Isegrim schreef:Dieren weten niet dat er een link is tussen seks en het krijgen van jongen. De evolutie heeft seks plezierig gemaakt om de voortplanting veilig te stellen. Álle dieren hebben dus seks voor de lol, maar sommige diersoorten (mensapen, dolfijnen...) hebben ook seks als ze niet vruchtbaar zijn.
Ik weet van verschillende paarden, onder verschillende omstandigheden dat ze zich laten dekken of ze nu hengstig zijn of niet en sommige merries laten de hengst zelfs toe als ze al lang en breed drachtig zijn.
Voor mensen is daar een term voor: nymfomanie en de uitleg van wikipedia is treffend voor dit topic:
Wikipedia schreef:Nymfomanie is een vorm van seksualiteit bij vrouwen die gekenmerkt wordt door een libido dat sterker ontwikkeld is dan in de betreffende cultuur als normaal wordt ervaren.
As iemand me dan even kan definieren wat "normaal" is, dan is dat ook weer opgelost........
idefix4 schreef:Dennis: Ik ben ook van mening, dat een paard ook manieren leert. Ik heb zelf 3 ruinen en ik had een merrie als logeetje. Volgens mij is die simpel geworden van hun geklets over hun operatie, maar er is niet gedekt. Ze konden gewoon bij elkaar in de wei. 1 van mijn paarden is vrij laat geruind. Hij was ruim 5 toen. En ook hij taalt niet naar merries. Maar ja, ze zitten er tussen die het wel doen. Mijn WPN is op een kudde grootgebracht. Hij is op en top gemanierd en pikt het niet van de anderen als ze zich niet gedragen.
Jonge hengsten schijn je ook te kunnen leren om niet zo maar alles te dekken als je ze op een kudde zet met drachtige merries. Zo doen ze dat in sommige landen in elk geval.
Corrigeer me maar weer als het fout is, maar mij is wel eens uitgelegd, dat je ruinen kan treffen, waar 1 van de ballen niet voldoende is ingedaald. Een DA heeft me eens verteld, dat er dan ook na een operatie wat hormoon aan het buikvlies of de nieren kan blijven zitten en dat zijn dan de ruinen die zich nog hengst blijven voelen.
En tja, hoeveel eigenaren van ruinen weten voor de volle 100% zeker, dat hun ruin ook echt ruin is. Er zullen er vast wel een paar bij zitten waar er stiekem mss toch een bal is blijven zitten en die hebben dan ook nog wel last van het hormoon. Ook ik heb wel iemand bezig gezien, die bezwoer dat de ruin volledig was gecastreerd, waarvan ik wist, dat het niet zo was.
99% van de ruinen zijn echt wel ruin, daar hoef je je geen zorgen over te maken.
Dat stukje opvoeding klopt dan weer helemaal en zou eigenlijk vaker moeten gebeuren, in plaats van de opfokkuddes met alleen leeftijdgenootjes die in NL zo "in" zijn op dit moment.
Over dekkende ruinen heb ik nog wel een aardige: paard (ruin) gaat naar een trainingsstal om wat dressuurmatige zaken bij te poetsen. Ruin heeft nooit naar merries gekeken ondanks dat ie z'n hele leven al in een gemengde groep staat. Paard is 12 en dus ruim volwassen. Op de trainingsstal staan ook dekhengsten maar het is buiten het dekseizoen.
Na een maand komt het paard weer in z'n eigen kudde en dekt gelijk de eerste de beste hengstige merrie uit die kudde. Dit was geen eenmalige actie, hij heeft het daarna meerdermalen gedaan. Leg uit hoe dat kan......