Paardenliefde een natuurlijke liefde

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 12:32

Paardentango schreef:
Kun je op een paard wat zo bang is rijden, kan dat paard het (mentaal) aan of zou de kans aanwezig zijn dat het schade geeft.

Dat geeft schade ja. Niet alleen aan de psyche van je paard maar ook jij zou denk ik letsel oplopen. Je moet niet op een bang of onzeker paard gaan zitten. Althans niet als dat paard aan jou geen houvast heeft.

Been there enzo :+

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 12:51

Vreselijk zeg dat je bij hem die extra spullen kreeg omdat hij nog wel eens wat kapot maakte ;( en dan zeggen dat het paard je om zijn hoef kan winden,terwijl hij ontzettend bang was van mensen ze als roofdier zag..In dat geval kan je toch niet op zijn rug gaan zitten,dat is dan nogal traumatisch..

YamaDeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 12:59

Paardentango schreef:
Wat denken jullie, zadel op en rijden?

Nope - ik kan me helemaal vinden in de post van Pippaa
Paardentango schreef:
Dat was het advies, de wens en na een paar weken al het meningsverschil met de eigenaar.

Ten eerste: Ik begrijp jouw (emotionele) reaktie over de behandeling van dit paard volkomen.
Echter, als de eigenaar hem naar jou heeft gebracht met de wens "inrijden" kan ik me ook goed voorstellen dat deze op zijn zachtst gezegd "not amused" is met de gang van zaken en het feit dat jij andere plannen trekt/andere prioriteiten ziet. Dat zijn verwachtingen te hoog liggen/niet passen bij Sol en dat ik naar aanleiding van het videomateriaal het met jouw standpunt eens ben, is een ander verhaal.
Ik hoop echt voor Sol dat alles goedkomt en wens jullie heel veel wijsheid, liefde en geluk.
+:)+ voor wat jullie samen al hebben overwonnen....
PS Dat een paar beelden en een verhaal zoveel gevoel bij zoveel mensen kan oproepen. Als hij toch eens wist hoeveel harten hij al (met de woorden van zijn eigenaar) "om zijn hoefjes heeft gewonden" <3! In mijn hart heeft ie een warm plekje in ieder geval.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-13 13:17

Pippaa schreef:
Dat moet je pas willen als hij er aan toe is, mocht hij er ooit aan toe zijn.
Je ziet nu duidelijk dat hij niet 'evenwichtig' genoeg is om iemand op zijn rug te kunnen dragen, zowel mentaal als fysiek.
Wanneer je op een paard rijdt, moet het paard ook enige verantwoordelijkheid kunnen nemen. Het moet niet als een gek overal heen rennen en constant spanning hebben, het moet kunnen luisteren naar zijn ruiter (en wat mij betreft ook een beetje meedenken, maar dat terzijde). De samenwerking moet kunnen ontstaan uit ontspanning. Natuurlijk is het in het begin wat onwennig, maar uiteindelijk zal het dan wel goed komen. Solo kan dit nog niet omdat hij mentaal nog niet sterk genoeg is en daardoor fysiek ook niet goed kan functioneren (om op te rijden dan, overleven kan hij wel).
Zodra hij rustig in de wei/bak kan staan is er al heel wat gewonnen. Je moet niet op voorhand van dit paard verlangen dat hij ooit te berijden zal zijn.

Poe hee, wat omschrijf je dat krachtig en helemaal zoals het (volgens mij ook) is!

Wat betreft de eigenaar, ja ik kan me ook wel voorstellen dat zijn plannetje doorkruist wordt, alleen ik heb heel duidelijk vooraf gezegd...De client is Koning, maar het paard is hier de Keizer, en het paard bepaalt hier 100% wat ik doe en niet doe.
Niet de mens, en daar is hij mee akkoord gegaan.
Net zoals dat ik foto's en films zou maken, dat is mijn werk en zo helpt dit paard met zijn levensverhaal hoop ik vele anderen.

Ben ondertussen een presentatie aan het maken over dit paard, over zijn verhaal en over wat en waarom het zo werkt bij paarden. Die hoop ik straks op plekken te kunnen aanbieden om er over te vertellen. Ik denk er ook aan om dan wat fraaie foto's van hem te laten drukken op een kaart en die dan te koop aan te bieden, want hij heeft echt een prachtig hoofd. Dat als financiële ondersteuning voor zijn zorg.
Is dat wat?

Zouden jullie het leuk vinden als ik zelf, zonder de grijze, kom vertellen over hem? Met foto's. filmpjes en uitleg over de hersenen en het instinct van paard(en)?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 13:41

Het lijkt me een leuk idee. En ik wil niet meteen roet in het eten gooien maarre... mag je wel foto's van een paard dat niet van jezelf is voor zulke doeleinden gebruiken?

Vwb het bericht van Yamadeva: ja je hebt wel een punt :j Misschien moet TS wel in haar voorwaarden opnemen dat mensen alleen paarden moeten aanleveren die geschikt zijn voor het beoogde doel, in dit geval corrigeren/doorrijden. Dan kan daar ook geen getwist over ontstaan. En is alles voor iedereen helder en zakelijk.

Kinke

Re: Paardenliefde een natuurlijke liefde

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 13:46

Helemaal eens met pippaa. Bovendien willen we over het algemeen een paard wat ons toestaat op z'n rug, gewoon...omdat hij dat wil doen, omdat het leuk is etc. :) Of het ooit zover gaat komen met de knappe grijze...ik weet het niet. Volgens mij kan het twee kanten op met hem, of hij gaat nooit zover komen, of er gaat een knop om en hij wordt het meest geweldige paard wat een complete eenheid met z'n mens wordt.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-13 13:59

Portretrecht gaat niet over dieren, wel over mensen.
Dat had ik al eerder uitgezocht omdat ik werk met paarden van anderen, en heel veel fotografeer/film. Er mag alleen geen mens (herkenbaar) op staan zonder uitdrukkelijke toestemming.

Voor de zekerheid bespreek ik dat ook met de eigenaar(s) of ze daar geen bezwaar tegen hebben dat ik foto's en film maak en die publiceer, en bij deze eigenaar heb ik dat twee keer nadrukkelijk gevraagd waar twee andere mensen bij waren. (Hoeft formeel niet eens want dieren hebben geen portretrecht) dat was geen enkel punt, leuk zelfs! ( 8-) Ja toen nog wel :7 )
Aangezien ik zelf de foto's maak ben ik de auteur, dat is weer auteursrecht.

Anders zouden fotografen die op evenementen fotograferen ook hun foto's niet kunnen verkopen. Maar voor de zekerheid toch nog even navragen, roet helpt, daar leer je van.

Wat het aanleveren betreft van paarden, ik ben geen ruiter/trainer, wat ik doe is paarden voorbereiden in de basis waar iets mee mis is gegaan. Dat staat ook uitgebreid op de website en wordt vooraf ook uitgebreid besproken met de eigenaar(ares) als een paard hier komt. Er zijn genoeg ruiters/amazones die dat heel goed kunnen, en ik verwijs graag naar hen door. Schoenmaker hou je bij je leest zeg maar. Bovendien ben ik bijna 50 en ik stap zelf niet zomaar (meer) op een paard, als ik val dan is er geheid iets stuk. Ik sta op de grond en werk samen met amazones die dat wel kunnen (en durven).

Maar misschien moet ik dat ook wel nog duidelijker uitleggen, dat ik geen trainer ben maar paarden help met mensen. Grondwerk, maar geen kunsten en kunstjes, maar werken met instinct.
Da's een leerpuntje, nog duidelijker beschrijven dus.

PS: http://nl.wikipedia.org/wiki/Portretrecht

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 14:24

Ik ga mee met de post van pippaa, met de volgende toevoeging.

Dat moet je pas willen als hij er aan toe is, zegt pippaa.

EN de juiste persoon moet er mee aan de slag gaan op dat gebied. Dus iemand die heel goed weet wat hij doet. Alle subtiele signalen van het paard opvangt, het paard als het ware 'leest'. Rust en kalmte uitstralen. En dus het moment oppikt dat het paard er aan toe is. (Wat je zelf ook al zegt ergens in een van de eerdere posts TS)

Maar helaas zijn zulke personen heel dun gezaaid. Ik zou er zeker niet zomaar iemand bij laten. Want dat kan (is ook al gezegd) weer meer schade opleveren, die je dan ook weer ongedaan moet maken. En dat schiet ook niet op.

YamaDeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 15:11

@ TS: als ik eerlijk ben, vind ik het al duidelijk omschreven wat je doelstelling is.
Echter als je mij zou vragen het terug te koppelen in mijn eigen woorden, is de kans groot dat het niet volledig identiek is aan wat je bedoelt.

Het blijft lastig, communiceren met mensen :D. Mensen interpreteren een boodschap.
Zelfs recht-door-zee uitspraken worden vertaald zodat het voor de luisteraar beter in zijn/haar straatje past of begrijpbaar is.
Dan kun je nog zo direct zijn, de ontvanger gooit ruis in het gesprek.
Ik ken je niet persoonlijk, maar als je oog in oog hetzelfde communiceert als op papier, ben je i.m.o. duidelijk en direct genoeg en ligt de "ruis" misschien bij de ontvanger.
In dat opzicht kan het voor jou handig zijn om mensen/klanten veel te laten praten.
-Wat zijn hun verwachtingen van het paard en/of van jou?
-Wat denken zij dat jij voor hen kunt betekenen, waarom hebben ze specifiek voor jou gekozen?
-etc. etc.
Op die manier kun je een beter beeld krijgen waar het scheef zou kunnen gaan en kun je (vooraf) bijsturen.

In het geval van Sol krijg ik de indruk dat er simpelweg geen match is tussen jouw gedachtegoed en dat van de eigenaar. Dan zou je (als mens onderling) eigenlijk beter niet samen in zee gaan. Lastige in dit verhaal is dat Sol wel gebaad is bij jouw manier van werken. Een moeilijke keuze waar je dan voor staat en petje af dat je ervoor gegaan bent. Laat het je niet teveel raken (makkelijk gezegd, ik weet het) en ik hoop dat dit topic je een beetje steunt in moeilijke momenten.

Ik zou het erg interessant vinden om je te horen praten over Sol en je paardengedachtegoed. Maar 1300km is helaas een tikkie ver van Nederland...
Misschien dat ik contact met je opneem als ik een keer naar NL kom, vind je dat ook goed?

En qua grotere groepen mensen benaderen: misschien is het interessant om op paardenbeurzen/bijeenkomsten lezingen te geven? Of open dagen van stichtingen/paardenopvangen? Ik gooi maar even een balletje op...

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 15:48

Om eerlijk te zijn vind ik jouw een beetje "dubbel"...snap jouw bewegings redenen wel maar het strookt wel af en toe met wat je doet...hoe je werkt !
Begrijp me goed hoor...wat je doet is binnen de proporties maar ik krijg toch een vorm/gevoel van bedelen-aandacht...naar een doel toe praten ...Jouw doel,jouw inzichten,Jouw werk...maar ook inkomsten krijgen via-via,dus wat manipuleren !

Het paard werd jouw gebracht met alle duidelijke vraagtekens...eigenaar wil iets wat jij nog( of helemaal) niet wilt...
Eigenaar zegt verkoop hem maar...jij houdt het tegen...wil nu eigendomsrecht ,terwijl je wel weet dat je hem niet kunt houden...
Tja, betaal je voor diensten/stalling als je niet krijgt wat er werd gevraagd ?
Vooral voor een paard die al door meerdere afgeschreven werden ?
Mag ik je waarschuwen...zo worden veel paarden gedumpt die vogelvrij verklaard worden....in de wet is hiervoor NIKS geregeld !!!

Ook waar jij naartoe wilt werken...halster /bijzetten...druk op neus/zenuwen triggeren (deed je ook bij onzekere bruine paard !)...terwijl dit paard (solo) de afdruk op zijn neus heeft....
Is die manier van longeren wel zo vriendelijk ?

Dit paard oogt leuk maar je ziet duidelijke problemen ,zodra de draf begint....zo scheef als een hoepel !!!
Is dit paard ooit eens goed nagekeken...wat de bovenlijn betreft ?
Hoe loopt hij op een harde ondergrond ? Hoe zijn de hoeven ?
DAT ZOU IK EERST LATEN ONDERZOEKEN, DESNOODS ALS HET MOET VERDOOFD, MAAR DAT IS WAT IK ALS EERSTE ZEKER WIL WETEN !!!
Misschien zit het wel in de erfelijkheids-factor....angst kan ook vanuit de stress/spanning ontstaan , waardoor er druk op spieren/gewrichten/banden/pezen en/of inwendige organen kan ontstaan , dus bij prikkels vanuit de omgeving en pijn !

Jouw bedoeling is goed maar zo heb ik heel veel beginstory's gelezen...filmen hielden op ...op papier ging het verder...lees je veel later dat het paard allang afgemaakt blijkt te zijn...terwijl de schrijfster nog allemaal lof,uchjes en aahtjes kreeg....
Als ik een filmpje met datum zie maar nog beter in levende lijve kan volgen dan geloof ik pas wat ik lees !
Tja ervaringen maakt je rijker maar of je er altijd blij mee kunt zijn ?
Een natuurlijke paardenliefde is in veel gevallen dwijlen met de kraan open ...soms zo simpel als je direkt de kraan dicht kunt draaien....maar zo werkt dat helaas niet !!!
Jammer dat je stopt met filmen...

McThirsk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 16:45

Paardentango schreef:
Vandaar mijn vraag, zie ik dat verkeerd?
Kun je op een paard wat zo bang is rijden, kan dat paard het (mentaal) aan of zou de kans aanwezig zijn dat het schade geeft.

Ik denk dat je deze vraag stelt, maar dat je het antwoord zelf heel goed weet.
Twijfel niet aan jezelf....daar hebben we het in een pb over gehad.

grt M

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 17:24

Ik zit al een hele tijd mee te lezen, maar ben het eens met broadway.
Ik vind dat je nogal wat tegenstrijdige dingen opschrijft. De eigenaar brengt een paard om in te laten rijden, maar je schrijft nu opeens dat je dat helemaal niet doet?
Ik kan me enigszins voorstellen dat als je een paard ergens brengt om in te rijden en na 6 weken heeft iemand alleen maar in de wei gestaan, dat je dan een beetje geïrriteerd raakt.
Ik zeg verder niet dat je hem wel had moeten inrijden, als je daar niet achter staat, maar de communicatie is dan wel erg onduidelijk geweest. Wat verwachtte de eigenaar nou precies van jou en wat verwachtte jij van de eigenaar?

Verder vind ik het extreme-angst filmpje eigenlijk niet zo extreem. Ik heb vrij veel paarden, die mensen-angst hebben, gezien bij andere trainers en/of zelf geholpen, maar dit is toch een redelijk standaard reactie (voor een paard met angst voor mensen dus ;) ). Ik ben erg benieuwd waarom het paard volgens jou zo extreem bang is (dat je nu al ervan uitgaat dat er bijv. nooit iemand op zal kunnen zitten) want van wat ik (op de filmpjes!) kan zien, is dit redelijk normaal angst gedrag en is dat niet zo'n probleem om op te lossen voor een gedragsdeskundige.

Paardentango schreef:
De eigenaar zei in augustus, dat was de laatste keer dat ik hem sprak, dat dit paard alleen maar ingereden hoefde te worden. Daar was/ben ik het niet mee eens. Eerst a dan naar b en dan naar c, en dit paard is nog niet eens bij b. Ik vond dat dit paard eerst overal zichzelf moest kunnen zijn en dan pas komt er eventueel een tuigje op.
Dat was een meningsverschil. Wat denken jullie. zadelen en op rijden?

Citaat:
Wat het aanleveren betreft van paarden, ik ben geen ruiter/trainer, wat ik doe is paarden voorbereiden in de basis waar iets mee mis is gegaan. Dat staat ook uitgebreid op de website en wordt vooraf ook uitgebreid besproken met de eigenaar(ares) als een paard hier komt. Er zijn genoeg ruiters/amazones die dat heel goed kunnen, en ik verwijs graag naar hen door. Schoenmaker hou je bij je leest zeg maar. Bovendien ben ik bijna 50 en ik stap zelf niet zomaar (meer) op een paard, als ik val dan is er geheid iets stuk. Ik sta op de grond en werk samen met amazones die dat wel kunnen (en durven).

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-13 01:56

Broadway, dank je voor je inbreng, ieder paard is anders en vraagt een eigen aanpak.
Verder heb je een paar nadenkers gegeven waar ik zeker wat mee ga doen.

Sanne83, ik, ik, ik... dat is nou juist het probleem van heel veel paarden, het gaat niet om ik wil, ik denk, ik vind maar om wat je samen wel of niet kan.

Laat ik een ding heel duidelijk zeggen, er wordt op onze stal NIET gezeten op een paard wat fysiek en mentaal zoveel vraagtekens geeft dat het volgens mijn inzicht niet kan omdat het paard daar twijfels over geeft. Of je het daar mee eens bent of niet maakt me eigenlijk niet zoveel uit, hier draait het om het paard.
Eigenaar X is eind aug 12 gevraagd zijn paard op te komen halen, om die reden. Is niet gebeurd.
In november krijgen wij een berichtje dat we zijn paard te koop mogen zetten, en mijn antwoord daarop was nee, doe ik niet. Zijn paard, zijn verantwoordelijkheid. Tot november had ik niet zulke goede ervaringen met afspraken maken met Hr. X en twijfelde ik een beetje aan zijn liefde en respect voor dit dier.

Misschien heeft hij een advertentie gezet, ik zou het niet weten, maar ik heb nog niemand hier gezien of gehoord. Als er een koper zich meldt dan mag die wel eerst wat achterstallig stalgeld afrekenen met mijn man. Je betaalt hier voor de stal, en dat is een zeer laag bedrag. Niet voor de rest, dat is 'gratis'. Dat heet non profit, want ik verdien er niet mee.
Ben dit sinds deze zomer gaan doen, want nu pas was ik 'goed' genoeg.

Maar... dit topic heeft me wel aan het denken gezet, en dit paard zeker ook. Ben aan het zoeken naar een passende oplossing, en nu weet ik het even niet. Wie weet na een nachtje wel slapen, want het vreet aan me. Wie is de dupe? Het paard.

Nogmaals er kan hier gereden worden op paarden maar wel op een gezond paard, en dat is niet alleen het biomechanische wezen, ook psychologisch moet een paard het aankunnen. Bevalt dat iemand niet, jammer, maar dat is mijn werkwijze, daar kun je het mee doen.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 10:54

Het is alleen maar te prijzen dat je niet op een paard gaat zitten wat daar niet klaar voor is :j

Ik denk wel dat als je dit soort dingen (in de toekomst) wil voorkomen, dat je dan veel duidelijker moet zijn naar eigenaren toen. Er zijn nou eenmaal veel mensen die wel denken dat hun paard even, hup, hup ingereden kan worden.
Zeker nu je schrijft dat de stalling goedkoop en de training gratis is, dan krijg je echt juist dit soort mensen op je pad. Treurig, maar waar :\

Ik ben nog steeds heel benieuwd wat nou de reden van de eigenaar was om dit paard bij jou te brengen? Je schrijft dat de eigenaar niet zo veel problemen zag en eigenlijk alleen het paard ingereden wilde zien, waarom heeft hij het paard dan bij jou neergezet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 11:24

Denk dat het antwoord in je eigen post staat; goedkope stalling, training gratis. Er zijn helaas altijd mensen die voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten en misbruik maken van mensen als paardentango.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 11:29

Ik bedoel eigenlijk meer dat als een eigenaar met dat verhaal komt (eigenlijk geen problemen, moet alleen even ingereden worden), waarom heeft paardentango dan toch het paard aangenomen? Ze zegt zelf dat ze paarden helpt met mensen en dat ze niet iemand is die een paard inrijd.
Er moet toch ergens aan het begin gecommuniceerd zijn over de verwachtingen van de eigenaar en de verwachtingen van paardentango?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 11:32

Daar zit wat in. Daar ben ik dan inderdaad ook benieuwd naar.

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 16:28

Ik denk dat je je eens goed moet laten informeren als je daadwerkelijk werk maakt van wat je nu doet i.p.v hobby....!
Waar ze jouw op aan kunnen/mogen spreken...verzekeren...jezelf indekken !
Als je op die manier werkt ,trek je de verkeerde mensen aan en als ze je een loer willen draaien kun je het helaas nergens verhalen !
Of nu mondeling of op papier ....besef wel dat die eigenaar het paard op dat moment in jouw handen geeft en jij dan dus degene bent die dan aansprakelijk bent voor wat en hoe jij het doet... en dan kan dat balletje dus 2 kanten op rollen...in jouw voordeel of in jouw nadeel !
Zolang alles op rolletjes gaat ( er wordt betaald...eigenaar/esse tevreden...er gebeurd niks onverwacht...) is het positief maar owee als er wat mis gaat !!!
Jij rijdt ze zelf niet ,wie dan wel ?
Wie is er dan aansprakelijk als "die ander" iets ergs overkomt (dwars-laesie...arbeids-ongeschikt) ???
Of als het paard jouw paard beschadigt vanuit blinde angst ?
Ik wou ook vanuit mijn goedheid en omdat ik al verder weg moest reizen en minder tijd voor de paarden kon nemen een eigen hoek creëren om ze wat langduriger te kunnen observeren en rust te kunnen bieden...maar ik ben blij dat ik het niet gedaan heb !
Vooral in deze tijd ...mensen gaan veel sneller claimen...dan moet je goede reserves hebben, kennis van zaken en door de mens je paardenliefde even opzij kunnen zetten als je zo'n paard keihard op straat moet zetten (of in dit geval ws de slager !)

In dit geval vind ik nog steeds dat de fokker in gebreke is gebleven...gezien de naam van het paard (wat vaak uit een naam blijkt...solo,in dit geval,maar ik weet... stormy,scary,flash,question,fastly,why en frightend ) was er al een aanwijzing en als de moeder /vader/voorouders enz het óók tonen moet je echt even achter je oor gaan krabben of je dit wilt MAAR VOORAL KUNT OPBRENGEN !!!
Prachtige paarden waar je soms echt niks mee kunt, tenzij je daar voor kiest en wel ziet wat wel en niet kan...dus niks willen presteren alléén uitnodigend begeleiden !
Uitzoeken waar het probleem weg komt, maar vooral eerst de medische mogelijke problemen wegstrepen...
Maar ook loslaten als het echt niet meer gaat en absoluut niet in de vrije handel gooien...die blijven tot hun dood in de handel, van de één naar de ander, van geduldig naar respectloos !!!

Bij zulke paarden moet je extra voelsprieten hebben, weten hoe een lichaam hoort te voelen en altijd vanuit rust en vertrouwen iets opbouwen !Voelt het goed dan stapje verder,voelt het niet goed dan laten staan waar het paard de meeste rust vind !
Maar anatomie,biologie, psychologie en bewegingsleer is zéér belangrijk !!!

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-13 14:59

sanne83 schreef:
Ik kan me enigszins voorstellen dat als je een paard ergens brengt om in te rijden en na 6 weken heeft iemand alleen maar in de wei gestaan, dat je dan een beetje geïrriteerd raakt.

Verder vind ik het extreme-angst filmpje eigenlijk niet zo extreem. Ik heb vrij veel paarden, die mensen-angst hebben, gezien bij andere trainers en/of zelf geholpen, maar dit is toch een redelijk standaard reactie (voor een paard met angst voor mensen dus ;) ). Ik ben erg benieuwd waarom het paard volgens jou zo extreem bang is (dat je nu al ervan uitgaat dat er bijv. nooit iemand op zal kunnen zitten) want van wat ik (op de filmpjes!) kan zien, is dit redelijk normaal angst gedrag en is dat niet zo'n probleem om op te lossen voor een gedragsdeskundige.

Misschien geeft dit filmpje een beeld van de angst die dit paardje meedraagt, ik vind het een rotfilmpje en kan er zelf moeilijk naar kijken omdat ik voel wat hij voelt.
Hier stond hij maand bij ons, en hij is erg gevoelig voor weersomstandigheden, Die dag woei het, en besloot ik terug naar binnen te gaan om de camera op te halen.

Wat ik inmiddels weet is dat deze grijze op stallen heeft gestaan waar mensen de instructie kregen 'niet te dicht in zijn buurt komen wegens vreemd gedrag'.

Waarom hij hier is? Omdat dit mijn specialiteit is, omgaan met gevoelige paarden. Ik heb gereageerd op een advertentie die me aansprak, ik zag foto's van dit bange paard en ja, da's gevoel, heb er op gereageerd.
Zonder mezelf of de borst te willen slaan kan ik dingen bereiken in vrij korte tijd waar anderen veel langer over doen. Dat komt omdat ik meer naar details kijk, vrij veel ervaring heb met paarden en snel de vinger op de zere plek weet te leggen. De meeste trainers werken vanuit het behaviorisme, dat vind ik nogal achterhaald en ook al werkt het bij de kalmere paarden vaak best wel is dat niet mijn ding.
De paarden leerden mij dat ze allemaal individuen zijn en dat er meer nodig om gezond te zijn dan trainen. Mijn ding is werken vanuit hert instinct waar paarden ons zo vaak laten zien dat ze hoog sociaal vaardig zijn en... gevoelig. De ene meer dan de ander.

Een van die dingen die ik leerde is het belang van vertrouwen, en hoe ontzettend belangrijk vertrouwen is of kan zijn. Als je dat geeft krijg je het 10 x keer terug en dat komt door hun instinct. Paarden willen zelf graag hoogwaardige relaties aangaan, zeker met de mens die ze kennen. Meestal wordt er gewerkt vanuit eerst respect en dan vertrouwen, bij de meer gevoelige paarden werkt dat niet zo en bij paarden met te veel slechte ervaringen (ondanks de echt goede bedoelingen van mensen!), bij paarden die stuk zijn kan ik iets betekenen. Dan moet je denken aan eerst vertrouwen en dat respect dat is er al, alleen moet dat respect omgebogen worden in de behoefte tot samen zijn.

Inlevingsvermogen is mijn sleutelwoord, en het is niet eens moeilijk. Iedereen kan dat leren, en normaal gesproken, ondanks dat ik nog maar sinds juli dit jaar dit ben gaan doen, werk ik samen met een eigenaar/esse. Puur om te helpen. Ik heb allerlei dingen gedaan, en me jaren voorbereid. Nu pas vond ik dat ik er klaar voor ben, en kan ik rustig aan beginnen.
Het gaat ook niet om mij, het gaat niet om een Nederlands vingertje op te steken en te wijzen naar de splinters bij anderen, dat heeft geen enkele zin, maar het gaat wel om samen te werken aan paard en mens. Paard op nummer 1.

Goed dat ik nu een ervaring rijker ben met iemand die dat anders ziet is een les, een kl.. les, maar wel een les.
Die pak ik er uit, leer van je vergissing.

Blijven ademhalen en doorgaan, met een glimlach ook al voel ik diep van binnen een enorme schaamte en vooral verdriet dat ik zo stom ben geweest om... :( nou ja, paard staat hier nog en we gaan gewoon verder. Wie weet.
Die paar jaar die ik nog rondloop op deze bol zijn voor hun, als dank dat ze er voor mij en voor vele anderen altijd waren en dat ze me o.a. geleerd hebben hoe je een ander kan vergeven. Wat er ook gebeurt. Zij zijn daarin mijn voorbeeld, en ook dat valt best te doen.
Dank je paard voor wie je bent en dat je er bent.
:)
Laatst bijgewerkt door Revanches op 02-05-13 16:14, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: video verwijderd

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 15:43

oei...ben nu benieuwd wat JOUW EIGEN !!! verhaal is...klinkt als een beschadigt mens (kind ???)
De paarden hebben jouw geleerd iets (of iemand) te vergeven ???
O sorry ...het gaat niet om jouw, maar om dit paard...

Ik heb meerdere paarden meegemaakt die zo stonden vanuit de druk op de voorbenen...kan het voer op de grond zijn wat extra druk op de hoeven geeft en inderdaad het reageren op natuur geweld (wind,regen,hagel,onmeer ) maar ook onwennigheid of stress vanuit een andere (onzichtbare) hoek !

Zoals ik al schreef angst kan uit meerdere dingen ontstaan...soms zelfs zonder tussenkomst van een mens of dier....
verdiep je daar eens in....óók tekortkomingen in voeding of juist overdaad...beschadiging in de hersenen/zenuwbanen...lichamelijke spasmen vanuit stress...eventuele tumor enz.
Er zijn nog zoveel dingen waarop hij niet getest werd !!!

Oordeel niet te snel met een aanwijzend vingertje !

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 18:19

Net als broadway ben ik geneigd eerder aan een fysieke oorzaak te denken bij dit filmpje. Ik wil er verder niet over oordelen, het is daarvoor een veel te kort stukje en ik weet niet wat er vlak voor het filmpje gebeurd is :)

Bepaalde tekorten (magnesium, calcium, vit E etc) en bepaalde neurologische aandoeningen kunnen ook dit trillen veroorzaken.
Ik zou in ieder geval eens wat bloed afnemen en de spierenzymen (creatine) laten meten.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-13 19:59

Alles kan hoor, maar paarden hebben ook wel degelijk emoties en gevoelens, en als je die nog niet ziet dan kun je daar wel over leren. Angst is een van de grootste taboes voor mensen terwijl het zo vaak voorkomt. Je lost dat niet op met potjes en poedertjes of supplementen.
Ieder paard is anders, en sommige rassen zijn gevoeliger dan anderen.

Magnesium toevoegen mag je nooit zomaar doen, het is erg in de mode. Maar er zitten aardig wat gevaren aan. Kan de bot structuur flink aantasten. Er zijn maar heel weinig paarden die daar een tekort aan hebben, wat komt doordat het voldoende in het voer zit en zelfs ook in ons hooi.

Paarden observeren doe je in allerlei omstandigheden en dat betekent ook dat je ze moet zien als ze alleen zijn of met andere paarden. Dan pas kun je een compleet klinisch beeld schetsen. Dan heb je ook nog littekengedrag, wat aangeleerd is. Maar het belangrijkste is zeer zorgvuldig observeren, en dat is niet een half uurtje kijken.
Hoe gedraagt het paard zich elders, hoe is hij alleen, hoe gaat het bij soortgenoten, wanneer laat een paard bepaald gedrag zien en wanneer niet enz. enz.

Ik zou niet goed in mijn vak zijn als ik niet zou samenwerken met de DA. Dat hoort er ook bij, eerst medisch alles uitsluiten, en de medische kosten van dit paard zijn al flink opgelopen. Geeft niet, hoort ook bij wat ik doe.
Maar weet je wat nou heel veel zou schelen.. als de stalling gewoon betaald wordt of de eigenaar van dot paard zijn telefoon had opgenomen of teruggebeld.
Dan kun je gewoon met elkaar overleggen wat er met zijn paard moet gebeuren.

Wettelijk gezien hoef ik het paard alleen maar water te geven, te voeren en een schone stal te geven, meer niet. Dus niet buiten zetten, geen dekentje op doen als het koud is, niet bewegen niks. Da's de wet.

Suggesties welkom, meedenken prima maar ik draai al een poosje mee en heb mijn huiswerk ook echt wel gedaan, en als ik het niet meer weet vraag ik de deskundige zoals een DA. Vertrouw me maar.

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 21:31

Dingen zeggen en daadwerkelijk doen...wat je ziet is niet altijd wat het is...ik ben niet meer zo goed van vertrouwen hoor !
Nog steeds heb ik het gevoel dat jij jezelf wilt promoten via dit paard ....maar heb ook mijn twijfels of dit paard inderdaad onder toezicht staat van een da...!!!

Ik geloof niet dat de eigenaar zowel stalgeld alsook nog de da kosten zou gaan betalen als de afspraak inrijden zou zijn !
Zonder overleg ...zonder medeweten van ...en dat hoort ook bij jouw werk...jouw risico ?
Wou je dat zelf betalen ? Een deken kon er nog niet eens af toch ?
En dan alléén maar hameren op de stalgeld en hernieuwde contact met de eigenaar ?
Nee...je mag het goed bedoelen maar er klopt niks van ! Zo werk je jezelf aardig tegen...vraag me af welke huiswerk jij bedoelt !

Heel triest dat dit paard de dupe wordt van 2 mensen die ieder een andere weg willen bewandelen...waarvan de rekening de waarde van een paard overschrijd ...niet geschikt voor de handel en niet kan blijven bij de verliezer...

Zulke paarden kun je vaak gratis krijgen,omdat niemand er meer wat mee wil en kan...natuurlijk is het dan makkelijk om hem bij jouw te stallen voor weinig stalgeld...krijg jij het paard binnen 6-8 wk zg. in de running dan is de handel iig de slachtprijs of ietsje meer voor de eigenaar...dus al een kleine winst !
Maar met extra kosten van een da kun je het wel schudden...als jij die erbij geroepen hebt op eigen initiatief is de rekening echt wel voor jezelf hoor !
Bezint eer je begint...duidelijke afspraken en ook nakomen...niet zomaar je eigen weg gaan volgen !
Weet de eigenaar dat je de filmpjes van dit paard op internet toont/zet en er zelfs mee het land door wil gaan ?
Vond hij dit goed ?

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 21:47

ik volg je al een tijd, en wil nu toch even inhaken op magnesium
mijn paard trilde ook en was stijf, hij bleek dus magnesium tekort te hebben
hij had ook raar gedrag, schrik momenten en verstijven [ leek op angst]
hij staat nu 2jr op magnesium en het gaat super

er word min 2x p/j een bloed test gedaan

magnesium tekort komt juist veel meer voor dan men denkt :j

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-13 10:25

broadway schreef:
Oordeel niet te snel met een aanwijzend vingertje !

Dat vind ik een treffende zin, het wantrouwen wat jij hebt deel ik niet, en laat het ook graag waar het hoort.
Jammer dat je zo venijnig doet, er moet wel een hoop frustratie achter zitten. Ik weet wat ik doe en ik ben degene die naar eer en geweten dagelijks met een paard te maken heeft met een geschiedenis die je niet 1,2,3 kan wegtoveren.
Een paard is geen machine, en ik ook niet. Ik ben een mens en wil wat doen, iets zinnigs dan alleen maar naar anderen wijzen want over een ding is men het in paardenland erg eens: "de ander doet het altijd verkeerd".

In december werd het me allemaal te veel, en ja ik zocht steun en aandacht voor de grijze en misschien ook wel voor mezelf. Ik kan er niet met mijn hersentjes bij dat dit, en vooral hoe dit kon gebeuren. Mij maakt het heel verdrietig en zo nu en dan best eenzaam. Fout?

Misschien.
Jammer, maar ik hoop dat mijn vertrouwen in paard en mens nooit zal leiden tot het wantrouwen wat sommige mensen ontwikkelen. Het is niet mijn bedoeling om ruzie te maken, maar het is verdraaid moeilijk merk ik om vriendelijk te blijven. Denk wat je wil denken, ondertussen staat hier een grijs paard wat heel langzaam vooruit gaat maar wat dagelijks moeite heeft vertrouwen te hebben in zichzelf en in de mens. Een paard waar heel veel anderen zich mee bezig hebben gehouden en wat niet bepaald hielp.
Nu staat hij hier, achtergelaten?
Kan niet meer dan mijn best doen, maar er zijn wel grenzen.