Wat naar voor je TS! Ik adviseer je om hem naar een goede(!!) trainer te brengen die veel van grondwerk en gedrag afweet. Schrijf dit paard niet zomaar af

Het grootste probleem alleen ben jij, niet je paard. Om het maar ff hard te zeggen; jij hebt hem dit aangeleerd. Jij hebt niet naar hem geluisterd.
De situatie ging namelijk als volgt. Gezien vanuit een paardenbrein;
Paard komt naar jou toe gelopen, over jouw ruimte heen en geeft je een duw. Hij zegt (vrijwel schreeuwt) hier; 'ga aan de kant mens, ik wil staan waar jij nu staat. Dit is mijn plek'. Hij eist de plek op en wil dat jij dus een stap weg doet.
Dan, in plaats van achteruit te lopen, ging jij in zíjn personal space en raakt hem aan. Voor hem daag je hem dus uit.. Daarom zette hij je dus op je plek (in zijn ogen). Omdat jij dus, als onderdanige van de kudde, niet naar hem luisterde. Vandaat dat hij beet en steigerde...
Jij bent niet de leider van de kudde, dat is je paard hier.. Dat is het probleem. Jij begrijpt niet wat je paard zegt. Want zelfs uit dit stukje via internet, snap ik precies wat er gebeurd is.
Dat ligt niet aan jou hoor, dat is gewoon ontwetendheid wat 95% van de nederlandse ruiters hebben

Het is HEEL belangrijk dat als jij dit paard wilt houden, je meer over paardentraining en omgang wilt leren. Een trainer kan dit namelijk opfixen (ik heb ergere paarden dan dit opgefixt), maar als het persoon niet bijleert is het binnen no time terug bij af. Dan komen ze zo weer in t patroon

Waar woon je? Als het niet te ver weg is wil ik best een keer langs komen en je wat op weg helpen als je dat wilt.
Mensen die zeggen dit paard laten afmaken.. kom op jongens. Dit is verdomme een mensen fout, daar hoeft een paard toch niet voor te boeten!? Behalve als het écht te laat is maar dat zou ik nu nog nier zo kunnen zeggen. Of als hij misschien een tumor in zn hersenen oid heeft. Maar in dit geval was het écht een leiderschapprobleem