Een paard dat 24/7 in de wei staat en niet gereden wordt ..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 13:47

mika11 schreef:
Maar het gaat er helemaal niet over dat een paard 24/7 of dagdelen op stal staat.

Het gaat erom dat zelfs paarden die 24/7 buiten staan dingen tekort kunnen komen.
Zelfs als ze verder goed te eten en te drinken hebben.
Dat betekent niet dat ze dan perse gereden moeten worden.
Er zijn zoveel andere dingen.

Eigenlijk moet de vraag zijn:
Hoe hou je een paard die 24/7 buiten leeft lichamelijk en geestelijk gezond?

Om antwoord te geven op je vraag zoals ik het zie, niets!
Mijn paard kan doen wat ze wil in het land, draven, galloperen, liggen, knuffelen enz. Ze is hartstikke gezond! Gras, water en in de winter kuil, ze doet het er prima op!

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 13:50

Mijn haf staat de komende 5 weken ook 24/7 op de wei (tenzij het echt slecht weer wordt). Ze heeft artrose wat pas ontdekt is en moet 6 weken rust houden, aangezien ze geen malloot is op het land staat ze nu lekker met een maatje in de wei :)
Maar ik ga er elke dag minimaal één keer heen, neusje insmeren met zonnebrand, vliegenmasker om/af, deken om/af, graaskorf om/af, waterbak bijvullen en natuurlijk gewoon even knuffelen.

Dit vind ik niet zielig, wanneer de eigenaar niet of nauwelijks naar het paard omkijkt, vind ik het dat wel!

Tempus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 13:52

Mijn paarden staan ook 24/7 op wei ( buiten die die ik rij die staat op pension). Ze hebben een stal waar ze kunnen gaan schuilen ( doen ze veel nu met de beestjes) en er zijn bomen waar ze onder kunnen gaan staan. Ik controleer elke dag of ze nog water hebben en ik voer ze in de winter hooi bij. Ook kijk ik ze elke dag na op wondjes en de hoeven worden bijgehouden. Ik ga wel zeggen veel doe ik er niet meer mee, buiten wat knuffelen hier en daar, poesten doe ik zelden ( ze houden zichzelf goed proper, enkel die staart en manen af en toe uit kammen) vooral als ze ruien. Mijn paard geeft er niet echt om heb ik de indruk. Die is even gelukkig ( zelfs gelukkiger) denk ik als toen ik hem op pension had staan en elke dag reed.

Tempus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 13:53

Aranel schreef:
Mijn haf staat de komende 5 weken ook 24/7 op de wei (tenzij het echt slecht weer wordt). Ze heeft artrose wat pas ontdekt is en moet 6 weken rust houden, aangezien ze geen malloot is op het land staat ze nu lekker met een maatje in de wei :)
Maar ik ga er elke dag minimaal één keer heen, neusje insmeren met zonnebrand, vliegenmasker om/af, deken om/af, graaskorf om/af, waterbak bijvullen en natuurlijk gewoon even knuffelen.

Dit vind ik niet zielig, wanneer de eigenaar niet of nauwelijks naar het paard omkijkt, vind ik het dat wel!

effe oftopic, maar waarom moet ze rust met artrose? Gelukkig kan ze op de wei, want op beweging is juist goed bij artrose

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 13:54

Ik denk niet dat het aan de kleur van een paard ligt, hoor.... Ik denk eerder hun lichaamsgeur ofzo, net als bij mensen?
Mijn paard had de eerste twee jaar hele vliegenzwermen op zijn koppie bij heel warm weer, dus toen kocht ik die kap. Maar hij heeft er nu amper last van, rara, hoe kan dat? Ik heb geen idee..... Vorig jaar had hij onstoken ogen vanwege een virus en daar kwamen vliegen wel op af uiteindelijk, dus heeft hij weer een paar weken met die kap op gelopen en heb ik een zalfje gebruikt, die goed werkte. Daarna was het over en kon dat ding weer lekker af. Maar het is verschillend......

Wat ik wel heb gezien..... en dat vond ik heel zielig. Twee jaar terug werd er een KWPNer bij ons op het land gedropt, wegens een peesblessure. Zo'n paard wat haar hele leven op stal had gestaan. Ze stond helemaal alleen de eerste dagen, zocht geen aansluiting bij de kudde en dat ging prima, want op ons land kunnen rustig twee kuddes leven ;) . Ze werd verrot gestoken, echt overal bulten op dat lijf. En helaas, niemand deed er wat aan, want de eigenaresse kwam nooit kijken en mijn stalbazin bemoeit zich daar niet mee ;( . Maar goed, na een paar dagen werd die merrie gewoon 'opgehaald' door mijn paard (dat is een ruin en dol op merries :D ) en geintroduceerd in de kudde. Geen enkel probleem, ze werd zo opgenomen. Al bleef ze erg op de achtergrond, maar ze stond niet meer alleen en je zag dat ze weer een beetje leerde hoe het is om 'paard' te zijn. Ze was de grootste van de groep, maar wel de minst dominante.

Die bulten gingen op een gegeven moment ook weg. Godzijdank! Het kwam helemaal goed. Helaas werd ze na twee maanden weer opgehaald en ik heb haar nooit meer terug gezien. Ik ben nooit vergeten hoe triest ze erbij stond die eerste dagen en hoe ze opbloeide buiten. Ondanks het pittige begin (niet weten wat te doen op dat land en die insecten).

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 13:54

Twiggy2008 schreef:
Dazen zitten hier niet zoveel nee, valt erg mee. Wij hebben wel de knuttentijd gehad (mei/juni), maar dat is prima te doen, hoor.
Als je paard gek wordt van de insecten, dat is natuurlijk verschrikkelijk. Ben ik helemaal met je eens. Maar dat is hier niet aan de orde.

De eigenaren laten de paarden gewoon staan. De meesten hebben wel wat bomen/struiken naast het land, maar het ligt er ook aan hoe de zon staat. Wat mij al jaren opvalt is dat de paarden gewoon niet schuilen. Ze gaan middenin de zon staan, middenin het land. :+
En maar grazen. :D

dan heb jij heel veel geluk. Ik ben de paarden binnen gaan zetten op die dagen toen ze voor de 3de keer de hele omheining sloopte om weg te komen van de dazen. Sommige hadden er wel een stuk of 20 op zich zitten.
Helemaal gek werden ze van die beesten
Ik ben nog bezig geweest om bomen te mogen planten op mijn land, dan kunnen ze wel buiten blijven omdat ze dan minder last hebben van de dazen, maar dat mocht niet van de gemeente.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 13:56

[quote="Tempus]
effe oftopic, maar waarom moet ze rust met artrose? Gelukkig kan ze op de wei, want op beweging is juist goed bij artrose[/quote]

Ja ik zag al dat ik het er niet goed had neergezet :+
De DA zei dat ik 6 weken niets met haar mocht doen, af en toe stappen op een zachte ondergrond. Toen vroeg ik dus of ze dat ook op het land kon met muilkorf om en dat vond 'ie prima :j

Tempus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 14:00

Aranel schreef:
[

Aahzo, ja dat is ook 'rust' eigenlijk he :)

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 14:00

tjoppie schreef:
ik vind 24/7/365 buiten altijd mishandeling.
Paarden hebben het op warme zonnige zomerdagen prettiger op stal waar het koel is. Of met langdurige vorst en sneeuw is het ook prettiger voor ze op stal, al is het alleen maar voor de ondergrond. Ik vind het zowizo altijd mishandeling als een paard geen schuilgelegenheid heeft. Buiten prima, heel goed maar wel verantwoord richting het paard, en daar schort het nog al eens aan.

Mijn paard heeft helemaal nergens last van zelfs niet op bloedhete dagen, ze staan lekker op groot open veld, er waait altijd een aangenaam wind, nooit zijn ze bezweet en of lusteloos maar wel altijd aan het scharrelen en of waken als de ander slaapt en of ze gaan steeds met elkaar kroelen en hebben altijd aandacht voor mensen die de wei in komen, ze zeggen ze altijd ff gedag en dan gaan ze gelijk meteen hun eigen gang. Maar 24/7 in de winter, daar hou ik ook niet van, maar dan mogen ze ook niet het land meer op vanaf 1 okt of zolang t weer en de bodem het toelaat staan ze overdag op t land maar gaan savonds op stal en in de winter in de paddock met vriendje of vriendin en een stal, echt perfect hier, niks te klagen voor mij en mijn paard ook niet.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 14:01

tjoppie schreef:
dan heb jij heel veel geluk. Ik ben de paarden binnen gaan zetten op die dagen toen ze voor de 3de keer de hele omheining sloopte om weg te komen van de dazen. Sommige hadden er wel een stuk of 20 op zich zitten.
Helemaal gek werden ze van die beesten
Ik ben nog bezig geweest om bomen te mogen planten op mijn land, dan kunnen ze wel buiten blijven omdat ze dan minder last hebben van de dazen, maar dat mocht niet van de gemeente.

Maar dan snap ik jouw insteek wat beter, als je paarden daar zo'n last van hebben. Lijkt me echt verschrikkelijk :j . Wij hebben dat hier niet (ik zit tussen Hilversum en Utrecht, dat gebied). Terwijl hier in Loosdrecht echt veel insecten zijn, hoor, met al dat water, bos, heide en weiland hier in de buurt. Ik kom op alle tijdstippen bij de paarden hier. Wat ook scheelt is dat er vaak een briesje is op het land. Haal ik mijn paard uit het land om hem in de schaduw (in de stalgang bij ons) even te poetsen, wordt hij gekker van die k.tvliegjes die in de stal leven. Die zijn veel irritanter. :+

Ja, die gemeentes en hun bizarre regeltjes, daar word ik ook niet vrolijk van, hoor. :n

Tempus

Re: Een paard dat 24/7 in de wei staat en niet gereden wordt ..

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 14:04

Mijn paarden staan ook in de winter 24/7 buiten. Zelfs met sneeuw. Ze kunnen wel in de stal als ze willen. Maar als ik mijn ruin op stal moet zetten dan wordt hij veels te stijf. Op pension zetten in de winter is dus geen optie.

BelgenGek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 14:05

ai dan verwaarloos ik mijn ponys wel Heel erg..

die staan altijd samen buiten, soms met wat schapen erbij
in een kaal weitje met bomen er omheen, en ze doen helemaal Niets !
arme shetten.. :(:)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 14:06

Tempus schreef:
Mijn paarden staan ook in de winter 24/7 buiten. Zelfs met sneeuw. Ze kunnen wel in de stal als ze willen. Maar als ik mijn ruin op stal moet zetten dan wordt hij veels te stijf. Op pension zetten in de winter is dus geen optie.

Ze vinden het met sneeuw heerlijk buiten!!! Dat is veel fijner dan met gure regen, hoor. ;)
Kan zeggen dat ik liever die ijskoude sneeuwwinters heb, dan die gure stormregenwinters.
Paarden hebben het helemaal niet koud, zolang ze maar een lekkere wintervacht aanmaken en genoeg hooi te eten hebben. :j

Elamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 14:08

Mijn pony staat ook 24/7 buiten het hele jaar door met schuilstal. Ik heb wel een stal tot mijn beschikking maar waarom zou ik die gebruiken als ik mijn pony daar niet gelukkig mee maak?

Vind de opmerking die ik hier tegen kwam van iemand "paarden die altijd 24/7 buiten staan vind ik altijd zielig" dan ook echt ongepast. Dat is voor elk paard anders. De ene staat om 5 uur bij het hek te wachten tot hij/zij naar binnen kan.De ander doe je daar écht geen plezier mee.

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 14:10

Twiggy2008 schreef:
Tempus schreef:

Ze vinden het met sneeuw heerlijk buiten!!! Dat is veel fijner dan met gure regen, hoor. ;)
Kan zeggen dat ik liever die ijskoude sneeuwwinters heb, dan die gure stormregenwinters.
Paarden hebben het helemaal niet koud, zolang ze maar een lekkere wintervacht aanmaken en genoeg hooi te eten hebben. :j

ben ik het mee eens. Mijn paarden vinden het eigenlijk heerlijk in de sneeuw, ook als het sneeuwt! Bij mij hebben ze allemaal wel een 500 grams waterdichte deken op MET hals omdat een deel geschoren word en een deel niet veel in het haar komt te zitten in de winter (heeft natuurlijk ook te maken met mijn dekengebruik)

De shets en jongelingen niet, maar degene waar intensief mee getrained worden wel.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 14:12

tjoppie schreef:
ben ik het mee eens. Mijn paarden vinden het eigenlijk heerlijk in de sneeuw, ook als het sneeuwt! Bij mij hebben ze allemaal wel een 500 grams waterdichte deken op MET hals omdat een deel geschoren word en een deel niet veel in het haar komt te zitten in de winter (heeft natuurlijk ook te maken met mijn dekengebruik)

Ja, dan moet je wat, want ze moeten wel warm blijven. Die van mij wordt een teddybeertje, volgende maand als de dagen korter gaan worden, ga ik al merken dat zijn wintervacht in gang gezet zal worden....... Moet er nog niet aan denken, want ik wil nog helemaal geen winter! :+

Bij die gure regenwinters heb ik nog wel eens een ongevoerde regendeken uit de kast getrokken, hoor, maar dat is eigenlijk alweer wat jaartjes geleden.

Tempus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 14:15

Mijn paard krijgt ook een winterdeken op. Omdat hij anders te veel energie moet steken in het opwarmen en dan vermagerd. Hij heeft ook meer last van de kou door zijn artrose en met deken zit hij beter in zijn vel. De haflinger staat zonder deken en maakt gewoon een super dikke wintervacht aan. Sneeuw vind ik enkel gevaarlijk als ze gaan schuiven. Maar dit jaar staat mijn ruin zonder ijzers dus hopelijk is dat al minder ( want zo je grote trots tegen de grond zien kwakken is maar niks)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 14:19

De buitenpaarden passen zich perfect aan, aan gladde ondergrond. Het is wel zo dat als ik mijn paard van de sneeuw afhaalde om op het zand te gaan trainen, hij zijn energie altijd echt even kwijt moest.
En dan was het net of hij 3 weken op stal had gestaan. :+

De stalpaarden daarentegen, ik hield altijd mijn hart vast, als die de buitenbak in werden gedaan. Tja, dan heb je idd kans op ongelukken (zeker in combinatie met ijzers). :\

Tempus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 14:24

Twiggy2008 schreef:
De buitenpaarden passen zich perfect aan, aan gladde ondergrond. Het is wel zo dat als ik mijn paard van de sneeuw afhaalde om op het zand te gaan trainen, hij zijn energie altijd echt even kwijt moest.
En dan was het net of hij 3 weken op stal had gestaan. :+

De stalpaarden daarentegen, ik hield altijd mijn hart vast, als die de buitenbak in werden gedaan. Tja, dan heb je idd kans op ongelukken (zeker in combinatie met ijzers). :\

Haha mijne grote is de afgelopen winters toch een paar keer tegen de grond gegaan. Ik hield elke keer mijn hard vast en hij keek dan zo van 'zou ze dat gezien hebben? ' :P En hij stond toch dag en nacht buiten. Al had hij wel ijzers. Misschien dat dat nog harder schuift ofz. Deze winter kunnen we hopelijk zonder gaan proberen.

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 14:26

Sneeuw ansich is niet glad. Ik hou altijd een soort van "winterstop" als ik weet dat het ernstig gaat sneeuwen. Dan haal ik ook overal de ijzers onder vandaan. Eigenlijk heb ik daar helemaal geen goede reden voor waarom ik die winterstop inlas dan behalve dat ik dan altijd zo kan genieten van het spul. Ze vinden het heerlijk, en spelen tot ze weer naar stal gaan. Het zijn dan net kleine kinderen, het is dat ze niet op een sleetje passen anders zouden ze dat ook uitproberen.
Ik haal zowizo in de winter de ijzers er onder vandaan, behalve bij de paarden welke deze corrigerend hebben, maar die laat ik dan sneeuwbeslag beslaan.

Maar, ik moet altijd erg lachen om die opgetogen koppies, het gesnort, en gebrul en het constante donderjagen alsmede het maar blijven rollen in de sneeuw. Ze werken dan harder dan dat ze dat met mij ohz zouden doen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 14:32

Sneeuw an sich is niet glad nee, maar het vroor vaak op bij ons en het kon soms echt spekglas zijn in het land (of in de bak). Ik vond het super om te zien hoe ze zich daaraan aanpasten.

Haha, ja, mijn paard vond die sneeuw ook geweldig. Het lukte mij (ons) echt niet meer om het wak continu open te houden of de waterbak ijsvrij te houden, maar ze aten gewoon sneeuw, de slimmerds. En ze konden er heerlijk mee klooien, ze waren echt dolgelukkig in de sneeuw. Niet te vergelijken met hoe ze erbij stonden als het wekenlang alleen maar regende, waaide en ontzettend guur was. Daar had ik het als mens moeilijk mee, hoor, om ze in dat weer te zien staan...... Geef mij maar weer zo'n sneeuwwinter, dat heb ik echt 100x liever! :)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 14:34

Tempus schreef:
Haha mijne grote is de afgelopen winters toch een paar keer tegen de grond gegaan. Ik hield elke keer mijn hard vast en hij keek dan zo van 'zou ze dat gezien hebben? ' :P En hij stond toch dag en nacht buiten. Al had hij wel ijzers. Misschien dat dat nog harder schuift ofz. Deze winter kunnen we hopelijk zonder gaan proberen.

Ja, dat komt door de ijzers dan, hoor, dan hebben ze amper hou-vast. Lekker eraf halen, als we weer zo'n witte winter krijgen. :j

Tempus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 14:47

Twiggy2008 schreef:
Tempus schreef:

Ja, dat komt door de ijzers dan, hoor, dan hebben ze amper hou-vast. Lekker eraf halen, als we weer zo'n witte winter krijgen. :j

Ja dat hadden we gedaan vorige winter ( alle in de herfst al), maar toen kreeg hij de ene hoefzweer na de andere en toen moesten ze er weer onder voor de winter. Nu zijn ze er terug af sinds 3 maand en voorlopig zweer vrij dus hopelijk kunnen we het zou houden en zijn ze sterk genoeg om de herfst zweervrij door te komen.

tjoppie

Re: Een paard dat 24/7 in de wei staat en niet gereden wordt ..

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 14:49

je kan er ook sneeuwbeslag onder laten doen.

Tempus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 14:54

tjoppie schreef:
je kan er ook sneeuwbeslag onder laten doen.

doet mijn smid niet jammer genoeg. En ben er zeer tevreden van dus om enkel daarvoor een andere te gaan zoeken. Maar hopelijk gaat het dit keer goed. Zijn hoeven hebben toch een langere periode om sterker te worden als vorige keer.