Pony psychische aandoening, inslapen of niet? *met foto's*

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

waldo199

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 08:25

Misschien hebben mensen haar ooit iets pijnlijks aangedaan dat ze t niet meer leuk vind

maar ik snap niet waarom ze in zou moeten geslapen worden

Kletskousz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 08:31

Sommige paarden hebben als mensen nou eenmaal ook een geestelijke aandoening, en hoeveel gezonde dieren gaan er tegenwoordig naar de slacht? Meer als men denkt.

Ik heb zelf hier ook zo ponietje lopen, op zijn manier heel gelukkig, maar voor ons heel naar. Ik ben al hele lange tijd aan tobben wat ik ermee aan moet...
Pony is lichamelijk gewoon gezond, heeft werkelijk nog nooit wat gemankeerd.
Maar geestelijk is hij een drama, ook diverse professionals bij geweest maar soms helpt het gewoon niet.

Deze pony heeft hele goede weken maar ook hele slechte, 2,5 week terug reed zijn vaste ruiter op de pony. Hij ziet 500 meter verderop een bootje liggen die er al jaren ligt en zijn weitje eraan grenst. Slaat op hol, raakt in blinde paniek en is niet meer tot bedaren te corrigeren, rent op 1,50 hek af. Het is een klein pony'tje van 1,25 maar stopt niet en knalt zo over het hek heen incl ruiter... En dit zijn niet de ergste dingen.

Het ligt echt niet aan de onkunde van ons, vaak wilt hij niet gevangen worden en loopt weg, als hij daarvoor door een sloot heen moet, doet de pony dat. Sommige dieren zijn gelukkig op hun manier en dat past gewoon niet meer in deze maatschappij.

Paarden zijn duur, is een hobby en dat moet veilig uitgeoefend kunnen worden vind ik. Nu staat dit pony'tje ook op de weide en ook ik zit in dubio. Verkopen... Gaat de handel in waar ik hemzelf uitgetrokken heb... Slacht terwijl hij nog gezond is? Lastige keuze maar ik heb geen tijd en geld meer voor hem en moet ook gaan beslissen. Wat ga je zo diertje aandoen? Ga ik dit diertje behoeden voor nog meer ongemak/pijn oid?

Neen ik vind jullie dapper als jullie besluiten om niet verder te tobben om dit diertje geestelijke rust te geven. Sommige dieren passen gewoon niet meer helemaal in deze wereld. En jullie hebben immers alles aan gedaan.

Succes met de keuze

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 08:51

waldo199 schreef:
Misschien hebben mensen haar ooit iets pijnlijks aangedaan dat ze t niet meer leuk vind

:O aub, ga buiten spelen of lees het topic. Op dergelijke reacties zit TS echt niet te wachten. En aan diegene die schreef : "als je twijfelt, niet doen", zou ik het volgende willen vragen : niet doen voor wie ? Voor de pony, die mogelijk ondraaglijk lijdt ? Of voor jezelf die mogelijk een slecht gevoel heeft achteraf ?? Dat vind ik de meest egoistische stelling die je je maar kunt bedenken, eerlijk gezegd, want het paard heeft van dood zijn geen last, maar waarschijnlijk wel van het leven.
Ik zou eerder zeggen : als je twijfelt : wel doen. Volg je instinct. .

Escamilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 09:01

sevke schreef:
waldo199 schreef:

:O aub, ga buiten spelen of lees het topic. Op dergelijke reacties zit TS echt niet te wachten. En aan diegene die schreef : "als je twijfelt, niet doen", zou ik het volgende willen vragen : niet doen voor wie ? Voor de pony, die mogelijk ondraaglijk lijdt ? Of voor jezelf die mogelijk een slecht gevoel heeft achteraf ?? Dat vind ik de meest egoistische stelling die je je maar kunt bedenken, eerlijk gezegd, want het paard heeft van dood zijn geen last, maar waarschijnlijk wel van het leven.

Ze twijfelen en ze hadden in die tijd dat ze die pony in de wei hebben staan haar allang kunnen laten inslapen. Dan kunnen die paar dagen dat ze heel goed gaan nadenken over hun keus terwijl ze niet eens weten of hij ondragelijk lijd. Ik kan snappen dat ze er spijt van kunnen gaan krijgen omdat ze het niet zeker wisten. Maar ik heb geen zin in deze discussie. Dit is mijn mening en die van jou maakt mij eigenlijk niets uit. En plus ik vind het een beetje zielig om te zeggen dat het de 'egoistischste stelling is die ik kan bedenken' nou ik zeg je, die stellingen kunnen veel erger.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 10:57

sevke schreef:
waldo199 schreef:

Mooi gezegd. :j

Dinopino

Re: Pony psychische aandoening, inslapen of niet? *met foto's*

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 11:07

sevke ik weet niet hoe vaak jij al dieren heb moeten laten inslapen, maar wanneer ts starter zich deze week nog niet zeker voelt maar volgende week al haar twijfels weg zijn en zei volledig overtuigd is wat ze gaat doen zal ze de rest van haar leven niet afvragen had ik maar had ik maar.. De ene week mits geen medische of onhoudbare situatie zal voor de pony niet veel uitmaken voor de ts wel wanneer ze twijfelt.

LdJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 11:14

Probeer cranio sacraal therapie.. Er zijn veel paarden bij wie dat ze van de dood heeft weerhouden. ;)

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 11:15

Probeer het topic eens te lezen. ;)

Brilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 11:15

Dinopino schreef:
sevke ik weet niet hoe vaak jij al dieren heb moeten laten inslapen, maar wanneer ts starter zich deze week nog niet zeker voelt maar volgende week al haar twijfels weg zijn en zei volledig overtuigd is wat ze gaat doen zal ze de rest van haar leven niet afvragen had ik maar had ik maar.. De ene week mits geen medische of onhoudbare situatie zal voor de pony niet veel uitmaken voor de ts wel wanneer ze twijfelt.

Helemaal mee eens.

Escamilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 11:18

Dinopino schreef:

Ben het helemaal met je eens!! als dat paardje al die jaren ook op de wei heeft gestaan kunnen die extra paar dagen ook wel, als dat voor TS en zus beter voelt. Niemand wilt zich voor zn rest van zn leven zich afvragen of je wel goed gehandeld hebt met de situatie.

fleur_yen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 11:59

Beste TS en zus, wat een nare situatie zeg. Uiteraard kan ik er niks nuttigs over zeggen aangezien ik de pony niet ken, maar inslapen klinkt mij als een eerlijke optie. Zo te horen lijkt de pony ook niet volmaakt gelukkig te zijn in de wei, aangezien alles wat geen gras is een reactie uit lijkt te lokken. Dit lijkt mij echt onwijs vermoeiend voor haar, niet kunnen ontspannen en wantrouwen naar alles lijkt mij geen waardig leven, voor welk wezen dan ook. Volgens mij hebben jullie alles voor haar gedaan wat jullie konden, en zo zullen er vast nog 10 mensen zijn die nuttige dingen hebben gedaan in vergelijkbare situaties, maar de kans dat het werkt lijkt erg klein, en dan is het de vraag inderdaad of je dat haar nog aan wilt doen, en dan nog niet de tijd en het geld wat daar weer in gaat, terwijl jullie al jaren bezig zijn.

Een zinnig advies kan ik niet geven, ik wens jullie veel sterkte met de beslissing van jullie mooie merrie, volg vooral jullie gevoel en ik denk dat ze heel veel geluk heeft met jullie als baasjes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 12:18

xxSaschaa schreef:
Dinopino schreef:

Ben het helemaal met je eens!! als dat paardje al die jaren ook op de wei heeft gestaan kunnen die extra paar dagen ook wel, als dat voor TS en zus beter voelt. Niemand wilt zich voor zn rest van zn leven zich afvragen of je wel goed gehandeld hebt met de situatie.

Dit vind ik van die dooddoeners (vergeef me de ongelukkige beeldspraak in deze context). De inkopper van de andere kant is: "je moet het besluit niet steeds voor je uitschuiven. Dat is niet eerlijk naar de paard."

Het lijkt me logisch dat TS zulke overwegingen ook zelf wel bedenkt en meeneemt. ;)

Linksom of rechtsom: het blijft een lastig dilemma. Ze weten niet precies wat er aan de hand is met het dier. En het dier kan ze niet vertellen hoe het zich nu voelt. Dus of je het juiste besluit hebt genomen als je hem in laat slapen, zal je nooit voor 100% zeker weten. Twijfels zijn er altijd bij zulke beslissingen. Die zijn er vandaag, die zijn er volgende week en die zijn er ook volgend jaar nog. Maar als je keer op keer naar elk piepkleine beetje twijfel in jezelf blijft luisteren en pas de knoop wilt doorhakken als je voor 100% zeker weet dat dit de beste optie is, voeg je elke dag weer een dag toe aan de lijdensweg van het dier. En dat lijkt me ook niet wenselijk. Je zult nooit voor 100% zeker weten dat inslapen de beste keuze is in deze situatie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 12:27

Op zich is het allemaal niet zo moeilijk.

Pony heeft er werkelijk geen flauw idee van dat ze op korte termijn misschien het loodje gaat leggen. TS en zus hebben zo ongeveer alles geprobeerd, maar het werkt gewoon niet.

Als er tijd, zin en geld is om het dier lekker op het land te laten lopen, dan lekker laten lopen. Als er geen tijd, geld en/of zin zijn om nog verder aan te modderen met dit dier dan in laten slapen of naar de slager.

Het gaat alleen maar over menselijke gevoelens en gedachten. TS en zus hebben veel tijd, geld en liefde in het dier gestoken, maar het gaat dus gewoon niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 12:49

Dit paard heeft pijn. een dier zal zich nooit zo gedragen als het geen pijn heeft.

Wij hebben precies zo een geval gehad als dit , alleen sprong hij wel 1.40 !!

Niet poetsen , niet aaien alleen maar willen bijten en hoe dichterbij je stond hoe bozer hij was.
We hebben echt alles gedaan en geprobeert, Artsen uit Belgie , Nederland en Zweden.

Conclusie , kronkel in zijn hoofd. Op de foto zelfs 0 en enkele 1 van staart tot oor.

Toen is hij van mij geworden als grasmaaier en hij werd steeds ongelukkiger, hij had geen contact meer met de andere paarden.
Na 2,5 jaar de knoop doorgehakt, het was klaar. hij zal er zo gezond uit qua lijf, velletje en benen.
maar hij wou gewoon niet.

Overlegt met de oude eigenaar en die ging akkoord, toch maar inslapen.

Utrecht opgebeld , hele verhaal uitgelegt en die had toch wel intresse in het paard en wouden graag onderzoek doen bij hem.

Na weken onderzoek , zijn ze er bij toeval achter gekomen dat hij een neurologische afwijking had bij een hals zenuw. Dat straalde uit door zijn hele lijf met pijn scheuten. met speciale metingen hebben ze dat toen gevonden.

Dat kan door Lyme zijn geweest , kan een trauma van buiten zijn geweest en aangeboren.
We hebben hem gelijk in laten slapen daar.

De artsen zeiden ook , een paard wat zich zo opsteld en zo vals doet heeft pijn. zit niet in het aard.

En het bleek zo te zijn.
We denken het springen ging goed doordat als hij zich zo opbolde er waarschijnlijk een druk wegviel ergens.

femo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-15 13:18

Lieve mensen, ze is zojuist heel vredig ingeslapen. voor de mensen die denken dat er nog wat aan te doen was met therapieën en dergelijke, alles is geprobeerd. Geen verbetering. Pony was vanaf veulen af aan al zo. Dierenarts dacht aan psychoses Of andere aandoeningen wat ze niet kunnen onderzoeken.. Straks wat uitgebreider antwoord.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 13:19

femo schreef:
Lieve mensen, ze is zojuist heel vredig ingeslapen. voor de mensen die denken dat er nog wat aan te doen was met therapieën en dergelijke, alles is geprobeerd. Geen verbetering. Pony was vanaf veulen af aan al zo. Dierenarts dacht aan psychoses Of andere aandoeningen wat ze niet kunnen onderzoeken.. Straks wat uitgebreider antwoord.

Dappere beslissing van jullie.

Jullie hebben alles voor haar gedaan. Veel sterkte :(:)

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 13:25

femo schreef:

Fijn dat het heel vredig is gegaan, jullie kennen het dier het best.

Veel sterkte toegewenst.

fro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 13:26

Heb het allemaal gelezen en vind het een dappere beslissing en wens jullie veel sterkte!

Daarnaast wou ik nog reageren op iemand van de vorige bladzijde wat betreft pennymeisje die ongezien het weiland in gaat en door het paard word aangevallen zo'n paard wil je niet hebben. Sorry mijn paard weet ik ook bijna zeker dat ze diegene zou aanvallen, maar ouders moeten hun kind opvoeden en leren dat je niet zomaar ergens in de wei mag. Paard is verder niks mis mee maar accepteerd geen vreemden in de wei.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 13:27

femo schreef:

Ik denk dat het een goede beslissing was, heel veel sterkte gewenst!

Hipar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 13:28

femo schreef:

Heel veel sterkte meiden. Jullie hebben alles gedaan :* :(:)

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 13:29

femo schreef:

Sterkte meiden! Ze heeft rust nu, hopelijk haalt die gedachte het scherpe randje van het verdriet weg. Fijn dat jullie haar die rust gegund hebben.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 13:30

Heel veel sterkte! :(:)

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 13:34

Sterkte Fenna, moeilijke beslissing gemaakt maar ik vind het wel de juiste.

fleur_yen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 13:38

Heel veel sterkte met deze beslissing :(:)

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 13:40

Dinopino schreef:

Ik ben 43 en leef al heel mijn leven tussen dieren, dus die keren kun je niet meer op twee handen tellen, helaas. En elke keer opnieuw hebben we ons gerealiseerd dat we te lang gewacht hadden omdat we het zelf er moeilijk mee hadden, waardoor het dier onnodig langer moest lijden.
Lieve TS en zus : jullie zijn top-dierenmensen en hoeven jezelf absoluut niks te verwijten. Heel veel sterkte. Jullie pony heeft rust, nu.