Paard is 'boven bang' ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 21:16

Varekaj schreef:
Dat werkt ook niet altijd jammer genoeg. Ik kan oefenen wat ik wil, als ik iets 2 dagen of meer oversla is het weer terug naar 0. En om nou dagelijks de hele riedel schriktraining en al de rest door te lopen... Er zijn nog andere dingen op stal om te doen die moeten gebeuren. Hij krijgt bijvoorbeeld eten uit een oranje emmer. Emmer in de stal? Prima. Diezelfde emmer met eten in de bak of paddock? Pure angst...

Ik vraag me alleen af hoe je zo'n paard kan verkopen. Niet als zijnde doodbraaf en bomproof. Een flinke prijs voor vragen kan ook niet, niemand wil dat betalen voor eentje die doodsbenauwd is en waar dus eigenlijk een flink pak werk aan is. Zet je'm te goedkoop, krijg je een hele resem "zal ik wel ff doen"-kopers aan je deur die denken om goedkoop een paard op de kop te tikken, even het lastige eruit te rossen en dan voor fikse winst door te verkopen.

En toch is een koudbloed daar over het algemeen wel echt weer anders in als een warmbloed. Wanneer koudbloeden zo sensibel zijn, zijn ze vaak moeilijk trainbaar, met een warmbloed en helemaal met een PRE is dat wel echt weer net even anders. Het paard van TS zou ik zo mee aan de gang gaan, daar is wel echt een fijn paard van te maken naar mijn idee, maar ging dit verhaal over een tinker dan zou ik er liever niet aan beginnen. Het is echt een andere manier van sensibel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 21:25

@ Sizzle: het gaat om de tinkerkruising uit m'n profiel. Persoonlijk denk ik dat het misgegaan is bij het zadelmak maken indertijd. Iets met NH en kinderen van 8 die "join-ups doen"...

Vanuit mijn ervaring, intussen heb ik 'm 5 jaar in bezit, begrijp ik heel goed dat veel mensen het opgeven met zo'n paarden. Ongeacht warmbloed, koudbloed, PRE... Het is toch iets wat tijd, aandacht en toewijding vraagt en bovenal een massa aan ervaring, inzicht en geduld. Ik heb gelukkig tijd en plek om mijn exemplaar grasmaaier te laten zijn en in een stabiele groep te kunnen houden. De 2 shetjes uit mijn profiel zijn ook zo sensibel en eenkennig naar vreemden, maar je kan er veel meer mee en wat goed gaat, dat blijft ook goed. Soms komt er even een deukje in maar het zal niet helemaal terug naar af gaan.

Om die reden blijven die 3 kerels als het kan dan ook levenslang bij mij. En de oudste is amper 10 :))

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 21:27

Just to be sure Varakaj :D
(Bij mij was de laatste druppel een totaal onverwachte maar zeer gerichte aanval op het hoofd van de hoefsmid....)

Wat ik TS in iedergeval aanraad is om hem niet zelf te proberen te verkopen in deze staat. Dat is voor niemand eerlijk (ook niet voor het paard die nu ineens een 'probleempaard' is terwijl hij dat dus misschien eerder niet echt was).
Kan hij niet een maandje terug naar zijn vorige trainer zodat deze hem verder bemiddelen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 21:38

En hem misschien op dezelfde manier verkopen als zijnde braaf? Zou je dat iemand anders willen aandoen?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 21:41

Varekaj schreef:
En hem misschien op dezelfde manier verkopen als zijnde braaf? Zou je dat iemand anders willen aandoen?

Als hij bij die trainers direct weer braaf is: wat mij betreft ja :j
Want dan is hij dus gewoon braaf bij de juiste ruiter (zoals bijna ieder paard).
Het is dan gewoon een sensibel jong dier.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 21:44

Sizzle schreef:
Varekaj schreef:

Want dan is hij dus gewoon braaf bij de juiste ruiter (zoals bijna ieder paard).

Dit is zeker een feit. Een juiste persoon(niet perse ruiter) die de juiste skills heeft kan heel ver komen met zo'n paard.

EdkingEnzo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-16 21:47

Ik reageer straks even uitgebreid op jullie berichten, dank allemaal!

Madje1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 22:25

Marjo89 schreef:
Sizzle schreef:
quote van Varekaj:

---------------------------------------------------------

Dit is zeker een feit. Een juiste persoon(niet perse ruiter) die de juiste skills heeft kan heel ver komen met zo'n paard.

Als je dat verwerkt in de advertentie is het toch geen probleem?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 22:29

Heb je wel een hoop kans dat je iemand aantrekt die denkt "dat krijg ik er wel even uit", en dan niet op de meest poeslieve manier. Of dat ze er nadien alsnog mee gaan leuren, want "dit is niet braaf maar gevaarlijk" omdat ze zichzelf overschat hebben.
Hoe bepaal je immers of iemand de juiste ruiter is?

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 22:32

Volledig mee eens Marjo. Mijn vorige was bij mij een schijterd en een zeer fysiek uitdagend beestje. Heel moeilijk te houden. Kwartiertje rijden met haar en het zweet liep zelfs in de winter in stralen eraf en hoe vaak ik bij de dokter heb gezeten omdat ze weer mijn spieren had stijf getrokken kan ik niet tellen...
Huidige eigenaar doet er meerdaagse tochten mee, is een oude man en heeft er geen last mee. Hmm ja dat steekt, maar ik ben blij dat zij twee blij zijn en ik ben blij met mijn nieuwe.

Betrouwbare paarden, ze zijn er echt wel hoor. Heb tijdens mijn zoektocht er verschillende gezien, spijtig genoeg zonder de klik. Toen ik mijn huidige reed klikte het meteen en die stond een week later al op stal.

Nooit ook maar 1 seconde spijt gehad van mijn beslissingen. Had ik veel eerder moeten doen, had me veel tijd, geld en frustratie gescheeld.

EdkingEnzo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-16 22:42

http://www.marktplaats.nl/a/dieren-en-t ... mympSeller

De advertentie.

Woensdag komt er een meisje die al had gereageerd op mijn bijrijders berichtje. Ze wil hem enorm graag voor mij rijden tijdens de verkoop. Ik hoop dat het tussen hun klikt!

Vrijdag komt er al iemand kijken.. Ik 'ken' haar toevallig al een beetje, en weet dat ze zelf 2 PRE's heeft.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 23:12

Varekaj schreef:
Heb je wel een hoop kans dat je iemand aantrekt die denkt "dat krijg ik er wel even uit", en dan niet op de meest poeslieve manier. Of dat ze er nadien alsnog mee gaan leuren, want "dit is niet braaf maar gevaarlijk" omdat ze zichzelf overschat hebben.
Hoe bepaal je immers of iemand de juiste ruiter is?

Dat weet je met geen enkel paard.
Met die instelling kun je geen enkel paard verkopen.
Zelfs mijn ultiem luie flegmatieke en bomproof tuiger paniekeerde bijna bij 1 specifiek persoon (die heb ik er snel afgehaald en haar het paard niet verkocht).

Othilly

Re: Paard is 'boven bang' ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 06:40

Ik herken dit paard ( van de foto).. paar maanden geleden ben ik samen met een pensionklant op zoektocht geweest naar een paard en meen ik dit paard te zijn tegen gekomen.. kan dat?
Wel een eerlijk verhaal zo te lezen. Alleen en dat zei ik al een aantal berichten terug, hopelijk zadel je niet een ander met deze problemen op!

annikeee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 07:09

EdkingEnzo schreef:
http://www.marktplaats.nl/a/dieren-en-t ... mympSeller

De advertentie.

Woensdag komt er een meisje die al had gereageerd op mijn bijrijders berichtje. Ze wil hem enorm graag voor mij rijden tijdens de verkoop. Ik hoop dat het tussen hun klikt!

Vrijdag komt er al iemand kijken.. Ik 'ken' haar toevallig al een beetje, en weet dat ze zelf 2 PRE's heeft.

Ik hoop voor je dat goed baasje vind !!! Ook heel veel sterkte deze tijd !!!

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 08:18

Ts dapper besluit. Het eerste wat mij opvalt aan de advertentie is, klinisch goedgekeurd, röntgenologisch keuringsrapport aanwezig. Voor mij leest het nu alsof dat rapport negatief was, maar misschien is dat niet zo? Ik zou dat iets nader omschrijven als ik jou was.

EdkingEnzo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-16 08:43

DatBenIkNou schreef:
Ts dapper besluit. Het eerste wat mij opvalt aan de advertentie is, klinisch goedgekeurd, röntgenologisch keuringsrapport aanwezig. Voor mij leest het nu alsof dat rapport negatief was, maar misschien is dat niet zo? Ik zou dat iets nader omschrijven als ik jou was.

Nee de vorige eigenaar heeft hem bij aankoop helemaal op de foto gezet, waar hij helemaal goed was. Dus ik heb hem alleen klinisch laten keuren, maar wel het rontgenologisch rapport mee gekregen :)

Ik ben heel benieuwd, die gene die vrijdag komt klinkt perfect. Moet me daar natuurlijk niet te vast aan houden

Ik krijg wel een boel 'vervelende' reacties helaas. Dat ik dit niet moet doen, en dat je veel langer nodig hebt om aan elkaar te wennen enz. Maar dat blijf je houden denk ik.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 08:45

Ik zou dat zinnetje dan even aanpassen en zetten: datum röntgenologisch goedgekeurd....
Ik hoop op een snelle verkoop voor je. Als je dan eenmaal een besluit hebt genomen dan maar liever niet te lang er tegenaan hikken.

Madje1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 08:46

Dat zul je altijd blijven houden. Maar ik had het na 4 jaar toch echt opgegeven. En nog waren er mensen die zeiden dat het nog goed zou komen en ik niet op moest geven.

Ik vind dat je een super keuze maakt. Voor jezelf en voor je paard.

EdkingEnzo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-16 08:52

Bedankt allemaal! Door jullie word ik er weer een beetje 'vrolijk' van vandaag. :)

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 08:54

Niks van aantrekken. De kans dat je nog járen blijft modderen en geen plezier maar angst beleeft aan je hobby is gewoon veel te groot meis! Ik snap gewoon die Penny-reacties nooit, waarom zou je geen ander en waarschijnlijk béter passend baasje mogen zoeken voor je paard? Jij bent echt niet de enige die goed is voor een paard? Lekker laten kletsen!

Jelloy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 09:11

Ik denk dat hij gewoon moet wennen aan alles, hij komt hier en dan is iedereen en alles vreemd. Ga met hem vertrouwen opbouwen en zorg dat hij jouw voledigt vertrouwt voor je te veel spanning gaat zoeken. Gewoon een keertje alleen poetsen en daarna een rondje buiten wandelen aan het halster. Ga lekker ontspanning met hem zoeken, dan heeft hij snel vertrouwen in je. :o

EdkingEnzo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-16 09:14

Precies, dank je wel. Ik heb de advertentie ook op Bokt gezet, met de datum van de rontgenkeuring.
Mensen zeggen dat ik dit blijf houden met ieder paard en dat ik aan mezelf moet werken. Maar ik weet dat het kan, ik heb 7 weken lang iedere dag alleen maar PRE's gereden en daar zaten echt paarden tussen waar ik super ontspannen buitenritjes mee heb gemaakt en echt dacht, ja.. dit is het. Maar toen had ik nog niet de mogelijkheid om te kopen.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 09:16

Hè wat een vervelende reacties zijn dat. Niet door in onzekerheid laten brengen Floor. Ik vind je besluit júist heel dapper en eerlijk naar jezelf toe en naar je paard. :(:) hoe moeilijk ook.

EdkingEnzo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-16 09:16

Jelloy schreef:
Ik denk dat hij gewoon moet wennen aan alles, hij komt hier en dan is iedereen en alles vreemd. Ga met hem vertrouwen opbouwen en zorg dat hij jouw voledigt vertrouwt voor je te veel spanning gaat zoeken. Gewoon een keertje alleen poetsen en daarna een rondje buiten wandelen aan het halster. Ga lekker ontspanning met hem zoeken, dan heeft hij snel vertrouwen in je. :o

Dit heb ik bijna alleen maar gedaan.. En heel veel grondwerk. Ik heb misschien 8 keer gereden in het half jaar dat ik hem heb.

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 09:25

EdkingEnzo schreef:
Jelloy schreef:

Dit heb ik bijna alleen maar gedaan.. En heel veel grondwerk. Ik heb misschien 8 keer gereden in het half jaar dat ik hem heb.

Dit ken ik, doe ik ook veel en vanaf de grond is het de grootste vriend die ik maar kan hebben! Maar erop is bij mij een ander verhaal. Heb hem 3 jaar, waarvan 2 onder het zadel en denk dat ik er hooguit 40x op heb gezeten en dat is misschien al aan de hoge kant..