gewoon zijn bij je paard, maar ik wordt verjaagd

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MarlindeRooz

Re: gewoon zijn bij je paard, maar ik wordt verjaagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 19:30

Waarom geef je hem dan snoepjes? :')
TS je kan toch gewoon grondwerklessen gaan nemen, genoeg aanbod in België.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-15 19:36

Genoeg aanbod in andere provincies maar niet in mijn buurt.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 19:37

Nikki van Olst komt binnenkort naar België geloof ik en je kan ook vragen of iemand wel eens in jouw buurt komt.

_black_rose_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 20:06

Je hoeft volgens mij echt geen lessen te volgen om iets van paardengedrag te leren.
TS: is er niemand in je omgeving die veel met paarden doet die je misschien een en ander kan laten zien?

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-15 20:07

Nee helaas niet black rose. De bokker die me heeft gepbt wel maar de eigenaar van de wei wil geen vreemde mensen op de wei dus dat wordt lastig.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 20:09

ik woon in jouw buurt en hier zijn wel mensne te vinden hoor! gewoon beetje moeite doen met zoeken ;)

Drifter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 20:19

http://www.horseinmind.nl/natural-horse ... tructeurs/ genoeg instructeurs in de omgeving zou ik zeggen, en degenen die ik gevonden heb hebben bijna allemaal ook kilometervergoeding, dus kunen op locatie.
Een aantal hebben de faciliteiten dat je je paard naar kun kunt verplaatsen, dus dan is de eigenaar van je wei ook geen probleem. (al zou ik mijn paard weg halen als ik op locatie geen instructie mocht ontvangen maar dat is persoonlijk)

Waar een wil is is een weg, er is altijd een oplossing te vinden.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-15 20:25

Astra (de haf) on een trailer zetten en wegbrengen? Geen goed idee, dan sterft de fjord ter plekke van een hartaanval denk ik door zichzelf op te jagen. Als ik Astra in een andere wei neem uit het zicht van de fjord staat de fjord al te roepen en zich tot in het zweet te lopen. Beestje is ocharme 35-40 jaar oud en heeft al wat kwaaltjes.
Het is het braafste paard dat ik ken, helaas te oud om mijn leermeester te zijn.
De merrie daarin tegen kan wel leermeester zijn voor mij. Al is zij misschien te aanhankelijk.

miszblueeyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 20:28

MaricoGraphy schreef:
Astra (de haf) on een trailer zetten en wegbrengen? Geen goed idee, dan sterft de fjord ter plekke van een hartaanval denk ik door zichzelf op te jagen. Als ik Astra in een andere wei neem uit het zicht van de fjord staat de fjord al te roepen en zich tot in het zweet te lopen. Beestje is ocharme 35-40 jaar oud en heeft al wat kwaaltjes.
Het is het braafste paard dat ik ken, helaas te oud om mijn leermeester te zijn.
De merrie daarin tegen kan wel leermeester zijn voor mij. Al is zij misschien te aanhankelijk.

het gaat er toch om dat je met je eigen paard grondwerk gaat doen?
als je daar niet eens een instructeur mee mag nemen dan zou ik eens gaan kijken voor een andere plek,

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 20:28

Nee juist op locatie laten komen.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-15 20:31

Nee met mijn eigen paard kan ik alles doen zonder problemen. Maar de haflinger die moet ik grondwerk mee doen om te tonen dat ik leider ben en niet hij.

miszblueeyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 20:33

MaricoGraphy schreef:
Nee met mijn eigen paard kan ik alles doen zonder problemen. Maar de haflinger die moet ik grondwerk mee doen om te tonen dat ik leider ben en niet hij.

het probleem ligt niet bij de halflinger maar bij jou.. dus dat je geen problemen hebt met je eigen paard heb ik mijn bedenkingen bij

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 20:35

miszblueeyes schreef:
MaricoGraphy schreef:

het probleem ligt niet bij de halflinger maar bij jou.. dus dat je geen problemen hebt met je eigen paard heb ik mijn bedenkingen bij

Het kan zijn de haflinger dominant van aard is en haar hengst (nog) niet. Dat maakt wel degelijk uit. Sommige paarden vinden alles wel best of je je als leider opstelt of niet, terwijl andere paarden wel leiderschap nodig hebben. Dus het ligt deels wel aan het karakter natuurlijk.

Drifter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 20:39

Op locatie zou ok mijn voorkeur zijn uiteraard want daar zit hem het probleem.
Als dat niet mag, moet je een andere oplossing zoeken, dus of je jonkie op de trailer en dan de trainingen met hem 'vertalen' naar andere paarden, of een andere plek zoeken.

Met jouw eigen paard kun je nu (nog) alles doen. Hij is jong, hij staat in zijn eigen kudde nu nog lager in de rangorde, de haflinger is de baas. Jij staat ook laag in de rangorde in jouw kudde, en je vraagt nog weinig van hem, dus voor nu is er voor hem geen reden om met jou de strijd aan te gaan.
Hoe dan ook gaat dat ooit gebeuren, en dan kun je maar beter alvast zelf leiderschap heben geregeld en de signalen kennen.

Catnip

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 20:50

Mijn eigen instructrice is dicht bij jou in de buurt TS, en ik ben erg tevreden over haar :j

Ze komt op locatie, is erg betaalbaar en kundig, en heeft ook een eigen kudde waarmee je lessen kunt volgen.

Al raad ik aan om toch les te volgen met de Haflinger, aangezien je dan specifieker kunt oefenen.

Hoezo mag je geen instructie laten komen? Dan zou ik daar heel snel wegwezen, of gewoon zorgen dat het wél kan. Want hoe ga je dat dan doen als je je eigen pony gaat beleren?

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-15 20:57

Mijn eigen pony is wel heel anders dan hun paarden. Met Harley kan ik dan ook doen en gaan waar ik wil.

Catnip

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 21:00

Dat snap ik, maar Harley staat op dezelfde plaats. En er mag geen instructie komen op die plaats.

Of bedoelen ze dat er wel instructie mag komen voor Harley, alleen niet voor hun paarden?

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-15 21:02

Als ik met harley instructie wil dan zal ik met hem op verplaatsing gaan.
Tevens is de eigenaar ook altijd bezorgd als ik met de haf bezig ben. Ze is zelf bang dat de haf mij schopt. Dus het ligt niet enkel aan mij. De haf was voor ik ermee werkte namelijk nog agressiever.
Toen kon je niet naast zijn staldeur staan zonder gebeten te worden.

Catnip

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 21:11

De bezorgdheid van de eigenaar kun je in je voordeel gebruiken :j

Als je eens een gesprekje aangaat, kun je uitleggen dat met behulp van instructie de situatie juist veel veiliger zal worden. Dat jij dan gaat leren hoe je kleine waarschuwingssignalen moet oppikken en hoe je daarmee om kunt gaan voordat de situatie kan escaleren naar een beet of een schop. Zo wordt het juist veel veiliger voor iedereen.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-15 21:24

Wat ik eigenlijk niet goed snap is dat als ik hem aan de longe heb hij wel gehoorzaamt aan mij (ook zonder snoepjes).
Van dit (geen ontspanning aan de longe)
Afbeelding

ben ik naar dit gegaan:
Afbeelding

Zijn gedrag en positie in de groep is echt veranderd sinds Harley er bij is gekomen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 21:26

Ik had je gepb't om je te helpen. :) Als jij denkt dat het zou helpen, wil ik wel met je mee naar de staleigenaar gaan om je probleem uit te leggen en ook even verduidelijken wat ik precies wil doen. Misschien dat die er dan meer vertrouwen in heeft? Want op zich gaan we geen gevaarlijke situaties uitlokken. :)

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 21:27

ik vind hem toch erg aan de longe hangen hoor! ook let hij totaal niet op jou. er staat (vooral bij de eerste foto) veel spanning op het touw en bij beide foto's zijn zijn oortjes totaal niet op kou gericht zoals het zou horen.
Ik zie hier een paard dat rondjes sjokt, niet 1 dat goed zijn onderbeen erop zet en allert aan het werk is

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 21:30

Gini schreef:
Ik had je gepb't om je te helpen. :) Als jij denkt dat het zou helpen, wil ik wel met je mee naar de staleigenaar gaan om je probleem uit te leggen en ook even verduidelijken wat ik precies wil doen. Misschien dat die er dan meer vertrouwen in heeft? Want op zich gaan we geen gevaarlijke situaties uitlokken. :)

Oh wat goed van je zeg! Nou dit aanbod zou ik met beide handen aanpakken TS :D

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-15 21:39

olafgek schreef:
ik vind hem toch erg aan de longe hangen hoor! ook let hij totaal niet op jou. er staat (vooral bij de eerste foto) veel spanning op het touw en bij beide foto's zijn zijn oortjes totaal niet op kou gericht zoals het zou horen.
Ik zie hier een paard dat rondjes sjokt, niet 1 dat goed zijn onderbeen erop zet en allert aan het werk is

Nou bij die 1e klopt het helemaal.
bij de 2e was ik niet aan het longeren maar de broer van de eigenaar.. Ik was foto's aan het maken.
Bij foto 2 staat zijn binnenoor wel naar de longeerder gericht hoor ;)

hier nog een foto van die dag, over dunne balkjes lopen kon hij voorheen ook totaal niet, dan liep hij er in volle spanning langs. (dat heb ik op mijn gsm wel in een filmpje staan)
Afbeelding

En zo kwam hij dan rustig op me af als ik in de wei opmijn hurken zat. toen dreigde hij niet, bleef hij ook nog eens staan als ik recht kwam.
Afbeelding

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-15 21:46

dat hij niet goed ondertreed klopt ook wel. Maar dat was in het begin al helemaal niet dus ben blij met hoe hij op deze foto's loopt.