Stroomhalsband voor paard. Ervaringen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Setteli

Re: Stroomhalsband voor paard. Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-12 22:07

Mijn andere paarden hebben er geen enkel probleem mee. En vorig jaar toen ze de opfok inging was ze 1 van de laatsten en ging ze ook en bestaande kudde in. Geen enkel probleem. Oh ja, dat was november, dat zal het verschil zijn geweest

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 22:10

ariebren hoeveel jonge paarden komen er voor de winterperiode terug naar huis?
mijn jonkie altijd of hij nu jaarling 2 jarige of 3 jarige was
ik vind dat veel verantwoordelijker dan je paard 3 of 4 jaar in een opfok te laten lopen hem er uit te halen en hup zijn training kan beginnen
op die leeftijd leren ze spelender wijs hoe en wat met mensen omgaan wat wel mag en niet daar heb je zoveel profeit van

ik heb vandaag ook een 3,5 jarige bij een bestaande kudde gegooid en dat gaat goed ze jagen elkaar net door de draden heen omdat de ene zwakker is als de andere daar krijgen ze ook de kans niet toe, omdat dat gedrag genadeloos word afgestraft met stem en zonodig een zweep

vroeger als een paard erg veel losse beentjes had naar andere paarden werden zijn benen een keer goed vast gezet als hij het weer deed, hij op zijn donder viel en toen was er niemand die zei ach zielig
maar moesten ze maar niet donderen en tegen woordig als je al op een paardenrug mag zitten dan graag met satijnen dekjes liefst boomloos bitloos op een paddock paradijs natuurlijk bekappen

laat mij in de ogen van bokt dan hard omgaan want ik straf paarden af als dat noodzakelijk is van de leider krijgen ze ook een mep als ze niet luisteren en ik ben de leider.

en in ts haar geval is ze ook leider alleen kan ze die verduiveld shet nooit bij gerend krijgen en dus moet er een andere oplossing komen en mij lijkt deze best nog kunnen

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 22:37

Weet je wat ik zou doen? Ik zou zorgen dat je jaarling in elk geval UIT ZICHT kan blijven.

Maak een fysieke barriere. Dan moet je shet er om heen rennen. Je jaarling kan uit zicht blijven en hij kan niet rechtstreeks belaagd worden.

Zet desnoods een trailer in het midden van de wei zodat de jaarling daar achter kan schuilen en/of verstoppen. Zolang het dier in zicht blijft, blijft dit triggeren.

Oja als je geen vrachtwagen/trailer/strobalen oid hebt, zal je zelf iets moeten verzinnen. :) Misschien hoeft het alleen tijdelijk. En het is een simpele oplossing.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 23:00

Ariebren schreef:
Ook dit topic laat weer zien dat Bokt mensen met paarden heeft.

Waar zijn de de echte paarden mensen ??

Hoe haal je het in je hoofd om in het najaar een jaarling in een bestaande kudde te zetten ??

Ga je eens verdiepen in paarden gedrag.

Als je mijn antwoorden gelezen hebt kun je zien dat ik wel een paardenmens (al 40 jaar) ben en ook wel reageer.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 23:24

Alleen Arie is een paardenmens, anderen bestaan niet of tellen niet mee, hij heeft altijd gelijk, klaar.

Ook ik begrijp het probleem niet zo. We zetten met z'n allen wel een flinke klapper stroom op de draad om een paard te leren daarachter te blijven. Sterker nog, als ze dat niet doen, vlechten we ijzerdraad in de manen of krijgen ze een antenne om. En zo'n halsband is dan ineens het ergste wat je een paard aan kan doen. Wat een flauwekul. Als ik zie hoe de meeste paarden reageren als ze een opduvel van de stroomdraad krijgen, is dat eerder beledigd dan geschrokken en dat ligt niet aan het voltage hoor. Ik spring een meter in de lucht, maar zij niet. Niet geschoten altijd mis zou ik in dit geval denken.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 23:49

marjoleinft schreef:
Ik ken dit probleem wel,
Mijn 5 jaar oude haflinger deed dit ook bij mijn veulen van 5 maanden oude veulen.
Ook door het draad heen duwen en opjagen, die heb ik op een gegeven moment samen in de roundpenn gezet en die haflinger aan een longeerlijn, zodra hij achter mijn veulen aan ging haalde ik hem naar mij toe en daarna weer lang als hij bleef doorgaan gaf ik een brul en als hij niet ophield kreeg hij een tik.
Het heeft denk ik 4 maanden geduurt tot het helemaal over was.
Nu zijn het de beste maatjes en kunnen ze niet zonder elkaar.

ok interessant dat het zo omslaat

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 00:09

hutch84 schreef:
ariebren hoeveel jonge paarden komen er voor de winterperiode terug naar huis?
mijn jonkie altijd of hij nu jaarling 2 jarige of 3 jarige was
ik vind dat veel verantwoordelijker dan je paard 3 of 4 jaar in een opfok te laten lopen hem er uit te halen en hup zijn training kan beginnen
op die leeftijd leren ze spelender wijs hoe en wat met mensen omgaan wat wel mag en niet daar heb je zoveel profeit van

ik heb vandaag ook een 3,5 jarige bij een bestaande kudde gegooid en dat gaat goed ze jagen elkaar net door de draden heen omdat de ene zwakker is als de andere daar krijgen ze ook de kans niet toe, omdat dat gedrag genadeloos word afgestraft met stem en zonodig een zweep

vroeger als een paard erg veel losse beentjes had naar andere paarden werden zijn benen een keer goed vast gezet als hij het weer deed, hij op zijn donder viel en toen was er niemand die zei ach zielig
maar moesten ze maar niet donderen en tegen woordig als je al op een paardenrug mag zitten dan graag met satijnen dekjes liefst boomloos bitloos op een paddock paradijs natuurlijk bekappen
hmm zo kan het ook hij zal het in elk geval niet vergeten.
laat mij in de ogen van bokt dan hard omgaan want ik straf paarden af als dat noodzakelijk is van de leider krijgen ze ook een mep als ze niet luisteren en ik ben de leider.

en in ts haar geval is ze ook leider alleen kan ze die verduiveld shet nooit bij gerend krijgen en dus moet er een andere oplossing komen en mij lijkt deze best nog kunnen

Zo was er eens een verhaal (ja In de penny) maar waarschijnlijk wel echt gebeurd over lizette de moordenares die meerdere mensen of zwaar verwond had met haar gebit benen of anderszins. En op een gegeven moment een eigenaar had die niet met zich liet sollen en een hete vleesbout voor zich hield , heel heet. En toen het paard wilde bijten stak hij haar de vlees bout toe waardoor ze het bijten bij hem voortaan wel uit haar hoofd liet. Paard beschermde de baas in de oorlog tegen de vijand op haar eigen wijze.

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-12 07:33

Marion71 schreef:
Alleen Arie is een paardenmens, anderen bestaan niet of tellen niet mee, hij heeft altijd gelijk, klaar.

Ook ik begrijp het probleem niet zo. We zetten met z'n allen wel een flinke klapper stroom op de draad om een paard te leren daarachter te blijven. Sterker nog, als ze dat niet doen, vlechten we ijzerdraad in de manen of krijgen ze een antenne om. En zo'n halsband is dan ineens het ergste wat je een paard aan kan doen. Wat een flauwekul. Als ik zie hoe de meeste paarden reageren als ze een opduvel van de stroomdraad krijgen, is dat eerder beledigd dan geschrokken en dat ligt niet aan het voltage hoor. Ik spring een meter in de lucht, maar zij niet. Niet geschoten altijd mis zou ik in dit geval denken.

_/-\o_

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 08:20

Met dien verstanden dat die stroomdraad voor paarden kwa kracht is afgesteld, zo hebben we voor schapen en runderen........dan horen en voelen de paarden nog voor ze voor de draad staan dat de stroom er op staat en dus zelf benaderen of ze dat willen of niet en niet aus blauwe hinein ineens een klap met stroom door het lichaam krijgen...

Die ene die er per ongeluk tegen aan komt krijgt een klap van jewelste en heeft even een paar minuten joligheid....zo was de stroom even iets te krachtig laatst. Met droog weer of nat weer dicht bij de stroombron heeft ook invloed, en een van mijn paarden is een dik half uur van slag geweest.

Zo heb ik eens per ongeluk de draad van een klok die voor tig meer hectares was bedoeld voor runderen aangeraakt, de klap ging als een klap door mijn lijf en ik heb een half uur bereord in de auto gezeten.

Ik vind het helemaal deftig hoor als je je paard op die manier een lesje wil leren en voortaan lopen alle ontsnap shetten met een HOndenstroomband om en zullen niet meer bij de draad komen....wie weet hebben wij paardenmens dan eindelijk eens geleerd dat het ook zo kan.

Dat paard voorts bij benaderen van kuddelid ineens heel erg veel pijn krijgt en daar iets anders van heeft geleerd, daar doen we niet aan.....

We hebben dit probleem wat een normaal paardenprobleem in kuddes goed opgelost....

Ik ga ook zo een ding aanschaffen, heb een shet die vaak onder de draad door schiet en wie weet komt er in de toekomst nog een paard bij, dan kan ik het hem ook afleren als hij gaat jagen.

Misschien wel een goede voor mijn hengst als hij de merries interessant gaat vinden, bij toenadering BAM en dan zal hij snel leren dat merries niet leuk zijn :n

*\o/*

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 08:23

russel schreef:
Misschien wel een goede voor mij hengst als hij de merries interessant gaat vinden, bij toenadering BAM en dan zal hij snel leren dat merries niet leuk zijn :n

*\o/*

:')

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 08:26

russel schreef:
Paarden hebben een totaal ander zenuwstelsel dan honden, dat kan je niet vergelijken....als het zo makkelijk was, dan was weideomheining ook een stuk makkelijker.

Heb je ervaring in het gebruik van stroom cq stroombanden??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 08:37

O ja even bij gelezen......de sher was 5 maanden kwam als hengst luid brullend en ape brutaal aan, was hondsbrutaal naar de leider van de kudde, kende de subtiele manieren niet en had er maling aan, maar leider er ook achter aan en een shet is sneller omdat hij wendbaarder is, maar hij werd wel gepakt en vakkundig in ee draai op de rug gelegd en even een paar tellen met hals tegen de grond gedrukt...shet was hardleers en meteen daarna dus nog een keer net even war langer, shet staat op, doet excuses en is de schaduw en dikste maat van de baas, niet meer van zijde geweken, volledig beschermd tegen de andere 2 tot hij 2 was, toen moest hij het zelf doen

Maar bi mij gaan ze eerst in de buitenbak en ik sta ook klaar met longeerzweep...maar ken je paarden, weet hoe de rangorde in elkaar zit en weet hoe fel de kuddeleider kan zijn.
Bij mijn kuddeleider zet ik nog een pas geboren veulen, het veulen van 7 daarvoor was zo bang die kroop onder hem en de leider ging beschermend over hem heen grazen zodat niemand wr bij kon komen de eerste weken...

Maar alles loopt hier samen, ruinen en hengsten, alle leeftijden en ik kom er niet tussen, het regelt zich van zelf, alle jonkies hier hebben 100% paardentaal geleerd.

Vaak zie je op pensions dat er toch een tussen zit die gewoon ronduit gemeen en gefrustreerd zijn....zo een in je sociale kudde, vraag mij af hoe die het bij mij gaat doen....Maar dan toch eerst bij eentje waarvan ik weet dat dat goed gaat en dan er weer een bij.....
Heel normaal bij professionele stallen om eerst kennis te maken naast een draad gedurende de eerste 2 weken en dan pas er tussen.....waarom nu niet? Bij een jaarling die niets in te brengen heeft dan alleen slechte manieren die nog bijgeschaaft moeten worden? Maar een afwijzing, een boze blik, boze orenspel dat kennen ze wel, wie het erst in de neus maf blazen, wel of niet aan dat plekje snuffelen en wel of niet als eerst kunnen ze achter een veilige draad doen of beter houten omheining....

Doen de meeste paardenmensen hoor, niks spannnends aan.

Toen ik mij 3 jarige hengst uit de opfok haalde ging de makkelijkste en stoicijnste shet er bij, eentje die van zich af bijt maar niet de confrontatie op zoekt...dat was even gillen, ruiken, een paar trappen en duidelijk, achter elkaar aan rennne om te laten zien, jij daar en ikke daar en na een week de andere shet erbij, de leider stond met aegus ogen toe te kijken en toen hij er bij en dat ging goed, zijn opleiding tot gehoorzame kuddelid heeft 6 maanden geduurd....dat ik de leider er niet meteen bij zette was omdat ik niet wist of die hengst een robbertje zou gaan vechten, die shetten konden weg...

Hem in de bestaande kudde meteen de eerst dag? Had gekund, heb ik niet gedaan...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 08:39

ThreeFingers schreef:
russel schreef:
Paarden hebben een totaal ander zenuwstelsel dan honden, dat kan je niet vergelijken....als het zo makkelijk was, dan was weideomheining ook een stuk makkelijker.

Met stroom? Elke dag :D stroombanden voor honden? Nee en dat gaat ook niet gebeuren, opvoeden kost tijd en creativiteit en dat lukt altijd.....

Zelf aan de stroom blijven hangen thuis van omheinigen? Nou zeker wel! En of een paard het loodje kan leggen van te veel stroom? Nou zeker wel, op zijn minst een ritme stoornis, verdiep je daar eens in...

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 08:40

russel schreef:
Met dien verstanden dat die stroomdraad voor paarden kwa kracht is afgesteld, zo hebben we voor schapen en runderen........dan horen en voelen de paarden nog voor ze voor de draad staan dat de stroom er op staat en dus zelf benaderen of ze dat willen of niet en niet aus blauwe hinein ineens een klap met stroom door het lichaam krijgen...

Die ene die er per ongeluk tegen aan komt krijgt een klap van jewelste en heeft even een paar minuten joligheid....zo was de stroom even iets te krachtig laatst. Met droog weer of nat weer dicht bij de stroombron heeft ook invloed, en een van mijn paarden is een dik half uur van slag geweest.

Zo heb ik eens per ongeluk de draad van een klok die voor tig meer hectares was bedoeld voor runderen aangeraakt, de klap ging als een klap door mijn lijf en ik heb een half uur bereord in de auto gezeten.

Ik vind het helemaal deftig hoor als je je paard op die manier een lesje wil leren en voortaan lopen alle ontsnap shetten met een HOndenstroomband om en zullen niet meer bij de draad komen....wie weet hebben wij paardenmens dan eindelijk eens geleerd dat het ook zo kan.

Dat paard voorts bij benaderen van kuddelid ineens heel erg veel pijn krijgt en daar iets anders van heeft geleerd, daar doen we niet aan.....

We hebben dit probleem wat een normaal paardenprobleem in kuddes goed opgelost....

Ik ga ook zo een ding aanschaffen, heb een shet die vaak onder de draad door schiet en wie weet komt er in de toekomst nog een paard bij, dan kan ik het hem ook afleren als hij gaat jagen.

Misschien wel een goede voor mijn hengst als hij de merries interessant gaat vinden, bij toenadering BAM en dan zal hij snel leren dat merries niet leuk zijn :n

*\o/*

maar een tik van een stroomdraad is ook heel anders en veel heftiger dan een tik van een stroomband.
de band is ook absoluut niet fijn (maar dat is ook het doel), maar kun je echt niet vergelijken met een stroomdraad.
Daarnaast kun je die banden instellen van een trilling naar een hele zwakke puls, naar een redelijke stroomstoot, maar zelfs op het zwaarste is die niet hetzelfde als de stroomdraad voor runderen waar je aan gehangen hebt (en ja, die heb ik ook al gevoeld, en ja, de banden heb ik zelf getest op mijn arm, werk nl in een dierenwinkel en ik wil mijn producten kennen)

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 08:50

vind het een goede oplossing, zeker het proberen waard.
Ben benieuwd naar je bevindingen, ik hoop dat het helpt!

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 08:59

Even alle dingen die het met de shet doen buiten beschouwing gelaten ( heb al zoveel voorbij zien komen waarmee ik het eens ben, maar nog meer waarmee ik het oneens ben ;) )...

Wat denk je dat het betekent voor de jaarling ?

Stel, hij schrikt en stopt ... daar leert de jaarling niks van.
Straks gaat de jaarling weer terug de opfok in en daar staat echt helemaal niemand klaar met een aantal van die banden :n zal 't ook helemaal zelf voor zich op moeten komen en een plaatsje in de groep moeten vinden ( of veroveren }> )

Stel hij schrikt NIET, wordt daardoor laaiend op de jaarling ( die doet hem immers pijn in zijn beleving ) en valt het arme, niksvermoedende en kwaad in de zin hebbende jaarling met al zijn kracht dubbelhard aan !
Daar leert de jaarling alleen maar van dat je, ondanks je eigen gedrag en onderdanigheid toch wordt aangevlogen en dat is tegen de natuur in, 't is niet te hopen dat 't dat gedrag gaat overnemen, want daar wordt het geen prettig paard van :n

Verder zijn alle tips al zo'n beetje gegeven, geloof ik , dus in herhaling vallen zal niet nodig zijn ...

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 10:17

Setteli schreef:
Marion71 schreef:

_/-\o_

_/-\o_ _/-\o_

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 11:44

Marion, ik heb erl andere ervaringen met de stroomdraad hoor, niet alleen bij mij thuis, maar waar ik ook zie...is. Toch iets niet goed met de doorvoer van jouw stroom, of jij verward schrik met beledigdheid? :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 11:47

Shirley schreef:
Even alle dingen die het met de shet doen buiten beschouwing gelaten ( heb al zoveel voorbij zien komen waarmee ik het eens ben, maar nog meer waarmee ik het oneens ben ;) )...

Wat denk je dat het betekent voor de jaarling ?

Stel, hij schrikt en stopt ... daar leert de jaarling niks van.
Straks gaat de jaarling weer terug de opfok in en daar staat echt helemaal niemand klaar met een aantal van die banden :n zal 't ook helemaal zelf voor zich op moeten komen en een plaatsje in de groep moeten vinden ( of veroveren }> )

Stel hij schrikt NIET, wordt daardoor laaiend op de jaarling ( die doet hem immers pijn in zijn beleving ) en valt het arme, niksvermoedende en kwaad in de zin hebbende jaarling met al zijn kracht dubbelhard aan !
Daar leert de jaarling alleen maar van dat je, ondanks je eigen gedrag en onderdanigheid toch wordt aangevlogen en dat is tegen de natuur in, 't is niet te hopen dat 't dat gedrag gaat overnemen, want daar wordt het geen prettig paard van :n

Verder zijn alle tips al zo'n beetje gegeven, geloof ik , dus in herhaling vallen zal niet nodig zijn ...

Dan komen we toch weer terug bij het kopje opvoeding en paardentaal....hoe is jouw jaarling? Iedereen vult meteen in, ach gossie? Maar misschien is jouw jaarling wel een naarling.....

jentel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 12:08

Ik volg dit topic even.. ;)

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 13:44

Ik zie in mijn reactie nergens "ach gossie" staan, Russel ?

En nee, ik vind het inderdaad NIET opvoedkundig om moedwillig de paardentaal onderling te willen beïnvloeden :(

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 14:14

ThreeFingers schreef:

Met stroom? Elke dag :D stroombanden voor honden? Nee en dat gaat ook niet gebeuren, opvoeden kost tijd en creativiteit en dat lukt altijd.....

Zelf aan de stroom blijven hangen thuis van omheinigen? Nou zeker wel! En of een paard het loodje kan leggen van te veel stroom? Nou zeker wel, op zijn minst een ritme stoornis, verdiep je daar eens in...[/quote]

Ga je nu de elektrische stoel met een stroomdraadje en een stroomhalsband vergelijken??

Als je er geen ervaring mee hebt, ga dan geen verkeerde adviezen geven...
Laatst bijgewerkt door ThreeFingers op 11-10-12 14:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 14:15

Ik heb het ook niet over jouw :D de kracht van bokt, zich altijd aangesproken of aangevallen voelen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 14:16

ThreeFingers schreef:
ThreeFingers schreef:

Zelf aan de stroom blijven hangen thuis van omheinigen? Nou zeker wel! En of een paard het loodje kan leggen van te veel stroom? Nou zeker wel, op zijn minst een ritme stoornis, verdiep je daar eens in...

Ga je nu de elektrische stoel met een stroomdraadje en een stroomhalsband vergelijken??

Als je er geen ervaring mee hebt, ga dan geen verkeerde adviezen geven...[/quote]

_O- _O- _O- electrische stoel! Haha goed discussieren met jouw :Y)

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 14:17

Da's misschien niet zo gek als je je opmerking onder mijn gequote tekst plaatst :))