Paard schoppen als straf?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 14:12

Def schreef:
loveidefix...
Vind ik ook weer niet helemaal waar. Er zijn genoeg gevoelige fjorden.
Mijn pony zou je als je alleen de rassen zou zien ook kunnen zien als lomperik.
Is totaal niet zo.
Opvoeding heeft er ook veel mee te maken.

Dat is helemaal waar! er zijn ook gevoelige fjorden, maar er zijn meer gevoelige ponys dan gevoelige fjorden zo bedoel ik het :9 van de 20 fjorden die ik heb mogen kennen waren er maar 3 gevoelig haha

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 14:12

Marjoow schreef:
Balou_k schreef:

Dus je beweegt en loopt, who moves who..
Paard is dan wel heel blij, zonder dat die wat doet ga jij bewegen, lopen, chapeau zal het paard denken ik heb het weer voor elkaar ze loopt voor me!

Wie laat bewegen bepaalt toch ;)

Ik bedoel: paard komt in ruimte, visibre gaat lopen en draaien, die beweegt meer dan het paard en dus wint het paard. Zal die vast stoppen met lopen want die is tevreden met het resultaat.

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 14:13

Mindim schreef:
VisibreTeam schreef:
Ik heb met meerdere 'dominante' paarden gewerkt en ze reageren op 1 woord dat ze iets niet mochten doen. Het is voornamelijk een kwestie van opvoeden, je grenzen aantonen en duidelijk maken dat daar niet overheen mag worden gegaan. Dan is meppen en trappen naar je paard verder totaal niet nodig :)

Hoe geef jij je grenzen aan dan? Als een paard jouw, bijt, schopt of plat drukt, hoe geef jij daar dan je grens in aan?

Daar ben ik ook heel benieuwd naar.[/quote]

Als een paard daadwerkelijk bijt of trapt krijgen ze fysiek terug, lezen, heb ik al meerdere keren aangegeven :)

Maar het kan vaker voorkomen worden :)

En over het 'bewegen' dat is IN mijn eigen ruimte, dus ik blijf op mijn plaats en daar draai ik mijn armen in MIJN ruimte, beweeg ik misschien mijn knie in MIJN ruimte en als een paard zich stoot in MIJN ruimte aan MIJN arm/been is het zijn eigen schuld. De meeste paarden waar ik mee heb gewerkt reageren daar prima op. Als een paard bijvoorbeeld in mijn zak zit draai ik gewoon weg en 'toevallig' komt mijn elleboog tegen zijn hoofd. Daarmee voorkom je kopschuwheid wat je zou kunnen veroorzaken als je gericht een mep geeft en leert een paard rekening houden met jou die in JOUW EIGEN ruimte beweegt :)

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 14:14

Balou_k schreef:
Marjoow schreef:

Ik bedoel: paard komt in ruimte, visibre gaat lopen en draaien, die beweegt meer dan het paard en dus wint het paard. Zal die vast stoppen met lopen want die is tevreden met het resultaat.

Ja dat bedoel ik ook ;)

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 14:15

Marjoow schreef:
Balou_k schreef:

Dus je beweegt en loopt, who moves who..
Paard is dan wel heel blij, zonder dat die wat doet ga jij bewegen, lopen, chapeau zal het paard denken ik heb het weer voor elkaar ze loopt voor me!

Ik bedoel: paard komt in ruimte, visibre gaat lopen en draaien, die beweegt meer dan het paard en dus wint het paard. Zal die vast stoppen met lopen want die is tevreden met het resultaat.[/quote]

Ik werk dus absoluut wel volgens het principe 'Hold your ground' wegstappen is inderdaad toegeven. Maar zoals uitgelegd, ik beweeg op mijn plaats, staat daar een paard, dan is het jammer voor het paard, moet hij maar niet in mijn ruimte komen. De meeste paarden snappen dat toch echt vrij snel naar mijn ervaring :)

Balou_k

Sorry heb je helemaal verkeerd begrepen! Wat jij uitlegt doe ik inderdaad ook, paard associeert mij niet met je slaat mij, paard merkt op dat het oncomfortabel is om in mijn ruimte te komen. Echter werk ik veel met leadrope.

Ik dacht dat je echt lopen bedoelde!

Def

haha, ik moet zeggen dat ik niet zoveel gevoelige fjorden ken inderdaad, maar bv. wel een hoop gevoelige haflingers (waaronder mijn eigen kruising haflinger).

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 14:16

Def schreef:
haha, ik moet zeggen dat ik niet zoveel gevoelige fjorden ken inderdaad, maar bv. wel een hoop gevoelige haflingers (waaronder mijn eigen kruising haflinger).

Die zijn ook al veel eerder doorgefokt naar het sporttype. Als je de oudere traditionelere types ziet zullen die veel minder gevoelig zijn denk ik :) Maargoed dat is een compleet andere discussie :D

NikkivanOlst

Balou_k schreef:
Sorry heb je helemaal verkeerd begrepen! Wat jij uitlegt doe ik inderdaad ook, paard associeert mij niet met je slaat mij, paard merkt op dat het oncomfortabel is om in mijn ruimte te komen. Echter werk ik veel met leadrope.

Haha nee weglopen doe ik dus absoluut niet aan, heb wel eens met een merrie gewerkt die met oren in de nek en open mond op me af kwam in galop, heb me juist groot gemaakt en er op af gesprongen, toen was paardje HEEL snel naar de andere kant van de bak, beetje in de war want iedereen ging altijd voor haar opzij als ze zo naar iemand toe ging :Y)

Balou_k

Ik ben gisteren begonnen met een fjord, dominant, 16/17 jaar altijd de baas geweest. Altijd braaf als je doet wat zij leuk vind, kunnen jullie raden hoe dit ging?

MirandaDvG

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 14:18

Bij een soortgelijke situatie als in de OP krijgen mijn paarden ook echt een schop hoor.
Gelukkig is zoiets nog niet gebeurd, want ze hebben allemaal respect voor de mens.

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 14:20

Balou_k schreef:
Ik ben gisteren begonnen met een fjord, dominant, 16/17 jaar altijd de baas geweest. Altijd braaf als je doet wat zij leuk vind, kunnen jullie raden hoe dit ging?

Ervaring mee :j

Connemara merrie: kreeg brokjes voor alles, kreeg ze haar zin niet, dreigde ze om te trappen/bijten en kreeg het alsnog. Was even een botsing om daar mee te werken, maar heb het opgelost door elke keer weg te sturen en pas terug laten komen als ik vond dat ze terug mocht komen. Geen tik aan te pas hoeven komen :)

(en ze was echt niet makkelijk ;) )

ponymens

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 14:20

Ik heb gewoon met mijn pony´s afgesproken " als jullie mij niet schoppen, schop ik jullie ook niet" :D

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 14:21

VisibreTeam schreef:
Mindim schreef:

Hoe geef jij je grenzen aan dan? Als een paard jouw, bijt, schopt of plat drukt, hoe geef jij daar dan je grens in aan?

Daar ben ik ook heel benieuwd naar.[/quote]

Als een paard daadwerkelijk bijt of trapt krijgen ze fysiek terug, lezen, heb ik al meerdere keren aangegeven :)

En over het 'bewegen' dat is IN mijn eigen ruimte, dus ik blijf op mijn plaats en daar draai ik mijn armen in MIJN ruimte, beweeg ik misschien mijn knie in MIJN ruimte en als een paard zich stoot in MIJN ruimte aan MIJN arm/been is het zijn eigen schuld. De meeste paarden waar ik mee heb gewerkt reageren daar prima op. Als een paard bijvoorbeeld in mijn zak zit draai ik gewoon weg en 'toevallig' komt mijn elleboog tegen zijn hoofd. Daarmee voorkom je kopschuwheid wat je zou kunnen veroorzaken als je gericht een mep geeft en leert een paard rekening houden met jou die in JOUW EIGEN ruimte beweegt :)[/quote]

Haha je doet dus gewoon hetzelfde maar je noemt het anders. Want het paard kan ook niet helemáal weg uit jouw ruimte toch? Dus jij forceert een gezamenlijkheid en gaat bewegen en het paard loopt tegen jou aan en mag niet terugschoppen ? Hoe groot is de ruimte dan? En wat als een paard zich terugtrekt?

Dat je met veel dominante paarden gewerkt hebt zal best, mijn ervaring is dat veel paarden als dominant bestempeld worden. En het totaal niet zijn. Ik heb vijf jaar een echte alpha merrie gehad uit de wildernis en zij beschadigde zichzelf niet door tegen je aan te lopen hoor. Dat zou erg tegennatuurlijk zijn ook. Een dominant paard weet wat hij waard is en gaat de strijd vaak niet aan. Die begrijpt de regels. Een onzeker paard, dat zijn de gevaarlijksten en die geef je dus zekerheid door duidelijk te zijn. Of je dat nu op jouw manier doet of een ander maakt geen biet uit. Maar als jij ze tegen je ledematen aan laat lopen vind ik dat echt hetzelfde.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 14:22

VisibreTeam schreef:
Balou_k schreef:

Ervaring mee :j

Connemara merrie: kreeg brokjes voor alles, kreeg ze haar zin niet, dreigde ze om te trappen/bijten en kreeg het alsnog. Was even een botsing om daar mee te werken, maar heb het opgelost door elke keer weg te sturen en pas terug laten komen als ik vond dat ze terug mocht komen. Geen tik aan te pas hoeven komen :)

Merrie liep echter niet tegen je aan, rende eerder weg, een een subtiele leider in de kudde doormiddel van enkele oor bewegingen etc.
Het feit dat ze nu echt een stap naar achter moest kon ze niet goed handelen in haar hoofd.

(en ze was echt niet makkelijk ;) )

Vreselijk, zonde voor het paard..

De fjord raakte erg emotioneel, het mee lopen en stoppen ging redelijk, wel erg duidelijk en ruwe signalen voor nodig, hoge fases.

Het sturen van voor en achterhand ging stapje voor stapje, een stapje te veel en dit betekende steigeren, stampen, snurken, stress.. Hoe durfde ik haar voeten te controleren, hoe kon ik haar van haar plaats sturen. Nu oefenen tot aan de volgende les, in kleine stapjes en dan hopelijk kunnen longeren, dat heeft ze heel haar leven niet gekend. Dat uit zich in steigeren, draaien, weg stormen.. Verschillende goeroe's aan te pas gekomen, verschillende sterke mannen, verschillende slimme snelle mensen..

Mijn lesgeefster: http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=& ... 6428,d.d2k
Laatst bijgewerkt door Balou_k op 09-01-14 14:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 14:23

_Natasja_ schreef:
Als een pony een persoon of ander paard slaat dan is een schop redelijk op z'n plek

Ligt aan de situatie. Wij mensen spreken geen paardentaal, dus je kunt niet inschatten wat er tussen 2 paarden aan vooraf is gegaan.
Maar als een paard en mens schopt, dan ben ik het wel met je eens.

NikkivanOlst

Mijn ruimte is puur waar ik sta en waar ik gewoon vrij hoor te bewegen, misschien een kleine meter rondom me? Touw is meestal een meter of 3. Een normale afstand om te houden tussen paard en trainer is een meter.

Ik laat ze ook niet tegen mijn ledematen aanlopen, als ze in mijn ruimte (mijn persoonlijke meter waar ik standaard geen dier zonder mijn toestemming in laat) dan krijgen ze gewoon even duidelijk door: mijn ruimte, moven ik wil hier vrij kunnen bewegen.

Een paard kan dus makkelijk weg uit mijn ruimte door een klein beetje afstand en respect te houden :)

Anoniem

VisibreTeam schreef:

En over het 'bewegen' dat is IN mijn eigen ruimte, dus ik blijf op mijn plaats en daar draai ik mijn armen in MIJN ruimte, beweeg ik misschien mijn knie in MIJN ruimte en als een paard zich stoot in MIJN ruimte aan MIJN arm/been is het zijn eigen schuld. De meeste paarden waar ik mee heb gewerkt reageren daar prima op. Als een paard bijvoorbeeld in mijn zak zit draai ik gewoon weg en 'toevallig' komt mijn elleboog tegen zijn hoofd. Daarmee voorkom je kopschuwheid wat je zou kunnen veroorzaken als je gericht een mep geeft en leert een paard rekening houden met jou die in JOUW EIGEN ruimte beweegt :)
Je doet hetzelfde als velen hier dus, een mep of schop verkopen.

Urbiezira

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 14:25

VisibreTeam schreef:
Balou_k schreef:

Haha nee weglopen doe ik dus absoluut niet aan, heb wel eens met een merrie gewerkt die met oren in de nek en open mond op me af kwam in galop, heb me juist groot gemaakt en er op af gesprongen, toen was paardje HEEL snel naar de andere kant van de bak, beetje in de war want iedereen ging altijd voor haar opzij als ze zo naar iemand toe ging :Y)

Ohh dat is zo herkenbaar. :') Paard dat bij het longeren naar binnen sprong om je aan te vallen, eigenaresse stapte altijd weg. Ik ben achter het paard aangesprongen en toch wel flink kwaad geworden (niet fysiek overigens, alleen in postuur en stem) en paardje wist niet wat haar overkwam. Na een aantal keer was het klaar.

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 14:26

Mindim schreef:
VisibreTeam schreef:

Je doet hetzelfde als velen hier dus, een mep of schop verkopen.

Nee, dat doe ik juist nét niet. Een mep of schop is bewust, gericht en gaat een paard op ten duur aan zien komen, als jij gewoon 'normaal' beweegt binnen jou eigen ruimte en je paard staat toevallig ergens met zijn hoofd, dan is het een vrij normale gebeurtenis dat je 'per ongeluk' tegen hem aan beweegt waardoor je paard afstand gaat houden.

Als jij je naar je paard toedraait om hem een mep te verkopen is het gericht en gaat een paard bij bepaalde acties dus weer die mep verwachten terwijl wanneer jij gewoon 'beweegt' in je ruimte hij leert enkel afstand te houden en verder niks te verwachten :)

Balou_k

Re: Paard schoppen als straf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 14:27

Dat is precies wat ik ook doe Visibre, enkel dan met leadrope, ik zwaai met het touw in mijn ruimte en als het paard daar tegen aan loopt is dat dus oncomfertabel en levert het niks op. Maar het asocieert mij niet met het oncomfertabele of pijnlijke gevoel.

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 14:30

Balou_k schreef:
Dat is precies wat ik ook doe Visibre, enkel dan met leadrope, ik zwaai met het touw in mijn ruimte en als het paard daar tegen aan loopt is dat dus oncomfertabel en levert het niks op. Maar het asocieert mij niet met het oncomfertabele of pijnlijke gevoel.

Dat niet asocieren vind ik dus het belangrijkste. Een paard moet leren snappen dat er simpelweg niet in de ruimte mag worden gekomen. Punt. Just that simple.

En niet: oh als ik in haar ruimte kom krijg ik een mep en word ze boos.

Paarden denken vaak relatief simpel, dus ik hou het graag simpel.

Doet een paard niet bewust iets richting mij, dan ga ik er simpel mee om, valt een paard gericht aan, dan sla ik gericht terug :)

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 14:30

xIirtJj schreef:
Mij hoeven ze niet te trappen of te bijten hoor. Dan krijgen ze inderdaad een schop. Je moet lekker een dier van 600 kilo over je heen laten lopen. Hebben ze heel snel door hoor.

x2 mijn merrie steigerde een x in het begin tegen me op
dat heeft ze geweten.. erna ook nooit meer gedaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 14:31

VisibreTeam schreef:
Nee, dat doe ik juist nét niet. Een mep of schop is bewust, gericht en gaat een paard op ten duur aan zien komen, als jij gewoon 'normaal' beweegt binnen jou eigen ruimte en je paard staat toevallig ergens met zijn hoofd, dan is het een vrij normale gebeurtenis dat je 'per ongeluk' tegen hem aan beweegt waardoor je paard afstand gaat houden.

Als jij je naar je paard toedraait om hem een mep te verkopen is het gericht en gaat een paard bij bepaalde acties dus weer die mep verwachten terwijl wanneer jij gewoon 'beweegt' in je ruimte hij leert enkel afstand te houden en verder niks te verwachten :)

Ik bedoel jij geeft ook een schop of een mep, alleen maak jij er een toestand van. In geef juist een schop zodat hij weet dat hij bij bepaalde acties dat kan verwachten, dat hoeft dan niet als per ongeluk over te komen.

Pauline

Re: Paard schoppen als straf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 14:33

Precies dat mindim. De theorie erachter vind ik echt exact hetzelfde en juist door het op te zoeken met bewegen wordt je in mijn beleving nog onvoorspelbaar ook. Beter dat een paard weet: Altijd als ik haar schop krijg ik op mijn lazer, laat ik maar niet meer schoppen?
Dan: als ik met haar in de buurt ben eh..nou ja dan mag ik wel uitkijken dat als ik. Bij haar in de buurt kom ik geen schop of mep krijg, ik weet niet zo goed wat ik dan verkeerd doe..