ruin met vreselijk gebrek aan respect, wordt gevaarlijk

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 11:27

russel schreef:
NIet iedere leider van een kudde deelt klappen uit. Mijn jonkie is opgevoed door steeds achteruit te zetten, die heeft wat kmters gemaakt door achteruit te lopen door mijn ruin...pas veel later kwam het dreigende voetje en heel af en toe een mep. Nu na 8 maanden krijgt hij sneller een mep, dan is het de leider duidelijk dat de pup dus bewust voor onbeschoft gedrag, het voordringen en geen plaatsmaken, heeft gekozen.

Mijn leider van de kudde, eentje die absolute respect eist, had bijtwondjes overal door het overmoedige kind van 3 en de kleuters geen haar gekrengt. Wij mensen gaan er op los rammen....denken dat paarden dat ook doen.
Maar je hebt leiders die hun kudde geen haar krenken en leiders die idd er op los knallen met alle gevolgen van dien, dat zijn vaak leiders die niet echt leiders zijn....een eerlijke leider doet dat juist helemaal niet. Die leert zijn kroost, is eerlijk en leidt ze de weg, ook naar het water en het eten...zorgt er juist voor dat het kroost aan zijn trekken komt.

Jammer, maar ik lees dat er toch velen zijn die geen tijd hebben om eens een kudde te observeren....dagelijks is de leider heel de dag bezig met zijn taal en idd is daar ons grondwerk op gebasseerd. Niet op het rammen en bijten.

Je plaatst het niet in de juiste context.
Jij hebt het over een veulen, dat is iets totaal anders, paard van TS is al op een leeftijd dat hij de regels hoort te weten.
En natuurlijk wordt spelerij niet afgekapt, daar gaat het hier ook helemaal niet over. Maar spelen kan ook met respect gebeuren en dat het paard daar een schrammetje aan overhoud betekend echt niet dat er geen respect is.
Als paard van TS bij jou in de kudde kwam en jou alfa overhoop liep om bij het eten te komen dan gaat jouw alfa ook los hoor. Paarden hebben hun grenzen veel beter op rij dan wij, de kuddeleden vragen zich ook echt niet af waarom ze klappen hebben gehad.

Toch jammer dat er velen zijn die maar gewoon aanname's doen en denken dat zij de enigen zijn die ooit een paard in kuddeverband hebben gezien.
Laatst bijgewerkt door anneliesdj op 06-10-11 11:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 11:29

Gekvanfleur, succes met dat paard, maar ik wil je wel nog even een waarschuwing meegeven dat je je niet moet laten verblinden door mooipraterij en allerlei franje. Je eerste doel is om je paard veilig uit stal te halen en dat heeft niks te maken met prietpraat over samenwerken en band-voor-het-leven. Probeer die dingen uit elkaar te houden, dat maakt het ook eenvoudiger voor je paard.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 11:45

Suelza schreef:
Een paard wat in de kudde respect afdwingt, is het paard wat vanuit rust heel duidelijk weet aan te geven hoe ver een ander paard mag gaan.

Nutteloos jagen op andere paarden (waar het op neer komt als jij een paard gaat staan aframmelen als hij niet doet wat jij zegt) gebeurd zelden en veelal door een onderlinge dominantie verhouding (bijv. ruinen onderling in een merriegroep) of door een 'outsider' die erbij geplaatst wordt en dus wordt 'verjaagd' omdat hij of zij niet in de groep thuis hoort.

Een hechte kudde, danwel familie, vecht weinig (zou ook niet logisch zijn). Het hogere paard in rang dwingt haar respect af door rust en duidelijke communicatie. Het bijv. platleggen van de oren, het ontbloten van de tanden en het evt. inlopen op de ruimte van een ander paard wat zich in haar ogen 'misdraagt'. Dit is voor zo'n paard veelal genoeg om eieren voor zijn of haar geld te kiezen...

Het lijkt me inmiddels wel duidelijk dat het paard van TS geen 'normaal' paard is. Misschien snapt die de paardentaal wel maar heeft in elk geval geen enkel respect tegenover mensen, hij tolereert ze maar ze moeten niet wat van hem vragen.

Ik vind het dikgedrukte wel weer erg suggestief, waarom moet altijd alles verdraait worden? Het staat notabene gewoon in het topic dus je kunt het teruglezen als je 't niet gesnapt hebt.
Ik ram niets af simpelweg omdat ze niet luisteren, NOOIT.
Als ik iets vraag en ze luisteren niet dan heb ik het ze niet goed uitgelegd dus doe ik dat nog een keer.

De enige reden waarom ik zou rammen is een paard wat mij naar het leven staat. Paarden die mij gericht in gevaar brengen krijgen een pak slaag direkt op datzelfde moment = correcte timing.
En dan kun je wel zo mooi zitten kletsen met je kuddeverhaal maar ook bij jou deelt de alfa klappen uit als er een onbeschofte pummel bij is die ze gewoon omver loopt om bij het eten te komen. Dat is gebrek aan respect, kun je wel je oren in je nek gaan leggen en je kont draaien maar als ze daar gewoon op doorlopen komen er rake klappen.
Jouw alfa is ook niet heilig, die doet dat ook gewoon anders is het geen alfa. Een alfa laat namelijk niet over zich heen lopen.

En dan hoor ik graag van jou wat jij doet met een paard wat gericht naar je slaat?

mijnvlinder

Re: ruin met vreselijk gebrek aan respect, wordt gevaarlijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 12:30

Wat vervelend dat je paard moeilijk gedrag vertoont. Ik wil vooral zeggend dat je goed bezig bent door hem toch direct te straffen als hij iets doet wat echt niet kan. Daarbij moet je wel je eigen veiligheid voorop stellen. Ik heb zelf ook met veel verschillende soorten paarden te maken gehad waaronder een aantal die extreem dominant waren. Wij bekeken altijd eerst of het paard echt dominant was, het gewoon weg niet begreep of bang was.
Ik blijf er bij dat een bang paard het moeilijkst is en een dominant paard wel te overmeesteren is. Dit alleen met de juiste hulp en begeleiding. Als ik jou verhaal zo lees, is dit paard niet aanspreekbaar. Daar mee bedoel ik, dat een paard reageert op de juiste onderdanige manier als jij hem aanpakt.
Dit doet hij dus duidelijk niet. Is er al een mannelijker begeleider bij geweest? Sommige paarden hebben veel meer respect voor mannen dan voor vrouwen. Ik zou wel proberen om op de zelfde corrigerende manier verder te gaan. Succes nog!

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 13:17

Jeutje.. Wat een reacties :oo
Ts; allereerst heel veel succes met degene die je komt helpen, ik kijk uit naar een vorderingstopic :)

Verder... Pfft... In ben bepaald geen mietje hoor en mijn pony krijgt ook gerust wel eens een tik als dat nodig is. Maar man o man wat een suggesties hier. Pak rammel, ja, das nou écht de manier bij uitstek om een paard aan te pakken.
Mensen, wie van jullie heeft het paard van ts gezien? Denk dat dat er op die 12 pagina's niet veel zijn... Dus hoe kan je dan een advies geven in deze situatie? Las ook ergens advies van iemand wiens paard ook nog wel eens steigerend op diegene af durft te komen. Damn, zou je niet eerst je eigen beessie even leren hoe het werkt in de wereld? Die van mij hoeft dat soort dingen niet in zn hoofd te halen en dat weet ie donders goed... Heb ik geneens een pak rammel voor nodig gehad :+

Dit paard kan wel 100 redenen hebben voor zn gedrag. Neemt niet weg dat het ábsoluut niet door de beugel kan en van mij had ie gerust ook een venijnige tik gehad. Wil alles netjes uitleggen, maar gedrag dat mij in gevaar brengt wordt doodeenvoudig niet getolereerd.
Buiten dat... Er is een wezenlijk verschil tussen dominant gedrag en onzeker gedrag, zoals hier al meermaals is aangehaald. Is een heel andere aanpak nodig bij het een dan bij het ander. Een onzeker paard leg je uit wat de bedoeling is én leg je vriendelijk doch zeer dringend uit dat gevaarlijk gedrag niet door de beugel kan. Een dominant paard vertel je ondubbelzinnig wie de touwtjes in handen heeft.

Maar afranselen? Week geen water geven? Gekkenwerk... Er zijn betere manieren. En nogmaals; waar een tik nodig is dient een tik gegeven te worden. Inderdaad, correct getimed en met de juiste energie en gedachte erachter. Stress of niet, paard heeft 4 beentjes en die dienen netjes op de grond te blijven als ik er naast sta, basta.

Ts, ik hoop echt oprecht dat het goedkomt met je paard. Verlies echter de gevaren icm jouw kennis en kunde niet uit het oog en blijf objectief. Er zitten er tussen die beter af zijn bij de slager... Wees daar eerlijk in als dit gedrag niet zeer snel verbetert en als ook een prof de oplossing niet ziet.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 13:24

Citaat:
Het lijkt me inmiddels wel duidelijk dat het paard van TS geen 'normaal' paard is. Misschien snapt die de paardentaal wel maar heeft in elk geval geen enkel respect tegenover mensen, hij tolereert ze maar ze moeten niet wat van hem vragen.

Waar baseer je dat op? Heb jij het paard met zijn eigenaar samen gezien?

Zo nee, kun je niet stellen of het paard wel of niet normaal is, of dit wel of geen aangeleerd gedrag is en of het wel of geen onzekerheid, danwel dominantie is.

Citaat:
En dan kun je wel zo mooi zitten kletsen met je kuddeverhaal

Ik vond het ook wel een mooi kletspraatje :D

Citaat:
En dan hoor ik graag van jou wat jij doet met een paard wat gericht naar je slaat?

Daar kan ik pas een antwoord op geven als ik dat betreffende paard voor mij heb staan en daar ga ik niet in het wildeweg iets over roepen. Beetje kort door de bocht niet?

Meid, maak het niet zo persoonlijk voor jezelf.

Hadley

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 13:29

ik reageer niet vaak ..maar hier wil ik nog wel iets meegeven.
Ik heb ervaring met een 3,5 jarige hengst superlief heel braaf die van de ene op andere dag begon aan te vallen uit het niets ..heel vreemd zat totaal niet in het karakter en bloedlijn, maar na nader onderzoek bleek dit paard een hersentumor te hebben, er kunnen dus meerdere oorzaken zijn die gedragsverandering kunnen veroorzaken.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 13:33

Suelza schreef:
Citaat:

Waar baseer je dat op? Heb jij het paard met zijn eigenaar samen gezien?

Zo moeilijk is het verhaal van TS toch niet?
Als je niet wilt geloven wat zij zegt kun je je beter helemaal niet op een forum komen want dan is niets wat het lijkt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 13:37

Hadley schreef:
ik reageer niet vaak ..maar hier wil ik nog wel iets meegeven.
Ik heb ervaring met een 3,5 jarige hengst superlief heel braaf die van de ene op andere dag begon aan te vallen uit het niets ..heel vreemd zat totaal niet in het karakter en bloedlijn, maar na nader onderzoek bleek dit paard een hersentumor te hebben, er kunnen dus meerdere oorzaken zijn die gedragsverandering kunnen veroorzaken.

Paarden met een hersenschudding kunnen ook zo doen. In dit geval was de actie van het paard wel duidelijk een reactie op wat TS deed en bij tumoren e.d. is het vaak niet zo sterk actie-reactie gelinkt.

larrylurex

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 13:39

Ik heb niet het hele topic gevolgt maar is het niet een paard die eerst vertrouwen moet krijgen in mensen en dat er in principe geen 'kwaad' in zit.
Persoonlijk geloof ik niet dat hij expres naar een mens slaat, hij weet alleen niet hoe hij anders kan zeggen dat hij het bijvoorbeeld moeilijk vind of dat hij je niet snapt....

Probeer eerts de dingen te oefenen die WEL goed gaan en ga dan steeds een stapje verder. Mocht het fout gaan kijk je paard dan aan en maak je groot.....
Streng oogcontact en probeer niet te schreeuwen of te schelden.

Kijken hoe dat gaat, en beloon de dingen die hij goed doet. Het is een jong dier en hij moet leren dat deze nieuwe dingen voor hem leuk moeten zijn!!

Succes, ik had in het begin ook een draak van een paard en met veel geduld is hij nu de knuffel van alle kinderen op stal...... Wat ik wil zeggen is hou vol en heb de langste adem.

maybe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 13:41

voordat je op zo'n paard begint te slaan,zou ik eerst dingen uit willen sluiten,zoals bv,heeft hij pijn of heeft hij in het verleden wat meegemaakt.
ik had begrepen dat hij best wel dominant was.
als je alles hebt uitgesloten,zou ik hem bij een nog dominanter paard in het land zetten,en dan kijken hoe het na 1 zomer gaat.zo heb ik dat ook een keer met een jong paard gedaan,meisje kon er niks mee,toen zei ik dat hij vreselijk dominant was,en heb toen gezegt gooi hem maar bij mijn paard in het land,nou,dat heeft hij geweten,en na een periode bijelkaar in het land te hebben gestaan,was het paard poes lief met af en toe wel even uitproberen,maarja dat doet elk paard wel een keer.

Ashley1998g

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 14:08

Ik snap dit is een heel vervelend probleempje...
ik heb een welsh verzorgd die kreeg naar het jaar
ook zulke verschijnzellen!
(bijten.. met de kont draaien.. op je afrennen en gewoon Niet Stoppen)
ik was er altijd al erg bang voor geworden...
er was iemand op stal en die heeft mij uit gelegt
hoe je dit kunt gaan oplossen...
dit is geen 1 2 3 stap..
het kost wel wat tijd voor het probleem opgelost is
sowieso is er iets met je paard wat hij mist
of iets wat hij gezien heeft!
hoe hij jou behandelt behandel je hem terug...
begint hij te bijten niet slaan..!
(het is moeilijk om het te pikken)
maar het dier is groter en sterker als Jij!
praat tegen hem gaat hij door duw je hem met je gewicht aan de kant.!
steeds opnieuw. begint hij te draaien met zijn kont gewoon rustig meedraaien..
niet in paniek raken gewoon rustig meedraaien!
probeert hij te steigeren gewoon rustig blijven...
en gewoon tegen hem praten alsof het je niks uitmaak
als jij laat ziet datje bang bent ofzo heeft die gewonnen...
en zou het vaker gebeuren...
door middel vaker dingen met je pony te gaan doen..
krijg hij het vertrouwen terug..
als zal dit opgelost worden

veel succes ermee :-)

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 14:39

Ashley1998g schreef:
Ik snap dit is een heel vervelend probleempje...
ik heb een welsh verzorgd die kreeg naar het jaar
ook zulke verschijnzellen!
(bijten.. met de kont draaien.. op je afrennen en gewoon Niet Stoppen)
ik was er altijd al erg bang voor geworden...
er was iemand op stal en die heeft mij uit gelegt
hoe je dit kunt gaan oplossen...
dit is geen 1 2 3 stap..
het kost wel wat tijd voor het probleem opgelost is
sowieso is er iets met je paard wat hij mist
of iets wat hij gezien heeft!
hoe hij jou behandelt behandel je hem terug...
begint hij te bijten niet slaan..!
(het is moeilijk om het te pikken)
maar het dier is groter en sterker als Jij!
praat tegen hem gaat hij door duw je hem met je gewicht aan de kant.!
steeds opnieuw. begint hij te draaien met zijn kont gewoon rustig meedraaien..
niet in paniek raken gewoon rustig meedraaien!
probeert hij te steigeren gewoon rustig blijven...
en gewoon tegen hem praten alsof het je niks uitmaak
als jij laat ziet datje bang bent ofzo heeft die gewonnen...
en zou het vaker gebeuren...
door middel vaker dingen met je pony te gaan doen..
krijg hij het vertrouwen terug..
als zal dit opgelost worden

veel succes ermee :-)

Hmm wat zijn de overlevingskansen???? Haha dit klinkt goed maar in praktijk werk het niet zo. In de honden training weet ik wel slecht gedrag negeren goed gedrag belonen. Maar niet al het gedrag kan je negeren.
Ik werk zelf in de verstandelijke gehandicapten zorg en vraag me af of dieren ook niet gewoon verstandelijk gehandicapt kunnen zijn? Autistische, borderline etc???

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 14:43

anneliesdj schreef:
Zo moeilijk is het verhaal van TS toch niet?
Als je niet wilt geloven wat zij zegt kun je je beter helemaal niet op een forum komen want dan is niets wat het lijkt.

Het is haar beschrijving van het probleem en inderdaad, vaak is het in zulke gevallen ook niet wat het lijkt.

Vandaar ook het advies 'ga naar een professional' en gelukkig staat TS daarvoor open en heeft ze dat advies en de adviezen van anderen opgevolgd en gaat ze dat dus ook doen ipv maar lukraak het dier een slag voor zijn harsens proberen te geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 15:08

paardjes123 schreef:
Haha dit klinkt goed maar in praktijk werk het niet zo. In de honden training weet ik wel slecht gedrag negeren goed gedrag belonen. Maar niet al het gedrag kan je negeren.

Het ligt eraan waarom het dier doet wat het doet.
Ik heb een keer een ruin een knal gegeven omdat hij vond dat ik zijn merrie niet uit de weide mocht halen, en dat best wilde illustreren. Een klap was voldoende. Hij heeft het niet meer gedaan, begreep heel goed waarom die klap was.
Bij mijn merrie sla ik nooit, die was zeker toen ik haar net had, soms respectloos, gewoon onopgevoed gedrag. Moet ik haar slaan? Ik ben heel duidelijk geweest, nee is nee, en ja is ja, en dat moet ik nog heel regelmatig doen, en goed gedrag is braaf vrouwke. Maar zij is veel te sensibel en te heet om te gaan meppen, het is ook geen opzettelijke lompigheid, meer gewoon niet opgevoed, niet weten hoe het hoort. Nu ze de regels kent is ze heel zoet.

Bij een hond die opspringt, draai ik me om, schenk daar geen aandacht aan. Ik wil dat gedrag niet hebben, vind het vervelend, opdringerig gedrag, en je omdraaien is héél duidelijk aangeven dat je dat niet wilt hebben. Ook dan vind ik slaan en schoppen niet nodig.
Vind sowieso dat áls je slaat, je dat dan heel goed moet timen, zodat het dier echt precies weet waar het over gaat, en dan is vaker straffen meestal helemaal niet nodig. Bij honden vind ik het sowieso nonsens, honden snappen het vaak niet, is ook geen hondentaal. Paarden snappen het wel, maar dan moet je timing wel dik in orde zijn, en moet je de signalen ervóór ook geven, boze stem, dreigen.....

Met het paard van TS kan ik geen oordeel geven. Ik ken het paard niet en de situatie niet en TS niet. Ben wel benieuwd naar het vorderingstopic.

mariettek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 15:21

Ehm, misschien een hele vreemde vraag en misschien ook al tussendoor beantwoord, maar...

Komt dit paard nog wel buiten?
Als hij direct uit de opfok (altijd vrij rondlopen) naar een stal komt (grote delen, misschien wel de hele dag, in een hokje opgesloten) dan vind ik dit gedrag niet vreemd. Zeker zo'n jong paard hoort heel veel buiten te lopen in kudde verband.

@TS Als je geen ervaring hebt met jonge paarden en een eerder pak rammel heeft niet gewerkt: Zoek professionele hulp bij jou op stal! Niet zelf verder rommelen. Ook de mensen in dit topic weten de complete situatie niet.

Heel veel succes, geef dit paard niet meteen op, maar zoek wel hulp.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 16:31

Ik heb dit even gevolgd en ben heel benieuwd hoe TS, samen met de bokker die gaat helpen, dit gaat oplossen!
Eigenlijk hoop ik op wat filmpjes foto's!
Al de goedbedoelde adviezen heeft TS en zeker het paard niets aan! Elke situatie is anders en elk moment heeft een andere aanpak nodig.
Niemand weet hoe ervaren TS is, wat paard heeft meegemaakt in zijn jonge leven en ik kon nergens iets vinden over voeding of huisvesting.
Alles met elkaar bekeken geeft soms de oplossing.
Buiten dat ik vind dat geen enkel paard gericht een mens mag slaan, bijten of omver lopen is de handeling van het moment bepalend!
Ik blijf dit even volgen. Wanneer krijg je hulp TS??

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 16:34

Waar woon je TS?

superrizzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 16:36

Jouw paard heeft dringend iemand nodig die de leider over hem kan zijn.
Jij geeft hem onduidelijke signalen waardoor hij denk dat hij over je heen kan walsen.

Dit probleem in zo opgelost met goed grondwerk/parelli.
waar woon je ergens TS ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 16:46

anneliesdj schreef:
russel schreef:
NIet iedere leider van een kudde deelt klappen uit. Mijn jonkie is opgevoed door steeds achteruit te zetten, die heeft wat kmters gemaakt door achteruit te lopen door mijn ruin...pas veel later kwam het dreigende voetje en heel af en toe een mep. Nu na 8 maanden krijgt hij sneller een mep, dan is het de leider duidelijk dat de pup dus bewust voor onbeschoft gedrag, het voordringen en geen plaatsmaken, heeft gekozen.

Mijn leider van de kudde, eentje die absolute respect eist, had bijtwondjes overal door het overmoedige kind van 3 en de kleuters geen haar gekrengt. Wij mensen gaan er op los rammen....denken dat paarden dat ook doen.
Maar je hebt leiders die hun kudde geen haar krenken en leiders die idd er op los knallen met alle gevolgen van dien, dat zijn vaak leiders die niet echt leiders zijn....een eerlijke leider doet dat juist helemaal niet. Die leert zijn kroost, is eerlijk en leidt ze de weg, ook naar het water en het eten...zorgt er juist voor dat het kroost aan zijn trekken komt.

Jammer, maar ik lees dat er toch velen zijn die geen tijd hebben om eens een kudde te observeren....dagelijks is de leider heel de dag bezig met zijn taal en idd is daar ons grondwerk op gebasseerd. Niet op het rammen en bijten.

Je plaatst het niet in de juiste context.
Jij hebt het over een veulen, dat is iets totaal anders, paard van TS is al op een leeftijd dat hij de regels hoort te weten.
En natuurlijk wordt spelerij niet afgekapt, daar gaat het hier ook helemaal niet over. Maar spelen kan ook met respect gebeuren en dat het paard daar een schrammetje aan overhoud betekend echt niet dat er geen respect is.
Als paard van TS bij jou in de kudde kwam en jou alfa overhoop liep om bij het eten te komen dan gaat jouw alfa ook los hoor. Paarden hebben hun grenzen veel beter op rij dan wij, de kuddeleden vragen zich ook echt niet af waarom ze klappen hebben gehad.

Toch jammer dat er velen zijn die maar gewoon aanname's doen en denken dat zij de enigen zijn die ooit een paard in kuddeverband hebben gezien.

Ik heb het over een 3,5 jarige hengst!

linerfa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 16:59

Ik ga nu heeeel veeel bokkers over me heen krijgen, maar wat ik zou doen, was een hele grote zweep pakken.. en het hem als hij me zoo aanvloog als dat jij verteld.. even heeeel goed laten zien dat dit niet de bedoeling is! Dit gaat van kwaad tot erger en als je het een keer goed afstraft is het klaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 17:00

Dat hoop je.
Er zijn ook paarden die je dan het hoekje om helpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 17:04

Overigens vind ik het bijzonder dat een paard zomaar aan valt. Vraag mij ook af of daar niet een bijzondere reden voor is.

Ik zou eens aan de eigenaar vragen waar hij in de kudde heeft gelopen voordat je hem kocht. Misschien was het wel niet een bijster aardig paard en heeft hij daar al niet zo bijster aardig kennis gemaakt met het mens fenomeen en de alles oplossende flinke zweep en duidelijke knallen, desnoods met 4en...

Achtergrond is niet bekend van dit paard begrijp ik, zal wellicht een mooi dier zijn met prachtige bewegingen, en betaalbaar, anders was hij terug gegaan vrees ik.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 17:06

linerfa schreef:
Ik ga nu heeeel veeel bokkers over me heen krijgen, maar wat ik zou doen, was een hele grote zweep pakken.. en het hem als hij me zoo aanvloog als dat jij verteld.. even heeeel goed laten zien dat dit niet de bedoeling is! Dit gaat van kwaad tot erger en als je het een keer goed afstraft is het klaar.

denk je dat dit paard respect heeft voor de zweep?
wat creeer je ermee?

ik denk zelf dat je meer baat hebt bij je houding als begeleider.
je hoort er te staan...vaak alleen maar te kijken
dat zijn kuddeleiders kwaliteiten.

Wil niet zeggen dat ik van het koetiekoetie mentaliteit houd.
ik hou zelf zeker van duidelijkheid , werk veel met hengsten en heb er ook wel eens 1 bijna in mijn nek gehad in de stal.
Op dat moment is een snelle reactie het belangrijkste , samen met je houding
Maar daar zal ze echt begeleiding in moeten krijgen.
Ik vind overigens 2 1/2 jaar errrug jong, om daar al veel mee te doen.
die hoort nog minimaal 1 1/2 jaar onder soortgenootjes te spelen en zijn grenzen te verkennen.

Een paard die terug(achterwaarts) moet? weet je wat dat inhoud in de paardentaal?
dat kan je niet afdwingen .

Laatste stuk was niet op jou reactie hoor ;)

linerfa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 17:10

Deze topic maker geeft zelf al aan, dat ze hem al geprobeerd heeft op zijn plek te zetten om hem een ''mep'' te geven.. denk je nou echt, dat als jij daar met je houding gaat staan dat hij dan niet over je heen loopt? Het maakt mij niet uit hoor.. Hij moet gewoon even heel goed weten wat hij doet dat dat absoluut niet kan, ik zou het absoluut niet tollereren dat een paard naar me zou slaan..