'afdanken' van paarden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-10 17:08

inderdaad een moeilijke maar correcte keuze in mijn ogen Kiwiko... tis zo'n plaatje dat je er donder op kunt zeggen dat iemand nog geld van hem gaat proberen te maken als je hem verkoopt of weg zou schenken. ff pijnstillertje onder zn voer voor er mensen komen kijken, die meteen verliefd op zo'n mooi dier en huppekee, vertrokken voor een rondje miserie...

KiWiKo

Re: 'afdanken' van paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 17:09

precies................ en dat wil ik nou net niet voor dit paard :)

Asjemenauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 17:26

Moeni11 schreef:
Absoluut niet hoor!
Ik vind het al knap dat jij 6 jaar lang naar een paard kan kijken waar je niets mee kan. Ik persoonlijk had de stekker er al eerder uitgetrokken. Het zijn hele dure dieren in onderhoud en dan moet je er wel een beetje plezier ( sport, recreatie enz) van hebben.

Dus persoonlijk zou ik het oudere dier laten afmaken.

Afbeelding
Dit is mijn truttebolleke: Kentucky

Afbeelding De enige schimmel die ik ken die je uitlacht als je met een borstel komt aanzetten ... ze is toch zo weer zwart

Afbeelding Als je haar knuffelt, knuffelt ze jou net zo hartelijk terug. Love is a two way street.

Als ik haar zo zie staan lekker tevreden met haar oortjes naar voren, gewoon genieten van het paard zijn ... ik kan het niet.
Zou ze nou ongelukkig zijn of omvallen van de pijn dan is de keus snel gemaakt, maar dat is ze niet. Ze is gelukkig, ze is vrij, ze geniet. Hoe kan ik dat nou van haar afnemen ?? Natuurlijk, als ik echt niets anders voor haar kan doen, als dat echt het beste voor haar is, dan zal ik niet lang hoeven te twijfelen en zou ik meteen doen wat het beste voor haar is ... maar zo lang we nog niet op dat punt gekomen zijn ... dan is naar de slager brengen voor mij echt iets wat ik echt echt echt niet kan. Zit al mijn toetsenboord nat te janken bij alleen de gedachte ... brrrrr

Maar ooit komt de dag ... dat weet ik ... en dan zal ik ook doen wat van mij verwacht word. Maar tot die dag, doe ik alles wat in mijn vermogen ligt om haar een mooi leven te geven. Mocht die dag die hopelijk ontzettend ver in de toekomst ligt ooit komen dan komt die omdat zij het lichamelijk niet meer aankan om te blijven bestaan ... en niet omdat ik het niet kan betalen om haar dat te geven --> dat is het tenenkrommende angst die ik nu heb, dat ik straks alleen nog deze optie heb openstaan.

Kiwiko
Pffff wat een spetter van een dier en wat verschrikkelijk !!! Idd ... deze zou makkelijk de handel in kunnen verdwijnen.

Wat een K*T topic is dit zeg ... ik hou het echt niet droog vandaag

-gaat nog even een potje snotteren-

Joelleee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 18:37

^^^^^Haha mooi paard hoor;-) en ik begrijp je helemaal!^^^^

Ikzelf heb een verzorgpaard. Hij heeft ooit een belachelijk hoog dressuurniveau op wedstrijden gelopen met zijn echte eigenares. Alleen kreeg hij last van dampigheid en kon daardoor niet meer rijden. De eigenares deed er plotseling hélemaal niks meer mee. Op het vorige pension kwam ze 1 keer in de maand met een zak appels en een aai op de neus aanzetten en was ze gelijk weer weg. Geen borstel erover heen gehaalt. Dat deden de kinderen maar die bij die pensionstal woonde. Toen kwam ik, fanatiek op zoek naar een verzorgpaard, en zei de eigenares van de stal dat ik die ouwe daar wel kon poetsen enzo.(hij was toen al 22). Ik kwam 2 keer in de week. Uitgebreid poetsen, vond hij heeerlijk en daarna als er nog tijd over was wat met hem stappen of zonder zadel en met halster en touw wat rondjes op hem stappen in de bak. Dat vod hij helemaal gezellig! Het was ook altijd zo'n vrolijk en enthousiast paard geweest...

Ik verzorgde het beestje ongeveer 2 en een half jaar. Tot plotseling bleek dat de eigenaars van de pensionstal gingen scheiden. Alle paarden moesten weg. Maar omdat de echte eigenares van mijn verzorgpaard bijna nooit kwam wist ze niet dat heel langzaam alle paarden verdwenen naar een ander plek en haar eigen paardje uiteindelijk stikalleen in de stal achterbleef. Hij heeft een hele week in zijn eentje in de box staan gillen van eenzaamheid. Zo ontzettend zielig. Daarna kwam de eigenares van het beestje maar weer eens kijken hoe het ermee stond en ze schrok ontzettend toen ze zag dat hij zo alleen en eenzaam was. Ze is ter plekke een nieuw plek voor het beestje gaan zoeken.

Van die week alleen in de stal staan heeft hij een trauma overgehouden. Toen ik het arme dier zag staan op zijn nieuwe plek, brak mij hart. Al zijn vrolijkheid en enthousiasme was verdwenen. Hij stond bij een merrie in een grote koeienstal omdat er geen gewone boxen meer vrij stonden. Hij leek wel weer blij toen hij me zag. Hij klaarde een beetje op. Dus ik die stal in en weer lekker poetsen zoals vanouds. En ter plekke kreeg die merrie een koliekaanval. Dus ik die eigenaar van de pensionstal bellen. Haalde hij die merrie uit de box om in de bak te laten rondlopen zodat de koliek minder zou worden. Mijn verzorgpaard helemaal in paniek omdat hij weer alleen gelaten werd en omdat zijn vriendinnetje weg ging. Begon hij allemaal te steigeren en hee en weer te lopen en stootte zo een paar keer flink z'n hoofd en haalde zich er ook flink bij open. Dus ik hem losgemaakt een maar naar de bak laten lopen. Hij stond bij die merrie en opeens was alles weer okay. Ik heb hem zo maar lekker laten lopen, een halfuur staan kijken en ben weer naar huis gegaan. De week daarna stond hij in een gewone box, er was er dus eentje vrij gekomen. Gelukkig. Hij leek opeens weer helemaal zichzelf. Hij was weer blij en enthousiast. Hij keek zelfs op toen ik aan kwam lopen. Dus weer lekker uigebreid poetsen. Maar niet wandelen of zonder zadel stappen, omdat hij panikeert als ik hem van de andere paarden weghaal.

Toen het lekkerder weer werd mochten de paarden in de wei. Ik heb een paar weken niet kunnen komen vanwege ponykamp en andere afspraken. Er was dus héél weinig aandacht aan hem besteed. Ik liep naar de wei met mijn halster en poetskist en het was letterlijk HARTVERSCHEUREND hoe hij daar in de wei stond. Hij had kale plekken in de vacht, liep kreupel, zijn hoofd hing laag bij de grond en zijn ogen stonder dof en lustenloos.(En dit alles was nog maar een paar weken geleden) Echt vreselijk om hem zo te zien. Ik heb toen onwijs veel aandacht aan hem besteed. Als ik een middagje vrije tijd had ging ik naar hem toe voor poetsbeurten en aandacht. En elke week ging het weer een stukje beter met hem. Vorige week liep hij helemaal niet meer kreupel en hij ravot zelfs met de andere paarden. Hij is veel levendiger en ziet weer zin in het leven. Hij is alleen nog wel mager. Bij het poetsen in de wei stond hij de hele tijd rukjes te geven aan het touw en probeerde naar de andere paarden te lopen. Ik heb hem dus maar weer laten lopen. Ik wist niet dat die ouwe bok nog zó hard kon lopen!:D

Ik ben dus zo opgelucht dat het weer goed met hem gaat!!:D Ik erger me alleen kapot aan die eigenares, die zich echt voorhoudt dat ik degene ben die verantwoordelijk is voor dat dier. Dat zij zo'n geweldig dier gewoon heeft afgedankt juist in de periode dat hij haar het meeste nodig had! Als je echt maatjes bent ben je er voor elkaar in goede, maar ook in slechte tijden. Ik snap haar niet. Dit vind ik gewoon echt zielig.

Sorry voor het ONWIJS lange bericht, maar ik móést gewoon mijn verhaal even kwijt;)

-xx- Joëlle

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-10 19:07

nu niet voor het een of het ander maar een paard MOET niet geborsteld worden om gelukkig te zijn hoor... als de eigenaresse hem met een gerust hart achterlaat op dat pension, netjes zijn stallingskosten betaald en af en toe eens komt kijken, laat haar dan toch; ze neemt tenminste haar verantwoordelijkheid om het paard nog rustig te laten rondlopen.
wat denk je dat mensen met een veulen in de opfok doen? daar kan je ook moeilijk elke dag gaan staan hoor (je kan dat wel, maar t heeft niet veel nut..). mijn ruin staat nu ook in een groep, er is toezicht en water wordt voorzien. verder moet hij gelukkig zijn en vooral veel vreten deze zomer. heeft hij mij daarbij nodig? neen ik heb totaal niet de indruk dat het hem boeit of ik daar 3, 2 of 1 keer in de week langs kom.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 19:12

joh...... ik ga een keer of 3 a 4 en soms2 per jaar kijken naar mijn paard :) :)

hij staat goed waar hij staat.......... hij word goed verzorgd en er word goed op hem gelet............

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-10 19:16

ik zou hetzelfde doen met mijn ruin moest ik geen wekelijkse afspraak hebben met zn verzorgstertjes hoor :o
wat kan ik er verder gaan doen? hoi paard! Okeey ik zie dat je ginder in de verte goed staat bij je vriendjes, ik kom volgende week nog wel eens langs :evaw:

Jenni_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 19:28

Mijn ouders hebben me altijd geleerd
als je voor een dier kiest , moet je er zijn hele leven voor zorgen

Jammer dat sommige mensen er niet zo over denken

Brammetje16

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 19:32

Ze blijft bij mij als ze kosten niet de pan uit gaan rijzen, want tsja wie wil er nou een afgekeurde draver? een draver zelf is soms al moeilijk aan de man te brengen, laat staan een afgekeurde, zou het niet kunnen haar via een handelaar oid weg te doen wie weet waar ze dan terecht komt? moet er niet aan denken.

Thenexttry

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 19:37

de enige reden dat ik mijn paard weg zou doen is als ik echt niet meer voor hem kan zorgen. ( kwa geld ) ik zou altijd proberen een andere oplossing te zoeken, maar als jij b.v. in schulden zit of wat dan ook, is het SOMS voor het paard beter verkocht te worden, zodat hij iig niets tekort komt.

ik weet zoiezo dat ik die van mij lekker hou tot hij oud is en dood gaat . hij is nu 4 maar het is geen paard wat je kan verkopen omdat je weet dat het dan slecht met hem gaat. aangezien ik de eerste ben van wie hij privé is en niet voor doorverkoop.

ik hoop nog minstens 20 jaar van hem te kunnen genieten .

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 19:45

Jenni_boy schreef:

Dan hoop ik voor je dat je nooit te maken krijgt met een scheiding, invalide wordt of bijvoorbeeld je partner verliest aan de dood. Soms zijn er dingen in het leven waardoor je niets meer te kiezen hebt.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 22:51

Ja ik begrijp natuurlijk wel dat in sommige situaties, je je paard weg moet doen of een ander tehuis voor moet zoeken, toch blijft het moeilijk he.

Kiwiko: ik hoop dat het goed komt dat je niet voor de keuze hoeft te komen te staan je paard in te laten slapen, zonde van je mooie paard, maar ik begrijp je heel goed, dat zeker wel. Ik had het zelfde gedaan. Zo blijft hij in goede handen en komt niet in de handel terecht, zeker met zulke mooie paard.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 07:23

rapido schreef:
En toch heb je mensen die beweren dat te kunnen (hier op Bokt) door het dier een jaar op de wei te kwakken en het de nodige zorg te geven. En dit alles voor nul centen??? en dan ter adoptie zetten.

Is toch te mooi om waar te zijn of zie ik dat verkeerd!?

ja maar dan kom ik weer met het dilemma is een paard nou wel zo gelukkig met alleen maar in de weide te kwakken.
Ik vind rusthuizen een mooie optie maar het voldoet gewoonweg niet. Het is ook een vorm van gemakzucht en verwaarlozing...is gewoon iets waar ik mee tob

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 07:28

KiWiKo schreef:
mijn eigen situatie.......... mijn enigste eigenste staat kapot te staan bij Gaelle. Ik had een redelijk goed inkomen en betaalde altijd een jaar vooruit.

Hij is betaald tot september 2010. Maar ik weet niet of ik hem 2011 ook kan betalen.......

kan ik twee dingen doen, kan hem verkopen voor een 4000 euro (10 jarige neostan x ferro, alle knoppen erop) en elke klinische keuring komt die vlag en wimpel door, dus dat is het probleem niet en onder het zadel loopt hij ook niet kreupel want dat is hij veel te enthousiast......... Ik kan hem dus "goedkoop" als goed verkopen......... geen probleem, ben het paard zo kwijt.

OF ik laat hem afmaken als ik het niet meer finacieel blijk te bolwerken in september.......

Ik heb al voor mezelf besloten dat ik hem af laat maken als blijkt dat ik hem in September niet meer kan betalen........

Hij heeft een fijne laatste 3 jaar gehad, en dan is het klaar........ Helaas zo is het.

en met pijn in mijn hart hoor......... dat wel!

Ik zou dat dus NOOIT NOOIT kunnen en oplossing die heb ik niet voor je.
Is bij mij gewoon een hele andere situatie als dat hier omschreven staat en zoals er in dit topic aan toegaat.

Ik wil gewoon niet meer ik wil geen paarden meer ik ben paarden zat maar ja zit wel met mijn grote liefde op schoot en rusthuizen is gewoon niet goed voor de mijne....

kwiko sterkte de komende tijd en hopelijk hoef het niet te gebeuren

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 07:29

KiWiKo schreef:
met een dure operatie, en dure medicamenten zou je hem wel weer in het werk kunnen hebben........

tja daar zou ik dus voor gekozen hebben...verschillende mensen verschillende prioriteiten

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 07:32

Jenni_boy schreef:

iid goudvis, hamster enzo is niet het probleem maar paarden honden katten is toch iets anders

Morgalyen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 07:41

kynshiri schreef:
inderdaad een moeilijke maar correcte keuze in mijn ogen Kiwiko... tis zo'n plaatje dat je er donder op kunt zeggen dat iemand nog geld van hem gaat proberen te maken als je hem verkoopt of weg zou schenken. ff pijnstillertje onder zn voer voor er mensen komen kijken, die meteen verliefd op zo'n mooi dier en huppekee, vertrokken voor een rondje miserie...

Toen mijn vader bij de beredenen zat heeft hij een keer mensen een paard gegeven met een treurig verleden omdat zij aanboden er voor te zorgen, hij kon wel bij hun in het land van zijn oude dag genieten. Mijn vader geeft ze dat paard in goed vertrouwen, komt hij twee maanden later kijken.... verkocht. :(

semenamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 09:20

tita schreef:
KiWiKo schreef:
met een dure operatie, en dure medicamenten zou je hem wel weer in het werk kunnen hebben........

tja daar zou ik dus voor gekozen hebben...verschillende mensen verschillende prioriteiten

Ik zou het ook zeker overwegen..10 jaar is tenslotte nog jong.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 09:23

semenamy schreef:
tita schreef:

Ik zou het ook zeker overwegen..10 jaar is tenslotte nog jong.

nee hoor, ik niet :) :) Ik ga echt niet in de schulden zitten voor een paard...... Ik heb hem in 2007 laten opereren tgv koliek. Heb zat centjes in zijn pootje gestoken...... en het is goed zo :) :)

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 09:33

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 09:36

Ik zou ook voor de operatie gaan als hij daarmee weer kan genezen. Voor mij heeft het leven van een paard niet minder waarde. Zeker niet van mijn maatje die altijd voor me gewerkt heeft. Ik heb me driedubbel in de schulden gestoken toen mijn merrie vorig jaar ziek werd. Ze heeft het niet gehaald, maar ik zou het zonder twijfel zo weer doen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 09:44

Met een 75 % slagingskans heb ik er niet veel trek in, daarna een lange revalidatie........ Nee hoor, zou het moeten dan zou ik het wel doen, maar ik help het paard er niks mee :) Dan zou dat puut uit eigenbelang zijn........

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 09:45

gaellehtc

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 09:55

KiWiKo schreef:
Met een 75 % slagingskans heb ik er niet veel trek in, daarna een lange revalidatie........ Nee hoor, zou het moeten dan zou ik het wel doen, maar ik help het paard er niks mee :) Dan zou dat puut uit eigenbelang zijn........

Jouw paard zou diep ongelukkig worden tijdens het revalidatieproces. Al die maanden ( tenminste 6 ) zeer gedoseerd bewegen, hij zou gevaarlijk worden en de stal afbreken...... Tegen de tijd dat die tijd erop zit, heeft hij door zijn temperament wel weer een andere blessure opgelopen.....

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 09:59

Oké dat veranderd wel wat. Dat percentage had ik niet gelezen, en ook niet de lange revalidatie. Dan weet ik ook niet of ik ervoor zou kiezen, maar mijn keuze zou dan idd gebaseerd zijn op kwaliteit van leven en niet op geld.