Hengst

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lady62

Re: Hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 10:45

hallo TS

Allereerst heeft jou hengst geen respect voor de stal eigenaar.
Dat hoeft helemaal niet aan het paardje te liggen maar kan ook aan de stal eigenaar liggen
Een hengst moet je corrigeren door lichaamstaal ga hem niet slaan want als hij de kans krijgt pakt hij je terug.
Met hengsten moet je altijd op je hoede zijn hoe braaf ook hij kan ineens omslaan.
Ik persoonlijk heb niets tegen hengsten heb ze op stal gehad ook bij merries maar ze vragen wel een andere aanpak.
Gingen ook naar buiten als de merries binnen waren was prima te doen.
castreren zal wel degelijk helpen maar er is geen garantie dat al het negatieve gedrag dan ook maar over is
Als je hem hengst wilt houden dan zou je kunnen overwegen naar een stal te verhuizen die ervaring hebben met hengsten want niet iedereen kan er mee omgaan.
Hengsten zijn nu eenmaal niet makkelijk en kunnen heel gevaarlijk zijn.

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 22:49

Sorry, maar als het inderdaad is dat jouw staleigenaar geen respect heeft afgedwongen bij je hengst, vind ik niet dat je dan maar van stal moet wisselen. Dat is zijn probleem, niet die van jou en heeft ook niks met jouw opvoeding te maken.

Over dat inschattingsvermogen. Ik snap bijv. ook wel dat je met paardrijden van een paard af kunt vallen, met gevolgen van dien. Maar als ik bang moet zijn/angst moet hebben/onzeker moet zijn over of ik misschien van mijn paard ga vallen of niet, kan ik beter stoppen met paardrijden.. De kans is er namelijk altijd en je kan ook nog eens gewoon dikke vette pech hebben en slecht/verkeerd terecht komen. Soms moet je ook gewoon dingen doen om verder te kunnen komen. Wilt niet zeggen dat je je niet bewust moet zijn van de eventuele gevolgen. :)

jasz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 23:20

Mindim schreef:
jasz schreef:
maar is dan je inschattingsvermogen beter?
het is duidelijk voorzichtiger, maar daarmee in mijn ogen niet beter.
en is het dan je inschattingsvermogen dat je tegen houdt, of is het je eigen angst en onzekerheid. het hoeft helemaal niet je inschattingsvermogen te zijn natuurlijk.
ik denk dat het vooral met angst te maken heeft, die angst bouwen de meeste mensen steeds meer op naarmate ze ouder worden. omdat ze dan meer vinden dat ze dan ergens voor moeten leven denk ik, vaak voor gezin, kind, baan. er wordt dan overal meer bij stil gestaan, maar ik vind niet dat je inschattingsvermogen daarmee ook beter wort.

Juist dat stil staan bij dingen en het gevaar van dingen in zien en het daarom laten, is inschattingsvermogen ;)
De afweging maken of het juist wel goed is om te doen of niet, kunnen inschatten of er gevolgen aan hangen en wat de gevolgen kunnen zijn en of die gevolgen dusdanig zijn om het te laten of niet.

ja klopt, het inschatten, afwegen en dan iets niet of wel doen is inschattingsvermogen. maar ergens echt angst voor hebben dan weer niet. Als mensen dingen laten omdat ze er bang voor zijn, wil dat niet zeggen dat ze het dan niet kunnen. inschatten heeft er mee te maken dat mensen kunnen beoordelen over zichzelf of ze iets wel of niet kunnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 23:28

Dat zeg ik, angst ansich heeft niet zoveel met inschattingsvermogen te maken, wel wat je er mee doet.

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 23:56

En hoe moet die staleigenaar dat dan doen Kimberly? Stel, de lichaamshouding is goed. Een klap op z'n kop met de voerschep?
De stalhouder kan dit niet ff oplossen, de begeleider werkt met het paard. Ik vind het heel goed dat hij er voor kiest om het bij de paardeneigenaar neer te leggen, zodat ze samen een oplossing kunnen zoeken. En misschien eens samen kunnen voeren.
Edit: Het heeft alles met opvoeding te maken, je paard behoort geen mensen aan te vallen.
Daarbij ben je als paardeneigenaar ook nog eens verantwoordelijk voor je paard, dus kun je het maar beter oplossen voordat het mis gaat.

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 02:44

Ik heb al eerder gereageerd en toen gezegd er naar te kijken of het echt hengsten gedrag is of puur voernijd, als de TS er geen hengst boven had staan, maar in het midden had gelaten wat voor geslacht het paard was dan waren de reacties heel anders geweest, jammer want ik vind niet dat je alle hengsten over 1 kam kan scheren.
Ik ben mezelf zeker bewust van wat een hengst wel en niet kan doen dat ze ook ineens om kunnen draaien, maar voor mijn gevoel heeft de TS dit topic niet gestart om dat te horen, maar om advies te krijgen wbt het probleem en of dat nu over een hengst gaat of een merrie dat doet er dan niet toe of misschien juist wel als de juiste training wbt de voernijd niets uit haalt. ;)
Ik begrijp dan ook best dat ze heeft over laten helpen, ik ben er zeker een voorstander van dat als je toch niets met je hengst wil doen en er verder geen goede papieren bij zitten om ze te laten helpen dat is imo veel makkelijker en prettiger voor ze.

Trouwens leuk praten over over opvoeding dat ze mensen niet aan mogen vallen, maar wat als je een paard heb die mishandeld is door mannen en dan door een ''echte'' man benaderd word, dat is geen kwestie meer van opvoeden dat is trauma en dat krijg je er 9 van de 10 keer niet meer uit.

Ik heb 2 hengsten en totaal geen ervaring met hengsten :o , ze staan aan huis 1 en bijna 2 jaar kei en kei braaf de oudste heeft even in de opfok gestaan en had een opvoed cursus nodig toen hij terug kwam
Mijn motto ik zie wel hoe het loop. :Y)
Tikkeltje brutaal mag, maar verder moet het veilig blijven ik heb 3 kinderen 5, 7 en 9 jaar oud en ze mogen er niet bij maar als ze in de buurt komen of vriendjes wil ik gewoon een goed opgevoed paard hebben en mijn kinderen zijn ook goed opgevoed komen niet in de wei oid zonder toestemming.