wanneer werd je voor het eerst echt boos op je paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 01:27

ik ben een keer heel boos geworden toen ponylief niet stil wou staan maar perse naar huis wou, en dus op een gegeven moment in galop er vandoor ging om naar huis te gaan, toen ze eenmaal gestopt was heb ik haar een flinke schop onder haar hol gegeven, gekkigheid ook, pffff

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 10:29

tabaflab schreef:
unihorses schreef:
toen ik meneer achter in de politieauto op kon halen... :x

hoe krijgt ie dat voor elkaar? :+

oh woeps met mijn reactie

ontsnappen ... ( 3x per dag... de hele winter, op gegevenmoment ging ik hem niet meer halen, hij kwam met voeren het land wel weer in, en bleeft bij het andere paard in de buurt, dus rond het land)
maarja... toen knapte draad ( opzet?) en gingen ze beiden... politie is toen gebeld, waarmee we mee reden, en een dorp verderop vonden we ze. nu staan we dus bij de politie als telefoon nummer voor als er paarden ontsnappen :') dus alles wat hier in de buurt ontsnapt krijgen wij een telefoontje :P maar gelukkig is het rustig :D

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 10:41

Toen ze me plette, toen ze op het midden van me voet stond allemaal gewoon van die dingen die ze doet uit lompheid.
Zo ook toen een stal genoot haar een klopje op haar kont gaf en ze gericht ging bokken/trappen naar haar.

Maar een moment dat ik echt heel boos had moeten worden... Was toen ze zomaar uit het niiets uithaalde naar een hele goede vriendin van mij.(met haar gebit)
En toen ze haar arm vast had nog een keer haar hoofd omhoog /opzij gooide waardoor haar arm nu ernstig gebroken is en het zetten niet eens mogelijk was, alleen via een operatie..

Maar ja, op dat moment ga je je paard geen klap uit delen ofzo, dan ren je naar t slachtoffer toe.

SalliBalli

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 16:06

Mijne bleef steeds niet stil staan met opstappen.. moest steeds iemand vragen haar vast te houden zodat ik erop kon. Op een keer was er niemand op stal en moest ik het wel alleen doen.. opnieuw bleef ze niet stil staan, ben toen zo boos geworden dat ik haar een harde klap op haar kont heb verkocht en hard HO riep. Hier was ze zo van geschrokken dat ze het niet meer heeft gedaan. Ik ben nu 3 maanden verder en stap nog steeds stilstaand op :D

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 19:09

Gister, zat de hele tijd te duwen, op mijn tenen te springen en mij tegen de stal muur duwen. Ik deed alsof ik boos werd en heb hem een ''tik'' gegeven en mijn stem moest ik verheffen.

ponypeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 15:54

Toen ze (volgens mij ex volgens mij expres) met d'r kont tegen het hek ging staan er er tussendoor over mijn rugzak en iPhone pieste en me daarna 'the evil eye gaf'...

PaloohJarig

Re: wanneer werd je voor het eerst echt boos op je paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 00:12

hahhaha hoezo volgens je ex expres?

Precyll

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 01:17

De shetlander hengst van mijn schoonzusjes toen ze nog jonger waren beet mijn man (die niks met paarden heeft) in zijn schouder, mijn man bedacht zich geen moment en beet dat beestje zo in zijn oor

En mijn toenmalige merrie van 4 was mij aan het uittesten, toendertijd nog weinig rij ervaring en al helemaal niet met jonge paarden. In galop gaf ze toch een enorme bok. Nog voordat ik op de grond lag, zat mijn schoonzusje er al op en heeft haar toch laten galopperen, en zij maar schelden tegen die merrie Ze heeft het daarna bij mij nooit meer gedaan

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 01:42

Frederieke_ schreef:
ik ben een keer heel boos geworden toen ponylief niet stil wou staan maar perse naar huis wou, en dus op een gegeven moment in galop er vandoor ging om naar huis te gaan, toen ze eenmaal gestopt was heb ik haar een flinke schop onder haar hol gegeven, gekkigheid ook, pffff

Klinkt ook niet logisch, paard stopt en is eindelijk braaf, en jij gaat schoppen! _O-

Grapje hoor, ging vast niet helemaal op die manier hihi

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 01:52

NeverGiveUp schreef:
Frederieke_ schreef:

Klinkt ook niet logisch, paard stopt en is eindelijk braaf, en jij gaat schoppen! _O-

Grapje hoor, ging vast niet helemaal op die manier hihi

Nou ze ging op een gegeven moment zacht genoeg dat ik er af kon springen (nog in galop :P ) (verkeerd geformuleerd in vorige bericht, was wel gegaan als ik nu schrijf) en toen heeft ze toch echt wel een flinke oplazer gehad... weer terug gelopen, weer richting huis, weer andere kant op etc, wou ze nog wel een keer proberen maar toen kon ik het optijd doorbreken...

KarmaWitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 01:54

1x flink kwaad geweest op ex leasepoown... Madame heeft singelnijd dat weet ik en let daar op. Maar was deken vast maken en madame bijt me zo in mn arm. Dat heeft ze geweten ook. Flinke mep gekregen van mij. Verder heb ik nog een ander paard gereden en die was zo hyper actief en stront vervelend. Steeds bak kabouters en ineens uit niets wegsprinten etc. Toen heb ik echt ff mn sporen (mega stomp en kort) dr in gedrukt en zo van: als je wil rennen ga maar rennen. Dus heb ongeveer 5 - 10 min mevrouw in middengalop door de bak gejaagd en zodra ze langzamee wou doorgaan...

Nja en ik rijd Kim nu. Ja de Kim van de trailers slopen haha. Dinsdag was ik wat haastig en dat voelt ze heel goed aan. Ophalen was no probs, maar met het vlechten was ze stront vervelend. Tot 2x toe liksteen op de grond gegooid en daarna mij aan kijken. Bijten doet ze niet maar happen met dr lippen wel. Deze keer was beetje hardhandig of nja meer poging tot bijten. Toen heeft ze ook ff een mep gehad en terug naar de paddock was not funny. Steeds stilstaan en aan het eind met oren dreigend niet op mij afkomen maar wel net langs mij en dan in draf. Nja ga maar rondje om me heen, plus daar heeft ze op het ergst ook mep voor gehad. Bleek ook beetje dat het aan het weer lag. Next day onweer :(
Vandaag ben ik weer geweest en ze was draaierig maar wel te hanteren en met rijden niet vooruit te branden, nja weer was beklemmend etc. En terug naar de paddock weer zelfde. Zag iemand staan en vroeg haar Kim ff vast te houden zodat ik touwhalster kon halen. Nja toen liep ze wel mee. 2x stilstaan van sec en toen weer doorlopen. Op eind weer draven alleen zonder dat dreigen. Beste ruk aan touwhalster en was klaar.
Doe nu elke keer terug naar de paddock touwhalster om. Ik ben haar leider en ze loopt niet door me heen.

KarmaWitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 02:25

Schiet me nog wat te binnen met 4 manege knollen...
Ik ging in 2003 voor eerst op kamp en was er al eens geweest voor proefrijden en reed toen op stoetje. Leuke pony hoor, maar een kreng. Totaal die week 3x gebeten en van de 3e nog litteken. Ik had auw want was 8 maar dat beest heeft een trap en een mep gehad. Jaar daarna andere pony, die vond het leuk om zo de bak uit te lopen en onder een balk door te gaan, ik bukken om er onder door te komen (net goed) eraf gesprongen en trap verkocht. Later deed die continu bokken en steigeren in de bak en toen kwam leiding die hem ook ff op zn plaats zette. Die donderdag had we spelletjes en dressuurwedstrijdje. Pony ging op een plaats stappen ipv draf, flink been en hij liep weer. 2e geworden haha. Zeiden ze: als ie niet ging stappen was je eerste haha.
Pony bijt heb ik in de 5 jaren daarna elk jaar gereden en bijten heeft ie wel gelaten. Toen ik uiteindelijk te groot werd was het meestal: Danielle kun je me helpen met Stoetje? Hij bijt. Ja hoor, dus ik ga singelen teugels gwn los en hoef alleen maar ff eej op normale toon te zeggen of denk erom en hij zo van: grrrr

En 2x op manege waar ik reed... Truus pony is nogal bijterig trapperig in stal. Nah mevr stond met dr bips naar me toe en ik loop dr gwn in en ik zie dat ze wil slaan en geen dr trap onder de reet. Kwam ze naar me toe en ben poetsen etc en ze bijt me daar toch in mn arm. Bedenk me niet en bijt zo in dr oor dat ze echt een schril geluid maakt uit protest. Niet weer gedaan :D

En andere pony, mevr is normaal heel lief en was de paardjes was aan het geven en kom bij haar stal, mooi voedsel plat op mn hand, besluit ze mn vinger te pakken ipv het eten. Expres want ze had de oren plat. Damn vinger gekneusd blauw en open. Maar eerste wat ik doe ondanks de pijn is die stal in en dr een mep verkopen. Maar ik gaf een achreeuw plus hoop vloek en scheldwoorden naar pony en can pijn, dus eigenaar, mn ma en een andere lesgenoot van mn ma kwamen eraan. Die pony ook effe bij de oren gepakt... En ik mocht naar de EhBO op stal.
Godskleren

Angeliquee18

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 02:33

Whaha wat een verhalen allemaal joh!

Waar ik echt pissig om kan worden. Mijn pony beukt altijd met z'n hoofd tegen me aan.
Dan loop je voor hem, en dan geeft die me toch ineens een duw, je ligt gewoon omver
Of als ik net buk om iets te pakken, hoppakee weer een duw, en daar lig ik weer
Heb al een aantal keer over het hek heen gelegen,
Met een hersenschudding gelopen al een aantal keer
Bloedneuzen gehad,
Maar ahg.. hij bedoeld het lief :-)

En hij heb echt een stomme tik..
Hij trekt altijd aan m'n bh bandjes, of spagetie bandjes, en dan laat die ineens los
Of het randje van me broek, of het lipje van me schoenen :+

KarmaWitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 12:51

Ahahaha klier is dat he xD
Kim vind het ook leuk als ze zich nogal verveelt aan de balk beetje de liksteen door de lucht te gooien :')
Of als ik aan het praten ben zo met haar lippen van: bla bla

Och ik heb altijd hele verhalen xD

DeniceNozem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 09:59

Je hoeft eigenlijk haast nooit op een paard boos te worden. Sommige mensen zeggen wel van: Hij stelde zich enorm aan, maar het kan echt zijn dat het paard dan echt bang voor iets is. De meeste vrouwen zijn toch ook bang voor spinnen, terwijl ze niets doen? ;) Boos worden op een paard hoeft eigenlijk alleen maar als hij echt iets heel gemeens doet, niet om een bokje, of om ff weg te rennen, dat hoort er gewoon bij. Meestal heeft een paard altijd wel een reden om iets flauws te doen, hier kun je het met me eens zijn, of niet, dat maakt mij niet uit. Ik vind dat paarden nooit ECHT gemeen zijn. Maar dat is mijn mening :)

SaartjeNina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 10:06

Geen paard maar een ezel hier haha : Ezel pedro kreeg geen aandacht genoeg van me omdat ik met Saartje (pony) bezig was toen begon meneer maar (hard)in men arm te bijten ik had een flesje water in men handen en heb wat er nog in het flesje zat over hem heen gegooid en aan zen oren getrokken :o . Daarna heeft ie het nooit meer gedaan :+

jwl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-13 10:12

hahaha ach hilarisch hoe je t schrijft :')

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 10:24

Amusant topic, heb genoten van alle situaties die jullie beschrijven. Waar ik van schrik is dat er mensen zijn die heel lang nadat hun paard iets heeft misdaan, alsnog met een bestraffing komen. Als een paard iets doet wat niet door de beugel kan heb je maar een aantal seconden om hem te corrigeren, en niet pas een kwartier later want dat snapt hij niet.

Boos worden is menselijk, en valt niet te voorkomen. Boos worden mag, en het zal gerust helpen bij het wat duidelijker overkomen van een gegeven hulp/correctie. De vraag is: wat voor hulp en wat voor correctie pas je toe? En dan, heb je de zelfbeheersing om niet door te schieten, te blijven rammen, onredelijk te worden of onnodig hard te zijn?

Als je paard schrikt tijdens het rijden passen sommige ruiters een ferme en stevige teugelhulp (of hulpen) toe bij een paard dat schrikt en profiteert van deze schrikreactie. Dat is voor sommige ruiters een geoorloofde correctie. Ik vind dat eerder een teken van armoede, van gebrek aan kennis, en meer een reden om aan jezelf te werken, je rugzak met mogelijke oplossingen uit te breiden. Paard mag niet de dupe worden van jouw onmacht. Kan een keer gebeuren dat je instinctief iets toepast, in panieksituaties moet je snel reageren, maar je zou je af kunnen vragen of je dit de volgende keer niet anders aan zou kunnen pakken. En die bereidheid om te reflecteren mis ik bij sommigen.

Wat je zou kunnen doen om deze situaties te voorkomen is bijv. het monteren van de One Rein Stop., en die toepassen bij een schrikreactie. Het is echt de beste noodrem die je op een paard kunt monteren, en mits goed voorbereid en correct toegepast, de beste levensverzekering bij het rijden. Daarnaast kun je kijken in wat voor situaties bij het rijden je paard schrikt of ongecontroleerd wegholt en misbruik maakt van de situaties. Als dat bij een buitenrit op een plek waar hij al 1000 keer langs is geweest, wat ga je dan doen? Rij je door na die snok in de mond of die optater met de zweep, of keer je om, en ga je er desnoods 1000x langs, beide kanten uit, tot je paard er niet meer van staat te kijken? Rij jij zelf wel geconcenteerd op een buitenrit of is dat lang teugeltje flierefluiten?

Als je paard trapt of schopt of steigert op het moment dat jij met hem bezig bent, en je gaat dan rammen of slaan: foute oplossing. Je zou op dat moment even kunnen denken of hij vanaf de grond wel genoeg respect voor je heeft en dit recht kunnen zetten met behulp van grondwerk. Als jij met paarden om kunt gaan en voldoende respect hebt van je paard, komen dat soort situaties namelijk niet voor.

Dus boos worden: ja, mag.
Boos blijven niet.
En als je een situatie tegenkomt waarin je paard je een reden geeft om boos te worden, ga eraan werken zodat dit niet meer voorkomt.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 10:29

Ben op mijn huidige paard serieus nog nooit echt boos geweest.
Ze is zo lief en erg gevoelig en je moet echt niet je emoties laten gaan als ze wat geks doet.

Mijn vorige paard sloeg in keer uit narrigheid naar me en die heeft toen lik op stuk gekregen. Hij moest even stil staan om een deken goed te doen en daar had ie beslist geen zin in en haalde hij achter uit en toen haalde ik uit.(op z'n bil)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 10:36

Mijn oudste merrie heeft mij een keer heel flink gebeten bij het aansingelen. Ze reageert anders nooit op aansingelen, ik ben voorzichtig bij het aantrekken maar dit had ik niet zien aankomen: voordat ik het doorhad had ze me bij mijn heup te pakken. En zo hard gebeten dat de huid stuk was en het bloedde (was door een shirt heen). Heeft het toen ook geweten, methode 37. Daarna ook nooit meer last gehad, en ook daarna geen reacties getoond met aansingelen. Waar het vandaan kwam weet ik tot op de dag van vandaag niet.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 10:43

sommigen zijn aggresief hier :wow:

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 10:44

Cassidy schreef:
Mijn oudste merrie heeft mij een keer heel flink gebeten bij het aansingelen. Ze reageert anders nooit op aansingelen, ik ben voorzichtig bij het aantrekken maar dit had ik niet zien aankomen: voordat ik het doorhad had ze me bij mijn heup te pakken. En zo hard gebeten dat de huid stuk was en het bloedde (was door een shirt heen). Heeft het toen ook geweten, methode 37. Daarna ook nooit meer last gehad, en ook daarna geen reacties getoond met aansingelen. Waar het vandaan kwam weet ik tot op de dag van vandaag niet.

Methode 37?

Edit: laat maar schoenmaat 37 bedoel je vast.

Miekje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 10:47

toen patricia nog mn verzorgpaard was: elke keer als ik er op zat en ik aan wou singelen beet ze in ze in mn tenen.

PureSG

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 10:50

Ik ben nog nooit écht boos geweest op een paard.
Welliswaar geïrriteerd, maar nooit echt boos.
Op één uitzondering na. En dat was toen mijn vorige verzorgpaard heel gericht naar me wou trappen.
Toen heb ik toch wel even een flinke trap terug gegeven. Daarna is er nooit meer zoiets voorgevallen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 10:52

NatasjavE schreef:
Edit: laat maar schoenmaat 37 bedoel je vast.

Heel goed, je mag door voor de koelkast.