Bokkend traag paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 20:05

Suzanne F. schreef:
Weet je, het heeft gewoon te maken met een hele lange paardengeschiedenis en door heel veel schade en schande wijzer geworden. Vroeger ook dit meegemaakt maar dan met een steigeraar. Trage luie bok. Veel aangepakt, veel de zweep erover en bij de verkoopkeuring bleek hij hoefkatrol klasse 4 te hebben aan beide voorvoeten. Later nog eens zo’n verhaal gehad met een flipkoe die de hele bak doorrende met je omdat ze iets eng vond. Goed op de foto op de benen (want die fout maakte ik niet meer) maar.... na wat onderzoeken bleek ze kissing spines in een klasse 4 te hebben. En zo kan ik nog wel wat voorbeelden opnoemen helaas. En honderden in de 20 jaar Bokt (jaja paar dagen geleden mijn 20 jarig jubileum hier gevierd) tegengekomen. En natuurlijk moeten die knollen af en toe aangepakt worden. Ik zal de laatste zijn die dit tegenspreekt want het koetsjie koetsjie gehalte op Bokt is ook erg hoog hoor. Ik heb niet zoveel problemen met bijgezet longeren en de zweep erachter en doorpakken onder het zadel. Maar inmiddels doe ik dat niet meer zonder dat ik duidelijkheid heb over de lichamelijke gesteldheid van een paard. Eigenlijk waren alle paarden met wat gedragsproblemen die ik gereden heb achteraf niet goed. En daar sla ik mezelf soms nog wel voor voor mijn kop. Waarom ik dit niet eerder heb bedacht of gezien. Maar goed, het hele leven is een les. Maar het leven is ook te kort om alle fouten zelf te maken. Dus leer van de fouten van de anderen.

Dit inderdaad. Hier onlangs ook eentje op stal die zo hoog sloeg, wat totaal niet paste bij het karakter van het dier. Eerste gedachte was puberend gedrag, want 5 jaar oud en nog nooit goed doorgereden. Ook met de longeerzweep erachteraan gehold en hem flink naar voren gereden. Omdat mijn onderbuikgevoel zei dat het dier te lief was voor dit gedrag, metacam erin gestopt en een paar uur later gaan rijden. Paard was super braaf, dus ergens zat pijn. Achteraf bleek hij blessures in de weke delen te hebben en paard heeft 6 mnd rust gehad. Rugblessure zorgde voor lichte compensatie rechtsvoor en in de hals. Bij doorrijden waren er of ongelukken gebeurd, of hadden we hem stuk gereden. Ik stap dus ook echt nergens meer op totdat ik zeker weet dat een dier gezond is.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 21:53

Zonnetje97 schreef:
Nou daar komt hij dan!

Hij had 2 puntjes. Rechtsvoor is hij toontredend waardoor hij wat scheef loopt en dat compenseerd met zijn lijf en hij zijn linker been af en toe aantikt waardoor 2 zijn schiefel linksvoor wat gevoeliger is geworden.
Dus
1 voor op ijzers
2 peeskappen die het gehele been beschermen

Veder gewoon gas erop en gaan

DA ziet een gezond paard : hartstikke fijn...!

(Maar persoonlijk zou ik het compenseren in het lijf meenemen in 'zet m aan het werk!'. Zowel mentaal ('mens, dit kan helemaal niet!') als fysiek kan het behoorlijk uitdagend zijn.
Maar dat is iets rijtechnisch ipv medisch.)

Zonnetje97

Re: Bokkend traag paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-21 22:11

Ik heb noet eens zin meer om al jullie berichten te lezen. Wat een negativiteit..

Nogmaals ik ben student (die moet tegenwoordig het volledige studiebedrag zelf betalen) ik heb een goede spaarekening voor noodgevallen. Als ik 2x te horen krijg en nog vaker van anderen, 3x als je de keuring van 8mnd geleden meeteld, dat mijn paard gezond is en hij is veder letterlijk op alles nagekeken en behandeld dan ga ik nirt mijn portemonnee opentrekken voor allerlei foto's echo's spuiten en weet ik het wat.
Er valt altijd wat te vinden geen enkel paard is 100% correct dat zijn wij mensen ook niet.

Mijn paard heeft altijd al gebokt, zowel met als zonder ruiter en er is geen duidelijke lijn wanneer hij bokt soms is dit dagen/weken weg en dan komt het ineens weer terug als hij een paard ziet lopen of de hond rent over het erf.

Ik heb gedaan wat ik kom op dit moment voor mijn paard. Mocht het na een aantal weken niet verbeteren kan ik altijd weer veder kijken.

P.s. als jullie betalen zet ik met alle liefde ieder botje op de foto voor jullie icl mri en ct scan zal zo'n paar duizend euro kosten denk ik en dat zal ik dan elke keer moeten doen zodra hij een bokje geeft of niet zo lekker loopt..

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 22:19

Zonnetje97 schreef:
[ [url=m/hPPirF.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ijzers zitten eronder. Echt toontredend is hij niet, hij is gewoon verkeerd bekapt waardoor de hoeven scheef zijn gaan staan en te kort zijn. Ijzer moet zo lang mogelijk blijven zitten een week of 10 zodat de hoeven kunnen gaan groeien. Hoefsmit zei dat hij veder prima hoeven heeft en hij in de toekomst waarschijnlijk weer lekker blootvoets kan.

Hopelijk moet hij nu minder compenseren in het lijf en kunnen jullie weer samen genieten tijdens het rijden. Ik ben erg benieuwd naar de voortgang.

Wanneer stap je er weer op TS? Of gaat eerst iemand anders ?

En ik snap het hoor. Als 2 dierenartsen tot deze conclusie komen dan zou ik die ook eerder vertrouwen dan mensen op Bokt die hem alleen via een schermpje hebben gezien.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 22:30

Wat een fantastisch goede dierenarts, super knap hoe hij tot een diagnose komt, de klinieken kunnen wel opgedoekt worden! Straks mankeert je paard achteraf toch wat, heb jij een schuldgevoel van hier tot Tokio, omdat je hem er lekker doorheen hebt gereden.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 22:32

Tessebes schreef:
Wat een fantastisch goede dierenarts, super knap hoe hij tot een diagnose komt, de klinieken kunnen wel opgedoekt worden! Straks mankeert je paard achteraf toch wat, heb jij een schuldgevoel van hier tot Tokio, omdat je hem er lekker doorheen hebt gereden.

Je kan dit ook omdraaien "Wat een fantastisch goede BOKT dierenartsen, super knap hoe jullie tot een diagnose komen".

TS, dit soort gevallen zijn rete moeilijk. En ik spreek uit ervaring. Je blijft kijken, vergelijken, analyseren, praten/sparren met deskundigen, voelen, zoeken. Het is niet zo zwart wit als het hier geschetst wordt "Als hij bokt, dan heeft hij wat". Ik merk dat jij zelf heel goed voelt dat er wat zou kunnen zijn, maar vooralsnog denkt de DA dat er niets is. Althans, niet iets wezenlijks.
Ik wens je succes met deze puzzel en ik hoop dat je je paard helemaal lekker aan het lopen krijgt.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 22:44

Niemand stelt hier een diagnose, maar verder zoeken naar de oorzaak van dit gedrag, valt zeker aan te bevelen.

Ik zit op dit moment ook in een revalidatie proces met mijn paard, bokken werd gewoon als jolig bestempeld. Nee hoor, ga maar lekker door met aan het werk zetten. Bij een second opinion bleken er op de facetgewrichten van 3 halswervels ontstekingen te zitten en zat de middelste halswervel iets gedraaid. Geen dierenarts die dat vanaf de buitenkant kan zien.

Maar goed, TS veel succes, ik hoop voor je paard, dat je DA het bij het rechte eind heeft.

candalisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 23:46

Maar TS heeft een second opinion zelfs een 3de als je de keuring meetelt moet je dan elke dierenarts in Nederland af tot er 1 zegt ja ik heb iets gevonden?
TS gewoon je gevoel volgen en elke dag nemen zoals het komt!

Zonnetje97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-21 00:47

candalisa schreef:
Maar TS heeft een second opinion zelfs een 3de als je de keuring meetelt moet je dan elke dierenarts in Nederland af tot er 1 zegt ja ik heb iets gevonden?
TS gewoon je gevoel volgen en elke dag nemen zoals het komt!

Dankje..

Daarnaast is hij 2 jaar geleden volledig RX goedgekeurd. Tuurlijk kan altijd wat veranderen maar dat blijft voor ieder paard en op elke leeftijd. Je kan aan de gang blijven.
Ik zal over een aantal weken nog eens een update geven.

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 00:52

Bokt op zijn meest bekrompen..
2 dierenartsen zeggen dat het paard in orde is. Nadat ze het paard hebben bekeken nota bene! En bokt vind dat dat niet goed genoeg is. |o

Voor alle synische bokkers; laat je stipje staan en als ts dan over een jaar ofzo komt met een verhaal dat het paard toch stuk blijkt te zijn dan mag je zeggen "zei het toch" en tot die tijd zou ik als ik ts was het advies van TWEE dierenartsen opvolgen en niet die van een paar toetsenbord ridders.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 08:04

Ik ben inderdaad oprecht benieuwd of over een paar maanden toch de rug op de foto wordt gezet en hij inderdaad iets in de rug/bovenlijn blijkt te hebben.
En die ‘told you so’s’ heb ik hier in al die jaren Bokt al genoeg kunnen zeggen. Maar nog nooit gedaan. Daar heeft zo iemand dan niks meer aan.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 08:36

Zonnetje97 schreef:
Zonnebloem92 schreef:
Mijn ks merrie reageert ook niet op het voelen aan haar rug en da was er van overtuigd dat het gedrag voortkwam uit de knieën, toch stond ik op röntgen foto's en bleek ze toch ks te hebben.

Ik hoop dat de da's gelijk hebben en er lichamelijk niet echt wat scheelt.

Heb gevraagd naar KS, maar hij zei als hij dat heeft en last van zou hebben zou hij niet zo bewegen als hij nu doet op een kleine volte.

Hier wil ik wel even op in gaan.
Een paard dat ik heb gereden was volledig rad op de kleine volte, zelfs een volte 5 meter ging moeiteloos. Liep lachend naar winst in de Z1.
Echt helemaal niets aan te zien.
Maar had wel degelijk KS en niet zo'n klein beetje ook. Finaal op afgekeurd toen hij op de foto moest. En ook toen liep hij nog gewoon rad.

Dus de uitspraak dat hij dan niet zo zou bewegen zoals hij nu doet klopt absoluut niet. Het ligt er ook net aan op welke wervels de KS zit.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 09:07

Wat moet de TS dan? Nog tig dierenartsen erbij halen? Je haalt er een DA bij voor hun expertise. Daar ga ik dan in mee, ik ben zelf geen DA. Met een second (third) opinion zou ik ook verder gaan (als m'n onderbuik gevoel daarop is gerust gesteld).

Mocht je onderbuikgevoel alsnog anders zeggen of de resultaten uitblijven, dan zou ik wel naar een kliniek rijden en verder kijken.

Neemt niet weg dat ik wellicht ook m'n vragen kan hebben bij de diagnoses maar snap de keuze van de TS goed.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 09:20

Sorry als het al gevraagd is (maar niet gezien); is het paard wel goed zadelmak gemaakt/opgeleid?
Ik ben ook niet zo van ijzers, maar fijn dat je gewoon dat advies volgt. Stap aub van die natuurlijk bekapper af die waarschijnlijk continu verkeerd heeft bekapt. Niet echt prettig voor een paard.
Ik zou hem ook niet nog eens door de medische molen halen hoor! Wel een professionele ruiter op laten rijden.
Veel succes, en denk om je eigen veiligheid!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 10:05

Maar KS hoeven ze niet in dermate last van te hebben dat ze er ook echt pijn aan hebben, vaak merk je het wel als ze het wel hebben. Als je echt gaat zoeken zul je altijd iets vinden maar zoals al eerder gezegd is het een groot grijs gebied.

Ik snap de TS wel dat ze het eerst met training wilt proberen en een ijzertje/ betere smid, mocht het probleem blijven dan kan ze verder kijken. Ook een goede trainer zou moeten kunnen beoordelen of het gedrag/ rijtechnisch is of dat het dier pijn heeft.

neetoch

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 11:11

Ik begrijp de mensen wel die zeggen: Zet het paard op de foto.

Ik heb die ervaring namelijk ook: Paard gaf bij mij rug problemen aan, maar als er dan een da aan voelde en hij daarop reageerde, was dat volgens elke da (zijn er geloof ik wel 3 verschillende geweest in totaliteit, zelfs degene die dus op mijn verzoek foto's kwam maken) heel normaal. Nou vond ik dat ook niet gek ook, want dat ging met heel wat meer druk als dat ik deed en hij reageerde bij mij dus ook.

Toen er dus uiteindelijk ks uitkwam, vertelde die da mij ook nog eens dat hij dan wel geen last ervan zou hebben, want zijn inkrimpen op het palperen was normaal gedrag.

Ik denk dat het punt wat de mensen willen maken is, dat je altijd op je eigen gevoel moet blijven vertrouwen. Dat ts nu uitgaat van wat meerdere da's hebben vertelt is ook niet meer dan logisch. Deed ik ook in eerste instantie tenslotte, want erin kijken kunnen we geen van allen en je gaat dan toch van de diagnose van de da uit.

Ik zeg dus niet dat jouw paard, ts, ook iets ernstiger moet mankeren, ik denk alleen dat de mensen die aangeven andere ervaringen te hebben, dit goed bedoelen. En er is ook geen schande in het feit, dat als je na een bepaalde periode toch zegt van ik wil hem op de foto, want het zit mij niet lekker.

Mijn ervaring is ook dat een paard dit over het algemeen niet doet uit joligheid, als het zo regelmatig gebeurd, het bokken en afslaan van die achterbenen. Maar goed, niet 1 paard is hetzelfde tenslotte. Ik wens je veel succes en hoop met je mee dat het inderdaad vanaf nu beter gaat worden voor jullie.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 11:18

Paard is zeven maanden onder het zadel. Heb nog niet gehoord hoe of door wie hij zadelmak gemaakt is en opgeleid. Ik denk toch het eerst dat daar iets niet helemaal professioneel is verlopen. Paard is ook niet aan het been bijvoorbeeld. Dat is geen gevolg van een onderliggende medische oorzaak.
Het is helaas wat je tegenwoordig vaker ziet; dat mensen denken dat opleiden wel even zelf te kunnen doen. En vervolgens met de problemen zitten, want veel mensen hebben daar gewoon veel te weinig kennis en kunde van.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 11:22

Poe ik vind ook dat TS flink wordt aangepakt hier. Als 2 verschillende dierenartsen aangeven dat het dier gezond is en een ruiter nodig heeft die even doorpakt dan zou ik dat advies ook serieus nemen en dat proberen. Maar ik zou wel dat goed in het oog houden. Bijvoorbeeld het dier een maand of 2 in training zetten en dan evalueren. Is er de verwachte verbetering? Of blijft het dier erin hangen? Je wilt ook lol van je dier hebben immers en niet blijven doorvechten met weinig kans op winst, ongeacht of het een karakter of gezondheidskwestie is.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 11:33

Ik begrijp goed dat ts voor nu even niet verder de molen in gaat. En liever naar de da's luistert die de paarden gezien hebben dan wij hier van een afstand. Al zal ze vast wel in haar achterhoofd houden wat er is gezegd.

Wat ik dan lees, paard komt niet op de wei, geen probleem als hij op een grote paddock met andere komt en daar lekker een maatje heeft om mee te klieren. (groot is niet 15x15)
Anders vecht je ook met rijden tegen de energie die het paard heeft.

Dan heb ik in het verleden ervaren dat een paard fijn zadelmak te maken is en na een tijdje toch wat begint te rommelen in zijn kunnen. De ene doet dat door wat minder attent te zijn, de ander door schrikken. Van alles.
Dat kan natuurlijk iets lichamelijks zijn, maar vaak vergeten we het mentale.
Ook al gebeurt het in een rustig tempo, zadelmak maken en een ruiter er op die bepaald waar en hoe het paard loopt geeft denk ik meer impact dan we in de gaten hebben. Al is het maar 2 keer in de week 20 minuutjes.
Ik heb echt hele fijne ervaringen met paarden vakantie geven, lekker de wei op, 2-3 maanden niks. Een keer een borsteltje, maar niet wandelen, niet longeren, niet iets "moeten" .
In een groep lekker doen wat ze zelf willen.
Ik heb daar echt paarden enorm van zien veranderen en daarna met rijden veel stabieler zijn.

Zonnetje97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-21 12:23

Nikass schreef:
Paard is zeven maanden onder het zadel. Heb nog niet gehoord hoe of door wie hij zadelmak gemaakt is en opgeleid. Ik denk toch het eerst dat daar iets niet helemaal professioneel is verlopen. Paard is ook niet aan het been bijvoorbeeld. Dat is geen gevolg van een onderliggende medische oorzaak.
Het is helaas wat je tegenwoordig vaker ziet; dat mensen denken dat opleiden wel even zelf te kunnen doen. En vervolgens met de problemen zitten, want veel mensen hebben daar gewoon veel te weinig kennis en kunde van.

Opleiding ging zeker niet oke. Hij is in 3 a 4 weken beleerd bij de fokker, toen naar mij gegaan. Slechte start op de nieuwe stal en kwam na 1 dag alleen in de wei te staan. Ik had geen goede begeleiding (instructie liet hem maar wat lopen) na 4weken andere instructie genomen die wel consequent was deze 3 weken gehad toen verhuisd naar andere stal omdat ik hem bij andere paarden wilde en in de winter noet 24/7 op stal. Echter nieuwe stal kwam hij weer alleen te staan en werd juist veel op stal gezet, hier veel diacussie over gehad. Paard kwijnde echt weg. Bak was een waterpoel dus heb 1.5 maand niet kunnen trainen of longeren, naar buiten ging ook niet echt want het fietspad liep langs een 80-weg en was niet echt veilig.
Ben dus weer verhuisd met hem naar de huidige stal. Hier staat hij 8uur op de paddock van 15x40 met 2 andere maatjes en de rest op stal met een uitloop naar buiten dus totaal 4x10.
Hier weer nieuwe instructie genomen wat in eerste instantie goed klikte en we hebben hem leren buigen. Echter gaf zij geen les in het tempo ze zij laat hem op zijn eigen tempo "sloffen" en geef hem dan telkens een duwtje zodat hij wat harder gaat en laat hem weer uitrollen naar zijn eigen lage tempo. Dit heb ik weken zo gedaan, maar geen enkel verschil.
Toen weer opzoek naar andere instructie die ons wel kon helpen met het tempo, die gevonden en zei dat ik moest doorpakken en hem net een tandje hoger moest laten lopen, en toen is hij meer gaan bokken.

Dus een goede basis? Nee dat heeft dit paard en ik niet gehad. Een hele slechte start en verschillende instructies die niet klikte veder sta ik nu hier. Ik wil het best voor mijn paard, maar moet het allemaal zelf uitzoeken en beslissen in welke stroming ik mee wil gaan. Zoveel mensen zoveel meningen..

A.s. vrijdag ga ik er weer voor het eerst op. Ik zal kijken of ik een stukje kan filmen voor jullie.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 12:27

Je paard staat nu zo te horen wel op een fijn plekje, dat is mooi :j

Nu nog de fijne instructie vinden die weet hoe je een jong paard moet rijden en opleiden.
Dat is heel wat anders inderdaad dan een die al verder is
Misschien weten bokkers in je omgeving wel iemand?

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 12:49

Een jong paard over tempo rijden lijkt me sowieso geen goed idee, maar inderdaad de meningen zijn daarover verdeeld. Dat maakt het allemaal zo lastig. Als ik jouw verhaal lees zou hij ook wel eens niet lekker in zijn koppie kunnen zitten. Als dat zo is en je gaat hem op druk rijden zal dat juist averechts werken. Ik vind dat een jong paard juist op eigen benen in eigen tempo gereden moet worden. Het liefst lang en laag. Als hij dat in ontspanning kan, dan kan je hem rustig wat van achter bij rijden en naar de hand toe rijden...zelf de aanleuning laten opzoeken en niet in een bepaalde houding dwingen.

Werk aan de hand (achterwaarts, zijwaarts, schoudervoor/schouderbinnenwaarts) is een hele goede methode om een paard beter in balans te krijgen en rechtgerichter zodat hij het onder het zadel makkelijker aankan. Daarnaast verbetert het je band met je paard door samen grondwerk/werk aan de hand te doen. Want mensen vergeten het soms wel eens...een paard is geen machine. Een band opbouwen met je paard is mss nog wel het belangrijkste voordat je op een jong paard klimt. Maar zo denk ik erover...en meningen mogen natuurlijk verschillen :D

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 14:39

Er zit wel een verschil tussen aan het been maken en over het tempo laten lopen, ik ken wel meer paarden die bokken/ protesteren bij aan het been maken. Als het echt is op het been, dan zou ik een maagzweer niet uitsluiten. Zo niet, dan is het inderdaad een kwestie van doorpakken.

Als je het nu niet doorpakt en hem het tempo laat bepalen dan gaat dit zich later wreken, aan het been maken en actief achter is stap nr. 1. (nogmaals dat is wat anders dan hem keihard naar voren over zijn tempo jagen) Anders ga je hem ook niet goed nageeflijk, over de rug krijgen.

Voor de rest mee eens, grondwerk kan veel goed doen en een band opbouwen is belangrijk. Maar gehoorzaamheid ook. En longeren kan zoveel goeds doen..

Tijn8

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 14:47

wat fijn dat er niets groots is gevonden!
succes vrijdag.
ik ben heel benieuwd hoe het over een paar maanden gaat.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 14:59

Suzanne F. schreef:
Weet je, het heeft gewoon te maken met een hele lange paardengeschiedenis en door heel veel schade en schande wijzer geworden. Vroeger ook dit meegemaakt maar dan met een steigeraar. Trage luie bok. Veel aangepakt, veel de zweep erover en bij de verkoopkeuring bleek hij hoefkatrol klasse 4 te hebben aan beide voorvoeten. Later nog eens zo’n verhaal gehad met een flipkoe die de hele bak doorrende met je omdat ze iets eng vond. Goed op de foto op de benen (want die fout maakte ik niet meer) maar.... na wat onderzoeken bleek ze kissing spines in een klasse 4 te hebben. En zo kan ik nog wel wat voorbeelden opnoemen helaas. En honderden in de 20 jaar Bokt (jaja paar dagen geleden mijn 20 jarig jubileum hier gevierd) tegengekomen. En natuurlijk moeten die knollen af en toe aangepakt worden. Ik zal de laatste zijn die dit tegenspreekt want het koetsjie koetsjie gehalte op Bokt is ook erg hoog hoor. Ik heb niet zoveel problemen met bijgezet longeren en de zweep erachter en doorpakken onder het zadel. Maar inmiddels doe ik dat niet meer zonder dat ik duidelijkheid heb over de lichamelijke gesteldheid van een paard. Eigenlijk waren alle paarden met wat gedragsproblemen die ik gereden heb achteraf niet goed. En daar sla ik mezelf soms nog wel voor voor mijn kop. Waarom ik dit niet eerder heb bedacht of gezien. Maar goed, het hele leven is een les. Maar het leven is ook te kort om alle fouten zelf te maken. Dus leer van de fouten van de anderen.

Hier jarenlang ervaring met correctiepaarden die wel goed waren medisch. En nog steeds zie ik heel veel jonge paarden met problemen die TS heeft en die hebben over het algemeen maar 1 probleem: de persoon die op hun rug zit. En vaak zie je deze problemen bij dressuurruiters terug. Te zwaar zitten in een dressuurzadel, teveel de rem erop en iedere pas been erbij zodat het arme dier niet meer begrijpt wanneer deze nou wel of niet moet reageren.

Jonge paarden rijden is een vak apart en daar moet je een behoorlijke dosis lef voor hebben. Hand voor je en rijden en niet dat krulletje aan die voorkant willen, die komt vanzelf als het dier netjes op been gaat reageren. En vooral onafhankelijk zitten......