Ze kon niet normaal vast staan, ging altijd hangen, als ze de trailer op moest ging ze er braaf in om vervolgens weer keihard achteruit te stormen op het moment dat je de stang erachter wilt doen. Voetjes geven deed ze niet normaal, die kwamen in je gezicht terecht, en als je vast blijft houden ging ze vreselijk tekeer, en zo kan ik nog wel even door gaan. Ik heb het eerst met geduld en lieve woordjes geprobeerd maar toen ik voor de zoveelste keer maar net aan een ernstig ongeluk was ontsnapt(door haar schuld) was ik het echt spuugzat, heb de dressuurzweep gepakt en ze heeft een paar flinke striemen over haar kont gehad. Het heeft 2 weken geduurd en toen gedroeg ze zich keurig, steeds als ze zich misdroeg heb ik de zweep erbij gepakt en ze heeft hem genoeg gevoeld, ze heeft ervan gemerkt dat zij niet kan doen wat ze wil en op die manier mij in gevaar kan brengen.
Daarna heb ik in haar bijzijn al ruim 4,5 jaar geen zweep meer in mijn handen gehad en ze gedraagd zich nog steeds keurig, reageert op de kleinste dingen, zij weet precies wat ze aan mij heeft en ik weet precies wat ik aan haar heb.
En zeg nu niet dat ik mijn paarden mishandel want dat slaat nergens op, ik hou er ook niet van om ze te slaan maar soms is het nodig en ik laat het niet zo ver komen dat ik moet kiezen tussen mijn eigen veiligheid en de zweep. En neem maar van mij aan dat ik destijds vaak genoeg in de rats heb gezeten, ze was soms echt gevaarlijk.
lois_fjordje schreef:Maar als een paard doet 'alsof' hij bang is is hij ook bang. Daar liegen ze niet over
.
.
ik vind dat als je paard echt niet wil luisteren dat je dat best wel es een tik mag geven hoor.. maar natuurlijk alleen als het nodig is!
, soms hebben zulke gevechten (zware)verwondingen als gevolg, indien deze verwondingen té zwaar zijn kan dat zelfs leiden tot dood. (nee, heb geen kudde geobserveerd, maar een boek gelezen van iemand die dat wel heeft gedaan
)
Hij was het dus al redelijk snel afgeleerd!
.