Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
jesito schreef:casanova schreef:grappig,ik sta nu eens een maand op een manege voor een ''test'' voor mijn artrosehaflinger.
(ik wil erachter komen hoe zijn artrose reageert met zoals veel op stal staan,solarium,aangepaste training te vergelijken met overdag buiten,aangepaste training)),ik kom 2 x daags,doe veel afwisseling,heb mijn eigen hooi en voer smiddags een hooibeurt extra ,wandel,gooi dagelijks los voor rollen,graas op het dijkje,en nog voel ik me slecht...ik rijd alleen op de goede bodem en stap lekker veel buiten op steen.hij heeft een frisse stal met contact met buren,helaas wel rondom tralies.
de manegepaarden daar staan 24 uur op stal,donker en stoffig door dagelijks opstrooien en het schoonblazen van de gangen.
geen uitkijk naar buiten,veel stallen geen contact met de buren en vooraan alles tralies.
ze staan op zeer veel stro,krijgen 2 x daags muf hooi(ook te weinig) en 2 x sportbiks.
de manegelessen zijn zelden in buitenbak..ER ZIJN GEEN buitenpoetssplaatsen.zomers wel strandritten.
pensionpaarden ook te kleine stallen,teveel stro,zelfde hooi en sportbiksbeurten.
alle paarden staan er als barbiepaarden op stal.er staan zeker 8 stallen leeg.
er is een slechte longeerhoek(mest met zand),die te klein en te zwaar en te ongelijk is.
er is een losgooi/rijbak buiten met zand,die te zwaar is.
er is 1 goede buitenbak met goede gelijkmatige bodem van tapijtsnippers.
als ik een rondje loop zie ik veel zure paarden,of veel te dik of veel te mager,ze kunnen 1 stap naar voren en opzij.een paar peesblesurepaarden.
en als de handelspaarden naast mij ''getraind'' worden moet de slof al strak om IN stal om dan buiten in het zware longeerhoekje te ''trainen''.
ik maak niet veel vrienden denk,want ik ga de discussie nog weleens aan waarom hun hier al jaren staan..
Nou na die test zou het voor mij toch klaar zijn met deze stal, bah bah.
Buiten dat je veel zelf kunt doen zie ik er weinig positiefs aan.
Ik heb zelf een paard met artrose en beweging is toch echt het beste.
Sleeper schreef:Wat ik me nou afvraag. Mijn paarden staan zomer/winter buiten, maar ik ben op zoek naar een andere huisvesting (heeft niet met de huidige huisvesting te maken). Bijna nergens is een stal te vinden waar paarden zomer/winter buiten staan. Niet 24/7 op de wei, want dat is voor mijn paarden geen optie meer, maar een uitloopstal. Dat soort stallen liggen niet voor het oprapen, daaruit trek ik de conclusie dat de gemiddelde bokker een paard in een box heeft staan. Ik vind het altijd knap hoe het op stal staan veroordeelt word terwijl het zo moeilijk is om een plek te vinden waar ze veel buiten staan. En ja goed zoeken is een argument, maar er zijn simpelweg te weinig plekken om alle paarden zo te houden.
Ik ben al een jaar zoekende naar een vergelijkbare plek als die ik nu heb......
Marloes__ schreef:Heel naar... Daarom heb ik er voor gekozen mijn paardje in een hit actief stal te houden. Ik wil dat mijn paard gewoon paard kan zijn, anders hoeft het voor mij niet. Ik zou er zelf al dood ongelukkig van worden bij de gedachte dat ze 24/7 op stal zou staan, laat staan hoe zij zich zou voelen!
corrie85 schreef:ik heb mijn paard en shetlander niet bij huis staan maar 5 km verderop. Mijn werkdag begint om 7 uur en sta elke ochtend om 6 uur in de stal om ze naar buiten te brengen, hooi te geven en de stal uit te mesten. Ook in de winter gaan ze zo vroeg na buiten, mits het erg regent, stormt of sneeuwt, want ze hebben geen schuilstal. Als het donker word gaan ze naar binnen en willen ze ook naar binnen. Als je paarden hebt moet je er wat voor over hebben.
Oakland1990 schreef:Ik denk niet dat een paard zo denkt. Daarbij hebben ze geen tijdsbesef en weten ze niet of ze nu 5 uur of een half uur in de stal staan. Paarden op stro zijn doorgaans ook nog bezig door er mee te prutsen.
Ik vind dit schema nogal uit de context gehaald, al zullen er vast wel paarden zijn die er nooit uitkomen.
Oakland1990 schreef:Ik denk niet dat een paard zo denkt. Daarbij hebben ze geen tijdsbesef en weten ze niet of ze nu 5 uur of een half uur in de stal staan. Paarden op stro zijn doorgaans ook nog bezig door er mee te prutsen.
Ik vind dit schema nogal uit de context gehaald, al zullen er vast wel paarden zijn die er nooit uitkomen.
Focussed schreef:Sleeper schreef:Wat ik me nou afvraag. Mijn paarden staan zomer/winter buiten, maar ik ben op zoek naar een andere huisvesting (heeft niet met de huidige huisvesting te maken). Bijna nergens is een stal te vinden waar paarden zomer/winter buiten staan. Niet 24/7 op de wei, want dat is voor mijn paarden geen optie meer, maar een uitloopstal. Dat soort stallen liggen niet voor het oprapen, daaruit trek ik de conclusie dat de gemiddelde bokker een paard in een box heeft staan. Ik vind het altijd knap hoe het op stal staan veroordeelt word terwijl het zo moeilijk is om een plek te vinden waar ze veel buiten staan. En ja goed zoeken is een argument, maar er zijn simpelweg te weinig plekken om alle paarden zo te houden.
Ik ben al een jaar zoekende naar een vergelijkbare plek als die ik nu heb......
Tja heel suf misschien maar als er geen paardwaardige stallen zijn in je buurt kan je beter geen paard houden..