Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Misschien hoeft het alleen tijdelijk. En het is een simpele oplossing. Ariebren schreef:Ook dit topic laat weer zien dat Bokt mensen met paarden heeft.
Waar zijn de de echte paarden mensen ??
Hoe haal je het in je hoofd om in het najaar een jaarling in een bestaande kudde te zetten ??
Ga je eens verdiepen in paarden gedrag.
marjoleinft schreef:Ik ken dit probleem wel,
Mijn 5 jaar oude haflinger deed dit ook bij mijn veulen van 5 maanden oude veulen.
Ook door het draad heen duwen en opjagen, die heb ik op een gegeven moment samen in de roundpenn gezet en die haflinger aan een longeerlijn, zodra hij achter mijn veulen aan ging haalde ik hem naar mij toe en daarna weer lang als hij bleef doorgaan gaf ik een brul en als hij niet ophield kreeg hij een tik.
Het heeft denk ik 4 maanden geduurt tot het helemaal over was.
Nu zijn het de beste maatjes en kunnen ze niet zonder elkaar.
hutch84 schreef:ariebren hoeveel jonge paarden komen er voor de winterperiode terug naar huis?
mijn jonkie altijd of hij nu jaarling 2 jarige of 3 jarige was
ik vind dat veel verantwoordelijker dan je paard 3 of 4 jaar in een opfok te laten lopen hem er uit te halen en hup zijn training kan beginnen
op die leeftijd leren ze spelender wijs hoe en wat met mensen omgaan wat wel mag en niet daar heb je zoveel profeit van
ik heb vandaag ook een 3,5 jarige bij een bestaande kudde gegooid en dat gaat goed ze jagen elkaar net door de draden heen omdat de ene zwakker is als de andere daar krijgen ze ook de kans niet toe, omdat dat gedrag genadeloos word afgestraft met stem en zonodig een zweep
vroeger als een paard erg veel losse beentjes had naar andere paarden werden zijn benen een keer goed vast gezet als hij het weer deed, hij op zijn donder viel en toen was er niemand die zei ach zielig
maar moesten ze maar niet donderen en tegen woordig als je al op een paardenrug mag zitten dan graag met satijnen dekjes liefst boomloos bitloos op een paddock paradijs natuurlijk bekappen
hmm zo kan het ook hij zal het in elk geval niet vergeten.
laat mij in de ogen van bokt dan hard omgaan want ik straf paarden af als dat noodzakelijk is van de leider krijgen ze ook een mep als ze niet luisteren en ik ben de leider.
en in ts haar geval is ze ook leider alleen kan ze die verduiveld shet nooit bij gerend krijgen en dus moet er een andere oplossing komen en mij lijkt deze best nog kunnen
Marion71 schreef:Alleen Arie is een paardenmens, anderen bestaan niet of tellen niet mee, hij heeft altijd gelijk, klaar.
Ook ik begrijp het probleem niet zo. We zetten met z'n allen wel een flinke klapper stroom op de draad om een paard te leren daarachter te blijven. Sterker nog, als ze dat niet doen, vlechten we ijzerdraad in de manen of krijgen ze een antenne om. En zo'n halsband is dan ineens het ergste wat je een paard aan kan doen. Wat een flauwekul. Als ik zie hoe de meeste paarden reageren als ze een opduvel van de stroomdraad krijgen, is dat eerder beledigd dan geschrokken en dat ligt niet aan het voltage hoor. Ik spring een meter in de lucht, maar zij niet. Niet geschoten altijd mis zou ik in dit geval denken.
ThreeFingers schreef:russel schreef:Paarden hebben een totaal ander zenuwstelsel dan honden, dat kan je niet vergelijken....als het zo makkelijk was, dan was weideomheining ook een stuk makkelijker.
Heb je ervaring in het gebruik van stroom cq stroombanden??
stroombanden voor honden? Nee en dat gaat ook niet gebeuren, opvoeden kost tijd en creativiteit en dat lukt altijd.....russel schreef:Met dien verstanden dat die stroomdraad voor paarden kwa kracht is afgesteld, zo hebben we voor schapen en runderen........dan horen en voelen de paarden nog voor ze voor de draad staan dat de stroom er op staat en dus zelf benaderen of ze dat willen of niet en niet aus blauwe hinein ineens een klap met stroom door het lichaam krijgen...
Die ene die er per ongeluk tegen aan komt krijgt een klap van jewelste en heeft even een paar minuten joligheid....zo was de stroom even iets te krachtig laatst. Met droog weer of nat weer dicht bij de stroombron heeft ook invloed, en een van mijn paarden is een dik half uur van slag geweest.
Zo heb ik eens per ongeluk de draad van een klok die voor tig meer hectares was bedoeld voor runderen aangeraakt, de klap ging als een klap door mijn lijf en ik heb een half uur bereord in de auto gezeten.
Ik vind het helemaal deftig hoor als je je paard op die manier een lesje wil leren en voortaan lopen alle ontsnap shetten met een HOndenstroomband om en zullen niet meer bij de draad komen....wie weet hebben wij paardenmens dan eindelijk eens geleerd dat het ook zo kan.
Dat paard voorts bij benaderen van kuddelid ineens heel erg veel pijn krijgt en daar iets anders van heeft geleerd, daar doen we niet aan.....
We hebben dit probleem wat een normaal paardenprobleem in kuddes goed opgelost....
Ik ga ook zo een ding aanschaffen, heb een shet die vaak onder de draad door schiet en wie weet komt er in de toekomst nog een paard bij, dan kan ik het hem ook afleren als hij gaat jagen.
Misschien wel een goede voor mijn hengst als hij de merries interessant gaat vinden, bij toenadering BAM en dan zal hij snel leren dat merries niet leuk zijn![]()
)...
zal 't ook helemaal zelf voor zich op moeten komen en een plaatsje in de groep moeten vinden ( of veroveren
)
Setteli schreef:Marion71 schreef:Alleen Arie is een paardenmens, anderen bestaan niet of tellen niet mee, hij heeft altijd gelijk, klaar.
Ook ik begrijp het probleem niet zo. We zetten met z'n allen wel een flinke klapper stroom op de draad om een paard te leren daarachter te blijven. Sterker nog, als ze dat niet doen, vlechten we ijzerdraad in de manen of krijgen ze een antenne om. En zo'n halsband is dan ineens het ergste wat je een paard aan kan doen. Wat een flauwekul. Als ik zie hoe de meeste paarden reageren als ze een opduvel van de stroomdraad krijgen, is dat eerder beledigd dan geschrokken en dat ligt niet aan het voltage hoor. Ik spring een meter in de lucht, maar zij niet. Niet geschoten altijd mis zou ik in dit geval denken.
Shirley schreef:Even alle dingen die het met de shet doen buiten beschouwing gelaten ( heb al zoveel voorbij zien komen waarmee ik het eens ben, maar nog meer waarmee ik het oneens ben)...
Wat denk je dat het betekent voor de jaarling ?
Stel, hij schrikt en stopt ... daar leert de jaarling niks van.
Straks gaat de jaarling weer terug de opfok in en daar staat echt helemaal niemand klaar met een aantal van die bandenzal 't ook helemaal zelf voor zich op moeten komen en een plaatsje in de groep moeten vinden ( of veroveren
)
Stel hij schrikt NIET, wordt daardoor laaiend op de jaarling ( die doet hem immers pijn in zijn beleving ) en valt het arme, niksvermoedende en kwaad in de zin hebbende jaarling met al zijn kracht dubbelhard aan !
Daar leert de jaarling alleen maar van dat je, ondanks je eigen gedrag en onderdanigheid toch wordt aangevlogen en dat is tegen de natuur in, 't is niet te hopen dat 't dat gedrag gaat overnemen, want daar wordt het geen prettig paard van![]()
Verder zijn alle tips al zo'n beetje gegeven, geloof ik , dus in herhaling vallen zal niet nodig zijn ...
ThreeFingers schreef:Heb je ervaring in het gebruik van stroom cq stroombanden??
stroombanden voor honden? Nee en dat gaat ook niet gebeuren, opvoeden kost tijd en creativiteit en dat lukt altijd.....ThreeFingers schreef:ThreeFingers schreef:Heb je ervaring in het gebruik van stroom cq stroombanden??
Met stroom? Elke dagstroombanden voor honden? Nee en dat gaat ook niet gebeuren, opvoeden kost tijd en creativiteit en dat lukt altijd.....
Zelf aan de stroom blijven hangen thuis van omheinigen? Nou zeker wel! En of een paard het loodje kan leggen van te veel stroom? Nou zeker wel, op zijn minst een ritme stoornis, verdiep je daar eens in...
electrische stoel! Haha goed discussieren met jouw