Waarom een hengst, hengst laten?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 14:17

Cassidy schreef:
Eens in de zoveel tijd komt er weer een topic bovendrijven over het houden van een of meerdere hengsten.

En in elk van deze topics komen er reacties van kinderen met hengstjes van een jaar of twee jaar, die nog niet echt met hormonen te maken hebben gehad, en die van mening zijn dat het allemaal wel meevalt. Ze hebben wilde plannen voor hengstenkeuringen en wedstrijden, en vinden dat men zich maar aanstelt.

En dan komen ook de reacties van volwassenen, fokkers of iig paardeneigenaren met mogelijkheid van stalling aan huis, waar de hengst met een aantal vriendjes, of zelfs merrie het land op mag. Waar alleen een persoon, of maar een beperkt aantal mensen met de paarden omgaan. Hengsten met een evenwichtig character, paardvriendelijk gehouden, met de mogelijkheid om hun natuurlijke gang te volgen, en een degelijke opvoeding. Helaas heeft niet iedere paardeneigenaar die mogelijkheid. Dus kun je naar oplossingen zoeken om je paard ergens te stallen waar hij wel die mogelijkheid heeft. Alleen wordt die spoeling heel dun als je roept dat je een hengst hebt...

_/-\o_
Ik heb ook en hengstveulen gehad aan huis.
Op 4 jarige leeftijd gecastreerd omdat hij imo teveel praatjes kreeg tegenover mijn ruin waar hij mee samen stond.
Ook is het nu veel makkelijker met een oppas aan huis, want als ruin is het echt net een mak schaap. :=

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 14:17

LADPR schreef:
Als het niet wil dan is het jammer, dan blijf ik ze enkelspan rijden.

had je het zelfde idee gehad als je 2 paarden gehad had van tussen de 165/170?
had je die dan ook in het 2 span geprobeert...dat bedoelde ik eigenlijk :D .

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 14:18

noekje schreef:
Wat geld ermee heeft te maken? Een hengst is over het algemeen meer waard dan een ruin, en biedt mogelijkheden tot fokken, wat ook weer geld oplevert.

Bedoel je fokken of vermeerderen? Wat voor bedragen denk je te kunnen vragen voor een dekking van een niet ggk hengst?
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 21-04-10 14:19, in het totaal 1 keer bewerkt

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 14:18

Kiwiko: Nou dat valt wel mee, ik ga geen problemen opzoeken, als ik merk dat ze naar doen tegen elkaar span ik ze uit. Moet voor de paarden en voor ons leuk blijven, is geen moeten, zou leuk zijn.

Ergste wat er kan gebeuren is dat de hengst gaat snuffen en begint te gillen en de merrie misschien uithaalt naar de hengst.

Ahh op die manier noekje.

Knoopje geen idee, ik zit al jaren niet meer in grote paarden, ik mende toen ook nog niet ik was een dressuurmiep, hihi

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 14:19

KiWiKo schreef:
er overleiden procentueel gezien meer paarden aan een koliekoperatie............en zelfs dat is lopende band werk

Een koliekoperatie is nodig ruinen niet

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 14:19

vlak die kleintjes niet uit knoopje :) ben wel eens een heel erf overgeskied door een ding dat net een meter was :)

goed toen was ik nog jong, jaar of 20 :) gaat me nu niet meer gebeuren :)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 14:20

LADPR schreef:
KiWiKo schreef:
er overleiden procentueel gezien meer paarden aan een koliekoperatie............en zelfs dat is lopende band werk

Een koliekoperatie is nodig ruinen niet

als je het dier niet kan geven wat die nodig heeft is ruinen zeker wel nodig :)

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 14:20

Cassidy schreef:
noekje schreef:
Wat geld ermee heeft te maken? Een hengst is over het algemeen meer waard dan een ruin, en biedt mogelijkheden tot fokken, wat ook weer geld oplevert.

Bedoel je fokken of vermeerderen? Wat voor bedragen denk je te kunnen vragen voor een dekking van een niet ggk hengst?

precies!
de hengst die ik heb staan is juist ook nog moeilijk te verkopen omdat hij hengst is!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 14:21

Verschil met de kleintjes is dat er toch doorgaans want minder aandacht aan de opvoeding wordt besteed.
Of de opvoeding in handen komt van kinderen, met alle mogelijke gevolgen van dien.

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 14:22

KiWiKo schreef:
vlak die kleintjes niet uit knoopje :) ben wel eens een heel erf overgeskied door een ding dat net een meter was :)

goed toen was ik nog jong, jaar of 20 :) gaat me nu niet meer gebeuren :)

haha ja ik ook!die kleintjes zijn ook een stuk brutaler!

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 14:22

Haha ja zijn af en toe knuppels die kleintjes, wij hebben toen een keer een kleintje onder de verdoving met drie man alsnog moeten vasthouden en alle hoeken van de stal gezien. Puntje bij paaltje pony gewonnen wij konden niet meer.

Kiwiko ja welzijn staat natuurlijk voorop. Ik zeg ook niet dat niemand moet ruinen, ik zeg dat ik het niet doe omdat het niet nodig is, zo zullen er meer mensne over denken en de luxe hebben om hengsten te houden.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 14:23

Cassidy schreef:
Verschil met de kleintjes is dat er toch doorgaans want minder aandacht aan de opvoeding wordt besteed.
Of de opvoeding in handen komt van kinderen, met alle mogelijke gevolgen van dien.

yep het zijn de poedels onder de paarden :)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 14:24

LADPR schreef:
Haha ja zijn af en toe knuppels die kleintjes, wij hebben toen een keer een kleintje onder de verdoving met drie man alsnog moeten vasthouden en alle hoeken van de stal gezien. Puntje bij paaltje pony gewonnen wij konden niet meer.

Kiwiko ja welzijn staat natuurlijk voorop. Ik zeg ook niet dat niemand moet ruinen, ik zeg dat ik het niet doe omdat het niet nodig is, zo zullen er meer mensne over denken en de luxe hebben om hengsten te houden.

als je het kan, moet je het doen :D :D :D

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 14:24

Mijn hengst is inmiddels 17 jaar, super stabiel karakter en kan echt wel hengst zijn hoor maar dat beperkt zich tot wat gebrul en wat naast je huppelen maar het touw staat nooit strak.
Hij ziet en ruikt de hengstige merries maar reageert daar alleen op als hij er vlak bij loopt, dan gaat hij zich wat meer tonen en je hoor huhuhuhuh het is niet zo dat hij over zijn toeren is bij het ruiken van de hengstige merries. Het is trouwens een hengst met voorkeur want niet alle dames zijn interessant voor hem.
Voor mij is er nog nooit een reden geweest om bij dit paard de ballen eraf te halen, het is wel degelijk een risicovolle ingreep, elke ingreep waarbij narcose gebruikt wordt is risicovol misschien wel omdat sommige het als lopende band werk zien.
Zou een volgende wel aanleiding geven tot ruinen zou ik daar geen problemen mee hebben trouwens, ik bekijk dat van paard tot paard.

Ps bij mij staan ze de hele dag buiten ;)

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 14:25

Zelfs ik heb er eentje op de mogelijk casteratie lijst staan maar wil hier heel goed over nadenken gezien hij geweldig papier heeft en super kan bewegen. Wil er geen spijt van krijgen, eraf kan altijd nog.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 14:26

LADPR schreef:
Zelfs ik heb er eentje op de mogelijk casteratie lijst staan maar wil hier heel goed over nadenken gezien hij geweldig papier heeft en super kan bewegen. Wil er geen spijt van krijgen, eraf kan altijd nog.

maar is hij goedgekeurd of zit er een redelijke kans in dat dit in de toekomst gebeurd?

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 14:27

Geen idee, waarom de hobbyist, de recreant een paard of pony hengst laten.
Als hij niet wordt aangehouden om te dekken, castreren.
Beter voor het paard en zeer zeker beter en veiliger voor de eigenaar. Vaak gaat het goed, maar heel vaak gaat het niet goed. Zo'n risico moet men gewoon niet nemen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 14:30

Johanna59 schreef:
Geen idee, waarom de hobbyist, de recreant een paard of pony hengst laten.
Als hij niet wordt aangehouden om te dekken, castreren.
Beter voor het paard en zeer zeker beter en veiliger voor de eigenaar. Vaak gaat het goed, maar heel vaak gaat het niet goed. Zo'n risico moet men gewoon niet nemen.

Maar dat is nou juist het probleem. Heel veel hengsten blijven hengsten omdat er "toch ooit een keer een veulen van gaat komen", al is het maar met de eigen merrie of die van de buurman.

Als je een hengst hebt staan, wees dan kritisch en kijk of hij echt potentie heeft als vaderdier. Of hij een verrijking is van het ras, of hij echt 100% is qua exterieur, character en in het geval van kleurbeperkingen binnen het ras, vachtkleur en vachttekening. Is hij dat niet, castreren.

"Good stallions make great geldings"
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 21-04-10 14:31, in het totaal 1 keer bewerkt

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 14:31

Kiwiko hij is nu een jaar hij heeft op de keuring nu hele hoge punten gescoort en was koploper. Maar of hij aan de verwachting van zijn papier en punten gaat voldoen is altijd afwachten natuurlijk.

Als hij hengst blijft gaat hij sowieso naar de keuring omdat ik dat leuk vind. Hij zou ook een mooie combi zijn in de toekomst met mijn nieuwe merrie voor een mooie gebruikspaard te fokken. Maar goed dat is geen must natuurlijk er zijn genoeg leuke hengsten te vinden.

Johanna: Lekker kort door de bocht, waarom zijn hengsten nou weer gevaarlijk dan?

noekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 14:31

Cassidy schreef:
noekje schreef:

Daar heb je natuurlijk ook wel weer een punt, maar stel het dan zo; Je hebt een hengst met een prachtige bouw, waarvan je denkt dat hij zal worden goedgekeurd. Dan is de keuze voor hengst laten toch wel aantrekkelijk..
Ja, niet ggk zal je niet veel geld kunnen vragen, maar met goede papieren heb je alsnog wel extra inkomsten..

Nou precies wat LADPR nu vertelt..

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 14:33

Edit: Maar ik heb sowieso de mogelijkheid he dus zelfs als ik er niet mee zou willen dekken kan ik ze hengst houden
Laatst bijgewerkt door LADPR op 21-04-10 14:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 14:33

noekje schreef:
Daar heb je natuurlijk ook wel weer een punt, maar stel het dan zo; Je hebt een hengst met een prachtige bouw, waarvan je denkt dat hij zal worden goedgekeurd. Dan is de keuze voor hengst laten toch wel aantrekkelijk..
Ja, niet ggk zal je niet veel geld kunnen vragen, maar met goede papieren heb je alsnog wel extra inkomsten..

Op het moment dat je bezig bent met een traject om een dier ggk te krijgen, hoor je me ook niet miepen.
Op het moment dat hij niet ggk wordt, meteen castreren! De keuringen zijn er niet voor niets (al vind ik persoonlijk dat er nog teveel (vriendjes)politiek bij komt kijken).

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 14:34

LADPR schreef:
Edit: Maar ik heb sowieso de mogelijkheid he dus zelfs als ik er niet mee zou willen dekken kan ik ze hengst houden

En die mogelijkheid heeft niet iedereen. Dus ga niet generaliseren.

LADPR

Re: Waarom een hengst, hengst laten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 14:35

Ik generaliseer niet.

maverick

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 14:41

Maar ja,waneer gaat een hengst goedgekeurd worden?
Wij hebben er vorig jaar een 3 jarige hengst verkocht een Sandreo x Jazz niet geheel de kwaliteiten voor een goedkeuring.Nu kregen we een mailtje dat hij in Engeland goedgekeurd was voor het AES en dat ze al veel aanvragen hadden :=