Jong, onhandelbaar paard. Hulp gevraagd!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 10:41

Ariebren schreef:
Ho, braaf hier heb je een snoepje. :7

Paardje moet wel even wachten, want ik moet de keukentrap ophalen.
Paard staat op zijn achterbenen en dan zijn ze wel heel erg groot.

Ook mijn idee, een paar goede kletsen met de zweep.
Paar keer een goede brul geven.
Als je dat doet ben je gelijk ook dominanter in je gedrag.

:') :')
ik heb al 15 jaar paarden en ze hebben regelmatig een lel gehad wanneer het nodig was maar nog nooit problemen met hun vertrouwen gehad. Het hangt ook een beetje van het moment af waarop je de lel uitdeelt. Ik heb iig brave pony's thuis en ik betwijfel of ze dat met 'pappen en nat houden' ook geworden waren. 't zijn paarden hoor, geen hamsters!

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 12:04

Hé wat goed zeg dat je op je strepen bent gaan staan!

De reden waarom een correctie wel of niet werkt heeft veel te maken met de intentie die erachter zit. En inderdaad, een leider corrigeert ook wel eens met een flinke knal. Heb het mijn merrie wel eens zien doen: nieuw paard in de kudde, hele kudde terroriseren waarbij mijn leidermerrie dacht: pffft... zoek jij het ff uit. Dus had die merrie even wat zelfverzekerdheid gekregen en haalde met 1 been uit naar mijn merrie.
Wat denk je? Mijn merrie haalt VOL uit met 2 benen, PATS!
Daarna nooit meer een probleem gehad met die merrie.

Als je intentie is: dít gaat dus echt niet meer gebeuren! Dan komt de boodschap meestal wel over :)

En er is niks mis met fluisteren, zolang je dat op de juiste momenten doet ;)

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-12 12:54

Bedankt voor alle steun en tips :) Heb strajs weer les en ik ben benieuwd hoe ze zich zal gedragen :)

Ik heb trouwens nog foto's gevonden van hoe het er vroeger aan toe ging. Die zal ik dadelijk even posten :)

Heleennn

Re: Jong, onhandelbaar paard. Hulp gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-13 16:58

Ik geloof dat ik haar verkoop, ze heeft mij vandaag drie maal een trap gegeven en keer gebeten. Mijn vinger is helemaal blauw. Het rijden gaat nu ook slechter en slechter...

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 17:26

heb je nu inmiddels wel begeleiding dan?

Salou

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 17:34

En is het niet mogelijk om het met intensieve begeleiding op te lossen? Bijvoorbeeld regelmatig privéles?
Of kun je haar misschien een tijdje door iemand anders laten rijden? Of denk je dat het probleem niet bij haar ligt maar dat ze jou gebrek aan zelfvertrouwen ruikt?

Los van het feit dat je misschien wel spijt krijgt als je haar verkoopt, raak je haar aan de straatstenen niet kwijt als ze zulk gedrag vertoont als jij haar voorrijd.

Succes!

Barney1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 17:41

Ik wil je heel veel sterkte wensen met welke beslissing je ook maakt, het lijkt mij hartstikke lastig om in zo'n situatie te zitten.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 17:43

Ik vraag me af hoe je een paard de kans kan geven (en in het huidige geval: DIT paard nota bene, wat je laten we zeggen "in dit op zicht kent") dus niet een totaal vreemd paard voor jou zullen we maar zeggen, om je tot 3 x toe (?) een trap te kunnen geven en je vervolgens volgens jouw woorden, ook nog te kunnen bijten. Was je aan het slaap wandelen?
Dit bedoel ik niet denigrerend, maar voorzag je die streken niet, zag je het niet aankomen?
En wat heb je er aan gedaan?
Ik werk dagelijks met allerlei meer of minder jonge paarden... die ik niet altijd goed ken... daar zit ook wel eens een minder aardige tussen (zullen we het daarop houden), die ook wel eens onverhoeds probeert je een trap of mep te geven, of te bijten als je voor het longeren aansingelt en soms ook wel bij het borststuk van de deken openmaken (dat eerste wil bij henstige merries nog wel voorkomen).

Ik ben totaal niet van mep of sla, maar ik wil wel zelf heel gelaten worden.

Het betreft nu toch jouw eigen paard. Wellicht zie je dan (onbewust) meer door de vingers, ook omdat er meer aan de hand is, dan dit alleen.

Als je nu op verkooppunt staat, wat ik niet geloof overigens, heb je het mentaal dus al opgegeven.

Jammer, want nu juist in zo'n moeilijk stadium daar liggen de kansen. Je kunt ook samen met je paard groeien.

In je eervorige post sprak je over "foto's hoe het er vroeger aan toe ging", zouden die nog te posten zijn?
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 02-01-13 17:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Mootje1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 17:43

Zoals eerder gezegd TS volg je gevoel! Als je gevoel zegt dat je dit paard beter kan verkopen gewoon doen, ongeacht wat er op stal of bokt gezegd wordt. Zoek een goede plek voor dat paard, dat ben je 'm wel verplicht en ga zelf op zoek naar een wat ouder en meer bevestigd paard. Sterkte met de beslissing emotioneel is het toch wel.

Salou

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 17:46

Mootje1980 schreef:
Zoek een goede plek voor dat paard, dat ben je 'm wel verplicht en ga zelf op zoek naar een wat ouder en meer bevestigd paard.

En ik denk juist dat dàt moeilijk gaat worden. :j

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-13 17:47

terpentijn schreef:
Als je nu op verkooppunt staat, wat ik niet geloof overigens, heb je het mentaal dus al opgegeven.

Hoezo je gelooft niet dat ik haar verkoop? Veel valt hier niet aan te geloven hoor? :? Alsof ik daar over zou liegen...

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-13 17:48

Tessa_ugo schreef:
Mootje1980 schreef:
Zoek een goede plek voor dat paard, dat ben je 'm wel verplicht en ga zelf op zoek naar een wat ouder en meer bevestigd paard.

een plek vinden of een nieuw paard?

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 17:56

Nee, dat bedoel ik helemaal niet TS!!!
Ik bedoel dat ik het idee heb, na alles van A tot Z gevolgd te hebben, dat jij er niet echt een goed gevoel bij hebt, om, zelfs nu het zo rottig gaat tussen jou en je paard, het dier van de hand te doen.
Maar hou mij ten goede: als jouw grens bereikt is - het is tenslotte jouw leven en jouw paard - dan is dat gewoon zo en dat is en blijft natuurlijk 100% jouw beslissing.

Je moet hier ook zo op je woorden letten, he?

Veel succes verder, met wat je ook beslist.

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 17:57

Heleenn: Mag ik vragen wat ze aan voer krijgt? Misschien krijgt ze wel veelste veel kracht voer of te fel kracht voer voor het werk wat ze moet doen. Dat probleem heb ik mijn paard toen hij jong was ook gehad. Teveel krachtvoer en die werdt echt maf ervan en ging ook rot dingen doen. Hij kreeg gewoon teveel energie binnen die hij nog niet wist om te vormen naar werken en dus tegen mij gebruikte. Nu hij weinig krachtvoer en heel veel ruwvoer krijgt en lekker veel eigen beweging kan doen naast mijn werken doet hij het super braaf en is het in zowel omgang als rijden een leuk paard. En oke hij bokt nog weleens uit vrolijkheid als hij er zin in heeft maar niets engs meer:)

En soms klikt het gewoon echt niet tussen ruiter en paard en moet je moeilijke keuzes maken. Maar als je maar 1 paard hebt en er veel geld voor betaald om plezier te hebben kan ik me voorstellen dat je anders wil. Maar laat je dan bij de volgende koop goed leiden door wat je wel kan en wil en niet door wat een gaaf paard dat kan veel maar blijf dan eerlijk kan ik dat ook zelf;) het is niet altijd makkelijk en je kan leren maar soms werkt het echt niet en dan kies voor je veiligheid. En niet iedereen kan omgaan met een jong paard met bloed. Wees daar gewoon altijd eerlijk in naar jezelf want je doet jezelf geen plezier en bent ook een hoop geld armer dan.

Antwerpen ik woon in Balen? Ver van jou af?

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 18:02

Heleennn schreef:
Ik geloof dat ik haar verkoop, ze heeft mij vandaag drie maal een trap gegeven en keer gebeten. Mijn vinger is helemaal blauw. Het rijden gaat nu ook slechter en slechter...

Ben het met Terpentijn eens: hoe kan je dat laten gebeuren? Als je haar waarschuwt dat je om haar heen bent, dan neem ik aan dat ze niet maar zo trapt. Dat deed de mijne in ieder geval niet. Wel altijd op je hoede zijn, maar als ik met haar bezig was en haar zei: 'denk erom' dan wist ze dat ze de voeten aan de grond moest houden...

Moeilijk hoor. Kan me voorstellen dat je er even doorheen zit. Zeker als je jong bent en weinig tot geen ervaring hebt met zulke paarden.
Wat ik niet helemaal begrijp: ze is 4,5 en je hebt haar toch al wat langer? Hoe lang speelt dit gedrag al?

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-13 18:02

terpentijn schreef:
Nee, dat bedoel ik helemaal niet TS!!!
Ik bedoel dat ik het idee heb, na alles van A tot Z gevolgd te hebben, dat jij er niet echt een goed gevoel bij hebt, om, zelfs nu het zo rottig gaat tussen jou en je paard, het dier van de hand te doen.
Maar hou mij ten goede: als jouw grens bereikt is - het is tenslotte jouw leven en jouw paard - dan is dat gewoon zo en dat is en blijft natuurlijk 100% jouw beslissing.

Je moet hier ook zo op je woorden letten, he?

Veel succes verder, met wat je ook beslist.

Ja je hebt gelijk... ik voel me inderdaad niet goed bij deze keuze, moest ik haar verkopen. Uit angst om spijt te krijgen van de beslissing...

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 18:03

dit gedrag is een bevestiging in mijn vermoeden dat het paard niet gewoon test en koppig is, want ondanks haar strengere optreden is het nog verergerd. Mss tijd om toch naar het paard te luisteren?
Een ouder paard is sowiezo beter denk ik, maar ik denk dat dit paard samen met jou nog niet verloren is, als je van het algemene idee af wilt stappen dat een paard vaak koppig is en heel veel test. Het klopt dat het af en toe nodig is om iets streng af te straffen. Namelijk bij rechtstreeks aanvallen. Een paard dat aanvalt valt met zijn hoofd in jou richting aan in het begin. Die keert zich niet eerst om om dan te slaan. Dat is eerder verdedigend gedrag dat je ziet bij het paard dat aangevallen wordt. Echt, je paard wil je iets duidelijk maken en je niet aanvallen of pijn doen. Neem les in lichaamstaal begrijpen. Als je je niet meer goed voelt bij je paard en je vertrouwt hem niet meer, is het beter er een ander te zoeken, hoewel het jammer is dat het zo gelopen is. Maar ik vind een leven veel belangrijker dan een mens, en als je niet veranderd in je gedrag ten opzichte van paarden en je blijft met dit paard werken, dan kan het zijn dat je leven wel in gevaar komt. Het is dus aan jou om te beslissen.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-13 18:05

nadita schreef:
Heleennn schreef:

Ben het met Terpentijn eens: hoe kan je dat laten gebeuren? Als je haar waarschuwt dat je om haar heen bent, dan neem ik aan dat ze niet maar zo trapt. Dat deed de mijne in ieder geval niet. Wel altijd op je hoede zijn, maar als ik met haar bezig was en haar zei: 'denk erom' dan wist ze dat ze de voeten aan de grond moest houden...

Moeilijk hoor. Kan me voorstellen dat je er even doorheen zit. Zeker als je jong bent en weinig tot geen ervaring hebt met zulke paarden.
Wat ik niet helemaal begrijp: ze is 4,5 en je hebt haar toch al wat langer? Hoe lang speelt dit gedrag al?

Ze doet het gewoon zo onverwacht als ik even niet kijk... en toen ik met het rijden gestopt was omdat ze zo liep te klieren wou ik haar nog een aai over haar bol geven en ze beet me gewoon. Het lijkt alsof ZIJ niet meer wilt, nou dan hoeft het voor mij ook niet meer...

De eerste twee maand was ze mega braaf. Dat was in de zomer. De afgelopen twee maanden, winter dus, is veranderd in een complete draak...

Salou

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 18:08

Heleennn schreef:
Tessa_ugo schreef:

een plek vinden of een nieuw paard?

Een plek vinden. Mensen zitten sowieso wat meer met de handen op de knip en alleen de toppertjes of hele goedkope of brave dieren worden verkocht.
Als ze veel kuren vertoont als mensen komen proefrijden moet je bijna geld toegeven willen ze hem meenemen, of ze moeten er een echte uitdaging inzien.

Is het geen optie (als je 100% zeker weet dat je haar wilt verkopen) om haar even een maand uit te besteden zodat ze wat meer verkoopsklaar is? Zo vergroot je de kans op een goed huis en is de kans kleiner dat ze rechtstreeks de handel ingaat.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-13 18:08

jensvl schreef:
dit gedrag is een bevestiging in mijn vermoeden dat het paard niet gewoon test en koppig is, want ondanks haar strengere optreden is het nog verergerd. Mss tijd om toch naar het paard te luisteren?
Een ouder paard is sowiezo beter denk ik, maar ik denk dat dit paard samen met jou nog niet verloren is, als je van het algemene idee af wilt stappen dat een paard vaak koppig is en heel veel test. Het klopt dat het af en toe nodig is om iets streng af te straffen. Namelijk bij rechtstreeks aanvallen. Een paard dat aanvalt valt met zijn hoofd in jou richting aan in het begin. Die keert zich niet eerst om om dan te slaan. Dat is eerder verdedigend gedrag dat je ziet bij het paard dat aangevallen wordt. Echt, je paard wil je iets duidelijk maken en je niet aanvallen of pijn doen. Neem les in lichaamstaal begrijpen. Als je je niet meer goed voelt bij je paard en je vertrouwt hem niet meer, is het beter er een ander te zoeken, hoewel het jammer is dat het zo gelopen is. Maar ik vind een leven veel belangrijker dan een mens, en als je niet veranderd in je gedrag ten opzichte van paarden en je blijft met dit paard werken, dan kan het zijn dat je leven wel in gevaar komt. Het is dus aan jou om te beslissen.

Je vindt een leven van een paard belangrijker dan dat van een mens? :? En de enige reden waarom ik haar zou verkopen is omdat ik haar niet kan geven wat ze verdiend. Heb de laatste week elke dag les gehad, behalve zondag, dan ging ze op de wei. Dus dan had ze voldoende beweging en was ze super braaf! Maar nu krijgt ze weer van die streken en ik ben bang dat als school weer begint het weer helemaal berg af gaat omdat ze te veel energie heeft...

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-13 18:09

Tessa_ugo, als ik haar zou verkopen heb ik al een koper hoor :) Dat is geen enkel probleem.

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 18:11

Ik denk dat je er goed aan doet om haar te verkopen. Ik denk niet dat jullie ooit een goede combinatie worden als ik alles hier zo lees. :(:)

Als mijn paard me trouwens zou bijten uit het niets zou ze echt een ongelofelijke knal krijgen, dat ze het laat..

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-13 18:12

Ja zou ik normaal ook doen maar het deed zo'n pijn :(

Salou

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 18:12

Heleennn schreef:
Ze doet het gewoon zo onverwacht als ik even niet kijk... en toen ik met het rijden gestopt was omdat ze zo liep te klieren wou ik haar nog een aai over haar bol geven en ze beet me gewoon.

Ai, sorry maar daar gaat het al mis. Stoppen ervaren paarden helaas altijd als dat ze gewonnen hebben.
Ik ga altijd door als ze gewoon domweg aan het klooien zijn, al wordt het mijn dood. Figuurlijk dan.
En als je haar dan ook nog een aai over haar bol wilt geven ervaart ze het helemaal als positief.\

Edit: Oh fijn dat je al een koper hebt, sorry dat wist ik niet. Dat veranderd de zaak. Eerlijk gezegd zal ik het dan gewoon doen. Ik denk dat je niet zelfverzekerd genoeg bent voor dit dier en het zou zo eeuwig zondig zijn als je hierdoor je plezier in paardrijden verliest.
Laatst bijgewerkt door Salou op 02-01-13 18:14, in het totaal 1 keer bewerkt

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 18:13

Heleennn schreef:
jensvl schreef:

Je vindt een leven van een paard belangrijker dan dat van een mens? :? En de enige reden waarom ik haar zou verkopen is omdat ik haar niet kan geven wat ze verdiend. Heb de laatste week elke dag les gehad, behalve zondag, dan ging ze op de wei. Dus dan had ze voldoende beweging en was ze super braaf! Maar nu krijgt ze weer van die streken en ik ben bang dat als school weer begint het weer helemaal berg af gaat omdat ze te veel energie heeft...

Ow, sorry. Dat bedoelde ik zeker niet. Ik bedoelde het andersom. Natuurlijk is het leven van een mens vele malen meer waard dan het leven van een paard. (heeft het paard voldoende weidegang en krijgt het niet teveel krachtvoer? Dat zou het probleem van te veel energie kunnen verklaren.)