een hengst castreren of hengst laten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 14:10

bello2005 schreef:
esther87:

het gaat mij erom dat er genoeg mensen, die echt profiteren van hun dier!.. en als het dier niet meer goed genoeg is, weg moet..
vind je dat eerlijk tegenover je paard ??

En uit het feit dat varekaj wil kijken of ze haar hengst ggk kan krijgen maak jij deze conclusie...maar een beetje kort door de bocht vind je ook niet?? Denk jij dat dekhengsten ongelukkig zijn omdat ze veel moeten dekken? Hell no, die staan te stuiteren als ze weer mogen hoor! T zijn mannen he! En het maakt voor dat paard toevallig geen ene bal uit of zijn eigenaar daarvoor betaald krijgt ofniet...daar word het echt niet minder lekker van.

Edit: en wat betreft het wegmoeten, ga eens even googelen op verschillende oudere dekhengsten...die worden echt niet 'weggedaan' hoor.
Laatst bijgewerkt door 0000 op 09-09-11 14:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 14:10

bello2005 schreef:
esther87:

het gaat mij erom dat er genoeg mensen, die echt profiteren van hun dier!.. en als het dier niet meer goed genoeg is, weg moet..
vind je dat eerlijk tegenover je paard ??

En waarom niet? Als ik iets van een paard verlang wat hij niet kan, dan is de kans groot dat ik hem in de vernieling rijdt.
Als karakters echt botsen, dan doe ik ons allebei geen plezier als we tot in lengte van dagen tot elkaar verdoemd blijven.
Mensen mogen tegenwoordig scheiden als een huwelijk niet lukt. Paarden mogen van eigenaar veranderen als er geen klik is, ambities niet meer matchen of het anderzins niet meer lukt om het dier aan te houden (tijd, werk, financieel)

Op het moment dat een dier niet kan wat ik van hem wil, dan kan ik twee dingen doen: mijn doelstelling aanpassen of een andere eigenaar zoeken die wel bij hem past.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 09-09-11 14:12, in het totaal 1 keer bewerkt

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 14:11

barcelano:

ik zeg ook niet dat iedereen het doet.. maar er zijn dr helaas genoeg

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 14:12

Cassidy schreef:
bello2005 schreef:
wat ik nu ga zeggen is misschien zeer kort door de bocht maar:
stel je hebt een hond.. en je laat je hond bewijze van 5 keer ( of vaker) dekken op een jaar omdat jij dan extra geld hebt, is toch ook echt profiteren van je beestje.. en het dier word er echt niet gezonder op.

Whoehaha, jij wilt een hengst, maar van dekken wordt een dier niet gezonder?
O, veeg me op, briljant gewoon!

Ik herhaal mezelf even :+

Nee je laat ze een paard waardig bestaan leiden en dat is waar dieren aan denken.Voortplanten........

wat ik ook al eerder zei het zit voor geprogameerd.

Ik zie het zelfs aan mijn merrie.
Die hangt nu al aan me hengst staan naast elkaar.
Dat is echt niet omdat ze hem zo lief vind die s l......bak :+

En dat vind ik eerlijk tegenover het paard wat cassidy zegt.
waarom houden als je er niks mee kan of meer mee hebt....
Je gaat je toch een andere houding geven onbewust.

Zo zeg ik altijd op het moment dat ik bang wordt van een paard wat ik heb....
Ruil ik hem in voor eentje waar mee ik nog veelplezier mee kan hebben.

En als die hengst echt de potentie heeft om dekhengst te worden en bijdraagt.....
Mischien dat ik hem dan verleasd, want een fokkerij kan zo hengst vaak meer bieden dan een pensionstal...

De toekomst zal het leren hoe alles loopt met of zonder zaakie :+
Laatst bijgewerkt door Barcelano op 09-09-11 14:16, in het totaal 1 keer bewerkt

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 14:13

de weg die je in ieder topic wat betrekking heeft op hengsten predikt

jou favo quote
Cassidy schreef:
Good stallions make great geldings.

een pirelli quote
het is van jou bij velen bekend dat jij graag bijna alle hengsten geruind ziet om dat in jou ogen maar weinig zijn die er mee om kunnen gaan en dat jij alle hengsten zielig vind

dit is dus gewoon niet waar dit heeft niets met geslacht te maken maar met de eigenaar van de paarden
als die besluit zijn paarden 24/7 op stal te houden doet ie dat
is dit nou toevallig een hengst zou ie gelijk gecastreerd moeten worden?, of ligt dit bij de keuze van de eigenaar?

misschien moet jij je oogkleppen eens af doen en om je heen kijken
er zijn 1001 manieren om dieren te houden niet allemaal even briljant misschien maar langer niet allemaal slecht

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 14:14

bello2005... ik snap je standpunt niet zo :') het slaat als een tang op een varken. Hengsten (en honden) vinden dekken heerlijk, denk je dat ze het met tegenzin doen ofzo? dat ze gedwongen worden? :)) ga eens een dekstation bezoeken en kijk of de hengsten op de bok of merries getrokken moeten worden of dat ze er op springen. Daarbij is dekken goed voor het zaakje, zo blijft die goed verzorgd en schoon :j

Pashon

Bello2005 vat mij niet verkeerd op maar met jou 23 jaar heb je echt niet alle wijsheid in pacht en zeker niet alle soorten hengsten in handen gehad omdat je op diverse stallen gewerkt hebt. De meeste hengstenhouders laten niet eens jan en alleman met hun hengsten aan de wandel gaan, simpelweg omdat het niet vertrouwd is.

Inderdaad een nog niet gedekte hengst weet donders goed wat hij met zijn 5e been moet doen en gebruiken als hij de kans krijgt ook zeker weten.
Ik vind het niet eerlijk naar het paard toe om hem hengst te laten terwijl hij niet dekt en zeker niet als hij niet goedgekeurd is.

@ forumster wie verwijsd er naar een nader topic?

bello2005

haha srry,, ik moet ff lache met je opmerking van .. s l ... bak hihi

ik snap je punt.. maar zoals ik ook al vertelde die van mij heeft 2 keer mogen dekken en hij kan nog langs een hengstige merrie staan en hij staat er bij en hij keek er na..

kijk ik snap ook best dat het ene ras anders is dan het andere.. maar.. toch blijf ik bij mn standpunt
OPVOEDING en CONCEQUENTIE

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 14:15

bello2005 schreef:
cassidy:

je leest het fout
hier gaat het over het vrouwelijk geslacht
zal ik eens ieder jaar een jongen op jou los laten dat je ieder jaar weer zwanger bent
wedde dat je niet gezonder word ??
zoiets noemt men profiteren van het dier
en is het dier niet meer goed genoeg dan kan het dier oprotten ..

Waar komt nou ineens dat vrouwelijk geslacht vandaan?
Je had toch een hengst en we hadden het hier over hengsten?
Daarbij, als een merrie niet klaar is voor een veulen, dan wordt ze niet drachtig.
In de natuur is het zo geregeld dat een merrie ieder jaar een veulen kan krijgen. Heeft ze een jaartje rust nodig, dan blijft ze gust. Kan het lichaam het niet aan, dito.

Een hengst of een reu gaat echt niet ongezonder worden als hij veel dekt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 14:15

Ik wil er voor Bello ook nog even aan toevoegen dat ik er absoluut een punt van wil maken dt mijn hengst ook hengstwaardig en paardwaardig door het leven kan gaan. Als daar op eender welke manier ook maar verandering in komt omdat hij hengst is, dan laat ik 'm ruinen.

Nu zal hij bij een hengstenhouder ook niet 24/7 in de weide mogen met vriendjes als hij ooit GGK raakt, maar het is dan nog steeds beter dan bij een particulier die gewoon een hengst wil "voor de heb" en het beest 23/7 opsluit in een stal, er niks mee doet en alles van comfort ontzegt in de vorm van weidegang en sociaal contact.

@Esther: ik ga dus even tijdelijk 2 hengsten bij elkaar hebben staan, maar de kleinste ervan wordt zo spoedig mogelijk gecastreerd. Ik ben wel degelijk op de hoogte van de risico's en vandaar dat ik ook absoluut weiger om de kleinste hengst te laten. Er is ook helemaal geen reden toe. Ik hou het dan ook echt wel in de gaten en bij het minste probleem kan ik daar een mouw aan passen :) Daarvoor neem ik dan ook bewust de verantwoordleijkheid op me, het is niet dat ik het doe "voor de lol".

Daarnaast ben ik er me ook nog eens flink van bewust dat er een aardige kostenplaat bij komt als je een hengst wil voorstellen op keuringen en ook als hij GGK wordt. Ligt dat bedrag te hoog of lijkt het echt niet rendabel te zijn, dan gaat hij ook de dekkingen niet in, punt uit. Paard is er in eerste instantie nog altijd voor mijn plezier en heb geen zin om me daar failliet aan te betalen. Da's dan jammer.

Ken het paard intussen al bijna 3 jaar, vanaf dag 1 dat hij in eigendom was van mijn ex en we er samen voor zorgden tot de dag van overkoop en ik nu eigenaar ben heb ik me hier regelmatig mee beziggehouden. Hij is nu 3, we kunnen er stilaan mee aan het werk en ik ga dan ook eerst op verschillende plaatsen mijn oor te luister leggen naar wat de kosten zijn en de overige opties eer ik de definitieve belissing neem.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 14:19

Cassidy schreef:
bello2005 schreef:
cassidy:

je leest het fout
hier gaat het over het vrouwelijk geslacht
zal ik eens ieder jaar een jongen op jou los laten dat je ieder jaar weer zwanger bent
wedde dat je niet gezonder word ??
zoiets noemt men profiteren van het dier
en is het dier niet meer goed genoeg dan kan het dier oprotten ..

Waar komt nou ineens dat vrouwelijk geslacht vandaan?
Je had toch een hengst en we hadden het hier over hengsten?
Daarbij, als een merrie niet klaar is voor een veulen, dan wordt ze niet drachtig.
In de natuur is het zo geregeld dat een merrie ieder jaar een veulen kan krijgen. Heeft ze een jaartje rust nodig, dan blijft ze gust. Kan het lichaam het niet aan, dito.

Een hengst of een reu gaat echt niet ongezonder worden als hij veel dekt.

Dat kwam door mij :+
dat zowel merries en hengsten geprogameerd zijn door moeder natuur.

En als het zielig is om van je hengst te profiteren waarom dan van een merrie niet als je er een veulen mee fokt.

De paarden zullen het niet erg vinden, ze doen waarvoor ze gemaakt zijn........

Vandaar dat ik het niets te maken vind hebben met profiteren.

En toen kwam ik met het voorbeeld dat mijn merrie zo aan me hengst hangt en dat het niet is omdat ze hem zo lief vind 8-)

Wij mensen hebben bepaalde gevoelens en die hebben dieren ook alleen hebben zij een doel 8-) :+

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 14:21

Varekaj schreef:
Ik wil er voor Bello ook nog even aan toevoegen dat ik er absoluut een punt van wil maken dt mijn hengst ook hengstwaardig en paardwaardig door het leven kan gaan. Als daar op eender welke manier ook maar verandering in komt omdat hij hengst is, dan laat ik 'm ruinen.

Nu zal hij bij een hengstenhouder ook niet 24/7 in de weide mogen met vriendjes als hij ooit GGK raakt, maar het is dan nog steeds beter dan bij een particulier die gewoon een hengst wil "voor de heb" en het beest 23/7 opsluit in een stal, er niks mee doet en alles van comfort ontzegt in de vorm van weidegang en sociaal contact.

@Esther: ik ga dus even tijdelijk 2 hengsten bij elkaar hebben staan, maar de kleinste ervan wordt zo spoedig mogelijk gecastreerd. Ik ben wel degelijk op de hoogte van de risico's en vandaar dat ik ook absoluut weiger om de kleinste hengst te laten. Er is ook helemaal geen reden toe. Ik hou het dan ook echt wel in de gaten en bij het minste probleem kan ik daar een mouw aan passen :) Daarvoor neem ik dan ook bewust de verantwoordleijkheid op me, het is niet dat ik het doe "voor de lol".

Daarnaast ben ik er me ook nog eens flink van bewust dat er een aardige kostenplaat bij komt als je een hengst wil voorstellen op keuringen en ook als hij GGK wordt. Ligt dat bedrag te hoog of lijkt het echt niet rendabel te zijn, dan gaat hij ook de dekkingen niet in, punt uit. Paard is er in eerste instantie nog altijd voor mijn plezier en heb geen zin om me daar failliet aan te betalen. Da's dan jammer.

Ken het paard intussen al bijna 3 jaar, vanaf dag 1 dat hij in eigendom was van mijn ex en we er samen voor zorgden tot de dag van overkoop en ik nu eigenaar ben heb ik me hier regelmatig mee beziggehouden. Hij is nu 3, we kunnen er stilaan mee aan het werk en ik ga dan ook eerst op verschillende plaatsen mijn oor te luister leggen naar wat de kosten zijn en de overige opties eer ik de definitieve belissing neem.

Ik doelde niet op jouw hoor, dat van die kosten was vooral een reactie op de opmerking van bello over dat je van je paard wilde profiteren...humoristisch gewoon.
En een jonger hengstje erbij kan best, zeker zolang er geen merries in het spel zijn, maar ik had een aantal blz terug ook iets gelezen over twee (naar ik dacht) volwassen hengsten die doorlopend bij elkaar staan, dat is imo gewoon tegennatuurlijk en meer geluk als wijsheid als dat goed blijft gaan...
Ach, eigenlijk moet ik me hier ook gewoon niet mee bemoeien ;) maar ik kan het soms gewoon niet laten...hoe heerlijk simpel kunnen mensen denken....gewoon goed opvoeden en daarmee zijn alle hormonen onder controle en komen ze noooit meer onverwacht uit de hoek. Yeah right. Tot zover mijn bijdrage. Varekaj, veel succes!

dg01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 14:24

Wij hebben sinds kort zelf een jaarling hengst hij had eigenlijk al
gecastereerd moeten zijn. Omdat hij nu al goed weet wat een hengstige merrie is.
We hebben met zijn gedrag geen problemen maar het is leuker voor
hem om met meer andere paarden kan spelen.
De veearts zei tegen ons dat hij het eigenlijk beste zo rond het jaar gecastereerd had
kunnen worden.
Wij gaan niet met hem fokken dus waarom zouden we hem pesten met die hengstige
merries in de buurt.

Iedereen is natuurlijk vrij om te doen wat hij/zij wil.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 14:26

Mijn hengst is er net 3 en het opdondertje dat erbij komt is 5 of 6, dus ook geen jong ding meer. In elk geval is er geen sociaal contact mogelijk met de merrie zolang ze beiden hengst zijn.

Mijn 3-jaars is tot op heden ook redelijk nuchter op dat vlak. Ik moet er vaak mee langs een weide waar altijd een dekhengst op staat met enkele andere merries om te dekken (zo'n boerendekkingen van om de hoek voor de extra cent). Zelfs als die merries enorm hengstig zijn en de dekhengst hem komt uitdagen langs de draad, waarbij het paadje 3m breed is en slechts ik tussen de beide hengsten zit en de draad reageert hij niet. Hij kijkt, hij snuift, hij bromt een keer en loopt gewoon door. Hij weet ook dat hij het niet zou moeten proberen. Heb er dus wel vertrouwen in dat voor die 2 weekjes goed moet lukken :)

Vind het best een leuke discussie, maar moet nu even naar oma toe, dus ik spring later wel weer bij :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 14:27

rommulus schreef:
de weg die je in ieder topic wat betrekking heeft op hengsten predikt

jou favo quote
Cassidy schreef:
Good stallions make great geldings.

een pirelli quote
het is van jou bij velen bekend dat jij graag bijna alle hengsten geruind ziet om dat in jou ogen maar weinig zijn die er mee om kunnen gaan en dat jij alle hengsten zielig vind

dit is dus gewoon niet waar dit heeft niets met geslacht te maken maar met de eigenaar van de paarden
als die besluit zijn paarden 24/7 op stal te houden doet ie dat
is dit nou toevallig een hengst zou ie gelijk gecastreerd moeten worden?, of ligt dit bij de keuze van de eigenaar?

misschien moet jij je oogkleppen eens af doen en om je heen kijken
er zijn 1001 manieren om dieren te houden niet allemaal even briljant misschien maar langer niet allemaal slecht

De beste man heet PARELLI, niet Pirelli.
Ik vind hengsten echt niet zielig hoor...ook niet als hij 22 uur per dag op stal zou moeten staan (ik gun hem dan wel dat hij dagelijks zeker 2 uur eruit komt, al is het stapmolen, poetsen, zadelen, rijden, verzorgen etc).
Het probleem is dat je dat 24 uur op stal aan het gedrag gaat merken, en ik ze toch ook wat weidegang zou gunnen, zonnetje op hun bol, lekker grasjes eten, even lekker paard zijn. Stukje hollen, lekker rollen...kan ik met plezier naar kijken.
Maar als er echt hard en dagelijks met een paard gewerkt wordt, zodat ze uitgebalanceerd zijn in dat koppie en hun energie gericht kwijt kunnen, zul je mij niet horen.
Hoe vaak wordt dat echt gedaan?
Hoe vaak staan hengsten niet in een donkere stal, komen naar buiten om te dekken of eventueel voor een fotoshoot, soms op 5 benen, gillend en knipperend met hun ogen tegen de felle zon?

Jij roept dat jij de indruk krijgt dat ik vind dat niet iedereen met een hengst om kan gaan.
En ja, dat is mijn mening. Ben er zelf ook een van. En ik heb genoeg hengsten in mijn omgeving meegemaakt om verschillende manieren van huisvesten en uitwerking op het paard te kunnen beoordelen. Ik krijg de indruk dat je niet helemaal doorhebt wat mijn ervaringen op dat gebied allemaal zijn. Die 1001 mogelijkheden om paarden te houden, en die honderden rassen en temperamenten waar je mee geconfronteerd kunt worden, daar hou ik bij dergelijke uitspraken gerust rekening mee.

En voordat ik weer ga herhalen wat anderen ook bevestigen in dit topic voor jou de vraag: heb je het hele topic doorgelezen?
Zo nee, zou je dat dan alsnog willen doen?
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 09-09-11 14:30, in het totaal 1 keer bewerkt

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 14:27

cassidy:

nou dan zijn we daarover eens!
dat jij JOU mening hebt en ik de MIJNE..
ja, nadat je 100de euros aan je paard hebt verdient past je paard ineens niet meer bij je
haha laat me niet lache ..
het klikt of het klikt niet, en daar kom je niet pas achter als je al genoeg euros aan hem hebt verdient

het gaat erom dat je profiteerd.. en daar ben ik tegen!! daarom dat ik het vrouwelijk geslacht hierbij betrek

esther:

daar misschien niet, maar bij genoeg andere stallen of particulieren wel
en op genoeg stallen zijn er ook genoeg paarden die bijv niet meer goed zijn in de sport ook zomaar weg gaan
beetje triest niet ??
een dier is geen voorwerp

pashon:

ik snap je punt.. maar dan nog.. opvoeding en concequentie.. daar kom je al heel ver mee

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 14:28

Een hengst hoeft echt niet persé goedgekeurd te zijn om de mogelijkheid te hebben om te dekken hoor. ;)
Ik heb mijn merrie laten dekken door een niet goedgekeurde hengst.
Ik heb er mijn paard voor naar de andere kant van het land moeten brengen. Hengst is eigendom van een zeer gerespecteerd fokker en de buurmannen van betreffende hengst, waren toevallig wel gekeurde hengsten. Dus ik had maar te zeggen dewelke ik wilde. En toch voor die ene niet gekeurde gekozen. :D
En ook in de rest van't land genoeg gekeurde hengsten die goedkoper zijn dan degene die ik gebruikt heb trouwens...
En mijn merrie is niet de enige die hij te dekken had... ;)
Call me crazy, maar ik ben nog steeds heel blij met mijn keuze en kan niet wachten tot mijn veulen geboren wordt.

Niet iedereen heeft dezelfde doelen met het fokken van een veulen.
Ik persoonlijk wilde mijn volgende rijpaard fokken uit mijn eigen geliefde merrie. Haar opvolger. En heb daarom een hengst gezocht die mij aansprak en volgens mij leuk bij mijn merrie paste.
Papieren zijn dan niet belangrijk. Het ging mij om het paard en het gevoel dat ik erbij kreeg.

Ik zou het bijvoorbeeld ook zonde vinden dat een paard als Mooni geruind zou worden.
Dat is ook een erg aansprekend dier. Hij heeft uitstraling + een leuke niet veel voorkomende kleur.
Waarom zou zo'n paard niet af en toe een merrie kunnen/mogen dekken?
Waarom zou je dan zo'n dier persé moeten ruinen als er geen andere reden is dan alleen het feit dat hij wel genoeg te dekken zou hebben?
Wat is er mis om zo'n dier aan te bieden als vaderdier? Ook al heeft hij niet het NK gewonnen of is het geen keuringskampioen, of dekt hij misschien 1 merrie per jaar. Daar kunnen toch best leuke veulens van komen en er zijn genoeg mensen die helemaal happy zijn met een leuk aansprekend ongecompliceerd paardje met misschien nog eens een leuk kleurtje. ;)

Er zijn trouwens genoeg (dek)hengsten die niet dekken of maar heel occasioneel en volkomen happy zijn met de situatie.
Bij Iberiërs is het nog altijd de gewoonte om met hengsten te rijden. En bij de QH's en Arabieren heb je er ook genoeg.

Dus ik zou het van het paard laten afhangen.
Zolang je je hengst in goede omstandigheden kan houden en hij zichzelf niet in de weg zit, waarom zou je dan? :?

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 14:28

varekaj:

en daarom moet iemand die een hengst aanschaft weten wat hij aanschaft,,
en daarom gaat het bij de meeste fout

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 14:34

barcelano:

maar stel, ik zal er voor zorgen dat jij iedere keer zwanger raakt als het kan
je lichaam krijgt totaal geen rust.. zou je daar gezonder en beter van worden ?
een lichaam moet ook helen..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 14:36

bello2005 schreef:
cassidy:

nou dan zijn we daarover eens!
dat jij JOU mening hebt en ik de MIJNE..
ja, nadat je 100de euros aan je paard hebt verdient past je paard ineens niet meer bij je
haha laat me niet lache ..
het klikt of het klikt niet, en daar kom je niet pas achter als je al genoeg euros aan hem hebt verdient

het gaat erom dat je profiteerd.. en daar ben ik tegen!! daarom dat ik het vrouwelijk geslacht hierbij betrek

En een paard dat de ambities van zijn ruiter niet waar kan maken? Dat heeft niets met klikken te maken, maar alles met het heelhouden van het paard.
Jij groeit als ruiter en het paard groeit als het goed is mee. Alleen kan een paard soms het talent niet hebben voor het hogere werk, en dan is het niet eerlijk om door te pushen.
In het traject naar dat niveau waar je je op dat moment bevindt en waar het paard niet meer overheen kan, kan er gerust geld verdiend worden. Het houden en rijden van paarden is duur genoeg.
Op het moment dat je je paard aan gort rijdt omdat anderen vinden dat jij je paard vooral niet mag verkopen omdat je dan van hem profiteert, ben je verkeerd bezig.

Maar waarom blijf je nou doorzeuren over dat profiteren van een dier?

Zou zou iedereen die in de paarden werkt en daar zijn brood in verdient van paarden profiteren.
Ik ben blij met iedereen die een jong paard fokt en inrijdt en later met winst verkoopt zodat mensen die niet goed zijn in het beleren van paarden een fijn leerpaard hebben. Jij profiteert ook van het fokproduct van een ander, want anders had jij geen paarden in het land staan. Toch?
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 09-09-11 14:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 14:38

bello2005 schreef:
barcelano:

:+
Even aangenomen dat je ook een meisje bent :+
Denk niet dat er kinderen uit komen :+

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 14:39

Pashon schreef:
@ forumster wie verwijsd er naar een nader topic?

de openingspost, 1e regel

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 14:41

bello2005 schreef:
barcelano:

Als je lichaam het niet aan zou kunnen, dan gaat het niet gebeuren.
Er zijn vrouwen die zich helemaal top voelen tijdens de zwangerschappen, die het hele leven het liefst zwanger zouden zijn.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 14:42

wat mijn punt is,dat er gezegt word over een andere bokker dat zei koudbloed paarden heeft en deze dus anders zijn als volbloed hengsten die vol geduwd worden met kracht voer.dat is nog al logische maar een volbloed hengst die buiten zou komen en niet vol geduwd werd met kracht voer is ook een stuk rustiger.en dan hoeft het niet eens een hengst te zijn.als ik mijn volbloed merrie opsluit en flink krachtvoer geef ja dan worden ze van zelf wel onhandelbaar.dus heeft niks met hengsten te maken.maar wel aan de omstandigheden waar een paard in leeft heb.hengsten gehad en die behandel ik het zelfde als onze merrie's,en dan heb je nog een braver hengst,dan merrie vaker.maar zo vind iedereen iets anders.maar ik vind dat hengsten ook recht hebben op een fijn leven,en ze niet altijd als gevaarlijk bestempeld moeten worden
Cassidy schreef:
keona schreef:
ja als je volbloeden hoog in het krachtvoer zet en dan ook nog zeker op stal houd,dan vraag je er toch ook zelf om,en dat heeft niks met hengst/merrie/ruin te maken

What is you point? Nederland is te klein om ieder paard wat hier rondloopt volledige weidegang te bieden. Een sportpaard gaat echt niet beter presteren als hij 24 uur per dag 7 dagen in de week, met zijn toet in de zon en een flinke grasbuik op het land staat, in de winter een berenvacht ontwikkelt waardoor hij serieus door de hitte van bevangen zou worden als hij daarmee aan het werk wordt gezet. Dekhengsten moeten presteren, anders komen er geen dekkingen.

Cassidy

Re: een hengst castreren of hengst laten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 14:48

@ Keona, daarom roep ik ook dat je hengsten een paardwaardig bestaan moet geven. Met hard werk, respect voor de mens, soortgenootjes, weidegang enz. Op het moment dat aan een van deze aspecten niet wordt voldaan, is het dier uit balans. Mentaal en lichamelijk.

Het ene ras kan makkelijker tegen krachtvoer dan het andere. Maar als je je paard hard aan het werk zet, moet je ervoor zorgen dat er genoeg voedingsstoffen gegeven worden. Dus moet er voer in, voldoende voer in. Op alleen hooi of voordroog gaat een sportpaard het niet redden.