Help mijn 2 jarige bijt

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 21:14

Onali schreef:
blauwdruivje schreef:
Wel werkten twee dingen:

- consequent met twee handen poetsen. Ik zie bijna geen enkele ruiter dat doen. Sta je rechts van het paard, dan borstel je met je linkerhand. Je rechterhand is op de hals. Zo voel je elke beweging. Kun je in zijn hals duwen of prikken met je vinger als hij toch richting jou gaat en je wilt bijten. Poets je meer richting zijn achterbeen, dan is je vrije hand op het achterbeen zodat je kunt voelen wat dat been doet. Met je andere hand borstel je.

Wow dat is ouderwets, daar heb ik echt nog nooit van gehoord, laat staan toegepast.
.

Niet? Zo heb ik het ook geleerd, maar misschien ben ik ook oud dan :-). Het is niet met twee handen letterlijk poetsen, maar met een hand borstelen en met je andere hand je paard aanraken. Dan voel je inderdaad eventuele bewegingen.

Ik heb dat als kind geleerd en vind het juist wel een veilige methode voor kinderen. Je kan je pony dan tegenhouden als hij gaat draaien (of tijdig wegspringen). Als je een eigen paard hebt dat je door en door kent, is het misschien minder nodig.

Ineke2

Re: Help mijn 2 jarige bijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 21:39

Ik doe dat ook, automatisch. Niet perse exact hoe het hier word uitgelegd, maar meer om ook het paard te laten weten / voelen waar ik ben en ook dat ik eerder voel wat een paard eventueel gaat doen.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 22:07

Dat een paard geen proppen maakt , wil niet zeggen dat er geen gebitsprobleem is. Een paard gaat vanaf 2,5 beginnen met het wisselen van de tanden en dit gaat door totdat ze 4,5 jaar tot maximaal 5 jaar oud. Het paard kan dan last krijgen van bijvoorbeeld doppen.

Daarnaast kunnen er wolfskiezen in de mond zitten. Dit zal vooral problemen geven met het bit waar het paard gevoelig op kan reageren. Deze worden eigenlijk altijd verwijderd.

Het wisselen kan ook best gevoelig zijn voor een paard dus kan ook zeker meespelen in het gedrag. Ik merk bijvoorbeeld dat mijn jonge merrie in periodes heel erg gaat kauwen. Nu is het weer wat rustiger en wordt het weer eventjes minder.

Toch gaat ze ook binnenkort naar de tandarts. Ze maakt geen proppen en is ook dik genoeg. Toch vermoed ik echt wel dat er wolfskiesjes in de mond zitten aan haar reactie op het bit. Het is bij jonge paarden zeker belangrijk om het gebit goed in de gaten te houden daar heeft niet alleen je paard profijt van ook jij zal daar veel meer profijt van hebben als je straks gaat beginnen met rijden.

Kaatje_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 00:08

beert schreef:
Onali schreef:

Wow dat is ouderwets, daar heb ik echt nog nooit van gehoord, laat staan toegepast.
.

Niet? Zo heb ik het ook geleerd, maar misschien ben ik ook oud dan :-). Het is niet met twee handen letterlijk poetsen, maar met een hand borstelen en met je andere hand je paard aanraken. Dan voel je inderdaad eventuele bewegingen.

Ik heb dat als kind geleerd en vind het juist wel een veilige methode voor kinderen. Je kan je pony dan tegenhouden als hij gaat draaien (of tijdig wegspringen). Als je een eigen paard hebt dat je door en door kent, is het misschien minder nodig.

Ik deed het niet (of iig niet bewust), totdat iemand mij in de afgelopen jaren er op wees dat het voor mijn paard juist wel heel fijn zou kunnen zijn. Hij bewoog vaak mee naar achteren (naar waar ik bezig was) en door mijn ene hand voor op zijn lijf te leggen, terwijl ik met de ander poets, geeft het hem meer lichaamsbewustzijn en is er meer connectie. En je hebt idd meer feeling met wat er in het paardenlijf gebeurt en letterlijk dus meer contact. In mijn geval dus niet om te voelen of hij gaat bijten of trappen, want dat zit er niet in :Y)

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 08:31

Kaatje_S schreef:
beert schreef:

Ik deed het niet (of iig niet bewust), totdat iemand mij in de afgelopen jaren er op wees dat het voor mijn paard juist wel heel fijn zou kunnen zijn. Hij bewoog vaak mee naar achteren (naar waar ik bezig was) en door mijn ene hand voor op zijn lijf te leggen, terwijl ik met de ander poets, geeft het hem meer lichaamsbewustzijn en is er meer connectie. En je hebt idd meer feeling met wat er in het paardenlijf gebeurt en letterlijk dus meer contact. In mijn geval dus niet om te voelen of hij gaat bijten of trappen, want dat zit er niet in :Y)

Grappig ik doe dit ook al jaren. Paard is super braaf maar het voelt goed en logisch.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 09:06

Jackylove schreef:
Twiggy2008 schreef:
Nog één tip voor training, kijk eens op https://www.dressuurnatuurlijk.nl naar het jonge paarden programma
Wellicht kan Astrid je verder helpen qua training.

Heel lief maar heb al een nh trainer

Zag je gisteren voorbij komen op Facebook. Toch maar ingeschreven voor haar programma Jonge Paarden :-D?

Jackylove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-22 09:20

Jackylove schreef:
Twiggy2008 schreef:
Nog één tip voor training, kijk eens op https://www.dressuurnatuurlijk.nl naar het jonge paarden programma
Wellicht kan Astrid je verder helpen qua training.

Heel lief maar heb al een nh trainer

Zag je gisteren voorbij komen op Facebook. Toch maar ingeschreven voor haar programma Jonge Paarden :-D?[/quote]

Ja klopt al lijkt het meeste al op wat ik ken maar chase the tiger ken ik bijv niet. Mijn trainster vind dat je niet moet spelen met je pony.

Sinds ik met de tips aan t werk gegaan ben heeft hij nu 3 dagen niet gebeten

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 10:15

Dat is goed nieuws TS.

Met welke tips ben je aan de slag gegaan?

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 11:04

Ik denk dat spelen met je pony goed kan maar niet in een fase waarin hij een gedragsprobleem heeft zoals nu.Dan moet je duidelijkheid bieden,wat die instructrice dus ook aangeeft.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 11:14

Wat?
De functie van spelen bij jonge dieren is precies om die grenzen te leren kennen. Dat is de reden dat de natuur dat zo gemaakt heeft. Als jonge dieren niet zouden spelen, zouden ze werkelijk geen idee hebben van de eigen en elkaars fysieke en mentale grenzen.

Echt een prima manier van opvoeden, en ook een die voor paarden echt heel logisch is. Dat snappen ze heel erg goed.

Jackylove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-22 10:43

Hoi hoi lieve mensen,

Ff een update , na jullie tips gebruikt te hebben met een tik geven zonder schuldig te voelen ect.

Heeft hij nu meer dan 1 week NIET gebeten.

Qua huisvesting is er niets veranderd. En ik vind hem nog steeds een happy horse Afbeelding

Voor wie wil weten welke tips ik gebruikt heb:

Tik geven zonder schuldig te voelen

Mijn ruimte accepteren hij msg wel naast me lopen maar niet tegen mij aan.

Meer met hem doen qua wandelen

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 10:50

Fijn om ze horen :)

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 10:55

Wat fijn TS en wat leuk dat je een update geeft!

hahahatsjoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 11:20

Super !

AmyJamess

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 11:56

Fijn dat het beter gaat.
Was benieuwd, ik zag laatst je oproep op Facebook voor andere stalling. Heb je nog iets kunnen vinden of reacties gehad voor een plekje?

Jackylove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-22 12:04

AmyJamess schreef:
Fijn dat het beter gaat.
Was benieuwd, ik zag laatst je oproep op Facebook voor andere stalling. Heb je nog iets kunnen vinden of reacties gehad voor een plekje?

Had gekeken maar slecht gevoel bij en besloten te blijven waar ik ben.

Soms laat ik me erg beinvloeden door wat een ander zegt, maar denk toch dat ik bij mijn eigen gevoel moet blijven en dat is blijven waar ik sta.

Had 1 reactie maar dan zou hij in zelfde situatie terecht komen. Weer met een 19jarige... snachts op stal en dan een kleine donkere stal vergeleken met wat hij nu heeft

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 13:58

Wat een fijne update, goed bezig TS!