Paarden zijn monsters?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-12 16:04

mylittlejoy schreef:
Flauw hoor....Ik heb vier keer inhoudelijk serieus gepost en deze vraag gesteld:

Citaat:
Geef eens een voorbeeld van een situatie waar een paard het gevraagde niet kan door instinct. Ik DENK (voordat dit het enige onderwerp van discussie wordt) namelijk dat iets wel tegen het instinct in kan gaan, maar dat een paard hier wel overheen kan stappen door middel van leiderschap.

Waar je in het geheel niet op reageert en nu heb ik een beetje lol en dan weet je weer niet hoe snel je in de slachtofferrol moet kruipen? Kom op meid, je bent nu spijkers op laag water aan het zoeken en meer bezig met het zoeken naar excuses om niet (inhoudelijk) te reageren dan daadwerkelijk iets te melden.

Slachtoffer rol? Waar is dit op gebaseerd?

Ik vind het niet nuttig om er moeite in te steken als er de gek mee wordt gestoken.

Overigens heb ik ook gezegd dat ik er later als in vanavond dieper op zou gaan.

Stef, en zo wordt het bij mij uitgelegd alsof ik nooit iets doe ;)

LadyMadonna

Re: Paarden zijn monsters?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 16:05

Misschien moet je dan eens ingaan op vragen die je gesteld worden marit, want inmiddels is je al 4x gevraagt om antwoord op een bepaalde vraag te geven, juist om jouw visie te zien, maar je blijft het structureel negeren.

En dat jij nooit iets doet, die suggestie wek je wel, want elke vorm van geweld (een mep verkopen is geweld, geweld is niet altijd erg) keur je af...

Nelflobo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 16:07

mika11 schreef:
Mijn staleigenaar zegt wel eens: 'paarden zijn gangsters'.
Dat zegt ie zoals ze met elkaar omgaan in het land/paddock.
Dat gaat echt niet zachtzinnig altijd, daarom zegt hij dat.
Maar onderling weten ze precies wat ze aan elkaar hebben.
Mijn merrie is dominant in de kudde, als er eens een paard is wat niet 'luistert' of niet meteen aan de kant gaat voor haar, die wordt onmiddellijk gecorrigeerd door haar.
Dat gaat niet op een lieve of vriendelijke manier maar op een 'paardse' manier.

En dat moet het paard ook weten bij de mens, duidelijkheid wat 'goed' en 'ongewenst gedrag' is.
Hoe dat precies moet zijn waarschijnlijk verschillende theorieën over en niet één manier.
Paarden doen trouwens niet aan compromissen, mensen wel.

Een paard moet wel netjes opgevoed en gehoorzaam zijn. Het zijn wel dieren 400-800 kilo, daar moet je veilig mee om kunnen gaan.
Maar de manier waarop dat gebeurt, dat is inderdaad niet voor iedereen hetzelfde.
Dat zal in bepaalde gevallen beter kunnen.

Ik quote hem helemaal; dit is namelijk heel goed verwoord. Ben het hier helemaal mee eens.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 16:10

Maritje1991 schreef:
Als ik dan niets van paarden begrijp, heb ik heel toevallig zeker een uitzondering gekocht?...

Wanneer mijn paard mijn touw pakt, stop ik de rest ook in haar mond. Dan laat ze zelf los, dan is het niet leuk meer.
Hoef ik geen knal te verkopen en is het 'probleem' toch opgelost.

Verder alle overdrijvers +:)+

En ik heb ook de visie, zo zacht als kan en hard als nodig.
Maar mijn zacht zal wel anders zijn dan die van een ander.

Als een van mijn paarden het touw vast pakt geef ik een schreeuw... nou ja, ik waarschuw even, en hoef dan niet een touw in de mond te stoppen.... heel aparte manier ook vind ik.
Voor mij helemaal nieuw!
Ik vraag me ook af hoe jou paard reageert als er een touw in zijn mond word gepropt???

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 16:10

stef schreef:
[***] schreef:
(en ik hoop niet dat ik met deze post bereik dat er nu gedacht wordt dat ik contant op mijn pony sta te schreeuwen en hem loop te slaan, als dat wel gedacht wordt mogen jullie eens komen kijken ;) ).

Maar dat is nu net het probleem..
Als je schrijft dat je je paard weleens een mep verkoopt, of weleens de huid vol scheld, wordt dat uitgelegd alsof je dagelijks je paard half dood slaat...

Hmmja, dat zat ik me te bedenken toen ik aan het typen was, vandaar het laatste regeltje.
Maar echt serieus, iedereen is welkom ... iedereen mag ook zelf even met de pony in kwestie werken, als mensen ervan overtuigd zijn dat het anders ook kan dan sta ik daar echt voor open. Maar er zijn nu al verschillende mensen even mee bezig geweest en die zijn achteraf toch altijd verbaasd dat ik zoveel gedaan krijg met hem .. en hij doet dat echt niet uit schrik hoor, dan zou hij een heel andere uitdrukking hebben ;) En dan zou hij ook altijd doen wat ik wilde, en dat doet hij ook niet :)) Laatst heeft nog iemand op stal hem gelongeerd en dat ging prima (in tegenstelling tot de vorige :+ ) maar die persoon heeft van zichzelf al een vrij dominantie uitdrukking (ga je als mens ook wel voor aan de kant als het nodig is :)) en toch diep vanbinnen zo'n zacht persoon ;) ) en die heeft zowat niks moeten vragen, pony liep praktisch vanzelf. Terwijl andere daar al mee hebben staan klooien... tenenkrommend moet ik zeggen als je daar als baasje op staat te kijken := Maar het blijft wel altijd leerzaam om anderen met je eigen pony bezig te zien.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-12 16:12

Ik vind geweld per definitie wel slecht.

Ik heb het over paarden die echt bang zijn, te zien aan: iet meer knipperen met ogen, mond strak, oren strak, hoofd hoog, rug strak en ga maar door.

Die paarden kunnen niet in een trailer, puur omdat dit voor hen verschrikkelijk is. Paarden zijn claustrofobisch. Daar kun je niet van verwachten met doodsangst een trailer in te lopen. Dat zijn voor mij situaties waarin een paard iets NIET KAN.

Dit gedrag kun je prima omvormen, maar ik zal een paard niet met lijnen achter zijn kont, blinddoeken etc de trailer in willen dwingen.

In mijn ogen is dat niet eerlijk. Als ik mij dan verplaats in het paard wat het nodig heeft: Safety, comfort, play and food. Bekijk ik ter plekke wat er dan wel mogelijk is. (Trouwens ben ik niet zo goed in trailer laden hoor, dit is enkel ter voorbeeld)

Als een paard over mij heen dendert, uit angs of dominantie steek ik daar wel een stokje (letterlijk) voor, maar ik ga niet gericht slaan.

Ik denk dat het verschil maakt, voor mij is ook geen geweld. Gericht slaan wel.

Wanneer een paard mij bewust zou trappen, krijgt hij wel een fase 4 op zijn kont. Maar ligt wel aan de situatie. Heb ik het zelf uitgelokt of niet?

etc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 16:13

Dus als jij een foute inschatting maakt vind je het prima als je paard je het ziekenhuis in slaat?

En denk je niet als je paard over je heen wil denderen dat die ook niet gewoon door dat stokje dendert?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 06-06-12 16:14, in het totaal 1 keer bewerkt

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-12 16:13

aerdenhout1 schreef:
Als een van mijn paarden het touw vast pakt geef ik een schreeuw... nou ja, ik waarschuw even, en hoef dan niet een touw in de mond te stoppen.... heel aparte manier ook vind ik.
Voor mij helemaal nieuw!
Ik vraag me ook af hoe jou paard reageert als er een touw in zijn mond word gepropt???

Dan laat ze los :D
Ze wil gewoon ergens op kauwen, dat mag. Niet op mijn touw. Dan prop ik het verder in haar mond (overdrijf wat zij wil) en doet ze het omgekeerde, los laten.

Zo ook bijvoorbeeld met paarden die niet willen lopen, laat je dr net iets langzamer lopen dan ze zelf deed, gaat ze harder. (niet voor alle paarden)

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-12 16:14

[***] schreef:
Dus als jij een foute inschatting maakt vind je het prima als je paard je het ziekenhuis in slaat?

Hoezo foute inschatting?

Mijn paard slaat trouwens niet.. dus heb niet echt mee gemaakt.

Ja weide genootje, maar die kreeg gewoon een fase 4 met stick en string op kont.

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 16:15

een paard mag veel maar benen optrekken en dan ook nog willen raaktrappen. Is hier de grootste no-no, wegdraaien of wegkomen voor mij(of wat eng is okee) maar trappen nooit.

Maar heb je wel eens goed naar de mensen gekeken die jij vindt schreewen naar hun paard ect wat er daarvoor heeft afgespeelt?

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-12 16:18

momo_lover schreef:
een paard mag veel maar benen optrekken en dan ook nog willen raaktrappen. Is hier de grootste no-no, wegdraaien of wegkomen voor mij(of wat eng is okee) maar trappen nooit.

Maar heb je wel eens goed naar de mensen gekeken die jij vindt schreewen naar hun paard ect wat er daarvoor heeft afgespeelt?

Ja zeker, ik bekijk het heel goed :)

Ik ben namelijk geinteresseerd in allerlei methodes. Ik wil graag beter worden, dus kijken doe ik genoeg :)

Nelflobo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 16:19

Captain schreef:
Ik zou me eerder druk maken over paarden die de hele dag op stal staan.. Denk dat dat er meer zijn dan de paarden die omdat soort dingen een mep krijgen.

Ik denk dat Marit zich daar ook vreselijk aan ergert; Marit is namelijk niet achterlijk en zal echt wel weten
dat 24/7 opsluiting ook niet diervriendelijk is.... |(

Bovendien vind ik trouwens dat het heel goed is dat er intelligente mensen zoals Marit op deze aardkloot rondlopen die
eerst denken en dan pas doen; die zich wat meer verdiepen in de psyche van het paard.
Dan kun je ook beter anticiperen op bepaald gedrag.
En dat doet zij dus!
Jammer dat zij hier weggezet wordt als een "soft Pennymeisje" die geen verstand van zaken heeft.
Laatst bijgewerkt door Nelflobo op 06-06-12 16:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Marian01

Ik denk dat we hier niet uit gaan komen..

Visitor

Maritje1991 schreef:

Wat is 'geweld'?

Maritje1991 schreef:
Ja weide genootje, maar die kreeg gewoon een fase 4 met stick en string op kont.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 16:20

Maar een fase 4 op de kont is toch te vergelijken met een tik geven of ben ik nu zo blond?

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 16:20

Nou... ik sla wel degelijk gericht hoor! Dreigen bijten of slaan om wat voor reden dan ook, ik mep echt terug en op zo'n moment als er een zweep in de buurt is krijgt hij hem!
Sorrie TS, maar je komt bij mij een beetje als een penny over... alles lief en vriendelijk en pas als het jou niet zint dan slaan?
Als een paard jou bewust gaat slaan ben je al verkeerd bezig n.l en ziet het paard jou als een mindere en niet als leider.
De paarden hier zullen het niet in hun kop halen om te dreigen of te bijten... tenminste niet naar mij.
Maar nogmaals... een touw in de mond van een paard proppen?
Je mag het eens voor komen doen hier, leer ik misschien ook wat bij. ( alhoewel ze het hier niet doen)

Jodyy93

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 16:21

Zatchtaardig.mooi verhaal heb ik hier wel over.
ik ben zeker voor natuurlijk opgroeien e los en sociaal contact onderling ondertussen is mijn doel gericht op de sport.
zoals een groot erkens bedrijf met sportpaarden tot in de top hebben staat wil ik het ook, ik heb namenlijk meegemaakt dat deze paarden iedere dag los kwamen(ook in de winter) 3x per dag eruit kwamen en er altijd gekeken werd naar het paard. top dus!
maar zachtaardig zijn ze niet. ik heb namenlijk een tijdje een ruin gehad van 16 jaar oud en erg dominant, daarbij had ik sinds kort een jonge hengst gekocht van 2, mijn idee die kunnen samen staan totdat de hengst de opfok in mag(mocht pas wanneer er nieuwe groepen gevormd gingen worden voor het land) ging erg goed en hengst werd flink opgevoed maar kreeg vaak zat onterecht klappen.
heb er soms er een uur naar kunnen kijken, en zodra het jonge beest lekker aan het spelen was met pilon of voetbal kreeg hij vanuit het niks een flinke beet in gemene plekken, en mocht hij niet meer spelen. niet dat het oudere paard er mee ging spelen, maar puur uit hebzucht. maar ook als stonden ze allebei weg te dommelen werd het jonge paard vanuit het niks aangevlogen en een hoek in gedouwd. andere moment stonden ze weer met elkaar te knuffelen, maar kan je vertellen dit wasa absoluut niet zachtzinnig. maar ik bergrijp wel wat je bedoeld. er gebeuren af en toe gruwelijke en hele oneerlijke dingen met die beesten,die er soms niks aan kunnen doen.

LadyMadonna

Maritje1991 schreef:

Ik heb het over paarden die echt bang zijn, te zien aan: iet meer knipperen met ogen, mond strak, oren strak, hoofd hoog, rug strak en ga maar door.

Die paarden kunnen niet in een trailer, puur omdat dit voor hen verschrikkelijk is. Paarden zijn claustrofobisch. Daar kun je niet van verwachten met doodsangst een trailer in te lopen. Dat zijn voor mij situaties waarin een paard iets NIET KAN.

Maar wanneer is een paard echt bang?
Met mijn haf heb ik nooit trailerproblemen gehad, tot ze 5x naar de kliniek moest en elke keer een vervelend onderzoek kreeg. Ze was met geen stok meer op de kar te krijgen.
Angst? Nee, niet willen? Ja.
Echter, mijn gevoel zegt mij dat jij dit als angst bestempeld zou hebben, terwijl ze gewoon haar middelvinger op stak en eigenlijk zei: Zoekhet uit! Ik ga écht niet in die kar, dan krijg ik weer een spuit in mn flikker....

Zelfde paard in kwestie had zichzelf uit pure verveling (ze mocht niks ivm blessure) aangeleerd haar knoop los te maken.
Dan stond ik te poetsen, en ze stond weer aan dat touw te trekken. Dan zei ik: James, lós... en mevrouw liet los. Geen reden om te meppen, geen reden om stem te verheffen, geen reden om t touw in dr mond te frotten :?

Anoniem

@ Maritje1991 : Je zegt:
Citaat:
Wanneer een paard mij bewust zou trappen, krijgt hij wel een fase 4 op zijn kont. Maar ligt wel aan de situatie. Heb ik het zelf uitgelokt of niet?

Je kan dat best uitgelokt hebben door een situatie verkeerd ingeschat te hebben (we zijn allemaal mensen), verkeerd te reageren op dat bepaalde moment. Maar dan vind je het wel prima als je paard je het licht uit slaat? Want je zegt dat het aan de situatie ligt, of je het zelf uitgelokt hebt of niet.

Hier wel slaande paarden (naja, ook niet constant hoor :') ), de ene probeert puur uit dominantie, kijken of bij mij ook lukt wat hij bij z'n weidegenootje kan doen .. De andere slaat uit angst. De eerste krijgt op voorhand al een snauw/mep/wat ik op dat moment nodig acht, de andere hoop ik dat ik nooit zover kom, want dan heb ik al tig signalen gemist .. Hij heeft me 1x geslaan, toen heb ik wel (uit automatische) een schreeuw gegeven, maar ik heb hem verder niet gedwongen om terug hetzelfde te doen. Toen ik later in z'n schuilstal kwam en hij gewoon 'zomaar' (was niet zomaar maar op dat moment leek het toch) weer gericht uithaalde gaf ik weer een schreeuw, waarna ik die momenten nooit meer meegemaakt heb.

Ik voel er namelijk niet zoveel voor om mij te laten slaan, of dit nu uit dominantie of angst is. Wel ga ik kijken WAAROM het gebeurd is en pas ik me daaraan aan, maar op het moment dat het gebeurd reageer ik wel (de angstige had, uiteraard, genoeg aan een schreeuw om ermee op te houden) en probeer ik het in de toekomst te voorkomen. Tot nu toe gaat dat prima, zal misschien weer ooit iets fout inschatten, maar no way dat ik me dan maar laat slaan, dat zou de ranghogere ook niet accepteren in de kudde denk ik zo ..

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-12 16:22

aerdenhout1 schreef:
Nou... ik sla wel degelijk gericht hoor! Dreigen bijten of slaan om wat voor reden dan ook, ik mep echt terug en op zo'n moment als er een zweep in de buurt is krijgt hij hem!
Sorrie TS, maar je komt bij mij een beetje als een penny over... alles lief en vriendelijk en pas als het jou niet zint dan slaan?
Als een paard jou bewust gaat slaan ben je al verkeerd bezig n.l en ziet het paard jou als een mindere en niet als leider.
De paarden hier zullen het niet in hun kop halen om te dreigen of te bijten... tenminste niet naar mij.
Maar nogmaals... een touw in de mond van een paard proppen?
Je mag het eens voor komen doen hier, leer ik misschien ook wat bij. ( alhoewel ze het hier niet doen)

Het paard wat ik beschrijf is niet van mij. 2 jarige kleuter staat bij mijn Merrie in de weide. Geen opvoeding etc.
Als ik mijn paard uit de weide haal, kan ik niet helpen (ja wel proberen te voorkomen) dat deze wil meppen right?

Nogmaals ik heb echt GEEN penny waan ideen, maar ik denk dat sommige dingen echt wel anders kunnen Zoals eerder omschreven.
Laatst bijgewerkt door MaritB op 06-06-12 16:24, in het totaal 1 keer bewerkt

LyannevH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 16:23

Maritje1991,
ik denk precies op de manier als jij;)

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-12 16:24

stef schreef:
Maritje1991 schreef:

Maar wanneer is een paard echt bang?
Met mijn haf heb ik nooit trailerproblemen gehad, tot ze 5x naar de kliniek moest en elke keer een vervelend onderzoek kreeg. Ze was met geen stok meer op de kar te krijgen.
Angst? Nee, niet willen? Ja.
Echter, mijn gevoel zegt mij dat jij dit als angst bestempeld zou hebben, terwijl ze gewoon haar middelvinger op stak en eigenlijk zei: Zoekhet uit! Ik ga écht niet in die kar, dan krijg ik weer een spuit in mn flikker....

Zelfde paard in kwestie had zichzelf uit pure verveling (ze mocht niks ivm blessure) aangeleerd haar knoop los te maken.
Dan stond ik te poetsen, en ze stond weer aan dat touw te trekken. Dan zei ik: James, lós... en mevrouw liet los. Geen reden om te meppen, geen reden om stem te verheffen, geen reden om t touw in dr mond te frotten :?

angst is wel te onderscheiden van niet willen, ben ik echt wel mee eens.

He, als je een methode niet kent of niet wil prima. Maar laat mij dan ook in mijn waarde als ik jullie ook in waarde moet laten wat ik hard probeer ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 16:25

capopjekop schreef:
Maar een fase 4 op de kont is toch te vergelijken met een tik geven of ben ik nu zo blond?

Ik ben even blond ;)
En die fase 4 vind ik ook een vorm van geweld .. Je paard moet en zal dit of dat ... Noem het zoals je wil, maar lief is het toch niet :+

Misschien moeten we vanaf nu alle tikken maar als fases 4 omschrijven, klinkt veel beter :j

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 16:27

En waar precies laat ik jou niet in je waarde :?

Nog even over dat gericht slaan: Gericht slaan accepteer ik niet, onder geen enkele omstandigheid. Niet uit angst, niet uit pijn, nooit :n

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-12 16:27

Geweld is mijn ogen niet hetzelfde als een tik :)

En een tik niet hetzelfde als een knal.