Dagomschrijving paard 24/7 in de box

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 14:39

Moderatoropmerking:
Hierbij het dringende verzoek om met respect en argumenten op de inhoud van een bericht te reageren en niet op de persoon.

casanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 21:13

jesito schreef:
casanova schreef:
grappig,ik sta nu eens een maand op een manege voor een ''test'' voor mijn artrosehaflinger.
(ik wil erachter komen hoe zijn artrose reageert met zoals veel op stal staan,solarium,aangepaste training te vergelijken met overdag buiten,aangepaste training)),ik kom 2 x daags,doe veel afwisseling,heb mijn eigen hooi en voer smiddags een hooibeurt extra ,wandel,gooi dagelijks los voor rollen,graas op het dijkje,en nog voel ik me slecht...ik rijd alleen op de goede bodem en stap lekker veel buiten op steen.hij heeft een frisse stal met contact met buren,helaas wel rondom tralies.

de manegepaarden daar staan 24 uur op stal,donker en stoffig door dagelijks opstrooien en het schoonblazen van de gangen.
geen uitkijk naar buiten,veel stallen geen contact met de buren en vooraan alles tralies.
ze staan op zeer veel stro,krijgen 2 x daags muf hooi(ook te weinig) en 2 x sportbiks.
de manegelessen zijn zelden in buitenbak..ER ZIJN GEEN buitenpoetssplaatsen.zomers wel strandritten.

pensionpaarden ook te kleine stallen,teveel stro,zelfde hooi en sportbiksbeurten.
alle paarden staan er als barbiepaarden op stal.er staan zeker 8 stallen leeg.

er is een slechte longeerhoek(mest met zand),die te klein en te zwaar en te ongelijk is.
er is een losgooi/rijbak buiten met zand,die te zwaar is.

er is 1 goede buitenbak met goede gelijkmatige bodem van tapijtsnippers.

als ik een rondje loop zie ik veel zure paarden,of veel te dik of veel te mager,ze kunnen 1 stap naar voren en opzij.een paar peesblesurepaarden.
en als de handelspaarden naast mij ''getraind'' worden moet de slof al strak om IN stal om dan buiten in het zware longeerhoekje te ''trainen''.

ik maak niet veel vrienden denk,want ik ga de discussie nog weleens aan waarom hun hier al jaren staan..

Nou na die test zou het voor mij toch klaar zijn met deze stal, bah bah.
Buiten dat je veel zelf kunt doen zie ik er weinig positiefs aan.
Ik heb zelf een paard met artrose en beweging is toch echt het beste.

ja,ik kan ook niet wachten om weer naar huis te gaan... ;)

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 21:18

Jammer dat de laatste berichten alleen maar vervelende verwijten naar elkaar zijn kom jongens on-topic!

Mijn merrie gaat toevallig over een maand verhuizen naar 24/7 buiten kan niet wachten! Sta nu op een luxe stal maar doordat het met rijden niet meer gaat en ik in het bos wil rijden en ik wil dat ze er meer uit komt heb ik hier voor gekozen ben erg benieuwd hoe het gaat bevallen!

jesito

Re: Dagomschrijving paard 24/7 in de box

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-12 09:14

Casanova, gelukkig maar. Want daar word je niet vrolijk van.

Tooske succes met de verhuizing.

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 09:24

Wat ik me nou afvraag. Mijn paarden staan zomer/winter buiten, maar ik ben op zoek naar een andere huisvesting (heeft niet met de huidige huisvesting te maken). Bijna nergens is een stal te vinden waar paarden zomer/winter buiten staan. Niet 24/7 op de wei, want dat is voor mijn paarden geen optie meer, maar een uitloopstal. Dat soort stallen liggen niet voor het oprapen, daaruit trek ik de conclusie dat de gemiddelde bokker een paard in een box heeft staan. Ik vind het altijd knap hoe het op stal staan veroordeelt word terwijl het zo moeilijk is om een plek te vinden waar ze veel buiten staan. En ja goed zoeken is een argument, maar er zijn simpelweg te weinig plekken om alle paarden zo te houden.

Ik ben al een jaar zoekende naar een vergelijkbare plek als die ik nu heb......

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-12 09:31

Sleeper, hier in dit stuk limburg vind je ook niet echt zoiets als een wei met inloopstal.
Ik ken er een die dat heeft en dat is gewoon slecht geregeld, teveel paarden op een stukje, te weinig hooi enz.
Dat is dus wat ik zeg 24/7 buiten staan met mogelijkheid om droog te staan in een inloopstal is mooi mits het goed geregeld is en de groepen niet steeds voller worden.

Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 23:06

Heel naar... Daarom heb ik er voor gekozen mijn paardje in een hit actief stal te houden. Ik wil dat mijn paard gewoon paard kan zijn, anders hoeft het voor mij niet :n. Ik zou er zelf al dood ongelukkig van worden bij de gedachte dat ze 24/7 op stal zou staan, laat staan hoe zij zich zou voelen!

nina023

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 23:09

Dit zou toch niet moeten kunnen mensen!?
Vreselijk..

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 00:01

Sleeper schreef:
Wat ik me nou afvraag. Mijn paarden staan zomer/winter buiten, maar ik ben op zoek naar een andere huisvesting (heeft niet met de huidige huisvesting te maken). Bijna nergens is een stal te vinden waar paarden zomer/winter buiten staan. Niet 24/7 op de wei, want dat is voor mijn paarden geen optie meer, maar een uitloopstal. Dat soort stallen liggen niet voor het oprapen, daaruit trek ik de conclusie dat de gemiddelde bokker een paard in een box heeft staan. Ik vind het altijd knap hoe het op stal staan veroordeelt word terwijl het zo moeilijk is om een plek te vinden waar ze veel buiten staan. En ja goed zoeken is een argument, maar er zijn simpelweg te weinig plekken om alle paarden zo te houden.

Tja heel suf misschien maar als er geen paardwaardige stallen zijn in je buurt kan je beter geen paard houden..

Je koopt ook geen hond als je drie-hoog-achter woont en elke dag maar een uurtje thuis bent.
Of al woon je drie-hoog-achter en ben je nooit thuis, dan stop je hem toch ook niet in een pension in de buurt waar hij de hele dag in de bench zit en alleen eruit komt als jij er bent...

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 00:03

Ik ga nu bijna een half uur met de auto rijden om mijn paard 24/7 buiten te kunnen hebben.
Hier in de buurt is 2 uurtjes buiten en dat het dan gedaan word al heel wat!
Waarschijnlijk ga ik dan niet elke dag meer maar de verzorging is inclusief maar ik heb het er wel voor over.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-12 08:24

Marloes__ schreef:
Heel naar... Daarom heb ik er voor gekozen mijn paardje in een hit actief stal te houden. Ik wil dat mijn paard gewoon paard kan zijn, anders hoeft het voor mij niet :n. Ik zou er zelf al dood ongelukkig van worden bij de gedachte dat ze 24/7 op stal zou staan, laat staan hoe zij zich zou voelen!

Hitactiefstal is hier ook nergens in een straal van 50 km.

corrie85

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 09:13

ik heb mijn paard en shetlander niet bij huis staan maar 5 km verderop. Mijn werkdag begint om 7 uur en sta elke ochtend om 6 uur in de stal om ze naar buiten te brengen, hooi te geven en de stal uit te mesten. Ook in de winter gaan ze zo vroeg na buiten, mits het erg regent, stormt of sneeuwt, want ze hebben geen schuilstal. Als het donker word gaan ze naar binnen en willen ze ook naar binnen. Als je paarden hebt moet je er wat voor over hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 09:34

corrie85 schreef:
ik heb mijn paard en shetlander niet bij huis staan maar 5 km verderop. Mijn werkdag begint om 7 uur en sta elke ochtend om 6 uur in de stal om ze naar buiten te brengen, hooi te geven en de stal uit te mesten. Ook in de winter gaan ze zo vroeg na buiten, mits het erg regent, stormt of sneeuwt, want ze hebben geen schuilstal. Als het donker word gaan ze naar binnen en willen ze ook naar binnen. Als je paarden hebt moet je er wat voor over hebben.

Hier ook zo corrie85! Ik sta elke ochtend om 5.30 in de stal. Paarden lekker naar buiten, met hooi, wortels, lucerne en zemelen. Afhankelijk van het weer gaan ze 's middags/'s avonds weer naar binnen. Dit betreft meestal de periode van nov tot april. Daarna gaan ze lekker 24/7 naar buiten op veeeeeel grasland. Sta bij een oude koeienboer. In totaal 11 paarden/ponies en ruim 7 hectare mooi, goed weiland *\o/*

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 09:40

Ik denk niet dat een paard zo denkt. Daarbij hebben ze geen tijdsbesef en weten ze niet of ze nu 5 uur of een half uur in de stal staan. Paarden op stro zijn doorgaans ook nog bezig door er mee te prutsen.

Ik vind dit schema nogal uit de context gehaald, al zullen er vast wel paarden zijn die er nooit uitkomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 09:44

Oakland1990 schreef:
Ik denk niet dat een paard zo denkt. Daarbij hebben ze geen tijdsbesef en weten ze niet of ze nu 5 uur of een half uur in de stal staan. Paarden op stro zijn doorgaans ook nog bezig door er mee te prutsen.

Ik vind dit schema nogal uit de context gehaald, al zullen er vast wel paarden zijn die er nooit uitkomen.

Nee, natuurlijk denkt een paard niet zo. Dat weet ik wel zeker. Paard kan niet klokkijken en heeft (meestal) geen horloge om! Dat is toch nog geen reden om hem maar lekker in zijn stal te laten staan? Hij heeft er toch geen erg in?
Een paard in een box is te vergelijken met een redelijk groot konijn in een schoenendoos.

Dan zijn dierproeven (shampoo in muizenoogjes) e.d. ook niet zo erg, want die dieren kunnen er toch niet over nadenken en weten niet beter?

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-12 09:46

Oakland1990 schreef:

Denk je, of hoop je van niet???
Wat al vaker is gezegd is dat een paard niet letterlijk zo zal denken.
Maar een paard krijgt soms wel last van dingen zoals luchtzuigen en kribbenbijten enz.
Dit doen ze echt niet omdat ze het zo leuk vinden.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 09:52

Luchtzuigen heeft niets met verveling te maken maar wordt door maagklachten veroorzaakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 09:54

Ja en maagklachten kunnen ontstaan doordat paarden te weinig beweging hebben (op stal staan), te kort hooi krijgen en zich dus vervelen.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 09:55

Te weinig beweging is nooit bewezen als oorzaak van maagklachten. Een slecht voorbeleid en stress wel.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 10:08

En dan kun je je afvragen waar de determinant stress vandaan komt.

Ik denk persoonlijk dat een paard vervelende gevoelens ervaart (stress, angst, woede, frustratie) maar deze natuurlijk niet verwoord (zoals : Jezus wat ben ik woedend!!). Hij of zij voelt gewoon angst of opwinding (zoals wij ons voelen voordat we iets spannends gaan doen zoals een wedstrijd rijden of een toneelstuk opvoeren) en reageert daar wel of niet op. (Of uiting naar buiten of een soort introverte "apathische" reactie).

Ik denk dat een paard deze vervelende gevoelens vnl heeft wanneer hij niet genoeg zijn natuurlijke gedrag kan uitoefenen.
Dus eten wanneer het honger heeft (helaas heeft een paard geen verzadiginggevoel zoals wij mensen en zal het dus het grootste gedeelte van de dag honger hebben, vandaar dat ook zoveel paarden in Nederland hun bodembedekking opeten), kroelen wanneer het wilt kroelen, rennen wanneer het wil rennen en slapen wanneer het wil slapen.

Helaas zijn bij veel paarden die eerste drie factoren al niet uitvoerbaar wanneer het (te lang) in de box staat. (Te weinig ruwvoer aanbod, geen sociaal contact door tralies, dichte of te hoge muren en een te kleine plek om te staan). En dan ervaart het dus denk ik stress, frustratie, woede of angst.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 10:11

Dat wist ik niet. En idd slecht voerbeleid en stress ben ik met je eens. Verder denk ik wel dat stalondeugden toch echt wel kunnen ontstaan door teveel en te lang op stal staan.

Een paard zal zich ook niet "bewust" vervelen, maar dieren gaan vaak vreemd gedrag vertonen als ze tegen hun natuur in worden gehouden.

@foccussed, dat bedoel ik.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 18-03-12 10:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 10:18

Ik denk dat het lichaam reageert door het aanmaken van verschillende hormonen.

Endorfine wanneer het paard bijv. gelukkig/op het gemak is. Adrenaline, noradrenaline of cortisol wanneer het angst heeft, gefrustreerd is of opgewonden (zowel positief wanneer er bijv. gevoerd wordt als negatief wanneer het een sprint wil trekken maar op een paar vierkante meten staat).

Ik weet niet hoe het gevoel reageert op deze hormonen. Maar mensen voelen zich bijv. gelukkig bij de aanmaak van endorfine (is ook een natuurlijke pijnstiller bijv.) en voelen zich positief opgewonden bij adrenaline of noradrenaline (wanneer je bijv. uit de achtbaan komt voel je je vaak goed), maar deze hormonen kunnen ook zorgen voor negatieve gevoelens (angst voordat je een toneelstuk op moet voeren, angst als je ergens van schrikt of een onrustig gevoel wanneer je boos wordt).

Stel we generaliseren dit en zeggen dat het paard zich ook zo voelt. Een paard probeert de negatieve gevoelens dan op te heffen door bijv. stalontdeugden of apatisch gedrag, chaggerijnig zijn etc.

Ik denk ook niet dat een paard weet waarom hij zich zo voelt. Hij zal denk ik niet het verband kunnen leggen tussen waarom hij zich zo bang voelt en het feit dat hij niet buiten kan rennen. (Misschien maakt dat het nog des te sneuer). Maar ik denk wel dat hij het gelukkigst is wanneer hij zo vrij mogelijk is van deze negatieve gevoelens en ik zie het dan ook als taak of verantwoordelijkheid van de eigenaar om het paard zo gelukkig mogelijk te maken.
Ik denk dat dit denkbeeld ook laat zien dat 24/7 buiten zonder schuilmogelijkheid ook niet perser zaligmakend is. Sommigen paarden kunnen denk ik zeker angstig of onzeker worden als ze buiten moeten staan in slechte weersomstandigheden. Of sommige paarden zitten zo vastgeroest in hun stal-leven dat zij juist stress ervaren wanneer zij plots de hele dag buiten moeten staan (wat niet wil zeggen dat het paard dan gelukkig is op stal. Hij zal dan gewoon het MINSTE stress ervaren op stal, maar wellicht is hij nog steeds angstig op stal omdat hij zijn natuurlijke behoeftes niet kan uitoefenen).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 10:35

@foccussed

:j :j :j

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 10:50

Focussed schreef:
Sleeper schreef:

Tja heel suf misschien maar als er geen paardwaardige stallen zijn in je buurt kan je beter geen paard houden..

Inderdaad een suf antwoord want dat is niet het punt wat ik aanbreng.

Mijn paarden staan niet in een box maar lopen dag en nacht vrij rond, een zelfde soort stal vinden is bijna onmogelijk. Simpele eisen die elke paardenhouder aan zn huisvesting stelt: goede drainage in paddock met uitloopstal, goede bak, weidegang zonder bagger met schuilmogelijken. Die combinaties lijken onmogelijk en dat ligt aan de pensionhouders niet aan de paardeneigenaren die van goede wil zijn maar er zijn gewoonweg te weinig voorzieningen waarin je dat terug vindt. Dat is een probleem in heel Nederland, zijn pensioneigenaren wel van goede wil lopen ze tegen gemeentes op die geen vergunningen willen verstreken.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 11:02

Daar heb je ook gelijk in, maar zolang mensen dan maar genoegen nemen met een stal waar ze nauwelijks buiten komen gaat er ook nooit wat anders komen. (Waarom, stalhouder heeft een hogere opbrengst per m2 op zo'n stal en zolang de klanten blijven komen gaat hij niks verbouwen).

Wanneer zal er wel wat veranderen? Een stukje actie vanuit de (toekomstig) eigenaar. Navragen bij stallen of ze er ook veel naar buiten komen met goede voorzieningen en als dat er niet is dan zeggen dat je deze stal aan je voorbij laat gaan. Wanneer 90% van de eigenaren dit zou doen zal er zeker een verandering in de markt komen. De stalhouders moeten dan meer inspelen op de wensen van die eigenaren wil hij zijn bedrijf nog lopend houden en zal dus nog maar 10% van zijn stallen vol hebben staan wanneer hij dit niet doet.
Verder is er ook een stukje enabling vanuit de overheid, daar ben ik het zeker mee eens. Verstrekken van vergunningen zou gewoon een stukje makkelijker moeten. Maak van mij part 4 schuilstallen die men toestaat en waar een stalhouder dan uit kan kiezen wat hij wilt bouwen als je bang bent voor een wildgroei aan
"bijzondere" creaties in het land.

Om een voorbeeld te geven bij het stukje actie vanuit de eigenaar. Een paar jaar geleden was de stal waar ik nu sta hetzelfde als het gros van de stallen in NL. Gewoon 3x3 boxen met tralies, weidegang in de zomer en in de winter binnen. Vanuit de pensionklanten kwam er langzaam maar zeker een tendens waarbij men de paarden ook in de winter naar buiten wilde, grotere stallen, groepsstallen en geen tralies werd langzamerhand de voorkeur (niet eigen ervaring, dit is wat de stalhouder mij vertelde, want ik stond er toen nog niet :+ ) . Hier heeft de stalhouder op ingespeeld en nu hebben wij bijv. stallen van 4x4 tot wel 4x10, zonder tralies en verzorgt hij ook in de winter "paddock-gang" (staan van 9 tot 5 allemaal buiten).