Lyonesse schreef:Dit paard was niet in paniek oid waardoor hij het op een rennen wilde zetten. Paard zijn hoef gleed een stukje van bok en toen trapte hij.
Mijn paard is goed opgevoed, loopt je niet omver, gaat niet op tenen staan, sleurt je niet mee en trapt of bijt niet. Toch wil ze deze dingen bij anderen nog wel eens doen. Een stemverheffing van mij op het moment dat ze iets van plan is, is dan genoeg om haar voor te zijn. Maar waarom? Omdat ze weet dat ze anders een schop, mep of duw krijgt en het dus niet mag. Paarden zijn geen mensen, maar ook geen volkomen hersenloze wezens die alleen volgens instinct reageren. Daarom werkt een vingertje en "foei" ook niet. Het zijn net kinderen, waarom zou je iets laten als er toch geen consequentie aan zit? Mijn paard reageerd op mijn stemverheffing omdat ze weet wat er anders achteraan komt. En zo extreem intelligent is ze nou ook weer niet, dit werkt zo bij elk paard met een fatsoenlijk denkvermogen![]()
We hebben ooit een paard op stal gehad die een echt rotzak was (lees: schoppen en bijten naar zo'n beetje alles wat bewoog) Op den duur spande ze haar buikspieren al vlak voordat ze iets wilde doen, zodat ze de klap op kon vangen. Vertel mij eens dat die niet van te voren al donders goed doorhad dat ze iets wilde doen wat niet mocht. Het boeide haar alleen totaal niet.
"A horse knows exactly what happens, before what happens happens". Een correctie door stemverheffing moet eerst worden aangeleerd. Dat kan alleen als je je correctie kunt versterken, en wat is er sterker dan een schreeuw?
En voor de rest is bovenstaande precies wat ik al eerder in dit topic heb proberen aan te geven, maar wat blijkbaar niet bij iedereen doordringt....