wat met een paard dat bijt?? Update pagina 43

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 20:05

Ik heb niet het hele topic doorgelezen, 8 paginas is wel heel veel :o
Wat naar voor je TS! Ik adviseer je om hem naar een goede(!!) trainer te brengen die veel van grondwerk en gedrag afweet. Schrijf dit paard niet zomaar af ;)
Het grootste probleem alleen ben jij, niet je paard. Om het maar ff hard te zeggen; jij hebt hem dit aangeleerd. Jij hebt niet naar hem geluisterd.

De situatie ging namelijk als volgt. Gezien vanuit een paardenbrein;
Paard komt naar jou toe gelopen, over jouw ruimte heen en geeft je een duw. Hij zegt (vrijwel schreeuwt) hier; 'ga aan de kant mens, ik wil staan waar jij nu staat. Dit is mijn plek'. Hij eist de plek op en wil dat jij dus een stap weg doet.
Dan, in plaats van achteruit te lopen, ging jij in zíjn personal space en raakt hem aan. Voor hem daag je hem dus uit.. Daarom zette hij je dus op je plek (in zijn ogen). Omdat jij dus, als onderdanige van de kudde, niet naar hem luisterde. Vandaat dat hij beet en steigerde...
Jij bent niet de leider van de kudde, dat is je paard hier.. Dat is het probleem. Jij begrijpt niet wat je paard zegt. Want zelfs uit dit stukje via internet, snap ik precies wat er gebeurd is.
Dat ligt niet aan jou hoor, dat is gewoon ontwetendheid wat 95% van de nederlandse ruiters hebben ;)

Het is HEEL belangrijk dat als jij dit paard wilt houden, je meer over paardentraining en omgang wilt leren. Een trainer kan dit namelijk opfixen (ik heb ergere paarden dan dit opgefixt), maar als het persoon niet bijleert is het binnen no time terug bij af. Dan komen ze zo weer in t patroon ;) Hij weet nu al hoe hij jou moet spelen namelijk.
Waar woon je? Als het niet te ver weg is wil ik best een keer langs komen en je wat op weg helpen als je dat wilt.

Mensen die zeggen dit paard laten afmaken.. kom op jongens. Dit is verdomme een mensen fout, daar hoeft een paard toch niet voor te boeten!? Behalve als het écht te laat is maar dat zou ik nu nog nier zo kunnen zeggen. Of als hij misschien een tumor in zn hersenen oid heeft. Maar in dit geval was het écht een leiderschapprobleem

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 20:08

Eileen_ schreef:
Wat naar voor je TS! Ik adviseer je om hem naar een goede(!!) trainer te brengen die veel van grondwerk en gedrag afweet. Schrijf dit paard niet zomaar af ;)
Het grootste probleem alleen ben jij, niet je paard. Om het maar ff hard te zeggen; jij hebt hem dit aangeleerd. Jij hebt niet naar hem geluisterd.

Paard komt naar jou toe gelopen, over jouw ruimte heen en geeft je een duw. Hij zegt (vrijwel schreeuwt) hier; 'ga aan de kant mens, ik wil staan waar jij nu staat. Dit is mijn plek'. Hij eist de plek op en wil dat jij dus een stap weg doet.
Dan, in plaats van achteruit te lopen, ging jij in zíjn personal space en raakt hem aan. Voor hem daag je hem dus uit.. Daarom zette hij je dus op je plek (in zijn ogen). Omdat jij dus, als onderdanige van de kudde, niet naar hem luisterde. Vandaat dat hij beet en steigerde...
Jij bent niet de leider van de kudde, dat is je paard hier.. Dat is het probleem. Jij begrijpt niet wat je paard zegt. Want zelfs uit dit stukje via internet, snap ik precies wat er gebeurd is.
Dat ligt niet aan jou hoor, dat is gewoon ontwetendheid wat 95% van de nederlandse ruiters hebben ;)

Het is HEEL belangrijk dat als jij dit paard wilt houden, je meer over paardentraining en omgang wilt leren. Een trainer kan dit namelijk opfixen (ik heb ergere paarden dan dit opgefixt), maar als het persoon niet bijleert is het binnen no time terug bij af. Dan komen ze zo weer in t patroon ;) Hij weet nu al hoe hij jou moet spelen namelijk.
Waar woon je? Als het niet te ver weg is wil ik best een keer langs komen en je wat op weg helpen als je dat wilt.

Mensen die zeggen dit paard laten afmaken.. kom op jongens. Dit is verdomme een mensen fout, daar hoeft een paard toch niet voor te boeten!? Behalve als het écht te laat is maar dat zou ik nu nog nier zo kunnen zeggen. Of als hij misschien een tumor in zn hersenen oid heeft. Maar in dit geval was het écht een leiderschapprobleem

Hoeveel horsewisperers ben je al tegen gekomen in Canada?? Lees het topic even helemaal door en dan zul je merken dat dit wel een zeer voorbarige conclusie is.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 20:08

Eileen, heb je gezien wat het resultaat was? Heb je gezien wat dit paard gedaan heeft?

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 20:09

Eileen, neem even de moeite om het hele topic te lezen

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 20:10

Vroeger zo'n paard gereden.
Die kon ook ineens besluiten dat hij iets zat was en dan ging hij datgene wat hem irriteerde ook echt proberen dood te maken.

Met de juiste maatregelen (nooit door de wei lopen, altijd een bezem in de buurt hebben steen als je hem uit zijn stal wil de halen, niet in je eentje longeren of losgooien, er niet vanaf vallen en geen andere dieren in zijn buurt laten) was er mee te werken, maar leuk was anders.

Hij is uiteindelijk manegepaard geworden, "lekker" eenzaam in een box, geen weidegang en alleen benaderd door personeel. Ik weet niet wat beter was geweest, dit of een kogel.

Goudlokje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 20:13

Eileen_ schreef:

Jij geeft aan niet het hele topic door te hebben gelezen, dan zou ik daar nu maar vast mee beginnen. Wat een lompe opmerking!

pvdbosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 20:13

Doe even normaal Eileen,

zij heeft m dit helemaal niet aangeleerd. Paard is niet dominant maar is gewoon gevaarlijk (foto's wel gezien al?) gezien het feit dat het niet de eerste keer is dat hij dit doet. TS is ook niet onervaren met paarden. Maar als je nou eerst eens de moeite doet om het topic te lezen dan hadden we al deze nutteloze posts niet hoeven plaatsen.

En iedereen die m zo nodig wil laten leven en prima weet hoe dit op te lossen heb ik een simpele oplossing voor,
vraag TS wat ie moet kosten en ga m halen. Zij blij, jij blij.

MarjanB

Re: wat met een paard dat bijt??

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 20:22

ik dacht oh paard bijt, zweep in de hand en hij bijt hup even een flats er over.. Maar dit! Dit noem ik gaan bijten meer, dit noem ik echt aanvallen. Ik zou zo'n paard echt wegbrengen en dan wel een enkeltje slager. Zulke dieren die zijn te onvoorspelbaar.

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 20:25

Ondertussen heb ik het topic al wel doorgelezn blijf bij mijn standpunt. Ik vind het altijd gewoon zo zielig als een paard wordt beschuldigd door de fout van een mens. In dit geval dus niet alleen TS (dat neem ik dan wel weer in), maar ook (waarschijnlijk vooral) de vorige eigenaren. En dan is t karakter van t paard waarschijnlijk ook niet de makkelijkste. Dat zijn gewoon de ingredienten voor dit soort gevallen.
En ja, ik heb behoorlijk wat extreme paarden meegemaakt. Echt hoor.. Heb ook heel wat clinics gezien waar horsemen bezig gaan met paarden die afgeschreven waren. Paarden die mensen vrijwel hebben vermoord, ruggen gebroken, altijd schoppen en weet ik veel wat.
Helaas gebeurt er veel door ontwetendheid.. Tot ernstige blessures aan toe, of zelfs de dood (voor de mens).
Soms is het te laat voor het paard, zijn ze zo ver heen en is het beste om hem af te maken. Maar vaak is er toch nog hoop... en dat probeer ik duidelijk te maken.
Zoals ik al zei, heb zeer extreme gevallen gezien (en mee gewerkt).

Dit paard is ook verdomd gevaarlijk! Daar kan ik t niet meer dan mee eens zijn. En denk ook niet dat TS nu nog in de buurt moet komen.
Maar het is gewoon een feit dat paard veel waarschuwingen gaf wat TS dus niet zag.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 20:26

Wordt altijd een beetje moe van die jonge mensen met paarden die denken dat ze alle kennis van de wereld hebben :roll:
Maar wat roepen zonder het topic door te lezen 8)7

Eileen ik zou bijna zeggen, neem het paard over maar zelfs jou wens ik de ellende niet die je je op de nek haalt.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 20:27

Was er niet ooit eens een keer een Paint dekhengst (Red Pebbles?), die zijn eigenares had vermoord? Althans, dat werd verondersteld. Later werd alsnog het vriendje verdacht, want de wond zag er zo 'schoon gesneden' uit... Als ik deze foto's zie, geloof ik graag dat het tóch dat paard is geweest.

Die eigenaresse had dus een doorgesneden keel... Dat kan je met dit paard dus ook gebeuren.

Er hebben op VN trouwens ook wel nieuwtjes gestaan over paarden in de VS die eigenaren aangevallen hebben met fatale gevolgen. Ook meteen voor het paard trouwens.

Heb zelf ook ervaring met van die verknipte dieren. Die zijn allemaal hemelen - ik wil niet de dood van een ander op m'n geweten hebben. En zelf blijf ik ook liever wat langer in leven.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 20:28

TS ik heb je hele topic doorgelezen en ik ben er gewoon door aangedaan. Op de eerste plaats heel erg veel sterkte met je wond. Verschrikkelijk wat ziet het eruit. :oo
Ik denk dat jezelf heel goed weet wat je te doen staat. :(:) Heel erg voor je vind ik dit.

Dus ik denk dat het goed is om je verlies te nemen, paard euthanaseren en anders slacht. Dit paard is een killer en wat erg dat de vorige eigenaren niet hun verantwoordelijkheid hebben genomen. Maar mijn emoties betreffen vooral jou en je vriend. Wat vreselijk om dit mee te moeten maken en deze keuze te moeten maken. Volgens mij is die namelijk onontkoombaar.

Daarna vind je hopelijk wel een fijn paard. Twee paarden kunnen zo leuk zijn. Ik gun je een fijn setje zoals hier rond het huis loopt en waar we elke dag van genieten zonder ook maar een seconde bang te zijn voor gevaar voor ons eigen leven of voor die van de klein kindjes als ze stout zouden zijn en tegen alle regels in toch stiekem de paarden zelf zouden gaan bezoeken.

Ik ben niet iemand die paarden of andere dieren gauw opgeeft, maar dit is echt te gevaarlijk zowel voor jullie of voor de volgende eigenaar.

Sterkte meid voor jullie! :(:)
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 06-12-16 20:29, in het totaal 1 keer bewerkt

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 20:28

Eileen_ schreef:

Zonde dat hij al vele andere gepakt heeft en het dus niet HAAR schuld is.

Kort door de bocht en jammer, maar er gaan ook genoeg onopgevoede hondenhemelen!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 20:29

Eileen_ schreef:
Ondertussen heb ik het topic al wel doorgelezn blijf bij mijn standpunt. Ik vind het altijd gewoon zo zielig als een paard wordt beschuldigd door de fout van een mens. In dit geval dus niet alleen TS (dat neem ik dan wel weer in), maar ook (waarschijnlijk vooral) de vorige eigenaren. En dan is t karakter van t paard waarschijnlijk ook niet de makkelijkste. Dat zijn gewoon de ingredienten voor dit soort gevallen.
En ja, ik heb behoorlijk wat extreme paarden meegemaakt. Echt hoor.. Heb ook heel wat clinics gezien waar horsemen bezig gaan met paarden die afgeschreven waren. Paarden die mensen vrijwel hebben vermoord, ruggen gebroken, altijd schoppen en weet ik veel wat.
Helaas gebeurt er veel door ontwetendheid.. Tot ernstige blessures aan toe, of zelfs de dood (voor de mens).
Soms is het te laat voor het paard, zijn ze zo ver heen en is het beste om hem af te maken. Maar vaak is er toch nog hoop... en dat probeer ik duidelijk te maken.
Zoals ik al zei, heb zeer extreme gevallen gezien (en mee gewerkt).

Dit paard is ook verdomd gevaarlijk! Daar kan ik t niet meer dan mee eens zijn. En denk ook niet dat TS nu nog in de buurt moet komen.
Maar het is gewoon een feit dat paard veel waarschuwingen gaf wat TS dus niet zag.

Sorry, wil je je gelijk halen, prima, van mij mag je het hebben hoor. Zoals ts schrijft, ze liep de weide uit en word vanachter gegrepen!!!!!!!!! SIGNALEN GEMIST!!!! Ze staat $%#@ met haar rug naar het paard en jij mag dan concluderen dat ze iets gemist heeft, misschien wel maar dat verklaard niet dat het paard haar gewoon heeft geprobeerd te doden want daar komt het op neer. En verder, er is niemand die hier het paard de schuld geeft, een dier kan er in principe nooit iets aan doen(mijn mening) maar dat betekend niet dat wanneer een dier levensgevaarlijk word je er niet mee af mag, of zelfs moet werken.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 20:31

Ibbel schreef:
Was er niet ooit eens een keer een Paint dekhengst (Red Pebbles?), die zijn eigenares had vermoord? Althans, dat werd verondersteld. Later werd alsnog het vriendje verdacht, want de wond zag er zo 'schoon gesneden' uit... Als ik deze foto's zie, geloof ik graag dat het tóch dat paard is geweest.

Die eigenaresse had dus een doorgesneden keel... Dat kan je met dit paard dus ook gebeuren.

Er hebben op VN trouwens ook wel nieuwtjes gestaan over paarden in de VS die eigenaren aangevallen hebben met fatale gevolgen. Ook meteen voor het paard trouwens.

Heb zelf ook ervaring met van die verknipte dieren. Die zijn allemaal hemelen - ik wil niet de dood van een ander op m'n geweten hebben. En zelf blijf ik ook liever wat langer in leven.

Moest hier ook aan denken maar begon ff te twijfelen of het nou een film was of echt

BigOne

Re: wat met een paard dat bijt??

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 20:33

Van die paint hengst is achteraf bewezen dat het paard het niet gedaan kon hebben.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 20:34

Al mist ze 100 signalen. Zo hard mag een paard nooit grijpen. Dat is buiten proportie.
Een hap met een blauwe plek, prima, daar valt aan te werken.
Dit is wachten tot het echt fout gaat. Wat heb je daar aan?

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 20:34

Ach, Eileen is 20 jaar en heeft bergen ervaring met zulke paarden en weet precies hoe het moet en wat TS heeft fout gedaan.
Bij haar zou zoiets niet gebeuren en zij zou zo'n paard weer prima op de rails krijgen.

Eileen wat let je?

Pebbles had het uiteindelijk niet gedaan.
Het hele verhaal van de vriend klopte van geen kanten waardoor het overduidelijk was, dat het paard het echt niet gedaan kon hebben.
Zoals dat de vrouw helemaal geen ruiterspullen aan had maar gewone gympjes waar ze nooit mee op stal was en zeker niet te paard ging.

MaupieJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 20:36

Naast het feit dat ik vind dat dit paard levensgevaarlijk gedrag vertoont vraag ik me af of het paard er zo gelukkig van zou worden als hij 'gered' wordt. Ik denk dat dat een groot (geestelijk) gevecht zal worden voor het dier en vraag me af of je dat moet willen met een paard van 18, waarbij dit dus een probleem is wat al jaren bestaat. Vind ik ook iets om mee te nemen in een beslissing.
Ook zou ik hem inderdaad voor de zekerheid apart van je merrie zetten, je weet het nooit.
Succes met je keuze TS

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 20:40

spatter schreef:
Wordt altijd een beetje moe van die jonge mensen met paarden die denken dat ze alle kennis van de wereld hebben :roll:
Maar wat roepen zonder het topic door te lezen 8)7

Eileen ik zou bijna zeggen, neem het paard over maar zelfs jou wens ik de ellende niet die je je op de nek haalt.

:') sure. Wat doet leeftijd hier nou weer aan toe dan? Als ik 50 was geweest, was het wel oke geweest?
Ik probeer alleen maar te helpen. Ik heb helemaal niet alle kennis van de wereld, not even close. maar ben wel hard aan t werk om zo veel mogelijk over paardentraining te leren. En ik probeer paard en mens te helpen zover ik dat kan.

Ik zeg ook dat ik t heel erg vind voor de ts. Ze is echt in een verschrikkelijke situatie terecht gekomen en had gewild dat dit nooit gebeurd was. Ik heb het misschien niet zo slim gebracht, dat had ik beter kunnen doen. Sorry daarvoor TS ;)
Niemand geeft de schuld aan t paard? Hmm, zag het toch echt wel een paar keer voorbij komen.
Ja, paarden kunnen doden en dat doen ze ook als ze voelen dat ze dit moeten doen. Zoals ik al zei, er kan een steekje los zitten door bijv een hersentumor. Kan ook zijn dat hij het gevoel heeft dat hij zijn plek moet 'bewaken'. En met die signalen die hij gaf, was dit waarschijnlijk zijn laatste antwoord.
Wat er ook gebeurd is, het is heel erg naar voor TS en ik hoop dat ze in alle wijsheid de juiste keuze voor haar en haar paard maakt.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 20:44

TS, wat een enorm probleem is dit zeg, ik kan me voorstellen dat je jezelf enorm klote voelt. Ik zou ook zo snel geen oplossing weten maar als je hem niet wilt houden, wat ik heel goed begrijp, zou ik hem ook een enkeltje paardenhemel geven.

Eileen, jij schrijft dat TS signalen van het paard zou missen. Hij loopt volgens jou naar haar toe en zegt: ik wil hier staan en TS begrijpt dat niet en had achteruit moeten lopen. Pardon??? Omgekeerde wereld, dat een paard bij mij never en nooit niet hoeft te "zeggen"ik wil hier staan. Want waar ik sta komt dat paard niet en ik loop ook never en nooit niet achteruit, dan ben je pas de sjaak en klaar om gegrepen te worden! Moet niet gekker worden.

Spekkie01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 20:45

Ja en was zeker niet Red Pebbles die gevaarlijk was. Lievere hengst heb ik nooit gekend.

Volgens mij bedoel je Jetalito Jet Set en ook dat verhaal is zeer discutabel, later is volgens mij nog uitgezocht dat hij het niet gedaan kon hebben.

Neemt niet weg dat gezien de foto's en het verhaal van TS dit paard onberekenbaar en staatsgevaarlijk is. Bij mij had ie ook een enkeltje hemel gehad.

Ik heb een 3 jarige merrie, lief dier, maar een beetje verwend. Ze was gewend snoepjes te krijgen bij het zadelen, dit had ze bij haar inrijder geleerd . Ik vergat ze en merrieschatje hing in mijn schouder. Deed het zeer: ja nogal. Was ik stuk, nee hoor en ik had gewoon een tshirt aan. Was gewoon een waarschuwing dat madam haar snoepje eiste. Pech voor haar, ze had met de kerende post een mep te pakken en ze krijgt niks meer uit de hand en heeft nooit meer gebeten.

Maar ik heb in mijn 35 jaar paard nog weinig meegemaakt dat een paard een mens moedwillig zo te pakken neemt. Ik zou hier niet eens een professional op af durfen sturen. Er komt namelijk altijd wel een onoplettendheidje.

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 20:52

Vala schreef:
TS, wat een enorm probleem is dit zeg, ik kan me voorstellen dat je jezelf enorm klote voelt. Ik zou ook zo snel geen oplossing weten maar als je hem niet wilt houden, wat ik heel goed begrijp, zou ik hem ook een enkeltje paardenhemel geven.

Eileen, jij schrijft dat TS signalen van het paard zou missen. Hij loopt volgens jou naar haar toe en zegt: ik wil hier staan en TS begrijpt dat niet en had achteruit moeten lopen. Pardon??? Omgekeerde wereld, dat een paard bij mij never en nooit niet hoeft te "zeggen"ik wil hier staan. Want waar ik sta komt dat paard niet en ik loop ook never en nooit niet achteruit, dan ben je pas de sjaak en klaar om gegrepen te worden! Moet niet gekker worden.

Haha, nee daar heb je helemaal gelijk in hoor ;) maar dat is wat dat paard wou zeggen op dat moment. Vooral met dat duwtje. Niet dat TS moet doen wat paard zegt! Juist niet.

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 20:54

Eileen ookal is het de schuld van de mens... dan nog is dit niet acceptabel. Niet elk dier kan gered worden en het is ook niet altijd in t paard z'n bestwil.
Dit kan geen enkele therapeut of wie dan ook eruit krijgen.
Het is van de zotte dat er mensen met zulke oogkleppen rondlopen dat ze dit nog proberen goed te praten.
Het is sowieso niet in een snelle periode opgelost...dan maar wachten tot t in de tussentijd wel gruwelijk fout gaat... al noem ik dat nu eigenlijk al.
Paardlief had al eerder gehemeld gezien de vorige aanvallen.

Ts ga aub zo rap mogelijk juridisch advies inwinnen en blijf hier niet te lang over nadenken wat je ermee moet doen. Dit is vragen om gigantisch grote problemen.
Wat als hij straks iemand anders pakt ? Dan heb jij t miss ook nog gedaan :(:)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 20:55

Eileen_ schreef:
Vala schreef:

Haha, nee daar heb je helemaal gelijk in hoor ;) maar dat is wat dat paard wou zeggen op dat moment. Vooral met dat duwtje. Niet dat TS moet doen wat paard zegt! Juist niet.

Ik gaf in het begin al aan dat ze dat duwtje nooit had moeten accepteren, nooit, van geen enkel paard. Net zoals even langs je schuren na het rijden met een bezweet hoofd. Dit maakt je ondergeschikt en je laat ze in je ruimte komen op hun voorwaarden. 999 keer gaat dat prima maar zit er eentje bij, zoals het paard van ts, dan kan het goed fout gaan zoals ook hier gebeurt is.