5 jarige geeft trap. Ik geef een trap terug?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 10:47

Lyonesse schreef:
Dit paard was niet in paniek oid waardoor hij het op een rennen wilde zetten. Paard zijn hoef gleed een stukje van bok en toen trapte hij.

Mijn paard is goed opgevoed, loopt je niet omver, gaat niet op tenen staan, sleurt je niet mee en trapt of bijt niet. Toch wil ze deze dingen bij anderen nog wel eens doen. Een stemverheffing van mij op het moment dat ze iets van plan is, is dan genoeg om haar voor te zijn. Maar waarom? Omdat ze weet dat ze anders een schop, mep of duw krijgt en het dus niet mag. Paarden zijn geen mensen, maar ook geen volkomen hersenloze wezens die alleen volgens instinct reageren. Daarom werkt een vingertje en "foei" ook niet. Het zijn net kinderen, waarom zou je iets laten als er toch geen consequentie aan zit? Mijn paard reageerd op mijn stemverheffing omdat ze weet wat er anders achteraan komt. En zo extreem intelligent is ze nou ook weer niet, dit werkt zo bij elk paard met een fatsoenlijk denkvermogen ;)

We hebben ooit een paard op stal gehad die een echt rotzak was (lees: schoppen en bijten naar zo'n beetje alles wat bewoog) Op den duur spande ze haar buikspieren al vlak voordat ze iets wilde doen, zodat ze de klap op kon vangen. Vertel mij eens dat die niet van te voren al donders goed doorhad dat ze iets wilde doen wat niet mocht. Het boeide haar alleen totaal niet.

"A horse knows exactly what happens, before what happens happens". Een correctie door stemverheffing moet eerst worden aangeleerd. Dat kan alleen als je je correctie kunt versterken, en wat is er sterker dan een schreeuw?
En voor de rest is bovenstaande precies wat ik al eerder in dit topic heb proberen aan te geven, maar wat blijkbaar niet bij iedereen doordringt....

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 13:14

Cassidy schreef:
"A horse knows exactly what happens, before what happens happens". Een correctie door stemverheffing moet eerst worden aangeleerd. Dat kan alleen als je je correctie kunt versterken, en wat is er sterker dan een schreeuw?
En voor de rest is bovenstaande precies wat ik al eerder in dit topic heb proberen aan te geven, maar wat blijkbaar niet bij iedereen doordringt....

Het dringt prima door hoor.. Ik hoef het er alleen nog niet mee eens te zijn. ;) Bij mijn paarden (en de paarden die ik tot nu toe ben tegen gekomen in mijn leven) werkt een stemverheffing prima als correctie. En nee, dit heb ik niet eerst aangeleerd. Maar goed, geloof wat je wilt.

Jeskim

Re: 5 jarige geeft trap. Ik geef een trap terug?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 23:04

Die van mij krijgen ook een schop terug als ze schoppen, het mag gewoon niet.. Al weet ik niet meer wanneer het voor het laatst voor is gekomen..
Verder helpt een brul ook wel, ze weten dan vaak wel dat ze fout zitten. Aanleren is niet zo moeilijk, ze weten snel genoeg dat ik dan boos ben.
Paarden zijn zelf ook niet bepaald zachtzinnig, ik heb ook nog eens fjorden, en ook nog eens van het lompe soort.. Die hebben echt geen boodschap aan een klein tikje, dan kijken ze misschien even om of er een vliegje is geland, maar dan heb je het wel gehad..
Ik ben regelmatig op een andere stal te vinden, ook met fjorden waaronder hengsten, dus heb inmiddels wel wat ervaring met wat werkt en wat niet..

Een straf volgt wel meteen op het ongewenste gedrag, 5 minuten erna is wel zinloos..

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 23:06

ikdoemaarwat schreef:
trap uit schrik? of trap echt gericht naar jou?

in dit geval lees ik een trap uit schrik en vind ik je reactie ook te heftig

daar ben ik het mee eens,
had zelf alleen eens hard geroepen naar me paard maar zeker niet getrapt,
als jij schrikt doe je ook je handen voor je gezicht of iets dergelijks,

en oke je paard kan tegen een stootje, maar je paard schrok dus vind ik het overdreven

HeleneDas

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 23:08

ik vind er niks mis mee als je gelijk 1 trap geeft want anders blijft ie het doen.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 23:13

Zijn hoef valt misschien heeft dit hem wel een beetje pijn gegeven of uit schrik wilde hij het weg hebben, als jij ineens iets pijnlijks op je been voelt trap je toch ook ;) en dan nog een trap toe krijgen ook.. zo kan je het ook is bekijken natuurlijk.

Schoppen mag niet, dan krijgen ze een trap. Maar schrikken kan je ze niet voor straffen, dan moet je niet met vluchtdieren werken ;)

paarden652

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 23:14

Ik zeg altijd 1 ding: Van mij mogen ze me zoveel trappen als ze willen, maar als ik terug rechtgeraak gaan ze er nie goe van zijn ;)

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 23:18

smurffie schreef:
Zijn hoef valt misschien heeft dit hem wel een beetje pijn gegeven of uit schrik wilde hij het weg hebben, als jij ineens iets pijnlijks op je been voelt trap je toch ook ;) en dan nog een trap toe krijgen ook.. zo kan je het ook is bekijken natuurlijk.

Schoppen mag niet, dan krijgen ze een trap. Maar schrikken kan je ze niet voor straffen, dan moet je niet met vluchtdieren werken ;)

helemaal mee eens

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 23:18

paarden652 schreef:
Ik zeg altijd 1 ding: Van mij mogen ze me zoveel trappen als ze willen, maar als ik terug rechtgeraak gaan ze er nie goe van zijn ;)

_/-\o_

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 07:39

paarden652 schreef:

dus met andere woorden, je trapt ze gewoon stuk? (nie goe van zijn,zoals je dat zegt)

TLNLSDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 08:17

Inderdaad..wat een verschrikkelijk stoere actie..nou als ik ooit nog een bang paard wil hebben bel ik jou goed?

sjongesjonge wat un stoere reactie!

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 08:32

Een jong paard trappen die schrikt is in mijn ogen een te snelle "aktie op een reactie".
Vooral ook omdat de TS zegt dat het eigenlijk altijd een braaf paard is...

Misschien trapte het paard wel naar het voorwerp wat onder/achter hem stond en waar hij dus zo van schrok? en heeft het per ongeluk jou geraakt ipv gericht mikken op jouw lichaam. Een paard is en blijft een vluchtdier en het doet op zo'n moment dus alleen iets wat voor hem een natuurlijke reactie is.

Een paard (ongeacht de leeftijd!) terugschoppen omdat het gericht trapt, is een heel ander verhaal, dan schop ik ook gericht terug, je moet alleen wel willen en kunnen zien waar die grens ligt :j

IrishCold

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 10:34

ikdoemaarwat schreef:
apart dat ik weer een andere mening heb :D

indien paard gericht trapt zeg ik ja, maar een reflex uit natuurlijk instinct kan je niet straffen ,maar dat is mijn persoonlijke mening

Ja, als een paard schrikt van iets, uit instinct, vind ik niet dat je hem op die manier moet straffen.

Netzoals andere mensen denken dat paarden denken.. en te veel mensen een paard als mens vergelijken, wat is hier vaak lees. "Ik doe mijjn paard een dekentje om, anders heeft ie het koud"
Paarden staan van natuure al zonder deken, ook in de sneeuw en regen.

Maargoed daar ging het niet om.
Paard kan je niet straffen op natuurlijk instinct.

mijn mening :Y) *D

Bentley26

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 10:36

Sorry, maar mag ik vragen waarom jij je paard om de twee weken bekapt? Ik vind dat niet een natuurlijk iets.....

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 11:36

Een paard dat trapt vanuit schrik geeft geen serie waarschuwingssignalen, dan komt de trap uit het "niets". Dan kun je dus niet corrigeren voordat het gebeurt. Leuke theorie, praktijk is soms wat eigenwijs. :P
Een 5-jarige die niet onervaren is met bokje en baas-die-bekapt mag je van verwachten dat hij rekening houdt met de plaats waar de baas zich bevind. Reken maar dat een paard in een groep niet per ongeluk een hoger in rang paard zal raken, ze weten waar die is en zorgen dat hun schrikreactie een andere richting opgaat, want reken maar dat die ranghogere ook geen rekening houdt met die "schrik".
Juist omdat wij anders (minder stevig) gebouwd zijn is het noodzakelijk dat paarden zo snel en zo goed mogelijk leren dat mensen niet geraakt mogen worden, niet met opzet en ook niet "per ongeluk".
En voor degenen die zeggen dat je schrikreacties niet kunt beinvloeden: ja, dat kan wel. Als de schrikreactie van een paard te heftig is voor de omstandigheden (in NL hebben we over het algemeen geen plek voor vluchtgedrag en uit schrik tegen een muur slaan is ook heel ongezond voor een paard) zul je het paard moeten leren de schrikreactie anders in te vullen. Als je dat niet doet hou je een onaanvaardbaar risico op ongelukken. Rondom mensen mag er niet blind worden weggerend en ook niet blind om zich heen worden geslagen.
De schrikreactie die TS beschrijft klinkt trouwens als een "milde schrik" en dan mag je van het paard verwachten dat hij rekening houdt met de positie van TS (en hoger in rang staande paarden), doet hij dat niet, kan hij inderdaad een knal verwachten.

Enne Bently, als je zelf de hoeven bijhoudt is het handiger om dat vaker te doen, dan is het minder werk en dus ook minder zwaar. Wij vijlen ook geregeld de hoeven om ze in correcte vorm te houden. Ideaal gezien zou ik dat wekelijks moeten doen, maar in de praktijk loop ik ook vaak uit naar om de week.
Laatst bijgewerkt door Waratje op 29-05-10 11:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 11:38

Offtopic: Waarom bekap jij elke 2 week?

Bentley26

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 12:12

Offtopic: Vijlen is heel wat anders dan bekappen ;) Mits je goed kan vijlen kan het geen kwaad. Maar elke 2 weken bekappen? Nee ik ben er geen voorstander van.

moonvw

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 12:22

Ts heeft het over een handeling die eerder is gedaan, vaker is gedaan. Dier weet wat er komen gaat. Denk niet dat je dan over een schrik reactie kan praten. Als een paard echt schrikt dan heeft hij zijn omgeving echt niet meer in de gaten en zal een stemverheffing of een andere reactie echt niet helpen.
Paarden zijn dieren die je constant in de gaten moet houden want dat doen ze bij jou ook echt wel. Gaat het effe anders als anders krijg je echt wel reactie zeker bij de dieren die wat nerveuzer zijn of gewoon houden van proberen. Dan gaat het erom dat je die reactie weer in goede banen leidt om herhaling de kop in te drukken. Opvoeding zeg maar!

Heb een merrie die reageert gewoon is wat nerveuzer van karakter. Als ik bv. gaat voeren en ik heb haast..... staat ze al te snurken. Ben ik ontspannen dan hoor je dat echt niet en wil ze een aai over de bol[en eten natuurlijk]. Andere merrie heeft dat nerveuze niet en trekt zich weer nergens wat van aan. Staat gewoon altijd vrolijk te kijken. Het nerveuze dier is makkelijk te corigeren door stem andere heeft daar weer maling aan als ze wat uitspookt. Komt gelukkig niet veel voor.

Ken je paard! Van Ts ken ik niet maar corrigeren/ opvoeden is niets mis mee. Als dit in juiste verhouding is.

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 14:22

Ik vind een paard straffen dat trapt uit schrik/reflex wel een beetje ver gaan.
Mijn pony trapte eens naar een ander paard, ik stond er nog tussen. Ze schrok er zelf heel erg van, maar ze heeft van mij geen straf gehad. Heb 2 dagen niet kunnen lopen :')

Amaretto27

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 14:41

Je gaat je paard toch niet in z'n buik schoppen???
Zie het nut daar niet echt van in eigenlijk?
Dus als je mij dat kan uitleggen? Waarom geef jij je paard een trap in zijn buik als hij schrikt? Denk je dat hij daar wat van leert :)

Rapperijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 15:12

Cassidy schreef:
Wat ik geweld noem is duidelijk en krachtig inkomen. Een duidelijk verschil met het opgeheven vingertje en "foei", wat een paard toch niet begrijpt.

Verder ben ik een voorstander van: zo zacht als het kan, en zo hard als het moet. En bij dingen die wat minder snelle reacties verlangen, kan ik de tijd nemen en de gradaties in aanwijzing doorlopen, en daarbij de kleinste poging om het goed te doen belonen.

Alleen bij dingen als bijten, trappen of me aanvliegen, ga ik ineens door naar de hoogste fase, en geef ze het gevoel dat ik ze levend vil. Te zacht zijn in dergelijke situaties is potentieel levensgevaarlijk...

Hier ben ik het ook mee eens. Ik probeer zo vriendelijk mogelijk met mijn paard om te gaan. Een stemverheffing is voldoende om te laten weten dat ze iets doet wat niet mag en dan houdt ze daar onmiddelijk mee op. Ze hapt, dribbelt of trekt niet en respecteert mijn persoonlijke ruimte.

Maar om haar zover te krijgen ben ik in haar jonge jaren echt op mijn strepen moeten gaan staan en heb respect moeten eisen. Bijten = flinke mep tegen de neus, gericht trappen = schop onder de buik en omverlopen = klap met het touw. Mijn paard weet dat allemaal héél goed en daardoor heb ik al die dingen al jàren niet meer hoeven te doen. Dat lijkt me overigens veel vriendelijker en duidelijker tov het paard dan telkens vingertje-foei en allerhande join-ups.

Maxielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 15:12

Nou, TS is er stil van, die heeft al een tijdje niks meer gezegd ! :D Niet zo vreemd ook, een paard trappen slaat nergens op. Als je een goed opgevoed en vriendelijk paard hebt en zelf gewoon uitkijkt wat je doet, dan is de kans om een trap te krijgen ook heel klein. Ik snap niet waarom mensen zo vaak eerst de fout bij hun paard zoeken ipv bij zichzelf.... Ik bedoel maar, opvoeding van je paard begint bij jezelf !

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 15:15

Ik had het ook een keer
Paard draaide zich op mist op 5 cm na me gezicht (anders midden in me gezicht een hoef gehad)
Dus die had een borstel op z'n reet en een trap gekregen (ja die borstel was omdat ik even niks anders had)
Paard deed het omdat die geen aandacht kreeg (was met de andere bezig) en ja dan kan ze dat verwachten
Ze heeft het overigens nooit meer gedaan :)

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 16:06

Waratje schreef:
Een paard dat trapt vanuit schrik geeft geen serie waarschuwingssignalen, dan komt de trap uit het "niets". Dan kun je dus niet corrigeren voordat het gebeurt. Leuke theorie, praktijk is soms wat eigenwijs. :P
Een 5-jarige die niet onervaren is met bokje en baas-die-bekapt mag je van verwachten dat hij rekening houdt met de plaats waar de baas zich bevind. Reken maar dat een paard in een groep niet per ongeluk een hoger in rang paard zal raken, ze weten waar die is en zorgen dat hun schrikreactie een andere richting opgaat, want reken maar dat die ranghogere ook geen rekening houdt met die "schrik".
Juist omdat wij anders (minder stevig) gebouwd zijn is het noodzakelijk dat paarden zo snel en zo goed mogelijk leren dat mensen niet geraakt mogen worden, niet met opzet en ook niet "per ongeluk".
En voor degenen die zeggen dat je schrikreacties niet kunt beinvloeden: ja, dat kan wel. Als de schrikreactie van een paard te heftig is voor de omstandigheden (in NL hebben we over het algemeen geen plek voor vluchtgedrag en uit schrik tegen een muur slaan is ook heel ongezond voor een paard) zul je het paard moeten leren de schrikreactie anders in te vullen. Als je dat niet doet hou je een onaanvaardbaar risico op ongelukken. Rondom mensen mag er niet blind worden weggerend en ook niet blind om zich heen worden geslagen.
De schrikreactie die TS beschrijft klinkt trouwens als een "milde schrik" en dan mag je van het paard verwachten dat hij rekening houdt met de positie van TS (en hoger in rang staande paarden), doet hij dat niet, kan hij inderdaad een knal verwachten.

Enne Bently, als je zelf de hoeven bijhoudt is het handiger om dat vaker te doen, dan is het minder werk en dus ook minder zwaar. Wij vijlen ook geregeld de hoeven om ze in correcte vorm te houden. Ideaal gezien zou ik dat wekelijks moeten doen, maar in de praktijk loop ik ook vaak uit naar om de week.

Helemaal mee eens, een paard weet prima waar je staat en kan zijn schrikreactie ergens anders op richten.
Paardlief heb ik gelijk in het begin duidelijk gemaakt (met een tik met het touw dat ik in m'n hand had, daarna was zwaaien met touw voldoende) dat hij alles mag doen náást mij maar dat mij raken not done is.
Zelfs als hij schrikt sta ik dus veilig omdat hij rekening houdt met waar ik ben.

Stel er staat ergens een boom, paard schrikt en zou niet weten waar de boom staat, zou hij er tegenaan rennen.
Reken maar dat ze dat niet doen, nou dan kunnen ze ook om mij heen schrikken.

ziamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 16:08

Esther schreef:
Waratje schreef:

Helemaal mee eens, een paard weet prima waar je staat en kan zijn schrikreactie ergens anders op richten.
Paardlief heb ik gelijk in het begin duidelijk gemaakt (met een tik met het touw dat ik in m'n hand had, daarna was zwaaien met touw voldoende) dat hij alles mag doen náást mij maar dat mij raken not done is.
Zelfs als hij schrikt sta ik dus veilig omdat hij rekening houdt met waar ik ben.

Stel er staat ergens een boom, paard schrikt en zou niet weten waar de boom staat, zou hij er tegenaan rennen.
Reken maar dat ze dat niet doen, nou dan kunnen ze ook om mij heen schrikken.

Kan jij je schrikreactie onder controle houden, of bepalen dat je anders schrikt? dacht het niet.
Die reactie gaat zo snel, daar heb je geen eens de kans om over na te denken.