Van NH terug naar 'Traditioneel'.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bo_Cassey

Re: Van NH terug naar 'Traditioneel'.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 15:47

In het verlengde van het topic kunnen we wellicht voortborduren op de hulpmiddelen van NH. Zijn deze wel allen zo NH als je mag verwachten?
Iemand hier iets over te melden?

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 17:09

Ik denk zoals zoveel hulpmiddelen dat het meer is hoe je het gebruikt. Hoe de een zweert bij een touwhalster en de ander bij een pelham, zo zijn er ook mensen die goed met een slof kunnen rijden zodat het ook meerwaarde heeft. Alles valt of staat met de manier hoe het gebruikt wordt. Zijn sporen slecht? Is een stick zielig?

Zoals alles kan het ook nog zijn dat het voor het paard niet werkt. De een reageert misschien heel heftig op een pelham terwijl een ander juist weer niets heeft met druk op de neus.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 18:03

Bo_Cassey schreef:
In het verlengde van het topic kunnen we wellicht voortborduren op de hulpmiddelen van NH. Zijn deze wel allen zo NH als je mag verwachten?

Welke hulpmiddelen bedoel je? Wat je initieel nodig hebt is een touwhalster, een leadrope van verschillende lengte en een stick. Dit is voor de basis. Later een trens, eventueel een barebackpad. Hoezeer alle ruitershopwinkels je willen laten geloven, hoeveel verschillende optomingen er op zijn, dit is voldoende voor NH. Want de mens dient te leren om in dat hoofd te komen en een basis aan respect van het paard te krijgen met deze optoming kun je dat veilig doen. Bij de western basis komen er nog dingen als sidepull en/of bosal bij kijken, maar deze horen in handen van iemand die weet waar hij mee bezig is.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 05:28

Ik heb hier zo vluchtig het topic een keer doorgelezen.
Ik kan maar 1 ding zeggen en dat is dat NH bij mij keer op keer heeft gewerkt bij zeer uiteenlopende paarden met zeer uiteenlopende problemen. Altijd verdwenen de problemen uiteindelijk. Het was echter niet altijd even makkelijk.
Dat je een heel goede band met je paard krijgt is een zeker feit. En ik kan je verzekeren dat als je het fatsoenlijk doet, je paard daar echt geen misbruik van maakt.
Ik ben altijd uitgegaan van de gedachtegang dat elke fout die een paard maakte een gevolg was van een fout die ik zelf had gemaakt. Ik heb dan op deze manier in enkele jaren heel veel bijgeleerd en met dat ik minder fouten maakte werd het paard waar ik mee werkte steeds beter.
Nu moet ik wel zeggen dat je binnen NH nog zeer uiteenlopende stromingen hebt en dat het dus zou kunnen dat bepaalde stromingen ervoor gaan zorgen dat het paard misbruik maakt van de persoon en de situatie. Ik heb dat nog niet meegemaakt. Eerder het tegenovergestelde, maar ik heb dan ook geen specifieke stroming gevolgd. Ik ben altijd op een zo vreedzaam mogelijke manier met mijn paard omgegaan, en heb dingen gedaan waarvan anderen zouden zeggen dat je zo een verwend paard kweekt, maar de paarden waar ik mee heb gewerkt luisterden zeer goed op zeer lichte hulpen zonder te bokken of op andere manieren uit te testen na enkele uren training, terwijl ze in het begin net zeer zwaar reageerden op de hulpen en regelmatig een keer bokten.

Naar mijn mening beginnen de echte problemen echter pas wanneer je een paard niet meer als uniek individu beziet, en wanneer je niet begrijpt hoe een paard ongeveer redeneert. Het is een fout in mijn ogen om aan specifieke vorm van rijden te blijven kleven omdat je het nu eenmaal zo geleerd hebt, en die niet aan te passen ondanks dat het in dat bepaalde geval niet blijkt te werken.
Je paard zal wel op tijd duidelijk maken waar die zich wel of niet goed bij voelt.

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 09:44

Cassidy schreef:
Bo_Cassey schreef:

Welke hulpmiddelen bedoel je? Wat je initieel nodig hebt is een touwhalster, een leadrope van verschillende lengte en een stick. Dit is voor de basis. Later een trens, eventueel een barebackpad. Hoezeer alle ruitershopwinkels je willen laten geloven, hoeveel verschillende optomingen er op zijn, dit is voldoende voor NH. Want de mens dient te leren om in dat hoofd te komen en een basis aan respect van het paard te krijgen met deze optoming kun je dat veilig doen. Bij de western basis komen er nog dingen als sidepull en/of bosal bij kijken, maar deze horen in handen van iemand die weet waar hij mee bezig is.

Ik doel meer op hulpmiddelen die uitgevonden zijn door mensen die zeggen 'natuurlijk' met een paard te trainen. Dus ik heb het feitelijk inderdaad over de optomingen die de commercie je wil laten geloven dat ze werken/erbij horen.

MeFlower

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 15:04

CrazyCat schreef:
MeFlower schreef:
Voor mijzelf heb ik ervan geleerd dat het wel leuk is om erbij te doen, maar zeker niet leidend kan zijn als je fanatiek wedstrijdruiter bent.

Ik denk dat veel mensen die zo'n uitspraak doen grondwerk verwarren met NH.
NH is een manier van denken. Een instelling die je hebt ten aanzien van je paard. In welke vorm (grondwerk, rijden, dressuur) je dat giet is een 2e.

Aan NH doen of erbij doen is mijns inziens onmogelijk. Waarmee ik niet wil zeggen dat men niet met bit, boomzadel of zweep mag rijden en alles natural en zacht moet.

Dan haal ik het denk ik door elkaar. Ik bedoel het grondwerk, dat je dat 'erbij' kunt doen. Maar dan begrijp ik blijkbaar niet wat de NH manier is? Wie kan dat uitleggen aan mij?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 19:09

Bo_Cassey schreef:
Ik doel meer op hulpmiddelen die uitgevonden zijn door mensen die zeggen 'natuurlijk' met een paard te trainen. Dus ik heb het feitelijk inderdaad over de optomingen die de commercie je wil laten geloven dat ze werken/erbij horen.

Misschien kun je dit dan in een nieuw topic vragen? De beste plek om dat te starten is op het NH/Natural forum.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 19:29

MeFlower schreef:
Dan haal ik het denk ik door elkaar. Ik bedoel het grondwerk, dat je dat 'erbij' kunt doen. Maar dan begrijp ik blijkbaar niet wat de NH manier is? Wie kan dat uitleggen aan mij?

Gelijk niveau bij paarden werkt niet, een paard wil een leider hebben. En als de mens dat niet voor hem kan zijn, gaat het paard het zelf invullen. En daar krijg je hele gevaarlijke situaties door.

In de NH krijg je te maken met oefeningen om respect van je paard te verkrijgen. Wat is respect? Respect is gepaste reactie op druk die je geeft. Een paard kan maar 6 kanten uit, naar voor, naar achteren, naar links, naar rechts, naar boven en naar beneden. De laatste twee willen we liever niet, maar de andere vier, daar valt genoeg mee te oefenen. En daar zijn oefeningen voor, zoals de friendly game bij Parelli, porcupine, driving, yoyo, circling, sideways en squeeze game. Maar deze oefeningen dien je interessant te houden zodat het paard meedenkt en ze niet automatisch afraffelt. En bij deze oefeningen hoort een stukje begrip en kennis van de reactie van het paard, en door je daar in te verdiepen ga je dingen beter begrijpen en leer je in te gaan op je paard.

Dus oefeningen op zich zonder dat je je verdiept in het waarom en het gevolg zijn absoluut zinloos. Dat bedoelen we met "erbij" doen. Want als je je verdiept in het hoe en het waarom, dan gaan er bij jouw ook kwartjes vallen. Dan ga je snappen waarom dingen gaan zoals ze gaan, en als je dat eenmaal weet, kun je niet meer terug naar wat je voorheen deed. Omdat je weet dat dit niet het gewenste resultaat gaf, of in het ergste geval echt compleet fout is.

In de NH gaan ze er van uit: zo hard als het moet en zo zacht als het kan. Dat houdt in dat, als je paard je bijt, je niet iedere keer een ram verkoopt en zo het paard kopschuw maakt, maar dat je na gaat denken waarom hij je bijt. Dat kan bijv. een teken zijn van gebrek aan respect, of omdat je hem te veel hebt verwendt met snoepjes en hij nu altijd snoepjes hebben wil. Maar als hij je aanvalt, dat je dan wel heel hard in mag komen. Puur om jezelf te beschermen.
Dus paard bijt en je gaat grondwerk doen, dus het bijten wordt minder en gaat uiteindelijk helemaal weg. Dus dat probleem is opgelost. Maar nu heb je het probleem dat hij af en toe je omver wil lopen en op je tenen gaat staan. Als je op dat moment weer een tik geeft, heb je alles kapot gemaakt wat je voorheen hebt bereikt. Ook voor het probleem dat hij je omver loopt zijn er oefeningen om respect te verkrijgen. En als je het paard ver genoeg bij je vandaan houdt, uit je persoonlijke ruimte, dan kan hij ook niet meer op je tenen staan.

Dus grondwerk gaan doen om respect te krijgen werkt alleen als je daarnaast ook snapt dat je niet bij iedere fout van het paard gaat slaan of andere dingen doet waardoor het paard het respect en het vertrouwen voor je kwijt raakt. Dan maak je alles weer stuk wat je met het grondwerk hebt bereikt, en heeft het paard geen respect en geen vertrouwen in je maar is hij uiteindelijk alleen maar bang (of erg dominant, als je de verkeerde treft).

Voor jou een filmpje van een Parelli student, stukjes hoe het vroeger ging en hoe het nu gaat, na werken met Parelli. Je ziet een compleet ander paard, relaxed, zonder protest. Die hard op je af komt galloperen als je bij de wei komt. Die zonder grote problemen de trailer inloopt. Die ook een sprongetje neemt zonder te weigeren.

http://www.youtube.com/watch?v=lqKYG9UqP1Y

Dat is de NH manier. Niet dwingen, paard uitdagen, ervoor zorgen dat hij meewerkt.

En een filmpje van een Parelli demo in Belgie

http://www.youtube.com/watch?v=ZjxjV1LLRlY

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 21:52

Die meisjes met die shetjes, fantastisch!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 22:13

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 08:02

Zo schattig!

MeFlower

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 11:44

Woooooooooow vooral dat laatste filmpje zeg, wat een rust straalt dat paardje uit!!
En bij die andere 2 ook, je ziet echt dat het zo rustig gaat. Het ziet er echt respectvol richting het paard uit. Ik vind dit echt heel leuk en heb zelf dus ook pogingen ondernomen om dit te doen en sommige dingen in de filmpjes heb ik ook met paarden gedaan. Maar jullie zeggen dus eigenlijk dat als je Parelli als basis hebt, je vandaar uit ook dressuur kunt rijden? En dan doe je Parelli er dus niet 'bij' maar dan is het je basis? Begrijp ik het nu goed?

Dan nog een vraagje: jullie noemen nu Parelli, maar er zijn meerdere 'soorten' van grondwerk toch? Of heb ik het nu mis?

Het lijkt mij echt superleuk om dit met een paard te doen. Ik ben nu even 'paardloos' omdat ik nog verder ga studeren (en werken tegelijk) maar daarna kan ik een eigen paardje kopen en dan is het zeker een idee om Parelli te gaan doen. Wat wel heel lastig is, is dat er weinig instructeurs zijn toch?? Hoe doen jullie dat dan??

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 18:19

Je kunt idd de basis van Parelli doen, en van daaruit dressuur rijden. Linda Parelli, de vrouw van Pat Parelli, rijdt namelijk dressuur vanuit een Parelli basis. Een aantal filmpjes met Christopher Hess en het Skala der Ausbildung, en een filmpje hoe je een paard ook vanuit Parelli met contact kunt rijden.

http://www.youtube.com/watch?v=sFIHqWpkZsY

http://www.youtube.com/watch?v=KhE1YIT3zAY

http://www.youtube.com/watch?v=6L2aLU0MaRI

http://www.youtube.com/watch?v=LMUa9TKiVFw

http://www.youtube.com/watch?v=bgwJbvWcXlk

David O'Connor, Olympisch Springruiter, en zijn vrouw Karen O'Connor, Olympisch eventingruiter, hebben ook een basis met hun paarden die heel erg lijkt op die van Parelli.

http://www.youtube.com/watch?v=ImzUgnhV-EU

Parelli kun je heel goed vanuit huis doen, en eens in de zoveel tijd een keer naar een clinic toe of een les volgen bij een gecertificeerd Parelli instructeur. Ik heb het geluk op een stal te staan waar ze een aan Parelli aanverwandte stroming hanteren (Clinton Anderson). Dat ontloopt Parelli niet zoveel.

Over dat grondwerk, daar zijn idd meerdere smaken van. De een gebruikt loswerken (Voest) en werkt vanuit een vierkante picadero (Hempfling) de andere vanuit een round pen en zonder touw (Roberts), maar er zijn er maar weinig waarbij je na het grondwerk door kunt stromen tot een niveau van rijden dat Olympisch kan dreigen te worden, als je daar echt ambities en het talent voor hebt.

Parelli is een programma waar je stromingen van verschillende grootheden bij elkaar kunt vinden. Parelli heeft het namelijk ook niet allemaal verzonnen, en een stap-voor-stap programma gemaakt met alle oefeningen die je bij anderen ook kunt vinden: Tom Dorrance, Ray Hunt, Troy Henry, John Lyons, om maar een paar te noemen.

MeFlower

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 19:01

Oke ik zie het op de filmpjes, dat is wel wat voor mij omdat sommigen zeggen dat ik 'te weinig' doe met rijden (ik denk zelf dat ik het paard minder stoor hahaha).
Ach, en die ambities heb ik nu niet meer. Ik kom er ook achter dat ik grondwerk etc. leuker vind.
T.z.t. maar eens kijken of er een mogelijkheid bestaat tot kopen van een leuk paard, maar nu eerst aan de studie ;).

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 19:56

Ik denk dat we nu heel erg afdwalen van waar het in het topic eigenlijk om ging/gaat..

Ik zelf heb met mijn paard ook Parelli geprobeerd, en ik weet zeker dat hij het kan.. want elk paard kan het.. het is alleen gewoon niets voor mij als persoon.. Toch denk ik dat mijn paard mij goed begrijpt en ik hem ook.. als je weet waar je naar moet luisteren tenminste, daar heb ik geen Pat Parelli voor nodig gehad..

Verder vind ik dat er in het topic wel aanvallend gereageerd wordt op de topicstarter..
Ik ken haar persoonlijk niet en ken ook de situatie niet, maar dat maakt voor de vraag die ze stelt ook eigenlijk niets uit..
Blijkbaar heeft ze toen ze NH deed met haar paard, niet helemaal het gevoel gehad van dit is wat ik wil.. het lukt mij om op deze manier met mijn paard te werken.. Ze heeft op dit moment een meer traditionelere manier gevonden waarop dat wel lukt.. Als zij op dit moment met die manier een beter (en wat ik lees vooral ook veiliger) gevoel heeft moet ze dit vooral op die manier blijven doen! Tenslotte gaat veiligheid boven alles als je het mij vraagt

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 20:00

Het moet ook allemaal het een of het ander he :')

Kan je niet boomloos rijden, maar wél actief lessen, of ontspannen buitenritjes maken met wel met bit en ijzers. Ik noem maar wat rare voorbeelden. Het lijkt me dat je niet kijkt naar of WEL of NIET NH, maar gewoon per onderdeel kijkt wat iets voor jou is. Misschien is boomloos wél wat voor jou maar Parelli niet. Hoef je niet helemaal van het NH af te stappen gelijk.
(Al snap ik niet wat boomloos met NH te maken heeft maar dat terzijde)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 20:06

Nogmaals, als je ECHT snapt wat NH is, dan snap je dat je NH kunt doen met bit, boomzadel en ijzers onder de hoeven van je paard, dat het in je eigen hoofd begint en onafhankelijk is van de huisvesting en rijwijze, en of je aan wedstrijden doet of recreatief rijdt. Iedereen die roept dat hij/zij van NH is afgestapt en terug is gegaan naar Traditional, heeft NH niet goed begrepen. En alle filmpjes die ik heb geplaatst, tonen wat NH is en tonen dat het niet afhankelijk is van de discipline.

Zou wel heel leuk zijn als mensen de filmpjes ook zouden bekijken...
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 21-08-13 20:08, in het totaal 1 keer bewerkt

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 20:08

Cassidy schreef:
Nogmaals, als je ECHT snapt wat NH is, dan snap je dat je NH kunt doen met bit, boomzadel en ijzers onder de hoeven van je paard, dat het in je eigen hoofd begint en onafhankelijk is van de huisvesting en rijwijze, en of je aan wedstrijden doet of recreatief rijdt. Iedereen die roept dat hij/zij van NH is afgestapt en terug is gegaan naar Traditional, heeft NH niet goed begrepen. En alle filmpjes die ik heb geplaatst, tonen dit ook.
Zou wel heel leuk zijn als mensen de filmpjes ook zouden bekijken...maakt veel duidelijk.

Ja dat is precies wat ik ongeveer probeerde te zeggen :')

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 20:09

Je kunt het niet vaak genoeg zeggen want het dringt blijkbaar niet bij iedereen door.

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 20:10

Ach ja, hoeft toch ook niet, ieder zijn eigen waarheid/ idee :))

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 20:12

Het is pas een probleem als die eigen waarheid als DE waarheid wordt neergezet.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 20:18

horsies5 schreef:
Ik denk dat we nu heel erg afdwalen van waar het in het topic eigenlijk om ging/gaat..

Ik zelf heb met mijn paard ook Parelli geprobeerd, en ik weet zeker dat hij het kan.. want elk paard kan het.. het is alleen gewoon niets voor mij als persoon.. Toch denk ik dat mijn paard mij goed begrijpt en ik hem ook.. als je weet waar je naar moet luisteren tenminste, daar heb ik geen Pat Parelli voor nodig gehad..

Het is niet de enige weg, maar het is een weg. En als je het op andere manieren kunt bereiken, dan is het toch goed? Al volg je de "Traditionele" manier van beleren, als je in dat koppie kunt komen, dan is het goed. Maar daar gaat dit topic niet over. Het gaat over de overstap naar Natural Horsemanship, en weer terug gaan. Dan is de vraag, wat zie je als NH en wat zie je als Traditional. En je kunt beide doen. Alleen als je op de Traditional manier niet door kunt dringen tot je paard, dan overstapt naar Natural Horsemanship en het daar ook niet lukt, dan ligt het maar voor een gedeelte aan de methode, maar hoofdzakelijk aan jezelf. En NH, mits goed begrepen, kun je nooit meer kwijtraken. Ook al ga je terug naar Traditional.

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 20:38

Ik denk dat problemen met een paard in de meeste gevallen komt door de eigenaar (of de vorige eigenaar of zo, in ieder geval door de mens).. natuurlijk zijn er uitzonderingen..
Mensen zeggen wel eens dat als het paard ergens last van had, hij het wel liet merken.. ik denk dat dat ook zo is, maar dat de meeste mensen gewoon niet luisteren of niet weten waar ze naar moeten luisteren

Ik weet zelf niet precies wat NH in houdt en ook niet precies wat dan traditioneel is.. Ik ga bewust uit van de overdreven stereotypen.. je hebt de NH-ers die compleet doordraaien in hun theorieen (waar dekens en ijzers uit den boze zijn) en je hebt traditionele die extreem zijn (ala slofteugel en schoppen met sporen aan).. daarnaast is er altijd de middenweg waarbij de ene meer richting de NH kant zit en de andere meer richting de traditionele kant zit..

Ik denk dat de meeste mensen in de middenweg zitten, maar omdat het dan lastig duidelijk wordt in een discussie, praat je over de stereotypen.. in dat geval kun je dus van NH terug gaan naar traditioneel en andersom.. wat niet direct betekend dat wanneer je overstapt je alles los laat van het ene, maar dat je gewoon iets meer naar het andere neigt.. Snap je wat ik bedoel?

De vraag of je nadat je NH hebt gedaan compleet over kunt stappen naar het extreme traditionele is een andere discussie denk ik.. (in dat opzicht ben ik het overigens wel met je eens hoor)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 20:54

horsies5 schreef:
Ik denk dat de meeste mensen in de middenweg zitten, maar omdat het dan lastig duidelijk wordt in een discussie, praat je over de stereotypen.. in dat geval kun je dus van NH terug gaan naar traditioneel en andersom.. wat niet direct betekend dat wanneer je overstapt je alles los laat van het ene, maar dat je gewoon iets meer naar het andere neigt.. Snap je wat ik bedoel?

Ik snap wat je bedoelt, maar ik denk dat jij niet snapt wat ik bedoel. Want dat naar het ene of het andere neigen heeft nog steeds met huisvesting, rijwijze, optoming en voeding te maken. En daar gaat het niet om. Het gaat om in het koppie van het paard te komen. Hoe je dat doet is bijzaak. En dan kan een Traditional veel meer NH zijn dan menig wannabe NH-er.