Angst met rijden.. Hoe kom je er vanaf? Meer mensen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-18 19:08

Pipodipo schreef:
Gizeppie schreef:
Sommige momenten van het rijden voelt het goed, andere momenten denk ik waarom ben ik opgestapt haha.. Ik wil heel graag.. Flynn heeft een leider nodig, omdat hij zelf onzeker is. Hij is nuchter als ik ook nuchter ben..

Ik ben een grondwerk mens, vrijheid blijheid persoon.. Dat betekent dus dat ik graag buiten met hem op pad ga.. Maar het is ook goed dat tie andere dingen leert.. Ik houd van gelijkwaardige samenwerking. Het dressuur vind ik wel leuk hoor, als het maar op een gelijkwaardige manier gaat. Daarom dat ik ook dressuur aan de hand met hem doe.

Je paard heeft leiding nodig, maar soms is het ook nodig om jezelf bij de hand te nemen en aan het werk te zetten op de paardenrug. Soms, als je gevoel niet meewerkt en je je lijf als het ware niet meer voelt, dan helpt het soms om dingen te doen die je weet en uit kan voeren. Met een beetje mazzel komt de ontspanning dan vanzelf en kun je weer met gevoel werken.

De tweede alinea vind ik wel veelzeggen, want vrijheid blijheid en gelijkwaardigheid is niet het eerste waar je aan denkt als je tools zoekt om met je angst om te gaan. Je kunt (of moet) je altijd afvragen of een paard behoefte heeft aan vrijheid-blijheid en of hij jullie ook als gelijkwaardig ziet. De meeste paarden gaan prima op een beetje leiding en er zijn er maar weinig die jou bij de hand nemen. Die laatste zijn echt heel bijzondere paarden en die moet je met een lichtje zoeken. Dat type paard is heel zelfstandig en die laten zich niet gek maken. Heb je zo'n paard?

Mijn paard heeft een leider nodig.. Als ik geen leiding neem gaat tie dingen zoeken van te schrikken of is ineens alles eng.. Maar je moet het hem niet opdwingen, door niet eerlijke handelingen. Ineens uit het niets slaan ouzo..

Veronica2

Re: Angst met rijden.. Hoe kom je er vanaf? Meer mensen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 20:03

Je hoort je paard nooit zomaar uit het niets te slaan, dat is zielig. Dus laten we er van uit gaan dat we dat niet doen. Je paard heeft leiding nodig terwijl jij houdt van vrijheid-blijheid, ik denk dat het misschien wel een goed idee is als je je paard wat meer helpt door hem duidelijkheid te geven. Het heeft geen zin om nu te streven naar gelijkwaardigheid, want je paard ziet jou niet als hetzelfde. Het is gewoon eerlijk en netjes als je hem gewoon zijn paard-dingen laat doen en geen mensen-dingen van hem verwacht. Hij wil je zeker respecteren en volgen. maar dan moet je hem wel leiding geven. Hij vindt het waarschijnlijk fantastisch als hij op je kan vertrouwen en je kan volgen. Ernaast is wel wat anders dan dat je erop zit en je merkt waarschijnlijk ook wel verschil?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 21:35

Gizeppie schreef:
Pipodipo schreef:
Je paard heeft leiding nodig, maar soms is het ook nodig om jezelf bij de hand te nemen en aan het werk te zetten op de paardenrug. Soms, als je gevoel niet meewerkt en je je lijf als het ware niet meer voelt, dan helpt het soms om dingen te doen die je weet en uit kan voeren. Met een beetje mazzel komt de ontspanning dan vanzelf en kun je weer met gevoel werken.

De tweede alinea vind ik wel veelzeggen, want vrijheid blijheid en gelijkwaardigheid is niet het eerste waar je aan denkt als je tools zoekt om met je angst om te gaan. Je kunt (of moet) je altijd afvragen of een paard behoefte heeft aan vrijheid-blijheid en of hij jullie ook als gelijkwaardig ziet. De meeste paarden gaan prima op een beetje leiding en er zijn er maar weinig die jou bij de hand nemen. Die laatste zijn echt heel bijzondere paarden en die moet je met een lichtje zoeken. Dat type paard is heel zelfstandig en die laten zich niet gek maken. Heb je zo'n paard?

Mijn paard heeft een leider nodig.. Als ik geen leiding neem gaat tie dingen zoeken van te schrikken of is ineens alles eng.. Maar je moet het hem niet opdwingen, door niet eerlijke handelingen. Ineens uit het niets slaan ouzo..

Als ie geen leiding krijgt, gaat ie dingen zoeken....

Lees nog eens heel goed wat je nu echt schrijft.

Als het ECHT zo is dat dat het punt is, dan werkt ie niet hard genoeg!

Dat is ook iets wat ik me al een poosje afvraag en omdat niemand ermee komt: wat krijgt ie eigenlijk te eten?
Eten is zelden de oorzaak maar kan wel een vervelende bijdrage leveren aan ongewenst gedrag.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-18 22:46

Pipodipo schreef:
Je hoort je paard nooit zomaar uit het niets te slaan, dat is zielig. Dus laten we er van uit gaan dat we dat niet doen. Je paard heeft leiding nodig terwijl jij houdt van vrijheid-blijheid, ik denk dat het misschien wel een goed idee is als je je paard wat meer helpt door hem duidelijkheid te geven. Het heeft geen zin om nu te streven naar gelijkwaardigheid, want je paard ziet jou niet als hetzelfde. Het is gewoon eerlijk en netjes als je hem gewoon zijn paard-dingen laat doen en geen mensen-dingen van hem verwacht. Hij wil je zeker respecteren en volgen. maar dan moet je hem wel leiding geven. Hij vindt het waarschijnlijk fantastisch als hij op je kan vertrouwen en je kan volgen. Ernaast is wel wat anders dan dat je erop zit en je merkt waarschijnlijk ook wel verschil?

Ik merk mega verschil. Maar hier ben ik toen mee aan de slag gegaan om hem ook zelfstandiger te maken en te laten voelen dat ook als ik ver achter hem loop hij nog steeds contact met mij heeft. Want dat vond hij echt eng.. Aan het begin.. Flynn houdt van duidelijkheid, maar wel op een subtiele manier. Ik heb geen grote hulpen nodig.. Vrijheid-blijheid bedoel ik meer het bos gevoel, het gevoel van vrijheid. Ik weet niet hoe ik dat uit moet leggen haha..

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-18 22:50

@ =Ikke

Het topic gaat over angst bij mij he, niet over voeding van mijn paard. Ik heb mijn paard van onder tot boven laten nakijken, qua gezondheid. Er zijn dierenartsen geweest, zadelmakers, fysio's, cranio sacraal, tandartsen van alles.. Hij is lichamelijk helemaal goed!

Ik wil je best vertellen wat tie krijgt. Flynn staat overdag op het land, vanaf 16 uur op zijn eigen buitenverblijf met onbeperkt hooi. Hij krijgt 300 gram vitalbix, Halve schep Fibra (soort luzerne met lijnzaad, graan en melasse vrij) en van mij nog halve schep dieetmuesli (graan en melasse vrij). Hij kan hier GEEN bom van worden.. Ander voer verdraagt tie niet (suikers, gevoelig voor bepaalde stoffen etc).

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 23:06

Heel herkenbaar je verhaal over draken bij te weinig leiding trouwens.

Ik had een brave haf die buiten, als er weinig te beleven viel of ik er volgens haar iets te relaxt op zat, zelf wat ging verzinnen waarvan ze "schrok" en even moest rennen.

Ook in de bak heb ik een keer gehad dat ik binnen het uur nadat ik geland was op Schiphol ging rijden. Ik was er duidelijk nog niet helemaal en dat was voor haar aanleiding om alles eng te vinden. Het was inmiddels donker en ze vond overal wat van. Na 20 minuten ben ik afgestapt want het werd niets.

Haar aan het werk zetten als ze iets een beetje spannend vond werkte super, vooral als ze met balkjes aan de gang mocht (ze was een enthousiast trailpaard).

Misschien kan jij ook zoiets oppakken als je pony loopt te draken of als jij last hebt van externe prikkels?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 23:28

Dat werkt ook echt njet bij elk paard overigens.
De een zal dan inderdaad de focus verleggen naar werk, de ander raakt overvol in t emmertje.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-18 00:11

Maflinger_S schreef:

Ik had een brave haf die buiten, als er weinig te beleven viel of ik er volgens haar iets te relaxt op zat, zelf wat ging verzinnen waarvan ze "schrok" en even moest rennen.

Ook in de bak heb ik een keer gehad dat ik binnen het uur nadat ik geland was op Schiphol ging rijden. Ik was er duidelijk nog niet helemaal en dat was voor haar aanleiding om alles eng te vinden. Het was inmiddels donker en ze vond overal wat van. Na 20 minuten ben ik afgestapt want het werd niets.

Haar aan het werk zetten als ze iets een beetje spannend vond werkte super, vooral als ze met balkjes aan de gang mocht (ze was een enthousiast trailpaard).

Misschien kan jij ook zoiets oppakken als je pony loopt te draken of als jij last hebt van externe prikkels?

Nou figuren blijven rijden etc werkt wel. Dat merk ik.. Maar hoe meer ik de druk opvoer hoe gespannener hij wordt. Ik overigens ook. Hij heeft vaak ook rust nodig tussendoor.. Maar je moet wel blijven rijden en sturen.. Ik heb last van externe prikkels, daardoor reageert hij weer op mij. Als deze er niet zijn, gaat het rijden al veel beter. Maar ik zal er toch mee om moeten leren gaan..

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-18 00:12

Anoniem schreef:
Dat werkt ook echt njet bij elk paard overigens.
De een zal dan inderdaad de focus verleggen naar werk, de ander raakt overvol in t emmertje.

Wij hebben het tweede dus. Afleiding is goed, maar met rust..

maitestar23

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 00:18

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 01:01

Gizeppie schreef:
Pipodipo schreef:

Ik merk mega verschil. Maar hier ben ik toen mee aan de slag gegaan om hem ook zelfstandiger te maken en te laten voelen dat ook als ik ver achter hem loop hij nog steeds contact met mij heeft. Want dat vond hij echt eng.. Aan het begin.. Flynn houdt van duidelijkheid, maar wel op een subtiele manier. Ik heb geen grote hulpen nodig.. Vrijheid-blijheid bedoel ik meer het bos gevoel, het gevoel van vrijheid. Ik weet niet hoe ik dat uit moet leggen haha..

Elk paard houdt van duidelijkheid, dat past ook bij de aard van een paard. Het is op zich best een idee om hem zelfstandiger te maken, maar het klinkt een beetje alsof je dacht dat het al gelukt was. Een paard is een dier dat niet zoveel intelligentie heeft en vooral leert door herhaling en daardoor krijgen ze vertrouwen in hun eigen kunnen. Het duurt echt lang om een iets nieuws te leren en zeker zoiets als zelfstandigheid kan erg lang duren. Het klinkt meer alsof je paard jou elke stap nog nodig heeft en dat is niet erg. Met rijden zou ik hem bijvoorbeeld niet los laten, met geen enkele hulp. Sommige paarden vinden het fijn om hun ruiter te voelen en bewust samen bezig te zijn. Bij zulke paarden houd je je been eraan en teugels op maat. Lange teugel is leuk, maar komt later wel weer eens en een beetje losjes zitten maakt hem onzeker. ik denk dat je je paard helpt door er elke pas bij te zijn, fysiek en mentaal. TIjdens het rijden mag je ook best tegen jezelf praten in de zin dat je in je hoofd jezelf lesgeeft. Blijk ook opletten dat je duidelijk bent met je hulpen, je paard is nog erg groen en begrijpt er misschien nog niet veel van. Laat hem in zijn waarde, maar blijf wel recht-toe recht-aan in je boodschap., consequent zijn is dus heel belangrijk.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 01:53

Ik ben toch wel erg verbaasd dat dit per internet gaat. Door de jaren heen heb ik heel veel mensen lesgegeven met angst en ook speciaal geholpen met angst. Angst komt veel voor en veel geven het niet toe, dus het is absoluut goed dat je dingen zelf al ziet en erkend.

Het lastige is dat niemand nu de wisselwerking tussen jou en paard ziet. Elk moment kan bepalend zijn.

Het gevaar is dat er veel kenners zijn en veel verhalen en wetenschappen de ronde doen altijd, maar het probleem van het paard, komt echt 99% door de mens.

Ik zeg altijd; ik vertrouw mn paarden, maar nog veel belangrijker; zij vertrouwen mij.

Zoek iemand die zich heeft verdiept in het paard en laat die je begeleiden. Dus niet iemand met allerlei theorie of iemand die een of andere cursus heeft gedaan, maar iemand die echt kennis van zaken heeft over paarden en hun gedrag. Die ziet precies wat jij doet en waar de communicatie fout gaat.

Jouw eigen angst is ook iets wat je per deel steeds bespreekt. Niemand is hetzelfde en het is vaak in de houding te zien. Daar moet je van dichtbij op kunnen inspelen.

pompadour

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 03:19

Gizeppie schreef:
Maflinger_S schreef:

ik krijg de indruk dat jij bang bent voor je paard. Als het paard gaat spoken dan stap jij af omdat je het te eng vindt. En paarden zijn slim en ze maken naar misbruik van .Zo van Ik ga lekker spoken dan wordt ik beloond (jij stapt af, )en dat zal steeds erger worden.
Nou figuren blijven rijden etc werkt wel. Dat merk ik.. Maar hoe meer ik de druk opvoer hoe gespannener hij wordt. Ik overigens ook. Hij heeft vaak ook rust nodig tussendoor.. Maar je moet wel blijven rijden en sturen.. Ik heb last van externe prikkels, daardoor reageert hij weer op mij. Als deze er niet zijn, gaat het rijden al veel beter. Maar ik zal er toch mee om moeten leren gaan..

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 10:20

Pipodipo schreef:
Elk paard houdt van duidelijkheid, dat past ook bij de aard van een paard.

Leidende merrie zijn is een stevige klus, dus een dier geeft dat graag uit handen. - als het kan.
Die duidelijkheid:"er moet een leidende merrie zijn" zit diep in de genen.
Ben jij een goede kandidaat, mag je vaak je gang gaan.

Citaat:
Een paard is een dier dat niet zoveel intelligentie heeft en vooral leert door herhaling en daardoor krijgen ze vertrouwen in hun eigen kunnen. Het duurt echt lang om een iets nieuws te leren en zeker zoiets als zelfstandigheid kan erg lang duren.

Naar mijn gevoel lopen hier veel dingen door elkaar.
Een paard kan razendsnel leren.
Dat heeft met overleven te maken. Ik geloof niets van 'een dier heeft 1000x herhaling nodig' - de mens heeft het nodig, vaak. En 'scheldt' dan het correct waarnemende dier uitmvoor minder intelligent.

En tja 'zelfstandigheid leren' - ?
Wat is dat...?
En vooral: hoe doe je dat...?
Een mens of een dier aan zijn lot overlaten, zodat ze het zelf gaan (=moeten) doen...? Dat kan, maar dan ben je leider af.

Natuurlijk ben ik dol op gekke spelletjes met Knollie doen, van heuvels op en af tot cowcutting tot travers tot over rare ondergrond lopen - daarmee krijgt een dier idd ook zelfvertrouwen, dat ben ik met iedereen eens.
Ik heb meer dan eens paarden zelfstandig (ze liepen los in de bak) met het labyrint (een serie balken in een soort van vierkant) zien spelen. Heel grappig.
Voor een deel wordt een paard daar ook zelfstandig van: jij stuurt hem het labyrint in, geeft de hulp 'ho' en het dier "moet snappen" hoe hij in dat labyrint ho gaat houden.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 10:32

Wacht even hoor, volgens mij gooi je (Janneke2) nu wat dingen door elkaar. Een paard dat van zichzelf niet zelfstandig is, kan dat wel leren en dat kost tijd. Het zelfvertrouwen kan groeien door beloning en bevestiging. Als je denkt dat paarden intelligent zijn en zelf van alles kunnen verzinnen, dan begrijp je weinig van een paard. Ik kan hier wel een heel verhaal typen hoe een paard leert zelfstandig te zijn, maar ik denk niet dat dat zin heeft. Een bang paard zal trouwens nog veel meer moeite hebben met zelfvertrouwen en zelfstandigheid en soms komt dat nooit. De combinatie bang paard + bange ruiter is zelden succesvol en dan kun je beter op zoek naar een ander paard, eentje die beter past.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-18 20:51

@ pipodipo

Haha mijn paard is mega slim.. Dat is t m juist. Je hoeft maar twee keer iets te doen en hij begrijpt het al.. Paard heeft wel baadt bij herhaling, dat wel.. Paard vindt het ook erg spannend met lange teugel.. De eerste keer dat ik dat deed lag ik eraf. Dit paard wilt graag verbinding blijven maken. En als je geen verbinding maakt gaat hij zijn eigen weg..

Horizonnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 21:06

Ik rij nu ongeveer 10,5 jaar paard en ik ben de eerste 8jaar vrijwel altijd angstig geweest naast en op het paard. Ik heb op verschillende plekken gereden maar overal vond ik het soms best wel spannend. Ik vond het geweldig dus daarom ging ik door, maar zodra een paard bijvoorbeeld met poetsen niet stil stond raakte ik in de stress want ik was dan bang dat hij zich los zou trekken. Of als een paard met rijden erg voorwaarts was... Werd de dag voor paardrijles altijd misselijk als ik er aan dacht dat ik op een van de drukkere pony's zou moeten rijden.
Totdat ik een verzorgarabiertje kreeg ik denk 1,5 jaar geleden. Heb hem maar een maand of 4-5 verzorgd maar hij was heel druk en Schrikkering, zeker in t begin. Heb er toen mee om leren gaan en echt gemerkt hoe erg het helpt om zelf rustig te blijven en te ontspannen. Sindsdien ben ik eigenlijk niet meer snel bang. Ik rij graag op paarden die wat drukker zijn en schrik niet van onverwachtse dingen. Wel heb ik op buitenrit graag het allerbraafste paard want dat is wel nog redelijk spannend. Zolang er niet iets heel onverwachts gebeurt is het prima, maar ik schiet wel veel sneller in de stress op buitenrit dan in de bak. Maar daar werk ik aan.

Mijn tip: probeer je paard echt te leren kennen. Zodat je weet wanneer hij eventueel gek kan doen en zodat je je daarop voor kunt bereiden. Oh en: zoek het "gevaar" op. Als je paard een bepaalde hoek eng vind in de bak, rij daar dan 10x een volte tot hij zich er niet meer druk om maakt (Dus niet denken oh hij vind dat eng ik blijf aan de andere kant van de bak :D) oh en natuurlijk een fijne instructeur die je helpt hiermee!
Succes!

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-18 21:26

superpony schreef:
Ik ben toch wel erg verbaasd dat dit per internet gaat. Door de jaren heen heb ik heel veel mensen lesgegeven met angst en ook speciaal geholpen met angst. Angst komt veel voor en veel geven het niet toe, dus het is absoluut goed dat je dingen zelf al ziet en erkend.

Het lastige is dat niemand nu de wisselwerking tussen jou en paard ziet. Elk moment kan bepalend zijn.

Het gevaar is dat er veel kenners zijn en veel verhalen en wetenschappen de ronde doen altijd, maar het probleem van het paard, komt echt 99% door de mens.

Ik zeg altijd; ik vertrouw mn paarden, maar nog veel belangrijker; zij vertrouwen mij.

Zoek iemand die zich heeft verdiept in het paard en laat die je begeleiden. Dus niet iemand met allerlei theorie of iemand die een of andere cursus heeft gedaan, maar iemand die echt kennis van zaken heeft over paarden en hun gedrag. Die ziet precies wat jij doet en waar de communicatie fout gaat.

Jouw eigen angst is ook iets wat je per deel steeds bespreekt. Niemand is hetzelfde en het is vaak in de houding te zien. Daar moet je van dichtbij op kunnen inspelen.

Misschien heb je het topic niet helemaal gelezen. Maar ik weet dat het probleem bij mij ligt. Dat is voor mij al zeer duidelijk en dat staat ook in het begin.. Ik ben mij bewust van dat 99% aan de ruiter ligt. Ik werk namelijk met paarden en clienten en door de paarden kan ik de clienten lezen.. Alleen ben ik momenteel even zelf de client zeg maar.. Ik weet waar t probleem hem in zit.. Dat is allang bekend. Ik heb de wisselwerking tussen mij en mn paard uitgewerkt in de berichten..

Wat een goed iemand is kan je heel breed trekken. De ene vindt die beter de andere die. Ik heb een instructeur benaderd die qua visie redelijk op 1 lijn ligt en misschien mij kan leren helpen met ontspannen. Hij is erg duur, maar heb liever een les waar ik wat aan heb dan niks..

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-18 21:30

@pompadour

Aan de ene kant zit hier iets in, aan de andere kant niet.. Het probleem zit bij mij! Niet bij het paard.. Hij reageert op mijn spanning. Ik beloon hem dan niet door af te stappen. Ik vind het niet eerlijk in het zadel te blijven zitten als ik spanning heb en hij daar gewoon reageert zoals een kudde normaal ook op elkaar zou reageren.. Het is daarna wel zo dat ik ook weer opstap zorg dat ik weer spanning kwijt ben en vervolgens weer aan draaf.. Ik zou hem idd wel belonen met als HIJ iets moeilijk vindt, zoals stelling rechtsom en hij gaat rennen en ik stap af. Dan wel..

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-18 21:32

Pipodipo schreef:
Wacht even hoor, volgens mij gooi je (Janneke2) nu wat dingen door elkaar. Een paard dat van zichzelf niet zelfstandig is, kan dat wel leren en dat kost tijd. Het zelfvertrouwen kan groeien door beloning en bevestiging. Als je denkt dat paarden intelligent zijn en zelf van alles kunnen verzinnen, dan begrijp je weinig van een paard. Ik kan hier wel een heel verhaal typen hoe een paard leert zelfstandig te zijn, maar ik denk niet dat dat zin heeft. Een bang paard zal trouwens nog veel meer moeite hebben met zelfvertrouwen en zelfstandigheid en soms komt dat nooit. De combinatie bang paard + bange ruiter is zelden succesvol en dan kun je beter op zoek naar een ander paard, eentje die beter past.

Je kunt het idd een paard leren. Maar door ervaring en vallen word je als mens zijnde ook onzeker.. Soms is het goed hier eens over na te denken en het er met andere over te hebben..

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-18 21:34

Horizonnig schreef:
Ik rij nu ongeveer 10,5 jaar paard en ik ben de eerste 8jaar vrijwel altijd angstig geweest naast en op het paard. Ik heb op verschillende plekken gereden maar overal vond ik het soms best wel spannend. Ik vond het geweldig dus daarom ging ik door, maar zodra een paard bijvoorbeeld met poetsen niet stil stond raakte ik in de stress want ik was dan bang dat hij zich los zou trekken. Of als een paard met rijden erg voorwaarts was... Werd de dag voor paardrijles altijd misselijk als ik er aan dacht dat ik op een van de drukkere pony's zou moeten rijden.
Totdat ik een verzorgarabiertje kreeg ik denk 1,5 jaar geleden. Heb hem maar een maand of 4-5 verzorgd maar hij was heel druk en Schrikkering, zeker in t begin. Heb er toen mee om leren gaan en echt gemerkt hoe erg het helpt om zelf rustig te blijven en te ontspannen. Sindsdien ben ik eigenlijk niet meer snel bang. Ik rij graag op paarden die wat drukker zijn en schrik niet van onverwachtse dingen. Wel heb ik op buitenrit graag het allerbraafste paard want dat is wel nog redelijk spannend. Zolang er niet iets heel onverwachts gebeurt is het prima, maar ik schiet wel veel sneller in de stress op buitenrit dan in de bak. Maar daar werk ik aan.

Mijn tip: probeer je paard echt te leren kennen. Zodat je weet wanneer hij eventueel gek kan doen en zodat je je daarop voor kunt bereiden. Oh en: zoek het "gevaar" op. Als je paard een bepaalde hoek eng vind in de bak, rij daar dan 10x een volte tot hij zich er niet meer druk om maakt (Dus niet denken oh hij vind dat eng ik blijf aan de andere kant van de bak :D) oh en natuurlijk een fijne instructeur die je helpt hiermee!
Succes!

Haha mijn paard is een introvert. Dat zie je soms niet altijd even aankomen. Na een jaar kan ik het eindelijk een beetje zien/begrijpen/voelen.. Daarnaast vindt mijn paard dingen niet eng.. Maar ik!

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 22:12

Pipodipo schreef:
Een paard dat van zichzelf niet zelfstandig is, kan dat wel leren en dat kost tijd. Het zelfvertrouwen kan groeien door beloning en bevestiging.

Noch bij een mens, noch bij een dier heb je genoeg aan 'word zelfstandig'.

Uiteraard kun je zelfvertrouwen stimuleren, het dier puzzels aanbieden etc etc etc. Maar het wordt wat off topic.
Een bang paard is ondanks alles, ik citeer TS ook off topic.
[quote]
Als je denkt dat paarden intelligent zijn en zelf van alles kunnen verzinnen, dan begrijp je weinig van een paard. [/quote
En hartelijk dank voor de koffie...!
Y)(^)

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-18 22:36

Janneke2 schreef:
Pipodipo schreef:
Een paard dat van zichzelf niet zelfstandig is, kan dat wel leren en dat kost tijd. Het zelfvertrouwen kan groeien door beloning en bevestiging.

Noch bij een mens, noch bij een dier heb je genoeg aan 'word zelfstandig'.

Uiteraard kun je zelfvertrouwen stimuleren, het dier puzzels aanbieden etc etc etc. Maar het wordt wat off topic.
Een bang paard is ondanks alles, ik citeer TS ook off topic.
Citaat:
Als je denkt dat paarden intelligent zijn en zelf van alles kunnen verzinnen, dan begrijp je weinig van een paard. [/quote
En hartelijk dank voor de koffie...!
Y)(^)

Huh hoe bedoel je een off topic? Ik reageer gewoon, alleen het gaat over mijn angst en niet van alles er om heen. Dat bedoel ik.

Vitta

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 22:37

Hier precies hetzelfde, spanning zit bij mij, paard raakt ook gespannen, waardoor we in een vizieuze cirkel terecht komen...

Ik heb de Hypnotherapie gedaan, wel een keer, die op de pagina van Bit stond. Maar het heeft helaas weinig geholpen bij mij.

Durf wel wat meer en iig weer te rijden. Stap en draf, de galop vind ik nog wat eng.
Afgelopen zomer, zelfs grote vreemde paarden meegenomen aan een halstertouw. Maar merk wel dat sommige telkens probeerden voor mij uit te lopen, echt door mijn onzekerheid.
Ik had weer contact gehad met die mevrouw van Hypnotherapie t Gooi, ze zei dat meestal na 2 of 3 sessies de angst weg is en het dan effect heeft.
Maar straks helpt het niet en ben ik weer 200 lichter...
Angst is gewoon heel lastig, paarden zijn mijn passie en ik heb een baan aangeboden gekregen bij een van de grootste stallen van Europa.
Wil ik straks niet dat er opeens een dekhengst op mij springt :')

oxydrain

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 22:40

Ik zou hem zsm verkopen. De combi is gewoon niet goed dan geef je het paard ook een kans op een opleiding.