Help! Hebben wij een goede aankoop gedaan??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 19:33

Amaris schreef:
rensiepensie schreef:
Nou daar was zeker geen sprake van. Stond 24/7 buiten in zomer, en winter 8 uur per dag buiten. Met andere paarden. En gewoon op hooi.

Juist door de adviezen zoals die van jou heb ik twee jaar stalling betaald voor een paard waar ik niets dan gezeik mee heb gehad, ondanks alle goede intenties, en alles wat ik geprobeerd heb.

Wordt dus altijd een beetje kriegel als mensen vanaf een afstand zo'n advies geven voor een paard wat ze helemaal niet kennen. Want er bestaan wel degelijk paarden die niet leuk zijn! En nee dat ligt dus niet altijd aan de eigenaar, en ja de kans bestaat zeker dat er nooit echte verbetering komt.

Ik snap jou helemaal. Als ik één ding geleerd heb dan is het ook dat als ik ooit nog eens een paard koop, het gelijk goed moet zijn. In alles. Geen maanden aanmodderen met voer dit voer dat, tuig dit tuig dat, bit zus, bit zo. Paard moet het gewoon normaal goed doen.

Paarden houden is duur genoeg, en om nu tussen de 200 en 300 euro elke maand neer te leggen voor een hobby waar je geen plezier in hebt, en niet onbevangen van kunt genieten: nee dank je de koekoek.

TS: je maakt ongetwijfeld de juiste beslissing, en ik denk dat je straks met een braaf rustig paard pas begrijpt hoe leuk het eigenlijk is, en hoe anders het ook kan.

Jeetje, het is een dier he, geen ding. Ik heb begrip hoor voor TS dat het paard terug gaat, maar de reactie van "het paard moet het gewoon maar doen", vind ik echt bizar.
Er zijn goede adviezen gegeven hier waardoor TS een paard kan vinden dat beter bij ervaring en kunnen past, want altijd blijft het dat 90% (ofzo) van de ondeugden van het paard veroorzaakt worden door de houder/ruiter. Als goede eigenaar moet je het paard niet zoveel kansen en mogelijkheden bieden om lastig te zijn.
Ontdekt het paard mogelijkheden om bij jou ongehoorzaam te zijn, zal het 9 van de 10x kijken of de grenzen nog een stukje te verleggen zijn. In het begin is goede begeleiding echt belangrijk, iemand waar je op terug kan vallen met dingen waar je tegenaan loopt. Mijn ervaring is dat je altijd weer nieuwe dingen leert in omgang met paarden. Zowel qua gedrag als medisch en ook bij het rijden. Je raakt echt nooit uitgeleerd.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 19:52

knollentuin schreef:
Ik snap niet dat hier nog speciefiek rassen worden aangeraden terwijl het toch al meerdere malen aangehaald is dat er hele braverds en hele lomperds of te hete beesten in elk ras te vinden zijn... Beetje overdadige herhaling dus,of zijn er. Mensen echt overtuigd dat de koudbloeden allemaal geschikt zijn voor beginners en volbloeden niet? Die mag hier komen ,een arab en en anglo die ik met elke beginner weg kan sturen, maar ook een anglo waar niemand mee naar buiten wil...
Ts goede keus, neem iemand mee die je een goede keus kan laten maken

Omdat het gros hier niet verder kijkt dan z'n neus lang is en graag de fokverenigingen napraat die allemaal hun ras graag als "bruikbaar" presenteren.

Wat die Arbs betreft, ik weet van iemand die een dijk van een AV had; daar kon je een baby mee het bos insturen, schrifelijke garantie, kwam allemaal heel en tesamen terug. Koopt ze een jonger paard, soort van uit dezelfde bloedlijnen; nou ik ken maar heel weinig grotere neuroten dan dat paard.
Wordt dat paard door omstandigheden verkocht aan een goedwillende beginner, waar de verkoper erg gemengde gevoelens bij had; is die neuroot opeens mamma's braafste paard en alles wat die nieuwe eigenaar verkeerd doet, wordt met de mantel der liefde bedekt. Ze pikt echt vrijwel alles. Deken losmaken, beensingels vergeten en deken afdoen. Iedereen verwachtte dat het paard alles af zou breken, inkl zichzelf. Maar nee, ze blijft doodstil staan, wacht voorzichtig totdat alle bandjes los zijn en stapt dan pas opzij.

Waarmee ik maar wil zeggen dat het niet alleen uitmaakt wat voor paard je koopt, maar ook hoe het paard vertrouwen heeft in diezelfde eigenaar en DUS meer of minder zal accepteren!

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 20:04

Ik ben opgegroeid tussen de paarden, en mijn vader zat destijds hoog in de sport, dus heb er al heel wat zien komen en gaan. Wat ik ondertussen geleerd heb, is dat elk paard anders is. Soms klikt het, en soms klikt het niet, zelfs niet al ben je de meest ervaren ruiter. Klinkt penny-achtig, maar ik ga even 2 voorbeelden aanhalen: mijn eerste zelf gekochte paard was een Rheinlander merrie, hoog in het bloed en erg sensibel. Verschillende keren gaan proefrijden, buiten, dressuur, alles geprobeerd en gedaan, het was een droom van een merrie. Totdat ik ze dan daadwerkelijk had, al snel veranderde ze in een schrikkerig, constant nerveus exemplaar waarvan de ogen voortdurend "onrust" uitstraalden. En die onrust, die bracht ik! Met mijn 20 jaar ervaring, rustige aanpak, paardwaardig bestaan (24/7 buiten met paardenvriendjes, afwisselend werk, ...), ze moest mij gewoonweg niet! Op een gegeven moment was het zo erg, dat ze de andere paarden leerde om bij me weg te lopen, afschuwelijk vond ik dat... en dan kwam er een vriendin, wildvreemde voor haar, en die kon er alles mee. Uiteindelijk na 5 jaar volhouden heb ik haar verkocht, en bij deze mensen voelt ze zich wel thuis, de onrust is verdwenen. Waar ligt dat aan? Ongetwijfeld aan mij, maar ik kan er de vinger niet opleggen wat ik dan toch maar verkeerd deed... heb er nog altijd hartpijn van. Ondertussen ben ik alweer bijna 2 jaar in het bezit van een AV-merrie, en die kwam hier als verwaarloosde draak, beet en mepte, was gewoonweg gevaarlijk om op te rijden (een tikkende tijdbom), daar heb ik een jaar werk in gestopt, en nu is ze mijn beste vriendin. Komt er een ander, is ze weer net dezelfde draak, maar met mij gaat het prima. Passen onze karakters beter? Ik weet het echt niet... heb ondertussen 3 av's en een welshje, de andere paarden vinden mij prima, maar een ander is ook wel ok... Factoren als ervaring, leiderschap ed zullen zeker mee spelen, maar soms is de klik er ook gewoonweg niet en dan moet je dit ook onder ogen durven zien...

piezze

Re: Help! Hebben wij een goede aankoop gedaan??

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 20:11

Mee eens JoCo, dat is inderdaad denk ik het belangrijkst, dat de karakters passen. Sommige paarden moeten sommige mensen echt niet. 1x toen ik kijkers kreeg voor een pony, zag ik werkelijk meteen aan de pony dat ze ze niet moest. Ook andersom gezien dat een redelijke beginner een paard kocht waar ze alles mee kon. Diezelfde ruin bleek toen ze hem later verkocht een draak te zijn bij meerdere ervaren amazones. Die smeet hij er zonder pardon vanaf.

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 20:17

Yep Piezze, zoals jij het hierboven beschrijft, is het precies! In ieder geval toch naar mijn ervaring...

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 20:20

Behalve de ruiter- en paardklik moet het paard ook passen op zijn nieuwe onderkomen. Het éne paard gedijt beter op een hele rustige stal/weide, terwijl andere paarden een drukke stal/weide prima vinden en daar geen last van hebben. En een paard dat niet veel werkt, niet volstoppen met krachtvoer/muesli's e.d.

ik hoop dat je een fijn nieuw paard vindt, TS !!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 20:31

Waarschijnlijk heb je een verstandig besluit genomen... Ik wens je dan ook veel wijsheid toe in het zoeken naar een juiste match.

Een handelsstal is ronduit dom bezig wanneer ze een paard met droge ogen als beginnerspaard verkopen terwijl ze het dier 1 dag op stal hebben. Niet erg geloofwaardig en nog misdadig ook, je kan iemand willens en wetens en gevaar brengen.
Niet erg goed voor de naam van de stal (die overigens al niet erg goed was).

Met een beetje geluk kom je onder het 'ruilen' verhaal uit en krijg je een deel van je leergeld terug. Ik zou mijn verlies nemen en niks kopen van deze stal.
Dan liever een particulier die het goed vind dat je desnoods 10 keer komt rijden... Zodat je echt ALLES kunt 'testen'.
Neem ook aub iemand me verstand van zaken mee. Je bent nu TE makkelijk te belazeren....

Sterkte.... Overigens wel triest voor de dieren die door zo'n stal als pionnetjes meegestuurd en omgeruild worden. Van hot naar her. Hoe serieus neem je jezelf dan als ondernemer?

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 21:27

Piezze je quote me goed maar je leest (of begrijpt) het verkeerd. Natuurlijk is een paard geen ding. Sjee zeg dat zeg ik toch helemaal niet? Wat ik bedoel (nog maar een keer dan) is dat als ik ooit nog een paard zou kopen dat het dan gelijk goed moet gaan. In alles. Geen strijd, niet 'misschien loopt ie beter met het derde bit dat ik koop' niet 'hij moet eerst drie maanden in de heropvoeding'. Nee gewoon vanaf dag één lol en plezier en een paard dat zich goed voelt. Dat lijkt me gezien de kosten nog niet zo'n gek streven. Aanmodderen met een dier waarbij het maar de vraag is of het goed komt? Mooi niet. Leuk als je geld en tijd genoeg hebt maar voor truus modaal hier: echt niet.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 21:33

En even for the record (bericht aanpassen lukte helaas niet) ik heb nog nooit een paard verkocht wegens onhandelbaar. Ik ben best okee met paarden en weet ze wonderwel best goed op te voeden. Mijn laatst verkochte ruin is verkocht aan een pension om in te zetten als braaf lespaard. 'mogelijkheid om ongehoorzaam te zijn' best, maar niet bij mij.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 21:35

Ik denk dat aanmodderen opzich niet erg is als je maar weet wat je doet en het vertrouwen hebt dat het goed komt. In dit geval ts is bang en heeft geen vertrouwen dan zou ik stoppen. Ikben wel doorgegaan met mijn paard heeft veel geld bloed zweet en tranen gekost maar nu 1,5 jaar later krijg ik er een fijn paard aan.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 21:54

WinBinChes schreef:
anneliesdj schreef:

Een 3 jarige is ook niet zon aanrader voor een beginner en dat dier is maar 1,40.

Behalve dat zijn Fjorden ook niet makkelijksten hoor. Die banjeren helemaal over je heen als je het voortouw niet neemt. Lompe beesten, met een stoer kapsel.

Ja dat is al eerder genoemd, leek me niet nodig dat weer te herhalen.

Ik denk dat TS het meest heeft aan een kwpn uit bewezen brave bloedlijnen. En ja, natuurlijk zit er daar ook weleens een bij die minder is maar als je een paar keer gaat proefrijden merk je snel genoeg of ze aan het beeld voldoen. In eerste instantie selecteren op afstamming is helemaal zo slecht nog niet.
En kwpn noem ik dan omdat ze toch graag een paard wil waar ze wat meer mee kan, dan zoek je over het algemeen niet naar een Fjord.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 07:28

Je noemt nu dingen die al eerder zijn aangehaald.

TS; zoek een beginnerspaard. Daar zit geen kaartje aanvast. Bedenk wel dat niet elke brave een beginners paard is. Vraag daar gewoon specifiek naar. En als dat dan een sensibel x sensibel zijn, so be it. Kijk naar het paard, hoe het klikt en niet naar de afstamming wat dat betreft. Het karakter en de ervaring van het paard is altijd unieker dan een afstamming is.

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 07:33

Ik snap ook echt niet waarom mensen ras/afstamming zo belangrijk vinden... Het hoeft niets te zeggen over een paard namelijk. En wat moet het je uitmaken (gezien het doel van TS) wat voor ras/afstamming het paard heeft?

Heb hetzelfde, ben een recreatieruiter en denk je dat het mij iets uitmaakt of het nu een arabier is of een tinker? Zolang ik er maar relax mee buiten kan rijden en natuurlijk moet ik een klik hebben... En ja, ze hebben het ook geprobeerd, en ja, ik heb zelf ook gezeten op een paardje dat hele leuke papiertjes heeft, maar het heeft voor mij totaal geen meerwaarde? Zit het erbij, leuk, zit het er niet bij, ook leuk?

TS kan, denk ik, het beste gewoon een lief en rustig paard zoeken, wat gewoon al veel ervaring heeft en waarvan zij en haar vriend veel kunnen leren. En wat voor paard het is, dat is naar mijn mening bijzaak?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 07:35

Een paar keer gaan rijden en kijken hoe dat paard door eigenaar gereden wordt, neem ervaren ruiter mee en laat die ook voelen, die voelt of paard spooky is, met veel druk gereden is geweest, of paard doorloopt als je even loslaat of er dan van tussen gaat of helemaal wegzakt.

Neem een die makkelijk over de rug loopt, dus let op bouw!! En dat kan alleen iemand met paardenogen zien, dus neem iemand mee, lesgever of zo.

Dan heb ik gelest op een manege en soms kopen ze echte leukerds op die ook voor de handel gaan, je betaald meer, maar je hebt dan wel wat leuks....en daar gaat het om......

Ik hoop dat je mag omruilen zonder bij betalen....speel spel om een kennis iets uit te zoeken, laat haar prijsonderhandeling doen en ga er zelf heen en probeer dat paard, weet je de prijs. De handelsstal staat er om bekend dat inruilen altijd tegen meer prijs gaat, probeer dat te ondervangen....
Laatst bijgewerkt door Martine op 27-10-12 11:27, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: namen verwijderd

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 09:43

Serendip90 schreef:
Ik snap ook echt niet waarom mensen ras/afstamming zo belangrijk vinden... Het hoeft niets te zeggen over een paard namelijk.

Het hoeft niks te zeggen, maar het doet het vaak wel. Zo kocht een vriendinnetje van mij ooit een Goodtimes x Elcaro. Oh, oh, dacht ik. En hoewel ze het paard een aantal X-en had gereden op het adres waar hij stond en hij daar braaf genoeg was, veegde hij thuis de hele vloer met haar aan. Ze heeft hem na een paar jaar zandhappen maar verkocht.

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 09:48

Sommige paarden die hoog in het bloed staan, tjah.... Het kan... Maar hetzelfde geldt voor de rassen "arabieren zijn snel"... in die van mij zit iets van arabier, maar merk er niets van hoor ;)

Het kan wel wat zeggen, maar er zijn zo veel uitzonderingen altijd en het ligt denk ik ook voor een groot deel aan opvoeding/ervaring van het paard. Deel is aangeleerd, en dat moet matchen met de ruiter. Zo ken ik ook "volle broertjes/zusjes" die allebei een totaal ander karakter hebben. Dus mjah.. durf niet aan te wijzen waar het aan ligt. Weet alleen dat je je er zeker niet blind op moet staren.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 15:57

volgens mij moet je een nieuw paard en de band die jullie misschien gaan krijgen wel een kans geven.

Ik heb mijn paard nu ruim vier maanden en heb pas de laatste 6 weken schik met haar. Heb ook op het punt gestaan, toen ik haar drie maanden had, om haar weg te doen. Het is toch wel goed gekomen!

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 11:29

Moderatoropmerking:
Ik haal hier het slotje weer vanaf. Willen jullie er rekening mee houden dat dit topic niet gaat over de handelswijze van de stal. Wil je daar wat over kwijt, dat kan, maar dan graag in dit topic.
Om bovenstaande reden heb ik de naam uit het topic verwijderd.
Hier kunnen jullie weer verder over het onderwerp uit de OP :)

luckyboy5

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 11:47

Ts : wil je ons op de hoogte houden van wat je gaat doen?
Ik ben erg benieuwd hoe het verder gaat en of je uiteindelijk het perfecte paardje voor jullie gaat vinden!!!

Ik heb zelf vorig jaar mijn fell pony verkocht en daarvoor in de plaats een arabier gekocht (ja , een hele vreemde overgang :+ ) en ben nu heel blij met de (moeilijke!) keuze om de fell weg te doen.
Succes!

Manifesto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-12 15:20

Hoi allemaal,

Fijn dat het topic weer open is mij te helpen. Ik ben hier niet om een handelaar te bekritiseren, maar vond jullie advies in mijn keuze erg fijn.

We zitten even met vervoer omhoog (wij hebben geen trekhaak en trailer) maar zaterdag zou dit moeten lukken met hulp van lieve vrienden. Alleen is het nog even onzeker of onze instructrice kan, en ik wil haar er graag bij hebben.

We zijn nu aan het kijken bij JvdH naar het aanbod, want we mogen haar alleen omruilen.
Dus wordt vervolgd! Ik hou jullie op de hoogte.

Groet

Marijse

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 15:21

Veel succes met het vinden van een braverik!

pluisbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 16:56

Succes! Ik las net je topic en las meteen al tussen de regels dat je je keuze al gemaakt had. Verstandig denk ik want met angst gaat het hem niet worden. Jammer dat je gebonden bent aan de handelaar,maar wel logisch vanuit zijn standpunt. Ik neem aan dat je wel je tijd mag nemen? Dat als er nu geen is er later misschien een geschikte is?

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 17:48

Ga NIET zonder je instructrice en/of of een andere ervaren paardenkenner (dat hoeft niet een RUITER te zijn), of je eigen ervaren DA!

Zou er als je er heen gaat niets geschikst bij staan, laat je dan niet "omdat je er toch bent" verleiden, om meteen te beslissen en "iets meteen mee te nemen", maar kom dan op een latere tijd weer terug.

Ga nu niet kort door de bocht, maar neem de tijd.
Zodat je straks niet slechter af bent dan nu.

Heel veel succes, ik hoop binnenkort te lezen dat je een heel leuk, betrouwbaar paard hebt gevonden.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 18:13

Marijse schreef:
Hoi allemaal,

Fijn dat het topic weer open is mij te helpen. Ik ben hier niet om een handelaar te bekritiseren, maar vond jullie advies in mijn keuze erg fijn.

We zitten even met vervoer omhoog (wij hebben geen trekhaak en trailer) maar zaterdag zou dit moeten lukken met hulp van lieve vrienden. Alleen is het nog even onzeker of onze instructrice kan, en ik wil haar er graag bij hebben.

We zijn nu aan het kijken bij JvdH naar het aanbod, want we mogen haar alleen omruilen.
Dus wordt vervolgd! Ik hou jullie op de hoogte.

Groet

Marijse

Voordat je erheen gaat, bel eerst even met je rechtsbijstandverzekering..........

En neem een ECHTE paardenman mee; eentje die het klappen van de zweep kent en die JvdH net zo hard of nog harder af kan blaffen dan dat ze jou zullen proberen te doen!

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 19:40

Volgens mij hoef je helemaal geen genoegen te nemen met omruilen. Laat je daarover goed informeren!

Zoals Ikke zegt, bel je rechsbijstand: zoek zoveel mogelijk info over je paard, leg uit welke wensen je hebt aangegeven bij de handelaar, dat je erachter bent gekomen dat dit paard daar niet bij past en waarom niet.