Jaarling, pas nieuw maar bijt, schopt, en is opdringerig

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

sjattukuh25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-10 15:45

Nu ben ik toch wel heel erg nieuwsgierig aan het worden wat betreft onderstaande opmerking:

Binckydenice schreef:
Jeetje mina wat is dit voor achterlijk advies?????? Doe even normaal zeg!!!!!!!!
Steek anders een mestvork tussen ze benen>???? Misselijke mensen hier...

Verklaar je eens nader en probeer als je het wilt te onderbouwen waarom je er zo tegen bent??

Dit omdat ik zelf in een fase zit dat ik alles moet leren ( zit ik al langer in maar kom er even niet uit ) en moet nu gaan uitvinden wat het beste is voor mijn jaarling.

Leg je gevoel eens uit en misschien dat ik begrijp waarom jouw reactie zo is.

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 15:48

Het probleem is duidelijk, jouw paard heeft moeite met de rangorde. Daarnaast heeft hij vaak snoepjes gehad als beloning.. Die snoepjes zijn erg slecht om een paard te belonen voor goed gedrag. Dit paardje moet je geen snoepjes voeren om hem bij de les te houden. Hij moet lekker het land op. Gooi hem in een kudde met voldoende leeftijdsverschil en een duidelijke leider in die kudde. Dan haal je hem er over twee jaar weetr vanaf en heb je een geheel ander paard. Dit paard is gewoon niets gewent en heeft een slechte start gehad. Hij moet eerst die snoepjes en zijn nu verkeerde bassis kunnen vergeten. Lekker op het land in een kudde met een duidelijke leider. Dit ben jij niet!

Vele paarden die af en toe snoepjes krijgen zijn wat happeriger. Dit doordat ze jouw assocheren met snoepjes, al helemaal jouw hand? Jou hand is het snoepje, die wil je niet aan het lijf hebben maar bijten...

Ik zou dit dier wat rust geven, je brengt hem veel te veel bij op een verkeerde wijze voor deze leeftijd van dit diertje. Rust moet hij hebben, dit verleden vergeten en een nieuwe start samen. Dus lekker het land op waar hij zijn energie ook lekker kwijt kan!

sjattukuh25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-10 15:56

gaellehtc schreef:
Maar, en dan volgt er wel een hele grote maar...... ik laat de paarden er wel iets voor doen, o.a. gewenst gedrag vertonen... Bovendien krijgen ze alleen deze vorm van beloning als ik met ze alleen ben, NOOIT in de groep! Daarnaast doe ik heel veel op gevoel. Gevoel is ook paardentaal.....

Dit is wat ik altijd bij mijn pony gedaan heb in het verleden eerst iets laten doen en dan was een gezonde cracker zijn beloning.

Ik snap je punt heel goed, en dat je zegt: OOK gelezen.......geef je mee aan dat er meerdere wegen naar Rome leiden dan alleen belonen met Stem. Dus ondanks dat het OOK is, benadruk je toch deze mogelijkheid vandaar ik de interpretatie maakte dat je mij dit als "handvat" wilde aanreiken om hem beter te laten luisteren als belonen op Stem nog niet goed werkt.

Enfin, het is in welk geval dan ook heel dubbel en dat is wat ik in een vorig bericht vermeld hebt, het ligt eraan volgens mij bij welk paard. Een paard dat al hapt en zich gedraagt naar het feit dat ik NU mijn eetbaar ding MOET afgeven kun je volgens mij beter niet belonen met iets eetbaars.

Een paard dat dit gedrag niet vertoont en niet bijterig is kun je volgens mij goed belonen met iets eetbaars, dit is het verschil dat ik eerder heb proberen uit te leggen, dat het volgens mij echt afhankelijk is van hoe het paard zich gedraat t.o.v jou.

Die van mij komt bazig en opdringerig over als of ik nu alles moet afgeven wat ik heb anders bijt ie je, volgens mij kun je bij dit paard beter niet uit de hand geven juist om hem dat bijten af te leren. Als hij eenmaal onderscheidt heeft gemaakt dat hij pas iets krijgt als ie lief is en je bouwt daarnaar het eetbaar spul af en je combineert het met je Stem dan kan ik me in jouw standpunt heel goed vinden. Echter, moet je dit je paard wel aanleren, als je paard ten alle tijden gewend is om met iets eetbaars beloont te worden, hoe kun je dan je paard onder het rijden met bit in iets eetbaars aanbieden als hij iets goeds gedaan heeft???

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 15:57

Ik lees mijn tekst, vervolgens kijk ik in een ander topic en toch nog steeds het gevoel dat hier meer vermeld moet worden...

Ieder paard dat 23 uur op stal staat is drukker en energieker dan een paard dat geheel de dag op het land staat. Dus 1 ding heb je al tegen. Dit dier staat wat minder buiten dus heeft wat meer energie. Energie gaat tegen je strijden.

Daarnaast heeft hij weinig sociaal contact met leidende paarden, hierdoor gaat hij bij andere kijken wat hij kan maken. Dus hij ziet jou dus jij bent de pineut. Dus hij test jou uit, dit is niet aan jou! Dit moet een paard doen, dan is het snel duidelijk en voor jou geen probleem meer.

Over de snoepjes heb ik het al genoeg gehad. Hij ziet jou niet staan hij zziet een snoepje lopen...

Dus de conclusie is een energieke, bijdehande jaarling met honger....
Tja dan is het inderdaad een ramp...
Maar er zijn oorzaken en gevolgen. Zoek de oorzaken en los die op. Dan zul je erachter komen dat de gevolgen een stuk minder vervelend zullen zijn.

Met veel geduld en zonder klappen kun je hier aardig ver mee komen hoor!

sjattukuh25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-10 16:00

Binckydenice schreef:
Lekker op het land in een kudde met een duidelijke leider. Dit ben jij niet!

Enof ik een zeer duidelijke leider ben ( soms ook lijder met lange "jij" maar dat even ter zijde ). Wat denk je? Dat je een jaarling binnen twee weken die je de box uit werkt de baas kan zijn??

Als je al een reactie geeft dat hier alleen misselijke mensen zijn omdat ze het over slaan hebben naar dergelijke jaarling omdat ie zo agressief reageert, hoe kun jij dan voor elkaar krijgen om De Leider te worden van dit paard als jij geen verkeerde vinger uitsteekt en dus dit gedrag van hem accepteert?? Aan het halstertouwtje trekken?? Nee, zeggen?? Hem terugzetten?? Wat doe je dan om leider te zijn binnen twee weken?? Als je aangeeft dat dit dier op de wei moet en zijn verleden moet vergeten terwijl hij schopt en slaat naar mij???

sjattukuh25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-10 16:03

Binckydenice schreef:
Ik lees mijn tekst, vervolgens kijk ik in een ander topic en toch nog steeds het gevoel dat hier meer vermeld moet worden..

Lees je ook mijn tekst?? Als je dat nou had gedaan, dan had je het e.e.a kunnen lezen wat betreft het Hoe en Waarom, niet weer met opmerkingen komen die ik allang weet, kom met argumenten waar ik en mijn jaarling NU mee geholpen zijn en wat binnen de mogelijkheden ligt, niet wat er gedaan HAD moeten worden en wat ik zou MOETEN doen.

Hadden en hebben zijn twee verschillende dingen

Net zoals moeten en mogen.

Net zoals willen maar het ook Kunnen????

Daks

Re: Jaarling, pas nieuw maar bijt, schopt, en is opdringerig

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 16:10

Sjattukuh je hebt je goed verwoord. En die opmerking wilde ik al tegen ingaan maar ik dahct ik hou de eer aan mezelf.

sjattukuh25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-10 16:15

Daks schreef:
Sjattukuh je hebt je goed verwoord

Hmm, dat vond ik zelf ook al. Achteraf ;)

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 16:46

Ieder gevolg heeft een oorzaak...
Dat van Jij neem je iets te uitdrukkelijk op, maar je moet niet denken dat je een kuddehoofd wezen, je kunt hem proberen na te bootsen maar meer ook niet...

sjattukuh25 schreef:
Ik bemerk aan hem net zoals vanochtend dat even een flinke tik met een gebalde vuist ook niet werkt, hij bijt behoorlijk hoor en het doet hem niets dat ik hem een tik geef. met alle pech erbij sloeg ik per ongeluk mijn hand tegen zijn tanden aan.

Wat is hiervan het gevolg? En vooral wat doet dit met de oplossing?

Daks schreef:
gewoon nog harder slaan. Je kan beter ander voorwerp pakken zodat je je zelf niet zeer doet. Daks heeft het 1 keer geprobeerd om raak te trappen tegen mij en die heeft me een rotschop gehad dat ik een blauwe teen had. Maar hij heeft het nooit meer gedaan.

Aan wat draagt dit bij? Oozraak gevolg oplossing?

sjattukuh25 schreef:
Goed, wij weten nu wat ons te doen staat, desnoods dan maar met iets zwaarder geschut

Poeh |(

troi schreef:
Ja moet eerlijk gezegd ook zeggen dat ik ook een geval vindt waarbij ik serieus een stuk hout zou overwegen... Dan maar de hard way..

Dit kan niet meer dan gevolgen hebben....

knollentuin schreef:
heb je ze wel eens bezig gezien in de groep? al zou je m met alle kracht met een stukkie hout een zwieperd geven denk ik nog niet dat je m net zo hard raakt als zijn vriendjes dat doen!

8)7

sjattukuh25 schreef:
Ik zal er zeker allemaal rekening mee houden. en ga er allemaal op proberen te letten en uit te voeren natuurlijk, men neme een biels en houdt deze vast, paard haalt uit en gij slaat ermee voordat paard u bereikt met been.

Zou je dat ook doen met een hond die bijt? Jeetje wat zal die dan blij van je worden... En wat zal de trainer blij met je zijn dat je hem vet op zijn fl*kker hebt gegeven.

Nou, na deze training zal je wel een kindvriendelijk paard overhouden denk ik! Succes ermee, ik houd mij hier buiten, dit doordat ik dit gewoon niet eens kan lezen, als je deze aanpak moet gaan gebruiken heb je er echt de balle verstand van. Ik wens je heel veel succes met je jaarling. Veel mep plezier.

sjattukuh25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-10 17:03

Binckydenice schreef:
Ik zal er zeker allemaal rekening mee houden. en ga er allemaal op proberen te letten en uit te voeren natuurlijk, men neme een biels en houdt deze vast, paard haalt uit en gij slaat ermee voordat paard u bereikt met been.

Als je goed had gelezen had je gezien dit bovenstaand gebaseerd was op humor.

Binckydenice schreef:
Zou je dat ook doen met een hond die bijt? Jeetje wat zal die dan blij van je worden... En wat zal de trainer blij met je zijn dat je hem vet op zijn fl*kker hebt gegeven.

Als een hond respect heeft voor zijn Alpha-leider zal hij niet bijten. Bijt een hond dan word ook deze in de roedel afgestraft met in de regel de dood als gevolg. Niet als deze ontzag heeft voor de Alpha-leider. Wie word op puppy-cursussen als Alpha-leider gekenmerkt???

Voila DE MENSEN.

Als wat worden wij gekenmerkt t.o.v paarden: Leiders. Wat doen leiders in een kudde als dit paard niet luistert??

Een hond is in mijn beleving niet te vergelijken met een paard. Ja, goh een hond weegt ook bijna 300 kilo en heeft de kracht van een paard, wazig vergelijk.

Binckydenice schreef:
Nou, na deze training zal je wel een kindvriendelijk paard overhouden denk ik! Succes ermee, ik houd mij hier buiten, dit doordat ik dit gewoon niet eens kan lezen, als je deze aanpak moet gaan gebruiken heb je er echt de balle verstand van. Ik wens je heel veel succes met je jaarling. Veel mep plezier.

Weet je wat een moederpoes met haar kittens doet als die vervelend zijn??

Weet je wat twee honden met elkaar doen als die ruzie hebben??

Weet je wat twee paarden doen als die ruzie hebben???

Welk dier heeft ooit laten blijken dat ze bewust weten dat mensen niet hetzelfde zijn als hunzelf???

Als je hier positief op weet te antwoorden dan heb je een punt, echter betwijfel ik of je een dier kunt opnoemen. En dan zal blijken dat elk dier, welk ras dan ook en welke grootte dan ook, instinctief zal proberen zijn plaats te bepalen, mens of geen mens.

Dieren reageren en handelen op instinct, wij mensen denken en wij als mensen net zoals jij probeert een verschil te maken met jouw gedachte, dieren kunnen dit niet omdat ze handelen op hun instinct vandaar dat een paard bijt, vandaar dat een hond gromt naar je, vandaar dat een kat uithaalt als het haar niet zint, een tijger die je bespringt, noem het maar op, die van Sigfried en Roy kan je er alles over vertellen ONDANKS dat ze al heelllll samen werkte en dat er nog nooit iets gebeurt was.

Hoezo een paard niet behandelen als een paard maar als een mens???

gaellehtc

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 17:19

sjattukuh25 schreef:
gaellehtc schreef:
Maar, en dan volgt er wel een hele grote maar...... ik laat de paarden er wel iets voor doen, o.a. gewenst gedrag vertonen... Bovendien krijgen ze alleen deze vorm van beloning als ik met ze alleen ben, NOOIT in de groep! Daarnaast doe ik heel veel op gevoel. Gevoel is ook paardentaal.....

Dit is wat ik altijd bij mijn pony gedaan heb in het verleden eerst iets laten doen en dan was een gezonde cracker zijn beloning.

Ik snap je punt heel goed, en dat je zegt: OOK gelezen.......geef je mee aan dat er meerdere wegen naar Rome leiden dan alleen belonen met Stem. Dus ondanks dat het OOK is, benadruk je toch deze mogelijkheid vandaar ik de interpretatie maakte dat je mij dit als "handvat" wilde aanreiken om hem beter te laten luisteren als belonen op Stem nog niet goed werkt.

Enfin, het is in welk geval dan ook heel dubbel en dat is wat ik in een vorig bericht vermeld hebt, het ligt eraan volgens mij bij welk paard. Een paard dat al hapt en zich gedraagt naar het feit dat ik NU mijn eetbaar ding MOET afgeven kun je volgens mij beter niet belonen met iets eetbaars.

Een paard dat dit gedrag niet vertoont en niet bijterig is kun je volgens mij goed belonen met iets eetbaars, dit is het verschil dat ik eerder heb proberen uit te leggen, dat het volgens mij echt afhankelijk is van hoe het paard zich gedraat t.o.v jou.

Die van mij komt bazig en opdringerig over als of ik nu alles moet afgeven wat ik heb anders bijt ie je, volgens mij kun je bij dit paard beter niet uit de hand geven juist om hem dat bijten af te leren. Als hij eenmaal onderscheidt heeft gemaakt dat hij pas iets krijgt als ie lief is en je bouwt daarnaar het eetbaar spul af en je combineert het met je Stem dan kan ik me in jouw standpunt heel goed vinden. Echter, moet je dit je paard wel aanleren, als je paard ten alle tijden gewend is om met iets eetbaars beloont te worden, hoe kun je dan je paard onder het rijden met bit in iets eetbaars aanbieden als hij iets goeds gedaan heeft???

Ben blij dat we elkaar begrijpen...

Met belonen bij het rijden, doe ik het anders.

Als een paard iets moeilijk vindt, dan maak ik van die moeilijke opdracht/oefening geen doel maar beloning. Stel dat een paard stilstaan heel erg moeilijk vindt, dan laat ik hem wat anders doen, iets makkelijkers, doet hij dat goed, laat ik hem dan stilstaan en beloon hem . Al dan niet met iets eetbaars of een aai... Waar hij ontvankelijk voor is . Zo kan stilstaan een beloning worden....

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 17:21

Binckydenice schreef:

Mijn laatste citaat in jouw topic. Je hebt toch een bord voor je hoofd ;) Je vraagt om advies maar weet het zelf toch allemaal beter ;) Succes ermee en ik hoop... Ach wat ik hoop houd ik lekker voor mijzelf.

sjattukuh25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-10 17:25

Binckydenice schreef:
Mijn laatste citaat in jouw topic. Je hebt toch een bord voor je hoofd Je vraagt om advies maar weet het zelf toch allemaal beter Succes ermee en ik hoop... Ach wat ik hoop houd ik lekker voor mijzelf.

Het is trouwens geen Bord dat ik voor me hoofd heb maar een Plank. Dat wederom even ter zijde.

Ik vraag advies aan mensen die mijn situatie onder welke omstandigheid dan ook niet zullen veroordelen.

Wat doe jij?? Ik citeer: Misselijke mensen hier.

Dus vooraleer je commentaar geeft denk zelf eerst na wat je gaat zeggen en bedenk goed of de persoon in kwestie iets heeft aan jouw argument. Net zoals meerdere hier op het topic heb je niet alles gelezen en dat bleek wel toen je een oordeel uitsprak over bepaalde uitspraken die hier gedaan zijn.

Van zulke mensen hoef ik geen advies en daar ik geen Bord voor me kop nodig maar een complete Steigerplank.

sjattukuh25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-10 17:32

@Gaelle,

Ik snap het: Je probeert je iets ten doel te stellen dat een paard moeilijk vindt en dmv dat doel kun je hem belonen, echter voor die beloning gaat ie stilstaan en uiteindelijk omdat ie stilstaan vreselijk vind blijft ie wel staan wetende dat ie beloont word.

Al met al gaat het niet om het "eetbare" maar het feit dat je via een omweg hebt kunnen bereiken dat hij stilstaat.

Op zicht inderdaad een zeer liefdevolle en geduldige methode kan ik wel zeggen.

Maar het is uiteindelijk wel de bedoeling van de methode die jij gebruikt dat je het eetbare gaat afbouwen tot belonen dmv Stem of Aaien??

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 17:38

sjattukuh25 schreef:
even voor alle duidelijkheid: Ik ben er voorstander van dat ieder jong dier als de sodemieter naar buiten moet. Laten we dat voorop stellen.

Maarrrrrr...... ondanks dit feit mag een paard van deze leeftijd zich zo gedragen in de box?? Energie of geen energie. Is toch geen respect hebben???

En wat hier aan te doen? Okee, snoepjes weg laten was me al duidelijk, maar hoe anders op te lossen als ik niet veilig in zijn stal kan komen noch hem aaien???

ik denk dat hij nog opgevoed moet worden en dat kan beter in een koppel met soortgenoten met deze leeftijd, daar heb je straks alleen maar profijt van

BPVS

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 17:44

Maar tot hij de wei op kan, zal hij zich wel ff moeten aanpassen. Een stukje opvoeding is niet verkeerd als dat goed wordt gedaan, hoor.
Je mag best een jong paard met mep-neigingen, terug meppen. Dat doen ze onder elkaar ook.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 17:45

sjattukuh25 schreef:
Dat meisje heeft hem uit stal gehaald en loopt met hem naar de bak omdat zij vaker met hengsten heeft gewerkt. Even correctie dat slaan de eerste keer met zijn voorbenen is door dat meisje afgestraft. Toen hij sloeg met zijn voorbenen had zij hem vast.

Het is omdat ik het nog niet als zodanig herkende omdat het me niet helemaal duidelijk was wat hij exact deed.

Gelukkig is het daar wel zo dat de twee meiden die grotendeels de paarden op wei zetten en eraf halen altijd corrigeren als ze iets verkeerds doen. Dus dat gebeurt gelukkig wel.

Ook ik heb mijn jaarling behoorlijk op z'n donder gegeven vanmorgen omdat ik nog niet even aan zijn halster mocht komen. Eerst is ie halstermak volgens z'n vorige eigenaresse maar sinds hij bij ons staat laat hij zich moeilijk aan z'n halster pakken, Ben wel al vanaf begin af aan rustig aan het oefenen zodat hij eraan went, maar hij tolereert het gewoon weg niet, en gister toen de veearts hem zonder te twijfelen vast pakte bij het halster toen haalde hij flink uit.

Veearts vond hem erg wantrouwig. Maar goed vanochtend deed hij dit dus ook bij mij, en er was even geen land met hem te bezeilen. Ik hem gestraft voor z'n bijten en z'n schoppen en beloont als ie het netjes toe liet dat ik aan zijn halster zat, echter voordat ik zeg: Goedzo is hij alweer bezig met bijten. Hij is op het moment niet ontvankelijk voor correcties en beloningen, hij was te druk bezig met slaan met z'n voorbenen.

Hoe straf ik dit op de meest correcte manier af, of druk ik dit de kop in. De veearts gaf een bulk naar hem en trok even aan het halstertouw.

Ik zei vanochtend eerst ferme NEE, maar toen hij bleef slaan met z'n voorbenen heb ik hem toch een tik moeten geven. En helaas, dat boeide hem dus ook niet, hoe dit correct corrigeren, even los van alle vriendelijkheid, wat is in de pratijk de beste manier gebleken om dit op te lossen naar de mensen toe???

Dat hij z'n opvoeding op de wei gaat krijgen prima, maar ik kan als mens zijnde niet de kract evenaren als van een paard.

jij spreek een hele andere taal als dat van je veulen, jullie begrijpen elkaar niet en dat is niemand zijn schuld, jullie moeten beide hier nog in leren, dus verdiep je in het wezen paard en zijn communicatie en gooi dat veulen ergens in een koppel met soortgenoten en zorg dat je over een tijdje er wel klaar voor bent. Dit beestje is nog een baby in een nieuwe omgeving en je vraagt van alles waar hij nog weinig van begrijpt, straffen heeft weinig zin als het niet op het juiste moment is en dan nog moet je afvragen of je dat zou moeten doen met zo'n jong dier. De vee arts heeft twee belangen, dat hij kan doen wat hij moet doen en daarbij zelf niet gewond raken of een knal krijgen, wat hij doet zou ik niet als opvoeding zien waar je wat aan hebt.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 17:47

BPVS schreef:
Maar tot hij de wei op kan, zal hij zich wel ff moeten aanpassen. Een stukje opvoeding is niet verkeerd als dat goed wordt gedaan, hoor.
Je mag best een jong paard met mep-neigingen, terug meppen. Dat doen ze onder elkaar ook.

de pech met mensen is dat ze heel vaak dubbele signalen geven en dat is verwarrend voor zo'n jong ding, dus voor je terug gaat meppen zal je toch heel goed moeten weten welke lichaamstaal je spreekt naar je veulen en in dat leerproces ga je ook meer begrijpen van het gedrag van je veulen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 18:53

garny95 schreef:
sjattukuh25 schreef:
even voor alle duidelijkheid: Ik ben er voorstander van dat ieder jong dier als de sodemieter naar buiten moet. Laten we dat voorop stellen.

Maarrrrrr...... ondanks dit feit mag een paard van deze leeftijd zich zo gedragen in de box?? Energie of geen energie. Is toch geen respect hebben???

En wat hier aan te doen? Okee, snoepjes weg laten was me al duidelijk, maar hoe anders op te lossen als ik niet veilig in zijn stal kan komen noch hem aaien???

ik denk dat hij nog opgevoed moet worden en dat kan beter in een koppel met soortgenoten met deze leeftijd, daar heb je straks alleen maar profijt van

Als je hem nu de koppel ingooit met dit gedrag als basis............. gaat het echt niet gaaf worden als hij straks groot en sterk is nog leunend op DEZE basis........ Eerst het paard weer "On Track" en dan de koppel in :)

gaellehtc

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 19:53

sjattukuh25 schreef:
@Gaelle,

Ik snap het: Je probeert je iets ten doel te stellen dat een paard moeilijk vindt en dmv dat doel kun je hem belonen, echter voor die beloning gaat ie stilstaan en uiteindelijk omdat ie stilstaan vreselijk vind blijft ie wel staan wetende dat ie beloont word.

Al met al gaat het niet om het "eetbare" maar het feit dat je via een omweg hebt kunnen bereiken dat hij stilstaat.

Op zicht inderdaad een zeer liefdevolle en geduldige methode kan ik wel zeggen.

Maar het is uiteindelijk wel de bedoeling van de methode die jij gebruikt dat je het eetbare gaat afbouwen tot belonen dmv Stem of Aaien??

Zeker weten. Het liefst zo snel mogelijk....
Al was het maar om praktische redenen... Kan jij je voorstellen dat als er in mijn zak wat eetbaars heeft gezeten, ik de groep paarden in stap , zij zeker geen slechte neus hebben....., ik mijn leven niet zeker ben..... Dat is quasi grappig bedoeld. Ik maak van mijn paarden geen snoepetende monsters..... , kan heel 'duidelijk' zijn naar hen toe... , maar het is zoals jij al zij, een handvat om ergens te beginnen, om ergens hun aandacht te krijgen zonder dat ik er meteen op moet slaan..... , want geloof mij, als een paard mij plat dreigt te stampen, stamp ik terug. Alleen om een (dominantie)probleem gelijk met een eind hout op te lossen, is volgens mijn gevoel niet goed, zeker niet als er onbegrip/angst bij het paard is.
Jouw paard is verhuisd, kwam trillend uit de trailer, in een vreemde omgeving, met vreemde mensen, geluiden, geuren, paarden......
Over mij heen laten lopen , laat ik een paard niet, maar ik ga zo snel mogelijk uit proberen te vinden wat nu het eigenlijke probleem is.
Maar... ik moet ergens beginnen..... en ik hoop dat ik nooit de fout maak om angst/onzekerheid/pijn of wat de oorzaak dan ook is, bij wat voor paard dan ook te beantwoorden met 'straf'.......

De methode om een paard iets moeilijks te leren door het een 'beloning' te maken, werkt in een paar dagen, conditionering heet dat...... noch paard noch ruiter stress....

gaellehtc

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 20:09

@Kiwiko
Helemaal mee eens... Eerst on track

sjattukuh25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-10 23:27

gaellehtc schreef:
Alleen om een (dominantie)probleem gelijk met een eind hout op te lossen, is volgens mijn gevoel niet goed, zeker niet als er onbegrip/angst bij het paard is.

Er werd inderdaad hier en daar gesproken over Hout, echter bemerk ik dat dit nogal erg letterlijk word opgevat, in die zin dat ik van mening ben dat een zweepje niet meer werkt, zoals ik eerder beschreven heb in een bericht had ik aangegeven dat ik mijn zweep heb opgemdraaid waardoor het al effectiever is gaan werken, is gelukkig nog geen hout, maar wel aangevende dat er idd andere maatregelen getroffen moesten worden.

gaellehtc schreef:
en ik hoop dat ik nooit de fout maak om angst/onzekerheid/pijn of wat de oorzaak dan ook is, bij wat voor paard dan ook te beantwoorden met 'straf'.......

Antaro mijn jaarling zal ik nooit echt kwaad straffen als het weinig voorstelt, waar het mij het meeste om gaat is zijn schopgedrag dat hij laatst vertoonde, angst, stress en dergelijke oorzaken kan ik op dat moment weinig rekening mee houden als een paard zo van zich af schopt en dan zul je moeten handelen anders ben je je zelf niet zeker en dan kun je alleen maar weglopen. Daarmee heb ik op dat moment niet het gevaar kunnen afwenden en dat is wat ik wel wil bereiken.

Dat er naderhand gekeken kan worden waar evt. problemen liggen, prima, maar veiligheid staat voorop en dan kan ik niet staan toekijken en me gaan afvragen of hij angst of stress heeft.

Ik ken hem nog niet goed genoeg om te weten of hij ergens last van heeft, daar is moeilijk iets van te zeggen gezien zijn energie level. ik ben er anderzijds heilig van overtuigd dat als hij een lange tijd op wei heeft gestaan en ondertussen door mij geleerd word hoe het WEL moet dat alles uiteindelijk wel goed komt.

Mijn prioriteiten voor hem zijn als volgt uiteraard naar gelang onze mogelijkheden:

-Veiligheid voor ons
-Energie kwijt
-Castreren
-Weidegang/Basis beginselen opnieuw aanleren
-Genieten van zijn jeugd
-Vertrouwen creëren/werken aan onze relatie

Voor de rest Gaelle begrijp ik je heel goed en ben het volledig met je eens hoor, kan me er helemaal in vinden. maar zoals ik al aangeef in mijn rijtje dat als Antaro veilig is en zijn energie kwijt is en gecastreerd is en lekker op de wei loopt dan pas naar verloop van tijd zal ik met hem werken aan de dingen die hij moet leren.

Hij komt met die weidegang dagelijks in de hand, dus netjes lopen en halt houden zal hij iedere dag opnieuw leren en zo een gewoonte worden, de rest zal terzijnertjd en inderdaad in alle rust volgen.

gaellehtc

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 10:11

Ik gaf alleen maar antwood op jouw vragen.

Ik denk ook wel dat je het wel met hem gaat redden, je bent realistisch genoeg hierin.....

Ben ook blij dat je de moeite wilt nemen dit probleem opgelost wil krijgen zodoende Antaro een fijne toekomst te bieden

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 10:24

Jaarlingen tot het derde jaar het land in en niet mee bemoeien. Dan gelijk een goede start maken met dagelijks weidegang en eventueel 's nachts in de stal. Eerst jong laten zijn en niet een te lange aanloop nemen voordat je daadwerkelijk op het derde jaar met het beestje aan de slag kan. Enorm belangrijk voor de ontwikkeling van het beestje. Maar is nu al te laat. Snoepjes zou ik absoluut weglaten, straks doet het beestje alles voor snoep. Buiten dat teveel snoep niet goed is. Een aai en vriendelijk woord zeggen genoeg en daar leren ze genoegen mee te hebben. Bij bijten stem verheffen en toch een flinke tik. Even goed op de plek zetten, en niet pikken. Nederlands verstaan ze niet, dus niet alleen niet doen of nee. Wel een een tik geven. Staat hij een tijd zonder te hebben gebeten, aan de hand van je stem laten weten dat het je bevalt. In de natuur krijgen verwende nesten ook een flinke klapper van de kudde, dus met een fatsoenlijke tik is niets verkeerd. Ik heb al zoveel pony's en paarden hiermee na een tik en stem het afgeleerd na 1x, hetzelfde met ongewenst stalgedrag, ander gedrag of schoppen. Na 1x uitproberen door het paard met de juiste correctie op het juiste moment hebben zij dit nooit meer gedaan.

sjattukuh25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-10 10:31

Hey Gaelle,

Mijn/ons gevoel zegt ook duidelijk dat als hij heerlijk op de wei staat en zichzelf kan zijn dat bepaalde zaken zich vanzelf al oplossen. Uiteraard zijn er ook een aantal dingen waar ik nog absoluut geen ervaring mee heb, dit te meer omdat ik in het verleden "toen nog meer onervaren" een steigerend paard tegen over me heb gehad en niet wist hoe te handelen. Mijn eerste reactie was, maken dat ik weg kom, maar tegelijkertijd besefte ik me dat ik moest blijven staan, dit steigerende paard van toen hong vast met zijn been in prikkeldraad en had een haster om met daar een halstertouw aan vast, ik was net bezig hem uit de wei te halen toen hij vast kwam te zitten in prikkeldraad en het paard zeer panisch te keer ging. Logisch natuurlijk maar hij rende alle kanten uit en steigere voor m'n neus dat ik op dat moment een fractie van een seconde blokkeerde. Ik "vermande" me zelf en heb hem toch al steigerend beetgepakt aan het touw, en hem gekalmeerd. Samen zowel ik als het paard stonden te trillen op ons benen en vanaf die tijd als een paard een onverwachtse beweging maakt schrik ik heel snel.

Ik weet dat je angst niet mag laten zien maar het heeft voor mij gewoon tijd nodig om e.e.a te observeren en het dan te doen als ik zie dat alles goed gaat.

Gelukkig zal ik mijn pony en paard nooit in een situatie brengen waarbij de mogelijkheid bestaat dat het "fout" kan gaan en waarbij ik mijn angst laat zien.

Vandaar dat nu ook "anderen" Antaro uit de box nemen, ik heb er geen ervaring mee en schrik toch wel als hij er onverwachts vandoor gaat. OM hem dit niet te laten zien kan hem voorlopig beter nog niet begeleiden totdat ik vertrouwen heb dat het wel kan.

Als ik schrik zal het paard zichzelf ook niet op z'n gemak voelen, maar dit is ene kwestie van tijd en veel oefenen. Observeren en vertrouwen creëren.

Komt allemaal wel goed, het heeft alleen tijd nodig bij mij.

Gelukkig krijgen we morgen de Noodzakelijk hulp die we zo hard nodig hebben, te meer omdat Antaro op dit moment toch naar de bak moet om zijn energie kwijt te kunnen en wij tips en adviezen in levende lijve nodig hebben om te weten: Hoe om te gaan met bepaalde zaken. En we zijn dan ook zeer verheugd met de komst van Daks morgen. Gezien haar eigen ervaring met hengsten gaan wij ( Mijn vriend en ik ) ervan uit dat zij een toegevoegde waarde voor ons op korte termijn is zodat Antaro voor ons handelbaar is op een veilige en vriendelijke manier. En daarmee handvaten krijgen aangereikt die we zoooooo hard nodig hebben. Iemand die zich even de tijd voor ons neemt en uitlegt wat te doen en hoe ermee om te gaan en wij gaan ervan uit dit morgen allemaal te horen en te beleven van Daks.