russel schreef:NIet iedere leider van een kudde deelt klappen uit. Mijn jonkie is opgevoed door steeds achteruit te zetten, die heeft wat kmters gemaakt door achteruit te lopen door mijn ruin...pas veel later kwam het dreigende voetje en heel af en toe een mep. Nu na 8 maanden krijgt hij sneller een mep, dan is het de leider duidelijk dat de pup dus bewust voor onbeschoft gedrag, het voordringen en geen plaatsmaken, heeft gekozen.
Mijn leider van de kudde, eentje die absolute respect eist, had bijtwondjes overal door het overmoedige kind van 3 en de kleuters geen haar gekrengt. Wij mensen gaan er op los rammen....denken dat paarden dat ook doen.
Maar je hebt leiders die hun kudde geen haar krenken en leiders die idd er op los knallen met alle gevolgen van dien, dat zijn vaak leiders die niet echt leiders zijn....een eerlijke leider doet dat juist helemaal niet. Die leert zijn kroost, is eerlijk en leidt ze de weg, ook naar het water en het eten...zorgt er juist voor dat het kroost aan zijn trekken komt.
Jammer, maar ik lees dat er toch velen zijn die geen tijd hebben om eens een kudde te observeren....dagelijks is de leider heel de dag bezig met zijn taal en idd is daar ons grondwerk op gebasseerd. Niet op het rammen en bijten.
Je plaatst het niet in de juiste context.
Jij hebt het over een veulen, dat is iets totaal anders, paard van TS is al op een leeftijd dat hij de regels hoort te weten.
En natuurlijk wordt spelerij niet afgekapt, daar gaat het hier ook helemaal niet over. Maar spelen kan ook met respect gebeuren en dat het paard daar een schrammetje aan overhoud betekend echt niet dat er geen respect is.
Als paard van TS bij jou in de kudde kwam en jou alfa overhoop liep om bij het eten te komen dan gaat jouw alfa ook los hoor. Paarden hebben hun grenzen veel beter op rij dan wij, de kuddeleden vragen zich ook echt niet af waarom ze klappen hebben gehad.
Toch jammer dat er velen zijn die maar gewoon aanname's doen en denken dat zij de enigen zijn die ooit een paard in kuddeverband hebben gezien.