Ruinen die dekken in een koppel merrie's: Oké of niet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 18:53

ikke schreef:
Wat is het belang van jouw sex?
Wat de paarden eraan hebben, is dezelfde fun als die jij aan sex hebt. De natuur heeft daar heus veel beter over nagedacht dan jij......

Er zijn maar drie diersoorten die sex hebben voor de fun. Dat zijn apen, dolfijnen en de mens. Alle andere diersoorten hebben sex uit de drang om zich voort te planten, en niet voor de fun.

Isegrim

Re: Ruinen die dekken in een koppel merrie's: Oké of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 18:59

Dat wil echter nog niet zeggen dat ze er geen plezier aan beleven.

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 19:16

Tuurlijk zullen ze er plezier aan beleven, anders zouden ze het niet doen. De risico's die mijn paard erdoor loopt vind ik echter ook heel serieus en die stel ik boven haar 'genot'.

Als ik ooit nog eens een veulentje wil fokken en het blijkt dat ze door een ruin besmet is met het EVA virus waardoor ze aborteerd omdat ze het zo leuk vond om gedekt te worden, dan zou ik mezelf pas voor m'n kop slaan.

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 20:20

En iedereen heeft een merrie om er uiteindelijk een veulen mee te fokken?
Onvruchtbaar zijn door een beschadiging is niet leuk, maar hoe veel merrie-eigenaren komen dit te weten? Het gros fokt niet eens. Is het dan zo'n belemmering? Mijn merrie heeft sinds 2 maanden slechts 1 eierstok, de andere is operatief weg gehaald. Dus, op zijn minst een jaar de hormonen die tilt slaan en daarna verminderde vruchtbaarheid en minder kans op succesvolle dek. Boeit me dat? Nope, want ze is niet voor de fok. Beest is terug gezond en gelukkig, de rest neem ik er wel bij.

Mijn merrie wordt ook gedekt door ruinen. Ben ik daar blij mee? nee... want ik ken de risico's. Maak ik haar gelukkig door het haar te ontzeggen? Ik vrees van niet. Madam staat al zolang ik ze ken zo hitsig dat ze volgens mij zelfs een merrie kan overtuigen om te springen. Is er geen ander paard in de buurt, staat ze zich half gek te wrijven tegen de stalmuur, paaltjes of wat ze dan ook maar geschikt vindt. En daar raakt ze zwaarder door beschadigd dan door om het even welke lompe ruin dan ook.
Dus dan vrees ik dat ik toch voor die ruin kies die haar even haar pleziertje gunt. Stuk gewreven billen, staart, spronggewrichten, brokken van de hoeven geslaan,... en dat telkens ze hengstig is en geen ruin in de buurt.

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 20:30

Heb niet alle pagina's gelezen, en reageer alleen even op de OP..

Ruin dekt ja, maar de merrie is hengstig, en waarschijnlijk wordt de hengst er gewoon opgeduwd door de merrie.. Dus waarom alleen de ruin erop aankijken? En op stal zetten? De ruin doet wat er gevraagd wordt.. Want als Mw niet hengstig is, wordt er waarschijnlijk niks gedaan.. :D

Mijn ruin heeft 1.5 jaar geleden ook mijn Merrie gedekt, en vaak ook.. Hij werd gewoon gedwongen om het te doen.. :') .. Waarom straffen? Het is de natuur..
Merrie hebben we helaas in moeten laten slapen, en wij hebben alleen nog ruinen.. Hij komt bij geen merrie meer in de buurt.. Zowel, who cares? Als de eigenaar van de merrie er last van heeft, moeten we SAMEN een oplossing bedenken.. Gelukkig staan mijn paarden samen in het land, zonder een paard van een ander erbij..

Hij heeft het trouwens ook een keer geprobeerd toen ze alle2 onder het zadel waren.. Ruin was net onder het zadel, en er zat alleen een halve stuur en een rem op.. Toen heb ik hem wel even op zijn flikker gegeven, want dat is dus WEL levensgevaarlijk..

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 22:06

Peppertree schreef:
Ok....Dus als jouw merrie gedekt wordt door een ruin met een geslachtsdeel waar de vellen aanhangen denk je dat dat geen vervuiling geeft? Als een mens sex heeft met iemand die niet zo veel heeft begrepen van hygiëne kun je nog zeggen 'joh, ga je even wassen' of denken dat het je niet zoveel kan schelen als je er per se iets in wil (hebben) hangen, maar paarden snappen dat niet.

Dat een paardenpiemel schoon moet zijn heeft meer met onze hygiene gedachte te maken dan met de gezondheid van de merrie

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 22:22

De piemel wordt juist schoon door het dekken.. Dus ruinen, succes.. :')

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 22:26

Inderdaad, da's de natuurlijke manier om de piemel schoon te houden, maar als dat schadelijk zou zijn voor merries, dan zouden er in het wild, in parken, grote koppels toch stelselmatig merries 'ziek' moeten worden en allerlei verwondingen en ontstekingen oplopen

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 23:00

ikke schreef:
idefix4 schreef:
Ik lees met verbazing de topicstart en heb geen tijd om alle reacties te lezen. -O- Mss de knuppel in het hoenderhok, maar mensen doen dat toch ook? Check jij een kerel in het heetst van de strijd of ie wel schoon is? Veel dames gaan zelfs akkoord om het zonder condoom te doen. Over risico's gesproken! En bij paarden komen nog niet zo veel risico's voor. Waarom is het bij een paard dan 'vervuiling'?

Een dekhengst hangt hem in meer merries dan een ruintje die braaf in een vaste groep staat. Als ik aan vervuiling denk, dan denk ik dat een dekhengst meer risico's met zich mee brengt. Een merrie is er duidelijk klaar voor anders werkt ze er echt niet aan mee. Lang geleden hadden we een ruin die idd graag de merrie dekte. Ze vond het heerlijk. Ze ging er echt voor staan. Idd, als het om een shet en een WPN gaat, heb ik mijn bedenkingen, maar als het om 2 gelijkwaardige paarden gaat is het echt puur natuur.

Ik heb een andere reden dat ik het niet wil. Het is een teken van dominantie bij zo'n ruin. Maar zo lang hij mij als zijn meerdere blijft zien, dekt ie er maar lekker op los.

Die laatste zin is nou jammer want dat is volstrekte onzin. Dekken (en voortplanting) heeft in die zin niks met dominantie te maken. Met dominantie naar de mens toe al helemaal niet, dat is zuiver een kwestie van de juiste opvoeding.

Je overige punten zijn to-the-point en in de juiste context _/-\o_

Het is mij ook maar verteld, dat het dominantie kan zijn. Ik zou het fijn vinden als je uitlegt, waarom het volstrekte onzin is. Ik sta open om te leren. :j Mij is verteld, dat je het bij het rijden in elk geval niet moet accepteren dat ie er opgewonden bij staat. Mijn ruin kan daar nogal een handje van hebben. Ik heb echter nooit extra problemen ervaren en er dus nooit wat tegen gedaan, maar ik werd er op gewezen dat het wel degelijk op dominantie kan wijzen.

Peppertree: uhm... ik ben ongelooflijk solitair... blijkbaar heb jij meer ervaring hiermee dan ik, maar als ik zo om me heen kijk naar de meer behoeftige dames, ik heb ze daar nooit over gehoord. hihi. Zij hadden het meestal te druk met andere dingen. :') En laten we eerlijk zijn, er zijn ook zat vrouwen die best wat meer aandacht aan persoonlijke hygiene mogen hebben op dat vlak. Maar in dit geval vind ik ook dat je het nu te veel vermenselijkt.
En om de reden die jij noemt, heb ik dus een ruin... haha. Zonder gekheid, ik ben gewoon geen liefhebber van merries, dus die heb ik niet. Maar ooit had ik een merrie en tja, de ruin die haar constant dekte, had er de vellen niet aanhangen. Ergens vind ik dat je als eigenaar van zo'n heetgebakerde ruin dan verantwoordelijk bent voor zijn hygiene. Hij kan daar immers niks aan doen. Nogmaals, ik blijf echter wel van mening: het is en blijft puur natuur.
Wil je me ook uitleggen, waarom je die vellen er af moet halen? Ik heb het bij mijn ruinen nog nooit gezien namelijk. Wel eens bij andere ruinen, maar wat of het is, weet ik niet. Me dunkt, dat je er niet te veel mee moet sollen.

Ik vind het nogal makkelijk oordelen dat alleen mensen er lol aan kunnen beleven. Iets in mij gelooft, dat andere diersoorten er ook plezier aan beleven. Het is namelijk niet zo, dat ze het uit noodzaak doen. De natuur zit zo in elkaar, dat vooral dieren doen, wat ze leuk vinden of wat ze in het verleden als prettig hebben ervaren. Iets wat niet prettig is, doen ze geen 2e keer. Dus dan zal er bij paarden ook meer komen kijken dan alleen noodzaak. Dus ik kan me wel vinden in de opmerking van ikke.
Maar goed, we weten nu, dat Peppertree er de noodzaak niet van inziet. _O-

Askerlon: Herkenbaar! Wij hadden ook een merrie, die hengstig werd zodra ze maar dacht, dat het andere paard mannelijk was. Of ie nou ruin was of hengst maakte haar niks uit! Dus dat ze er geen pret aan ervaren, dat geloof ik niet.

Dena: Bij jouw uitleg, kan ik wel begrijpen dat je je merrie uit de kudde haalt.

En idd, als het idd zo was, zouden er heel wat minder paarden in het wild leven. Hoe zit het dan met al die stiertjes die ik in de zomer bezig zie in de wei? Of jonge koeien? Die zijn ook te pas en te onpas bezig om elkaar te bespringen. *D

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 23:13

Liever niet. Mijn merries zijn naast hun sport cariere ook fokmerrie.
Vervuiling is niet goed voor de vruchtbaarheid. En beschadiging (van binnen en van buiten) zit ik ook niet op te wachten, voor de sport niet en voor de fokkerij niet.

Mijn eigen ruin is goedgekeurd als dekhengst, heeft altijd in een koppel gedekt (rustig, voorzichtig en de hengstige merries vielen hem altijd meer lastig dan hij de merries) en is als 13 jarige gecastreerd. Hij liep toen in een koppeltje drachtige merries die een maand later uitgerekend waren. Hij is gewoon in dat koppel blijven lopen. Na een maand zou hij in theorie nog kunnen bevruchten, maar heb die gok genomen. Het eerste seizoen heeft hij alleen mijn extreem hengstige merrie 'gedekt' (meestal niet eens uitgeschacht, dus kon de naam dekken amper hebben). Afgelopen 2 jaar heeft hij niets meer gedekt, ook niet als de merries hem lastig vallen(en ze staan af en toe gerust over zijn hoopje hooi te pissen, hij draait dan weg en negeerd het).

Mijn 4 jarige, die als 2 jarige wel als schouwhengst gebruikt geweest is maar niet gedekt heeft, loopt z'n zusjes wel te versieren, maar doet er niets mee (behalve uitgeschacht er achter aan lopen).
Mag dus blij zijn met mijn heren dat ze mijn dames met rust laten.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 00:19

Dennis: Ik ben ook van mening, dat een paard ook manieren leert. Ik heb zelf 3 ruinen en ik had een merrie als logeetje. Volgens mij is die simpel geworden van hun geklets over hun operatie, maar er is niet gedekt. Ze konden gewoon bij elkaar in de wei. 1 van mijn paarden is vrij laat geruind. Hij was ruim 5 toen. En ook hij taalt niet naar merries. Maar ja, ze zitten er tussen die het wel doen. Mijn WPN is op een kudde grootgebracht. Hij is op en top gemanierd en pikt het niet van de anderen als ze zich niet gedragen.

Jonge hengsten schijn je ook te kunnen leren om niet zo maar alles te dekken als je ze op een kudde zet met drachtige merries. Zo doen ze dat in sommige landen in elk geval.

Corrigeer me maar weer als het fout is, maar mij is wel eens uitgelegd, dat je ruinen kan treffen, waar 1 van de ballen niet voldoende is ingedaald. Een DA heeft me eens verteld, dat er dan ook na een operatie wat hormoon aan het buikvlies of de nieren kan blijven zitten en dat zijn dan de ruinen die zich nog hengst blijven voelen.
En tja, hoeveel eigenaren van ruinen weten voor de volle 100% zeker, dat hun ruin ook echt ruin is. Er zullen er vast wel een paar bij zitten waar er stiekem mss toch een bal is blijven zitten en die hebben dan ook nog wel last van het hormoon. Ook ik heb wel iemand bezig gezien, die bezwoer dat de ruin volledig was gecastreerd, waarvan ik wist, dat het niet zo was.

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 02:09

Dieren weten niet dat er een link is tussen seks en het krijgen van jongen. De evolutie heeft seks plezierig gemaakt om de voortplanting veilig te stellen. Álle dieren hebben dus seks voor de lol, maar sommige diersoorten (mensapen, dolfijnen...) hebben ook seks als ze niet vruchtbaar zijn.

gaganetra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 06:45

Ik ben het met je eens, wil absoluut niet dat me merrie gedekt word, ook al is het een ruin. Ze geven toch flinken klappen op de rug en ribben, ook zonder ijzers. Mijn merrie staat daarom ook op een stal waar ze met een merrie staat. Ik weet niet precies hoe het met soa's zit bij paarden, maar die zullen vast en zeker ook bestaan... Al die narigheid zit je toch niet op te wachten...

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 08:51

Isegrim schreef:
Dieren weten niet dat er een link is tussen seks en het krijgen van jongen. De evolutie heeft seks plezierig gemaakt om de voortplanting veilig te stellen. Álle dieren hebben dus seks voor de lol, maar sommige diersoorten (mensapen, dolfijnen...) hebben ook seks als ze niet vruchtbaar zijn.

Ik weet van verschillende paarden, onder verschillende omstandigheden dat ze zich laten dekken of ze nu hengstig zijn of niet en sommige merries laten de hengst zelfs toe als ze al lang en breed drachtig zijn.

Voor mensen is daar een term voor: nymfomanie en de uitleg van wikipedia is treffend voor dit topic:
Wikipedia schreef:
Nymfomanie is een vorm van seksualiteit bij vrouwen die gekenmerkt wordt door een libido dat sterker ontwikkeld is dan in de betreffende cultuur als normaal wordt ervaren.

As iemand me dan even kan definieren wat "normaal" is, dan is dat ook weer opgelost........

idefix4 schreef:
Dennis: Ik ben ook van mening, dat een paard ook manieren leert. Ik heb zelf 3 ruinen en ik had een merrie als logeetje. Volgens mij is die simpel geworden van hun geklets over hun operatie, maar er is niet gedekt. Ze konden gewoon bij elkaar in de wei. 1 van mijn paarden is vrij laat geruind. Hij was ruim 5 toen. En ook hij taalt niet naar merries. Maar ja, ze zitten er tussen die het wel doen. Mijn WPN is op een kudde grootgebracht. Hij is op en top gemanierd en pikt het niet van de anderen als ze zich niet gedragen.

Jonge hengsten schijn je ook te kunnen leren om niet zo maar alles te dekken als je ze op een kudde zet met drachtige merries. Zo doen ze dat in sommige landen in elk geval.

Corrigeer me maar weer als het fout is, maar mij is wel eens uitgelegd, dat je ruinen kan treffen, waar 1 van de ballen niet voldoende is ingedaald. Een DA heeft me eens verteld, dat er dan ook na een operatie wat hormoon aan het buikvlies of de nieren kan blijven zitten en dat zijn dan de ruinen die zich nog hengst blijven voelen.
En tja, hoeveel eigenaren van ruinen weten voor de volle 100% zeker, dat hun ruin ook echt ruin is. Er zullen er vast wel een paar bij zitten waar er stiekem mss toch een bal is blijven zitten en die hebben dan ook nog wel last van het hormoon. Ook ik heb wel iemand bezig gezien, die bezwoer dat de ruin volledig was gecastreerd, waarvan ik wist, dat het niet zo was.

99% van de ruinen zijn echt wel ruin, daar hoef je je geen zorgen over te maken.

Dat stukje opvoeding klopt dan weer helemaal en zou eigenlijk vaker moeten gebeuren, in plaats van de opfokkuddes met alleen leeftijdgenootjes die in NL zo "in" zijn op dit moment.

Over dekkende ruinen heb ik nog wel een aardige: paard (ruin) gaat naar een trainingsstal om wat dressuurmatige zaken bij te poetsen. Ruin heeft nooit naar merries gekeken ondanks dat ie z'n hele leven al in een gemengde groep staat. Paard is 12 en dus ruim volwassen. Op de trainingsstal staan ook dekhengsten maar het is buiten het dekseizoen.
Na een maand komt het paard weer in z'n eigen kudde en dekt gelijk de eerste de beste hengstige merrie uit die kudde. Dit was geen eenmalige actie, hij heeft het daarna meerdermalen gedaan. Leg uit hoe dat kan......

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 09:35

Idefix: Ik vind je opmerkingen een beetje apart richting mij. Ik snap niet zo goed waar dat voor nodig is.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 10:41

@ Idefix: Mijn ruin was als hengst altijd al heel beleefd voor de merries. Liet zich weg jagen bij het eten enzo, met dekken ook heel voorzichtig en dekte alleen als ze echt hengstig waren en flink aandrongen.
Het eerste jaar heb ik het dus aangezien, ik heb hem toen maar een handje vol keren op een van mijn merries gezien maar niet op mijn andere merries. Het jaar daarna heeft hij niets meer gedekt. Terwijl hij pas op z'n 13e gecastreerd is.

Er kan alleen geen 2e man er bij. Die moet hij niet bij zijn merries. Ik heb dus mijn oude ruin met de merries. En een koppel jonge mannen (nu een jaarling hengst en een 4jarige ruin, daar komt met een paar maanden nog een hengstveulen bij).

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 12:06

Wij bepalen niet wat normaal is en wat niet in de paarden'cultuur', dat bepalen de paarden. :P

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 12:09

Isegrim schreef:
Wij bepalen niet wat normaal is en wat niet in de paarden'cultuur', dat bepalen de paarden. :P

Maar wij bepalen wel welke mogelijkheden we onze paarden bieden en welke mogelijkheden wij ze afnemen........

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 14:52

ShauniBef schreef:
Heb niet alle pagina's gelezen, en reageer alleen even op de OP..

Ruin dekt ja, maar de merrie is hengstig, en waarschijnlijk wordt de hengst er gewoon opgeduwd door de merrie.. Dus waarom alleen de ruin erop aankijken? En op stal zetten? De ruin doet wat er gevraagd wordt.. Want als Mw niet hengstig is, wordt er waarschijnlijk niks gedaan.. :D

Mijn ruin heeft 1.5 jaar geleden ook mijn Merrie gedekt, en vaak ook.. Hij werd gewoon gedwongen om het te doen.. :') .. Waarom straffen? Het is de natuur..
Merrie hebben we helaas in moeten laten slapen, en wij hebben alleen nog ruinen.. Hij komt bij geen merrie meer in de buurt.. Zowel, who cares? Als de eigenaar van de merrie er last van heeft, moeten we SAMEN een oplossing bedenken.. Gelukkig staan mijn paarden samen in het land, zonder een paard van een ander erbij..

Hij heeft het trouwens ook een keer geprobeerd toen ze alle2 onder het zadel waren.. Ruin was net onder het zadel, en er zat alleen een halve stuur en een rem op.. Toen heb ik hem wel even op zijn flikker gegeven, want dat is dus WEL levensgevaarlijk..

Dat is dus in ons geval (smurffie op pagina 6 geloofik) ook zo! Mijn ruin en haar merrie staan samen, geen problemen, staan altijd te kroelen en te knuffelen. Maar zodra de merrie hengstig is sproeit ze over mijn ruin zijn neus en duwt haar kont ongeveer onder mijn ruintje.. Vind je het heel gek dat hij er dan op springt? (hij gaat niet naar binnen!)
Als wij dat bij onze vriend zouden doen, lopen hun toch ook niet gewoon weg?

Ruin is inderdaad niet natuurlijk, maar de hormonen en de drang om te dekken is wél natuurlijk!

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 20:23

Precies Capriootje! Jij snapt t :D . Het is dan echt onmogelijk voor de ruin om te weigeren.. :)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 20:35

ShauniBef schreef:
Precies Capriootje! Jij snapt t :D . Het is dan echt onmogelijk voor de ruin om te weigeren.. :)

En zo'n merrie heb ik dus ook, arme ruinen zijn soort van kansloos.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 11:37

Cassidy schreef:
ikke schreef:
Wat is het belang van jouw sex?
Wat de paarden eraan hebben, is dezelfde fun als die jij aan sex hebt. De natuur heeft daar heus veel beter over nagedacht dan jij......

Er zijn maar drie diersoorten die sex hebben voor de fun. Dat zijn apen, dolfijnen en de mens. Alle andere diersoorten hebben sex uit de drang om zich voort te planten, en niet voor de fun.

Mijn merrie werd voor een bepaalde ruin "hengstig" als ze elkaar tegenkwamen. Die twee, dat was een setje <3 Helaas voor het stel woonden ze niet op dezelfde stal, dus ze kwamen elkaar af en toe op weekenden tegen, echt niet altijd in de cyclus van de merrie, maar binnen een halve dag was ze "hengstig" en konden ze toch vrijen. Was echt klef ook, met uit dezelfde voerbak eten, grassprietjes delen en de hele zoete mikmak 8-)
Op zich is mijn merrie er tijdens haar hengstigheid niet vies van om met een aardige ruin sex te hebben, maar die ene ruin was speciaal voor haar (en zij voor hem).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 11:38

interessante discussie.
Ik ben eigenaar van een dekkende ruin. Eentje met voorkeuren, want hij springt niet op elke merrie. Voor dominante merries gaat hij eerder aan de kant... :D

Heb op wat verschillende stallen gestaan.
Op de eerste plek,waar hij kwam toen ik hem kocht, begon hij te dekken.
Ik werd er op aangekeken, mensen waren bang voor hem en ik heb hem zelfs laten testen op klophengst, omdat sommige merrie eigenaren er van overtuigd waren dat hij hengst was. :j
Voelde mij daar enorm opgelaten onder. Hij is toen apart gegaan met een ruin..

Plekje erna, met merries samen, niks aan de hand...tot er een merrie bijkwam,die hij wél besprong..waarom haar wel? Geen idee.
Plek erna, ook gemengde groep, niets aan de hand. Ben toen provarium breeding gaan voeren "just in case",heb dit ook tegen de eigenaren gezegd,dat hij kán dekken maar ik niet weet wanneer wel of niet.

En nu, staat hij prive met een merrie samen. De merrie die hiervoor zijn weidegenootje was(dominante),had hij ontzag voor.
Daar sprong hij totaal niet bij.
De huidige wel.
Eerst niet,tot dat ze zó opdringerig werd,hem in de hoek duwde en eronder kroop, tsja,toen ging ie wel... :7

Merrie eigenaar kende mij en mijn pony al en wist dat hij kan dekken.
Zij heeft de bewuste keus gemaakt,haar merrie bij mijn ruin te plaatsen, ze wist het.
Ze vind het overigens ook niet erg.

Ik vind soms wel dat merrie eigenaren gigantisch overdreven en fel kunnen reageren.
Dat merkte ik op de eerste plek, en vond ik heel vervelend. Ik kan toch niet de hele dag in de weide staan, en mijn ruin de merrie afslaan?
Ben bewust met provarium breeding begonnen, om in elk geval te proberen er iets aan te doen.
En ja, natuurlijk wil ik hem best weghalen uit een gemengde kudde als hij écht vervelend is.
Maar mensen keken mij er persoonlijk op aan, dat is vervelend.
Ik kan ook naar eigenaren van sloerige merries kijken, dat ze die sloerie eens moeten opvoeden, maar zo werkt het toch niet??

kortom, scheiden kan, vind ik ook geen probleem, schoonhouden probeer ik zoveel mogelijk...overigens is zijn piel schoon,zonder vellen en drellen.
dus dat scheelt.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 11:57

Ik als merriehouder zet z'n merrie niet bij een (dekkende)ruin. Mijn merrie is naast sportpaard ook nog fokmerrie. Ik hoef geen CEM of EVA besmetting(met gewoon schoonhouden hou je dat niet tegen. het geslachtsdeel van de hengst zal ontsmet moeten worden.)

Mijn merrie wordt ook niet natuurlijk gedekt als ze drachtig moet worden...dat mag de dierenarts komen doen.(met een rietje in de hand)

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-12 23:43

Leuk om te lezen dat de discussie nog steeds op een normale en respectvolle manier voorzet :j

Iedereen (met hengstige merrie's en spingende ruinen) moet natuurlijk voor zichzelf weten of en hoe het wordt opgelost.

Ik heb her en der gelezen dat (ook ik?) ruinen de schuld geven, dat is natuurlijk onzin.... Je kan tegen een ruin of merrie niet zeggen dat het niet mag, daar ben ik het ook absoluut mee eens. :j

De optie om je merrie even weg te halen tijdens de hengstige dagen is natuurlijk ook prima, maar als ik kijk naar mijn merrie is ze vorig jaar zo'n beetje de hele zomer hengstig geweest, echt vreselijk..., dit jaar is het gelukkig veel minder.....