Jaarling zakt door benen, DA denkt terrorisatie weigenootje

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cer

Re: Jaarling zakt door benen, DA denkt terrorisatie weigenootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 15:50

Is de uitslag van het onderzoek al bekend eigenlijk?

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 17:14

sander_lotte schreef:
dblijham schreef:
Misschien een idee om hem door de juniorix wat lucerne te geven.

Lucerne, is dat ook iets wat in België gangbaar is? En om welke reden raad je dit aan?

Ik heb via pb de tip gekregen op Wiesencobs van Marstall te geven, zijn hier ervaringen mee? Er is een Belgische Bokker die iemand heeft gevonden die dit aan huis komt leveren, dus dit is ook een optie...

Heeft het nut om te proberen om de zemelen eens droog aan te bieden of te mengen onder de Juniorix? Of geeft dat geen meerwaarde als Turbo dit wel zou eten?

Ik heb wel eerder wiesencobs gevoerd, Moet je vooraf weken, rook lekker en werd goed gegeten

Zupa en juniorix, klinkt prima! Je zou de juniorix bovenop de Zupa kunnen leggen. sommige moeten echt wennen aan dat natte spul hoor. Gewoon blijven aanbieden. Als eentje die weleens moeite had met bv speedibeet lekker vinden, dan mengde ik gewoon de muesli erdoor. Werkte vaal wel goed

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 17:41

Mijn ervaring is dat als ze de pulp niet eten ze de zupa ook niet eten

fique

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 18:38

Wij hebben ook een moeilijke eter. Bietenpulp (speedybeet) ging er echt niet in. We zijn daar slobber doorheen gaan doen met lijnzaadolie. Hij doet er nu bijna een moord voor. Ook hooi wat we steeds haalde at hik helemaal niet. Een paar sprietjes en daar hielt t bij op. Hebben een andere baal gehaald, maar dat moest hij ook niet terwijl dat echt een goede baal was. Weer ander hooi gaan halen ergens anders vandaan en dat vond hij wel lekker gelukkig.
Dus ook met hooi kunnen paarden echt kieskeurig zijn zonder voor de rest wat te mankeren.

Muga

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 18:53

Stille meelezer hier, maar complimenten voor hoe jij gedreven bezig bent om je paardje weer gezond te krijgen!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 20:16

Ik ben normaal niet voor krachtvoer maar in dit geval uiteraard wel....als hij biks wel eet voer hem biks.
Hij heeft voedingstoffen nodig die zitten niet in pulp.Pulp is verder een prima voer,ik voer het zelf al 35 jaar...maar niet voor verzwakte jonge paarden.Je kunt wel een handje geweekte pulp door de biks doen.
Probeer ook een beetje olie,niet teveel.
Kijk wat hij eet en voer hem dat....het heeft geen zin om tig zakken voer te hebben staan wat hij niet wil eten.
Eet hij naar verhouding niet genoeg zou ik hem een vitamine en mineralen supplement bijvoeren.
Voordat je aan de dagelijkse aanbevolen hoeveelheid bent ,om de vitamine en mineralen waarde te redden ben je vaak twee of drie kilo verder.Dat word hem dus niet.Dan krijgt hij dus alsnog niet genoeg binnen aan vitamenes en mineralen

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-17 06:01

Geen idee hoor maar mogen jonge paarden senioren slobber?

Dat is ook een goede dikmaker met een smaakje.

Masters is ook een betaalbaar merk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-17 11:09

Beetje late reactie, sorry :)

Ik voer de pulp inderdaad sneller dan jij. Meestal ergens een uurtje later, maar in principe kan het na een kwartier. Door warm water te gebruiken valt alles veel sneller uiteen en is hij simpelweg vlugger uitgezet. Ik doe het water er thuis over. Dan emmer de auto in en naar stal. Die rit duurt ongeveer half uurtje. Doen de paarden die dag niks, dan meng ik de rest er daar doorheen, kijk of het genoeg is afgekoeld tot eetbare temperatuur en hup de eetbak in.

Moet er eentje (of beide) aan het werk, dan laat ik de pulp afgedekt in de auto staan. Zo koelt hij langzamer af. Na het werk meng ik dan de rest en voer ik het.

Het wordt niet zuur door warm water, dan zouden ze er gelijk hun neus naar optrekken. In de zomer moet ik niet met bietenpulp aankomen. Voor mijn paarden is het echt een winterhap.

Lucerne heb je bij aveve in 2 vormen. De gehakselde van hartog zit in een grote, lange, rechthoekig en plat pak. Ligt meestal naast de grasmix en compact gras.
Je hebt ook geperste brokjes lucerne. Die zitten in een grote bruine papieren zak zoals de bietenpulp en staan daarnaast. Die brokjes hoef je niet te weken. Die lossen op maar zetten niet uit. Prijstechnisch zijn die geperste brokjes goedkoper. Op beide moeten ze in ieder geval goed kauwen.

Grasmix of compact gras is duurder en echt fijn gehakseld. Wil je dat gebruiken als vervanger voor hooi dan kan je best een grote bak voorzien waar dat pak volledig in kan. Anders gaat dat zo verloren.

Laat inderdaad de tanden nakijken. Het paard wat hier zo fel vermagert is at wel, maar heel langzaam. Tanden zelf waren goed maar er zat een stukje tak vast achter een kies wat pijn deed. Eten was daardoor pijnlijk. Die splinter is er uit gehaald. Paard eet veel vlotter, is stuk vrolijker en komt langzaam weer bij. Jammer genoeg is de spiermassa best snel afgenomen en is dat er weer aan krijgen iets van (heel) lange adem.

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-17 15:55

Hoi allemaal,

Er is goed nieuws maar ik vind ook nog steeds dat er nog iets niet goed is.

De Juniorix at Turbo al goed, daar geef ik 1 kg van.

De Zupa is nu iets geworden wat hij als 2e graag heeft. Dit heeft hij nu al 4 maaltijden volledig op gegeten. Het zit hem in hoe ik het maak... Ik gaf het hem warm en dat at hij het niet. Nu maak ik het ong 12 u op voorhand ('s avonds voor 's morgens en andersom) en nu eet hij het wel volledig op.
Van de Zupa neem ik 3 scheppen, daar geef ik Turbo het meeste van (2/3 denk ik) en Romeo krijgt hier ook wat van.

De bietenpulp met zemelen heeft hij nu 1 maaltijd volledig op. De 3 maaltijden ervoor at hij er iets van maar niet op.
Van de bietenpulp neem ik 2 scheppen, dat laat ik de maaltijd ervoor al weken in water en net voordat ik het geef meng ik er 3 scheppen zemelen door. Hiervan krijgt Romeo het grootste deel en Turbo krijgt 2 à 3 scheppen (in geweekte vorm, dus Romeo krijgt 3/4 van een emmer).

Gisteren heb ik de dekens eens afgenomen en was ik blij om het resultaat te zien. Ik kan Turbo zijn ribben niet meer zien en zijn billen zijn al voller geworden, zijn heupen lijken niet meer zo te steken.

Dat was dus het goede nieuws: Turbo begint het ruwvoer ook te eten en hij komt bij. Ook van het hooi knabbelt hij wel iets maar niet veel.

Dan het minder goede. Gisteren avond heb ik Turbo om 6 uur binnen gezet. Toen ik om half 11 ging kijken, lag hij op de grond en zijn benen stonden voor zich, alsof hij al had geprobeerd recht te staan. Zijn manen hingen helemaal onder de bodembedekker.

Ik heb mijn vriend geroepen en we hebben geprobeerd om hem recht te helpen, maar als hij al de moeite deed om mee te werken viel hij weer in elkaar. Na een 6-tal keer proberen ben ik beginnen bellen. Verschillende dierenartsen namen de telefoon niet op, zelfs een dierenarts van wacht antwoordde "ik doe enkel kleine huisdieren, ik kom niet voor een paard." Hij zei me dat er geen dierenarts van wacht IS voor paarden. Ja leuk is dat...

Maar na een half uur zagen we dat Turbo wel wou proberen en met onze hulp is hij dan wel weer recht geraakt.
We hebben hem wat krachtvoer gegeven (om te kijken of hij dat wou) en dat at hij enthousiast op.
Inmiddels lijkt er weer niets aan de hand te zijn.

Langs de ene kant ben ik blij dat Turbo meer begint te eten, maar ik vind het vreemd dat hij niet meer recht geraakt als hij is gaan liggen.
Hij toont vooral niet zwak, dat vind ik net zo gek. Hij hinnikt enthousiast als ik 's morgens kom aanlopen, hij probeert het slot van de staldeur open te krijgen enz, dus hij staat er niet suf en afgeleefd bij...

Talithah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 16:08

Pfff als ik alles eens lees, neem me niet kwalijk als ik wat te snel heb gelezen, maar ik zou ze als ze buiten staan, met stroomdraad er tussen zetten, echt zolang de ene nog niet 100 % is, gewoon niet de mogelijkheid hebben dat er overheersend gedrag kan gedaan worden, je beestje heeft rust nodig, geestelijk en lichamelijk.
En niet zomaar 1 stroomdraad maar een stuk er tussen laten zodat ze niet aan elkaar kunnen komen.
Misschien ben ik een tut hoor maar zou geen oog dicht doen als mij jongste weer zo in stal zou liggen.
Hoop dat het goed komt ook voor jou want aan je zorg ligt het niet!
Sterkte

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-17 16:13

Talithah: ja ze staan apart. Er zit een scheiding van 3 stroomdraden boven elkaar tussen, dus ze kunnen wel aan elkaar maar dat is geen probleem. Ze gaan ook pas weer samen als Turbo 100% erbovenop is.

Ik doe trouwens ook geen oog dicht, ik ben werkelijk doodop van me zoveel zorgen te maken. :(

marga1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 17:08

sander_lotte schreef:
@ geerke: Dat het ingewikkeld is heb ik ook al ondervonden, maar mijn idee is dat de dierenarts toch meer ervaring heeft en dus beter weet wat het beste is en wat niet. Hij zal ook beter weten welke wormen resistentie hebben opgebouwd enz en welke middeltjes dus niet meer zo efficiënt zijn.
Ik zie dat dus niet lukken dat ik mij er zo in ga verdiepen dat ik bijna meer over wormen weet dan mijn dierenarts.

Ik heb ook nog 2 dochters van 23 maanden en 8 maanden die héél veel tijd en aandacht van me vragen, ik werk 4/5 en mijn vriend heeft vorige maand het immobiliënkantoor waar hij werkte overgenomen, dus die is maar héél weinig thuis. Ik ben dus al blij dat ik het nu allemaal gedraaid krijg én tegelijkertijd ook nog tijd kan vrijmaken voor de pony's die gelukkig aan huis staan, dat is ook al tijdsbesparend.

Ik heb het al moeilijk om te weten welke inentingen de paarden wanneer moeten krijgen, en dan zijn er nog de wormenspuiten. Als ik dat allemaal goed doe ben ik al blij als de dierenarts mij helpt met zelf te beslissen welke merken het beste zijn op dat moment.

Als Turbo niet snel beter wordt ben ik wel bereid om mij meer te gaan verdiepen enz, maar voorlopig wil ik wel nog vertrouwen op mijn dierenarts.

Geef jij trouwens enkel Ivermectine? Vroeger heb ik dat ook vaak gekregen van de DA, maar ook heel vaak Noromectin.

Wat dacht je er van om een dagboekje te maken van wanneer je de pony's ontwormd en met welk middel dan kan je het zo nazoeken. ook is het handig om op te schrijven wat je ze voert. Want stel er overkomt jou iets dan moet een ander het overnemen.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 17:24

Ik heb je topic niet geheel gelezen, op telefoon op vliegveld, maar zijn meerdere overplekken geen optie? 3 voerplekken bijvoorbeeld. 3 flinke hooibalen verspreid plaatsen zodat die altijd ergens kan eten?

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 18:04

Jeetje TS, das ook wat dat je dan niet eens een DA kunt bereiken...heftig hoor.
Snap goed dat je geen oog dicht doet en je erg zorgen maakt!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 18:52

Hij is gewoon verzwakt ,dat gaat wel goed komen...in de stal ligt hij prima en droog...buiten niet meer overeind komen kan hem fataal worden...ik hoop voor je dat hij snel opknapt,het is een vreselijke zorg als je dier ziek is.

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-17 11:03

Update: Turbo eet nog steeds alles op (niet tot het laatste kruimeltje maar het is wel op), enkel van de bietenpulp eet hij maar enkele happen. Aan het hooinet zie ik dat het wat geminderd is, maar ik had liever dat het toch minstens gehalveerd was.
Turbo hinnikt enthousiast als ik kom aanlopen en ik moet hem zelfs beginnen corrigeren voor zijn opdringerigheid. De opdringerigheid is natuurlijk niet goed, maar in Turbo zijn geval ben ik daar wel heel blij om want dat wil zeggen dat hij daar al energie voor kan vrijmaken! Ik begin weer een jaarling te zien die duidelijk nog moet bijleren en opvoeding nodig heeft, dit was de afgelopen 2 weken ver zoek!

@ Cer: De uitslag van het bloedonderzoek was al bekend ja. Er was een parasitaire infectie te vinden, maar dat kon ik al vermoeden gezien ik wormen in de mest gevonden heb. Voor de rest waren er allerlei tekorten in het bloed te zien, maar de dierenarts zei dat die tekorten vanzelf goed zouden komen als Turbo weer in gewicht zou bijkomen.

@ Muga: Dank je voor het compliment. Hij kan er zelf niets aan doen, dus als eigenaar is dat toch wel het minste wat ik voor hem kan doen. Ik heb er ook wel ongeveer alles voor over om hem weer gezond te krijgen. Het is natuurlijk moeilijk om alle adviezen te volgen, want dan ben ik dagelijks van voer aan het veranderen en dat zou nog meer problemen geven, maar ik doe mijn best om sommige tips eruit te halen! Ik ben ook al blij dat ik dit topic heb geopend, ik heb hier toch wel al wat opgepikt!

@ geerke: wat voor olie zou je erdoor doen? Ik heb in de keuken olijfolie, slaolie en arachideolie staan…
Inmiddels eet hij alles, al is hij minder gek van de bietenpulp.
Het is inderdaad een vreselijke zorg als je een ziek dier hebt, maar ik doe het met alle plezier. Het is ook wel fijn dat ze aan huis staan, dat scheelt wel veel. De buren houden hem ook in de gaten, dus als er overdag iets is bellen ze ook wel. Maar toch zit ik er 24/7 mee in mijn hoofd.

Ik vind het vreemd hoe hij ineens ZO verzwakt kan zijn… Hij is nooit dik geweest (zoals een gezond veulen/jaarling), maar op een dikke week tijd is hij ineens zo achteruit gegaan. Dus ik voel me er wel erg schuldig over, dat ik niet sneller heb ingegrepen, en vooral: welke signalen heb ik gemist dat het zover is kunnen komen? Ik weet dat het geen zin heeft om daar aan te denken, maar toch…

@ marga1: dat dagboek van de ontwormingen is inderdaad geen slecht idee… Als mij iets zou overkomen is er ook nog altijd mijn vriend, hij weet ook wat ik de pony’s voer dus wat dat betreft is er geen probleem.

@ lifaya: Dat doe ik al sinds ik door had dat Romeo hem wegjaagt. De pony’s staan nu apart tot Turbo weer 100% er bovenop is, maar als ze weer samen gaan blijf ik wel meerdere voerplekken voorzien.

@ Vala: ja inderdaad, ik was radeloos! Ik was dus erg blij toen Turbo weer recht stond. Ik begrijp niet dat ik geen dierenarts kon vinden die wou komen. Ok, achteraf gezien was het niet zo erg, maar op het moment zelf lag Turbo op de grond en kregen we hem met 2 man niet recht, hij viel in elkaar alsof zijn 4 benen gebroken waren…

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 11:10

Als ik je berichten zo lees, dan snap ik niet zo goed waarom het meeste voer uiteindelijk in je andere pony gaat, zeker als ze apart staan? Want zo te lezen eet hij nog steeds gewoon te weinig.
Natuurlijk kost het ook gewoon veel tijd voor een verzwakt paard om echt aan te sterken, dat is wel iets om in je achterhoofd te houden.
Bizar dat de dierenarts niet wilde komen trouwens!

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-17 11:47

Wendy schreef:
Als ik je berichten zo lees, dan snap ik niet zo goed waarom het meeste voer uiteindelijk in je andere pony gaat, zeker als ze apart staan? Want zo te lezen eet hij nog steeds gewoon te weinig.
Natuurlijk kost het ook gewoon veel tijd voor een verzwakt paard om echt aan te sterken, dat is wel iets om in je achterhoofd te houden.
Bizar dat de dierenarts niet wilde komen trouwens!

Romeo eet nog steeds meer dan Turbo om de eenvoudige reden dat Romeo altijd goed is blijven eten. Hij mag dus gerust een flinke hoeveelheid voer krijgen. Turbo at vorige week enkel het krachtvoer, waar ik qua hoeveelheid ook al voorzichtig moest zijn omdat zijn maag niet ineens overbelast moet worden. Op dit moment krijgt Romeo trouwens alleen meer bietenpulp dan Turbo omdat hij dat wél graag heeft... Romeo krijgt ook niet zo veel krachtvoer als Turbo, dus Romeo eet eigenlijk niet meer zo veel meer dan Turbo. Vorige week wel ja, maar dat was omdat Turbo niets WOU eten. Hij trok zijn neus op voor alles wat ik hem voorschotelde (buiten het ruwvoer dan).

Turbo krijgt op dit ogenblik 's morgens en 's avonds: 3,5 scheppen krachtvoer (Juniorix, +/- 1,3 kg), een halve emmer slobber (Zupa) en 1 schep bietenpulp (omdat hij zelfs die ene schep niet helemaal op eet). Het krachtvoer ga ik nu wat opvoeren naar 2 kg nu hij al sinds enkele dagen ook het ruwvoer eet, maar dit probeer ik langzaam te doen.

Ik weet wel dat het tijd kost om aan te sterken, maar ik was zo ontzettend bang toen we hem dit weekend weer niet recht kregen. Ik was ook erg boos dat niemand de telefoon opnam en diegene die de telefoon opnam niet wilde komen omdat hij geen paarden doet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 13:02

Vermageren gaat zowat altijd veel sneller dan aankomen. Hier staat er ook eentje die momenteel gevoelig is voor wegsmelten zeg maar. Pas als ze weer 100% in hun vel zitten kan je weer gerust zijn.

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-17 13:35

Varekaj schreef:
Vermageren gaat zowat altijd veel sneller dan aankomen. Hier staat er ook eentje die momenteel gevoelig is voor wegsmelten zeg maar. Pas als ze weer 100% in hun vel zitten kan je weer gerust zijn.

Was dat bij ons ook maar zo :Y)
Nee maar ik wist niet dat het op een dikke week zo snel achteruit kon gaan. Ik hoop echt dat hij snel weer voor de volle 100% goed in zijn vel zit, ik wil weer gerust kunnen slapen! Dat is even egoïstisch :o maar ik heb al keelpijn en barstende hoofdpijn en ik val overdag haast in slaap op mijn stoel, dus voor mijn eigen gezondheid zou het beter zijn als dit snel weer achter de rug is! Maar ondertussen blijven we doorbijten, nu gaat Turbo toch wel even voor!

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 14:04

Als ik het goed begrijp had hij een goede (bloed)worm infectie? Dan is het niet zo gek dat hij zo slap is.
Dat sloopt zo'n jonkie ontzettend, en als je dan ontwormd is dat ook best een aanslag op het lichaam dus geeft dat ook weer krachtverlies.

Ik persoonlijk zou het nog even aankijken, bij nog zo'n indicent hem opladen en op een kliniek laten doorlichten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 14:23

Het kan idd snel gaan. Diegene die hier staat is door God weet wat (ik denk de kou) op 2 weken tijd van schraal naar bijna skelet gegaan. En die kreeg al bijgevoerd. Daar gaat intussen ook een fikse lading in hoor.
Meer dan wat je nu doet en afwachten kan je niet.

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-17 14:31

Varekaj schreef:
Het kan idd snel gaan. Diegene die hier staat is door God weet wat (ik denk de kou) op 2 weken tijd van schraal naar bijna skelet gegaan. En die kreeg al bijgevoerd. Daar gaat intussen ook een fikse lading in hoor.
Meer dan wat je nu doet en afwachten kan je niet.

Idem hier dus... Van schraal naar bijna skelet is een goede verwoording. Alleen was het hier dus door de wormen, en ik denk dat die kou zo een beetje de genadeslag heeft gegeven omdat er te veel energie moest gaan naar het warm proberen houden.
Bij jou lijkt het mij ook vervelend als ze standaard zó gevoelig zijn voor vermageren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 15:04

Het is er maar 1. Het andere paard is eentje zonder complexen maar heeft wel genoeg te knagen nodig ivm chagrijnigheid anders. Mijn tinker en 2 shetjes moet ik juist opletten dat je ze niet kan rollen.

Voor elk wat wils dus :))

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-17 15:24

Varekaj: Je moet het maar allemaal weten wie wat nodig heeft!
Met Romeo heb ik eigenlijk ook nooit problemen gehad, het enige wat hij heeft is gevoelige luchtwegen maar sinds hij voordroog hooi krijgt lijken ook die problemen van de baan.
Ik hoop dat dit ook gelijk de laatste keer is dat ik zoiets ernstigs aan de hand heb, mijn gezondheid kan dit niet aan in combinatie met 2 kleine kindjes! :D Dat zijn me veel te veel kopzorgen bij elkaar!