Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Bo_Cassey schreef:In het verlengde van het topic kunnen we wellicht voortborduren op de hulpmiddelen van NH. Zijn deze wel allen zo NH als je mag verwachten?
Iemand hier iets over te melden?
Cassidy schreef:Bo_Cassey schreef:In het verlengde van het topic kunnen we wellicht voortborduren op de hulpmiddelen van NH. Zijn deze wel allen zo NH als je mag verwachten?
Iemand hier iets over te melden?
Welke hulpmiddelen bedoel je? Wat je initieel nodig hebt is een touwhalster, een leadrope van verschillende lengte en een stick. Dit is voor de basis. Later een trens, eventueel een barebackpad. Hoezeer alle ruitershopwinkels je willen laten geloven, hoeveel verschillende optomingen er op zijn, dit is voldoende voor NH. Want de mens dient te leren om in dat hoofd te komen en een basis aan respect van het paard te krijgen met deze optoming kun je dat veilig doen. Bij de western basis komen er nog dingen als sidepull en/of bosal bij kijken, maar deze horen in handen van iemand die weet waar hij mee bezig is.
CrazyCat schreef:MeFlower schreef:Voor mijzelf heb ik ervan geleerd dat het wel leuk is om erbij te doen, maar zeker niet leidend kan zijn als je fanatiek wedstrijdruiter bent.
Ik denk dat veel mensen die zo'n uitspraak doen grondwerk verwarren met NH.
NH is een manier van denken. Een instelling die je hebt ten aanzien van je paard. In welke vorm (grondwerk, rijden, dressuur) je dat giet is een 2e.
Aan NH doen of erbij doen is mijns inziens onmogelijk. Waarmee ik niet wil zeggen dat men niet met bit, boomzadel of zweep mag rijden en alles natural en zacht moet.

Bo_Cassey schreef:Ik doel meer op hulpmiddelen die uitgevonden zijn door mensen die zeggen 'natuurlijk' met een paard te trainen. Dus ik heb het feitelijk inderdaad over de optomingen die de commercie je wil laten geloven dat ze werken/erbij horen.

MeFlower schreef:Dan haal ik het denk ik door elkaar. Ik bedoel het grondwerk, dat je dat 'erbij' kunt doen. Maar dan begrijp ik blijkbaar niet wat de NH manier is? Wie kan dat uitleggen aan mij?

. 

Cassidy schreef:Nogmaals, als je ECHT snapt wat NH is, dan snap je dat je NH kunt doen met bit, boomzadel en ijzers onder de hoeven van je paard, dat het in je eigen hoofd begint en onafhankelijk is van de huisvesting en rijwijze, en of je aan wedstrijden doet of recreatief rijdt. Iedereen die roept dat hij/zij van NH is afgestapt en terug is gegaan naar Traditional, heeft NH niet goed begrepen. En alle filmpjes die ik heb geplaatst, tonen dit ook.
Zou wel heel leuk zijn als mensen de filmpjes ook zouden bekijken...maakt veel duidelijk.

horsies5 schreef:Ik denk dat we nu heel erg afdwalen van waar het in het topic eigenlijk om ging/gaat..
Ik zelf heb met mijn paard ook Parelli geprobeerd, en ik weet zeker dat hij het kan.. want elk paard kan het.. het is alleen gewoon niets voor mij als persoon.. Toch denk ik dat mijn paard mij goed begrijpt en ik hem ook.. als je weet waar je naar moet luisteren tenminste, daar heb ik geen Pat Parelli voor nodig gehad..

horsies5 schreef:Ik denk dat de meeste mensen in de middenweg zitten, maar omdat het dan lastig duidelijk wordt in een discussie, praat je over de stereotypen.. in dat geval kun je dus van NH terug gaan naar traditioneel en andersom.. wat niet direct betekend dat wanneer je overstapt je alles los laat van het ene, maar dat je gewoon iets meer naar het andere neigt.. Snap je wat ik bedoel?