Suzanne F. schreef:Weet je, het heeft gewoon te maken met een hele lange paardengeschiedenis en door heel veel schade en schande wijzer geworden. Vroeger ook dit meegemaakt maar dan met een steigeraar. Trage luie bok. Veel aangepakt, veel de zweep erover en bij de verkoopkeuring bleek hij hoefkatrol klasse 4 te hebben aan beide voorvoeten. Later nog eens zo’n verhaal gehad met een flipkoe die de hele bak doorrende met je omdat ze iets eng vond. Goed op de foto op de benen (want die fout maakte ik niet meer) maar.... na wat onderzoeken bleek ze kissing spines in een klasse 4 te hebben. En zo kan ik nog wel wat voorbeelden opnoemen helaas. En honderden in de 20 jaar Bokt (jaja paar dagen geleden mijn 20 jarig jubileum hier gevierd) tegengekomen. En natuurlijk moeten die knollen af en toe aangepakt worden. Ik zal de laatste zijn die dit tegenspreekt want het koetsjie koetsjie gehalte op Bokt is ook erg hoog hoor. Ik heb niet zoveel problemen met bijgezet longeren en de zweep erachter en doorpakken onder het zadel. Maar inmiddels doe ik dat niet meer zonder dat ik duidelijkheid heb over de lichamelijke gesteldheid van een paard. Eigenlijk waren alle paarden met wat gedragsproblemen die ik gereden heb achteraf niet goed. En daar sla ik mezelf soms nog wel voor voor mijn kop. Waarom ik dit niet eerder heb bedacht of gezien. Maar goed, het hele leven is een les. Maar het leven is ook te kort om alle fouten zelf te maken. Dus leer van de fouten van de anderen.
Dit inderdaad. Hier onlangs ook eentje op stal die zo hoog sloeg, wat totaal niet paste bij het karakter van het dier. Eerste gedachte was puberend gedrag, want 5 jaar oud en nog nooit goed doorgereden. Ook met de longeerzweep erachteraan gehold en hem flink naar voren gereden. Omdat mijn onderbuikgevoel zei dat het dier te lief was voor dit gedrag, metacam erin gestopt en een paar uur later gaan rijden. Paard was super braaf, dus ergens zat pijn. Achteraf bleek hij blessures in de weke delen te hebben en paard heeft 6 mnd rust gehad. Rugblessure zorgde voor lichte compensatie rechtsvoor en in de hals. Bij doorrijden waren er of ongelukken gebeurd, of hadden we hem stuk gereden. Ik stap dus ook echt nergens meer op totdat ik zeker weet dat een dier gezond is.