Ik wil er voor Bello ook nog even aan toevoegen dat ik er absoluut een punt van wil maken dt mijn hengst ook hengstwaardig en paardwaardig door het leven kan gaan. Als daar op eender welke manier ook maar verandering in komt omdat hij hengst is, dan laat ik 'm ruinen.
Nu zal hij bij een hengstenhouder ook niet 24/7 in de weide mogen met vriendjes als hij ooit GGK raakt, maar het is dan nog steeds beter dan bij een particulier die gewoon een hengst wil "voor de heb" en het beest 23/7 opsluit in een stal, er niks mee doet en alles van comfort ontzegt in de vorm van weidegang en sociaal contact.
@Esther: ik ga dus even tijdelijk 2 hengsten bij elkaar hebben staan, maar de kleinste ervan wordt zo spoedig mogelijk gecastreerd. Ik ben wel degelijk op de hoogte van de risico's en vandaar dat ik ook absoluut weiger om de kleinste hengst te laten. Er is ook helemaal geen reden toe. Ik hou het dan ook echt wel in de gaten en bij het minste probleem kan ik daar een mouw aan passen

Daarvoor neem ik dan ook bewust de verantwoordleijkheid op me, het is niet dat ik het doe "voor de lol".
Daarnaast ben ik er me ook nog eens flink van bewust dat er een aardige kostenplaat bij komt als je een hengst wil voorstellen op keuringen en ook als hij GGK wordt. Ligt dat bedrag te hoog of lijkt het echt niet rendabel te zijn, dan gaat hij ook de dekkingen niet in, punt uit. Paard is er in eerste instantie nog altijd voor mijn plezier en heb geen zin om me daar failliet aan te betalen. Da's dan jammer.
Ken het paard intussen al bijna 3 jaar, vanaf dag 1 dat hij in eigendom was van mijn ex en we er samen voor zorgden tot de dag van overkoop en ik nu eigenaar ben heb ik me hier regelmatig mee beziggehouden. Hij is nu 3, we kunnen er stilaan mee aan het werk en ik ga dan ook eerst op verschillende plaatsen mijn oor te luister leggen naar wat de kosten zijn en de overige opties eer ik de definitieve belissing neem.