Onhandelbaar paard... Wat te doen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Esaqar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 10:02

John is goed met paarden hij weet wel hoe je het moet oplossen. :)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 10:22

Lauraa90 schreef:
Iedereen bedankt voor de reacties! Ik reageer even kort op mijn telefoon omdat mijn laptop leeg is en ben de lader vergeten! Hele verhalen typen op mijn telefoon, is echt niet te doen! Ik lees gedurende de dag wel mee, morgen lees ik weer even terug en zal ik nog even globaal reageren!

Om te beginnen super bedankt voor de berekening van haar voeding! Ik overleg met betrekking tot het voer sowieso met de DA en stalhouder. De koliek bleek inderdaad van vlas te komen, maar ik wil haar darmen wel blijven prikkelen om niet stil te gaan liggen :).

Ik ben vanavond op stal geweest om even met de stalhouder te bespreken wat hij denkt (hij is helemaal op de hoogte van haar gezondheid/mankementen/gedrag/status huidige ruiter). Hij geeft toe dat er veel voer in gaat, maar dat we haar nog niet al te lange tijd goed op gewicht hebben en er wel voor moeten waken dat ze het niet weer kwijtraakt. Dat gezegd hebbende is het wel verstandig om het hier over te hebben met de dierenarts, kijken waar we wat weg kunnen laten/vervangen. Hoe dan ook ga ik haar sowieso magnesium bijvoeren.

Dus ik heb ook even overlegd wat ik NU op dit moment het beste kan doen met haar. Welke beslissing ik ook maak (24/7 wei, stoppen met trainen, doortrainen, wegbrengen, niks doen, weidegang en trainen), ik moet er wel goed over nadenken en 100% achter staan. Niet over 1 nacht ijs beslissen.

Hij kwam eigenlijk met een vrij simpele en relatief onschadelijke oplossing om te kijken of energie echt het probleem is bij haar.. En dat was de molen op een hogere versnelling, zodat ze moet draven.. De dagen dat ze gereden wordt (dat zijn er maar 2/3) komt ze alleen in de molen om te stappen. De dagen dat ze niet gereden wordt, laten we haar draven in de molen. Het is onbelast (wel gedwongen) bewegen, ze kan geen volle sprint trekken of ineens op de rem staan, ze kan wel haar energie kwijt.. Ik vond het spannend want ze is makkelijk in de molen maar ze heeft ook daar de nodige gekke buien en stuitert dan door de molen. Maar ik vond het eigenlijk geen gek idee om te testen of er verandering zou komen in haar gedrag.

Uiteraard hebben we het meteen getest, kijken hoe ze zou reageren. Ze had er veel zin in, koppie omhoog, oortjes vooruit, borst tegen het voorste puntje van haar vak en liet gelukkig het stuiteren even achter wegen. Overigens is onze molen het formaat van een grote volte, groter dan de longeercirkel. Draven op de volte mag ze inmiddels gewoon weer, de ondergrond is gelijk en zeker niet te zacht. Dus blessure technisch moet dit gewoon kunnen.

Daarnaast hebben we afgesproken dat de huidige ruiter instructie gaat krijgen van mijn insturcteur ipv haar eigen. (Het is een stel, maar haar instucteur gaf aan dat dit meer de afdeling van zijn partner is). Ze gaat vanaf nu iniedergeval elke week les krijgen. Mijn instructeur heeft momenteel ook een blessure, hij kan wel rijden maar niet op een 'risico' paard. Morgen gaat ze nog een keer in de molen en woensdag pakt haar ruiter haar onder begeleiding weer op. Overigens is zij nog nooit van haar afgevallen hoor, ze heeft absoluut plaksel aan haar reet, maar voelt zich met dit 'felle gedrag' niet geroepen om mijn merrie flink aan te pakken.

We kijken aan of de scherpe randjes verdwijnen door dagelijks echt even flink te moeten bewegen/draven. Ipv 4 dagen in de week alleen maar stappen in de molen. En of zij haar dan onder begeleiding wat beter door kan pakken.

Dit is absoluut niet DE oplossing. Maar ik vond het wel een goede om te zien wat extra onbelaste beweging met haar gedrag doet, icm eventuele aanpassing in het voer in overleg met de DA. Blijkt inderdaad dat ze barst van de energie en zich daarom zo idioot gedraagd, dan zou daar (al dan niet een kleine) verandering in moeten komen. Blijkt dat zij na 1,5/2,5 weken (gok ik?) nog net zo idioot is onder het zadel, als voorheen, dan ga ik verder kijken naar oorzaken voor haar gedrag.

Overigens zou ze haar gedrag wel af moeten leren als het voortkomt uit energie. Ze mag energiek zijn en het is logisch dat ze dan zo is geworden, maar ze mag niet gemeen zijn. Het moet niet zo zijn dat als ik een weekje weg ga, ik bij de eerste keer rijden weer iets breek. Blijkt het energie te zijn dan gaat ze dus zeker eventjes op bezoek bij iemand die haar weer grenzen leert, op een eerlijke maar hele hele hele duidelijke manier.

Mijn stalhouders blijven vinden dat we veel te voorzichtig (lees; te lief) met haar zijn geweest wegens de kolieken en blessure. Dat ze echt veel te weinig beweging krijgt en dat ze echt heel veel regelmaat en duidelijkheid nodig heeft. Zij zijn ervan overtuigd dat ik mijn 'oude' boefje dan weer ga terug zien. Overigens ben ik mij ervan bewust dat ik nooit een mak schaap zal krijgen, daar is ze het paard niet naar en ook nooit geweest. Gelukkig is dat ook absoluut niet het doel, ik houd wel van wat leven onder mijn kont, als het maar rechtvaardig is.

Ik ben benieuwd naar jullie mening, en hoop dat ik niet iets heel doms over het hoofd zie door de molen in te gaan zetten. Ik houd jullie sowieso op de hoogte!

Overigens is komende maand de laatste controle voor haar pees. Als het littekenweefsel zich goed heeft gehouden, dan mag ze weer het land op (mits ze niet over/onder/door het hout en draad blijft gaan. Advies van de dierenarts was wel zorgen voor een rustig maatje en hooi in de wei aangezien er nu te weinig gras staat en dat is vragen om prutsmuts. Ze is gek op zand, dus een paddock waag ik me niet aan. Ze is met graasmasker heel handig, ze schept het zand er zo in :')...

Ik denk dat het al enorm zou schelen als ze gewoon lekker "paard" kan zijn op het land met een maatje. Dan kan ze ook al haar gekkigheid kwijt in vrijheid..als ik zie hoe onze paarden zich iedere dag nog uitleven in de paddock dan merk je dat dat gewoon een van de levensbehoeftes is.

"Aanpakken" kan altijd daarna nog, maar ik zou er even mee wachten totdat de voorwaarden 100% goed zijn.

sans6

Re: Onhandelbaar paard... Wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 10:41

Zo, heb alles doorgelezen en kan weinig nieuws bijdragen, wel wil ik je zeggen dat respect heb voor jouw houding t.o. van je paard en de manier waarop je naar een oplossing zoekt. Thumbs up! +:)+

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 11:12

Jannepauli schreef:
Ik begrijp iets niet: het paard heeft een peesblessure maar wordt wel getraind?

Opbouwfase na peesblessure.

Praktisch blijven is in mijn ogen ook gewoon logisch nadenken: wat er in gaat, moet er uit.
Als je er veel energie in stopt, dan moet dat eruit. Kan dat niet in vrijheid, dan zal het onder het zadel.

En juist met magere/schrale paarden moet je uitkijken wat je erin stopt zodat ze niet dusdanig stressen van al die opgekropte energie dat ze alleen maar meer afvallen.

Regelmaat en duidelijkheid zijn altijd goed. Ga er vanuit dat jullie een molen met een grote doorsnee hebben?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 13:55

Lauraa90 schreef:
Om te beginnen super bedankt voor de berekening van haar voeding! Ik overleg met betrekking tot het voer sowieso met de DA en stalhouder. De koliek bleek inderdaad van vlas te komen, maar ik wil haar darmen wel blijven prikkelen om niet stil te gaan liggen :).

Darmen van een paard prikkel je door veel vezels oftewel ruwvoer te geven en beweging. Het overmatig eten van bodembedekking kan ook zeker veroorzaakt worden door een tekort aan ruwvoer.

Als ze terug moet voor controle van haar pees laat je dan ook haar eierenstokken controleren? Of was dat al eerder gedaan? Het extreme gedrag i.c.m. het zelden of nooit hengstig zien kan te maken hebben met een tumor op de eierstokken!

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 13:57

Heb je de hoeveelheid die je voert weleens daadwerkelijk gewogen of is het een pure schatting? Rond de 8 kg hooi is ongeveer een halve kleine baal hooi per dag.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 14:00

Ik vind persoonlijk 8 kg weinig.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 14:15

fransje23 schreef:
Heb je de hoeveelheid die je voert weleens daadwerkelijk gewogen of is het een pure schatting? Rond de 8 kg hooi is ongeveer een halve kleine baal hooi per dag.

Mijn balen zijn 22-25 kilo.
Dan is een halve baal 11-12,5 kilo en dat krijgt mijn paardje (niet te dik).

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 14:16

Een groot paard moet zo'n 12-14 kilo droog hooi op een dag krijgen. Dan is alle bijvoeren ook helemaal niet nodig.. Als een paard vlas en zand gaat eten dan is er toch ergens verveling in het spel dus zou ik hoe dan ook ruwvoer verhogen.

ariatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 14:53

R12312 schreef:
suggie schreef:
[
Monya Spijkhoven heet tegenwoordig de paardenluisteraar op facebook.
Zij zou hier inderdaad wel raad mee weten ,of haar ex-man John Erb.

Als je jezelf paardenfluisteraar noemt ben je wat mij betreft al een commercieel wezen welke geld wil verdienen over de rug van de onwetende paardenmens.

Als ik met al m'n hengsten mij zou bezigen als paardenfluisteraar word ik vierkant door ze uitgelachen. Soms is een goede brul heel erg effectief. De paardenbruller.....?? Huh, nieuw beroep?

Ababe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-16 14:56

Het ruwvoer is niet gewogen! De slowfeeder past max 5 kg in, dat is overigens wel losgetrokken en zacht aangedrukt. Bij mijn merrie gaan er geen losgetrokken stukken in maar plakken, omdat ze ook deze slowfeeder anders te snel leeg heeft. We hebben het geschat op 4 kg omdat ik natuurlijk niet zeker weet hoeveel ze er altijd in stoppen.

Ze is een ontzettende inhaal met eten, we zijn daarom overgestapt op een slowfeeder omdat zij haar hooi vele malen eerder op had dan alle andere paarden. En het eten van vlas/stro/zand is inderdaad verveling, met de slowfeeder was ze (hij wordt 2x gevuld) ruim 20 uur bezig. Vandaar dat ze haar hooi niet los krijgt!

Overigens is ze inmiddels nog handiger met de slowfeeder en heeft de hem nu soms toch leeg voor de volgende voerbeurt, niemand weet hoe maar ze krijgt de deksel eraf terwijl het ding hangt.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 14:58

Als ze zo'n inhaal is, dan zou ik haar juist meer gaan voeren ipv symptoombestrijding te doen met een slowfeeder. Laat zo merrie zich maar gewoon vol eten met ruwvoer. Ze gaat vanzelf vol zitten en dan weet je ongeveer hoeveel ze daadwerkelijk nodig heeft. Waarschijnlijk kun je dan ook gaan minderen in je krachtvoer.

Hier krijgen ze het dubbele van wat jij aan ruwvoer voert :D

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 15:00

Ik voer nu een grote baal, maar van de kleine voerde ik ongeveer een baal per paard per dag, dat zal ergens tussen de 15 en 20 kg zijn.

Ababe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-16 15:02

Ze heeft zich naast vlas ook al eens koliek gegeten aan stro. De dierenarts zegt dat er gewoon helemaal geen rem op haar eetgedrag zit en dat we daarom niet de stal tot kniehoog met hooi kunnen vullen. Ze eet hem namelijk letterlijk leeg, kauwt niet goed en ook dan kan hooi voor verstopping zorgen. Maar ze kan naast de slowfeeder wel eventueel enzelfde hoeveelheid aan hooi los in haar stal krijgen! Dan zou ze naar schatting aan de 16 - 20 kg hooi zitten

Edit; Hij vergeleek haar met een kind met het Syndroom van Down haha, altijd blijven eten als ze de mogelijkheid krijgt. Overigens ook als ze hem niet kwijt want dan begint ze gewoon aan het hout.

LdJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 15:16

Jeetje, wat een verhaal!

Als ik zo een beetje door de reactie's en jou reactie's daarop lees denk ik aan een cranio sacraal therapeut.. Klinkt alsof ze enorme druk op haar lijf heeft zonder dat ze echt vast hoeven te zitten oid. Ik wil je per PB ook gerust meer vertellen, je moet er namelijk wel voor open staan :)

Succes in ieder geval met haar & je eigen revalidatie!

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 15:23

Lauraa90 schreef:
Ze heeft zich naast vlas ook al eens koliek gegeten aan stro. De dierenarts zegt dat er gewoon helemaal geen rem op haar eetgedrag zit en dat we daarom niet de stal tot kniehoog met hooi kunnen vullen. Ze eet hem namelijk letterlijk leeg, kauwt niet goed en ook dan kan hooi voor verstopping zorgen. Maar ze kan naast de slowfeeder wel eventueel enzelfde hoeveelheid aan hooi los in haar stal krijgen! Dan zou ze naar schatting aan de 16 - 20 kg hooi zitten

Edit; Hij vergeleek haar met een kind met het Syndroom van Down haha, altijd blijven eten als ze de mogelijkheid krijgt. Overigens ook als ze hem niet kwijt want dan begint ze gewoon aan het hout.

lekker domme opmerking over syndroom van down, verkeerde syndroom gegokt door je dierenarts

Al gestopt met de hoeveelheid krachtvoer?

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 15:56

Lauraa90 schreef:

een paard eet wat hij nodig heft. er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen en daar doe je niks aan denk ik. je moet rekenen op grofweg 1-1.5 gram droge stof aan ruw voer per kg lichaams gewicht. bij mijn paard komt dat neer op een kleine 10 a 15 kg droge stof in total. hij is namelijk ruim 1000kg. dat vertaald zich naar een schamele 20 a 25 kg hooi per dag. dit is alleen voor onderhoud. Het betrefd echt ene vreetmonster. hij was veel afgevallen door verkeer dmanagement op mijn vorige stal. nu heb ik hem verhuisd, in he tbegin vrat hij alles wat vast en los zat. nu eet hij wat hij nodig heeft omdat hij weet dat die genoeg krijgt.

daarnaast is het ook bezigheids therapie. een paard doet ongeveer 40 minute over 1kg lang stengelig hooi. een paard is dan al snel de halve dag bezig met eten. Zo als het in de natuur ook is.

Het zijn alleen maar tips om het paard en welzijn te bevorderen. ik hoop dat je er wat aan hebt.

Esaqar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 16:00

Mijn paard krijgt de hele dag door onbewerkt hooi in de winter, en in de zomer onbeperkt gras.
Nu staat ze overdag buiten met een hooinet met (ik gok) 5 kg hooi, en 's nachts ligt er zeker een kilo of 10 voor de stal wat de volgende ochtend op is.

Silly_Woman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 16:08

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 17:15

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 17:32

R12312 schreef:
suggie schreef:

Monya Spijkhoven heet tegenwoordig de paardenluisteraar op facebook.
Zij zou hier inderdaad wel raad mee weten ,of haar ex-man John Erb.

Als je jezelf paardenfluisteraar noemt ben je wat mij betreft al een commercieel wezen welke geld wil verdienen over de rug van de onwetende paardenmens.

Monya Spijkhoven noemt zichzelf Paardenluisteraar (dus zonder de F). Ik reageer niet vaak op dit soort berichten, maar Monya een commercieel wezen noemen dat geld verdient over de rug van ... enz. gaat écht te ver. Zij is een paardenmens in hart en nieren, met veel kennis en ervaring maar ook heel nuchter.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 18:46

Monya is een ervaren paardenvrouw..

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 19:04

Lauraa90 schreef:

Dierenarts zou ik persoonlijk na zo een domme opmerking vaarwel zeggen...

Je zou paard eerst een flinke portie bietenpulp, eventueel met zemelen, kunnen geven om alvast de maag te vullen. Natuurlijk wel goed weken! Voordeel is dat bietenpulp pectine bevat wat prebiotisch werkt in de de blinde darm.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 19:06

Ps: weeg een keer je hooi, kan met een unster! Meten is weten!

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 19:09

Hooi zak ophangen, ik heb er eentje van de paardendrogist...staat hier ook een koekiemonster, die eet alles, niks kieskeurig en blijft eten....hiervoor ook zo eentje alleen die vrat, wist niet wat eten was, maaide het gras kort, begon vooraan liep door tot achteraan en draaide om en zocht zijn weg weer naar voren in sneltreinvaart... :D als ik daar niet de wekker bij zette, dan kon hij niet meer lopen als ik hem van de wei haalde.. :D :D echt ik overdrijf niet...